Úterý 29. listopadu 1927

Není zde pevného základu, na který by bylo postaveno honorování našeho učitelstva, které proto také není a nemůže býti v náležitém poměru k namáhavé jejich práci na těchto školách. Je nutno uvážiti, že nynější honoráře byly vyměřeny v r. 1923, a to odstupňovaně 7, 8, 9 Kč za vyučovací hodinu podle kvalifikace a doby působení na škole. Jelikož tyto honoráře byly již tehdy malé, bylo dovoleno výnosem ze 6. prosince 1924 poskytovati k nim přídavky. Na tyto přídavky však stát ničím nepřispívá, a jak situace vypadá, na což jsem již upozorňoval, nebudou moci na tyto honoráře přispívati ani země, ani komory, ježto mají býti určeny toliko na věcný náklad.

Při této příležitosti budiž mně dovoleno uvésti několik číslic, jak učitelstvo je nepoměrně hůře za svoji práci honorováno oproti r. 1910, kdy podle výnosu z r. 1909, tedy za starého Rakouska, platilo se za jednu hodinu vyučovací korun 2.50, 3 až 3.50 odstupňovaně podle kvalifikace a doby působení na škole živnostenské. Znásobíme-li honoráře šestkráte, což asi odpovídá dnešním drahotním poměrům, rovnají se 15, 18, 21 Kč za jednu hodinu vyučovací. Dnešní honoráře i s drahotním přídavkem jsou však 9, 11, nejvýše 13 Kč.

Za správu škol je poměr honorářů daleko křiklavější. Na př. za správu trojtřídní školy s třemi pobočkami se platilo 400 korun, násobeno šesti dává 2400 Kč, což není ani polovina předválečného honoráře, převede-li se na dnešní poměry, což velmi jasně ukazuje, že toto honorování za dnešních poměrů naprosto nemůže dostačovati.

Jinak tomu jest ovšem u škol jiných, na př. zemědělských, ačkoliv bych řekl, že živnostenské školy mají ne-li přednější, tedy alespoň stejný nárok na řádné honorování drahotním poměrům alespoň částečně odpovídající, jako je na těchto školách. K tomu ještě nutno uvážiti tu skutečnost, že některé subvence, na něž jsou naše živnostenské školy odkázány, nevyplácejí se včas, což platí zejména zase o subvencích státních. Jsou na školách mnozí učitelé praktikové, kteří jsou odkázáni z velké části na příjem ze školy živnostenské, ale nemůže jim býti vyplacen, protože jediný včasně vyplacený příspěvek státní na celý rok prostě plně na výplatu nemůže stačiti.

Jsou proto nářky a volání interních učitelů zcela oprávněny, když jim jejich zaměstnavatelka neposkytuje ani takového životního minima, jaké dnes má na př. každý tovární dělník. Z čeho má takový učitel čerpati sílu a lásku k práci, jíž obětoval veškeru svoji životní energii, všechno své snažení a píli, aniž by mohl za to očekávati, že tento život vyplněný jen samým strádáním bude odčiněn zajištěním ve stáří?

Oč jsou na tom lépe na př. učitelé na t. zv. rodinných školách, o které stát všemožně dovedl se postarati, nadal je ještě všemožnými výhodami, a to mnohými na úkor našich živnostenských škol, jimž se zcela bezdůvodně podlamuje jejich rozvoj a náležité působení na poli řádné živnostenské výchovy našeho živnostenského dorostu! Jsou to hlavně třetí ročníky těchto škol, které jsou překotně zřizovány proto, aby jejich absolventky pro živnost oděvnickou, přesto, že na druhé straně se vyžaduje na učednících u mistra nejen tříletá doba učební, ale ještě nejméně tak dlouhá praxe tovaryšská, aby průkazu toho mohlo býti u nich dosaženo. V dalším rozmnožování těchto rodinných škol nutno stejně spatřovati pro nejbližší budoucnost veliký balast pro stát, ježto důsledky toho již dnes jsou velmi patrné, než abychom před touto skutečností se uzavírali a o ní v čas neuvažovali. Je věru zajímavé, že na jedné straně naše ministerstvo školství a nár. osvěty všemožně se stará, aby tyto rodinné školy byly o třech vyučovacích ročnících, zatím co na druhé straně pomýšlí na živnostenských školách pokračovacích zavésti místo tří ročníků ročníky dva, s 10měsíční dobou vyučovací, a to z důvodu úspornosti. Známky této zamýšlené úspornosti jsem již v úvodu své řeči konstatoval, porovnávaje rozpočet z titulu živnostenské školy pokračovací, který, jak jsem uvedl, je de facto nižší, odpočítáme-li obnos, jenž jest označen jako splátka z pokutového fondu. S řešením takovým ovšem souhlasiti nemůžeme, dokud nebudeme znáti pravé a skutečné důvody, které by nás opravňovaly k přesvědčení, že by toto zařízení sloužilo ku prospěchu našeho živnostenského školství, aneb že by to bylo první etapou k jeho uzákonění, bez něhož se tato otázka řešiti naprosto nedá.

Přesto však, že jsem zde přednesl mnoho výtek a nesrovnalostí v letošním rozpočtu, týkajících se našich kulturních potřeb, budeme hlasovati pro rozpočet v naději, že sliby nám dané budou také podle možnosti co nejdříve, event. v příštím rozpočtu splněny. (Potlesk.)

Místopředseda Zierhut (zvoní): Slovo má dále p. posl. Jaša.

Posl. Jaša: Slavná sněmovno! V rozpočtovém výboru použili jsme příležitosti, abychom posoudili rozpočet ministerstva školství a nár. osvěty s hlediska širokých vrstev lidových. Zkoumali jsme s tohoto zřetele také jeho účelnost v celku i podle jednotlivých částí. Průběhem jednání tohoto výboru došlo k některým závažným projevům. Jsou to především slova p. ministra školství dr Hodži. Projev tento je velmi nabádavý jako obyčejně, takže vyžaduje i doprovodu s našeho hlediska. Rovněž některé velmi útočné projevy mluvčích strany lidové nemohou zůstati bez ohlasu s naší strany. Také dosavadní postup legislativních prací za nové školské éry této majority vyžaduje si, abychom podle svého ústavního práva projevili k němu některá svá přání.

Na projevený úmysl ministra financí dr Engliše, rozvrhnouti tíži personálního nákladu školského na stát, země a obce a zavésti k tomu účelu školní plat, dostalo se odpovědi od člena téže vlády, p. ministra školství. Ten v rozpočtovém výboru řekl o této věci: "Se stanoviskem ministra financí - totiž ohledně školného - nemůže býti totožné hledisko ministra školství. Co ministr financí v této věci přednesl, není programem vlády a není předmětem aktuelních úvah."

Není jistě bez zajímavosti, že ministr republiky bez souhlasu vlády nebo dokonce proti mínění druhých členů kabinetu přednáší coram publico návrhy vysoké důležitosti a dalekosáhlých důsledků.

Ale ani panu ministrovi školství není proti mysli, aby břemena a povinnosti školské rozděleny byly mezi stát a autonomní celky. Že k nějaké dělbě dojíti musí, považuje pan ministr školství za samozřejmé. To znamená, že část personálních nákladů bude přesunuta také na obce. Jak při limitu přirážek, jímž finance a rozpočtováni obecní ocitlo se v naprostém chaosu, při vysokých deficitech rozpočtových, kdy nebude ani na denní potřeby věcné, obce s tímto novým úkolem se vyrovnají, zůstává problémem nevyřešeným.

Je tedy také úmyslem pana ministra školství, zrušiti § 35 zákona o školské správě, podle něhož osobní náklady na učitelstvo zavázal se převzíti stát.

Vzrůst demokratické idee vynutil si už za Rakouska všeobecnou a povinnou návštěvu školní. Bylo důsledné, aby takové povinné vyučování bylo také bezplatné. Tento názor si úspěšně razil cestu a projevil se také ve zmíněném §u 35 zákona č. 292 z r. 1920.

Velmi rychle a hladce přijali členové této vlády návrh pana ministra financí na rozdělení nákladu osobního mezi stát a samosprávné svazky. Doufáme, že také tak ochotně vysloví se pro úsporu námi navrženou a také panem ministrem financí v jeho exposé tu projevenou, aby byla provedena unifikace školství na Slovensku a Podkarpatské Rusi, aby byl odstraněn finančně drahý a také po stránce pedagogické nezdravý poměr, že v jedné obci je několik obecných škol státních a církevních a že v důsledku řevnivosti částečných vydržovatelů těchto škol a jejich dohlížitelů pochopitelně také školská práce v těchto institucích trpí. Jak jsem uvedl, pan ministr financí rovněž projevil nutnost takového opatření.

Unifikací dosáhlo by se nejen rozpočtových úspor, nýbrž i zvýšení úrovně těchto škol a jistě lepších jich vybavení, než jaké vidíme dosud.

Limit přirážek prosadil pan ministr financí hladce. Tím ovšem také došli jsme již dnes k nemístnému šetření na školství. Přejeme si, aby připojil aspoň jeden nový úspěch, k němuž také my mohli bychom dáti souhlas, totiž k oné unifikaci.

Pokud legislativních požadavků se týče, považujeme za nutno, aby panem ministrem školství oznámená a projektovaná reforma školské administrativy přihlížela k odchylnosti potřeb školských od samosprávných a politických vzhledem ke zvláštní povaze školské a politické služby. Proto nemůže býti mechanickou obdobou ostatní veřejné správy nedávno uzákoněné. Jest zvláště zapotřebí, aby školská správa, t. j. okresní i zemská, byla oddělena od správy politické a vybudována zcela samostatně.

Žádáme, aby byl urychleně vydán zákon o obvodových měšťanských školách, zákon o pomocných školách, zákon o reformě učitelského vzdělání. Vzhledem k tomu, co v tisku již ministerstvem školství a nár. osvěty, resp. v rozpočtovém výboru panem ministrem školství a nár. osvěty bylo prohlášeno, že tato reforma se chystá a osnova má býti v dohledné době předložena, připomínám, že akcentujeme naše požadavky, aby vysokoškolského vzdělání dostalo se nejen učitelům škol občanských, ale učitelstvu všemu a aby tyto školy zároveň zřízené byly pouze státními a nikoliv snad soukromými.

Útoky strany lidové na naši školu a učitele opakovaly se opětně letošního roku také v rozpočtovém výboru a jsou v těchto síních již tradiční. Loňský projev pana posl. Staška byl snad, doufejme, nejvyšším vypětím těchto většinou bezdůvodných a nedoložených útoků. Ukázalo se také po zevrubném šetření s druhé strany, že údaje jeho byly upraveny k politické potřebě lidové strany a ukázaly se bezpodstatnými. Patří už k hlavnímu rysu tohoto protiškolského a protiučitelského tažení, že soustavně se uchyluje k nepravdám.

Letos opětně některá obvinění, avšak povahy více všeobecné, přednesl pan posl. Roudnický. Také pan posl. dr Daněk podal některé interpelace na pana ministra školství a nár. osvěty, týkající se téhož předmětu. Lounský případ p. posl. Roudnického, kdy dovolil si správce školy dotázati se rodičů, zda si přejí, aby jejich děti byly vyučovány náboženství, tak jak jej přednesl pan posl. Roudnický, byl opětně tendenčně zabarven. My se domníváme, že neodporuje zákonu, když se učitel dotáže rodičů, budou-li jejich děti navštěvovati náboženství čili nic. Nějak to přece vyšetřiti musí, když ihned po zápisu má zaslati vyplněný dotazník v tom směru nadřízenému úřadu školskému. Musí se dotázati a věc vyšetřiti, když není nadán darem vševědoucnosti. Vyplývá to vlastně podle našeho názoru ze zákona a také se nikde v zákoně ani v prováděcích nařízeních nepraví, že se nesmí dotazovati na tuto věc pro zjednodušení formulářem. Ovšem to, co si dotčený řídící učitel a duchovní správce soukromě řekli na chodbě a co obšírně p. posl. Roudnický tu přednášel, a co, jak viděti, spěchal duchovní správce sděliti s dobrým úmyslem p. posl. Roudnickému, myslím, že nezajímá posl. sněmovnu jako soukromý rozhovor dvou pánů; přihlížejíce k vlastní zkušenosti, můžeme přímo s určitostí tvrditi, že správci školy vložena byla do úst slova, jak se zhusta stává, přizpůsobená k politické potřebě lidové strany. Obvinění tato, jak již bylo nejednou prokázáno, vyplývají přímo z tradiční nenávisti oproti škole, osvobozující se z postranních vlivů.

Naše škola podle úsudku pedagogů zahraničního světa je vysoko ceněna, nejen pokud se týče její organisace, ale i po stránce vnitřní práce i výsledků vyučovacích. Měl jsem osobně příležitost na jednom gubernském sjezdu ruských učitelů a profesorů vyslechnouti, zejména nad metodou a výsledky našeho elementárního vyučování nepokrytý a upřímný podiv. Není v celku ve školské práci naší nic, zač bychom se musili styděti. Konečně také jistě na našich politických úspěších za posledních desetiletí i v osvobozenském boji má škola zásluhu nepopiratelnou. S jejím vzrůstem a úpadkem také my rosteme nebo padáme. Naše škola v každém směru dochází také uznání i našich význačných lidí. Citujeme tu jen nedávný projev vyslance a ministra Krofty: "Jsem hluboce vděčen naší národní škole za vše dobré, krásné, co dala mně i mým dětem, co dala a stále dává tisícům a statisícům našich lidí." Tato škola je stále vysazena nejhrubším a naprosto bezpodstatným útokům strany lidové. Její časopis "Lid" dne 6. září t. r. píše, že už dnes není ze školy daleko do kriminálu. Pan posl. Dostálek, místopředseda této poslanecké sněmovny, řekl: "Mravní zlo a sociální bída našeho národa vzešly z popřevratové výchovy."

Těžko najíti slov, jimiž bychom tento způsob politické agitace proti škole odsoudili. Kdybychom byli škodolibí, mohli bychom se zeptati po takových útocích, z jakých příčin a z jaké výchovy vyrostla zločinnost středověku za svrchované duchovní moci církve, z jaké výchovy vzešly nemravnosti a zločiny četných papežů, sadistické vychutnávání strašných muk inkvisičních obětí. Jistě rádi by odpůrcové dnešní školy vymýtili se stránek historie tyto hnusné činy, jež svědčí proti nim a jejich pokrytectví.

Když hovoříme o těchto historických věcech, vždycky pravidelně rozjitří se duše katolíka. Vždyť tato morálka, zejména inkvisičních aktů, je tak děsivá, že ji chtějí pánové se stránek historie a ovšem i se stránek knih za každou cenu vyhladiti a, kde nemožno toho dosíci všeobecně, používají k tomu censurního úřadu. Tyto dny právě byla předložena k censuře kniha maďarského universitního lektora Karoly Havase "Historie inkvisice". Kniha měla býti přeložena, nebyla však připuštěna k tisku. V maďarském státě, kde arcibiskup těší se neomezenému vlivu, nebylo námitek a kniha se tiskne i čte. U nás je její vydání zakázáno, neboť snaha zahladiti zločiny minulosti je velmi silná a strana lidová má dosti moci, aby takové zákazy uplatnila.

Snad všechny ty zločiny a mravní anomalie nezpůsobil ve středověku také učitel a moderní výchova? Zda také učitelům mají býti připočteny k účtu všechny případy mravních poklesků mezi duchovními a katolíky? Nebo jsou ochotni pánové připočísti je k dobru výchově alumnátní a katolické?

Nepopíráme vzrůstu zločinnosti, ale příčiny této zločinnosti dlužno vysvětliti jinak, totiž ochromením školské výchovy a nikoliv touto. Výchova nebyla ochromena vinou učitele, ale vlivy z venčí. Za války byli učitelé vysláni jednak do zákopů a jednak na rekvisice. Děti zůstávaly v mnohých a mnohých obcích na starost rodiny, častěji péči pánaboha a ulice. Tak vyrostla nám generace s mnohými chorobami, na nichž podílela se ne výchova školní, ale ulice. Dlužno připomenouti, že na tomto stavu, jakož i na válce a na jejích průvodních zjevech měla také strana lidová, jako za Rakouska nejvlivnější, svůj podíl a nese spoluodpovědnost. Obviňování poválečné školy a výchovy je zcela bezdůvodné a tendenční. Školní výchova poválečná může se projeviti snad teprve za 10 let. Květy jedu, jež se dnes tu a tam objevují, vypučely spíše ze semen války a z půdy. pohnojené sociální bídou a nikoliv ze školy. Také posl. Roudnický vyslovil v rozpočtovém výboru mínění, že dnešní školská výchova je na scestí. Jako doklady, které pánové přednášejí, slyšíme případy buď zcela vymyšlené nebo zhusta zkreslené, na jejichž vyvolání pracovala velmi často bujná fantasie s notnou porcí fanatismu. Tyto případy se zvláštní a přímo obdivuhodnou péčí sbírají se v sekretariátech a v klubu poslanců lidové strany. Jest obdivuhodné, kolik takových případů při tak velikém přetížení duchovních matrikovou prací, jak pravil p. posl. Roudnický v rozpočtovém výboru, dokáží na farách sebrati.

Objeví-li se někde mladistvý provinilec, ihned se obviňuje škola a učitel. Div, že nežádá zejména t. zv. katolický tisk, aby byli věšeni učitelé jakožto hlavní původcové zločinu. O vlivech rostoucích ze sociálních poměrů, o vlivu ulice a mnohdy nerozumných dospělých, kteréžto vlivy mnohdy úmornou výchovnou práci učitele rychle ruší, nic nevědí a nehovoří o nich. Vždyť ve škole, jak vím, žádný učitel nevede děti - s jednou výjimkou, o níž se zmíním - k nemravnosti. A tou výjimkou jest duchovní, jenž má těžký úkol už 8letým dětem vysvětliti v hodinách náboženských, co je to hřích smilstva, vyložiti 6letým dětem hřích prarodičů, biblickou anekdotu o Josefu a Putifarce, o králi Davidovi a ženě Uriášově a všechno to sensitivní, a řekl bych literárně zajímavé, co přinesl orientální duch a smysl oné doby.

V zájmu prý ohroženého náboženství a křesťanské výchovy osobuje si lidová strana samozřejmě prostřednictvím kněží právo, zasahovati do školní práce a porušovati tak kontinuitu její výchovy. Mnohdy kněz, jenž nijak nevyniká v plnění svých povinností, považuje za svou hlavní povinnost konati službu profousskou u učitelů. Nemaje sám dítek školou povinných nebo školu navštěvujících, nesměje se k nim hlásiti, zneklidňuje aspoň rodiče, budí jejich nedůvěru, a co nejhoršího, budí předem u dětí odpor proti každému počinu učitele. Za takových poměrů, kdy se uplatňují ve škole postranní a nepoctivé politické vlivy, je výchovná práce předem ochromována.

Ale podryvná práce tato má svoji tendenci a cíl, jímž se nepřátelé laické školy nijak netají. Volají po konfesijní škole! Máme ji na Slovensku a měli jsme ji za konkordátu. S výsledky její práce nebyl spokojen kromě církve nikdo! Výchova školní jako každá jiná může býti jenom mravně lidská. Nemůže býti ani křesťanská, ani pohanská, nemůže býti ani katolická, pokud takové zásady odporují mravním maximám všeobecné lidskosti. Nikdo nebude chtíti školu odkřesťanštit! Pokud křesťanství přineslo světu určité vyšší mravní hodnoty, jsou akceptovány každou výchovou, i dnešní školní. To vědí přece také pánové, kteří útočí na dnešní školu pro jejího, prý protikřesťanského, ducha. Ale jim jde o něco jiného. Školní výchova podle našeho názoru nemá a nemůže míti nic společného s klerikalismem. Proto bojujeme proti záměrům ovládnouti školu jakoukoliv církevní mocí. Učitelstvo ovšem, majíc velkou zkušenost, je vydatným spolubojovníkem v tomto dlouhém sporu, a tu ovšem jde stoupencům t. zv. školy konfesijní o to, aby podryli důvěru v učitele a tím ve školu státní a laickou, aby se ji.m podařilo rozparcelovati školství podle zájmových sfér jednotlivých církví a upevniti tak svou moc v duších mládeže a tím také v duších lidu. Povinností školské správy bylo by chrániti učitele proti rušivým vlivům zvenčí, ať ony přicházejí odkudkoliv. Zajistěte škole nutný klid, nechte národního učitele plniti jeho těžký a odpovědný úkol, plniti tak, jak na prospěch národa plnil jej dosud. Ale náš apel pravděpodobně vyzní naprázdno. Pan posl. Roudnický nám prohlásil již předem: My nepovolíme, dokud nepřijdeme ke svému cíli. My naopak pravíme: Budeme se všemi silami brániti! Dějiny kulturního boje za posledních 100 let poskytují nám mnoho zkušeností. Škola se z velké míry z područí a vlivu církve osvobodila, poněvadž to nebylo jen v zájmu učitele, ale i v zájmu lidu a státu. Před námi je pouze škola laická, prostá všeho rušivého vlivu zvenčí, podléhající pouze dozoru státu. Neklesáme v naději, že dosáhneme svého, poněvadž vlny reakce od určité doby jsou opětně v Evropě ve znatelném opadu.

Pan posl. Roudnický jistě nevěří sám jako křesťanský socialista, že by učitelé hlásali dětem nějaké zásady bolševické, jak on nám v rozpočtovém výboru tvrdil. Všechno, co jsme dosud viděli v našich školách u dětí, ten zdravý národní cit, úcta k představiteli státu, láska k republice, to všechno potvrzuje opak. Učitelstvo koná svoji národní a vyučovací povinnost v duchu našich dějin a osvobozenského boje. Nic bolševického není v naší škole. Neprokazatelné teorie bolševické považuje český učitel právě tak za neužitečné, jako neprokazatelné působení t. zv. zázraků. Tvrzení, že diktatura může spasiti lid od sociální bídy, je právě tak naivní, jako tvrzení, že někdo mohl nasytiti několik tisíc lidí pěti rybičkami. To je také určitý druh bolševismu, ta neprokázaná zázraková teorie. Obé odporuje zdravé výchově rozumu i vůle.

Straně lidové, jak bylo několikráte řečeno ústy jejich mluvčích, překáží také velký počet učitelů v okresních i místních školních výborech. Zejména je jim proti mysli, že politické strany vysílají tam za sebe učitele. Je, myslím, pouze věcí těchto pokrokových stran, zda si přejí v těchto institucích míti učitele jako zástupce, čili nic. Straně lidové o zastoupení stran druhých, doufáme, naprosto rozhodovati nepřísluší. Tyto strany nebudou také samozřejmě předpisovati straně lidové, koho ona si do těchto institucí pošle. Úmyslem strany lidové je ovšem zastoupení učitelstva omeziti. Mám obavu, že tato vláda, resp. ministerstvo školství dá pravděpodobně k tomu souhlas. Vždyť tato vláda dovedla vytvořiti samosprávu skoro bez občanského vlivu, proč by nevytvořila školskou správu bez školských odborníků?

Učitelé mají dosavadní zastoupení ve školních výborech, myslím, plným právem. Vždyť se tam nejedná pouze o jistě obtížných a důležitých otázkách nákladu, ale také o záležitostech výchovy, výučby, o prospěchu škol i jejich dalším rozvoji. Myslím, že hlas odborníků je tam zcela na místě.

Pan posl. Roudnický o této věci praví: "Učitelé nepřispívají na školní potřeby ani haléřem a proto nemají nároku na dosavadní zastoupení." Vrací se tu ovsem v jiné variaci stará a dávno vyvrácená pohádka, že konsument daní neplatí. Učitelé ovšem nejsou zpravidla bohatí na hmotné statky, ale není pravda, že učitelé na školu neplatí. Platí jako každý konsument na dávkách nepřímých v cenách životních potřeb a kromě toho dávají škole všechny své síly fysické a duchovní a často i své zdraví, jediný svůj majetek. Jsou osou školské práce, informátory a rádci těchto institucí. (Výkřiky posl. Bezděka.) Ale mohli bychom říci a zkoumati, pane kolego, zdali kněží platí více než učitelé, a přece jen zastoupení ve školských institucích mají. (Výkřiky posl. Rýpara.) Ovšem mají tu výhodu, že dávají aspoň tuto sílu, kdežto kněží nedávají nic a přece zastoupení mají. Je zajímavo, že kněz, který učí 2 hodiny týdně ve škole, nejen že žádá právo plného zastoupení, ale mnohdy si je i vynucuje, a vyčítá nebo případně odpírá je učiteli, který dává škole veškerý svůj čas a sílu. Reklamuje-li právo zastoupení ve školské administrativě církev, kde vzala právo odpírati toto zastoupení učitelstvu?

Oklešťovati zastoupení učitelů ve školských úřadech je snaha právě tak moudrá, jako by bylo omezení práva zastoupení zemědělců v zemědělských radách. My naopak podporujeme demokratický požadavek, aby ve školských úřadech všude byli zástupci učitelstva voleni a nikoli jmenováni a aby se volba děla v na učitelských konferencích.

Dožadujeme se, aby zástupcové církví nebyli do úřadů školských virilně vysíláni. Jinak bychom musili podle zásad demokracie přiznati právo zastoupení také společnostem stojícím mimo církve. Zákonně stanovená neutralita ve věcech náboženských činí zastoupení církví ve školních úřadech podle našeho názoru zbytečným a neúčelným.

Řekl jsem, ze politika strany lidové má nejen své metody, ona má také své záměry a svůj cíl. Podkopáváním důvěry ve školu jednotnou a státní hodlá připraviti půdu škole konfesijní. (Výkřiky posl. Rýpara.) Tyto úmysly budeme odhalovati, ale nejen to, budeme je potírati, poněvadž se tak podrývá základ důležité instituce národní a státní. Kdo ničí školskou práci, škodí státu a překáží jeho hospodářskému rozvoji. Nevidíme žádného prospěchu v rozdělení škol podle jednotlivých konfesí, poněvadž by to vedlo ještě k větším vzájemným zmatkům a ke zvýšení kulturního boje, k úžasné roztříštěnosti všeho našeho školství a vedlo by to jistě také ke zvyšování nákladů školských, poněvadž nové náklady na školství nenesli byste si sami, nýbrž používali byste jistě svého politického vlivu k tomu, abyste na konec přesunuli školské základy na obce a stát. Konfesijní škola neznamená činitele skladu, nýbrž rozkladu, dalšího rozvášňování občanstva. (Posl. Rýpar: To je učitel proti Komenskému!) My jsme ani z Komenského si neudělali papeže. (Výkřiky posl. Rýpara.) Stát v této chvíli potřebuje škol jednotných, v nichž všechna výučba ve smyslu demokracie poskytuje se všem a na něž jediný stát má dozorčí právo. (Posl. Rýpar: Udělali jste si z Komenského hůl na lidovou stranu!) Myslím, pane kolego, že v umění používati výroků a citátů i mužů vám odpůrčích, největšího, přímo kouzelného umění jste dosáhli vy, ale my zařizujeme svou práci nikoli na citátech mužů lidí slavných, před kterými se pokoříme, ale na skutečné potřebě dnešní doby. (Posl. Sedláček: Už vám Komenský vyšel z mody!) Právem prohlašujeme nepokrytě: souhlasíce s většinou vyučovacích zásad Komenského, (Výkřiky poslanců čsl. strany lidové a poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické.) souhlasíce s jeho vychovatelskými a vyučovacími zásadami, myslíme, že by bylo smutné, kdybychom od doby Komenského v praktické výchovné práci i ve výučbě neučinili nižádných pokroků.

Škola laická a jedině škola státní je schopna sjednocovati mládež, budoucí občany, ke společným ideám, k velikým úkolům. (Posl. Rýpar: Jako budoucí revolucionáře!) Bylo by jich, pane kolego, potřebí a bez těch revolucionářů neseděl byste v této síni ani vy. (Posl. Rýpar: My potřebujeme státotvorné činitele a nikoli revolucionáře!) My máme, pane kolego, určité pochybnosti, že mezi vámi je těch státotvorných činitelů příliš mnoho.

Všeobecně překvapuje, že při průhledné tendenci lidové strany a bezpodstatnosti jejích útoků není na oficielních místech školské správy nikdo, kdo by se podle pravdy a skutečného stavu učitelstva nejen v jednotlivých případech, ale aspoň v celku několika slovy zastal. Jsem přesvědčen, že v každém jiném resortu by ministr každé takové tendenční a nedoložené obvinění úřednictva sobě podřízeného odmítl. Učitelstvo naopak vyciťuje z řeči pana ministra dr Hodži, jakoby on s některými těmito obviněními se ztotožňoval, ačkoli tato obvinění naprosto nemají žádné průkazné ceny. Prohlašujeme: Naši učitelé neřeší ve škole s dětmi problémů náboženských. Nikoli. Nemohou ovšem za to, že podle svého svědomí nemohou uvésti dobře v soulad Husa s Nepomukem nebo naši osvobozenskou tradici s římským přisluhováním vídeňskému monarchismu. (Posl. Rýpar: Ale to není věda!) To je historická zkušenost (Hlas: Aha, teda žádná věda!)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP