Nejsme dosud ve vládě zastoupeni vůbec a
nacházíme se ve vládní většině
hlavně proto, že tím chceme přispěti
ke konsolidaci republiky a k obhájení skutečných
národních zájmů, pro něž
jsme o svoji samostatnost předně usilovali a zápasili.
Tato vládní koalice není vládou a
koalicí našeho srdce. Nepřišla z naší
vůle, nýbrž z vůle nebo, lépe
řečeno, z nevole socialistických složek
bývalé všenárodní koalice, z
ochoty nejsilnější vládní strany
přijmouti situaci, vytvořenou před rokem
odchodem socialistů z vlády a koalice a z ochoty
dnešních německých vládních
stran nahraditi obě české strany socialistické
ve jménu provedení stejných zájmů
hospodářských a kulturních, jež
je spojují s čsl. stranami republikánskou,
lidovou a ľudovou. Naše účast ve vládní
většině neznamená a nechceme, aby znamenala
jakoukoliv abdikaci od našeho netřídního
a protitřídního názoru na moderní
společnost a státní organisaci a jakoukoliv
abdikaci od stěžejní zásady našeho
programu, přesvědčení o nezbytnosti
a nutnosti solidarity národa, všech jeho vrstev a
stavů a tedy poměrnosti nároků i práv.
Neznamená jakoukoliv abdikaci od našeho programu nacionálního
a podřízení jeho zájmům stavovským
čili t. zv. třídním. Zůstáváme
a zůstaneme vždy stoupenci názoru, že
v našem státě nejpřirozenějším
a vzhledem k jeho charakteru i účelu nejzpůsobilejším
představitelem státní svrchovanosti a státní
moci při demokratické státní formě
může a má býti většina parlamentu,
složená výhradně z čsl. vládních
stran, resp. většina, ve které tyto strany
mají aspoň nadpoloviční většinu
všech členů Národního shromáždění.
Máme za to, že smysl věštby a nadějí
Komenského, podle nichž měla se vrátiti
vláda věcí našich jenom do našich
rukou, není ještě dlouho splněn, že
je před námi ještě mnoho práce
nacionálně revindikační, než
aby mohlo býti jednáno o zachování
nebo rozmnožení moci německé nebo maďarské
menšiny našeho státu již nyní. Uvědomujeme
si, že vzhledem k úžasnému stranickému
roztříštění našeho národa
nebude ještě dlouho možnou žádná
demokratická vláda bez těžkých
kompromisů všech účastníků,
a že je tedy příkazem opravdové demokracie,
tento kompromis hledati a přijímati. Uvědomujeme
si ovšem, že nárok všech kompaciscentů
takovéto většiny na poměrné respektování
jejich názorů a přání musí
býti úměrný jejich mocenské,
t. j. početní posici, neboť v naší
demokracii máme všichni za sebou jako poslanci nebo
senátoři naprosto stejný počet členů
našeho národa a není tu tedy možno mluviti
o jakémkoliv násilí většiny nad
menšinou. Je přirozeno, že poměrná
mocenská posice jednotlivých stran může
se měniti a mění a že podle toho musí
dopadnouti také obsah kompromisů. Za vlády
a vládní většiny s větším
počtem socialistů bude třeba a spravedlivo
respektovati více zájmy a nároky vrstev a
programů socialistických, jinak individualistických.
Byli jsme v tomto smyslu loyálními účastníky
všech koalicí, v nichž jsme dosud byli, a nesli
jsme břemeno této účasti i před
svým voličstvem, často za trpkých
výsledků jeho soudu. Litovali jsme a litujeme proto,
že předešlá vláda a vládní
koalice všenárodní se rozešla dříve
než bylo dosaženo i v otázce cel a kongruy slušného
kompromisu mezi všemi účastníky jejími
a že vznikla tato vládní většina
a vláda, jež má formálně snad
třídnější ráz než
jiné vlády dříve a jež je už
nejenom československá, nýbrž československo-německá.
Přáli bychom si a přejeme si právě
ve jménu národních zájmů, které
jsou podle našeho názoru předními, aby
myšlenka solidarity nabyla opět vrchu a aby bylo pokračováno
v práci, ve které jsme se snažili o rozumný
kompromis světového názoru a národohospodářských
i stavovských požadavků individualismu a socialismu,
poněvadž ani jeden ani druhý tento názor
nemáme za poslední slovo lidského přemýšlení
o nejúčelnější organisaci společenského
řádu na cestě k ideálům lidskosti
pro každého pracujícího člena
národa a celé lidské společnosti.
Je tedy zcela zbytečno podezřívati nás
z třídní zaujatosti a z falešného,
neupřímného nacionalismu, leč že
by mělo míti platnost i zde staré přísloví
"soudím tebe podle sebe". Právě
proto přáli bychom si, aby co nejdříve
došlo k vyřešení předpokladu snažšího
dosahování kompromisů pro demokratické
ústavní řády co nejradikálnější
a nejúčelnější organisací
stranických poměrů v našem národě
ve směru jakési trojčlenky, v níž
na jedné straně by byly strany socialistické,
uprostřed nacionálně-individualistické,
pokrokového názoru světového a na
pravo strany ultrakonservativní, konfesijní. Vláda
v demokracii byla by pak u nás daleko méně
komplikována, bylo by méně hořkosti
a zbytečných rekriminací, jak to vidíme
v Anglii, v zemi daleko větší společenské
diferenciace, rozvoje národohospodářského
opravdového kapitalismu a opravdového proletariátu,
kde však stačí národnímu vyžití
politické organisace pouze tří stran, asi
v tomto smyslu formulovaných. Odmítáme co
nejdůrazněji jednostrannost stavovskou, a právě
nyní, kdy je u nás organisováno již
několik desítek tisíc dělníků
rukou v národních sdruženích, chceme
pracovati sami i s jinými stranami dělnickými
na zabezpečení slušného života
dělníkova nejen v době pracovní způsobilosti,
nýbrž i po ní. V tomto smyslu upravíme
také svůj postup při otázce novelisace
sociálního pojištění, jež
chceme míti dle možnosti lacinější
pro dělníka i výrobce a zaměstnavatele,
ale pro zabezpečení pojištěnce ještě
výhodnější a vydatnější
než je dosud, a to je pro nás ideálem. My rozhodně
nechceme přetrhnouti vlásku, o němž
mluvil posl. Bechyně, právě proto,
že náš nacionalismus bedlivě pamatuje
na skutečnost sociálního složení
a statistiku příslušníků jednotlivých
stavů a povolání našeho národa,
vykazující největší počet
dělníků rukou i ducha. Nejsme stranou kapitalistickou
a liberální v úzkém slova smyslu už
proto, poněvadž si stále uvědomujeme,
že v naší republice je kapitál hlavně
v rukou německých a že je ho i v naší
republice užíváno stejně jako za Rakouska
nejen k hmotnému, nýbrž i k národnímu
útlaku našeho drobného člověka,
a že otázka sociální je bohužel
i u nás přes politický převrat stále
otázkou národní a naopak. Vidíme to
u nás na Ostravsku, ve Vítkovicích, ve studenecké
a kopřivnické továrně a na některých
velikých horních i průmyslových podnicích
jiných denně. Právě zde postrádali
jsme energického zákroku i se strany převážně
socialistických vlád rudozelených koalicí,
ačkoliv právě zde byla náprava sociální
i národní velmi snadno možna aplikací
stejného postupu, jakého užili vůči
takovýmto podnikům jiné státy národní
zvláště Polsko, Jugoslavie, Rumunsko a Italie.
Nemůžeme také neodmítnouti výtku
neupřímnosti prohlášení, jež
učinilo zastupitelstvo strany co do poměru našeho
k panu presidentu republiky, přáli bychom si, aby
nebyla zeslabována mužná otevřenost,
ale i dobrá vůle příslušníků
naší strany, spolupůsobiti i zde k rozhojnění
veřejné autority, jejíž součástkou
nejpřednější jest ovšem autorita
hlavy státu. Není snad nediskretní otázka,
jak by asi věci vypadaly, kdyby byly poměry opačné
a kdyby na př. v naší situaci byla bývala
strana pana poslance Bechyně.
A pokud jde o náš poměr k Němcům,
není třeba podezírati nás z jakékoli
touhy po nepřátelství za každou cenu
a z jakékoli škodolibosti. Uvědomujeme si skutečnosti
ve všem svém politickém jednání
a názorech. Přáli bychom si, aby německé
obyvatelstvo bylo v tomto státě spokojeno, ale nemůžeme
nikdy dopustiti, aby se tak stalo za cenu rozdělení
státního území nebo autonomie, která
by vydala český živel v převážně
německých krajích libovůli nebo postupnému
zániku. Chceme, aby byl v Československém
státě Čech a Slovák všude doma,
tím spíše, že je to jediný stát,
ve kterém se mohou plně vyžíti, zatím
co Němectvo má k disposici dva národní
státy vlastní. Víme, jaký osud nám
byl připravován právě německými
stranami, jichž mluvčí si dnes nejvíce
stěžují na domnělé potlačování,
majíce ve vrchovaté míře k disposici
všechny instituce pro zachování své
národnosti a svého plného kulturního
i hospodářského rozvoje, jaké slibovali
vzíti nám, když se zdálo, že německo-rakouský
válečný spolek ve světové válce
zvítězí.
Připomenul jsem panu posl. Roschemu při jeho
řeči, že právě prohlášení
a usnesení Svazu německých poslanců
nacionálních, řeči a žurnalistické
články pana sen. Jessera za války
r. 1916 byly za hranicemi pro nás jedním z nejpodstatnějších
propagačních prostředků k zvýšení
brannosti a odbojnosti našeho národa v zahraničí,
jmenovitě našich zajatců. Divím se,
mluví-li dnes pánové o snížení
své kulturní državy, o barbarství vůči
jejich požadavkům, když nám slibovali,
že bude nezbytně nutné zjednati tabula rasa
a odčiniti českou revoltu tím, že bude
česká škola stlačena ve svém
kulturním snažení na niveau poskytované
obecnými školami, že bude třeba zavříti
české vysoké školy vůbec a omeziti
co nejvíce nacionální charakter českých
škol vůbec. A dnes pánové, mající
při svém 31/2 mil. počtu
obyvatelstva německého všecky tyto instituce
v plné míře a mající pro svůj
kulturní rozvoj dvě německé university
jako 9 mil. Čechoslováků, stěžují
si na utlačování a zapomínají,
že je to směšné, poněvadž
kdyby to utlačování skutečně
bylo, neseděli by v dnešní vládě
dva němečtí ministři. Jistě
tito dva němečtí ministři svou účastí
ve vládě, podle našich zkušenosti, své
dobré nacionální svědomí a
své vědomí zodpovědnosti před
národem nijak nekompromitují a nepoškozují.
Na půdě dnešní ústavy mají
německá, maďarská menšina v našem
státě naprosto rovnoprávný nárok
na plný národní život, jako my sami,
a mají daleko více, než byly ochotny rakouské
vlády a rakousko-uherští Němci a Maďaři
koncedovati jako vládnoucí menšina nám
jako porobené většině. Nechceme německého
útlaku, ale nedopustíme také, aby trpěl
kdekoliv v českém našem státě
český člověk proto, že je Čechem
nebo Slovákem.
V závěru dovolte mně, abych na rozdíl
od jiných řečníků vyslovil
přesvědčení, že je nám
k další práci všem potřebí
více politického i obecného optimismu, neboť
jenom v rozumném optimismu lze pracovati s chutí
a se zdarem, ať jde o práci jednotlivců, nebo
národů a států. Překonali jsme
těžké nesnáze dosud, budeme-li rozumní,
překonáme je i příště.
Máme času dosti, abych mluvil slovy pana presidenta
při jeho prvním poselství k národu:
Je třeba jenom stále dobré vůle a
vytrvalosti a vzájemné ochoty k spolupráci
i obětem a solidarity! (Potlesk.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
Haken. Uděluji mu slovo.
Posl. Haken: Je nutno, abych se ještě vrátil
k postupu ministerstva vnitra a jeho policejních orgánů
ve věci oslav 10letého výročí
sovětské revoluce. Postup ministerstva vnitra ukazoval
naprosto jasně, že vláda usiluje ze všech
sil, aby ruská revoluce zůstala pro obyvatelstvo
Československé republiky z části nejasným,
z části zločinným dílem a aby
proletariát nemohl získati ani poučení
z této ohromné události, ani aby nemohl nabýti
správných informací o tom, co ve skutečnosti
v Sovětském svazu se děje a jakým
způsobem vlastně buduje se tam nový svět.
Stejně v r. 1905 bránila rakouská vláda
podobným způsobem tomu, aby proletariát v
Rakousku nemohl nabýti poučení z důležitých
událostí toho roku. Avšak přes to úsilí
vlády se nepotkalo se zdarem. A poučení z
této světodějné události roku
1905 nejen rakouský proletariát, ale i tehdejší
proletariát celého světa nabyl naprosto jasné.
Jaké to bylo poučení? Především,
že bez podpory rolnictva nemůže proletariát
v revoluci zvítěziti a za druhé, že
revoluční vítězství je myslitelno
jen jako následek všeobecného ozbrojeného
povstání lidu, za třetí, že toto
povstání je možné.
Stejně tedy dnes usiluje čsl. vláda, aby
proletariát nezískal poučení ani vědomosti
o Sovětském Rusku a o diktatuře proletariátu.
Buržoasie brání tomu, aby československý
proletariát poznal a uvědomil si, že diktatura
proletariátu není žádná sociálními
patrioty vykládaná diktatura nad proletariátem,
ale že je to za prvé násilné potlačení
buržoasie, za druhé uskutečňované
proletariátem. Neboť jest si vědoma, že
kdyby veškeren proletariát československý
vymanil se z měšťáckých a sociálpatriotických
lží o diktatuře proletariátu, že
by zaujal k ní naprosto jiné stanovisko, neboť
diktatura proletariátu jest skutečně jediným
možným vládním systémem dělnické
třídy, budující nový světový
řád. Jaké jsou pojmové znaky diktatury
proletariátu? Za první násilné potlačení
buržoasie, za druhé státní moc v rukou
proletariátu. Diktatura proletariátu znamená
předně násilné potlačení
buržoasie. Dobytím moci, svržením buržoasie
a rozbitím jejího státního aparátu
není ještě úloha proletariátu
skončena. Nastává mu tu obrovský a
obtížný úkol budování
socialismu, socialistické výstavby, kterou může
provésti pouze s napětím všech sil.
Jestliže pak i někteří socialisté
vystupují proti diktatuře proletariátu s
heslem demokracie pak nutno poukázati na to, jaký
je rozdíl mezi diktaturou buržoasie a diktaturou proletariátu.
První rozdíl je ten, že diktatura proletariátu
je zjevna, kdežto diktatura buržoasie je zastřena.
To je ovšem podmíněno druhým rozdílem,
že totiž diktatura buržoasie je vlastně
diktaturou malé hrstky, kdežto diktatura proletariátu
je diktaturou ohromné masy vykořisťovaných.
Konečně třetí podstatný rozdíl
mezi diktaturou buržoasie a diktaturou proletariátu
je v konečném cíli. V obou případech
jde o násilné potlačování jedné
třídy druhou, tedy o porušení rovnosti
a svobody. Buržoasie však potlačuje proletariát
k tomu cíli, aby udržela platnou soustavu výrobních
poměrů, t. j. aby udržela vykořisťování
proletariátu. Je tedy cílem jejího potlačování
nikoliv zničení proletariátu jako třídy,
ale překonání jejího odporu proti
platným výrobním poměrům a
zachování jich. Je tedy její potlačování
procesem reakčním. Naproti tomu proletariát
potlačuje buržoasii k tomu cíli, aby ji zničil
jako třídu a aby odstranil i sebe jako třídu
a tak třídu vůbec, tedy i svou vlastní
diktaturu. Tento proces je tedy procesem pokrokovým. Důsledně
také přechod ze společnosti kapitalistické
do období diktatury proletariátu tedy i z období
staré demokracie měšťácké,
do období nové demokracie proletářské
může se státi jen cestou revoluce. Jen zničení
měšťácké demokracie vede k širší
demokracii proletářské. Přechod z
období proletářské demokracie do období
komunismu bude charakterisován také zánikem
této demokracie, ale zánik tento se uskuteční
nikoliv revolucí nějaké nové třídy,
nýbrž vývojem, stálým rozšiřováním
demokracie, až se proletářská demokracie
stane zbytečnou. A proto sověty, jež jsou státní
formou diktatury proletariátu, jsou vyšším,
dokonalejším typem demokracie.
Je smutno a bolestno pro nás, že to byly i tisíce
a desetitisíce českých a slovenských
dělníků a drobných lidí, kteří
nepochopili tohoto pravého smyslu diktatury proletariátu
a kteří na Sibiři bojovali a krváceli
po boku reakce proti ruské revoluci, kteří
pro zájmy ruských reakcionářů
prolévali po dlouhé měsíce a léta
svoji krev. Krvavá úloha legií na Sibiři
zůstane ovšem lpěti na dělnících
a drobných lidech, kteří tvořili jejich
ohromnou většinu, tak dlouho, dokud nebude historicky
korigována novým vystoupením revolučních
mas. A nebyli to jen proletářští příslušníci
čsl. legií, kteří postavili se proti
ruské revoluci, ale byli to v prvé řadě
tak zv. pokrokové, maloburžoasní živly,
representované profesorem Masarykem, které
se postavily do boje proti diktatuře proletariátu,
proti vyššímu, dokonalejšímu typu
demokracie. Přes všechny diplomatické projevy
je jasno, že Masaryk není žádným
přítelem sovětské revoluce, a jenom
diplomatické důvody zabraňují v tom,
aby se hned z počátku nepostavil jako Kramář
po bok Denikinům, Kolčakům a Wrangelům.
Nemluvme o krátkozrakosti a didaktické úzkoprsosti,
jimiž se vyznačují všechny jeho projevy
o bolševismu a ruské revoluci, o jeho výtkách
bolševickému diletantismu, o rovnosti nouze a z nouze,
o revoluci aristokratické a oligarchické, ani o
tom jak bolševická praxe neodpovídá
požadavku praktického a sociálního odbornictví,
vzdělání a světovosti, ani o tom konečně,
jak se ruský bolševismus ujímá jenom
u národů nevzdělaných. Při
jméně bolševismu ztrácí Masaryk
všechnu schopnost chápání a kritického
oceňování jeho zmínky o něm
ve všech brožurách i pamětech jsou pouhým
politickým impresionismem zcela pasivním a bezmyšlenkovitým.
Charakterisuje se ostatně sám jako impresionista,
připomínaje ve svých Pamětech že
pojem bolševismu vyvolává v něm jedinou
náladovou scénu, rozvážení zabitých
v revoluci do jejich domovů. Základ, který
by unesl sotva žurnalistický článek,
je mu normativním a methodickým východiskem
k životním soudům. Proto je mu zapotřebí
Vašků, práskajících na hnojišti,
nadávek typicky malicherných, aby přehlušily
všechny otázky vtíravě nadhazované
ruskou revolucí. Pro Masaryka již není
Ruska. Jako pravý maloměšťák opouští
vše, co se stalo nositelem proletářské
revoluce. Před válkou byla ruská literatura
centrálním problémem jeho literárních
i sociologických úvah. Od revoluce náhle
mizí z jeho obzoru a na její místo nastupuje
literatura anglická a francouzská. Nekritický
rusofil otevřel náruč svému třídnímu
bratru. Kritický rusofil zavřel oči, aby
mu mohl stisknouti ruku. A na tomto místě byl postaven
náhrobek českému rusofilství Masarykovu.
Několik těchto poznámek o základních
otázkách diktatury proletariátu a stanovisko
zástupců reakční i pokrokové
buržoasie k diktatuře proletariátu a k otázce
sovětského Ruska vůbec ukazuje jasně
zásadní stanovisko buržoasie vůči
nám. Byrokrat ministr Černý, vykonavatel
vůle Švehlovy reakční koalice
a president Masaryk v názorech na tyto otázky
jsou shodni. Není mezi nimi rozdílu. Proto také
budeme hlasovati stejně proti rozpočtu policejního
ministerstva vnitra jako proti kapitole rozpočtu, týkající
se presidenta republiky.
Ruská revoluce, jejíhož desetiletí právě
vzpomínáme, rozdělila svět na 2 tábory:
na tábor revoluce, v němž je Sovětský
Svaz a revoluční dělnictvo celého
světa, a na tábor kontrarevoluce, v němž
jsou všechny buržoasní vlády, kapitalisté
i jejich pomocníci.
Nemůžeme žádati od československé
měšťácké vlády a její
zahraniční politiky, aby se postavila do revolučního
tábora. Mysliti něco podobného bylo by ilusí.
Ale nač musí pracující třída
Československa tlačiti, je, aby tato vláda
neprojevovala nepřátelských činů
a neměla válečných úmyslů
proti Sovětskému Svazu.
O to usilovat musíme, neboť síla pracujících
vrstev, zejména dělnictva, je v tomto státě
tak významná, že žádná vláda
ji nemůže na dlouho ignorovat. Pracující
vrstvy odmítají co nejrozhodněji jakoukoliv
nepřátelskou politiku proti sovětům.
Konečně nutno uvážiti i hospodářské
otázky, jež silně mluví pro nejužší
a nejpřátelštější vztahy
k sovětskému státu. Přeprůmyslněná
Československá republika může nalézti
právě v Sovětském Svazu jedině
možné trvalé odbytiště. To je v
dnešním zápase o odbytiště otázkou
ohromné důležitosti. Tyto dva momenty mluví
pro odpoutávání zahraniční
politiky československé od západních
mocností a hledání cesty na východ.
Není možno, aby potřebu této orientace
neviděl zahraniční ministr dr Beneš.
Ten však kromě několika planých gest
neukázal snahy navázati řádné
diplomatické a hospodářské styky se
Sověty. Pan ministr se vymlouvá, že tato otázka
je otázkou parlamentní většiny. Ptáme
se: Co učinil pan ministr dr Beneš po celou
řadu minulých let, aby získal parlamentní
většinu pro uznání Sovětského
Svazu? Víme, že jiní ministři se velmi
starali o prosazení otázek daleko méně
populárních, o prosazení otázek přímo
lidu škodlivých a odpor nejširších
mas budících. A přece právě
teď, kdy západoevropští imperialisté
znovu a silnější měrou kují plány
hospodářského i vojenského tažení
proti SSSR, bylo by uznání sovětů
Československem velkým politickým projevem
proti imperialistické válce a pro mír.
Pravda však je, že zahraniční politika
Československa vězí oběma nohama v
táboře kontrarevoluce, v táboře západoevropského
imperialismu. Tuto skutečnost maskuje p. zahraniční
ministr frázemi o Svazu národů a odzbrojovacích
pokusech. Leč i Svaz národů není ničím
jiným, než nástrojem imperialismu, kapitalistických
mocností a válečných jejich choutek.
Svaz národů není svazem svobodných
národností, je svazem utlačovatelů.
A rozpory, neschopnost jakékoliv positivní práce
ukazují jasně, že Svaz národů
je imperialistickým švindlem. Podobným švindlem
jsou i tak zv. odzbrojovací konference, pod jejichž
patronací, za jejichž oponou všechny kapitalistické
státy a státečky horečně zbrojí.
Myslím, že sovětská delegace, která
se příští konference zúčastní,
osvětlí lživost této konference tak,
že imperialistická její podstata bude důkladně
odhalena.
Při existenci tak zv. Svazu národů i schůzkách
odzbrojovacích vidíme čím dále
ostřejší válečné napětí.
My komunisté nestrašíme válkou, jak
nám je vytýkáno, ale imperialisté
připravují válku. My jen upozorňujeme
lid a připravujeme jej, organisujeme jej, aby válce
mohl zabránit, aby na znemožnění války
již teď pracoval.
Jediným z obranných prostředků proti
válce je rozkládání imperialistických
armád. Rozkládání kapitalistických
armád je nutná práce pro mír. Rozkládání
kapitalistických armád je součástí
boje proti buržoasii, kapitalismu a proti válce.
To buržoasie dobře ví, a proto je tak citlivá
v otázkách armády. Ale právě
tento fakt přesvědčuje pracující
vrstvy a zejména revoluční proletariát
o nutnosti třídního uvědomování
příslušníků armády, o
nutnosti práce k tomu cíli, aby armáda, jejíž
většina příslušníků
je rekrutována z pracujících vrstev, nebyla
spolehlivým nástrojem buržoasie, ať již
v otázkách vnitřní či zahraniční
politiky.
Dělníci a pracující rolníci
musí pojmouti do bojovné fronty i své třídní
příslušníky, své třídní
bratry. Tak jako pracující lid v Sovětském
Svazu tvoří s rudou armádou jednolitý
celek, tak také my usilujeme o to, aby chudý vojín
třeba byl nucen sloužit v buržoasní armádě,
tvořil s dělníky v továrnách
i na polích pevný svazek jednotné bojovné
protikapitalistické fronty. Je to jediná záštita
proti útokům buržoasie, jediný prostředek
k svržení její vlády, jediná
cesta, sledující odstranění nadvlády
vykořisťovatelů, jediná cesta ke znemožnění
imperialistických válek, jediná cesta k novému
spravedlivému uspořádání společnosti,
jak po stránce sociální, tak i národnostní.
Od této práce nedáme se odraditi ani persekuci
ani násilím, ani zahalovacími metodami buržoasie.
V řeči pronesené v rozpočtovém
výboru prokázal jsem planost hesla o nepolitičnosti
armády, jež je jen za tím účelem
šířeno, aby zakrylo před pracujícím
lidem třídně buržoasní, reakční,
protilidovou a imperialistickou tendenci všech kapitalistických
armád. Ukázal jsem, jak buržoasie i uvnitř
armády provádí pod záštitou tak
zv. kulturní a vzdělávací činnosti
třídní buržoasní výchovu.
Je nutno, aby tato buržoasní výchova byla paralysována
zesílenou třídní agitací a
výchovou se strany dělnictva.
Konečně jsem na celém režimu v armádě
i na důvěrných oběžnících
ministerstva národní obrany a zemských velitelstev
ukázal, že tvrzení o demokratičnosti
armády je planou frásí. Čím
dále tím více je v armádě uplatňován
násilnický, špiclovský režim, spojený
s pronásledováním politického i národnostního
přesvědčení vojínů.
Odmítáme tyto metody co nejrozhodněji a žádáme:
1. Úplnou rovnoprávnost všech vojáků
jako státních občanů:
a) aktivní a pasivní volební právo,
b) volnou účast vojáků na politickém
životě podle vlastního uvážení
a vůle,
c) politickou a odborovou svobodu sdružování
(koaliční) pro všechny vojenské osoby,
d) svobodný výběr tisku a literatury.
2. Zákaz používání vojáků
proti dělníkům v jeho politických
a hospodářských bojích.
3. Aby práva národnostních menšin mohla
býti uplatněna, vyslovujeme se pro teritoriální
systém armády. Armádní tělesa
buďtež složena podle národností,
aby velení a služební styk mohl se díti
v řeči mateřské. Tím by také
bylo splněno všeobecné přání
vojínů a jejich rodičů, aby výkon
vojenské aktivní služby a cvičení
dál se v oblasti jejich domova.
4. Úplné služební volno v den 1. května
a právo účastniti se májových
projevů podle svobodné volby.
Pro vojenské soudnictví a disciplinární
záležitosti máme tyto dílčí
požadavky:
1. Odstranění vojenských soudů.
2. Odstranění hlavně těchto disciplinárních
trestů: a) nasluhování, b) odnímání
stravy a požitků (žoldu), c) odnímání
vycházek a dovolené, d) cvičení z
trestu.
3. Zákaz prohlížení kufrů, tělesných
prohlídek, vyjímaje pro podezření
ze sprostých činů a pouze za souhlasu dvoutřetinové
většiny oddílu při tajném hlasování.
Špiclovský režim, prázdná dresura,
šikány, naprostá bezohlednost k sociálnímu
postavení a k duševnímu založení
vojínů jsou myslím hlavní příčiny
četných sebevražd v československé
armádě. Vojenská správa zkoumá
příčiny častých sebevražd
velmi povrchně a neodpovědně. Ve většině
případů uvádí, že je příčina
neznámá. Kdyby se vojenská správa
a důstojníci zajímali více o sociální
a duševní poměry vojínů místo
o šikány a špiclovinu, k níž je tlačí
časté důvěrné oběžníky
ministerstva národní obrany, nebyly by jim příčiny
sebevražd tak neznámé.
Jako příklad uvedu z nedostatku času pouze
jediný dopis, jejž jsem v těchto dnech od jistého
vojína dostal.
Píše: "Dne 17. října t. r. o 5.
hodině ranní pokusil se o sebevraždu vojín
F. S., který tento týden nyní narukoval.
Byl však v posledním okamžiku ještě
odříznut a po delším namáhání
podařilo se nám jej přivésti k životu.
Ptal jsem se ho - píše vojín - proč
učinil sebevražedný pokus. Povídá:
Mám doma stále nemocnou matku, která byla
odkázána jen na mou podporu, a k tomu mám
ještě tři bratry mezi 6. až 16. rokem
stáří, kteří nevydělávají.
Ale nyní, když jsem musel narukovat, ztratila matka
živitele a jest odkázána na to, co si při
své nemoci vydělá. Ač nemocná,
pracuje v pilnikárně a má 85 Kč týdně
platu. Co je to pro nemocnou matku a 3 děti? Matka si podala
žádost o mé propuštění po
6 měsících, ale zde nám při
čtení rozkazu přísně zakázali,
abychom si žádosti podávali, že nebudou
vyřízeny, nýbrž vráceny. Co jsem
měl dělati? Nemohl jsem celé noci spáti
a tak onoho dne ráno nemohl jsem se zbaviti trýznivých
myšlenek a chtěl jsem si proto vzíti život.
K tomu ještě přispěly velice poměry
zde panující. Z 22 Kč 50 hal. žoldu
na 15 dní když si musím koupiti všechny
prostředky, jež zde potřebujeme, nezbude nám
ani mizerná jedna koruna na psaní matce."