Čtvrtek 7. července 1927

Tato konference se také vyslovila pro snižování cel. A tu bych chtěl upozorniti na to, že ve smlouvě právě předložené tuto tendenci dostatečnou měrou nevidíme. Jde o to, abychom si uvědomili, že vysoké celní šranky nejsou dobrým prostředkem ke zvýšení výrobnosti, ale tím méně ke zvýšení koupěschopnosti, ke zvýšení spotřeby. Byla to opět ženevská konference, která poukázala na to, že jedním z důležitých prostředků, který může vésti k ozdravění hospodářského života v Evropě, je zvýšení její spotřeby. Musíme si dobře proto všimnouti toho, co dovážíme z Maďarska a co vyvážíme do Maďarska. Již zde bylo poukázáno na to, a důvodová zpráva také obsahuje určité doklady v tom smyslu, že Maďarsko jest interesováno na dovozu obilí k nám, naproti tomu my jsme interesováni na vývozu průmyslových produktů, zejména textilií, uhlí, dříví, skla, papíru. Téměř 50% našeho vývozu textilního jde do Maďarska.

Krise průmyslu slovenského v textilním a papírenském odboru je hlavně z té příčiny, že nebyl urovnán styk s Maďarskem. Do jaké míry se podaří touto smlouvou dosíci zlepšení těchto styků, dlužno ovšem ještě vyčkati. Jisto je tolik, že právě průmysl slovenský vyžaduje nezbytně, abychom upravili svůj poměr k Maďarsku, neboť krise slovenského průmyslu si to přímo vynucuje. Zase tu cituji data slovenských průmyslníků, tedy jistě data nezkreslená, data vzatá přímo z údajů příslušných podniků, která svědčí o tom, jak hluboko poklesla zaměstnanost slovenského průmyslu. Bylo vyšetřeno, že u 112 podniků r. 1914, tedy již v roce válečném, odpracovalo se 98.922 hodin, kdežto roku 1926 tytéž podniky odpracovaly pouze 62.971 hodin, tedy jen 63%. Při tom nepřehlížejme, že roku 1924 mnohé podniky ještě pracovaly 10 i více hodin jako normální pracovní dobu, kdežto roku 1926 pracovalo se 8 hodin. Tato fakta, myslím, vybízejí k tomu, abychom velmi bedlivě zkoumali, do jaké míry naše hospodářské zájmy docházejí výrazu v této smlouvě, do jaké míry zejména náš průmysl bude moci těžiti z podmínek nově upravených touto smlouvou.

V předloženém návrhu však jsou také odstavce, které dotýkají se sociální stránky našeho hospodářského života. Je to zejména, čl. XXVIII, který praví:

"Smluvní strany se zavazují, že budou blahovolně zkoumati otázku nakládání s dělníky a zaměstnanci jedné smluvní strany v území druhé, pokud jde o ochranu dělníků a zaměstnanců a o sociální pojištění, aby se z obou stran těmto dělníkům a zaměstnancům zaručilo přiměřenými dohodami nakládání skýtající jim výhody co možná stejně hodnotné. Tyto dohody budou stanoveny zvláštní úmluvou."

Pokládám toto ustanovení za nedostatečné. Je sice pravda, že je tu odvolání na zvláštní úmluvy, které v této věci mají býti učiněny, jde však o to, kdy k těmto úmluvám dojde. Jde zejména také o obsah těchto úmluv, a proto při této příležitosti vítám návrh, který je předložen, aby k projednávání obchodních smluv byli přivzati také zástupci zaměstnaneckých organisací odborových tak jako zástupci organisací zaměstnavatelských. Ovšem až posud byli přibíráni pouze zástupci zaměstnavatelských organisací ať přímo nebo nepřímo, zejména také prostřednictvím obchodních komor. Toto ustanovení nejlépe dokazuje, jak je třeba, aby také zástupci zaměstnaneckých organisací byli vyslýcháni při projednání obchodních smluv. Ostatně nejde tu pouze o sociální vztahy nebo o sociální zájmy, jde tu v podstatě o hospodářské zájmy v obchodní smlouvě, poněvadž konec konců podmínky sociální, sociální výhody a sociální ochrana jsou odvisly od hospodářských podmínek, jaké dovedeme ve svém životě hospodářském a ve svém státě vůbec vytvořiti.

V těchto úmluvách, zejména pokud jde o zaměstnance, je nutno pamatovati nejen na podmínky sociálního pojištění, nýbrž i na podmínky pracovní a je nutno doplniti všeobecná ustanovení přesnějšími a podrobnějšími předpisy, aby také zájmy a sociální bezpečnost našich dělníků na hranicích, kteří přecházejí jen k dočasnému zaměstnání za hranice, byly dostatečně chráněny. Avšak nelze se spokojiti jenom s úmluvou, která by upravovala poměry mezi těmito oběma státy. Bylo by to nedostatečné. Je nutno pamatovati také na mezinárodní úmluvy sociálně-politického významu, které tu přicházejí v úvahu a jež jsou doporučovány ať již jako úmluvy nebo doporučení mezinárodními konferencemi práce.

Náš stát má na tom zájem, aby tyto úmluvy ratifikoval, pokud se tak dosud nestalo, a aby zároveň pamatoval na to, aby státy, které tak dosud neučinily, stejně vykonaly svou povinnost a mezinárodní úmluvy a smlouvy ratifikovaly, neboť jen tím způsobem zajistíme si bezpečný vývoj sociálního zákonodárství také v ostatních státech a jen tím podporujeme také sociální ochranu zaměstnanců. Jest ovšem přirozeno, že v okamžiku, kdy máme na mysli v obchodních smlouvách sociální zájmy, nemůžeme připustiti, aby naše vlastní zákonodárství sociální bylo zhoršováno. Dlužno upozorniti na to, že zejména dosud není vyřízen náš paragraf živnostenského řádu, který netvoří nějaký zvlášť důležitý úsek našeho práva sociálního. Je to tím smutnější, že nebyl vyřízen § 82 živn. řádu, a tím máme konflikt s §em 120živn. řádu slovenského. Je přirozeno, že při úpravě vzájemných poměrů, může dojíti ke kolisi, jestliže by nebyla sjednána konečně dostatečná jednota těchto ustanovení a neblahý paragraf 82 živn. řádu nebyl přizpůsoben obdobnému ustanovení v živnostenském řádu slovenském, jak byl své doby tímto parlamentem schválen. Je nutno také při této příležitosti znovu zdůrazniti nezbytnou úpravu podpor v nezaměstnání, úpravu zprostředkování práce a právního potvrzení kolektivních smluv.

To jsou celkem jen částečné požadavky, které zaměstnanci vznášejí a několikráte byly zde vysvětleny, takže není potřebí, abych se podrobně u nich zdržoval. Ale je nutno po ukázati k tomu, že právě v zájmu našich zaměstnanců, v zájmu sociální povahy této obchodní smlouvy, je nutno, aby otázky sociální ochrany našich zaměstnanců konečně byly vyřízeny.

Vždyť i na světové konferenci hospodářské v Ženevě bylo upozorňováno, že jednou z příčin, které brzdí hospodářské styky státní, je také neblahý hospodářský dumping, který často je zaviňován sociálním dumpingem, totiž horšími podmínkami pracovními v jednotlivých státech. Proto je právě v zájmu našeho hospodářství, v zájmu naší výroby, abychom zabránili tomu, aby státy, s nimiž konkurujeme na světovém trhu, nebo s nimiž jsme v určitém vzájemném poměru, nedopouštěly se snad sociálního dumpingu tím, že by měly horší sociální a pracovní podmínky.

Jednáme-li o obchodních smlouvách a je-li také v této obchodní smlouvě dotčena otázka konsulátu, pak nejen s hlediska hospodářského, nýbrž i s hlediska sociálního je třeba, aby jednou důkladně byla řešena. Není možno, aby stále jen provisorně tato věc byla upravována. Je vůbec otázka, zdali systém t zv. honorárních konsulů je výhodou pro naše hospodářské postavení na světovém trhu a jestli vskutku tyto konsuláty odpovídají našim zájmům. Jestliže na př. v jednom z důležitých přístavů evropských, jehož služeb také používáme, máme jen honorárního konsula, nota bene v přístavu velice důležité obchodní země - a nelze se dovolati přes veškeré urgence a upozorňování nápravy, neboť není prostě možno zdolati úkoly, které tomuto konsulátu jsou uloženy pro nedostatek pracovních sil - pak pochybuji, že tímto způsobem opravdu sledujeme zájmy naší výroby a vývozu. Pochybuji, že získáváme, ušetříme-li sice několik tisíc na zřízení konsulátu úředního a používáme-li v tak důležitém často místě služeb cizího příslušníka, který snad pokládá si za čest, že nám může vydržovati kancelář, ale tu to čest hledí velice levně vyzískati a vykoupiti a málo se stará, jestli tím trpí naše vývozní zájmy. Konečně, máme-li zájem na tom, a bychom co nejvíce vyváželi, musíme míti také přední zájem na to m, abychom doma co nejvíce konsumovali. A v této příčině musím upozorniti na to, že v poslední době ceny našich potravin stoupají. Prospěch z této smlouvy, který snad si slibuje naše zemědělství, nebude tak veliký, nebudou-li zároveň široké vrstvy obyvatelstva míti na něm podíl. Pohříchu vývoj cenové tendence, která se tu uplatnila od minulého roku, ukazuje zřetelně stoupající směr. Dokazují to doklady, které velice pečlivě snáší náš státní úřad statistický. Doklady ty ukazují na to, že zejména předměty zemědělské výroby, předměty rostlinné, živočišné stoupají velice v ceně. Minulého roku byl index potravinový 863, v květnu t. r. stoupl na 957. Při tom je právě zajímavé, že zboží dovážené v posledních měsících tohoto roku kleslo, kdežto zboží domácí stoupá ve své hodnotě. Sledujeme-li pak index životních nákladů, vidíme tu opět stoupající tendenci. Kdežto počátkem minulého roku byl index životních nákladů u dělnické rodiny 699, byl počátkem letošního roku 740, index úřednické rodiny byl loňského roku 697, letos 703. Tato čísla mluví, myslím, řečí dostatek zřetelnou a ukazují, že nejdeme ke zvýšení naší životní úrovně, nepodporujeme zvýšení potřeby a tím koupěchtivosti naší výroby, podporujeme-li tendence zdražovací; a takovou tendenci zdražovací rozhodně mají agrární cla. Při určité příležitosti bylo odborníky národohospodářskými poukazováno, že krise hospodářská, světová i domácí pochodí hlavně z toho, že dělníci, úředníci, drobní živnostníci musí dáti 60 až 70% svých příjmů na potraviny, takže jim nezbývá dostatek prostředků na ostatní předměty výživy.

Proto chci při této příležitosti také upozorniti na to, že nejenom snaha o rozvoj zahraničních trhů, nýbrž i snaha o zvýšení domácí spotřeby, o vývoj domácího trhu musí býti směrnicí, kterou musíme sledovati při další péči o náš hospodářský život.

Bylo-li mimo jiné poukázáno v poslední době pod dojmem ženevské konference k tomu, že eventuální snížení cel, které by mělo nastati také u nás, mohlo by znamenati snížení mezd, pak musím tento názor odmítnouti. Nechci zabíhati do podrobností, ale je všeobecně známo, že mzdy naše nejsou na světové úrovni. A zase znovu právě v Ženevě bylo konstatováno, že mzdy našich strojnických dělníků jsou na příklad čtyřikráte menší než dělníků amerických a jsou téměř o polovici nižší než dělníků německých přesto, že Německo s námi tak úspěšně konkuruje na světovém trhu, ano dokonce na vlastním domácím trhu.

Z toho je tedy viděti, že to nejsou vysoké mzdy, které by bránily rozvoji našeho průmyslu, že jsou tu jiné příčiny, o kterých zde bylo již velmi často hovořeno, které brání tomuto rozvoji. Není pomyšlení, aby beztak nízká úroveň hospodářská, kterou trpí naše úřednictvo a dělnictvo, měla býti ještě snížena, kdyby došlo ke snížení cel. Snížení cel, k němuž musí dojíti v zájmu rozvoje hospodářských styků evropských, může jenom prospěti dalšímu zvýšení koupěschopnosti, může prospěti dalšímu rozvoji výroby, zvýšení spotřeby, která pak úplně vyrovná rozdíly, které snad vznikly i pro podnikatele. A nejnešťastnějším prostředkem, kterého by se tu naši podnikatele chopili, byla by snad snaha o snížení mezd v důsledku snížení cel.

Úprava hospodářských styků, kterou vidíme v této smlouvě, jest neuspokojující. Jsou v ní tendence, se kterými nemůžeme souhlasiti. Přesto však pokládáme tuto smlouvu, jak již bylo prvým panem referentem potvrzeno, za určitý pokrok ve vývoji vzájemných hospodářských styků a z toho důvodu také budeme pro smlouvu hlasovati. Každá smlouva musí ovšem zaznamenati a znamená jenom část velkého problému, před kterým stojíme, problému vzájemné úpravy hospodářského života v Evropě a vzájemných hospodářských styků, problému, ve kterém náš stát právě pro své zeměpisné položení hraje velmi důležitou roli a na kterém má svrchovaný zájem také se zřetelem k zaměstnání velkého počtu svých obyvatel. Musí ovšem také každá smlouva odpovídati zásadám zdravého vývoje mezinárodních hospodářských styků, jež by vedly k úplně svobodnému obchodu, v němž by nebyly stavěny umělé překážky rozvoji výroby a hospodářství států, nýbrž ve vzájemném prospěchu byl chráněn zájem každého státu. (Výborně! - Potlesk poslanců čsl. soc.-dem. strany dělnické.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Dále má slovo p. posl. dr Rosche.

Posl. dr Rosche (německy): Dámy a pánové! Jako jsem při projednávání rozpočtu, státního závěrečného účtu, daně obratové a přepychové, daňové reformy, sanace lidových peněžních ústavů atd., zaujal stanovisko k finančně-politickým otázkám státu a snažil se nestranně a naprosto nezastřeně vylíčiti skutečný stav, tak dnes, při projednávání obchodní smlouvy s Maďarskem, chci se pokusiti vylíčiti stav obchodně-politické otázky společně se sociálně-politickou otázkou, který s ní přece velmi úzce souvisí, jak ji totiž dlužno posuzovati se stanoviska světového hospodářství a zvláště se stanoviska československého. Mohu si ušetřiti promluviti o poměru Ameriky ke světovému stavu hospodářství, v této věci odkazuji ke své dřívější řeči. Mohu to shrnouti ve slova: Stále vzrůstající hospodářská převaha Ameriky nad Evropou. Dnes bych se zdržel rád, abych tak řekl, u hospodářské situace Evropy se zvláštním zřetelem na zahraniční poměry, jak se projevují zvláště v hospodářském životě Československa. V poslední době jevil se, abych se vyjádřil přesně, finančně-politický problém Evropy ve zhroucení latinských měnových smluv, hospodářsky pak - všeobecně vyjádřeno - ve snaze po racionalsaci a těsném spojení. Evropa stále ještě prožívá následky doby poválečné, prožívá ohromnou hospodářskou depresi. Činem svépomoci, jak vybřednouti z hospodářské nouze, jsou vlastně snahy po racionalisaci a kartelování, převzaté z Ameriky; jsou svépomocným činem hospodářství, poněvadž se nedostává účinného zásahu vlád, které jsou k tomu povinny. Pojem racionalisace byl vzat z hospodářského života Německa. Znárodňuje se, typuje se, standardisuje se, ať už tomu říkáte, jak chcete; způsob výroby se má zjednodušiti, má býti ulehčen odbyt a při tom sociálně-politické postavení dělníkovo nemá býti zhoršeno. Setkáváme se zde již s ohromným pokrokem, zvláště v Německu, kde k tomu došlo právě v době nejhorší hospodářské deprese. Vyzbrojili jsme se pro lepší doby ve strašlivě špatné hospodářské situaci. Setkáváme se zde se sdruženími, jako je sdružení surové ocele, se zájmovým sdružením průmyslu barvířského, vidíme také mezinárodní sdružení, jako světový syndikát pro obchod s mědí nebo syndikát německého a belgického průmyslu drátového, se syndikátem klihařským, se syndikátem válcovaného drátu a jak se všechny jmenují, vidíme zde základní snahu neponechávati spojení v mezích jednoho hospodářského tělesa, nýbrž hleděti, aby ono spojení bylo mezinárodní. V tom tkví největší význam a prorokuji vám, že se stav celého evropského hospodářství nezlepší, dokud podle této zásady nenaváží tato sdružení úzké vztahy s mezinárodními dělnickými organisacemi, poněvadž, jak se zdá, vlády nestačí na hospodářskou nouzi nebo jsou příliš ovlivňovány národně a celková situace je posuzována z příliš úzkého zorného úhlu. Jedna věc jest však jistá, pánové, a o tom uvažujte! Běda zemi, která bude předstižena pokračujícím vývojem, běda zemi, která se uzavírá těmto moderním vymoženostem, nebo nemůže držeti s nimi krok, neboť příští konkurence bude se obírati těmito organisacemi, při čemž ti, kteří budou státi mimo, musí hospodářsky ustoupiti do pozadí. Ovšem každý stát nemusí stejným způsobem dbáti těchto nutností; avšak stát, který jest především odkázán na vývoz, musí se ovšem především říditi ve svých mezinárodních hospodářských vztazích podle této nové situace. Při tom nesmíme si zakrývati, že naše hospodářství, jak české, tak německé, není dosud prodchnuto myšlenkou racionalisace a úsilím o hospodářském spojení, jak by toho bylo v nynější době naléhavě třeba.

Z této tísně hospodářství vznikla vlastně také myšlenka světové hospodářské konference. Musím se krátce zmíniti o hospodářské konferenci a při tom se nemohu zdržet: tohoto upřímného výroku: Myslete si o tom, co chcete, nepřikládejte sněmovně velikého významu, avšak jedno jest jisté, že naše odpovědná vládní místa, jak se zdá, nemají náležité vážnosti ke sněmovně. Odůvodňuji to tím, že vlastně, vyjma pana ministra dr Engliše při projednávání rozpočtu a ministra dr Hodži ve vlastní věci, nepromluvil k nám poslancům téměř žádný ministr, i když otázky, jako daňová reforma, správní reforma, světová hospodářská konference atd. mají sebe větší význam. Pánové, spatřuji v tom vlastně neúctu ke sněmovně. Neboť je-li demokracie diskuse, pak musí také odpovědní ministři vynaložiti trochu námahy a promluviti k nám ve sněmovně, neboť, mluví-li ve výboru, není to totéž. Musí k nám mluviti i v tom případě, že jim hrozí nebezpečí, že většina poslanců nebude s jejich vývody souhlasiti. (Výkřiky posl. dr Lehnerta.) Již přes rok jsem poslancem a vyjma vládního prohlášení předsedy vlády pana Švehly, slyšel jsem jen vývody ministra dr Engliše a dr Hodži. Jinak neslyšel jsem mluviti ještě ani jediného ministra. Domnívám se, že v této věci musí dojíti za všech okolností ke změně.

Posuzujeme-li světovou hospodářskou konferenci, o níž k nám dosud nikdo ještě z vlády oficielně nepromluvil, ačkoliv pokládám za nesmírně důležité, aby k této otázce bylo zaujato stanovisko, musíme to činiti s toho hlediska, že politika a hospodářství mají v mnoha bodech něco společného a v mnoha bodech spolu souvisí. Politika, která nedbá hospodářství, je politika špatná a odvažuji se tvrditi, že také hospodářství, které se domnívá, že vystačí bez politiky, jest na omylu, (Souhlas na levici.) a vytýkám rozhodujícím hospodářským vrstvám, že se bohužel politikou neobírají. Neboť v mnoha případech mohly by snad určité hospodářské otázky uvésti na jinou kolej. Francouzský finanční a hospodářský politik Loucheur doprovází svůj názor na světovou hospodářskou konferenci podivuhodným způsobem a praví: "Nestačí jen míti v zemi zdravou měnu, ani zříditi emisní banku, vybudovanou na pevném podkladě. Naopak jest nezbytně třeba věnovati největší péči zároveň také již zmíněné platební bilanci a zajistiti si její spolehlivost, neboť jinak hrozí nebezpečí, že celá, s námahou zbudovaná stavba se sřítí." Jaký je stav u nás? S 80 až 88% platební bilance jsme odkázáni na bilanci obchodní. Již tento moment musí býti rozhodným pro to, jaký názor zaujmete. Loucheur praví však ještě dále: "Politické uspokojení bude vskutku upevněno teprve uspokojením hospodářským." Tím jest vyjádřeno, že politiku nelze oddělovati od hospodářství a naopak hospodářství od politiky. Velectění, je to můj soukromý názor! Vlády se nedovedly dosud postaviti na odpor špatným poměrům, nedovedly zlepšiti špatné hospodářské poměry. Jednu věc vám řeknu, posuzováno teoreticky: míti příležitost odstraniti všechny ministry pro věci zahraniční, kteří hospodářství nerozumějí nebo nechtějí o něm nic věděti, a moci dosaditi na jejich místo hospodářské politiky, kteří mají náležité porozumění nejen pro hospodářský stav, nýbrž i pro stav sociálně-politický, a ručím vám za to, že v jednom nebo ve dvou letech máte hospodářský mír a hospodářský rozvoj. Prakticky se to ovšem nedá prováděti, avšak musí nás to nutiti, abychom příslušným činitelům stále a stále očkovali: nesmíš hleděti stále jen na politickou situaci, musíš si všímati také hospodářské situace své země, neboť bez národního hospodářství a s úpadkem jeho nemůže ani nejlepší ministr pro věci zahraniční provozovati politiku.

Světová hospodářská konference konala se v době od 4. do 23. května v Ženevě. Československo zúčastnilo se jí 21členným výborem pod vedením dřívějšího ministra obchodu inž. Dvořáčka. (Výkřiky posl. dr Lehnerta.) Bylo zastoupeno 50 států, tedy počet, jehož velikost již sama zaručuje skutečně nestranné posuzování. Mluvilo se tam téměř o všech hospodářských otázkách a jako přípravu, která byla ostatně skvělá, máme sbírku listin, která nám dává neobyčejně bohatý statistický materiál, abychom příště mohli činiti závěry z minulosti. Konference měla však velikou chybu: Nebyli tam členové vlád, byli to soukromníci, kteří nemohli činiti závazná usnesení, kteří pouze mohli svým vládám podati doporučení. Bohužel viděli jsme, že stanovisko zahraničního ministra dra Stresemanna bylo v radě svazu národů odlišné od stanoviska ministra Chamberlaina. Stresemann prohlásil: Přijímáme resoluce světové hospodářské konference, kdežto Chamberlain prohlásil: Prosím, doporučíme je svým vládám. To jest velice nebezpečné, poněvadž lehce lze dojíti k závěru: Zde jest jen teorie a v praksi prováděna nebude. Hospodářská konference se rozdělila na tři skupiny: průmysl, zemědělství a obchod. Přirozeně největší význam měla komise obchodní, poněvadž všichni národohospodářští učenci byli zajedno v tom, že situace může se zlepšiti jen tím, padnou-li překážky hospodářství, svobodným rozvojem obchodu. Byla provedena generální rozprava a členové odešli pak do komisí. Jak víte, průmyslové komisi předsedal pan dr Hodáč. Zásadně zabývala se racionalisací a kartelnictvím a v tomto směru se také usnesla na resolucích. Zemědělská komise chce ovšem rovnoprávnost, vlastně vyrovnání v jednotlivých státech mezi průmyslem a zemědělstvím. Otázky se točily kolem zlepšení odbytových method, kolem hospodářské standartisace agrární výroby, zvláště kolem technických zlepšení, kolem vybudování zemědělského úvěrnictví, pojišťovnictví a družstevnictví. Největší význam světové hospodářské konference měla komise obchodní a zde opět, pokud jde o otázku celních sazeb a obchodních smluv. Základní idea, jak ji proslovil předseda obchodní komise v závěrečném slovu, obsahuje toto poznání: Dejte více svobody světu, jenž byl dosud brzděn překážkami nahromaděnými během války a jejich následky a rovněž i klamnými hospodářskými názory. Heslo zní: "Osvobození mezinárodního obchodu od všech potíží a překážek." Tato komise, která se usnesla asi na dvou třetinách obchodních resolucí, rozdělila se v podkomise, z nichž jedna projednávala svobodu obchodu, druhá jednala o celních sazbách a obchodních smlouvách a třetí o nepřímých prostředcích, jak podporovati národní obchod. Prvá skupina zabývala se dovozními a vývozními zákazy a omezeními. Víte, že válečná a poválečná doba přinesla v tomto směru různé překážky. To je pochopitelné, avšak nemělo se tak dlouho čekati, nýbrž mělo se již dříve pomýšleti na zrušení těchto překážek. Skutečně jsme také viděli, že právě dovozní a vývozní omezení neobyčejně nás poškodila v mezinárodním styku s ostatními státy, poněvadž se totiž brzy přišlo na to, že přes největší výhody prostředníctvím dovozních a vývozních omezení se ruší opět to, co bylo koncedováno. Nynější stav, pokud jde o vývoz, je stále ještě takový, že z 658 položek máme ještě 65 vázaných, pokud jde o dovoz, 115. Při obchodní smlouvě s Maďarskem jsme sice něco slevili, avšak dovozní a vývozní systém má býti úplně zrušen teprve při obchodní smlouvě s Německem. Předvídajíce to, usnesli jsme se ovšem opět na zákonu, u nás je to zákon č. 215 z 12. října 1925, o dumpingových clech. Tu ovšem nevíme, do jaké míry se projeví jeho následky.

Důležitým bodem této podkomise jest obchodní svoboda nebo obchodní rovnost soukromých a státních podniků, pokud ovšem lze státní podniky pokládati za podniky soukromohospodářské. Máme pak legislativní nebo reglementární ustanovení o mezinárodním obchodu, zjednodušení celních formalit, úsilí přivésti směnečné právo na jednotný základ, řízení před rozhodčími soudy, nekalou soutěž atd. Pak se projednávala otázka státních příslušníků a společností, jimž jeden stát dovolil, aby se usadili na území jiného státu, a to po stránce hospodářské a fiskální, tedy zkrátka cizinecké právo.

Druhá skupina obchodní komise zabývala se celními sazbami, a tu ovšem bylo ihned hájeno stanovisko, že v této věci musí dojíti nezbytně ke zjednodušení, a to, jak v celním zákoně samotném, tak také v nomenklatuře. Připomínám, že po této stránce došlo ke strašlivým výstřelkům. Jak známo, francouzská vláda předložila nový celní sazebník, který pro stanovisko socialistických stran byl opět vrácen výboru, aby přiložil statistický materiál. A nyní slyšte! Tento francouzský celní sazebník, který přijde opět na denní světlo jen s nepatrnými změnami, má 1750 hlavních položek, to jest o 715 více než nyní platný a o 1096 položek více než sazebník předválečný. K tomu přičtěte ještě pododdělení, takže máme dohromady 8000 položek. (Výkřiky posl. dr Lehnerta.) Bylo to líčeno jako obrovský výkon, avšak hospodářsky je tato práce monstrum, s nímž nemůže nikdo pracovati. Tažte se jen vyjednavačů, zda je možno, aby v krátké době ovládli celní sazebník s 8000 položkami. Je to naprosto nemožné. Proto bude ovšem třeba, abyste se neuzavírali této myšlence a konečně uznali, že celní sazby musí býti pokud možno zjednodušeny a vybudovány na jednotném podkladě. Tato komise uložila ovšem ve své resoluci světové hospodářské konferenci, aby pracovala v tomto směru. Avšak zde, dámy a pánové, bylo by třeba, abyste se chopili iniciativy a spojili se již jednou s jinými, ať již z malé nebo velké skupiny a se vší vážností jako hospodáři řekli: Nyní chceme konečně jednou vybudovati jednotný celní sazebník, abychom se aspoň ve vzájemném styku dostali rychleji kupředu. Neboť tyto potíže celního sazebníku jsou při vyjednáváních o obchodních smlouvách obrovskými překážkami, na druhé straně pak vidíme, jak velice nutně potřebujeme obchodních smluv. Ovšem, jak zjednodušení celních sazeb, tak také unifikace nomenklatury celních sazebníků a stabilita a rovněž i používání celního sazebníku a celních formalit jsou zahrnuty v této myšlence. Vedle toho byla ještě doporučena celní statistika. V této věci byla již 31. prosince 1913 uzavřena konvence v Bruselu.

Třetí skupinou je skupina, která se zabývala obchodní politikou. Došla k závěru, že nadešla chvíle, aby se tomuto nepřetržitému zvyšování sazeb učinila přítrž a aby se konečně jednou začlo směrem opačným. Neboť výše tarifů jest naprosto nerozumná a překáží hospodářskému životu. Pro to máme opět skvělé příklady. Podíváme-li se na Československo a srovnáme-li jeho celní sazby, vidíme, že máme poměrně vysoké celní položky, poněvadž jsme v době inflace zavedli soustavu součinitelů a právě tak jako při daních, nepomyslili jsme na to, aby byly automaticky snižovány podle vývojové valuty. To byla ovšem chyba. Naše položky měnili jsme jen při jednáních o obchodních smlouvách. Následek toho byl, že v dnešním celním sezebníku máme nesrovnatelně vysoké položky i v takových případech, s nimiž nelze vůbec počítati jako s kompensačními objekty při smlouvách s jinými státy. Je zajímavé, pozorujeme-li náš celní sazebník ve srovnání celních zatížení 14 evropských států na světové hospodářské konferenci s jinými celními sazebníky. V porovnávací tabulce sestavené na příklad rakouským výborem stojí s 33.6% mezi 30 a 40%. Prosím, v Belgii, v Holandsku a Dánsku máme cla pod 15%. Ve Švýcarsku 17.5%, v Rakousku 18.06%, ve Švédsku 18.09% a v Německu 19.08%, tedy mezi 15 až 20%. Nový francouzský minimální sazebník pohybuje se mezi 20 až 30%. Za námi jest ještě Polsko, Jugoslavie a Rumunsko. Namítne se mi, že to není zcela správné a že výklad v otázce hodnocení a celkového kvanta není zcela správný. Připouštím, že případné přesuny jsou možné. Za žádných okolností nesmíte se však dovolávati švýcarské nebo maďarské obchodní smlouvy, poněvadž změny nejsou tak podstatné. Vidíme, že zásadně jest náš celní sazebník příliš vysoký.

Jiná tabulka, která byla rovněž sestavena pro světovou hospodářskou konferenci, ukazuje porovnání mezi výší cel 13 a 25, a tu vidíme, že také zde jsme značně vpředu. Dříve měli jsme na příklad 18, nyní máme u hotového zboží 27, Rakousko naproti tomu 18.16. Zkrátka mezi nástupnickými státy jsme opět na prvém místě. Při tomto porovnání shledáváme ovšem také tu krásnou věc, že zvláště státy, které mají obrovské zdi celních ochran, jako Amerika, Španělsko a Brasilie, že právě tyto státy se neúčastní Svazu národů, poněvadž se obávají, že by je musily zrušiti. Výše sazeb má ovšem nesmírně veliký význam a na konferenci došli ke stanovisku, že se musí již jednou přestati s bojovnými sazbami. Neboť obyčejně je tomu tak, že jakmile se očekává, že se bude vyjednávati o obchodních smlouvách, jednotlivé státy, jako nyní Rakousko, Rumunsko nebo Jugoslavie, šíleně zvyšují sazby pro budoucí vyjednávání. Prosím, nedostaneme-li zde solidní podklad ve vzájemném styku, jestliže se napřed zařídíme na smlouvání, nedojde ovšem k tomu, co potřebujeme. Hájí se stanovisko, že pokud jde o vývoz surovin, jsme úplně svobodni. Obchodní smlouvy podle názoru světové hospodářské konference byly založeny na doložce o nejvyšších výhodách v rozporu s reciprocitou, jak jí použila Francie. Reciprocita bez výhod druhému, plnění za plnění atd.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP