"(1) Z rozhodnutí a opatření
revírních báňských úřadů
možno se odvolati k báňskému hejtmanství,
které rozhodne do 14 dnů.
(2) Z rozhodnutí, jež vydalo báňské
hejtmanství v I. instanci, lze se odvolati k ministerstvu
veřejných prací, které rozhodne do
21 dnů. Z rozhodnutí, jež vydalo bánské
hejtmanství ve II. instanci, odvolání není
přípustno."
Další ožehavá otázka v hornictví
je sanační plán bratrských pokladen.
Budiž mně dovoleno, abych krátce se o tom zmínil.
Předem však, než budu mluviti o hornickém
pojištění, o kterém se v přítomné
době mnoho mluví a píše, dovolím
si několika slovy poukázati na velké risiko
hornického povolaní. Nutno přiznati, že
každé povolaní má své určité
těžkosti, ale povolaní hornické má
snad těch těžkostí ze všech nejvíce.
Osud horníků není nikterak záviděníhodný.
Oni spouštějí se denně hluboko pod zem,
kam ani jeden paprsek sluneční nevniká, kde
ve vzduchu uhelným prachem a zemskými výpary
prosyceným namáhavě pracují ve všech
možných polohách při matném světle
kahance.
Zaměstnanci všech druhých odborů mají
při svém zaměstnání alespoň
trochu slunečních paprsků, jen horníci
nikoli, ačkoliv slunce je přece jediným nenahraditelným
prostředkem pro zachování lidského
zdraví nezbytně potřebným.
Statistika těžkých a smrtelných úrazů
v báňském průmyslu je nejlepším
důkazem, jak veliké je risiko hornického
povolání. Množícími se případy
smrtelných úrazů a větších
katastrof v hornictví vyvolán byl před 70
lety částečný zájem o báňský
průmysl a uvažováno o povinném zřizování
bratrských pokladen pro v podporu hornických invalidů,
vdov a sirotků. Přes veškeré překážky,
které se v cestu stavěly, dochází
ku zřízení bratrských pokladen, a
tak se horníci stávají průkopníky
dělnického pojištění.
Základ k hornickému pojištění
položen byl 23. května 1854 vydáním
obecního horního zákona, jehož §em
210 nařizovalo se báňským podnikatelům,
aby pro své zaměstnance zřídili bratrské
pokladny pro poskytovaní podpor v případě
nemoci, invalidity a v případě úmrtí
také podpory vdovské a sirotčí. Každý
horník i dozorce byl povinen přistoupiti za člena
bratrské pokladny toho dolu, kde právě byl
zaměstnán a platiti do ní stanovami určený
příspěvek. Členský příspěvek
do bratrské pokladny byl v tehdejší době
stanoven percentuelně 2, 3 až 4% z každého
zlatého čistého výdělku měsíčně.
Člen měl v případě onemocnění
nárok na lékařské ošetření,
léky a nemocenskou podporu, která se poskytovala
po dobu prvních 20 neděl nemoci ve výši
33% průměrné mzdy v posledním čtvrtletí.
Po 20 týdnech, byl-li uznán takový nemocný
člen k hornické práci neschopným,
byl dán do provise, jejíž výše
se řídila členskou dobou a průměrnou
výškou mzdy. Provise se vyměřila (po
karenční době 8 let) 2/10
a zvyšovala se po každém dalším roce
o 2/100 z průměrné
mzdy, která byla v členské knížce
potvrzena. Některé bratrské pokladny přidávaly
členům - kteří utrpěli úraz
- 5 až 10 členských let. Podpora na pohřební
výlohy poskytovala se nejen aktivním horníkům,
ale také provisionistům a jejich manželkám
v částce 12 zlatých a na dítky do
14 let 4 zlaté.
Horník, který po 33letém zaměstnání
v dolech vstupoval do provise, měl podle stanov nárok
na provisi, vyměřenou 7/10
z průměrné mzdy. Ustanoveno však, že
provise důlního dozorce a mistra nesmí přesahovati
50 zlatých ročně a provise dělníka
30 zlatých ročně. Tímto opatřením
potvrzeny byly nedostatky §§ 210 až 214 obec. horního
zákona, kterým se nařizovalo zřizování
bratrských pokladen, ale úprava dávek ponechána
blahovolnému uvážení báňských
podnikatelů. Nedostatky tohoto nařízení
byly v krátké době pociťovány,
zvláště tehdy, když velká část
bratrských pokladen nemohla dostáti stanovami jí
uloženým povinnostem. Tak vypadalo hornické
pojištění před 50 lety. Proto plným
právem usilovali horníci o jeho reformu. Po velkých
nepokojích hornictva ve všech uhelných revírech
dochází k reformě hornického pojištění
teprve r. 1889 zákonem ze dne 28. července, č.
127 ř. z., který byl r. 1891 a 1892 doplněn
a zejména po stránce úhradové nově
upraven. Tato reforma znamenala částečné
zvýšení důchodů. V rámci
bratrských pokladen zřizují se oddělení
nemocenských pokladen, jež se řídí
zákony o nemocenském pojištění
- do kterých si členové platí stanovený
příspěvek na úhradu podpor v nemoci
a v případě úmrtí.
Výše členských příspěvků
do bratrské pokladny řídí se podle
vřazení do příslušné kategorie
a podle stáří při vstoupení
do hornictví. Pense v první kategorii stanovena
při členství až do 10 let částkou
8·50 zl. a zvyšovala se za každých 5 roků
o 50 krejcarů až do nejvyšší stupnice
12 zlatých měsíčně. Pense ve
druhé kategorii stanovena při členství
až do 10 let částkou 12·75 zlatých
a zvyšovala se za každých 5 roků o 75
krejcarů až do nejvyšší stupnice
18 zlatých měsíčně. Do první
kategorie byli zařazeni horníci a do druhé
kategorie dozorci. R. 1906 znovu se horníci dožadují
reformy hornického pojištění. Nespokojenost
projevuje se ve všech uhelných revírech, obzvláště
v hnědouhelné pánvi severočeské,
kde za tento požadavek vstupují horníci do
stávky. V této stávce dosaženo, že
sami majitelé dolů uznávají dosavadní
pense za nedostačitelné a zavazují se přispívati
každému pensistovi 100 K ročně k pensi
z bratrské pokladny. Roku 1912 docíleno zvýšení
těchto mimořádných přídavků
na 250 K ročně.
Pense horníka, který po 30letém zaměstnání
v dole vstoupil do pense, činila podle reformou změněných
stanov 252 K ročně. Připočítáme-li
k tomu mimořádný příspěvek
majitelů dolů v revíru severočeském
250 korun, činí to celkem 502 korun ročně,
čili K 41·83 měsíčně.
V takovém stadiu zastihla hornické pojištění
světová válka, která zastavila jeho
další vývoj. Ceny životních potřeb
rapidně stoupaly, jenom nedostatečné důchody
ubohých hornických provisionistů zůstávaly
nezměněny. Teprve po převratu, r. 1919, dochází
ke zvýšení hornických provisí
drahotními přídavky. Především
zákonem ze dne 29. října, č. 608 Sb.
z. a n., který však rozčleňuje provisionisty
na dvě kategorie, a to na t. zv. starodůchodce,
kteří vstoupili do provise před 1. červencem
1919 a na novodůchodce, kteří vstoupili do
provise po 30. červnu 1919. Proti zřízení
těchto dvou kategorií hornických provisionistů
bylo mnoho oprávněných stesků se strany
starodůchodců, kteří byli tímto
zákonem citelně poškozeni.
Podle zákona č. 608/1919 obdržel horník,
který po 30letém zaměstnání
hornickém vstoupil před 1. červencem 1919
do pense, důchod 720 Kč ročně, čili
60 Kč měsíčně. Vstoupil-li
do pense po 30. červnu 1919, obdržel 1.200 Kč
ročně, čili 100 Kč měsíčně.
Další zvýšení důchodu nastává
r. 1921 zákonem ze dne 30. července, čís.
248 Sb. z. a n., kterým se zvýšily drahotní
přídavky poskytnuté zákonem čís.
608 o 100 Kč.
Podle nové úpravy obdržel horník, který
po 30letém zaměstnání vstoupil před
1. červencem 1919 do pense, důchod 1.188 Kč
ročně, čili 98·33 Kč měsíčně.
Vstoupil-li do pense po 30. červnu 1919, obdržel důchod
2.148 Kč ročně, čili 179 Kč
měsíčně. Poslední reforma hornického
pojištění stala se r. 1922 dosud platným
zákonem ze dne 11. července, čís.
242 Sb. z. a n., o pojištění u báňských
bratrských pokladen, kterým provedena nejen reorganisace
pojištění u bratrských pokladen, ale
také důchody úměrně zvýšeny.
Zaveden jednotný členský příspěvek
a jednotný důchod pro staro- i novopensisty. Tímto
zákonem odčiněna křivda, která
zákonem čís. 608 byla starodůchodcům
učiněna. Nynější členský
příspěvek pro bratrské pokladny činí
87 Kč měsíčně, z kteréžto
částky platí horník 33 a zaměstnavatel
54 Kč. Člen má nárok po 5letém
členství (době čekací) na důchod
invalidní anebo starobní, který skládá
se z částky základní 900 Kč
a částek zvyšovacích, které činí
8 Kč za každý příspěvkový
měsíc dokonaný po době čekací.
Důchod invalidní přísluší
bez průkazu neschopnosti k povolání takovému
členu, který má příspěvkovou
dobu 30letou a dokoná 55. rok věku, nebo členu,
jenž dokonal 60. rok věku a má příspěvkovou
dobu 15letou. Důchod vdovský stanoven polovinou
důchodu příslušejícího
zemřelému manželi. Sirotčí důchod
stanoven čtvrtinou ("u oboustranně osiřelého
sirotka polovinou") důchodu, náležejícího
zemřelému pojištěnci.
Podle nynějšího zákona obdrží
horník, který 30 let v hornictví pracoval
a členské příspěvky do bratrské
pokladny platil, při svém vstoupení do pense
důchod 3.300 ročně, čili 9·16
Kč denně.
V necelých dvou letech činnosti zákona ze
dne 11. července 1922, č. 242, který vešel
v platnost 1. říjnem 1924, přichází
se k poznání, že příjmy bratrských
pokladen nedostačují na krytí zákonných
nároků důchodců a pojištěnců.
Podle statistiky za měsíc říjen 1926
bylo pojištěnců 135.009, kteří
zaplatil na členských příspěvcích
140,949.396 Kč. Pojištěnců podle §u
146 bylo 1.010, kteří zaplatili na příspěvcích
363.600 Kč. Členů udržujících
si čekatelství bylo 4.117, kteří zaplatili
na uznávacím poplatku 148.812 Kč. Celkový
roční příjem od 140.136 členů
činí 141,461.808 Kč. Naproti tomu vydání:
43.855 invalidům vyplaceno bylo 118,218.737 Kč,
29.555 vdovám vyplaceno 36,755.337·72 Kč, 15.395
sirotkům vyplaceno 6,339.600 Kč. Celkem bylo 88.805
důchodcům vyplaceno 161,313.674·88 Kč.
Jeví se tedy schodek 19,851.866·88 Kč. Oproti
rozvaze z měsíce září 1925
zvyšuje se schodek o 5,834.203·92 Kč. Z tohoto
provisorního propočítání vysvítá,
že schodek bude se přibližně asi o 6 mil.
Kč ročně zvyšovati. Podle sanačního
plánu, který v poslední době proběhl
naším tiskem, mají na sanaci bratrských
pokladen přispěti aktivní horníci
snížením zákonných nároků,
vyplývajících z napadlého členství,
které se rovnají 1.128,400.000 Kč. Horničtí
pensisté, vdovy a sirotci mají přispěti
na sanaci snížením důchodu o 1/3,
což činí ročně 53 mil. Kč.
Zaměstnavatelé uvolují se prý přispívati
49 mil. Kč ročně, kterýžto příspěvek
má se v pozdějších letech snižovati.
Stát má přispěti na sanaci bratrských
pokladen částkou 30 mil. Kč ročně
a mimo to má býti zavedena nezdanitelná přirážka
k cenám uhlí.
Způsob, jakým má býti sanace bratrských
pokladen provedena, nutí mě, abych upozornil veřejnost
na bezpráví, které má býti
na hornictvu spácháno. Bude jistě veřejnost
a také vás, vážení pánové,
zajímati, sdělím-li, že zaměstnavatelé
budou ještě na sanaci bratrských pokladen vydělávati
částku 9,012.000 Kč ročně.
Jako doklad tohoto tvrzení poslouží tento příklad:
Zaměstnavatelé platí dnes na příspěvcích
do bratrské pokladny 87,480.000 Kč ročně,
kdežto do pojištění sociálního,
do kterého mají býti horníci zařazeni,
platili by pouze 29,468.000 Kč ročně, počítáme-li
ve třídě B 25.000 pojištěnců,
ve třídě C 25.000 pojištěnců
a ve třídě D 85.000 pojištěnců.
Tak má vypadati sanace a zhodnocení předválečného
jmění bratrských pokladen!
Vážení pánové! Horníci
jsou rozechvěni, že takovýmto způsobem
mají býti jejich nedostatečné důchody
ještě sníženy, a já pokládám
za svou morální povinnost, abych upozornil vládu
na důsledky, které by vyplynuly z toho, kdyby se
odhodlala sáhnouti na důchody, které nikterak
nedostačují ani na nejskrovnější
uhájení životní úrovně.
Také v poslední době, jak již zde bylo
řečeno, podali horníci zaměstnavatelům
požadavek o poskytnutí jednorázové drahotní
výpomoci ve výši 300 Kč až 400
Kč. Jistě je to také palčivá
otázka, uvážíme-li, že od měsíce
ledna takřka do srpna pracovalo se v Severočeské
hnědouhelné pánvi obmezeně nanejvýše
tři nebo čtyři směny týdně.
Bylo by nutno a spravedlivo, aby tento skromný požadavek,
který horníci zaměstnavatelům předložili,
byl příznivě vyřízen, aby dostali,
kolik požadují, nemá-li dojíti k nové
stávce v báňském průmyslu,
která by znamenala katastrofu nejenom pro horníky,
nýbrž po stránce národohospodářské
také pro stát. (Potlesk poslanců čsl.
strany nár. socialistické.)
Předseda (zvoní): Ke slovu není
již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.
Žádám o přečtení podaných
návrhů.
Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra
(čte):
1. Návrh posl. Lance, Tučného, Sladkého
a druhů:
V §u 1 bude odst. 2 zníti:
"Jako pomocné orgány báňských
úřadů jmenuje ministr veř. prací
na návrh odborových organisací důlní
inspektory z řad zkušených horníků."
2. Návrh posl. Lance, Tučného, Sladkého
a druhů:
V §u 2 bude odst. 2 zníti:
"Revírním báňským úřadům
jest mimo to na výzvu báňských hejtmanství
nebo ministerstva veř. prací konati nutná
šetření i ve věcech těmto přidělených
a prováděti hornoúřední rozhodnutí."
3. Návrh posl. Lance, Tučného, Sladkého
a druhů:
V §u 3, odst. 1, čís. 12 bude poslední
věta zníti:
"U vykonávání báňské
policie jsou také báňské revírní
úřady samostatně oprávněny
pro nedbání §u 170 a následujících
a §u 220 a následujících o. h. z., jakož
i pro nedbání pravoplatných nařízení
a předpisů na podkladě uvedených paragrafů
o. h. z. vydaných, uvaliti pokuty na báňské
podnikatele a závodního, a to částkami
podle volného uvážení od 500 Kč
do 20.000 Kč."
4. Návrh posl. Tučného, Lance a druhů:
V §u 3, odst. 1, čís. 14 lit. b) navrhujeme
znění:
"b) rozhodovati ve věcech báňských
společenstev, dále rozhodovati ve věcech
revírních rad, jakož i rozhodovati o hornickém
vyhledávání a těžení živic,
pokud je to v příslušných zákonech,
nařízeních a jiných předpisech
výslovně stanoveno."
5. Návrh posl. Lance, Tučného, Sladkého
a druhů:
§ 6 bude zníti:
"(1) Z rozhodnutí a opatření
revírních báňských úřadů
možno se odvolati k báňskému hejtmanství,
které rozhodne do 14 dnů.
(2) Z rozhodnutí, jež vydalo báňské
hejtmanství v I. instanci, lze se odvolati k ministerstvu
veřejných prací, které rozhodne do
21 dnů. Z rozhodnutí, jež vydalo báňské
hejtmanství v II. instanci, odvolání není
přípustno."
6. Návrh posl. dr Patejdla, Hrušovského
a druhů:
§ 8 nechť zní:
"Báňská hejtmanství mají sídlo:
a) v Praze pro Čechy,
b) v Brně pro Moravu a Slezsko,
c) v Bratislavě pro západní Slovensko,
d) v Košicích pro východní Slovensko
a Podkarp. Rus."
7. Návrh posl. Lance, Tučného, Sladkého
a druhů:
V §u 10 bude odst. 2 zníti:
"V ministerstvu veřejných prací budiž
pro tyto záležitosti zřízen stálý
sbor z úředníků tohoto ministerstva
se vzděláním požadovaným ke konceptní
službě u báňských úřadů
a ze zástupců horníků."
8. Návrh posl. Lance, Tučného, Sladkého
a druhů:
§ 11 bude zníti:
"Zevrubné normy o řízení u báňských
hejtmanství a revírních báňských
úřadů, jakož i předpisy pro důlní
inspektory budou vydány vládním nařízením."
9. Resoluční návrh posl. Bečko,
Brožíka, Koudelky a soudr:
Revírní báňské úřady
na Slovensku a Podkarpatské Rusi buďtež obsazeny
dostatečným počtem odborných sil a
urychleně budiž přikročeno k vybudování
báňského hejtmanství v Bratislavě.
1. Vláda se vyzývá, aby pro revírní
báňské úřady na Slovensku a
Podkarpatské Rusi urychleně dosadila potřebný
počet odborných sil, aby konečně tyto
úřady mohly pravidelně pokračovati
v plnění svých úkolů.
2. Báňské hejtmanství v Bratislavě
nechť je urychleně zorganisováno a vybaveno
potřebnými odbornými silami, aby mohlo plniti
nerušeně úkol vznesený na toto báňské
hejtmanství v §u 3 vládního návrhu
zákona, tisk 829.
10. Resoluční návrh posl. Bečko,
Brožíka, inž. Nečase a soudr.:
Působnost zákonů o báňských,
závodních a revírních radách
a o účasti zaměstnanců při
hornictví na správě dolů a jich podílu
na čistém zisku budiž rozšířena
na Podkarpatskou Rus.
Vládě se ukládá, aby urychleně
předložila návrh zákona na rozšíření
působnosti zákona ze dne 25. února 1920,
č. 143 Sb. z. a n., o účasti zaměstnanců
na správě dolů a jich podílu na čistém
zisku a zákona ze dne 25. února 1920, č.
144 Sb. z. a n., o závodních a revírních
radách při hornictví na území
Podk. Rusi.
11. Resoluční návrh posl. Bečko,
Brožíka, inž. Nečase a soudr.:
Vládě se ukládá, aby do 3 měsíců
předložila osnovu zákona, jímž
by byla změněna zastaralá a za dnešních
valutárních poměrů přímo
směšná ustanovení obecného horního
zákona z r. 1854.
Předseda (zvoní): Návrhy jsou
dostatečně podporovány a jsou předmětem
jednání.
Dávám slovo k doslovu panu zpravodaji výboru
ústavně-právního, posl. dr Daňkovi.
Zpravodaj posl. dr Daněk: Slavná sněmovno!
Páni řečníci, kteří
mluvili k této osnově zákona, v jedné
věci se shodovali, totiž ve stesku, že dosud
není předložena osnova všeobecného
horního zákona. Tuto potřebu všeobecného
horního zákona vyslovila již také tato
slavná sněmovna, když v resoluci k zákonu
právě před půldruhou hodinou odhlasovanému
praví, že vláda se vybízí, aby
v době co nejkratší předložila
poslanecké sněmovně návrh na reformu
obecného horního zákona, který by
odpovídal nynějším poměrům
horním a unifikačním snahám.
Osnovy, z nichž jedna byla právě projednána
a jedna se projednává, řeší tento
nejužší styk se stranami a šlo tu v prvé
řadě ovšem o to, aby předpisy, které
by mohly stranám působiti škodu, pokud by nebyla
unifikace provedena, právě z unifikační
snahy byly upraveny.
Poněvadž všeobecný horní zákon
vyžaduje mnohem větší práce než
tak malý zákon právě předložený
a odhlasovaný a poněvadž, jak již také
bylo zdůrazněno při projednávání
zákona právě minulého, je potřebí
pro sdělání horního všeobecného
zákona, tak neobyčejně důležitého,
sil kvalifikovaných nejen pouze technicky nebo pouze právnicky,
nýbrž technicky i právnicky, v důsledku
čehož byly také odhlasovány příslušné
resoluce, bude možno tento zákon předložiti
teprve tehdy, až bude možno jej provésti, tedy
až bude dostatek kvalifikovaných sil.
Myslím, že ostatní věci, o kterých
bylo zde hovořeno, odchylují se příliš
od tohoto zákona, a proto nemám, co bych dále
k nim řekl. K pozměňovacím návrhům
dovolím si podotknouti:
Pokud se týče návrhu pp. posl. Lance,
Tučného, Sladkého a spol. k §u 1, odst.
2, podotýkám, že se mi zdá, že
není pochopen zákon, který právě
v §u 1 mluví o úředně oprávněných
báňských inženýrech. Jde zde
přece o odborně kvalifikované síly
úřední, nikoli snad o pomocné síly
takového rázu, které by provozovaly inspekci,
poněvadž tyto předpisy, pokud se týká
důlní inspekce, patří jistě
docela jinam, nikoli právě k tomuto zákonu.
Proto nemohu se vysloviti pro tento pozměňovací
návrh. Ostatně také ústavně-právní
výbor, který velmi důkladně projednával
všechny pozměňovací návrhy, rovněž
se pro tento pozměňovací návrh nevyslovil.
Pokud se týče změny navrhované k §u
2, odst. 2, týká se pouze dodatku "nebo ministerstva
veřejných prací". Zde totiž žádají
páni navrhovatelé, aby byly všechny věci,
které báňským hejtmanstvím
nebo ministerstvu veř. prací se přidělují,
dávány k eventuelnímu šetření
báňským revírním úřadům.
K tomu si dovoluji podotýkati, že tento návrh
změny je úplně zbytečný, jak
plyne už ze slov osnovy "ve věcech těmto
přidělených". Ministerstvo veř.
prací má možnost, chce-li nějakou záležitost
vyšetřiti, přiděliti ji báňskému
hejtmanství a jakmile je mu přidělena, má
báňské hejtmanství možnost, aby
ji náležitým způsobem dalo vyšetřiti
také báňskému revírnímu
úřadu. Proto je tato změna zbytečná
a vyslovuji se proti ní.
Pokud se týče dalších návrhů
k §u 3, č. 12, poslední věta, kde navrhovatelé
se vyslovují pro vyšší tresty, upozorňuji,
že nejde pouze o bezpečnostní opatření,
která provádějí snad majitelé
hor, nýbrž že jde také o bezpečnost,
která je i se strany ostatních činitelů
v hornictví prováděna. Tu, myslím,
že pokuty, které nejsou vysoké, zejména
pro bezpečnostní opatření, pokud se
týče dělnictva, jistě dostačí,
a myslím, že jsou tu také ještě
předpisy jiných zákonů, zejména
také § 335 trestního zákona a potom
předpisy zákona občanského, které
eventuelně žádají i náhradu a
které docela vystačí na dobu, než bude
vydán všeobecný horní zákon.
Proto také ani pro tuto změnu §u 3, čís.
12 se nevyslovuji.
Pokud jde o návrh na změnu §u 3, čís.
14, je návrh tak nepatrný, že vůbec
není třeba se touto opravou zabývati, a navrhuji
rovněž, aby se tento návrh nepřijal.
Pokud se týče návrhu na změnu §u
6, poukazuji na dnešní zákon o organisaci politické
správy a k němu chystané nařízení
o provádění tohoto zákona, jež
mluví o tom, jakým způsobem rozhodnutí
a ovšem také odvolání do těchto
rozhodnutí mají býti prováděna.
Horní správa, která se také zahrnuje
do všeobecné správy státní, nemůže
býti výjimkou z celého všeobecného
zákona o organisaci správy a rovněž
ne, pokud se týče řízení.
K návrhu na změnu §u 8 podotýkám,
že jsem již ve svém referátu odůvodnil,
proč navrhuje ústavně-právní
výbor změnu oproti vládnímu návrhu.
Je to proto, poněvadž jde o změnu zákona
o organisaci politické správy a je potřebí,
aby oba tyto zákony se spolu úplně jednotily.
Pokud jde o navrhovanou změnu §u 10, odst. 2, myslím,
že není důvodu pro ni, poněvadž
jde o úřední orgán, nikoliv o nějaký
poradní sbor, vyplývá to ostatně z
odst. 1 tohoto paragrafu, že zde nejde o záležitosti,
ve kterých by měli býti zástupci horníků,
nýbrž o záležitosti takového rázu,
kde musí rozhodovati odborně kvalifikované
síly úřední, poněvadž
nejde o věci pouze horníků, nýbrž
i o záležitosti majitelů povrchu hor.
Pokud se týče §u 11, nemohu rovněž
doporučiti návrh na změnu již proto,
poněvadž jsem zamítl návrh na změnu
§u 1, která s touto změnou souvisí.
Navrhuji, aby byl přijat tento zákon tak, jak ústavně-právní
výbor ho doporučuje ke schválení.
(Souhlas.)