Každému z těchto číslic je zřejmo,
že při poklesu počtu zaměstnaných
v těchto uvedených 5 letech o 24.206 lidí,
to jest o 20%, počet zabití stoupl o 39, čili
o 26%, a rovněž že stoupl značně
počet těžkých úrazů. Tvrdí-li
ve své odpovědi p. ministr veř. prací
dr Spina, že počet smrtelných úrazů
v letech 1919 až 1926 se pohybuje úplně v mezích
počtu smrtelných úrazů roků
předválečných a válečných,
pak naprosto tím nevyvrací číslice
shora uvedené. Mohl by je vyvrátiti jen tehdy, kdyby
proti nim postavil číslice jiné. A to sotva
lze, ježto číslice, jichž jsme v interpelaci
užili, jsou číslice úřední.
Avšak i z jiných důvodů lze tvrditi,
že počet zabití a těžkých
úrazů v hornictví u nás stále
stoupá a že převyšuje počet jich
před válkou a za války. Za posledních
5 let, jichž úrazové číslice
jsme v interpelaci uvedli, nebylo ani v jediném roce pracováno
plných 6 dnů. Bylo pracováno něco
přes 4 směny v týdnu a je samozřejmo,
že toto obmezené zaměstnání má
značný vliv na počet úrazů
a zabití. Lze proto právem říci, že
při plném zaměstnání byl by
počet zabití a těžkých úrazů
nejméně o 20% vyšší, nežli
je vykázán. Ačkoliv tato okolnost musí
býti nebo při nejmenším měla
by býti ministerstvu veř. prací známa,
přece ji, myslím, vědomě zamlčuje
a snaží se stále stoupající počet
obětí horníků na životech a zdraví
odbýti všeobecným a povrchním poukazem,
že se v našich dolech nezabije a nezmrzačí
více lidí než dříve. Lze sice
pochopiti, že při srovnání bilancí
z hornického podnikání vykazovaných
horníky a podnikateli nemůže býti pro
podnikatele nejlepším vysvědčením,
konstatujeme-li, že v době, kdy jejich zisky vykazují
konstantní a značný vzestup, bilance horníků
tento vzestup vykazuje jen v zabití a úrazech, ale
státní úřad nejen že není
zde k tomu, aby tento strašný stav zakrýval
a takto dělal zeď majitelům dolů, z
nichž většina ani nejsou státními
občany republiky, nýbrž jest jeho povinností
hledati prostředky, aby bylo čeleno tomuto stoupajícímu
zabíjení a mrzačení horníků.
Místo toho ministr veř. prací v uvedené
odpovědi na naléhavou interpelaci o nutnosti řádně
vybudovati báňskou inspekci praví, že
ministerstvo veř. prací nevidí žádného
zlepšení báňské inspekce v tom,
bude-li bezpečnostní kontrola, prováděná
nyní členy závodních rad dělnictvem
volených, nahrazena jinými státními
orgány. Předně v interpelaci nebylo ani slova
o tom, aby nynější kontrola, vykonávaná
dělnickými zástupci, byla nějak nahrazena.
Ale jistě je třeba, aby byla náležitě
vybudována. Tito zástupci dělnictva museli
by především býti neodvislými
od závodu a od jeho mstivosti a museli by míti určitou
pravomoc. Jak se může takový dělník
odvážiti vystoupiti proti podnikateli, který
opomíjí nutná bezpečnostní
opatření, jestliže za to může býti
zbaven existence, nehledíc k tomu, že i kdyby toto
riskoval, nemá žádné pravomoci dosáhnouti,
aby přinutil podnikatele k nutné nápravě?
Ostatně pánům z ministerstva veř.
prací bude známo, že v prováděcích
předpisech, vydaných k zákonu o závodních
radách, se praví, že členové
závodních rad, určení ke kontrole
bezpečnostních opatření, jednou za
14 dní prohlédnou závod. A vykládá-li
se toto ustanovení a praktikuje-li se tak, že tuto
kontrolu je možno konati jenom v jednom dnu za 14denní
období, je zřejmo, že v závodech, kde
rozloha dolů činí desítky kilometrů,
nelze toho za tento jeden den mnoho prohlédnouti.
Ostatně pádným důkazem, kterak ministerstvo
veř. prací se snaží, aby proti podnikatelům
bylo postupováno co nejmírněji a v rukavičkách,
bez ohledu na stoupající počet zabití
a úrazů v dolech, je předložený
návrh zákona. Zde na str. 4 se praví:
"U vykonávání báňské
policie jsou také revírní báňské
úřady oprávněny pro neuposlechnutí
právoplatných příkazů, pokud
se týče pro nedbání bezpečnostních
opatření, uvaliti pokutu ve smyslu §u 250 o.
h. z."
Nuže, a co praví tento § 250 o. h. z. Že
možno podnikatele trestati pokutou ve výši od
2 do 200 K. To prozrazuje nejlépe ducha ministerstva veř.
prací. Tyto tresty, stanovené před 70 lety,
kdy hornictví bylo,v plenkách, kdy o risiku dělnictva
nebylo nic známo, také ne o ohromných výnosech
závodů, ponechávají se nadále
nezměněny - dokonce aniž by byly i jen valorisovány,
aby odpovídaly aspoň hodnotě, kterou tehdy
znamenaly. Proč by za těchto okolností podnikatel
dbal bezpečnostních předpisů a opatření,
které stojí zajisté peníze, když
pro nedbání jich může býti trestán
pokutou od 2 do 200 K.
Velmi zajímavou kapitolou, charakterisující
činnost ministerstva veř. prací, jest dále
jeho postup v otázce dovozu polského uhlí
k nám. Již celá ta smlouva s Polskem z r. 1925,
podle níž možno z Polska k nám dovážeti
měsíčně 60.000 tun uhlí, ač
následkem váznoucího odbytu našeho uhlí
zavírají se u nás doly a horníci se
propouštějí po tisících, svědčí,
jak se u nás chápou obchodní a hospodářské
styky. Ministerstvo veř. prací nezajímá
tato národohospodářská stránka
smlouvy s Polskem tolik, jako fakt, kdo bude dostávati
dovozní listy na uhlí a kdo bude participovati na
rabatech z tohoto obchodu plynoucích. Ministerstvo veř.
prací však v této věci nezakročuje
proto, aby tyto rabaty a zisky byly zabezpečeny pro nějaký
účel všeobecně prospěšný,
nýbrž aby se jich dostalo určitým kruhům
a stranám, které říkají, že
jsou oporami nynějšího vládního
režimu a kterým nestačí vědomí,
že konají svoji povinnost vůči státu
a vládě, nýbrž které si takto
za tyto služby dávají platiti. Tak docházíme
k tomu, že za tímto účelem byla založena
nová obchodní společnost z kruhů českých
a německých agrárníků, v jejímž
čele jest bratr min. předsedy dr K. Švehla
a z různých uhelných obchodů známý
Stejskal. Této nové společnosti má
býti dáno výhradní právo na
dovozní listy uhlí z Polska k nám dovezeného.
A kdyby jen 300 Kč z vagonu uhlí připadlo
této společnosti, činilo by to ročně
přes 20 mil. Kč, a to jest již obnos, který
jistě za něco stojí. Ministerstvo veř.
prací tyto "kšefty", na které bohužel
má více času než na jiné úkoly,
snaží se odůvodniti dokonce i zákonným
podkladem. Pan ministr veř. prací dr Spina odpověděl
na výtky vznesené v tomto směru v rozpočtovém
výboru, že ministerstvo veř. prací jest
oprávněno podle §u 23 zákona ze dne
9. dubna 1920 dovoz polského uhlí předati
obchodní společnosti. To jest ovšem hodně
smělý výklad zákona a hodně
jednostranný. V uvedeném §u 23 zákona
ze dne 9. dubna 1920 se ovšem praví, že ministr
veř. prací může v dohodě s ministrem
financí a ministrem obchodu a živností pověřiti
uhelným hospodářstvím společnost
rázu obchodního, ale zároveň se v
tomto paragrafu výslovně praví, že má
vyslechnouti uhelnou radu a organisace zájemníků,
a že právní poměry a působnost
těchto společností se upraví nařízením.
Z toho ovšem se nestalo nic a proto tento důvod pana
ministra veř. prací, zejména v tomto případě
naprosto nepřiléhá.
Myslím, že z toho, co jsem uvedl, lze posouditi, jak
v praxi vypadá činnost ministerstva veř.
prací v oddělení pro báňské
záležitosti a jakým duchem je nesena. Přirozeně,
že u nižších úřadů
báňských to není o nic lepší.
Pak se nelze diviti, že horníci jsou toho názoru,
že tyto úřady a především
ministerstvo veř. prací jsou státem placenými
expositurami majitelů dolů a že hlavní
svůj úkol spatřují v hájení
jejich zájmů.
Reorganisace a nápravy v hlavě i údech by
ovšem bylo nezbytně potřeba. Předložený
návrh nemění na těchto poměrech
toho nejmenšího. Spokojuje se jen tím, že
zavádí báňské hejtmanství
pro Slovensko. Bylo by vůbec odpověděti na
otázku, k čemu jsou tato báňská
hejtmanství nutna a zda, když se stále volá
po zjednodušení a zlevnění veř.
správy, nebyla by zde možnost k úspěšnému
zasáhnutí. To by ovšem předpokládalo
řádné vybudování jak revírních
báňských úřadů, tak
i ministerstva veřejných prací. Rovněž
dalo by se leccos říci o organisaci a působnosti
revírních báňských úřadů.
Tak lze těžko pochopiti, proč na příklad
v hnědouhelné pánvi severozápadních
Čech, která tvoří kompaktní
celek, musí býti tři revírní
báňské úřady, všechny
nedostatečně vybavené, když by místo
nich agendu vyřídil lépe řádně
vybavený úřad jeden. Přes to všechno
návrh úplně přechází,
a proto také jeho schválení nebude na nedostatky
organisace, působnosti a činnosti báňských
úřadů míti toho nejmenšího
vlivu.
Chci se zmíniti ještě o jedné věci,
která charakterisuje ducha uhelných podnikatelů
a příslušných úřadů
státních. Týká se propouštění
mladých dělníků, kteří
nastupují vojenskou službu. Každoročně
se opakuje, že před narukováním nováčků
k vojenské službě jsou tito propouštěni
z práce. Děje se tak zejména v revíru
ostravském a severočeském. Za starého
Rakouska něco takového nebylo viděti a myslím,
že by to nebylo bývalo možným. Naopak,
podnikatelé s jakousi hrdostí posílali dělníky
na vojnu. Dnes dostanou prostě výpověď
z práce.
Mám doklad o tom, že na jediném závodě
bylo takto propuštěno 24 lidí, Příčinou
tohoto zarážejícího postupu je docela
obyčejná hamižnost a ziskulačnost podnikatelů.
Dělníci jsou totiž vypovídáni
jen z toho důvodu, aby jim při narukování
nemusela býti vyplacena náhrada podle §u 1154
b) a aby, až se vrátí zpět z vojenské
služby, v tom případě, že by i
byli do práce znovu přijati, nastoupili jako noví
dělníci a takto ztratili nárok na dovolenou.
Zpravidla však tito dělníci zpět do
závodu se nepřijímají. S jakými
pocity takovýto "obránce státu"
nastupuje vojenskou službu nebo jakými pocity jest
ovládán, když po jejím odbytí
přijde domů a vidí, proč byl zbaven
zaměstnání, netřeba vyličovati.
O to se však nikdo nestará, ani ministerstvo veř.
prací, které má možnost třeba
jinak podnikatele držeti v šachu, ani ministerstvo nár.
obrany, které přece musí uznati, že
tímto postupem k oblibě vojenské služby
se nepřispívá.
Vůbec je zřejmo, že uhelní podnikatelé
u nás tvoří stát ve státě
a že se nikdo neodvažuje, řádně
se podívati na hospodaření, které
provádí "uhelná krise", o níž
již 5 let se jedná a která přivodila
u dělníků na jedné straně zmenšení
počtu zaměstnaných o 36.000 a na druhé
straně snížení mezd kolem 40%, naproti
tomu pro podnikatele znamená periodu stálého
a značného stoupání čistých
zisků.
O tom nejlépe svědčí výkaz
8 hlavních uhelných společností, který
mám po ruce a který naznačuje, že čisté
zisky těmito osmi společnostmi vykázané
v r. 1923 činily 41 mil., v r. 1924 stouply na 48 mil.,
v r. 1925 stouply na 57 mil. a v r. 1926 dokonce na 78 mil. Kč.
Jeví se tudíž u těchto 8 hlavních
uhelných společností v posledních
4 letech takřka dvojnásobné zvýšení
čistého zisku. Ale nejen to. Další ohromné
zvýšení spočívá v tom,
že se dotují reservní fondy uhelných
společností, a to ne jeden, nýbrž několik,
že se znásobuje akciový kapitál zvýšením
ceny akcií nebo vydáním nových akcií,
které však akcionáři dostávají
úplně zdarma, jak to učinily mostecká
a severočeská uhelná společnost.
Jak viděti, u podnikatelů tato doba odbytové
krise, která tak těžce na dělníky
dolehla a doléhá, je dobou výborných
žní, a podnikatelé shrabují stále
větší zisky. Při tom v této době
posledních 4 let úbytek členů bratrských
pokladen činil 85.080 lidí, z nichž na 15.000
bylo dáno do provise, čímž se značně
přispělo k finanční katastrofě
hornického pojištění. Že těchto
hromadných propouštění nebylo třeba,
je viděti z toho, že v této době bylo
do práce nově přijato 34.000 lidí
úplně nových. Přes návrhy hornických
organisací, aby tyto chaotické poměry byly
regulovány, báňské úřady
i ostatní přecházely k dennímu pořadu.
Tak měli a mají uhelní podnikatelé
volnou ruku. Ceny uhlí, posledně stanovené
v r. 1923, zůstaly nezměněny. Od té
doby byla uhelnému podnikání poskytnuta řada
úlev na uhelné dani, na dopravních tarifech,
na třaskavinách a na jiném materiálu.
Výkon horníků na hlavu a směnu zvýšil
se u uhlí černého ze 7,41 q v r. 1923, na
9,67 q v r. 1926, u uhlí hnědého v téže
době ze 17,92 q na 18,99 q. Přesto, když v
r. 1925 a 1926 horníci žádali o nepatrný
ústupek mzdový, byli briskně odmítnuti.
Také minulého týdne předložili
horníci uhelným podnikatelům požadavek
o vyplacení mimořádné výpomoci
v částce 300 Kč pro dělníky
svobodné a 400 Kč pro dělníky ženaté.
To není žádné vyrovnání
zhoršené jejich životní úrovně,
způsobené předchozím snížením
mezd a vzestupem cen životních potřeb. To je
nepatrné přispění, aby dělníci
na zimu mohli si opatřiti to nejnutnější
k ošacení a k obutí. A ježto podnikatelé
právě za r. 1926 vykázali tak značné
stoupnutí zisků, které v tomto roce bude
ještě překročeno, může veřejnost
právem býti zvědava, jak se podnikatelé
k tomuto požadavku horníků zachovají.
Také tato otázka pro báňské
úřady jakoby neexistovala, neboť jsou-li nuceny
zde zasáhnouti, postupují tak, že podnikatelé
při odmítání sebe oprávněnějších
požadavků hornických jsou jen posilováni.
V každém státě kolem nás, v Německu,
ve Francii, v Belgii státní úřady
zasahují i do řešení mzdové otázky
v hornictví. Také u nás dříve
ministerstvo veř. prací i min. předseda do
řešení mzdových sporů zasahovali,
leč nynější vládní režim
tak jako v jiných oborech, i v tomto případě
ponechává uhelným podnikatelům úplně
volné pole, i když jde o sebe oprávněnější
požadavky dělnictva. To bylo zřejmo z loňského
zákroku ministerstva veř. prací, který
spočíval v tom, že ministerstvo veř.
prací hornickým organisacím poslalo zamítavou
odpověď podnikatelů a na společné
poradě obou stran, kterou svolalo, tuto zamítavou
odpověď vzalo na vědomí. Uvidíme,
jak zasáhne letos.
Na konec ještě několik slov k nejpalčivější
otázce hornictva, k otázce sanace hornického
pojištění. O této věci mluvil
také p. ministr veř. prací dr Spina v
rozpočtovém výboru, a to loni i letos. Loni
výslovně a zajisté správně
prohlásil, že ku provedení sanace hornického
pojištění přicházejí v
úvahu podnikatelé a stát. Tři měsíce
na to ve schůzi hospodářských ministrů
dal souhlas ke smutně známým zásadám
sanačním, podle nichž má samostatné
pojištění horníků, desetiletí
trvající, býti zrušeno a zároveň
s tím má býti provedeno neslýchané
poškození horníků, hornických
provisionistů, vdov a sirotků. Toto poškození,
jak známo, spočívá ve zhoršení
pojištění nemocenského, které
dokonce ani nepotřebuje sanace, dále ve snížení
likvidních provisí o třetinu, ve zkrácení
čekatelství a nabytých nároků
aktivních horníků skoro o polovinu, ve zrušení
bezpodmínečného důchodu vdovského
atd. Jde tu zkrátka o zhoršení, jemuž
v dějinách tu ani za hranicemi není příkladu.
V sobotu mluvil pan ministr veř. prací o této
záležitosti v rozpočtovém výboru
znovu. Také jeho řeč nejen že nepotvrdila
správnou zásadu, kterou před rokem pronesl,
nýbrž naopak vyplývá z ní, že
ministerstvo veř. prací trvá na zhoršení
hornického pojištění v plném
rozsahu. To je tím nepochopitelnější,
když je dokázáno, že netřeba sáhnouti
k tomuto tak tvrdému a nelidskému opatření,
aniž by oběť státu a podnikatelů
byla nějak podstatně zvyšována. Znovu
pozvedáme varovného hlasu před provedením
tohoto opatření v plném vědomí
následků, které se musí v zápětí
dostaviti. Lze-li pochopiti odpor dělnictva ostatních
odborů oproti zhoršení sociálního
pojištění, lze tím spíše
pochopiti roztrpčení, které jest mezi horníky.
V tomto případě, žel, že ministerstvo
nedbá starých tradic a ustanovení horního
zákona, ačkoli jinak jsou pro něho netykavkou,
a dokonce navrhuje úplné zrušení samostatného
pojištění hornického, které bylo
jeho podstatnou a nejsympatičtější součástkou.
K projednávanému návrhu zákona navrhujeme
několik resolučních návrhů.
Ježto se týkají samozřejmých
a plně odůvodněných opatření,
vynucených změněnými poměry,
doufáme, že slavnou sněmovnou budou schváleny.
(Potlesk poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické.)
Místopředseda Stivín (zvoní):
Dále má slovo pan posl. Bečko.
Posl. Bečko: Ctená snemovňa! Všeobecný
banský zákon z r. 1854 č. 146, je snáď
jeden z najstarších zákonov, ktoré existujú,
a preto sa všeobecne vyžaduje, aby tieto zastaralé
zákonné ustanovenia boly nahradené novými,
ktoré by vyhovovaly dnešnej dobe. (Předsednictví
se ujal předseda Malypetr.)
Návrh zákona, ktorý prejednávame,
bol už pripravovaný od prevratu. Bol niekoľkokrát
sľúbený ministrami rezortu ver. prác,
a konečne dnes je nám predkladaný k ústavnému
prejednaniu, ačkoľvek nie je vybavený tak,
ako by vyžadovaly záujmy a potreby banských
úradov, banských revírnych úradov
alebo banských hejtmanství, ale zostáva tu
i naďalej stála medzera.
Predovšetkým ide o Slovensko a Podkarpatskú
Rus. Na Slovensku a v Podkarpatskej Rusi, kde za starého
Uhorska rozhodoval o týchto veciach minister financií,
po prevrate nastala medzera, keď ministerstvo ver. prác
nemalo zákonných ustanovení, podľa ktorých
by bolo bývalo oprávnené rozhodovať
v banských a hutníckych záležitostiach.
V Bratislave bol sriadený vládny komisariát
pre banské a hutnícke záležitosti ešte
r. 1919. Nemal však naprosto žiadnej kompetencie, nejakým
nariadením alebo zákonom vymedzenej, lež bol
to čiste revolučný útvar. Z tohoto
vládneho komisariátu pozdejšie vznikol ďalší
komisariát pre štátne banské a hutnícke
závody. Vládny komisariát pre banské
a hutnícke záležitosti v Bratislave existuje
ešte i dnes. Vládny komisariát pre štátne
bane a hute bol zrušený. Všetky záležitosti
musia byť vybavované u jednotlivých banských
kapitanátov, či sú to záležitosti
banských závodných rád a či
banskej revírnej rady, poneváč pôsobnosť
tohoto vládneho komisariátu nie je nijako vymedzená.
Môže vybavovať jedine záležitosti
revírnej bratskej pokladnice, ktoré sú mu
prikázané zákonom č. 242 z r. 1922.
Z týchto dôvodov by sme očakávali,
že zákon tento hneď po svojom ústavnom
prejednaní vstúpi v platnosť a že jeho
pôsobnosť bude platiť i na Slovensko.
Ale v §e 11, odst. 2 vidíme niečo takého,
čo sa podobá určitej závore, aby na
Slovensku predpisy tohoto zákona neplatily, aby platily
len vtedy, ak vláda vydá patričné
nariadenie. Ďalej podľa §u 14 pôsobnosť
toho zákona vstúpi v platnosť len vtedy, keď
to bude ustanovené vládnym nariadením. Tedy
zasa tento zákon, ktorý je tak potrebný,
obmedzuje sa vo svojej platnosti. Keď sa podívame
na záležitosti banské na Slovensku, menovite
sociálne-politické, tak sa presvedčíme,
že v týchto veciach panuje temer anarchia. Banské
kapitanáty tieto záležitosti nemôžu
vybavovať preto, poneváč nie sú vybavené
potrebnými odbornými silami. Je zaujímavý
prípad u banského kapitanátu v Banskej Bystrici,
do pôsobnosti ktorého patrí celé južné
a západné Slovensko. Tam zamestnaný sriadenec
pred 3/4 rokom zomrel, ďalšia
konceptná sila, ktorá tam bola zamestnaná,
prešla do súkromných služieb pred 1/2
rokom a od tej doby nie je tam nikto pridelený. Je tam
len prednosta úradu, ktorý nestačí
ani k tomu, aby vykonával potrebné inšpekčné
cesty. Keď sa stane nejaký úraz, nešťastie
v niektorom banskom závode, to sa vyšetruje po pol
roku. Alebo vtedy, keď by bolo potrebné vyšetriť,
aké okolnosti zapríčinily smrtelný
úraz - stalo sa tak na pr. v Banskej Hodruši, v Rožňave
na štátnych závodoch v mesiaci júli
t. r. - boly zisťované príčiny, prečo
sa tak stalo, až minulý týždeň,
ačkoľvek tam prišli 4 baníci o život,
po ktorých zostalo 18 sirôt. (Slyšte!) Za
takého stavu veci, jestli sa predkladá zákon
s takými ustanoveniami, ktoré dávajú
vláde možnosť, aby vtedy, keď sa ona uráči,
vstúpil tento zákon v platnosť, mám
za to, že to znamená prehliadanie týchto tak
dôležitých záležitostí.
V dôsledku toho podávame aspoň príslušné
rezolúcie, aby vláde bolo uložené, aby
urýchleným spôsobom vybavené boly banské
kapitanáty, rešp. revírne banské úrady
potrebnými odbornými silami, aby tieto náležitým
spôsobom plniť mohly úkol na ne vznesený.
Keďže už zákon určuje alebo ustanovuje
banské hejtmanstvo i pre Bratislavu, tak je iste potrebné,
aby toto banské hejtmanstvo bolo urýchleným
spôsobom zorganizované a vybavené potrebnými
odbornými silami. Dnes toto banské hejtmanstvo,
resp. ten banský komisariát, na ten spôsob,
ako účinkuje, neznamená nič viac ako
to, že je tam určitý počet ľudí,
ktorí sú platení, za čo, my nevieme
a za čo, ani oni sami nevedia. Tedy takýto stav
vedie k tomu, aby zťažoval vybavenie i tých záležitostí,
ktoré vybavené byť môžu.
Mimo toho je potrebné pripomenúť, aby konečne
bolo aspoň k tomu prikročené, čo sa
vykonávalo za starého režimu, t. j. prijímanie
robotníkov, vrátivších sa z aktívnej
vojenskej služby, nazpäť do práce, v prvom
rade na štátnych baniach a hutiach. To sa dnes nedeje.
Predtým nevedel robotník vrátivší
sa z aktívnej vojenskej služby, čo to je, aby
zostal bez zamestnania, dnes však nemôže sa toho
dovolať, ačkoľvek prácu ztratil preto,
že nastúpil službu u štátu. Tieto
dôvody som považoval dnes za potrebné uviesť.
Mimo toho by som ešte chcel podotknúť toto: Jestliže
sa ustanovuje v predlohe, ktorú prejednávame, akýsi
účel unifikačný, je potreba, aby sa
v unifikačnom zákonodarstve a menovite pri vynášaní
zákonov v parlamente Čsl. republiky, nevylučovaly
jednotlivé územné celky z rozsahu právomoci
jednotlivých zákonov, ako je tomu v tomto prípade
s Podkarpatskou Rusou. Zákon o banských rozhodčích
súdoch nevzťahuje sa na územie Podkarpatskej
Rusi, ačkoľvek ministerstvo ver. prác, resp.
siedmy odbor tohoto ministerstva uznal sám nevyhnuteľnú
potrebu tohoto rozhodčieho súdu tam a stala sa tiež
určitá úmluva o tom, aby nejakým spôsobom
pri okresnom úde v Tiačeve bol sriadený takýto
súd, ktorý však nemá žiadneho zákonného
podkladu. To samé je, pokiaľ ide o zákon o
banských závodných a revírnych radách,
po prípade o zákon o účasti na správe
dolov a na čistom zisku baníkov. Tedy je potrebné,
aby zákony tieto, resp. ich pôsobnosť bola urýchlene
rozšírená i na Podkarpatskú Rus, a v
tomto smysle podávame patričnú rezolúciu,
aby vláda predložila osnovu zákona na rozšírenie
pôsobnosti zákonov, ktoré som uviedol, i na
Podkarpatskú Rus. (Výborně! - Potlesk
čsl. soc. dem. poslanců.)
Předseda (zvoní): Dalším
řečníkem je p. posl. Lanc. Dávám
mu slovo.
Posl. Lanc: Slavná sněmovno! Na pořadu
jednání máme zprávu ústavně-právního
výboru o vládním návrhu zákona
o zařízení a působnosti báňských
úřadů, Pan zpravodaj ve své zprávě
uvedl, že úlohou této osnovy není vykonati
pronikavé změny v administrativě horní,
jako především unifikování horních
předpisů administrativních v celé
republice.
Dovolím si poukázati na nutnost změny některých
paragrafů vládního návrhu, ku kterým
také podáváme pozměňovací
návrhy, které by při projednávání
tak důležité osnovy zákona neměly
býti přezírány.
Především jde o § 1, jehož druhým
odstavcem zavádějí se mimo nynější
instance pomocné orgány báňských
úřadů, jimiž mají býti
úředně oprávnění báňští
inženýři. Jsem dalek toho, abych podceňoval
schopnost báňských inženýrů
pro báňskou inspekci, ale nemohu souhlasiti s přezíráním
oprávněného požadavku horníků,
kteří se již řadu let dožadují
rozšíření báňské
inspekce o důlní inspektory z řad zkušených
horníků.
Přehlížíme-li statistiku těžkých
a smrtelných úrazů od r. 1922 až do
r. 1926, shledáváme, že počet těžkých
a smrtelných úrazů v roce 1926 proti r. 1922
stoupl, přes to, že nejen počet pracovních
dnů, ale také počet zaměstnanců
v uhelném průmyslu se značně snížil.
R. 1922 bylo v hornictví 107 úrazů smrtelných
a 5572 úrazů těžkých a 118.770
zaměstnanců, r. 1923 118 úrazů smrtelných,
5980 úrazů těžkých a 110.256
zaměstnanců, r. 1924 164 úrazů smrtelných,
6919 úrazů těžkých a 110.953
zaměstnanců, r. 1925 123 úrazů smrtelných,
6245 úrazů těžkých a 101.380
zaměstnanců, r. 1926 153 úrazů smrtelných,
6553 úrazů těžkých a 94.564 zaměstnanců.
Naskýtá se, vážení pánové,
otázka, co je příčinou zvýšeného
počtu úrazů. Domnívám se, že
komorovým dolováním a nedostatkem inspekčních
orgánů byl zaviněn zvýšený
počet úrazů. V důvodové zprávě
vládního návrhu se k §u 9 uvádí,
že rozsah agendy většiny revírních
báňských úřadů jest
tak veliký, že ústroj jejich vyžaduje
většího počtu konceptních a pomocných
sil. Tím se dokazuje nedostatek inspekčních
orgánů u báňských úřadů.
Jde o to, jakým způsobem by se mohlo předejíti
stále se vzmáhajícím úrazům,
a jistě bude na místě, když i slavná
sněmovna bude uvažovati o návrhu na změnu
§u 1, k němuž navrhujeme, aby jeho odst. 2 zněl:
"Jako pomocné orgány báňských
úřadů jmenuje ministr veř. prací
na návrh odborových organisací důlní
inspektory z řad zkušených horníků."
Tímto způsobem bylo by vyhověno oprávněnému
přání hornictva a zákazem komorového
dolování by se čelilo zvyšování
počtu těžkých a smrtelných úrazů
v uhelném průmyslu.
V dalším podáváme pozměňovací
návrh k §u 2. Ve vládním návrhu
zní odst. 2 §u 2: "Revírním báňským
úřadům jest mimo to na výzvu báňských
hejtmanství konati nutná šetření
i ve věcech těmto přidělených
a prováděti hornoúřední rozhodnutí."
Navrhujeme, aby odst. 2 §u 2 zněl:
"Revírním báňským úřadům
jest mimo to na výzvu báňských hejtmanství
nebo ministerstva veřejných prací konati
nutná šetření i ve věcech těmto
přidělených a prováděti hornoúřední
rozhodnutí."
K §u 3, čís. 12, poslední věta,
podáváme rovněž pozměňovací
návrh.
Ve vládním návrhu zní druhá
věta čís. 12 v §u 3:
"U vykonávání báňské
policie jsou také revírní báňské
úřady oprávněny pro neuposlechnutí
pravoplatných příkazů pokud se týče
pro nedbání bezpečnostních opatření
uvaliti pokutu ve smyslu § 250 o. h. z."
Navrhujeme znění: "U vykonávání
báňské policie jsou také báňské
revírní úřady samostatně oprávněny
pro nedbání §u 170 a následujících
a §u 220 a následujících o. h. z., jakož
i pro nedbání pravoplatných nařízení
a předpisů na podkladě uvedených paragrafů
o. h. z. vydaných, uvaliti pokuty na báňské
podnikatele a závodního, a to částkami
podle volného uvážení od 500 Kč
do 20.000 Kč".
Nynější pokuty podle obecného horního
zákona pohybují se ve výši od 5 - 10
zl. až do 100 zl.
Další pozměňovací návrh
máme k §u 3, čís. 14, lit. b). Navrhujeme
znění: "rozhodovati ve věcech báňských
společenstev, dále rozhodovati ve věcech
revírních rad, jakož i o hornickém vyhledávání
a těžení živic, pokud je to v příslušných
zákonech, nařízeních a jiných
předpisech výslovně stanoveno", kterýžto
návrh je jistě také náležitě
odůvodněn, poněvadž tento odstavec vládního
návrhu zasahuje do kompetence ústřed. bratrské
pokladny, závodních a revírních rad
a hornických rozhodčích soudů.
V dalším žádáme změnu v
§u 6, a to z těch důvodů, aby vyřizování
stížností u báňských úřadů
a hejtmanství se dělo s největším
urychlením. Navrhujeme toto znění §u
6: