Předseda (zvoní): Prosím pana
řečníka, aby skončil.
Posl. Knirsch (pokračuje): Domnívali
jsme se tedy, že při tomto základním
zákonu o správní reformě bude jednáno
v celém rozsahu o problému tohoto státu,
neboť mohli jsme to očekávati vzhledem k prohlášení
předsedy vlády při nastoupení německo-české
vládní koalice, který řekl, že
úkolem této vlády bude přivoditi národní
vyrovnání ve státu, neboť nyní
jsme ve vládě rovni mezi rovnými a můžeme
se tedy touto otázkou zabývati. Jak toto národní
vyrovnání vypadá, toho malý obraz
zažili jsme při celém projednávání
správní reformy ve výboru. Když i návrh,
jejž podal pan posl. Hackenberg, byl zamítnut
českými vládními stranami a německými
vládními stranami musil býti přehlasován,
návrh, jímž se žádalo, aby naši
zástupci v jednotlivých korporacích mohli
užívati svého jazyka, pak můžeme
jistě posouditi, jak to vypadá s národní
spravedlností, s národním vyrovnáním.
Pánové, postavení Němců není
již dnes takové, jaké bylo ještě
před šesti nebo sedmi léty. Kdybyste nás
byli utěšeně obdařovali ještě
jeden nebo několik let svou politikou - vaše politika
vlastně již zkrachovala - jistě nebyla příliš
daleko chvíle, kdy by byla bývala provedena spolupráce
Němců ve státě, když by před
tím bylo bývalo provedeno skutečné
vyrovnání mezi národy v tom smyslu, jak je
německé strany, také německé
vládní strany, hájily od počátku
svého vstupu do sněmovny a po celá léta,
kdy ještě neseděli ve vládní
koalici. Naše postavení nebylo tedy takové,
abychom se musili zde spokojiti s takovouto úlohou, jak
se ukázala politikou německých vládních
stran. Proto lituji, že nepovstal zde ještě žádný
Němec z vládní koalice a nevyložil politiku
své strany, abychom se také zde mohli touto politikou
zabývati.
Podle všeho, co jsme zde slyšeli, tento návrh
bude zajisté v této sněmovně přijat
a tím bude učiněna pod návrh čára,
která, jak jsem se z počátku zmínil,
velmi hluboko zasáhne do našeho celého národního
a politického života. (Různě výkřiky
na levici.) Smím říci, že na oposiční
straně nechybělo vůle po všechny týdny
a měsíce v positivní práci ukazovati
na nedostatky návrhu, že nechybělo ani spolupráce
s německými vládními stranami, směřující
k dosažení zásadní změny tohoto
návrhu. Neprovozovali jsme prázdnou kritiku a negaci,
jak to můžeme čísti v nepřátelském
tisku, naopak, německé vládní strany
musí nám dosvědčiti, že jsme
s největší vážností spolupracovali
na jejich straně ke zlepšení hlavních
zásad návrhu. Dnes nemůžeme udělati
nic jiného, než odmítnouti odpovědnost
za tento zákon a předsevzíti si, že
povedeme boj proti takovéto politice, která není
aktivní politikou, nýbrž neplodnou politikou
aktivistickou, která nepřináší
národu úspěchy, které by byly přiměřené
našemu mocenskému postavení. Musíme
takovouto politiku odmítnouti a potírati a připravovati
cestu k politice aktivní, vskutku německé,
jejímž úkolem jest zlepšiti osud celého
našeho národa. (Potlesk poslanců něm.
strany nár.-socialistické.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je pan posl. dr Czech. Dávám mu slovo.
Posl. dr Czech (německy): Slavná sněmovno!
Klamavá hra, která nás po celý den
udržovala v dobré náladě a která
se nazývá: "Kde je Krumpe?" je
skončena. Pan kol. Krumpe škrtl své
jméno na listině řečníků
a tím je u konce nedůstojná fangličkářská
hra, jejímiž svědky jsme všichni byli
a která podala svědectví o zcela mimořádném
manévrovacím nadání pánů
z křesťanskosociálního tábora.
My všichni nepřáli jsme si ničeho jiného,
než vypořádati se s pány německými
aktivisty. Udělali jsme to, co na české straně
dělaly vládní strany, postavili jsme se proti
aktivistům, chtěli jsme s nimi skřížiti
meče a vysvětliti si to na této tribuně
přímo do očí. Nepodařilo se
nám to. Myslím, že si tím páni
prokázali sami tu nejhorší službu a že
můžeme je tedy zcela klidně vydati posměchu,
kterému se sami svým chováním vystavili.
Budiž mi nyní dovoleno ještě na konec
jednání něco málo říci.
Chápeme-li se v této rozpravě slova po třetí,
pak neděje se to, přisám bůh, proto,
že doufáme ještě v poslední hodině
v nějakou změnu smýšlení většiny,
v návrat k zásadám demokracie a kulturní
samosprávy, ve změnu třeba jen jediného
paragrafu předlohy, nýbrž jedině a pouze
za tím účelem, abychom ještě
v rozhodné chvíli učinili některá
prohlášení, abychom poukázali na těžkou
odpovědnost vládních stran a především
německých vládních stran na trvalou
dobu a abychom předvedli celé veřejnosti
s plnou jasností před oči těžkou
vinu mezinárodního německo-českého
měšťáckého bloku. Koaliční
tisk po kouší se vylíčiti vše,
co se v posledních dnech v této síni událo,
jako veliký ideový boj, jako veliký osudový
boj, nebo, jak praví "Prager Presse", jako mohutný
zápas o vnitřní správu. Ve skutečnosti
nejde však o nic jiného, než o čistě
akademický slovní boj, o nic jiného než
o výklad o nezměnitelných věcech,
neboť rozhodnutí ve věci samé padlo
již před dávnou dobou, je nezvratitelné.
Schází jen formální akt usnesení,
jehož postup v této chvíli se již klepe
na presidiálních psacích strojích
a o jehož průběhu podle programu nikdo v této
síni nemůže býti ani na okamžik
v pochybnostech. Jak také mohlo by to býti jinak
ve sněmovně, které již nasadili k rozhodnutí
o této předloze nutné parlamentární
palečnice, jejíž sněmovní hlasovací
motor se již natáčí a jejíž
popravčí mechanismus je již v plném
běhu. Jen ještě několik vydechnutí,
přesně vyměřených a vymezených,
rozdělených podle klubů a hlav, zvážených
na lékárenských vážkách,
na počitadle přesně odpočtených,
a až slunce skončí svou dráhu, pak padne
železná opona zcela automaticky na minutu, zcela přesně,
jako snad režisér dodržuje přesně
na minutu konec komedie ohlášený na divadelním
oznámení.
Tak rozvíjí se československý parlamentarismus
již po léta a všichni máme pocit, že
tomu vůbec nemůže býti jinak. Čas
od času však vyskytnou se chvíle vědomí
a pak vystoupí celá bída tohoto parlamentarismu
tak plně a tak cele do našeho vědomí,
pak bouří se v nás právní cit
a sebevědomí, pak nás to chytne a my máme
pak jen jedinou myšlenku, abychom tuto karikaturu roztrhali
a udělali konec této klamné hře. To
byly pocity, jež nás ovládaly na počátku
porad o správní reformě a jež vedly
k tak bouřlivému zahájení plenárního
jednání. A hle! Ihned se objeví na parlamentární
scéně pan poslanec Viškovský,
nabídne se za ochránce a mstitele československého
parlamentarismu, pronáší ex offo řeč
ve prospěch pana dr Kramáře a udílí
oposici důtky, volaje na m, že bouřlivé
události v této sněmovně byly ranou
pěstí proti parlamentarismu. Již jednou museli
jsme ze zcela podobné příčiny - pamatujete
se na výrok o kverulantství, který pan dr
Viškovský volal s tohoto místa k menšinám
- polemisovati s panem dr Viškovským a odkázati
ho do příslušných mezí pro jeho
vyzývavé chování. Tenkráte
jsme ukázali, jakého kalibru byl pan dr Viškovský,
který se dosadil za parlamentárního soudce
mravů v této sněmovně, v rakouské
sněmovně, a že právě jemu musí
býti odepřeno právo, aby si hrál na
sněmovního Katona. Musíme tedy s největší
rozhodností odmítnouti také nejnovější
morální bouření pana dra Viškovského,
abychom však zároveň prohlásili, že
jestliže někdo snižuje československý
parlamentarismus, s ním nejhrubším způsobem
nakládá, jemu, jak se vyjádřil pan
dr Viškovský, zasazuje rány pěstí
do obličeje, že to byly strany koaliční,
které svými násilnickými methodami
zbavují sněmovnu vší důstojnosti,
že jej učinily obecným nástrojem českých
držitelů moci a snížily na karikaturu
zákonodárného sboru. (Potlesk něm.
soc.-demokratických poslanců.)
Že tak není všude postaráno o parlamentarismus,
chceme dokázati na jednom příkladě,
který spadá do stejného zákonodárného
oboru. 21. června 1925 bylo rozhodnuto o reformě
vnitřní správy v rakouské sněmovně.
Předloha byla podána ve sněmovně 5.
června 1924. Tehdejší místokancléř
dr Frank doprovodil ji řečí, v níž
vyložil, že nemá zůstati na ustanovení
vládní předlohy, že by vláda
uvítala, kdyby sněmovna vykonala nejen rychlou,
nýbrž také důkladnou práci a
tím docílila dokonalého zákonného
díla. Slavná sněmovno! Táži se,
zda jsme kdy v československé sněmovně
uslyšeli takový výrok. Porady o rakouské
předloze vyžádaly si téměř
14 měsíců a charakterisuje rakouské
poměry, že v povšechné rozpravě
povstal jeden člen většiny - byl to posl. Clessin
- vyslovil potěšení nad tím, že
návrhy zákona byly po poměrně dlouhou
dobu dány k veřejné rozpravě, při
čemž ještě připojil, že by
si bylo jen přáti, aby se tento zvyk v budoucnosti
pokud možno často opakoval. Představte si naproti
tomu, vážené dámy a pánové,
že naší oposici nebyla dána přes
všechny naše námitky ani 24 hodinová odkladná
lhůta ke studiu předlohy, ke konání
klubovních porad. Avšak rozhodující
ještě přijde. Rakouská reforma správy
byla za projevu díků všem stranám sněmovny,
stejně stranám vládním jako stranám
oposičním, a také úředním
tvůrcům zákona schválena celou sněmovnou
jednomyslně. Tak je rakouské reformní dílo
ve své nosnosti podloženo jednotnou vůlí
všech stran sněmovny, je neseno důvěrou
veškerého obyvatelstva, kdežto v naší
zemi se dělá zákonné dílo,
kterému se dostává na cestu kleteb širokých
vrstev pracujícího lidu. Při tom vládne
v Rakousku také měšťácko-zemědělsko-klerikálně-kapitalistický
blok, kterému naprosto neschází potřebného
vzletu pro pochopení kapitalistických zájmů
a také patřičné energie k prosazení
a zabezpečení těchto zájmů.
Avšak v Rakousku pochopili již od první chvíle,
že zákonné dílo tak ohromného
dosahu, jako je reforma správy, může splniti
své veliké poslání jen pak, jestliže
vyroste ze společné vůle a spolupráce
celého národa a jestliže se všechny vrstvy
lidu starají o toto zákonné dílo.
Tak tedy rakouský zákon jest výsledkem spolupráce
všech stran v zemi a v Národním shromáždění
a ukazuje tím charakteristické známky této
různotvárné spolupráce, avšak
v důsledku spolupráce našich straníků
naplněné socialistickým duchem, především
však naplněné od základu poctivou demokracií.
V naší zemi naproti tomu staví se vše
na brutální násilí, jen na nejbezohlednější
diktát většiny. U nás se pracuje při
takových příležitostech jen s manévry
překvapení a předstižení. Při
takových příležitostech se vzduch kolem
koalice co nejtěsněji uzavře, aby na povrch
nevystoupil ani vánek náznaku o úmyslech
koalice. U nás se nehledá spolupráce v oposici,
cesta k ní se nenalézá, s ní se nemluví
ani o předloze ani o jednotlivostech, přáním
oposice se nevyhovuje a jich se nedbá, ba dokonce se s
oposicí vůbec nemluví, nedělá
se ani pokus o nějaké dorozumění mezi
stranami většiny a oposicí a vše se ze
sněmovny vynucuje pokoutně a násilně.
Mimo tuto zem nikdo by nechápal, že se ministerský
předseda tohoto státu během celého
jednání o předloze správní
reformy. tedy o jedné z nejosudovějších
předloh, neobjeví vůbec ve výborových
poradách, že nebéře ani zdaleka ohledu
na průběh jednání a na získání
spolupráce všech parlamentárních činitelů.
Že za těchto poměrů reformní
dílo předložené k rozhodnutí
skrývá v sobě ducha bezohledného kapitalistického
diktátu ve svém celku a ve všech svých
částech, že je naplněno snahou po moci
mezinárodního kapitalistického měšťáckého
bloku a plnou měrou jeho duchem, že zcela zřejmě
nese kapitalistickou známku a je vybaveno vším,
co má sloužiti k upevnění moci měšťáckého
bloku a k vybudování a zabezpečení
mocenského postavení buržoasie, k ovládnutí
dělnictva všech národností kapitalistickou
třídou, k utlačení a spoutání
proletariátu, o tom není třeba teprve se
zvláště zmiňovati.
Přece však musí býti ještě
poukázáno na jeden pro naše poměry docela
charakteristický moment. Třeba jen zběžné
pozorování rakouského reformního díla,
jemuž do socialistického reformního díla
schází opravdu ještě velmi, velmi mnoho,
ukazuje, že toto reformní dílo je naplněno
duchem demokracie a sociální samosprávy a
že bylo vyhovováno základní zásadě,
která mu také byla dána na cestu a která
zní, že je podstatou a posláním správy
vedené sociálním duchem, aby policie byla
nahrazena ochranou. V každé základní
normě tohoto zákonného díla proniká
vítězně myšlenka opravdové demokracie
a ovládá toto dílo v jeho celku, stejně
jako ve všech jednotlivostech. Je jeho základem, jeho
jádrem, jeho celým obsahem. Při tom, a to
je charakteristické, marně hledáš v
předloze, v důvodové zprávě,
ve zprávě zpravodajově, v řečích
zpravodajových a v řečích sněmovních
řečníků slovo demokracie. K čemu
pak také? Mám po ruce předlohu a zápisy,
rovněž i řeči parlamentních řečníků.
Slovo "demokracie" v těchto materialiích
vůbec nepřichází. V Rakousku právě
slovo demokracie přešlo většině
obyvatelstva tak do masa a krve, že se nemusí o demokracii
teprve mluviti. V Rakousku se neprovádějí
kejkle s pojmem "demokracie", tam se naopak demokracie
uskutečnila. V Rakousku neslouží slovo "demokracie"
pouze za záclonu, tam se nemusí také stále
a stále zcela lehkomyslně házeti na trh,
tam se nemusí s ní kupčiti. V Rakousku není
třeba stále a stále volati demokracii a dělati
z ní přísežnou formuli fašistických,
kapitalistických, diktátorských, národnostních
machinací. Naproti tomu podívejme se jen na československou
zprávu výborovou, jak se to tam doslova hemží
ujišťováním o demokracii, jak se slovo
"demokracie" ve všech možných obalech
sněmovně předkládá jakožto
"demokratická soustava", jako "demokratická
veřejná správa", jako "demokratické
veřejné zřízení", jako
"demokratické zásady", jako "demokracie",
jako "demokratičnost". V každé kapitole,
v každé rozhodné myšlence vystupuje toto
slovo v různé formulaci, v rozličném
přestrojení. Každé zpátečnické
opatření, právo jmenovací, policejní
ustanovení, uloupení volebního práva
atd. se tím odůvodňuje a tak kvetlo toto
neslýchané zneužívání,
jež se v této zemi systematicky po léta provozuje
se slovem "demokracie", k tomu, že v československé
oficielní řeči ztratilo každý
smysl, že ztratilo svůj původní význam
a dnes znamená téměř opak vlády
lidu.
Nyní několik slov o československé
demokracii. Český národ má dobrou
demokratickou minulost. Vykazuje v dějinách posledních
desetiletí celou řadu zvučných jmen,
jež vykonala vynikající dílo v boji
proti zpátečnictví, v zápase o rozšíření
práv lidu, především o všeobecné,
rovné, přímé volební právo.
Byly také doby, ve kterých i panu dr Kramářovi
musely býti přiznány veliké zásluhy
o demokracii, ovšem svými stálými kroky
nazpět vždy opět dal zapomenouti na svou demokratickou
minulost. V zápase o všeobecné, rovné
a přímé volební právo hrál
pan dr Kramář v Rakousku vedoucí roli,
to musí býti beze všeho přiznáno,
zde nepochybně bojoval nadšeně v první
frontě, dr Kramář však také
bojoval občas proti rakouskému zpátečnictví
společně se socialistickými a jinými
demokratickými stranami a on sám, který v
roce 1897 povolal do rakouského parlamentu policii, vytýčil
pak ve svých "Poznámkách k české
politice" slovo, že každý musí nahlédnouti,
že policejním režimem a výjimečným
stavem není možno zlomiti odpor národa. Je
to přibližně stejný důvod, který
jednou vyslovil také Havlíček Borovský,
když pravil, že žádná moc světa,
ani kdyby se chtěla spojiti s peklem, neudrží
vzdělaný, statečný a čestný
národ v poddanství a otroctví.
Převrat a národní revoluce osvěžily
pak demokratické tradice českého národa,
který byl tolikrát vržen nazpět, a přinesly
především k platnosti uznání
uložené ve Washingtonské deklaraci: "Přejímáme
myšlenku demokracie a stojíme za ní, poněvadž
to byly idee našeho lidu po staletí." Skutečně
probojoval se také duch demokracie vítězně
na povrch v jedné části československého
zákonodárství. Zásada uložená
ve Washingtonské deklaraci, že demokracie českého
národa vybudována je na všeobecném,
rovném, přímém právu volebním,
došla velkou měrou uskutečnění
ve volebním právu do obcí a sněmoven.
Přece však tyto všechny zákony byly buržoasii
v tomto státě vždy trnem v oku. Nestavěla
se však proti nim, pokud neměla svou moc zkonsolidovánu,
pokud ještě nebyl zlomen odpor dělnictva. Pomalu
však a v míře, jak její hospodářské
a politické posice byly silnější, viklala
na demokratických základech tohoto státu
a vynutila si konečně již ve staré koalici
pomalé zrušování četných
základních práv svobody. A dnes, kdy již
nepotřebuje spolupráce socialistické strany,
dnes, kdy si zajistila pomoc německých kapitalistických
stran, dnes, kdy síla odporu proletariátu je seslabena
vysokou měrou jednak hospodářskou nouzí
a nezaměstnaností, jednak rozhořčenými
boji o směr, sahá buržoasie na ústavní
základ státu, aby přivedla dělnictvo
nejen hospodářsky, nýbrž i politicky
do svého područí a aby si vybudováním
svých mocenských po sic zajistila trvání
svého mocenského postavení a vládu
na pokud možno dlouhou dobu. Počátkem byl zákon
proti teroru, zákon na ochranu republiky, zákon
tiskový, volební novela, nyní přichází
jako pokračování fašistická vyklizovací
práce, jež počíná zákonem
o úpravě obecních financí a jest vyvrcholena
reformou správy s hojností zpátečnických
ustanovení, od zhoršení volebního práva
a trvání doby pobytu až k právu jmenovati
poslance, od postavení obyvatelstva pod policejní
biřice a odstranění posledních zbytků
samosprávy obcí až k zákonitému
zvěčnění cizího panství
vládnoucího národa nad všemi jinými
národy v zemi.
Před málo lety pojata byla podle starého
výroku Havlíčkova: "Co je vlastně
konstituce? Vůli národa zastupuje sněm z
národa volený" do Washingtonské deklarace
věta, že demokracie této země buduje
se na všeobecném rovném právu volebním
a tak konečně byla tato myšlenka zapsána
v ustanovení ústavní listiny, že lid
a jen lid je pramenem moci v tomto státě. A dnes?
Dnes je z tohoto pramenu 33 1/3%
prostě odčerpáno a jen 2/3
lidu prohlášeny za pramen moci, kdežto o zbývající
třetinu se mají rozděliti pánové
Švehla a Kramář Šrámek
a Mayr-Harting, při čemž na posléze
jmenovaného podle vší pravděpodobnosti
připadá 0.0003% podílu na moci. (Veselost
na levici.)
Jaké vývody snesl druhdy dr Kramář
ve prospěch všeobecného volebního práva!
Vše obecné volební právo - volal 30.
prosince 1905 v rakouské sněmovně k německým
měšťákům - nesprovodíte
se světa, neboť nad ním bdí všechen
lid, jenž se nachází v bouřlivém
pohnutí. Pánové, volal dr Kramář
k rakouské sněmovně a k Němcům,
nebojte se přece lidu, jaký je to stát, který
se bojí svého vlastního lidu? A dnes třesou
se všichni společně, ti páni revolucionáři
z tehdejška, před lidem a snaží se oklešťujícím
loupením práva volebního opraviti své
volební štěstí. Když v Rakousku
byla ustanovena doba trvalého bydliště na jeden
rok, tu volal nynější ministr Šrámek
ve své řeči z 3. listopadu 1906: "Na
mne dělá toto ustanovení dojem bázně
před sociální demokracií. Ve skutečnosti
je však toto ustanovení o době bydlení
něčím mnohem horším. Je to odnětí
již nabytých práv mnoha tisícům
dělníků a drobných lidí. Vůbec
je to bezohledný zásah do politického vlastnictví
chudých státních občanů, a
to z nízkých politických a ještě
nižších národnostních pohnutek."
A dnes sahají všichni tito páni revolucionáři
z tehdejší doby cynicky po tomto majetku chudých
státních občanů a pášou
tuto politickou krádež za jasného denního
světla. Ještě za rozpravy o župní
reformě postavil se pan dr Kramář
řádně na odpor, když se měla
dáti vládě vydatná dávka moci
nařizovací. A dr Kramář volal
k tehdejší většině: "Nemohu
dáti vládě veškeru moc nařizovací,
i kdybych měl sebe větší důvěru
k vládě. Musím míti vše pevně
ustanoveno v zákoně, neboť vláda, byť
byla sebe silnější, může státi
pod nátlakem určitých poměrů,
jež jí něco vyrvou z rukou, co by nikdy nebyla
dala, kdyby byla volná". A dnes zastává
se týž dr Kramář s nadšením
moci nařizovací, jíž se v předloze
dostává vládě tak hojnou měrou,
a pošlapává tak svůj vlastní
názor. Vezměme do ruky návrh zákona.
Ve čl. 10 nalézáme ustanovení o správním
řízení, v §u 1, odst. 3, o vymezení
okresů, v §u 2 o dělení a slučování
obcí, v §u 3 o magistrátech, v §u 4 o
působnostech, v §u 6 o poradních sborech, v
§u 8 o vymezení působnosti, v §u 9 o Slezsku,
v §u 10 o převzetí úředníků,
v §u 53 o přenesení odborné správy
atd. Krátce, celá spousta nařizovací
moci, proti které v roce 1920 horlil a volal pan dr Kramář,
jenž dnes s touže vervou a vášnivostí
vystupuje proti těm, kteří se chtějí
ubrániti této moci nařizovací. V roce
1920 vystoupil dr Viškovský na sněmovní
řečnickou tribunu, aby hájil župní
reformu proti dru Kramářovi, aby se vášnivými
slovy zastával župního zřízení
a aby polemisoval s požadavkem dra Kramáře
po zemské správě, kterou dr Viškovský
pokládal za dávno zastaralou. Ještě
před několika lety žádal odstranění
historických zemských celků a dnes žádá
jejich znovuzřízení. Ještě 14.
listopadu 1924 označoval pan předseda Malypetr
jako tehdejší ministr vnitra zkušenosti,
které byly učiněny na Slovensku se župní
reformou, za příznivé a prohlašoval
zemskou správu za těžkopádnou, slovenskou
samosprávu za rozdrobující, za nebezpečí
pro stát, a dnes vystupuje jeho strana se vší
vahou ve prospěch všech těchto drobících
a těžkopádných zemských zřízení.
Ještě 17. března 1926 prohlásil ministr
Hodža ve svém stanovisku k Pittsburské
smlouvě: "Buďto musel by to býti zcela
nezávislý zemský sněm, vybavený
zákonodárnou mocí, nebo aspoň malý
zemský sněm pro otázky žup. Za něco
takového bychom se poděkovali. Kdyby však šlo
o zemský sněm se zákonodárnou mocí,
byl by nemožný. protože Slováci nejsou
za dnešních poměrů dosti silni. Nechceme
tedy slovenského zemského sněmu, poněvadž
ho nepotřebujeme." To bylo 17. března 1926.
Naproti tomu prohlásil ministr Hodža, že
k reformě správy dochází podle programu
slovenské strany agrární, právě
jako to žádala jeho strana r. 1924. To, co se událo
v r. 1926, se mu mezi tím dávno vykouřilo
z hlavy. Po léta bojoval český národ
za samosprávu s největším zápalem.
Čím více spočívá vláda
v rukou občanů, volá Havlíček,
tím menší je počet vládnoucích
úředníků, tím jednodušší
je jednotná správa. Ještě v roce 1920
dává se výrok Masarykův, že
správa a samospráva je základem demokracie.
na cestu předloze o župách v důvodové
zprávě, a dnes je tato samospráva systematicky
ničena, a kdyby nová předloha stala se zákonem,
bude blízka vyhubení od kořene. Tak se šlape
celá minulost českého národa, tak
se šlape po jeho nejsvětějších
tradicích, tak se šlape prostě po nejslavnějších
demokratických kapitolách českých
dějin, po bojích posledních desetiletí.
právě tak jako se bojem o správné
oceňování revoluce zahraniční
a tuzemské v r. 1918 a v minulých letech a srovnáváním
Maffie a Masaryka zrazují a poplvávají
vlastní revoluční dějiny a vlastní
osvoboditelé se vláčejí blátem.
To vše se děje, jak jsme vyložili, ve jménu
demokracie, oné demokracie, od které se Havlíček
hněvivě odvrátil a o které pravil:
"U nás je stále ještě onen druh
demokratů, k nimž nechci patřiti. To jsou oni,
kteří sice stále mluví o lidu, avšak
jen sebe pokládají za celý národ.
Tito pánové demokraté," praví
Havlíček, "neříkají nikdy
jako ostatní čestní lidé: Myslím
to tak, chci to tak, nýbrž říkají
vždy obrazně: Národ to myslí tak, národ
to tak chce. Při tom však vždy zapomínají
tázati se národa, zda to tak myslí a tak
chce." Jak vidno, znal Karel Havlíček Borovský
dobře své Pappenheimské.
A nyní obrátil bych se k druhé mimořádně
důležité otázce, jež musí
býti položena, když stát přistupuje
k tomu, aby vybudoval vnitřní správu. Je
to otázka spolužití a spolupráce národů
v této zemi. Kdykoliv tato otázka byla nadhozena,
řeklo se vždy, že tento problém nemá
ničeho společného s reformou správy.
Toto mínění vyslovil opětně
pan ministr vnitra Černý a také mnoho
koaličních vůdců. Ba, zůstalo
dokonce vyhrazeno panu místopředsedovi Zierhutovi,
aby na moji otázku o úpravě jednací
řeči, jak je upravena pro nově vytvořené
organisace, položil otázku, co to prý má
vlastně co dělati s celou zemskou reformou a reformou
správy. My však jsme zcela jiného mínění.
Máme za to, že právě chvíle,
ve které se provádí vnitřní
výstavba státu, zavazuje k probrání
tohoto problému. Právě proto, že jsme
proniknuti nutností spolupráce národů
bydlících v této zemi, právě
proto, že jsme ochotni dáti pro toto dílo potřebné
síly pro uskutečnění této spolupráce,
tážeme se držitelů moci v tomto státě,
zda nemyslí také oni, že přišla
hodina, aby všem národům této země
byl vybudován přívětivý domov
a aby byl zemi dán tak horoucně vytoužený
mír, aby byla zemi zajištěna harmonická
spolupráce všech národů na poli sociálním
a hospodářském. Kladli jsme tuto otázku
stále a stále v průběhu porad o reformě
správy a ukázali jsme četnými návrhy
cestu, jež podle našeho mínění
má vésti k vytouženému cíli.
Také zde jsme se mohli opětně dovolávati
dějin a především starých předbojovníků
českého národa. Poukazuji na události
v plenární schůzi kroměřížského
říšského sněmu. Již 22.
ledna 1848 prohlásil Palacký na kroměřížském
říšském sněmu: "Musí
býti chráněna nejen každá národnost,
nýbrž musí se bráti při rozdělení
na provincie ohled na národnost, neboť jinak je tak
velmi chválená rovnoprávnost pouhou ilusí.
Pak je ve Štýrsku a Korutanech Slovan, v Tyrolích
Ital, v Čechách Němec nulou. Nepřirozený
sňatek nenese ovoce a proto byly připouštěny
rozvody manželství. Stejně tak nepřirozené
spojování zemí jest kletbou lidstva."
Palacký navrhl tenkráte, jak víte, zvláště
strany většinové, jako řešení
rozdělení Čech na české Čechy
a německé Čechy. Den na to, 23. ledna, dostal
se k slovu dr Rieger a pravil: "Neshledávám
rozdělení Rakouska podle dosavadních provincií
za časové. Pokládám některé
provincie za příliš veliké a jiné
za příliš malé" - vývody
to, kterých by se mohlo dnes s prospěchem použíti
pro reformu správy - "tak souhlasím s rozdělením
navrženým Palackým podle zemských skupin.
Slovanský Čech chce býti jen samostatným,"
pravil dr Rieger, "ne však loupiti a utlačovati
jiné živly. Cítil jsem to více než
dosti, jak to národ bolí, když je utlačován."
Karel Havlíček, který také k této
otázce promluvil, míní: "Národnost
znamená u nás, že tam, kde bydlí náš
národ, má býti i vláda česká
a že jak u soudů, tak také u úřadů
a ve všech veřejných záležitostech
možno užívati národního jazyka.
Výrok: "Všude, kde náš národ
bydlí", béřeme v poctivém smyslu.
Žádáme, aby národnosti byly k účelu
zemské správy přiměřeně
zaokrouhleny. Podle této zásady přenecháváme
krajiny, kde bydlí Němci, pohromadě, německé
správě." Cituji výroky vedoucích
mužů, jež jsou staré mnoho desetiletí,
avšak v tomto smyslu mluvili také během dalších
desetiletí přečetní vedoucí
politikové a mezi těmito politiky nalézal
se po jistou dobu také pan dr Kramář,
o němž jest známo, že se s největší
horoucností a nadšením zastával návrhu
na vyrovnání mezi národnostmi podaného
stranou sociálně-demokratickou, Seligerem - Němcem
- Daszyňskim. Avšak od převratu se názory
českých měšťáckých
politiků podstatně změnily, ba obrátily
se vlastně v opak. Čechové, kteří
v Rakousku byli apoštoly národnostního sebeurčení
a samosprávy, stali se nyní nejfanatičtějšími
bojovníky nejtužšího centralismu. Titíž
měšťáčtí politikové,
kteří byli předbojovníky federalistického
národnostního státu, změnili se v
držitele moci československého státu
národního. Tak byl po vytvoření tohoto
státu v prvních letech národnostní
problém, který po desetiletí byl zásadní
otázkou české politiky, českými
politiky prostě dán s denního pořadu,
existence národnostní otázky pro území
českého státu byla prostě odbyta a
každé probírání této otázky
bylo prohlášeno za vyloučené. Když
však potom došlo k německé spolupráci,
přešlo se k jiné taktice. Připustila
se blahovolně existence národnostní otázky,
avšak prohlásilo se hned, že tato otázka
je pro tu dobu vyřešena. Charakteristickým
proto je výrok aktivního ministra Hodži,
který napsal v "Pesti Naptó". Nebylo to
před dlouhou dobou. Mínil: "Nyní jsou
němečtí zemědělci a němečtí
křesťanští sociálové přichystáni
k účasti na vládě, budou hlasovati
pro rozpočet, budou hlasovati pro vojenské předlohy,
jako každá jiná československá
strana, budou míti stejnou vládní odpovědnost
jako každá strana dřívější
koalice", a to znamená, míní pan dr
Hodža, že v Československém státě
je národnostní otázka již prakticky
vyřešena. (Různě výkřiky
něm. soc. demokratických poslanců.) Slavná
sněmovno! Že se takové řešení
československým držitelům moci jeví
praktickým, to jim chceme věřiti. Ovšem
je zde více přání otcem myšlenky,
skutečnost však vypadá zcela jinak. Ve skutečnosti
byl zde ze zahraniční veřejnosti předstíráním
klamných skutečností přímo
tropen žert. Recept pana dra Hodži jest snad
velmi hezký, je snad velmi praktický, ale pravdivý
proto není. Také panu dru Viškovskému
se zdá, že krásné rozřešení
národnostního problému je již rozhodnuto,
pan dr Viškovský řekl zde ve sněmovně
před několika dny doslovně: "Nemáme
příčiny, abychom v demokracii stavěli
samosprávu proti státu, stejně abychom připouštěli
zneužití správy, aby se stala prostředkem
k agitačním účelům a polem
pro národnostní a sociální boje."
Slavná sněmovno! Co zde bylo řečeno,
není ničím více a ničím
méně, než vyzváním menšinových
stran v této zemi, aby odložily všechny naděje
na samosprávu, aby se spokojily s demokracií hlásanou
drem Viškovským, jedním slovem, aby
se úplně zřekly svého dobrého
práva.