Armády kapitalistických států jsou
armádami kapitalistů, buržoasie, vykořisťovatelů,
imperialismu, armádami vládnoucí menšiny.
Jejich politické poslání je chrániti
kapitalistickou menšinu proti většině,
jíž tvoří pracující lid.
Jejich poslání je, býti ve službách
imperialismu, hospodářské a politické
expanse kapitalistů. Politická tendence kapitalistických
armád je tedy kapitalistická, reakční
a protilidová.
I rudá armáda - tak odpovídám p. ministru
Udržalovi na jeho námitku v rozpočtovém
výboru - má politický charakter vládnoucí
třídy, i ona je jejím výkonným
orgánem, i ona slouží určité
třídě. Touto třídou jest třída
pracující: dělníci a rolníci.
Pracující třída tvoří
většinu. Na rozdíl od kapitalistické,
je rudá armáda armádou většiny.
V armádě jsou dělníci a rolníci,
právě tak jako vládnoucí třídou
jsou dělníci a rolníci. Rudá armáda
je ve službách vlastní třídy.
Tato okolnost dodává jí ohromné síly,
jednotnosti a pevnosti. Dělníci - vojáci
nejsou ve službách nepřátelské
třídy, nejsou ve službách cizích.
Dělníci v továrnách, rolníci
na polích a vojíni v kasárnách, toť
jedna třída. Rudí vojáci jsou dělníci
i rolníci, kteří oblékají na
čas vojenský stejnokroj, aby chránili vládu
své třídy, svůj vlastní stát,
aby chránili revoluci, socialismus, proti útokům
imperialistů, proti útokům reakce, proti
útokům kontrarevoluce.
Rudá armáda je tedy armádou pokroku a revoluce.
Rudá armáda nemá charakteru nacionálního,
není armádou nacionálního útlaku
jako všecky armády kapitalistické, nýbrž
je armádou mezinárodní. Její hymnou
je Internacionála, jako je hymnou SSSR. Její prapory
jsou rudé prapory revoluce a internacionalismu, její
heslo: Proletáři všech zemí spojte se!
Tímto revolučním, mezinárodním
charakterem přestává býti rudá
armáda armádou jednoho státu a stává
se armádou revolučního proletariátu
celého světa.
Revoluční stát, SSSR, jeho pracující
lid a proletariát celého světa, toť
jedna jediná bojovná fronta za revoluci, za vládu
pracujícího lidu. Co činí rudou armádu
silnou, není početnost, ale vnitřní
třídní jednota, idea revoluce a její
mezinárodnost. Rudá armáda má ohromné
reservy po celém světě. Těmi jsou
třídně uvědomělí, revoluční
proletáři, ať již jsou v továrnách,
dílnách či na polích, nebo oblečeni
ve stejnokroji a zařazeni v kapitalistické armádě.
Rudé prapory rudé armády volají do
celého světa: Proletáři všech
zemí spojte se! Dejte se na pochod! Naše pluky, náš
celý revoluční stát je vaší
pevností a baštou. Ale vy, proletáři
celého světa, máte povinnost zmařiti
každý pokus kapitalistů, směřující
k poškození či dokonce ke zničení
této bašty. Sovětský svaz je vlastí
proletariátu celého světa. Rudá armáda
je jeho armádou, je armádou revoluce.
Když tohle uvážíme, nemůžeme
si představiti, že by anglický, francouzský,
československý atd. třídně
uvědomělý proletariát byl nástrojem
buržoasie proti Sovětskému svazu. Jistě
by učinil vše, aby rudé revoluční
prapory zvítězily a vláda pracujícího
lidu byla uskutečněna na celé pevnině.
Poněvadž v Sovětském svazu je vládnoucí
třídou většina, t. j. pracující
lid a poněvadž rudá armáda je součástí
vládnoucí třídy, tvoří
vláda, vládnoucí třída a armáda
jeden jediný celek. Jeden druhého se nemusí
obávati.
Tak jako dělníci a rolníci požívají
plné svobody, mají ji i vojáci. Všichni
žijí v nejužším kontaktu. Kasárna
nejsou uzavřena dělníkům a rolníkům.
Vojáci mají plná občanská práva
a zúčastňují se politického
života. Mají aktivní i pasivní právo
do všech sovětských institucí, všude
jsou též zastoupeni. Kasárna jsou politickými
a hospodářskými školami. Vojáci
jdou do všech politických shromáždění
a zúčastňují se manifestací
a demonstrací. Prostý vedle generála všichni
jsou si rovni. Mimo službu nenosí nikdo zbraní.
Povinnosti pozdravu není.
Sta časopisů o statisících výtiscích
mají vojáci a většinou si je sami píší.
V kasárnách mají kluby, prostranné
místnosti s čítárnami a knihovnami.
Tam schůzují, poučují se i baví
se. V SSSR je doba vojenské povinností opravdovou
školou. Vysloužilí vojíni jsou nositeli
sovětské kultury a hospodářského
pokroku. Důstojníci, poddůstojníci
i prostí žijí v kamarádské shodě.
Není šikanů, poněvadž i vojáci
mají svou samosprávu, své výbory,
pomocí nichž si spravují své hospodářství,
život v kasárnách, udržují pořádek
a kázeň. Příslušník rudé
armády požívá proletářské
demokracie v plném rozsahu. Samo sebou se rozumí,
že i v armádě je šetřeno plné
národnostní svobody a zásada národního
charakteru různých národností je i
v armádě šetřena.
Rudá armáda není armádou imperialistickou.
Její úloha je obranná. Je k obraně
revoluce a revolučního proletářského
státu. Ať žije rudá armáda! (Potlesk
poslanců strany komunistické.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
K této prvé politické části
podrobné rozpravy o státním rozpočtu
a finančním zákoně není již
nikdo přihlášen, listina řečnická
jest vyčerpána a rozprava o této části
jest tedy skončena.
Proto přikročíme k další části
podrobné rozpravy, to jest k části druhé,
kulturní a sociální, zahrnující
tyto rozpočtové kapitoly ze skupiny I. Vlastní
státní správa: kap. 10. Ministerstvo školství
a nár. osvěty, kap. 17. Ministerstvo soc. péče,
kap. 18. Agenda ministerstva pro zásobování
lidu, kap. 19. Ministerstvo veř. zdravotnictví a
tělesné výchovy, kap. 20. Odpočivné
a zaopatřovací platy.
Ke slovu o této části rozpravy jsou přihlášeni
tito řečníci: na straně "proti"
pp. posl. Simm, dr Schollich, Gregorovits,
Moudrý, Kirpalová, Jaša,
Zeminová, Roscher, Siegel, Klein,
Tučný, Blatná, Weberová,
Johanis, Prášek; na straně "pro"
pp. posl. Doležal, Hancko, dr Lukavský,
Al. Beneš, Greif, Vičánek,
Nejezchleb-Marcha, Pázmán,
Stašek, dr Rehák, Košek.
Uděluji slovo prvnímu řečníku
"proti", p. posl. Simmovi.
Posl. Simm (německy): Slavná sněmovno!
Je tomu teprve několik týdnů, co jsem měl
příležitost v hospodářském
výboru poslanecké sněmovny promluviti o problému
školském u příležitosti projednávání
letošního školského rozpočtu. Ačkoliv
při tom bylo plně vyjádřeno mínění
moje a mé strany o budoucím uspokojení národnostních
a vzdělanostních potřeb jednotlivých
národností v tomto státě, nemůžeme
přes to nechati minouti tuto příležitost
promluviti o tom i ve sněmovně. Nebude to pouhým
opakováním, poněvadž můžeme
odpověděti na výklad pana ministra školství,
což ve výboru nebylo možno. Předešleme
však všeobecnou kritiku o školském rozpočtu.
Rozpočet na školství jest jakýmsi měřítkem
všeho života ve státě. Ukazuje nejen vůli
po pokrokovém vývoji ve vzdělanosti, kterou
možno měřiti velikostí oběti,
jež se mezi celkovou obětí poskytuje na zařízení
kulturní, nýbrž dokazuje také mohoucnost
státu v tomto směru. My, vážení
moji stoupenci, zkoumáme rozpočet na školství
podle této vůle a mohoucnosti. Opíráme-li
se při tom o čísla letošního
rozpočtu, musíme doznati, že nelze upříti
vůli po rozvoji pokroku vzdělanosti. Pro rok 1928
zařazujeme 893.8 milionů korun na výdaje
ministerstva školství a na rok 1927 jsme zařadili
782.3 milionů korun. Výdaje na účely
vzdělanosti jsou tedy o 111.5 milionů korun vyšší
než v roce minulém.
To by mohlo nás, kteří stojíme na
stanovisku, že máme býti ochotni k největším
obětem pro potřeby kulturní, upokojiti, kdyby
tak sestavený rozpočet na školství nebyl
býval odůvodněn slovy, jež dávají
poznati, že výdaje na účely školství
nejsou založeny na vůli státní správy,
zvláště její rozhodující
části, finanční správy, a že
nejsou považovány finanční správou
za snesitelné pro stát. Poukazujeme nejprve zcela
krátce na projevy pana ministra financí o tom ze
dne 25. října 1927. Právě na tato
slova navazujeme první oddíl své kritiky.
Zdůrazňujeme z oněch výroků
ony části, jež nás naplňují
starostí.
"Výdaje na školství jsou finančním
problémem státu". To je hlavní projev
pana min. Engliše. Jestliže se právě
pan Engliš vyslovil již častěji
stejným tónem, pak stalo se to přece jen
vždy mírnějším způsobem.
Tak srozumitelně pro všechny přece jen ještě
nikdy nevyslovil svého mínění o budoucím
poměru finanční a školské správy.
Tato slova ukazují příští finanční
revise na poli školství.
Co vede pana ministra k těmto plánům. Že
výdaj na osvětu činí 1/10
celkových výdajů, absolutně těch
svrchu zmíněných 894 milionů korun,
k čemuž přistupuje ještě dalších
11/2 sta milionů korun na kulturní
výdaje jiných odvětví správy
než správy školské, s výjimkou
podniků a platů učitelstva? Že tyto
výdaje s obdobnými výdaji samosprávných
sborů pro rok 1927 v částce 1658 milionů
korun činí dohromady 2724 miliony? Že pozorujeme
pro rok 1928 zvýšení kulturních výdajů
v celku proti výdajům roku 1927, v kterémžto
roce činily výdaje jen 2470 milionů? Je to
výše finanční oběti, jež
panu ministru financí výhradně působí
starost o zachování státu a jeho finanční
rovnováhy?
Jsou to zajisté číslice obzvláštní
výše. Kdo by to chtěl popírati? Neznamenají
však pro stát žádného neštěstí,
právě ony nikoliv. Jsou spíše srážením
ohromného tlaku ku předu, vůle po vzestupu.
Jak velice tato vystupuje z úzkých mezí státní
správy, to vychází na jevo právě
z výše oběti na vzdělanost samosprávných
svazů. Nikdy ještě však nebyla žijícímu
pokolení oběť na vzdělanost příliš
velikou. Ještě nikdy, ačkoli často se
rozpočty na školství v dřívějších
letech braly pod kritickou lupu, nesetkaly se tyto jakožto
části celkového rozpočtu státního
s odmítavým odůvodněním snad
co do výše oběti na vzdělanost. Ani
zástupci menšinových národností
se nikdy nestavěli proti výši oběti
na vzdělanost jako takové, pouze způsob rozdělení
této na jednotlivé národnosti setkával
se s jich odporem. Jejich kritika žádala jen stále
důsledné zachovávání myšlenky
poměrnosti, poměrného rozdělení
při všech dotčených položkách
školského rozpočtu. Tomu není ani letos
jinak.
"Hlavním problémem jsou školy obecné".
Tendence těchto slov je ohromná. Potíráme
ji co nejostřeji a pravíme: Obecné školy
byly vždy hlavním problémem státu a
zůstanou jím na tak dlouho, dokud stát bude
chtíti jím zůstati jako stát kulturní,
aby počítal ke svému obyvatelstvu vzdělanou
širokou vrstvu lidí. Školy střední
a vysoké jsou přece přístupny jen
vybraným lidem. Avšak v obecných školách,
tam se klade základ vzdělání lidu.
Zde se vzdělává kvalifikovaný dělník,
dostatečně pro život vyzbrojený rolník
a živnostník. Sociální závory
znemožňují širokým vrstvám,
aby se vzdělávaly jinde, než ve školách
obecných a občanských. Tak je pochopitelno,
že školy obecné a občanské tvoří
veliký celek škol a že ve výdajích
na školství je poměr 2/3
výdajů na školy obecné a 1/3
výdajů na ostatní školská odvětví.
Na škole obecné a jejím učiteli spočívá
však základ státu.
Nechme tedy školu obecnou a jejího učitele
žíti. Jejich život je naše budoucnost. Nechť
je tedy škola obecná a učitel odpovědnosti
státu jen problémem v nejlepším slova
smyslu a dbejme o jich klid.
Promluvím také několik slov o učitelích,
jichž právní a hmotné postavení
bylo panem Englišem tak nejasně vysvětleno.
Víme to také, jsme však pro objasnění
základních poměrů učitelů,
zvláště osvětlení platových
poměrů učitelstva. Těch 11/2
miliardy korun, jež jsou na to požadovány, jsou
jen v historických zemích v jejich rozpočtech
z jedné miliardy neuhrazeny. Stát platil dosud ony
částky platů učitelských, které
země nemohly sehnati, těmto zálohou. Letos
je k tomuto účelu vyhrazeno jen 600 milionů
státních peněz. 400 milionů z tohoto
státem v posledních letech pravidelně zemím
poskytovaného platu se nedostává a nemůže
ani býti opatřeno. Akce zmocňovací,
jež opatřovala peníze, končí.
Věc učitelských platů je tedy nerozřešenou
otázkou. Avšak tato otázka nesmí zůstati
nerozřešenou a nerozluštěnou až do
katastrofy. Nutno ji řešiti v této chvíli.
Otázka pana ministra, kdo je nositelem platů učitelstva,
je zbytečná. Tento úkol může
nésti jen ten činitel, jenž má k tomu
možnost. Mají-li to v budoucnosti nalézti samosprávné
svazky v okruhu svých úkolů, aby plně
nesly platy učitelstva, pak je jen třeba, aby jim
byla dána nutná finanční svrchovanost.
Avšak právě zde spočívá
ten veliký rozpor v odůvodnění této
kapitoly chefem finanční správy, že
pokud jde o samosprávné svazky, po léta vede
politiku, jež znamená pro tyto svazy stále
se zveličující ztrátu jejich finanční
samostatnosti, aby se proti nim pak, když nemají možnosti
plniti své úkoly, vystoupilo kritikou. Tento postup
jsme opětovně s dostatek ocenili. Dnes není
na pořadu jednání, aby to, co se dálo
ve vylíčené politice proti samosprávným
svazkům, opětně bylo postaveno do správného
světla. Podotýkám, že politika pana
ministra financí je plna rozporu pouze pokud jde o školu,
platy učitelské a pravomoc ve škole. Pan ministr
financí praví po druhé 25. října:
"Pravomoc a moc rozhodovací musí býti
spojena s finanční odpovědností. Osobní
náklad na učitele musí býti rozdělen
na obec, okresy, země a stát".
Jsme zásadně proti znovuzavedení stavu, jaký
byl před rokem 1868 a který znamenal pro učitele
a školu bludiště příslušných
vrchností. Víme však také, že znovuzavedení
není možným, poněvadž obcím
a okresům, stejně jako zemím, byla zlomena
finanční páteř, než aby mohly
sehnati takové platy. Tak dojde k ústřední
pravomoci ve školství a na to se asi pomýšlí.
Pozvání samosprávným svazkům,
aby braly účast na moci rozhodovací, převezmou-li
část finanční odpovědnosti
ve školství, není nic jinak než platonické,
nejvýše ještě jakoby výsměch,
jenž dosahuje nejvyšší míry tam,
kde se má samosprávným svazkům vsugerovati
jako pramen peněz vybírání školného.
Vývoj přináší jen jedno a na
to, jak jsem již poznamenal, se pomýšlí:
soustředěnou pravomoc ve věcech školských.
Ať ví pan Engliš, že my to víme.
Kde zůstaly ty pyšné svobody školských
orgánů, jež byly dány českým
zemským zákonem ze dne 24. února 1873, č.
16 z. z., o nákladu na školu, a českým
zemským zákonem stejného data, č.
17 z. z., o správě škol. Pro Moravu a Slezsko
byly podobné zákony většinou stejného
znění. Avšak již zákon ze dne 9.
dubna 1920, č. 292 Sb. z. a n., je rozbil, ještě
více zákon o finační správě
obcí, kterým školské orgány se
staly bezúčelnými sbory, které budou
rády, mohou-li ještě někde vyplňovati
nějaké skrovné místečko. O
svobodném sebeurčení v těchto svazcích
nelze již mluviti. Tak musejí býti potřeby
místní školní rady vtěsnány
do úzkého rámce všeobecných potřeb
obce a nesmějí činiti, jak známo,
více než 200%. Tu bude v prvé řadě
postižena škola. Nejsme škarohlídy, věštíme-li,
že nastane sestup až k 1860 v rychlejším
tempu, než se vyvíjel vzestup od těchto dnů
právě na poli školství.
Dalším zlým výrokem pana ministra Engliše
jest výrok o plánu normalisačním pro
školy střední. (Výkřiky na
levici.) Tento plán - musíme to včas
rozpoznati - je přenesením restrikce na pole střední
školy. Kdo stál jako my uprostřed zrušovací
akce proti německým obecným školám,
ten ví, co může přinésti restrikce
středních škol. Odmítáme nyní
i později tyto úmysly. Odůvodnění
ministrovo je neudržitelné.
Dosavadní má polemika zabývala se vlastně
málo obsahem státního rozpočtu. Spíše
týkala se stanoviska státní správy
ke kulturnímu problému nejbližších
let po stránce čistě finanční.
Máme ovšem také povinnost vrhnouti na státní
rozpočet světlo s hlediska německého
zvláště. V tom směru nutno prozkoumati,
zda peníze určené státem na kulturní
účely jsou rozděleny poměrně
tak, aby stejně sloužily všem národnostem.
V dřívějších letech vrcholily
naše stížnosti proti rozpočtům
právě v tom, že jsme zjistili nerovnoměrnost
v provádění výdajů na školy
v poměru k jednotlivým národnostem. Ještě
v minulém roce jsme museli hlasitě žalovati
když nám byl předložen rozpočet
podepsaný také německými ministry,
jenž vyjadřoval jako rozpočty let 1920 až
1926 nekonečnou řadu provinění proti
myšlence poměrnosti. Prozkoumání letošního
státního rozpočtu bude zároveň
činem politickým, jako možnost posouditi cenu
národnostně smíšené vlády,
ve které zasedají také Němci za německý
lid. Jak to tedy vypadá tentokráte s rozdělením
peněz? Působí dále methoda vysušování
našich ústavů? Jak tato metoda nutně
vybízela ke kritice, budiž dokázáno
jen na investičním nákladu pro rok 1926,
v němž z 97.7 milionů korun připadlo
na Němce jen 2.8 milionu.
I letos se opět investuje více u Čechů
než u Němců. Dovedli jsme to pouze k zvýšení
o 1%, a to na 4% na nás připadajících
peněz z nákladu investičního oproti
96% na české účely. V minulém
roce byl poměr, jak jsem již uvedl, 3:97.
Ostatně však nejsou podle mínění
pana ministra školství Němci při kapitole
školství nijak poškozeni. Ba, číslice
pana ministra, jež zřejmě neplatí jen
pro tuzemsko, jsou takové, že se objevuje při
jednotlivých položkách jakési nadlepšení
pro německý živel. Ministr uvedl tuto statistiku:
Mezi 34 obchodními akademiemi je 9 německých,
t. j. 26.5%. (Posl. Geyer [německy]: Nikdy jsme nedostali
vyplaceno, co je ve státním rozpočtu! Ve
skutečnosti jsme nedostali nikdy více, než
pár krejcarů!) Ano, to právě ukazuje,
jak statistika pana ministra je sama o sobě ilusorní.
Přijdu však ještě k odůvodnění
pochybnosti této statistiky. (Posl. Geyer [německy]:
Poněvadž tyto školy založila samospráva!)
Právě jste z námitky kol. Geyera slyšeli,
že, je-li nadpočet německých obchodních
akademií, obchodních, odborných a živnostenských
škol, že to dlužno odůvodniti pouze iniciativou
německých samosprávných svazků.
Mezi 60 obchodními školami je 16 německých,
t. j. 26.5%, mezi 30 školami živnostenskými 9
německých, t. j. 30%, mezi 51 školami odbornými
25 německých, t. j. 49%, mezi 47 školami pro
domácký průmysl 21 německých,
t. j. 44%, mezi 120 školami rodinnými 34 německé,
t. j. 28%, kdežto procento Němců ve státě
činí 23.3%. Nemám pochybností o těchto
číslicích. Avšak i tenkráte,
kdybychom nechtěli pochybovati o číslicích
pana ministra o onom poměru, jak chtěl jich použíti,
mohli bychom přijíti přece k docela jiným
výsledkům a závěrům než
jsou ty, které chce pan ministr vyvoditi z této
statistiky.
Je však možno dělati statistiky tak i onak. Proti
statistice pana ministra postavíme malou statistiku jinou.
Zní: Z 1127 průmyslových podniků ve
státě, v nichž je zaměstnáno
přes sto dělníků, je 746 německých,
189 oboujazyčných a jen 192 českých.
Jestliže tímto číselným poměrem
se dokáže jasněji než jinými věcmi
průmyslové a obchodní seskupení německého
národa, podali jsme zároveň i vysvětlení
toho, že tento průmyslový německý
lid v Československu má více obchodních,
odborných a řemeslných škol, než
by mu snad podle jeho počtu příslušelo.
Německý národ má tyto školy,
poněvadž je obdržel jako uznané potřeby.
Tážeme se však, zda se to zdá býti
spravedlivé, že ze 34 státních škol
zemědělských je pouze jedna německá,
je-li poměr českého zemědělství
k německému zobrazen tím, že z 9000
zemědělských družstev může
býti 1800 označeno za německá.
Tedy statistiky mohou býti dělány různým
způsobem. Nemáme před vámi strachu.
Vždy jsme se s nimi pustili do boje, ač naše
prostředky k této práci byly a jsou omezenější.
Nemůžeme a nemohli jsme zajisté paralysovati
státní správní aparát, který
pracuje velmi mnoho ve statistikách. Museli jsme se však
o to pokusiti. Tak vykonali jsme práci alespoň pro
onen kraj, který jsme časem prohlédli. Dal
jsem si práci poohlédnouti se trochu v okresu jabloneckém.
Výsledky mého hledání nejsou zajisté
bez zajímavosti. Podávám tyto výsledky
v číslicích:
V okresu jabloneckém: A. Německých škol:
a) v soudním okresu jabloneckém: obecných
škol 56 tříd, občanských škol
25 tříd; b) v soudním okresu tanvaldském:
obecných škol 42 třídy, občanských
škol 15 tříd; celkem 138 tříd
(98 tříd na školách obecných,
40 tříd školy občanské). B. České
školy: a) v soudním okresu jabloneckém: 22
tříd školy obecné, 6 tříd
školy občanské; b) v soudním okresu
tanvaldském: 24 tříd školy obecné,
5 tříd školy občanské; dohromady
57 tříd (46 tříd školy obecné,
11 tříd školy občanské).
Počet obyvatelstva a počet tříd: Politický
okres Jablonec: 70.684 Němci, t. j. 82 až 83%, 13.760
Čechů, t. j. 16 až 17%. Počet tříd
138 pro Němce, t. j. 70%, 57 pro Čechy, t. j. 30%.
Srovnání podává: Podle stavu 1. září
1927: 82 až 83% Němců, 70% tříd,
16 až 17% Čechů, 30% tříd.
Dnešní stav po zřízení pobočných
tříd, při nichž Němci získali
11 tříd: 149 německých tříd,
t. j. 73% a 27% českých tříd.
Počet žáků jest: v soudním okresu
jabloneckém: německých žáků
škol obecných 2289, německých žáků
škol občanských 1036; soudní okres tanvaldský:
německých žáků škol obecných
1376, německých žáků škol
občanských 518; dohromady 5219 německých
žáků.
Soudní okres jablonecký: českých žáků
škol obecných a občanských 756; v soudním
okresu tanvaldského českých žáků
škol obecných a občanských 688; dohromady
1444 českých žáků.
Počet žáků v celém okrese 6663;
z toho německých žáků 78% v německých
školách, českých žáků
22% v českých školách.
Zde musí se podotknouti, že české školy
navštěvuje mnoho dětí z cizích
okresů a německých dětí. Na
př. do školy v Pěnčově chodí
mnoho dětí ze sousedních obcí okresu
semilského. Do školy v Palečném chodí
děti z českých obcí okresu turnovského.
Do české školy v Honsbergu chodí děti
z Hnátnice, Zbrnice atd.
Opakujeme-li tyto číslice, pak přicházíme
k výsledku, že v okresu jabloneckém je 82 až
83% Němců s více než 80% žáků,
avšak jen se 73% tříd, kdežto 16 až
17% Čechů z obyvatel okresu, kteří
mají 18 až 19% žáků, má
27% tříd. Jedna německá třída
má průměrně 35 dětí,
jedna česká třída průměrně
25 dětí. Tyto příklady mohou býti
znásobeny tolikrát, kolik máme německých
okresů.
Tento příklad jednoho okresu budiž postaven
proti oné části výkladu ministrova,
ve které se praví o vybudování menšinového
školství pro Čechy, že jest to náprava.
Kdyby byl nějaký čert, vyžene se Belzebubem,
bude-li se napravovati tak, jako se to dálo.
Při tomto zjištění přednášíme
přání, aby se již přistoupilo
k opětnému zřízení zavřených
německých školních tříd,
třebaže není zcela splněno pro letošní
školní rok platné stanovení počtu
žáků číslem 70. Chceme, aby jako
nejvyšší počet žáků
platilo číslo 60. Neklaďte nám však
za žádných okolností překážek
při zakládání škol soukromých.
Pokud jde o školy střední, stavíme se
již dnes rozhodně proti chystané normalisaci.
Německé vysoké školství je nutno
zvláště vybudovati. Není správno,
že jsou proti 10 českým vysokým školám
pouze 3 německé vysoké školy. Tento
číselný poměr potřebuje stejně
zlepšení jako třeba napraviti to, co jsem již
uvedl. Splňte konečně jednou německá
přání ohledně vysokých škol,
požadavek německých odborných vysokých
škol. Bez vyřízení zůstal náš
návrh na zřízení vysoké školy
obchodní a hospodářské jako oddělení
německé vysoké školy technické,
jako zůstaly bez povšimnutí naše návrhy,
které jsme podávali stran založení hornické
fakulty na německé vysoké škole technické,
o vydání zákona o vybudování
německé vysoké školy lesnické,
o zřízení zvěrolékařské
fakulty na německé universitě, vysoké
školy pro výtvarné a užité umění,
jako vysoké školy pro tělesná cvičení.
Naléháme na splnění těchto
přání.
Naléháme zvláště dnes, a doufáme,
že to musíme činiti naposled, na konečné
vyřízení dosud nesplněného
přání německého obyvatelstva
v tomto státě, aby se mu zřídila vlastní
vysoká škola obchodní a hospodářská.
Stejně projevujeme svůj upřímný
zájem o vysokou školu novinářskou, jež
má býti založena. Konečně musí
býti přistoupeno i k naléhavým stavbám
německých vysokých škol. O tom mluvil
jsem obšírně ve výboru a přednesl
jsem, jak doufám, téměř úplný
seznam našich přání v tomto směru
panu ministrovi. Jestliže letošní rozpočet
na školství nemůže těchto přání
uskutečniti, přejeme si přece, aby učiněny
byly takové přípravy, jež alespoň
v nejbližší době tato přání
také uspokojí.
Při rozpočtu na vysoké školy a v oněch
oddílech školského rozpočtu, který
se týká vysoké školy a jejího
posluchačstva, setkáváme se s mnohými
nesrovnalostmi. Není správné, zařazujete-li
na universitní stipendia 0.5358 milionu korun a jako německý
podíl ponecháte jen 0.0738 milionu, jestliže
na stipendia pro vysoké školy technické rozvrhujete
0.1791 milionu korun, z toho jen 0.0343 milionu pro německé
stipendisty, věnujete-li na sociální práci
pro studenty 10.536 milionů korun a z toho dáte
německý podíl svrchovaně skrovný.
V minulém roce činil 0.250 milionu. Není
správné, že proti českému Jarníkovu
fondu, jenž je dotován jedním milionem korun,
dostává Krompholzova nadace celých 0.010
milionů korun, jestliže na podporu vědeckých,
literárních a uměleckých spolků,
časopisů atd. dává se 4.771 milionů
korun, z toho na německé účely 0.4
milionů korun. Není spravedlivé, jestliže
na kulturní styky s cizinou zařazeno je do školského
rozpočtu 14 milionů korun, stykům, nebo péči
o styk s německou vzdělaností nevěnuje
se však ani zmínka, jestliže státní
péče o německou hudbu je příliš
nepatrná, ač alespoň zde byl učiněn
náběh. Zde jako při státní
péči o literaturu - původně 1.4 milionu
jen pro českou literaturu - opravila si vláda sama.
Jsou však ještě jiné položky, jež
ukazují stejným způsobem hříchy
proti všemu dobrému duchu a zcela nedostatečnou
vůli ke skutečnému spravedlivému rozdělování
státních peněz jednotlivým národnostem,
takže jsme vyzýváni ke kritice.