Pátek 1. července 1927

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. Štětka, uděluji mu slovo.

Posl. Štětka: Vládní návrh zákona o organisaci veřejné správy jest pokračováním v reakčním útoku na pracující třídu v tomto státě ve směru politickém, sociálním i hospodářském. Zákonem o organisaci politické správy stává se z autonomních celků okleštěný zmetek. Po jeho nastolení nebude vůbec možno mluviti v. tomto státě o uplatňování vůle lidu, už proto ne, že zákon ji vyřazuje a nahrazuje byrokratickým systémem.

Této tragikomedii předcházela finanční úprava hospodářství svazků územní samosprávy, která všechno žvanění p. zpravodaje dr Kramáře o zájmech hospodářských, kulturních a snahách sociálních a zdravotnických odhaluje jako podvod. (Předsednictví převzal místopředseda Horák.).

Důvodová zpráva je fíkovým listem, kterým p. dr Kramář cudně pokrývá tvrdou nahotu zákona zabíjejícího se samosprávou poslední špetku demokracie, která v kapitalistickém státě slouží buržoasii za zástěru a jest pro ní přijatelná jen potud, pokud obstarává její zájmy. Jakmile by však měla pod tlakem pracující třídy obstarávati zájmy pracujících, musí býti odstraněna, třeba i za cenu přiznání se k otevřené diktatuře. Jakmile však jakékoli zřízení kapitalistické společnosti neskytá jí dostatečné opory a neslouží výhradně zájmům buržoasie, pak všemi prostředky pracuje k odstranění takového zřízení, jak jsme toho svědky právě dnes při projednávání organisace politické správy.

Pánové, říkáte-li tomu, co se vám jako nahodilé a neskutečné buržoasní většině povede prosaditi proti vůli lidu "demokratická veřejná" správa, je to pustý švindl, presentovaný té vaší osvobozené vlasti, která se stala eldorádem válečných vydřiduchů, poválečných zbohatlíků, kteří si z této osvobozené vlasti udělali dojnou krávu.

Vládním návrhem zákona o organisaci politické správy vleče se jen jeden duch jako červená nit, jeden cíl: znásilniti každý svobodnější projev vůle volených zástupců lidu a zvláště snaha po majorisování a zastrašování je tu patrná.

Pracující třída v tomto státě dnes velmi dobře vidí, že buržoasii a jejím pomahačům o nic důležitějšího nejde, nežli o to, aby to v jejím hospodářském duchu a vždy na její prospěch dobře klaplo. Kdyby tu zřejmě nešlo o zájmy kapitalistických kruhů - čehož důkazem jsou tak zv. konsolidační zákony byli bychom svědky toho, že t. zv. státotvorné strany, které tu vidíme promenovati v jejich projevech s heslem od demokratického centralismu k autonomismu a naopak, konečně spolkly by i ten policajtský pendrek, kdyby se jim dostalo jen slibu, že není na ně, že je nebude tlačiti, jako už dnes tlačí je zákon na ochranu republiky, zákon náhubkový a zákon o útisku.

Zde však tyto otázky jsou exponentům zákona daleko podružnější a nad ně vysoko se vypíná jako nejvyšší symbol měšťácké demokracie nikoli samospráva a uplatňování se lidu, lidem, pro lid, nýbrž šatlava a pendrek.

Jaký vliv budou míti zákony o úpravě financí svazků územní samosprávy a organisace politické správy na obce? Naprosto, pokud možnosti hospodaření se týče, různé, protože dlužno rozlišovati mezi nimi a děliti je nejen podle velikosti a hospodářského charakteru jejich občanů, ale také podle majetkové potence. Daňová základna se tu ostře diferencuje. Toho nové zákony neupravují. Sanační fond bude jen pro klikaře a tichošlápky. Nebude tu ani zdáni po spravedlivém ať již regulátoru nebo korektivu. Nevěříme proto v poctivost úmyslu byrokracie, do jejíž rukou byla dána absolutní moc nad obcemi, kde volení zástupci mají hráti roli bezvlivných a dokonce riskujících poradců.

Nejen že zákonem je určeno maximum přirážek, takže nebéře se v úvahu, alespoň poněkud vážně, různá finanční mohoucnost obcí, ale je způsobeno dokonce, aby úlevami všeobecně daňové základny hluboko poklesly, a aby tím tížeji rozpočtové schodky musely býti vyrovnány nesčetnými dávkami, uvalenými na proletářské spotřebitele.

Bude převážná část obcí, kde průmysl je již dnes a bude i napříště nucen blahodárným působením zahraničního ministerstva i jinými činiteli omezovati pro nedostatek odbytiště výrobu a tím se stane, že maximované přirážky uhradí nepatrný obnos celkové obecní potřeby. A co potom budou činiti obce, které jsou většinou dělnické? Bude moci nezaměstnané dělnictvo vydržovati obec, kde bude hospodářský život ubit? Bude moci takováto obec, byť primitivně, své úkoly plniti, když tu nebude výdělku? Již dnes jsme svědky toho fakta, že v mnoha obcích, zejména na Kladensku a všude tam, kde průmysl zastavil nebo omezil výrobu, dostavuje se hotový bankrot v obcích, že není ani na uhlí pro školy, a když dělníci chtějí, aby škola nebyla zavřena, musí se skládati, aby mohlo býti zakoupeno potřebné palivo. Kolik škol bylo zavřeno jenom proto, že nebylo ani na nejnutnější potřeby pro školu! Nacházíme sice také v důvodové zprávě pana dr Kramáře jako zpravodaje výboru slovíčko "kulturní", ale ono není ničím jiným, nežli pustou frásí. Neboť vliv hejtmanů nebude se uplatňovati jen na škrtání nebo opravování výdajů na hospodářské a sociální potřeby obcí, ale přirozeně podlomí vzdělávací činnost škol, což především postihne svými těžkými důsledky proletářské děti. Je v tom kapitalistická tendence vrátiti se o 100 let zpět a míti v dělnictvu analfabety neschopné aktivně zasáhnouti do vlastního osudu. Namnoze obecná škola je proletářským dětem jediným vzdělávacím ústavem a proto maximování přirážek obecních hejtmanským právem korektivu nutně opodstatňuje přesvědčení, že se začne nejprve šetřiti na vzdělání chudých dětí a že při rozpočtových návrzích školních rad a při povaze zastupitelstev, přeorientovaných namnoze do prava, vypadnou položky na potřeby chudého žactva úplně. A to je také jediným cílem hodným svých reakcionářských osnovatelů, nadělati z dělnické mládeže heloty. Tedy nezabíjí dr Kramář s konsorciem jenom samosprávu, ale i Komenského. Je snad úkolem postupovati v osvobozenecké tradici tak daleko, aby vedle materielního hladu zakrněly naše děti i duševně? Obce budou moci vybírati přirážky v té výši, že jim v mnoha případech stěží uhradí správní náklady, vyplývající z položek úřednických. Dlužno míti zato, že v mnoha obcích přirážky stěží stačí k uhrazení potřeby vzniklé obci přenesenou působností. Tlak zákonů bude míti důsledky nesnesitelné. Z obav nezatížiti až za krajní mez občanstvo zvýšenými nebo doplněnými dávkami a poplatky, budou zastupitelstva vzdávati se i takových úkolů, jichž neplnění bude míti za následek veliké morální i hmotné škody.

Nebude tu výchovy k šetrnosti, která zde už dnes po většině až do úzkostlivosti zacházela, ale přivodí se pendrekovými zákony jednak stav naprosté bezradnosti a bezvýchodného chaosu, a na druhé straně v kruzích občanstva nespokojenost, souvisící s neplněním úkolů obci nepostradatelných Obce nebudou základem státu, nýbrž cílem policejních útoků a nesmyslných šikan proti pracující třídě.

Okresní hospodářství, které postihl týž osud jako obce, přes svou dosavadní kompetenci obmezovalo.se často na užší řadu úkolů, než bylo třeba. A přece i sem padla katova sekyra.

Dr Viškovský si stěžoval na velikou nehospodárnost jak v obcích, tak v okresích. Jeho stížnost nebyla odůvodněna, naopak za vlasy přitažena, neboť potřeby jeho třídy, jejíž ústy zde mluvil, byly až příliš dobře kryty. Měl by p. dr Viškovský věděti, že jenom v Čechách postavily a udržují okresy pro jeho třídu z dělnických a domkářských peněz na 15.000 km silnic.

Sociální a kulturní výdaje okresu byly proti silničním nákladům hotovou popelkou. Tvrzení nejen dr Viškovského, ale i ministra dr Engliše o špatném hospodářství v samosprávách je kopancem státotvorným socialistům, kteří v konstruktivním zápalu zájmy obce a okresu stavěli nad zájmy pracující třídy, a proto dostává se jim zaslouženého odvděčení za služby, prokázané po válečných letech, na zpustošených a rozvrácených komunikacích.

Pánové, rozpočty všech okresů mluví o tom velmi zřetelně. Zatím co sociální a kulturní potřeby krčí se v okresních rozpočtech jen v několika tisících, na komunikace jsou tam statisíce, ba miliony.

Příklad: Okres Hořovice, který nepatří zrovna k okresům hospodářsky silným, má podle rozpočtu na r. 1927 potřebu 3.049.696 Kč, z čehož na komunikace připadá 1,700.230 Kč; zbývá tedy na ostatní potřeby 1,349.466 Kč. Avšak téměř celý obnos ve hlavě "Dluhy" zatěžuje okres v důsledcích starých investic, zase komunikačních, které jsou 907.358 Kč, takže zbývá na správní, sociální a kulturní účely okresu pouze 442.108 Kč. To znamená, že komunikace v jednom okresu pohltí 86% veškerého vydání okresu a 14% zbývá z celkového rozpočtu na vydání druhá, to je včetně správních nákladů.

Ptám se p. dr Viškovského, zdali také v tomto případě plýtvalo se penězi?

Podle našeho názoru ovšem že ano, a to penězi vydřenými na dělnících a domkářích ve prospěch velikých sedláků.

Jestliže p. dr Viškovský tvrdil, že obce a okresy hospodařily nesvědomitě a poplatníky zatěžovaly ohromnými přirážkami, a jestliže totéž tvrdil pan ministr financí dr Engliš, pak je usvědčuje sám Statistický úřad ve své studii "O daňovém břemenu v republice Československé", uveřejněné ve zprávách v č. 9 až 11, ročníku VII (1926), ze lži, neboť v těchto článcích stojí doslova, jak je uvedeno ve Věstníku českých okresů na str. 76 v č. 5 a 6: "V Čechách, na Moravě a ve Slezsku činilo předválečné břemeno samosprávné průměrně za 3 mírová léta 1911 až 1913 na hlavu 22.73 K, r. 1922 činilo 174.06 papírových korun, tedy asi 7.7 krát tolik. převedeme-li papírové koruny na předválečnou hodnotu pomocí velkoobchodního indexu, máme r. 1922 v českých zemích břemeno samosprávné pouze 17.64 předválečných korun na hlavu obyv., t. j. o 22% méně než před válkou; převedeme-li si břemeno pomocí kursu z měny papírové na poválečnou hodnotu zlata, máme břemeno 27.16 poválečných fiktivních zlatých korun na hlavu, t. j. nyní pouze o 19% vyšší, kdežto poválečné znehodnocení zlata činilo v prosinci 1922 mnohem více, totiž 54%; při převodu indexem životních nákladů vychází pro břemeno samosprávné kvota 24.34 K na hlavu, t. j. jenom o 0.7% vyšší."

Pánové, přes to, že jsou vám tyto věci velmi dobře známy, opakujete znovu a znovu své lži vám tolikráte vyvrácené a papouškujete denně a úmyslně rozšiřujete, že přirážky samospráv jsou horentně vysoké a vyšší předválečných.

K tomu ke všemu vás vede nikoliv zájem státu, jak demagogicky tvrdíte, ani zájem obcí a občanů, nýbrž jedině vaše bezmezná touha po samovládě, která vám má i pro budoucnost zabezpečiti váš blahobyt na bídě, útlaku pracující třídy. Abyste toho všeho do sáhli, nepostačují vám dosavadní prostředky a proto přicházíte s reformou t. zv. veřejné správy, abyste z volených zástupců pracující třídy udělali tahací panáky.

Útok reakce nezastavuje se jen u samosprávy, která bude úplně odstraněna, ale jde dále a sahá na všeobecné právo hlasovací s poměrným zastoupením. Jestliže se osekává a zhoršuje volební právo do okresních a zemských sborů, jsme takto na nejlepší cestě, aby zítra se přišlo s osekáváním volebního práva do obcí a do parlamentu.

Hranice věková pro volební právo je stanovena na 24 let s podmínkou ročního pobytu v zemi anebo okresu a nejméně 3měsíčního pobytu v obci. A ježto pak passivní právo volební je stanoveno na 30 let, s podmínkou dvouletého pobytu, neznamená to nic jiného, nežli zbaviti pracující třídu jakéhokoli vlivu v okresu a zemi, neboť pracující třída za svým povoláním, za prací je honěna s místa na místo a tím přirozeně ztrácí volební právo. Aby však buržoasie měla záruku, že nebude rušena v klidném okrádání pracující třídy ve státě, v zemi a okrese, budou volení zástupci dělnické třídy míti zámek na hubě, nebo jak ve zprávě výborové říká dr Kramář "..., že vládní předlohou návrh jakékoli resoluce, politického projevu, důvěry anebo nedůvěry vládě a pod., výslovně je vyloučen." Kdyby však přesto volení zástupci dělnictva odvážili se něco podobného podati nebo žádati, bude jim to znemožněno, jak říká ve své zprávě dr Kramář: "budou potrestáni pokutou, případně zavřením, vedle toho po napomenutí vyloučeni ze schůze, případně zbaveni mandátu".

Bude tedy museti pracující třída s tímto počítati. Má do těchto sborů vysílati jen slepé a němé, kteří podle vládního návrhu budou doplněni  1/3 vládou jmenovaných odborníků, ze kterých si udělá buržoasní třída své mameluky. To jsou konce té vaší falešné demokracie, kterou.ozdobujete hlasovacím lístkem, který pro proletáře v kapitalistickém státě neznamená žádnou obranu před jeho vykořisťováním.

Pro nás komunisty hlasovací lístek nikdy nebyl a nebude cílem politické demokracie, nýbrž naším cílem jest osvobození dělnické třídy z třídní nadvlády buržoasie, aby jako menšina byla odstraněna z nadvlády nad pracujícími. Kapitalistická třída z nadvlády nebude odstraněna hlasovacím lístkem, nýbrž jedině sociální revolucí, které nezabráníte žádnými Bachovskými patenty, žádnou persekucí, ani pendreky a kriminály. (Potlesk komunistických poslanců.)

Místopředseda Horák (zvoní): Dále je ke slovu přihlášen p. posl. Śliwka. Uděluji mu slovo.

Posl. Śliwka (polsky): Ohromná nespokojenost a vlna neustálých protestů byly okamžitou odpovědí na první kroky a úmysly vlády stran provedení reformy veřejné správy. Všechen lid, nejen proletariát, ale také i velké masy drobných měšťáků a rolníků rychle si uvědomily, jaké strašné nebezpečí doslova číhá na každého občana z každého paragrafu nového zákona, poněvadž každý občan ve státě má neustále co dělati s politickými úřady, hejtmanstvím atd. Spousty protestů nahrnuly se odevšad, zvláště ze slezských krajů ke všem úřadům s rozhodným odporem proti takovým carským způsobům vlády.

Všeobecný jen pohled na celek reformy navržené vládou, později změněné v jistých nepatrných podrobnostech v úředním znění ústavně-právního výboru poslanecké sněmovny poskytuje nám až příliš mnoho příčin k vážnému posouzení a k roztrpčení v nejvyšší míře. Vždyť přece podle legendy dosud panensky udržované - žijeme ve státě demokracie, osobní svobody a neporušených svobod občanských. Odtud také vyplývá odůvodněná a nezkrocená vůle lidu užívati a míti prospěch z této občanské svobody, doporučované a chválené všemi směrodatnými činiteli. Ale bohužel místo této vychvalované svobody poskytuje vláda obyvatelům republiky již mnoho let těžké lekce násilí a beztrestného zbavování základních práv.

Poslední pak návrh vlády a sněmovní většiny, jednající o reformě veřejné správy, jest další ranou vlády směřující do prsou lidu dělnického a rolnického v Československé republice. Místo očekávaných a všemu lidu slibovaných věcí dostává se mu něčeho docela opačného, pro lid škodlivého, čeho se tento lid nikdy nenadála o čem se jistě nikdy ani nezdálo ve chvílích nejčernějšího pesimismu tomu největšímu vlasteneckému pochybovači, majícímu ještě nějaké iluse, že tento stát jest demokratický.

Reforma veřejné správy postará se již důkladně o rozbití všech ilusí u všech vrstev týkajících se hodnoty všech "demokratických" vymožeností buržoasních vlád. Neboť jediné ještě zbytky a ostatky posledních vymožeností, tak zvaných demokratických, to jest právo volební, právo obcí rozhodovati o svém osudu, odstranění policejní libovůle, bylo tímto zákonem nenávratně zrušeno a byl za veden suchou cestou fašismus korunovaný 100%ním Prügelpatentem.

Veřejná správa dotýká se všech vzpruh života všech občanů a hýbá jimi, proto také každá její reforma v horším smyslu znamená zhoršení životních podmínek tohoto lidu. V období "rozkvětu demokracie" dočkali jsme se toho, že centralismus, který v zárodku dusí jakékoliv demokratické činy, slavil pravé orgie. Byrokracie, úřední mafie, dostává z milosti nynější vlády přímo suverenní práva nad všelikými volenými institucemi a sbory. Nevídaná u nás dosud diktatura úřadů bude následek usnesení této hrozné a škodlivé reformy. V Rakousku by se to bylo jmenovalo obyčejnou krádeží lidských práv a u nás to chtějí jmenovati "pokrokem". Jest to ovšem pokrok, ale ve směru zpátečnickém.

Podle kteréhokoliv paragrafu tohoto zákona může býti všechno trestné. Policie může považovati za trestné každé občanovo slovo, každý výraz, pochod nebo demonstraci. Při tom dlužno poznamenati, že úředník, zvláště policejní, který má býti nejvyšším soudcem v těchto drastických a ožehavých věcech viny nebo trestu, ukázal již v dobách několikaleté vlády v republice, že není na výši svého úkolu a nejen že není pozadu v hrubosti a drzosti za úředníkem rakouské policie, nýbrž, co jest ještě horší, že dovede ho předstihnouti v nejvyšší míře, ale jen v jeho zlých vlastnostech a neslušnosti. Mnoho případů z oboru kriminalistiky a politické prakse osvětluje křiklavě smutný úkol policie, jako slepého, hloupého a drzého nástroje státní moci a vědomého své beztrestnosti, mrzačícího právo a zákony s vědomím vyšších úřadů.

A nyní tento zákon a zvláště paragrafy týkající se pravomoci policie ve věcech zajištění veřejného klidu, veřejné bezpečnosti, veřejné mravnosti, jejichž definice a výklad náleží úředníkům, otvírají policii, vždy chtivé široké a neomezené svobody nebo svévolné a beztrestné činnosti "v mezích zákona", ohromné pole, aby se mohla vyznamenati opravdu po stolypinsku blahé carské paměti. Kozácké kousky triumfujících žoldnéřů a policejní soldatesky budou na denním pořadu díky tomuto zákonu a široké pravomoci státních úřadů. Policejní zákaz nebo rozkaz bude právem a zákonem, ba více, ledajaký rozkaz nebo zákaz policejní může se protiviti zákonům a přes to býti platným. Jedno škrtnutí pera náčelníka okresu může zavésti výjimečný stav.

Buržoasie ví dobře, co dělá a proč dává policii a úřednímu aparátu tak silnou a neomezenou moc. Patří to již k jejímu systému vykořisťování a k plánu úplné stabilisace kapitalistických řádů v republice. Reforma veřejné správy jest jedním z hlavních prostředků k rychlému a okamžitému provedení kapitalistické stabilisace v republice v souvislosti se všeobecnou politikou v Evropě.

Ale hospodářská stabilisace přináší s sebou hospodářské krise v průmyslu a následkem toho racionalisaci výroby. Za krisí jdou osudné a katastrofální otřesy ve formě bezohledných restrikcí, které vrhají sta a tisíce dělnických rodin do bezedné propasti nouze a nezaměstnanosti. Vezměme na příklad jen jeden uhelný revír, moravsko-ostravský, a uvidíme, že tam díky těmto plánům racionalisace bylo vyhozeno asi 10.000 osob, které jsou bez chleba a bez práce a také bez vládní pomoci. Ohromné zoufalství a strašná bída plodí v dělnických masách nové výbuchy ještě větší nespokojenosti, které se mění v otevřenou vzpouru a boj na ostří nože, radikalisují proletariát. Pobouření roste ohromně.

Takový stav jest všude v celé republice a to nejen ve vrstvách dělnických, nýbrž i rolnických, kde útisk fiskální a daňový dosáhl již také svého vrcholu.Vláda s počátku měla proti tomu jen nestálé prostředky: četnictvo, které také během několika let demokratické vlády střílelo několikráte a zabíjelo k větší slávě vlády a presidenta Masaryka dokonce nemluvňata, jako v Orlové, kde tříměsíční dítě padlo kulí z četnické pušky při stávkové demonstraci.

Ale to nepostačovalo. Pravomoc policie a četnictva a státních úřadů byla příliš malá proti tomuto rozhořčení lidu. Bylo zapotřebí správní reformy a větších okamžitých práv, karantén proti hladovějícím buřičům, měla-li stabilisace býti provedena. Nepostačovaly ještě hanebné řady námezdníků kapitálu ve formě Národního sdružení fašistů, kteří mají sloužiti jako psi svým pánům a působiti bezohledný teror, paniku a strach v dělnické třídě, chtějí ještě zvětšiti výkonnou moc úřadů, policie a omeziti práva lidu. K tomu slouží tento zákon a tak mu lid rozumí.

Přecházeje k podrobné rozpravě, budu se zabývati jen jistou částí tohoto zákona, která zajímá zvláště náš slezský lid, věci Slezska. Reforma veřejné správy ruší mimo jiné zbytky starých rakouských práv také jeden starý, tradicí zvěčnělý zbytek minulosti, a to samosprávu Slezska, ovšem že samosprávu v obyčejném významu toho slova. Mám-li to vysloviti přesněji, reforma veřejné správy ruší a odstraňuje vlastní zvláštní správu Slezska jako země a poddává je státně-byrokratickému úřadu, který má míti své sídlo v Brně na Moravě, a celé Slezsko vtěluje k Moravě, tvoříc z obou zemí zemi jednu.

Ovšem že tento krok, pokud bude uskutečněn, o čemž nelze pochybovati, neznamená nic menšího než loupež zbytků i tak již nepatrných práv slezské samosprávy a aspoň nějaké zemské osobitosti, a co dále, snížení na nejmenší míru zastoupení polské menšiny v budoucím moravském zastupitelstvu, oč šovinistům nejvíce jde. Dělnická třída nemá zvláštního zájmu na tom, aby udržovala nějaké zastaralé historické cáry papíru, dýchající tradicí, zpuchřelé již věkem a dávno přežité zemské jednotky jakýchkoliv zemí koruny svatého Václava nebo Piasta. Dělnická třída nemá žádného zájmu, aby bojovala o historická práva pochybné ceny a o historické státní hranice vůbec. Pro nás není žádné historické právo, ať pochází ze středověku nebo z roku 1919, neuznáváme je vůbec, nevidíce v něm ostatně nic jiného než překážku rozvoje. Ani hranic ani práv historických neuznáváme. Uznáváme jen neomezené právo sebeurčení národů a bojujeme o ně až k vítězství bez ohledu na státní hranice a proti kapitalistickým hranicím.

Víme ostatně dobře ze zkušenosti, že i ten zbytek slezské samosprávy, jejž z milosti pro potěšení pražská vláda na několik let na Slezsku ponechala, byl nejhanebněji zkarikovaný, zmrzačený a omezený do nemožnosti, neboť neposkytoval slezskému lidu žádné záruky, že se zlepší kulturní, hospodářské a sociální podmínky jeho života, a to každého národa, jak polského, českého tak také německého. Přes to celé ostří své kritiky obracíme nejen proti tomu, že tento zákon vrhá celý slezský lid bez rozdílu původu pod nohy policejního státního úřadu v Brně, nýbrž také proti celému tomuto zákonu vůbec, jenž znamená konec všech byť i nejskromnějších práv samosprávy a občanské svobody, i že tyto zákony nelze odstraniti žádným hlasováním ve sněmovně za podmínek, v nichž žijeme.

To se dá udělati jen s pomocí celého proletariátu a boje, který otřese zplesnivělými základy všech historických práv a dá nám novou zem podle požadavků kultury, hospodářství a národnostních potřeb. Žádná buržoasie, ani česká, ani polská, ani německá nemůže nikdy dáti svému lidu jeho práva.

Podvodem jest, když buržoasie dělá nebo chce dělati před lidem, že bojuje o svobodu národů. Ona tuto svobodu ničí, ona ji znásilňuje v osadách i ve zdejší zemi. Proto snad není na světě člověka, který by věřil těm mámivým a klamným prohlášením národních demokratů a agrárníků, že tato reforma veřejné správy a spojení Slezska s Moravou má zlepšiti existenci Slezanů.

Ve skutečnosti není nejmenší pochybnosti, že buržoasie nepomýšlí vůbec dodržeti jakékoliv sliby a závazky dané lidu, pokud se to nekryje a nesouhlasí s jejím zájmem a ziskem. Toto stanovisko nejlépe charakterisuje právě věc Slezska, jež má býti podle této reformy připojeno k Moravě a ztratiti svou zvláštní samosprávu. Celý proletariát Slezska pod vedením komunistické strany vznesl rozhodný a energický odpor proti takovému neodvolatelnému rozhodnutí věci Slezska bez jeho výslovné vůle a proti jeho výslovné vůli a bez jeho souhlasu. Protestuje proti formě vyřízení tak důležité věci, protestoval zároveň proti dosavadním způsobům, za nichž Slezskem vládli lidé nikým nevolení, a požadoval úplného osamostatnění Slezska na základě sebeurčení národů podle národních a kulturních potřeb národů bydlících ve Slezsku, Němců, Poláků a Čechů. Lid již poznal pražskou vládu a kdyby ještě jednou došlo k hlasování a plebiscitu, ani pes by nezaštěkal za Československem nebo Polskem.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP