Jediný snad ministr školství ze členů
tohoto sboru může si získati správné
informace. Je jistě jeho právem a nejen právem,
nýbrž i jeho povinností říci,
jak se ve školách pracuje a jaké chování
učitelstva ve skutečnosti je. To vše se pomíjí
u nás mlčením a pokud pan ministr mluvil
právě k libosti pana posl. Rýpara,
posílil ještě domněnku, že ve škole
se dějí věci nežádoucí.
Neboť pan ministr pokládá za složku našeho
společenského neduhu, jestliže pokrokový
učitel, veden úmysly snad nejušlechtilejšími,
chce řešiti veliké náboženské
problémy s malými dětmi v národní
škole." Ze své zkušenosti takové
učitele neznáme. Ale ani slova zmínky nepadlo
z úst pana ministra o tom, že mnohým obviněným
stala se a děje se křivda, že mnohé
stížnosti jsou bez věcného podkladu,
jen povahy agitační.
Také revise učebnic je požadavkem strany lidové,
jenž, myslím, také nevyplývá
z nějaké touhy po historické pravdě,
jako spíše ze snahy, aby z těchto učebnic
byly vymýceny některé velmi nepříjemné
připomínky na určité doby a osoby,
jejich činy a slova, jež by mohla býti nejen
církvi, nýbrž i politice strany lidové
nepříjemná. (Výkřiky posl.
Rýpara.) Při tom samozřejmě pánové
někdy zabíhají až ke komičnosti,
žádají-li na př. z učebnice Peškovy
vymýcení slov, že první lidé
podobali se dravé zvěři a bránili
se zuby nehty. (Výkřiky posl. Rýpara.)
Vždyť podobný boj, přes tisíciletý
vliv křesťanství, nepodařilo se vám
vymýtiti ani z řad vašich stoupenců.
Jest jisté, že protireformační činnost
Jesuitů, doprovázená zvířeckostmi
dragounů Liechtensteinových, vyhlazování
kacířů, ukazování na protikulturní
činnost Koniášovu, každá taková
připomínka v učebnicích dráždí
a proto pánové volají nejen censuru, ale
i ministra, aby i tyto "bludy" z učebnic vyťal
a hodil na oheň. Jak možno se nerozčilovati
představiteli strany lidové nad slovy: "V Kostnici
byl odsouzen celý národ." A přece je
známo, že to byl opravdu Řím, jenž
vedl vyhlazovací válku proti většině
našeho národa. (Výkřiky posl. Rýpara.)
Slušelo by pravému křesťanu, aby za
všech okolností, tedy i v učebnicích
nejen připustil, nýbrž žádal pravdu,
neboť především pravda křesťanu
sluší.
Pan posl. Roudnický zde užil slov, jež
nemíním kritisovati, jež pouze uvedu. "Co
se tropí s oslavami Husovými a Žižkovými,
je hnus!" - tak volá muž, jenž v první
řadě žádá ohled ku svému
přesvědčení. Nemá ovšem
žádné úcty ku přesvědčení
těch, kdož Husa a Žižku staví stejně
vysoko jako on některé zasloužilé muže
své. (Posl. Rýpar: Stavte si své muže
jak vysoko chcete, ale nekomandujte děti na to!) Myslím,
pane kolego, že žádný učitel děti
nekomanduje. (Výkřiky posl. Rýpara.)
Tisk lidové strany - jsou to hlavně "Lidové
Listy" (Výkřiky.) - píše
velmi často o nekřesťanském utrpení
mládeže v dnešní ne věrecké
škole. Přiznáváme, že v dnešní
škole mládež trpí, ale v jiném
směru. Vstupte v této zimní době do
kterékoliv třídy našich národních
škol a vaše pozornost se obrátí jinam.
V prvé řadě uvidíte na tvářích
dětí a na jejich postavách, jak jsou děti
špatně živeny a šaceny. Myslím, že
politika strany lidové má na zavedení cel
a na zdražení některých životních
potřeb, zejména pro vrstvy proletářské,
také svůj podíl. Pánům ze strany
lidové doporučujeme: Jděte do tříd,
ale nesledujte pouze inkvisitorsky slova učitele, jděte
do tříd, ale nesledujte pouze, co mluví učitel,
ale podívejte se zejména teď v zimním
období na bledé tváře dětí
špatně živených, a podívejte se,
jak uboze jsou oděny. A právě zdraví
a ošetření dětí, sociální
ochrana, vyžadovala by si, pánové, vašeho
vysokého zájmu. Vždyť se stává,
a vím to z vlastní zkušenosti, že po několika
hodinách vyučování jsou tyto špatně
živené děti v pravém slova smyslu vybity
ze sil. Jen zkoumejte, co většina dětí
našich chudých dělníků v poledne
jí. Říkám to proto, že neseme
velmi těžce, že stát nedává
na sociální péči, zejména pro
mládež školou povinnou a mládež navštěvující
pokračovací školy živnostenské,
ani haléře. (Posl. Rýpar: Za Wintera toho
bylo víc!) Pane kolego, to je fakt, že za ministra
socialisty byl rozpočet na národní školy
skoro o 30 milionů vyšší, nežli je
dnes. Běžte a všimněte si organisací
sociální péče a uvidíte, že
rok od roku, zejména nyní za této vládní
majority, dotace státní se menší, a
prostředky finanční těchto institucí
se čím dále tím více zmenšují.
V sociálních institucích se nejlépe
dovíte o pravém stavu věcí.
Samozřejmě, že za takového stavu se
to projevuje též ve zvýšení chorobnosti
a vyšší úmrtnosti dětí.
Úmrtnost dětí, zejména v po sledních
letech, ve školním věku úžasně
stoupá. Podle statistiky jenom v obvodu Praha VII. ve škol.
roce 1926 úmrtnost mezi školními dětmi
vzrostla o 7%. A tu, myslím, že by se skutečný
zájem o školu u všech stran, a tedy také
u strany lidové, měl projeviti v tomto směru
a měla by společně s námi snažiti
se prosazovati, aby do rozpočtu na tuto sociální
péči alespoň v příštím
roce byl vhodný příspěvek zařazen.
(Posl. Rýpar: Anebo aby nastal v rodinách lepši
pořádek! To by bylo lepší pro ty děti!)
Myslím si, pane kolego, že pořádek
v rodinách do velké míry je odvislý
také od určité úrovně sociálního
blahobytu. Promiňte mi, že jsem poněkud osobní,
jako otec dětí a jako učitel, který
život v rodinách sledoval, jako musí každý,
jestliže se chce dopracovati určitého výsledku
ve výchově, musím vám říci,
že výchova, školní práce, zdárný
vývoj dítěte, jeho zdravotní stav
je v prvé řadě podmíněn pořádkem.
A chceme-li pořádku v rodinách dosíci,
musíme dělati právě to, co jsem navrhoval,
t. j. dáti našim rodinám existenční
zabezpečení, aby mohly dáti také dětem,
co jednak k svému životu potřebují,
a potřebné školské vzdělání.
Pánové, právě vaší politikou,
zhoršením drahotních poměrů,
zavedením cel a zdražením cukru zmenšil
se tomuto proletářskému dítěti
denní díl chleba a cukru. A vezmeme-li v úvahu,
že za dnešní drahoty ovoce je proletářskému
dítěti ovoce takřka nepřístupné,
myslím, že je velmi nutno především
těmto sociálním úkolům ve škole
věnovati vyšší pozornost. Tady je kořen
zla a tam mělo by se dostati učiteli pomoci, neboť
s dětmi polohladovými ani školní práce
nemůže vykázati žádoucích
výsledků.
V debatě kulturního výboru před rokem,
tuším, zahájil pan ministr dr Hodža
veřejnou diskusi o potřebě navázání
naší kulturní práce na tradice. Jeho
ústa velebila tradici cyrilomethodějskou. Nyní,
před rokem slavností jubilejních pokusil
se oživit a upevnit tradici svatováclavskou. Pan ministr
školství sklidil za to v rozpočtovém
výboru pochvalu od referenta p. posl. Rýpara
takovými slovy: "Jest naděje, že ministr
dr Hodža se vynasnaží, aby také
tuto ideu uplatnil v našich školách." Zkrátka
strana lidová chová radostnou a živou naději,
že ministr školství nejen uloží učitelům
význam této tradice osvětlovat žactvu,
ale že ji také uplatní ze své moci úřední.
(Posl. Rýpar: Chcete-li správně citovat,
nezamlčujte, že jsem dodal "z národních
ohledů".) Ani ten váš dodatek
neruší smysl slov mnou přednesených.
Budiž nám odpuštěno, že my se pro
toto hledání a uplatňování
tradic úředním aktem ministerstva školství
a nár. osvěty nadchnouti nemůžeme. Žijeme
v takové době a mezi tak význačnými
lidmi, u stálého vzniku tak význačných
událostí, že zdá se nám rouháním
na přítomných, vraceti se stále k
minulosti, mnohdy polomythické a sporné. Hovoříme
raději o lidech a jejich práci, než o svatých.
V nás, přiznáváme se, pokročil
už ve velké míře racionalismus, než
abychom se vraceli na příklad k mythům o
sv. Václavu. Nejsme také zatíženi žádnými
starostmi vladařskými, neboť vladaři
odjakživa pravidelně obraceli mysli lidu nazpět
do minulosti, aby odpoutali pozornost od činů vlastních.
Ale máme také jakési pochopení pro
snahu představitele ministerstva školství a
nár. osvěty nalézti, řekl bych přímo
v tragickém a těžko kompromisem řešitelném
zápasu kulturním nějaký soulad a aspoň
ztlumit kulturní boj. Tedy z takového přání
a snad potřeby dnešní majority vyplývají,
myslím, tyto snahy, najíti tradici a případně
nařízením nebo tlakem podle přání
strany lidové uplatniti ji, když ne v lidu, aspoň
ve školách.
Nejprve ovšem vyslovujeme pochybnost, že p. ministr
dr Hodža hledaje typického představitele
mezi českými vladaři, našel osobu nejvhodnější.
Myslím, že jsme měli mezi knížaty
a králi našimi muže schopnější,
silnější v činech i ve státnickém
umění, než byl kníže Václav,
osobnost - soudě podle dějepisců - měkká
a polomythická Mohli bychom jistě větším
právem navrhnouti na př. tradici Jiřího
z Poděbrad a Kunštátu, jehož rozvážná
a rozhodná vůle a síla byla by větší
mravní oporou národa, jenž po tisíciletí
bojoval a bojuje za svou svobodu a za její udržení.
(Výkřiky posl. Rýpara.)
Ale myslíme, že rozhodl tu vlastně přívlastek
"svatý" a nikoliv osobní vlastnosti, zásluhy
a ctnosti. (Výkřiky posl. Bezděka.) Jiří
z Poděbrad a Kunštátu byl člověk
protiřímský a kacíř... (Posl.
Rýpar: A chtěl vyrovnání s Římem!)
Jenomže s druhé strany to nebylo nikdy akceptováno.
Kníže Václav byl muž římský
a světec. Jsou lidé, kteří libují
si více ve světcích, my ctíme více
t. zv. kacíře. My jsme přece sledovali aspoň
v historii řadu bojů, jež musel vésti.
(Posl. Rýpar: To stoji v brožurkách! Přečtěte
si Urbánkovu knížku o Karlu IV!) Nikoliv
brožurky. Historie brožurková nám nikdy
neimponovala. (Posl. Rýpar: Ale vydáváte
je každý den!) Myslím, že v tomto
směru vy jste byli první.
Ovšem na druhé straně kníže Václav
byl člověk římský a světec.
Jsou lidé, kteří si libují, jak jsem
řekl, více ve světcích; my přiznáme
se, že ctíme více ty kacíře.
Jenže právě to časté vyzdvihování
a kladení důrazu na tradice svatých vzbuzuje
určitá podezření: zda oficielní
oživování tradic svatých neděje
se jako pokus položiti protiváhu tradici husitské,
reformační a osvobozenské... (Posl. Rýpar:
Která poněmčila všecko!) Doufám,
že ta osvobozenská nikoli. (Posl. Rýpar:
Ta reformační!) Také nikoliv!... kterážto
osvobozenská tradice je pokračováním
tradice především husitské.
Výtku ministrovu, že přátelé
legionářů staví se proti tradici sv.
Václava, přijímáme jen potud, pokud
se nám jeví jako úmysl novým akcentováním
polomythických dějů a sporných zásluh
zastiňovati nebo snižovati ohromný ideový
a mravní význam české reformace a
Českých Bratří.
Zůstaneme při této tradici neochvějně!
Není síly ani příkazu, jenž by
mohl jako příkrov zastříti našim
zrakům zářivé a životadárné
slunce české reformace, toho velkého úsilí
za svobodu myšlení, úsilí Husa, Táborských
a Českých Bratří.
Není ovšem historicky naprosto nijak odůvodněné
tvrzení ministra školství, že legionáři
čerpali svou mravní sílu na bojišti
za zpěvu chorálu sv. Václava. Ničeho
takového nebylo.
Zahraniční naše hnutí osvobozenské
nemělo žádného religiosně-sentimentálního
charakteru. Bylo odbojem a revolucí. Bylo duchovně
nejbližším tradici táborské. Mělo
také své Tábority i Pražany, ale bylo
v celku revoluční. Vedle národních
hymen v dobách nejpohnutějších zpívala
se denně Marseillaisa a Rudý prapor. Nebylo modliteb
za odvrácení smrti, ale byla tu vůle po vítězství,
svobodě a po novém vzrůstu.
Na vozech, zemljankách, v názvech skoro všech
pluků i na jejich praporech živě mluvily znaky
a emblémy tradice husitské. Obrazy mistra Jana Husi,
slepého vůdce Táboritů, palcát
a kalich byly všude, kde žily a bojovaly legie. Vždyť
skoro všechny naše pluky nesly skvělá
jména mužů oné husitské tradice:
První pluk měl jméno Mistra Jana Husi, druhý
Jiřího z Poděbrad, třetí Jana
Žižky z Trocnova, čtvrtý Prokopa Velikého
a pátý pluk byl Masarykův, jenž tuto
tradici zdůrazňoval, konečně devátý
Karla Havlíčka Borovského. Jen tato jména
pluků našich, jež hrdým způsobem
vyjádřila, ke které tradici se legionářstvo
hlásí, mluví zřetelně a my
jen prosíme (Výkřiky čsl. poslanců
soc. demokratických a lidových.), aby duch legií
nebyl zatemňován ještě za života
jeho přímých účastníků.
(Výkřiky čsl. poslanců soc. demokratických
a lidových.)
O tradici legionářské vyslovil se p. ministr
školství a nár. osvěty velmi sympaticky
a žádá, aby ona nebyla vyvlastňována
politickými skupinami, aby legionářstvo a
vše, co představuje osvobozenský boj, bylo
považováno za majetek celého národa.
nikoliv jen jednotlivých stran, poněvadž každé
stranictví. které by zatemňovalo naši
legionářskou tradici, bylo by skvrnou na slunci.
Ano, my nic jiného si nepřejeme. Je to naše
vroucí touha, aby osvobozenecká tradice, její
duch a ovšem také její program byl akceptován
celým národem.
Vstupovali jsme do legií ovšem jako příslušníci
stran, někteří, případně
bez příslušenství politického
- podotýkám, že posledních bylo celkem
málo. Byli jsme v legiích jako takoví a také
jimi zůstali. Ale duch všeobecné revoluce a
zejména naší osvobozenské, demokratický
a sociální program její - vždyť
ani jiný nemohl býti - vyrovnával různé
myšlenkové nesrovnalosti. Jednota legionářstva,
která dnes ještě po 10 letech svobody pevně
trvá a poutá k sobě ohromnou vět šinu
našich příslušníků v Čsl.
obci legionářské, bohdá překoná
ještě mnohé nástrahy. Tradice pokroku,
socialismu a demokracie, ta umožnila a umožňuje
trvati nám i v dobách velmi zlých jako celku,
dík mocnému poutu tradice, jez nás všechny,
jinak velmi roztroušené po nejrůznějších
oblastech státu, skutečně bratrsky k sobě
víže. (Výborně! - Potlesk
čsl. soc. demokratických poslanců. -
Výkřiky čsl. lidových poslanců.)
Místopředseda Zierhut (zvoní):
Prosím o klid.
Posl. Jaša (pokračuje): Z pramene odvahy
a síly našich prostých sedláků
husitských čerpaly duchovní posily legie.
Zatemňováním toho ducha, obalováním
jeho tradicí Svatováclavskou, touto tradicí
bez živoucí síly, která nežila
mezi námi, upadli bychom právě do té
chyby, před níž varuje nás dr Hodža.
Zapřáhli bychom tradici legionářskou
do služeb konservatismu a jeho skupin, což by jistě
bylo skvrnou na slunci. Nezapomínáme. že tradice
legionářská žije na fundamentu pokrokového
programu, jak vyjádřen byl Washingtonskou deklarací:
Odluka církve od státu, sociální a
hospodářské reformy, svobody občanské
a také ovšem svobodná škola, zbavená
vlivu církve, jež byla a je samozřejmým
požadavkem, od něhož neupustíme nikdy.
(Výborně!)
Tuto tradici budeme chrániti vždy a proti všem.
Je to naším vůdčím, vřelým
a nejvyšším příkazem osobní
i kolektivní cti. (Hlasy: Osobní?) Osobní
i kolektivní cti, přáním i touhou
všech legionářů bez rozdílu přesvědčení
a bez rozdílu stran jest, abychom tuto tradici, spočívající
na československé jednotě, na uplatnění
všech národních sil, na demokracii a socialismu
uchovali a odevzdali budoucí, vlastně už přicházející
generaci, čistou, neporušenou a nezatemněnou.
(Výborně! Potlesk poslanců čsl.
strany soc. demokratické.)
Místopředseda Zierhut (zvoní):
Slovo má dále p. posl. Vičánek.
Posl. Vičánek: Slavná sněmovno!
V dnešní debatě o rozpočtu ministerstva
školství a nár. osvěty vystoupili hlavně
dva páni řečníci socialističtí,
kteří se snažili dnešní a dřívější
režim ve školství obhájiti za každou
cenu. Hlavně pan kol. Jaša snažil se dokázati
v potu tváře, že za všechno to, co dnes
ve školství u nás je skutečně
nezdravého a co se naprosto nedá popříti
ani ničím oddiskutovati, je vinou strany lidové.
Ovšem, to jsou tvrzení více takového
žertovného rázu, že jsem přesvědčen,
že ani pan kol. Jaša ani pan kol. prof. Moudrý
nebrali svá tvrzení tak přísně
a vážně, nýbrž že mluvili
hlavně pro noviny. Dovolil bych si pouze na některé
opravdu velmi mylné názory u těchto dvou
řečníků upozorniti. Pan kol. Moudrý
tvrdil, že on, totiž strana českých
socialistů, naprosto nevyvolala tak zv. kulturní
boj, totiž boj o školu, boj o výchovu, nýbrž
že tento dnešní boj, který se vede o ráz
výchovy v našem školství. vyvolal vlastně
Řím, papež a církev katolická.
V tomto postupu tak asi to uváděl. Tvrdil, že
on a jeho strana musí státi na stanovisku, že
věda odporuje víře a že oni stojí
na stanovisku vědeckém. Samozřejmě
prý musí hájiti vědecké principy
ve vyučování a výchově a nemohou
se naprosto spokojiti a spřáteliti s tím,
aby jakékoli poznatky a zásahy náboženské
nebo církevní do výchovy a výučby
školské byly vnášeny. To je ovšem
zásadní omyl. My jsme natolik demokratičtí,
že dáváme každému naprosté
právo, rozhodovati o výchově jeho vlastních
dětí. Naprosto nechceme předpisovati stranám
socialistickým, aby dávaly své děti
vychovávati v náboženství ať katolickém,
či evangelickém, či jakémkoli jiném.
Chceme však také svobodu pro sebe, své svědomí
a myšlení a současně také svobodu
při určování směru výchovy,
právě tak, jako tu svobodu dopřáváme
plnou měrou všem těm, kteří s
tímto naším stanoviskem nesouhlasí,
kteří si představují, že výchova
může býti lepší, rozumnější
a snad praktičtější bez základu
náboženské mravnosti. To je naše stanovisko
a myslím, že z řad socialistických naprosto
nám neuprou, že máme v tomto demokratickém
státě nárok na to, aby katoličtí
rodičové měli právo žádati,
aby jejich děti byly vychovávány tak, jak
oni si to přejí, tím více, že
i pan posl. Moudrý prohlásil, že škola
patří rodičům. Jestliže tedy
škola patří rodičům, mají
rodičové aspoň tolik práva, že
mohou žádati, jakým směrem má
se vésti výchova jejich vlastních dětí.
Podle našeho názoru a podle našeho pevného
přesvědčení jsou pouze a jedině
rodičové odpovědni za to, co z těchto
dětí bude vychováno. Rodiče mají
odpovědnost nejen pouze před zákony světskými
za všechny počiny svých nezletilých
dětí, nýbrž - podle našeho přesvědčení
- mají tu povinnost a odpovědnost tím větší
před zákony božskými, které my
uznáváme, vy ovšem neuznáváte.
A jestliže ta odpovědnost zde je, mají rodiče
plné právo domáhati se toho, aby školská
výchova nevedla děti právě proti této
jejich odpovědnosti a aby výchova školská
jejich odpovědnost před zákony světskými
a božskými nezvyšovala.
Bylo zde mnoho mluveno o tradicích. Tuším v
červnové schůzi kulturního výboru
Národního shromáždění
promluvil pan ministr Hodža o různých
tradicích, ale ne ovšem v takovém směru,
jak by mu rádi imputovali řečníci
stran socialistických. Pan ministr Hodža tehdy
pravil, že výchova v naší škole musí
navazovati na národní tradici, že nemůžeme
nikterak následovati příkladu bolševického
Ruska, které ve svých školách přerušilo
rázem jakoukoliv kontinuitu, spojitost se starým
režimem výchovným prostě z toho důvodu,
aby dostalo mládež do rukou co nejpevněji,
aby již z té mládeže vyrůstali
noví bojovníci, harcovníci komunističtí.
Poukázal také na jiný pokus ve školách
v jiných státech a odůvodňoval, že
něco takového, přerušiti všechno
to, na čem po staletí bylo ve výchově
národa budováno, odbourávat a začíti
budovati znovu na něčem, co není vyzkoušeno,
co není plně jasné, pro náš malý
národ naprosto se nehodí, že musíme
míti pro výchovu svého národního
dorostu pevný, reálný podklad a tím
že je stará výchovná školská
tradice, o kterou se musí nynější školská
výchova opírati. Již tehdy nebylo tomuto mnoho
rozuměno, říkalo se, že těch
tradic máme veliké množství. Samozřejmě,
že na prvním místě byla to tradice husitská,
táboritská, českobratrská. V řadách
našich pánů socialistů platí
historie pouze od Husa nanejvýše ke Koniáši
- co bylo před tím, toho neuznávají
nebo nechtějí uznávati a co bylo po té,
o to se naprosto nestarají. Odtud právě vyplývají
výroky různých socialistických řečníků,
že pan ministr Hodža neoznačoval tradici,
kterou myslí, zda je to některá z těch,
které jsem uvedl. Pan ministr Hodža tehdy na
vysvětlenou řekl, ze máme dvě tradice:
Cyrillo-methodějskou starou tradici, která přinesla
našim národům, jak Čechům. tak
Slovákům určitou vzdělanost a která
se tím stala jaksi základem k udržení
naší národní samostatnosti v tom velkém
zápolení evropských národů,
a že máme ovšem také po vzoru Francie
ještě i tradice jiné, jako na př. husitskou,
jako mají ve Francii, kde se snáší tradice
voltairovská s tradicí Jeanny z d'Arcu.
V poslední době vyskytuje se více tradice
svatováclavská, jakoby to byla nějaká
nová tradice, ale já si představuji, že
se tu naprosto nejedná o novou tradici, že je to právě
taková tradice římsko-katolická, jako
tradice Cyrillo-methodějská, poněvadž
právě z Moravy křesťanství přišlo
do Čech, a že je tu tradice svatováclavská
pouze druhým článkem v tom velikém
řetězu katolické tradice našeho národa.
Že pánové z řad socialistických
nechtějí a nemohou rozuměti těmto
tradicím, když se přihlašují zřejmě
k racionalismu, to chápu a úplně je za to
omlouvám. Pan kol. Jaša mluvili zde o poměru
své strany, po případě učitelstva
ke Komenskému. Měl bych k tomu pouze jeden takový
markantní doklad: na shromáždění
učitelů z celého jednoho školského
okresu k oslavám Komenského mluvil okresní
školní inspektor a příslušník
strany pana posl. Jaši, sociální demokrat,
o významu Komenského a tu docela bez obalu varoval
učitelstvo, aby nebralo všechny výroky Komenského
za bernou minci, poněvadž Komenský jest již
na dnešní poměry příliš
zastaralý. Dnes nevyhovuje mnohým a mnohým
požadavkům školským a výchovným
těm jeho novým následovníkům,
a právě proto je nutno Komenského a jeho
zásady, které se nehodí těmto pánům
do krámu, odstraniti. To je program sociální
demokracie ve školství. Na oko ohánějí
se Komenským, na oko odvolávají se stále
a stále na jeho výchovné zásady, prohlašují
se za jeho syny a dědice, ale mezi sebou důvěrně
říkají: "To byl takový reakcionář,
jako jsou ostatní ti věřící
nebo katoličtí nebo jiní pedagogové."
K tomu tvrzení p. kol. Jaši, že církevní
škola nevykázala a nevykazuje takového prospěchu
a úspěchu, jak je tomu u škol státních,
dovoluji si zmíniti se o tom, co o církevních
školách velice uznale řekl právě
p. ministr Hodža v rozpravě v kulturním
výboru. Pan ministr Hodža tehdy řekl:
"Na nás Čechy samozřejmě to velmi
divně působí, poněvadž nemáme
znalostí církevního školství,
a českému člověku, jakmile slyší
slova nestátní škola, nestátní
učitel, církevní škola nebo církevní
učitel v Čechách, působí to
jakési obavy. V Čechách konfesijní
škola nemá té tradice, kterou má na
Slovensku. Dovoluji si upozorniti na to, že na Slovensku
církevní škola, ať již to byla škola
evangelická, katolická nebo židovská
nebo jiná, znamenala ve starém uherském režimu
více pro všeobecný kulturní pokrok v
našich širokých vrstvách lidových,
nežli naše škola státní."
To je, prosím, ocenění významu církevních
škol na Slovensku. Církevní škola na Slovensku,
ať katolického nebo jiného vyznání,
znamenala pro národní myšlenku, pro výchovu
lidu mnohem více, nežli škola státní.
Tyto školy se osvědčily a uplatnily se plně.
Dovoluji si k tomu tvrditi, že u nás v Čechách
a na Moravě nejsou o nic jiné poměry, než
na Slovensku. Kdybychom tu měli příklady
a kdyby školská správa nezdráhala se
tak tvrdošíjně vyhověti myšlence
a přání našemu po zřízení
konfesijních škol, velice brzo by se ukázalo,
že konfesijní školy také u nás
v Čechách a na Moravě splnily by plně
svou povinnost vůči národu a státu,
jako to vykonaly konfesijní školy na Slovensku.
Vážené dámy a pánové!
Otázky školské, kterým se říká
"boj o školu" nebo které nazývají
někteří "kulturním bojem",
jsou dnes jistě v popředí veškerého
politického podnikání. Nejsou to ani tak
otázky chleba, ani tak otázky žádného
jiného oboru nebo denní životní potřeby,
jako to jsou otázky školní výchovy a
vyučování školního. Jest z toho
patrno, že nejširší vrstvy lidové
přikládají škole, její výchově
a výučbě co možná největší
význam a že na ni kladou největší
důraz. Proto je nutno celou tuto otázku, kterou
někteří nazývají problémem
- pro nás ovšem problémem otázka výchovy
školní naprosto není - řešiti opravdu
klidně s úvahou a bez jakéhokoli rozčilování.
Že naše nynější škola není
na výši, to může tvrditi každý,
kdo zná nynější poměry školské.
Já z toho neviním ministerstvo školství,
které je příliš daleko, aby zasahovalo
až do těch posledních, řekl bych, institucí
školské správy a školské výchovy.
Ale skutečně není škola, ba ani výchova,
ani výučba nejsou v této škole na výši.
Omlouvati všechno následky války dnes, kdy
už máme 3, po případě 4 ročníky
dětí ve škole, které se narodily po
válce, není ani rozumné, ani správné,
ani spravedlivé. Příčinu poklesu jak
školní kázně, tak úspěchů
ve škole a výchově je nutno hledati někde
jinde. (Předsednictví ujal se předseda
Malypetr.) Já tvrdím, že je to právě
ten ideový rozvrat, který je ve škole. Po převratě
bylo paušálně tvrzeno, že škola se
musí odrakouštiti. To je to, co u nás nemělo
býti, naprosté přerušení kontinuity
se školou starou, vybudování školy nové,
jak se říkalo, školy neodvislé, volné,
kde by byl učitel naprosto svobodným a neodvislým
pánem, kde by byl ponechán docela bez rušení,
jak to žádal p. kol. Jaša, v konání
svého díla. S počátku tomu také
tak bylo. Škola vzhledem k heslu "odrakouštiti
se" byla reformována, a poněvadž jsme
u nás neměli zvláštních zkušeností,
chodili jsme do ciziny. A kde různí výpomocní
dobrovolní reformátoři něco viděli,
všechno přinesli k nám. všechno se u nás
štěpovalo a očkovalo na naši školu
bez ohledu na to, zda ta či ona novota přiléhá
rázu, charakteru a individualitě našeho národa,
našeho lidu, naší dosavadní výchovy.
Proto mohu tvrditi, že velká většina těchto
reforem ztroskotala a že jsme naši školu přereformovali
a důsledky toho dnes všude vidíme. Nynější
školská správa snaží se napraviti
tyto věci, které byly tehdy ukvapeně zaváděny,
ale jde to velmi těžko, poněvadž je to
opravdu těžké, jakmile něco je zkaženo,
aby se to rázem a přes noc napravilo. Vytýkalo
se staré škole, že nebyla dosti vlastenecká,
že prý lámala charakter a páteř
českého člověka. To může
tvrditi pouze neznalec věcí. Což ty tisíce
učitelů, kteří působili ve
staré škole a převratem se stali československými
učiteli, to všechno byly takové zlomené
charaktery, zlomené páteře, to všechno
byli lidé, kteří neměli oprávnění
vyučovati a vychovávati mládež, poněvadž
sami nebyli charaktery? Dovolím si tvrditi, že naše
učitelstvo ve staré škole vychovávalo
dorost národa uvědoměleji a vlastenečtěji,
než to může činiti dnešní
učitelstvo, které inklinuje k socialistické
internacionále. Nemůže internacionál
vychovávati nacionálně, nemůže
socialista a komunista vychovávati dobře dorost
svého národa. (Potlesk poslanců čsl.
strany lidové.) Dřívější
učitelé nebyli komunisty, nebyli socialisty a proto
odmítám paušální obvinění
staré školy a staré výchovy, která
skutečně byla dobrou vlasteneckou a národní
výchovou. (Posl. Pik: Vy máte autoritu v Římě,
nikoli v Československu!) Vy jste ji hledali po celém
světě, dnes ji máte ve Vídni, zítra
v Amsterodamě, pozítří třeba
v Moskvě, ale my ji máme přece aspoň
na jednom místě od věků, a nemění
se, kdežto ta vaše se mění každý
den. (Posl. Pik: Už jste měli tři papeže
najednou, který pak byl autoritou?) Promiňte
laskavě, na to vám odpověděti ani
nemohu, já jsem tím úplně zmaten,
že jsme měli tři papeže najednou. Nevím
co bych vám na to odpověděl. (Posl. Pik:
To se dá najiti v historii, jak Řím potlačoval
český národ a českou kulturu. To zapomínáte
brzy!) Zajisté, zajisté!