Úterý 29. listopadu 1927

Ozývají-li se hlasy, že středních škol je příliš mnoho a že je třeba je rušiti, možno však ukázati na to, že sama důvodová zpráva finančního zákona konstatuje, že v historických zemích naší republiky bylo r. 1913 vlastních středních škol i s učitelskými ústavy 278, r. 1918 280, nyní jest jich 279, tedy o celý jeden ústav více než před válkou a o jeden méně než přímo před převratem.

Ani na Slovensku není těchto škol více než 59, tedy právě tolik jako před státním převratem. Ovšem uvnitř těchto čísel se stal přesun na prospěch škol s československým jazykem vyučovacím, avšak dosud je nepoměr mezi českými a německými ústavy, neboť české trpí přeplněním tříd nepoměrně více než německé.

To je tím závažnější, že mnohé naše ústavy mají dosud veliké nedostatky ve svém umístění a vypravení. Vypočetl jsem zde loni podrobně tyto nedostatky, mohl bych je letos až na malé výjimky opakovati. Sama důvodová zpráva ukazuje, že jest ještě 54 středních škol bez vlastní budovy, 80 jich nemá vlastní tělocvičny. Obzvláště trpí některé školy v Praze a v Brně, pak i některé ve smíšeném území.

V osobních poměrech středoškolských profesorů jsou mnohé závady, které vyžadují nápravy. Je-li systemisace nepříznivá pro úřednictvo vůbec, je tím nepříznivější pro profesorstvo. Profesorstvo je platovým zákonem omezeno podstatně na lV. plat. stupnici úřednickou. Nad ní se vyšinují z míst profesorům dostupných jen místa ředitelská, dále místa ministerských a zemských školních inspektorů a něco málo míst úředníků v úřadech centrálních. Poněvadž systemisace jednotlivých druhů škol jest oddělena, jsou i poměry těchto profesorů různé. Nejnepříznivější jsou na vlastních středních školách s učitelskými ústavy. Tam z celkového počtu asi 5409 osob stavu profesorského, které jsou zaměstnány na školách jako profesoři, ředitelé a úředníci u úřadů nadřízených, je toliko 311 míst ředitelských, 32 míst zemských školních inspektorů a 4 místa ve II. oddělení ministerstva školství, tedy úhrnem 347 míst dostupných profesorům vlastních středních škol, která převyšují 4. platovou stupnici úřednickou. To je celkem 6.4%, číslo žalostně malé, uvážíme-li, že u žádného resortu vysokoškolsky vzdělaných úředníků neklesá systemisovaný počet míst v třetí a vyšších stupnicích pod 15% celkového systemisovaného počtu.

A k tomu ještě 32 míst zemských školních inspektorů je systemisováno zásadně jen v 3. platové stupnici, ve druhé jsou toliko tři z nich. Je to mnohem horší poměr než býval v r. 1914, neboť podle tehdejšího úředního schematismu bylo v Rakousku, v zemích na říšské radě zastoupených, ze 67 zemských školních inspektorů 22 dvorních radů, t. j. asi třetina, kdežto nyní jest jich jen 1/10 ve 2. platové stupnici, jež odpovídá tehdejší V. hodn. třídě. U zemské školní rady v Praze je tento poměr nejnepříznivější, tam je z 15 zemských inspektorů systemisován jen jediný ve 2. platové stupnici.

Ježto zemští školní inspektoři byli převedeni většinou do 3. platové stupnice a někteří jen do čtvrté, stalo se, že rozdíl mezi platem stejně služebně starých ředitelů v I. stupnici funkčního služného a zemských školních inspektorů činil s příbytečným od 1. ledna 1926 ročních 9460 Kč až 14.980 Kč, ano někteří zemští školní inspektoři měli dokonce o 600 Kč a 1800 Kč méně nežli by měli, kdyby byli zůstali profesory středních škol. K částečnému vyrovnání této anomalie povolila vláda přídavek v maximální výši 6000 Kč, ale ne s platností od 1. ledna 1926, nýbrž teprve od 1. srpna 1927. Byli tedy zemští školní inspektoři při nové úpravě platové zkráceni několikerým způsobem.

Při provádění převodu zatímních profesorů se postupovalo způsobem, který původně nebyl zamýšlen. Zákon platový byl zpracován na zásadě, aby nikomu nebylo jeho postavení zhoršeno. Avšak zatímní profesoři byli převedeni tak, že se jim upřelo započtení služby před zkouškou do postupu v adjutu a zvláště do lhůty čekatelské, ač mají v ruce dekrety, ovšem vydané před platovým zákonem, kterými se jim toto započtení zaručuje. Jde tu o lidi, kteří prokázali našemu školství a státu neocenitelné služby v době největšího nedostatku sil na středních školách. Šli učiti beze zkoušek, protože byli k tomu vyzývání a protože se jim zaručovalo, že se jim ta doba započte. Jejich sil bylo krajně využito, neboť školská správa jim ničím neulehčila a uložila jim většinou vyučovací úkol, který přesahuje výkonnost normální. Tím se zdrželi ve vykonávání zkoušek a když je nyní přes nanejvýš nepříznivé poměry vykonali, ukládá se jim, aby zase čekali na jmenování profesorem tak dlouho. jakoby nebyli před tím vůbec sloužili. Věc jest ještě zhoršena tím, že tito poškození trpí následky války, neboť většina konala několik let za války službu vojenskou a tím bylo jejich studium valně ztíženo.

V započítávání válečné služby vojenské u profesorů vůbec je chaos. Započtenu ji mají ti, kdo nastoupili službu civilní před 1. zářím 1919. Z ostatních, kteří nastoupili později mají ji někteří započtenu, jiní nemají, ač se jinak jejich poměry služební neliší. Záleželo mnohdy na tom, zda byla o její započtení podána žádost dříve či později, neboť prakse úřadů byla v různých obdobích různá. A nejde tu o rozdíly malé, jde leckde o 3 až 4 roky. Profesoři jsou tímto stavem postiženi nejtíže, ježto v žádném jiném oboru veřejné správy nebyl takový nedostatek sil, aby bylo musilo býti užito sil bez ukončené aprobace a aby za tak těžkých podmínek svou aprobaci doplňovali. Nad to nepříznivý výklad zákona o propočtení č. 222 z r. 1920 zavedl u profesorů 4letou dobu čekatelskou, která nebyla u žádného jiného oboru vysokoškolsky vzdělaných úředníků, takže nárok na započtení této doby vzešel u profesorů o mnoho později než u jiných. A tím se stalo, že mnozí z nich nedosáhli tohoto nároku před účinností a přijetím platového zákona. který je vykládá tak, že započtení služby vojenské u těchto postižených jest nyní definitivně odpíráno.

Zde se musí státi náprava, aby nebylo tak příkrých rozdílů v právním postavení profesorů, jak proti jiným odborům veřejné správy, tak i mezi sebou navzájem.

V r. 1925 prohlásil p. ministr školství a nár. osvěty, že byla již jmenována odborná komise, aby připravila materiál pro revisi vzdělání středoškolských učitelů. Ačkoli od té doby uplynula již dvě léta, není v důvodové zprávě o postupu této komise zmínky. Jest v zájmu středních škol, aby vešla co nejdříve v život pedagogická příprava středoškolských profesorů, jak bylo žádáno na mezinárodním sjezdu středoškolských profesorů v Praze a aby komise co nejdříve dokončila svou práci. Neméně důležitá jest úprava vysokoškolského vzdělání profesorů a vhodná úprava aprobačních skupin.

Výnosem ministerstva školství a národní osvěty ze dne 17. června 1927 byla vydána změna osnov na středních školách. Ministerstvo odůvodňuje vydání svého výnosu především velikým počtem povinných hodin týdenního vyučování. V celku byla tato reforma přijata s uspokojením, ačkoliv nescházejí také proti ní vážné námitky středoškolských odborníků. Bude nutno zjistiti zkušenosti odborníků s nařízenými změnami a ty pak budou vodítkem při opravách dalších. Vítáme výnos ministerstva školství a národní osvěty o omezení učiva, o soustředění zájmu a práce žákovy na hlavní podstatné věci. Vážným úkolem jest rozšířiti sedmitřídní reálku na ústav osmitřídní. Nápadný pokles žactva při letošním zápisu na reálkách nedá se vysvětliti jen vlivem války a období poválečného. Vítáme také to, že ministerstvo školství a národní osvěty ochotně vyhovuje přeměnám typu reformního reálného gymnasia na typ reálného gymnasia. Reformní reálné gymnasium nesplnilo nadějí do něho kladených a trpí vážnými nedostatky. Je žádoucno zjednodušení dosavadní rozmanitosti v typech našich středních škol. Vedle klasického gymnasia, osmitřídní reálné gymnasium a osmitřídní reálka tyto typy plně dostačují pro úkoly naší střední školy. Zjednoduší se tím náklady, správa, přechod žáků s jednoho místa na druhé atd.

Velké roztrpčení v kruzích učitelstva středoškolského budí to, že dosud nebyla rozřešena otázka řádného honorování přespočetných hodin. Odměna dosud za ně se vyplácí ve výměře, která byla stanovena říjnovým zákonem r. 1919, ač dnes jsou docela jiné valutární poměry. Vláda uznávajíc spravedlivý nárok profesorů na zvýšení této renumerace povolovala rok od roku, byť i se zpožděním, zvláštní příplatek. Naposledy byl tento příplatek vyplacen na školní rok 1925/26. Avšak za školní rok 1926/27 profesorstvo dosud marně se domáhá jeho vyplacení, ač s ochotou všeho uznání hodnou převzalo i ve školním roce právě plynoucím zvýšené úvazky učebné. Žádáme pana ministra, aby urychlil splnění tohoto oprávněného požadavku, a zároveň aby co nejdříve bylo docíleno dohody. mezi ministerstvem školství a nár. osvěty a min. financí o vládním nařízení k platovému zákonu profesorů. V tomto vládním nařízení bude také trvale a stabilně rozřešena otázka renumerací za přespočetné hodiny a bude učiněn konec tomu trapnému domáhání se profesorů spravedlivé odměny za vykonanou práci, jak jsme toho svědky v posledních letech. Zmínil jsem se již o zatímních profesorech. Tito si musejí podle nového platového zákona odsloužiti předepsaná 3 leta čekatelská a pak jsou ustanoveni definitivními profesory. Mnozí z nich však mají nárok na započtení určité doby, jež však jim nemůže býti započtena, dokud nebude vydáno prováděcí nařízení k platovému zákonu. Tedy i po této stránce brzké vydání tohoto prováděcího nařízení je žádoucí. Ale mohli bychom takto pokračovati dále. Podle nového zákona dostávali zatímní správcové středních škol za svou funkci roční odměnu 1500 Kč, nový platový zákon nemá však o nich ustanovení žádného a proto se jim také nic nevyplácí. Rovněž není dosud stanovena odměna pro profesory, kteří jsou administrativní výpomocnou silou ředitelů a pro které stanovil říjnový zákon z r. 1919 odměnu 960 Kč. Ještě trapněji působí, že profesorům, kteří jsou přiděleni službou ústředním úřadům (ministerstvu a zem. školním radám) byly po vyhlášení platového zákona vzaty příplatky, které jim byly již od desetiletí vypláceny v částce 1200 nebo 1000 Kč ročně, jako ocenění významu jejich služby u vyšších instancí.

Rád vidím, že v rozpočtu je pamatováno na cestovní stipendia do ciziny pro profesory středních škol za účelem dalšího jejich vzdělání. Přeji si, aby byla udílena co nejhojněji, neboť užitek z toho bude míti zase jen škola. Je toho potřebí zvláště nyní, kdy chceme, aby naše střední škola stála blízko skutečnému životu. Podobná stipendia by se ostatně měla udíleti již za studií na fakultě, zvláště filologům, abychom měli učitele cizích jazyků co nejzdatnější. Rovněž doufáme, že bude co nejdříve splněn slib pana ministra dr Hodži, učiněný v kulturním výboru, že hodlá obnoviti doplňovací kursy vzdělávací při vysokých školách pro profesory středních škol, kterážto instituce se před válkou velmi dobře osvědčovala.

Pan ministr financí konstatoval ve svém exposé, že naše vysoké školy nejsou vybaveny tak, jak by vybaveny býti měly. Platí to především o stavbách pro vysoké školy české v Praze. Jest obecně znám neutěšený stav jmenovitě klinik lékařské fakulty Karlovy university, které umístěny jsou ve staré budově z dob Josefa II. ve Všeobecné nemocnici v Praze. Nemocnice tato nepostačuje ani počtem lůžek, ani místnostmi, jichž je potřebí k moderní vědecké i vyučovací práci lékařské. Bylo sice nejhoršímu nedostatku odpomoženo několika přístavbami, které od převratu byly provedeny, avšak je třeba, aby otázka umístění klinik řešena byla v celku, a to v době nejkratší. Jednou z nejbolestivějších otázek je pokračování ve stavbě úřední budovy universitní u Čechova mostu. Zatím co stavba právnické fakulty bude v nejbližší době pod střechou, zejí na vedlejším staveništi otevřené základy budovy úřední a 2,200.000 Kč, které zde investovány byly do obtížných základů, volají po odvolání zákazu v této stavbě pokračovati. Odkryté betonové zdivo se pod vlivem povětrnosti drolí, stání správa platí ročně na 100.000 Kč náhrad, ztrácí druhých 100.000 Kč na režii a rektor university s akademickým senátem a úřednictvem rektorátním a kvesturním utrácí své zdraví v nemožných místnostech býv. panského čeledníku starého šlechtického paláce v Celetné ulici. Takřka denní návštěvy cizích učenců musí býti voděny po Praze tak, aby se vyhnuly hlavně universitě, rektorátu, neboť není možno je přijmouti v místnostech bez světla a s puchem plísně záchodů. Podle této budovy se bude posuzovati stav celé university, ač úkol by se dal snadno splniti, uvážíme-li, že v rozpočtu ministerstva školství je postupné vybudování novostavby v několika letech zajištěno.

Nemenší naléhavostí je urychlení pokračování ve stavbách budov pro české vysoké učení technické v Dejvicích. Tato škola, která je roztroušena ve 35 nájemních budovách od Vršovic až k Národnímu divadlu, zabírá na 200 bytů, které za dnešní bytové nouze nebyly by nepodstatným ulehčením pro nebydlící. Slýcháme stížnosti, že mezi naším průmyslem a technikou je malý styk a spolupráce. Nelze se tomu diviti, neboť v nájemních činžovních domech nemohou býti ústavy technické vypraveny tak, aby mohly sloužit: s úspěchem potřebám průmyslu.

Mám-li se zmíniti o rozpočtu tit. 10 ochrana památek, archivnictví, vědy historické. musejnictví - musím především prohlásiti. že odbor tento byl při systemisaci míst odbyt tak macešsky, že se záhy ukáže. ze se tu stala vážná chyba. Ve stavu památkových. musejních a archivních úřadů a ústavů je celkem systemisováno 41 služebních míst z čehož jest míst úředníků pro správní osvětovou službu a úředníků vědeckých celkem 19. Uváží-li se. že tu jde o systemisaci pro 10 úřadů a ústavů - 3 úřady památkové, ústav archeologický, ústav fotoměřičský, archivní školu. historický ústav vydavatelský, československý ústav v Římě a 2 musea, to jest v Košicích a v Báňské Štávnici - pak je už na prvý pohled jasno, že s tím počtem se absolutně vystačiti nemůže. S 19 konceptními úředníky má býti živo 10 úřadů a ústavů.

Čekalo se s novou organisací úřadů památkových a tato organisace je nezbytným podkladem zákona o ochraně památek, jehož nutně potřebujeme. Pak však taková systemisace znamená opětné odsunutí tohoto zákona nebo zhoršení připravované jeho osnovy. Je přece jasno, že řádná ochrana památek je možná jen tehdy, budou-li zde orgány, které ji budou moci řádně prováděti,a to jsou především úřady památkové. Věcné výdaje řádné jsou tu rozpočteny na 3,132.330 Kč, mimořádné na 1,939.640 Kč. Co opatří stát za tyto sumy na ochranu památek historických, uměleckých, stavebních, přírodních, písemních atd.?

Má z toho hraditi náklad všech výkopů a výzkumů vědeckých, má opatřiti archivnictví i soupis bohemik, má podporovati publikační činnost vědeckých korporací, které by bez té státní podpory nemohly vůbec ani žíti, tím méně něco vydávati, má z toho dotovati obě sekce naší Moderní galerie a k tomu ještě kupovati obrazy a plastiky pro budoucí galerii státní. Naše česká musea dostávají od státu subvenci 200 až 300 Kč, z nichž se jim srazí kvitanční poplatek, a o tuto subvenci musejí žádati kolkovanou žádostí s doklady a vysvětlováním. Na Státní galerii je preliminováno 700.000 Kč! To není snad úvěr na stavbu. nýbrž jen na nákupy. Z těchto 700.000 Kč nakupuje pro budoucí Státní galerii jednak stát, tedy ministerstvo školství a nár. osvěty, jednak obě sekce naší Moderní galerie. Lze se pak diviti, že česká i německá sekce Moderní galerie má dluhy, že obě kupují na úvěr, odkládajíce rok od roku zaplacení koupených děl v očekávání, že se jednou přece stát rozpomene na své povinnosti a vyměří jim dotace větší?

Na Museum technické v Praze, jediné to museum toho druhu v našem státě, je rozpočteno jako subvence pouhých 30.000 Kč. Museum to chystá se ke stavbě nové budovy; jakmile dojde k přesídlení, nebude naprosto možno s touto subvencí vystačiti. V létě 1927 bylo otevřeno báňské museum Dionýsa Štúra v Báňské Šťávnici. Je to museum neveliké, ale bohaté. Jedna část jsou sbírky mineralogicko-petrografické, druhá pak kulturně-historické, vše se vztahem k našemu slovenskému hornictví. Zde musí býti v nejbližší době obsazeno místo kustoda, neboť bez něho by toto museum nebylo museem. Na r. 1929 nemůže tu stačiti subvence 10.000 Kč na věcné výlohy, jako je preliminováno na r. 1928. V zemích, kde odjakživa historie byla argumentem i v boji politickém, je zvláštní povinností naší starati se také o pozůstatky naší minulosti. Pokud jde o památky archivní, je opatřena dnes nejnutnější ochrana její jen potud, pokud jsou v majetku státním, a to ještě ne všude; na venkově u okresních správ politických skoro není pamatováno na vhodnou místnost pro starou registraturu, často jsou ve vlhkém sklepě pohozeny i cenné archivalie po krajských úřadech ze XVII. a XVIII. století, které mají namnoze cenu nejen historickou, nýbrž i právní. Ale mnohem hůře je tomu s archivy samosprávnými a dokonce již s archiváliemi soukromými. Základní chybou jest, že nemáme dosud základního archivního zákona. V archivnictví je naprostá desorganisace každý úřad se stará o svůj archiv po svém, někde lépe, někde hůře, a na venkově nebývá ani vhodné místnosti, kde by byl archiv chráněn proti poškození.

Musejnictví v našich zemích může se opírati o dlouhou tradici pracovní, ale přesto leckde scházejí obětaví pracovníci. V musejnictví jsme odkázáni na dobrovolnou a nehonorovanou práci, ale veřejnost musí opatřiti aspoň náklad na věcné potřeby, kterých vyžaduje tato činnost, aby opravdu mohla sloužiti nejen k vědeckému výzkumu, nýbrž i k obecnému poučení. V tom směru však stát náš nesplnil svých povinnosti, a jako dříve i dnes záleží všechno na porozumění samosprávy. Hlavní musea v hlavních městech republiky jsou vesměs vydržována zeměmi a stát přispívá na ně jen nepatrně; sám vydržuje jedině dva poměrně menší ústavy na Slovensku. V Plzni z nákladu na musea 3/4 mil. Kč ročně je státem hrazeno jen 25.000 Kč, v Berouně dali si na zařízení musea v posledních letech přes 1/2 milionu Kč a stát jim přispěl na to jednou 1.000 Kč. V Hradci Králové, Chrudimi, v Čes. Budějovicích, Klatovech, věnuje se na musejnictví všude daleko přes 100.000 Kč ročně, ale příspěvky státní jsou ubohé. Velká musea v Pardubicích, Prostějově, Olomouci, by měla míti své vlastní úředníky a odbornou správu, ale není peněz. Úmrtí některého obětavého nadšence může se státi pro mnohé museum katastrofou, poněvadž se už nenajde vždy stejně obětavý nástupce. Vedle ústředních velkých ústavů v hlavních městech republiky potřebujeme ústavů krajových, jež by byly vybaveny odbornou správou a pracovaly tam, kde je třeba odborného výzkumnictví, t. j. v archeologii historické i pravěké, ve výzkumu přírodovědeckém i v těžších otázkách ochranných a sběru památek vůbec. Musea místní ve správě čestných funkcionářů sbíraly by drobné památky místní, starožitnosti rodinné i veřejné, které nepotřebují zvláštní odborné péče, kde stačí smysl pro pořádek a čistotu. Máme dnes taková musea vzorně vedená v Berouně, v Rokycanech, v Ústí n. Orlicí, v Poděbradech, Pacově, Kolíně n. L. a jinde. Jako příklad vzorného malého musea jest museum v městečku Klenči pod Čerchovem, kde ovšem vzniklo z ušlechtilé iniciativy zvěčnělého spisovatele Šimona Baara.

Ministerstvo škol. a nár. osvěty musí věnovati tomuto kulturnímu oboru více finanční pomoci. Tak jak se tyto úkoly podporují dosud, naprosto nestačí.

Stát nereagoval na zvýšenou činnost naší samosprávy v tomto směru zvýšenou podporou, jak bylo jeho povinností, nýbrž naopak své dosavadní podpory ještě zrestringoval.

Vedle historických a uměleckých památek, jež se ukládají v museích, jsou i jiné. které se ponechávají na místě, a zde se mají chrániti. Všude v kulturním světě mají dnes pro tuto ochranu zvláštní zákony, jedině u nás ne. U nás chceme-li vůbec míti pro některé věci zákonný podklad k ochraně, na př. u nálezů mincí, tu musíme sáhnouti k násilnému výkladu patentů z prvé polovice 19. století, jinak nemáme nic, nehledíme-li ke stručnému zákazu vývozu památek, který vydal hned po převratu Národní výbor a který byl svého času velmi šťastný, ale dnes je již zastaralý a bylo by třeba nahraditi jej řádným zákonem.

Nedostatek památkového zákona je vážným pasivem dosavadní činnosti našeho ministerstva a musíme si zde velmi popíliti, abychom tu nestáli v kulturní Evropě jako jediný již stát, který se nestará zákonnou cestou o své památky. (Výborně!) Dnes nemáme prostředků, abychom nálezci nálezů archeologických zabránili v jejich ničení, uzdá-li se mu; jsme vůbec ve všem odkázáni na dobrou vůli nálezce, majitelů pozemků, majitelů staveb, jde-li o jakoukoli ochranu.

Náš památkový úřad je vybaven nedostatečně. Dva techničtí úředníci mají stačiti pro celou českou zemi. Zaráží nás, že agenda i tohoto úřadu je dodnes rozdělena mezi úředníky národnosti české a německé, nikoli podle odboru, jak by bylo jedině účelné a přirozené, nýbrž podle území, aby věci z tak zv. zněmčeného území, byly projednávány úředníky národnosti německé a naopak. To je přežitek, na jehož zrušení musíme trvati.

Ačkoli soukromou obětavostí, jakož i spolkovou činností - připomínáme na př. záslužnou práci v tomto směru Klubu československých turistů - zachráněny byly mnohé krásné památky - vzpomeňme na př. krásného hradu Radyně na Plzeňsku, hradu Rábí Košumberku ve východních Čechách a jiných - přece je to činnost nesoustavná, spíše nahodilá a ohromné množství památek čeká teprve na ochrannou ruku, která by se jich ujala, a na mnohých místech jest tu nebezpečí v prodlení. Význačnou výstrahou je tu osud Mariánské Týnice u Kralovic, jejíž klenba se zřítila právě den před tím, než mělo býti dokončeno lešení, odkud měla býti opravena a zabezpečena před zkázou.

Povinnost státu, aby vydatně přispěl v těchto potřebách, plyne také odtud, že dnešní nepříznivý stav ochrany našich památek je důsledkem pozemkové reformy. Kostely ztratily svého vydržovatele, svého patrona a dosud zákonnou cestou otázka kostelních patronátů nebyla řešena. I ochrana, v pozemkovém zákoně stanovená, často nestačí, kde jde o památky zvláště významné, jejichž ochrana je spojena s mimořádným nákladem. Ale jak to může učiniti stát, když subvence na ochranu památek již za celý příští rok jsou vlastně rozděleny a když není možno nic podnikati, poněvadž se státní subvencí bylo by možno počítati až někdy za 3 nebo 4 léta!

Velmi důležitým ústavem je státní archeologický ústav, jenž účelně zasahuje i na venkov ve spolupráci s musei a s místními ochranářskými korporacemi a spolky. Ale tento ústav je dosud vybaven jak místnostmi, tak personálně nedostatečně.

Výsledky lidovýchovné práce konané za podpory státu jsou celkem uspokojivé, zvláště. uvážíme-li omezené prostředky finanční a také malý počet sil, jež jsou k těmto úkolům určeny. Nutno však do budoucnosti vzíti zřetel k tomu, že obce v důsledcích nové úpravy obecního hospodářství mohou snížiti ty částky, které dnes poskytují knihovnám nad zákon. Nejde jen o zřízení knihoven, nýbrž také o to, jak účelně doplňovati zásoby knižní v těchto knihovnách a jak udržeti soustavný zájem o veřejnou knihovnu. Také v organisaci občanské výchovy je potřebí, aby okresní osvětové sbory a místní osvětové komise byly náležitě vybaveny nejen prostředky finančními, nýbrž také vhodnými pomůckami.

Jestliže jsou výtky, že se neprojevuje dostatek ochoty k určitým osvětovým sborům, nutno poukázati na tu okolnost, že některé německé osvětové sbory konaly akce, které naprosto nelze pokládati za činnost občansko-výchovnou ve smyslu zákona. Činnost takové "Kulturwoche" v Liberci v duchu nikoliv státním, nemůže býti pokládána za žádoucí s hlediska občanské výchovy.

Organisace knihovnická, kterou do nedávna tvořil Spolek československých knihovníků pro celý stát, rozpadla se z důvodů ne dosti věcných, takže část knihovníků obecních knihoven si založila svůj spolek zvláštní, kdežto druhá část zůstala ve spolku původním.

Přáli bychom si, aby naše ministerstvo vyrovnávalo tyto konflikty, aby tu vystupovalo nad stranami, aby se nemohlo vytýkati, že snad samo ministerstvo má podíl na roztržce. Po různých tápáních byly pro vědecké knihovny založeny kursy při stolici vědy knihovnické na universitě, kdežto lidovým knihovníkům má stačiti kurs pololetní. Zdá se nám, že starší systém zvláštní knihovnické školy po některých opravách vyhovoval lépe, poněvadž základy vzdělání musejí tu býti pro všechny knihovníky bez rozdílu stejné a teprve při speciálním vzdělání jsou různé potřeby knihovníka lidového a vědeckého, jimž by však bylo možno vyhověti i v jediné škole. Jsme tedy dnes svědky toho, že Němci školu mají, přenesli ji dokonce z Ústí n. Lab. do Prahy a vyučují tu i lidové knihovníky po celý rok, kdežto u nás jsou teprve slíbeny kursy pololetní. Bude to nepochybně na újmu stavu lidových knihovníků, který beztak si stěžuje na nedořešený svůj poměr tam, kde velikost knihovny si vynutila ustanovení zvláštního knihovníka jako městského úředníka. Nutno však také věnovati pozornost vědeckému knihovnictví, a to nejen v hlavních městech, nýbrž i na venkově. Hlavní města jsou poměrně dobře opatřena velkými ústředními knihovnami a možno konstatovati ustavičný pokrok k lepšímu i v jejich umístění a vybavení, ale venkovský vědecký pracovník pracuje s neobyčejnými obtížemi. Jen několik málo měst na venkově má knihovny takové, aby alespoň poněkud mohly vyhověti nejběžnějším potřebám vědeckých pracovníků. Jediné město Plzeň vybudovalo si knihovny veřejné, úhrnem o 100.000 svazcích, ovšem výhradně prací samosprávy. Je třeba, aby alespoň větším knihovnám venkovským se půjčovaly odborné knihy nejen ochotně, nýbrž i levně, aby se nevybíraly ještě zvláštní poplatky za obal, za expedici, nýbrž jedině na úhradu vlastních výloh. Trvalou pomoc zde přinese vybudování sítě studijních knihoven po nejdůležitějších střediscích v našem státě. Co poskytujeme dnes širokým vrstvám lidovým, možnost potěšiti a vzdělati se ušlechtilou četbou, musíme poskytnouti také odborným pracovníkům, abychom na nich mohli žádati více práce, než mohou vykonati dnes.

Pokud jde o přednášky, chybuje se na mnohých místech tím, že více z povinnosti než z potřeby konají se přednášky o státních svátcích, přednášky povahy spíše oficiální, které nejsou vždy dostatečně navštíveny. A tím se odbude činnost vzdělávací. Ale, má-li se opravdu vzbuditi zájem pro poučení lidu vůbec, nutno zjistiti potřeby širokých vrstev lidových po této stránce na místě, lidovýchova se musí zregionalisovati. Doufejme, že celostátní sjezd lidovýchovných pracovníků přinese zde náměty, kterých by potom ministerstvo mohlo použíti k tomu, aby úroveň lidovýchovné práce se zvýšila proti dnešním poměrům. O složení lidovýchovných sborů místních i okresních, kterým jedině se dostává dnes státních subvencí, rozhoduje jedině politicky klíč a v tom je také příčina, že nedostávají se tam vždy praví lidé a že zájem o lidovýchovu vázne, takže není možno vždy subvencí poskytnutých využíti opravdu účelně.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP