Středa 23. listopadu 1927

Žádáme v souhlase se zdrcující většinou obyvatelstva Podkarpatské Rusi, aby byla učiněna přítrž všem vylíčeným zjevům.

Za svoji stranu pak prohlašuji, že nejlepší paralysování t. zv. rothermereovské akce i všech ostatních zjevů ji provázejících vidíme na Podkarpatské Rusi stejně jako na Slovensku v úplném uspokojení hospodářských, kulturních i národnostních potřeb všech národů, obývajících Slovensko a Podkarpatskou Rus, zvláště Slováků, Maďarů a Rusínů, ale i menších zlomků národnostních, Němců, Rumunů, židů a jiných.

Na Podkarpatské Rusi přáli bychom si zejména urychlení věcného provedení pozemkové reformy v rusínské i maďarské části země, dále zintensivňování všech oborů zemědělství a provádění industrialisace země, zvláště lesní - vedle ovšem kulturního povznášení země.

V poslední době přetřásá se stále v tisku otázka Schönbornova velkostatku, který zaujímá téměř celou berežskou župu. S námi se, bohužel, jak je to zvykem za tohoto režimu, jako s věcnou oposicí, o této kardinální otázce vůbec nehovořilo.

I jako strana věcné oposice, která má nedůvěru k nynější vládě, zdůrazňujeme, že uznáváme velkou práci, která státem samým na Podkarpatské Rusi od převratu byla vykonána, a považujeme těch 300 mil. Kč, jež průměrně Československá republika doplácí na Podkarpatskou Rus, za bratrský dar lidu československého lidu Podkarpatské Rusi, jenž jednou v budoucnosti přinese ovoce. (Potlesk čsl. soc. demokratických poslanců.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.

Dávám slovo k doslovu panu zpravodaji posl. inž. Černému.

Zpravodaj posl. inž. Černý: Slavná sněmovno! Mohu jen upozorniti, že i řečník oposiční zde konstatuje, že ulehčení, dané tímto zákonem obyvatelstvu Podkarpatské Rusi, je plně na místě, a že i oposicí je tento zákon uznáván jako věcně správný. Doporučuji tedy zákon tento sněmovně ke schválení. (Souhlas.)

Předseda: Osnova zákona má 2 paragrafy, nadpis a úvodní formuli.

Poněvadž nebyly podány pozměňovací návrhy, dám o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy výborové. (Námitek nebylo.)

Námitek proti tomu není.

Konstatuji, že sněmovna je způsobilá se usnášeti.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími 2 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí, ve znění doporučeném panem zpravodajem, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím poslanecká sněmovna přijala tuto osnovu zákona ve čtení prvém podle zprávy výborové.

Druhé čtení navrhnu na pořad příští schůze.

Tím vyřízen jest 1. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

2. Druhé čtení osnovy zákona, jímž se mění a doplňuje ustanovení §§ů 185, 221, 233 a 245 obecného horního zákona ze dne 23. května 1854, č. 146 ř. z. (tisk 1172).

Zpravodajem výboru ústavně-právního jest p. posl. dr Daněk, zpravodajem výboru zemědělského p. posl. Šamalík.

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. dr Daněk: Nejsou.

Zpravodaj posl. Šamalík: Ne.

Předseda: Poněvadž není návrhů oprav, ani změn textových, přikročíme ke hlasování.

Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji poslanecká sněmovna přijala ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím poslanecká sněmovna přijala tuto osnovu zákona také ve čtení druhém, a to ve znění shodném s předchozím usnesením senátu.

Rozhodneme nyní o podaných resolucích. Byly přečteny ve 102. schůzi.

Žádám pány zpravodaje, aby se o nich vyjádřili.

Zpravodaj posl. dr Daněk: Slavná sněmovno! Ústavně-právní výbor doporučil slavné sněmovně schváliti resoluci, na které se už také senát usnesl, a zároveň také tři další resoluce, na kterých se usnesl výbor ústavně-právní.

Pokud se však týká resoluce, která byla podána p. posl. inž. Záhorským, Lancem a druhy, nedoporučuji ji ke schválení jednak proto, že resoluce, které ústavně-právní výbor schválil, částečně už řeší otázku, kterou tato resoluce chce řešiti, jednak proto, poněvadž není možno, jak resoluce žádá, učiniti rovnocenným studium právnické a technické dohromady se studiem pouze technickým. Z těch důvodů nemohu doporučiti tuto resoluci ke schválení.

Předseda: Dávám slovo zpravodaji výboru zemědělského, panu posl. Šamalíkovi.

Zpravodaj posl. Šamalík: Připojuji se k návrhu pana zpravodaje výboru ústavně-právního.

Předseda: Přikročíme ke hlasování.

Kdo souhlasí s 3 resolučními návrhy výboru ústavně-právního, otištěnými ve výborové zprávě tisk 1172, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím tyto 3 resoluce výboru ústavně-právního jsou přijaty.

Kdo souhlasí s resolucí usnesenou senátem a doporučenou ústavně-právním výborem, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. I tato resoluce jest přijata.

Kdo souhlasí s resolučním návrhem poslance inž. Záhorského, Lance a druhů, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Resoluční návrh jest zamítnut.

Tím vyřízen jest 2. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího, 3. odstavce, jímž je:

3. Zpráva výboru ústavné-právního k vládnímu návrhu zákona (tisk 829) o zařízení a působnosti báňských úřadů (tisk 1255).

Zpravodajem je p. posl. dr Daněk. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Daněk: Slavná sněmovno! Úlohou této osnovy zákona není provésti pronikavé změny v administrativě horní, jako především unifikování předpisů horních administrativních pro celou republiku, jak musí ještě býti tendencí našeho zákonodárství a pak přizpůsobiti dnešním poměrům pokud je to možno. Jest možno předvídati, že všeobecná úprava řízení administrativního bude míti rovněž určitý vliv ve vybudování administrativního řízení u báňských úřadů, takže úprava, jak se navrhuje osnovou, stačí.

Osnovou nebude měněno ničeho na organisaci báňských úřadů v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Na Slovensku bude zřízeno nové báňské hejtmanství a dosavadní báňské kapitanáty a báňské komisariáty přemění se v báňské revírní úřady.

Na Podkarpatské Rusi zřídí se revírní báňský úřad, výjimečně podřízený báňskému hejtmanství v Bratislavě, takže postup instanční by byl pak v celé republice následující:

1. Revírní báňské úřady,

2. báňská hejtmanství,

3. ministerstvo veřejných prací.

Horní administrativa, než docházíme ke zmíněné právě kodifikaci právní, prodělala v našich zemích, které náležejí do nynějšího státního útvaru, značné změny a vyvíjela se různým směrem v oblasti rakouské a uherské. Jakýmsi základem v právním vývoji báňské administrativy v modernějším smyslu je zákon ze dne 23. května 1854, ř. z. čís. 146, v němž báňským úřadům věnovány dva paragrafy, a sice § 225 a 230. Ustanovení tato pak byla doplňována nařízeními:

Tak nařízením ministerstva vnitra a financí ze dne 20. března 1885 zřízeno provisorní báňské hejtmanství a vrchní báňské úřady.

13. září 1858 pod č. 157 vydáno nařízení císařské, kterým zřízeno bylo 21 báňských hejtmanství jako prvních instancí na území bývalého císařství.

Zákonem ze dne 21. června 1871 upraveny poněkud poměry báňské administrativy v rakouské polovině a zrušeny dosavadní předpisy. Tímto zákonem byly zavedeny:

revírní báňské úřady a báňská hejtmanství - a jako nejvyšší instance bylo ministerstvo orby. - Kompetence tohoto ministerstva přenesena zákonem z roku 1908 na ministerstvo veřejných prací.

V uherské části platil dále § 225 a 230 horního zákona a cís. nař. z r. 1908, dle něhož agendu obstarávaly báňské komisariáty a báňské kapitanáty. Na Slovensku nejvyšší instancí bylo ministerstvo financí. Takový stav byl převzat i do republiky zákonem z roku 1918 a pozdějšími zákony a nařízeními upravovány poměry na změněném území státním.

Rozdělené předpisy o báňských úřadech zůstaly až do nynější právní úpravy a má právě předložená osnova zákona odstraniti dosavadní diference obměňujíc celkem pouze předpisy zákona z roku 1871.

Podle osnovy vedle jmenovaných již instancí fungují jako pomocné orgány úředně oprávnění bánští inženýři.

Osnova řeší instanční postup asi podobně jako správní reforma na podkladě 2 instancí:

První instancí jsou báňské revírní úřady, jako odvolací instance jsou báňská hejtmanství.

Z rozhodnutí těchto není dalšího odvolání. Rozhoduje-li báňské hejtmanství o věcech § 3 tohoto zákona jako I. stolice, jest odvolací instancí ministerstvo veřejných prací.

Báňské hejtmanství se zřídí: v Praze, v Brně v Bratislavě.

Nova v tomto zákoně spatřovati jest v následujícím:

Především zákonem odstraňují se kompetenční spory, neboť jest přesně vyměřena agenda všem úřadům.

Za druhé povinnost publikační jest jistě proti dřívějšku pokrokem.

A konečně trestní výnosy v oboru hornopolicejním může vydávati i revírní báňský úřad, kdežto dosud tak činiti mohlo jen báňské hejtmanství.

Ústavně-právní výbor projednávaje vládní návrh navrhuje změnu v § 8 vzhledem ke změnám provedeným už zákonem o organisaci politické správy o pojmenování území náležejících do státního útvaru Československé republiky takto:

(1) Báňská hejtmanství mají sídlo:

a) v Praze pro zemi českou,

b) v Brně pro zemi moravsko-slezskou,

c) v Bratislavě pro zemi slovenskou.

Změnu tuto navrhuje ústavně-právní výbor vzhledem k tomu, že vládní návrh, který nese datum 3. února 1927 nemohl přihlížeti ještě k usneseným pojmenováním v zákoně o organisaci politické správy.

Výbor ústavně-právní navrhuje poslanecké sněmovně, aby takto změněnou vládní osnovu zákona o zařízení a působnosti báňských úřadů, jak zprávě výborové jest připojena, přijala za své usnesení. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): K této věci jsou přihlášeni řečníci. Zahájíme proto rozpravu.

Navrhuji podle usnesení předsednictva, aby lhůta řečnická byla stanovena 20 minutami. (Námitek nebylo.)

Námitek není. Navržená lhůta je přijata.

Ke slovu jsou přihlášeni na straně "proti" pp. posl. Brožík a Bečko, na straně "pro" p. posl. Lanc.

Dávám slovo p. posl. Brožíkovi.

Posl. Brožík: Slavná sněmovno! Předložená osnova zákona je důkazem, jak chabě a nedostatečně provádějí se u nás potřebné reformy věcné a administrativní. Zejména oblast, na niž se vztahuje všeobecný horní zákon, je netykavkou, o niž se zavadí jen tehdy, když již nejde se dále vyhýbati neodkladným změnám. V celku však staré předpisy všeobecného zákona z r. 1854, tudíž starší než 70 let, přes ohromné změny výrobní, obchodní, administrativní, mezinárodní, sociální atd. zůstávají nezměněny.

Pravda, ohled na tradici a poučení z prodělaných zkušeností je chvályhodnou vlastností, ale v tomto případě jsme nuceni konstatovati, že jak uhelní podnikatelé - těmto se konečně nelze diviti, ježto jsou známi bezohledností při hájení svých zájmů - tak i státní správa postupují jednostranně. Jejich houževnaté setrvávání na starých předpisech a přímo úzkostlivé bránění se pronikavějším reformám je patrno jen tam, kde se jedná o znemožnění jakéhokoli zásahu do takřka neobmezené moci uhelných podnikatelů a o to, aby uhelný provoz a uhelné hospodářství, ač tu jde o hospodaření s nejdůležitějším majetkem státu a o základní surovinu všeho hospodářského života, byly podrobeny pronikavé veřejné kontrole. Kde však jde o zájmy a potřeby hornictva, které v tomto podnikání nese největší risiko, tam tyto ohledy neplatí a pronikavé zasahování se nejen neodmítá, nýbrž dokonce přímo fedruje. A zase jen z ohledu na uhelné podnikatele. Toho důkazem je postup ministerstva veř. prací v otázce úpravy hornického pojištění. Zde se nebere ohled na tradici, na to, že se drsně sahá na zařízení trvající staletí, tu horní zákon z r. 1854 a jeho ustanovení nejsou netykavkou, naopak tu se jedna z nejdůležitějších částí tohoto zákona ruší a při tom se provádí křivda takového dosahu, že v dějinách není podobného příkladu. O této trapné kapitole se zmíním ještě zvláště. (Předsednictví převzal místopředseda Stivín.).

Zde chci jen uvésti, že ministerstvo veř. prací nemá smyslu pro pronikavou úpravu horního zákona tam, kde jde o ustanovení týkající se zvýšené státní a veřejné kontroly nad těžbou a hospodařením uhlím a vyhrazenými nerosty, že však je lze získati pro až příliš pronikavé reformy a opatření tam, kde jde o horníky. Vulgárně možno tuto tendenci vyjádřiti takto: Kdežto proti podnikatelům nesmí býti učiněno nic, proti dělníkům je dovoleno všechno.

Předložený návrh zaměstnává se reformou báňských úřadů. Není sporu, že v tomto směru je třeba pronikavé nápravy a že dosavadní zařízení a působnost báňských úřadů naprosto neodpovídá poměrům a úkolům, které toto důležité odvětví správní má, vlastně by mělo míti. Mimochodem uvádím - a to je zajisté kuriosita našich poměrů a svědčí o duchu, v jakém báňské úřady u nás jsou vedeny - že, ač budeme příštím rokem slaviti 10leté jubileum trvání samostatného státu, jehož státním jazykem je jazyk československý, horního zákona v jazyku českém vůbec nemáme. A poněvadž ani německého textu zákona, na základě jehož se v republice úřaduje, nelze dostati, lze si představiti, jak je možno občanstvu státu kontrolovati, zda postup podnikatelů a dozorčích státních orgánů odpovídá ustanovením zákona.

Je tu však také řada jiných závad. Báňské úřady, počínaje prvními instancemi a konče nejvyšší instancí, ministerstvem veř. prací, trpí nedostatkem kvalifikovaných sil. Je tu, jak známo, předepsáno dvojí vysokoškolské vzdělání - a úplně právem. Není-li ovšem tato mimořádná kvalifikace také náležitě vyjádřena mimořádnou úpravou poměrů služebních - a ani poslední úprava služebních poměrů státních úředníků v tomto směru nepřivodila nutné nápravy - je nutným důsledkem, že se nedostává patřičného dorostu a doplnění v tomto mimořádně těžkém a obtížném odvětví státní správy. To je sice v zájmu uhelných podnikatelů, kteří při nedostatečné kontrole nabývají stále větší volnosti, ale rozhodně to není v zájmu státní správy, ani v zájmu veřejném. Vedle toho podnikatelé zeslabení státní kontroly provádějí tím, že řadu kvalifikovaných státních báňských úředníku přímo přetahují do svých služeb. Podíváme-li se do ústředen velkých podnikatelských společností a do korporací, spadajících do jejich sféry, takřka napořád vidíme na vedoucích místech bývalé státní báňské úředníky, kteří samozřejmě svých znalostí a kvalifikace tam používají v prvé řadě k podpoře zájmů svých chlebodárců. A tak se před námi objevuje obraz stálého poklesu významu báňských úřadů a roste nemožnost, obstarati všechnu agendu, která by jim patřila. Zejména pokud jde o ochranu dělnictva v báňském průmyslu zaměstnaného, báňské úřady úplně selhávají. Jest stále více patrna jejich odvislost od podnikatelů, kteří jsou jejich svatým duchem a kteří za těchto poměrů ovšem mají volné pole. Zdá se, že ministerstvu veř. prací jsou tyto poměry úplně lhostejné, nebo že dokonce samo cílevědomě pracuje k tomu, aby význam těchto úřadů stále klesal.

Tolik, pokud jde o otázku všeobecnou. Pokud pak jde o vnitřní úřadování těchto úřadů, je zde řada výtek, které na toto úřadování vrhají podivné světlo. Zmíním se o několika případech, které se týkají nejvyššího úřadu báňského, ministerstva veř. prací. Toto ministerstvo vydává měsíční statistiku o těžbě uhlí, počtu zaměstnaných dělníků, počtu propracovaných a prozahálených směn atd. To by bylo v pořádku, ale ještě lépe by bylo, kdyby v těchto výkazech ministerstva veř. prací byly vykázány také mzdy dělníků, případně ostatní provozní náklady, aby si veřejnost o uhelném podnikání mohla učiniti řádný obraz. Nevím, proč se ministerstvo veř. prací brání mzdovým výkazům. Pozorujeme-li uhelné statistiky jiných států, vydávané dohlédacími orgány, vidíme, že je v nich také obsažen výkaz o mzdách. A může-li ministerstvo veř. prací vykazovati počet propracovaných a prozahálených směn, bylo by jistě účelným doplněním, připojiti k tomu výkaz mzdový, aby byly zřejmy národohospodářské účinky. Ale i výkazy o těžbě, vykazované ministerstvem veř. prací, jsou v rozporu s výkazy vydávanými Stát. úřadem statistickým, což je viděti z těchto číslic:

Za r. 1919 vykazuje Státní statistický úřad menší těžbu uhlí nežli ministerstvo veř. prací o 551.633 tun. Za r. 1920 vykazuje Státní statistický úřad větší těžbu než ministerstvo veř. prací o 244.108 t, za r. 1921 větší těžbu o 374.810 t, za r. 1922 větší těžbu o 558.728 t, za r. 1923 větší těžbu o 722.503 t, za r. 1924 větší těžbu o 817.542 t, za r. 1925 menší těžbu o 195.464 t. To se týká uhlí černého. U uhlí hnědého jest podobný obraz. V r. 1919 vykazuje Státní statistický úřad menší těžbu o 65.421 t, za r. 1920 větší těžbu o 261.106 t, za r. 1921 větší těžbu o 284.415 t, za r. 1922 větší těžbu o 232.276 t, za r. 1923 větší těžbu o 62.803 t, za r. 1924 menší těžbu o 47.488 t a za r. 1925 menší těžbu o 184.420 t. Jak vidíme, nejde tu právě o nepatrné rozdíly, neboť jde o desetitisíce vagonů uhlí.

A při tom ani nevíme, kdo má pravdu, zda ministerstvo veř. prací, či Státní úřad statistický. A ježto výkazy Státního úřadu statistického docházejí značně pozdě - v tomto směru stojíme na prvém místě mezi ostatními státy - berou se cifry ministerstva veř. prací jako podklad při různých jednáních tu i za hranicemi.

Uvedu jiný případ, jak jest veřejnost informována. Ministerstvo veř. prací dodalo před časem prostřednictvím denního tisku zprávu, co bylo odvedeno jednotlivým revírním radám jako 10%ní podíl na čistém zisku, vypláceném jim podle zákona z 25. února 1920, č. 143 Sb. z. a n. Podle této zprávy měly revírní rady dohromady obdržeti za r. 1923 7,463.095·05 Kč a za r. 1924 8,419.439·25 Kč. Nevíme, proč ministerstvo tuto zprávu dennímu tisku dodalo. Zajisté nelze činiti námitek, aby veřejnost byla i v tomto směru informována, ale samozřejmým požadavkem pro takovouto úřední informaci jest, aby byla úplná a správná. Neuvede-li se, co za tyto peníze bylo revírními radami vykonáno, mohly by vzniknouti domněnky, že se s nimi všelijak hospodaří. A zatím revírní rady nejen že nemusí se obávati veřejných výkazů v tomto směru, nýbrž mají přímý zájem, aby se tak stalo, neboť co v tomto směru bylo vykonáno, bylo by veřejností pochvalně přijato. Ale nehledě k tomu, ve výkazu ministerstva veř. prací jest udáno, že revírním radám bylo dáno více, než kolik skutečně přijaly. Za r. 1923 bylo udáno, že přijaly více takřka o 1 mil. K, za r. 1924 dokonce o více než 1 milion. Tedy za 2 roky přijaly prý o 2 miliony Kč více, než skutečně měly přijati. Když se revírní rady pak hlásily o tyto 2 miliony, o něž měly více obdržeti, zjistilo se, že to byla chyba. Ovšem toto chybné informování veřejnosti již zůstalo i se svými důsledky.

Kapitolou pro sebe jest otázka báňské inspekce v hornictví. V naléhavé interpelaci, kterou jsme podali v červnu t. r. v této slavné posl. sněmovně, uvedli jsme počet úrazů v hornictví za posledních 5 let, a to počet úrazů smrtelných a těžkých, jakož i počet osazenstva. V této interpelaci byly uvedeny tyto číslice:

úrazů
počet
Rok
smrtelných
těžkých
zaměstnaných
1922
111
5.572
118.770
1923
118
5.454
110.255
1924
164
6.746
110.953
1925
123
6.245
101.381

Rok 1926 nebyl vykázán v interpelaci, ale činí: 153 úrazů smrtelných, 6.076 těžkých, 94.564 zaměstnaných.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP