Úterý 29. listopadu 1927

Posl. Nejezchleb-Marcha: Slavná sněmovno! Ujímaje se slova k této kulturní debatě chci promluviti o několika záležitostech týkající se vysoké školy zemědělské v Brně. Činím to proto, poněvadž jako příslušník a zástupce stavu zemědělského považuji kulturu pro něj za věc nejdůležitější. Podle zákona z 24. července 1919, jímž byla zřízena vysoká škola zemědělská v Brně bylo ustanoveno v § 4: úplná výprava této školy v Brně se všemi ústavy, zejména demonstračním statkem, školním revírem a pokusnými poli, jakož i její konečné trvalé umístění ve vlastních budovách do r. 1930. Z toho vyplývá, že za 3 roky má býti vysoká škola zemědělská úplně vybavena a to nejen laboratoř, ale i pokusná pole a statky. Podívejme se však, jak daleko byl splněn zákon a kterak zejména v rozpočtu na r. 1928 je pamatováno na to, aby vybudování toto bylo finančně zabezpečeno. V rozpočtu na r. 1928 pokud jde o ministerstvo školství je cifra 14 mil. Kč, která se týká vůbec veškerých vysokých škol v Československé republice.

Umístění ústavu vysoké školy zemědělské je dodnes ve 2 budovách. Většina ústavů hospodářského odboru je částí budovy zemského ústavu nevidomých, kdežto ústavy lesnické jsou umístěny v nové budově postavené zemí Moravou a určené k odevzdání státu. Umístění ústavu hospodářského odboru je naprosto nedostatečné. Pouze několik ústavů má rozsáhlejší místnosti, kdežto většina jich má pouze nejnutnější, protože dosud nebylo vyhověno původnímu slibu, že celý ústav nevidomých bude odevzdán ústavům školy. Zejména ústavy později zřizované jsou velmi skrovně umístěny. Docentury nemají většinou vůbec místností a rovněž knihovna má pouze jednu místnost velmi nevhodnou. Také chybí dosud místnost pro rektorátní pokladnu, pro obě děkanství, aula, studovna pro posluchače, čítárna v knihovně, řádné místnosti pro spolky posluchačů a pro sociální péči studentskou a pod.

Dále chybí potřebné sklepy, nezbytné pokusné vegetační skleníky pro ústavy produkce rostlinné a pro agrochemii, byty pro zřízence a asistenty, jichž stálý pobyt v ústavech je nezbytný a pod.

Dal jsem si pečlivě sepsati veškeré potřeby, ale nechci zde vypočítávati řadu asi 21 ústavů, které jsou součástkou vysoké školy zemědělské a které dodnes potřebují ještě, přesně zjištěno, 4.489 m2 půdy k těmto účelům. Je to ústav botanický, zemědělské fytopathologie, meteorologie, klimatologie, pedologie, ústav geologický, ústav obecné chemie organické a anorganické, ústav zoologický, ústav chemie agrikulturní, ústav pro zemědělskou technologii, ústav anatomicko-fysiologický a zvěrolékařský, dále ústav pro nauky o hospodářských strojích, ústav pro produkci a zušlechťování rostlin, ústav pro biotechnologii živočišnou, ústav laktologický, ústav zemědělské ekonomiky, docentura kultury léčivých rostlin, docentura statiky stavebních konstrukcí, docentura užité geodesie v lesnictví, docentura encyklopedie meliorací, lektorát tělesné výchovy, knihovna, kvestura atd.

Vážená sněmovno! V tomto počtu nejsou ještě zahrnuty místnosti pro některé docentury, pro aulu, děkanáty, sklepy, skleníky a pod.

Vidíme z toho, že je skutečně potřebí, aby ministerstvo školství po dohodě s p. ministrem financí a veř. prací vypracovalo generální rozpočet pro úplné dobudování ústavů, ježto za dnešních okolností jak vyučování, tak i vědecká práce jsou neobyčejně stížena. Zvláště nutno také pamatovati na studentstvo, které tím, že nemá dostatečných studoven a čítárny i knihovny, studium si ztěžuje.

Náklad na novostavbu lze odhadnouti asi na 15 milionů Kč a je proto nutno - a bylo, lépe řečeno, nutno - zařaditi na to obnos již v letošním rozpočtu, aby vybudování bylo náležitě provedeno.

S definitivním vybudováním souvisí také otázka pokusných polí. Kolem budovy vysoké školy zemědělské v Černých polích - kdo to jenom trochu z autopsie zná - vyvíjí se v poslední době silný stavební ruch a můžeme říci. že nejvhodnější pozemky pro pokusné pole jsou dnes stavbou jízdeckých kasáren a přilehlých obytných domků téměř ztraceny. Jen trochu rozumný člověk musí se vůbec tázati, proč jízdecká kasárna musela býti umístěna právě těsně vedle vysoké školy zemědělské. nehledě ani k tomu, že pozemky pro ně byly expropriovány nejvýš potřebným lidem, kteří se posud živí v okolí Brna zemědělstvím. Nutno však přesto co nejrychleji zabezpečiti aspoň pozemky poněkud sice vzdálenější, ale přesto ještě stále vhodné, za jízdeckými kasárnami, dokud stavební ruch pozemky ty nepohltí. Počítáme, že bude potřebí pro ústav agrochemický aspoň 1 ha, pro ústav pro produkci rostlinnou aspoň 2 ha, pro ústav pro zušlechťování rostlin asi 2 ha, pro ústav pro půdoznalství asi 1 ha, pro ústav pro zemědělskou fytopathologii asi 1 ha a pro různé docentury jako pro docenturu léčivých rostlin a pod. také asi 1 ha. Celkem tedy jde o zabezpečení plochy asi 8 ha půdy. Je třeba učiniti to co nejdříve a zabezpečiti včas, dokud tyto pozemky jsou k disposici. Dnešní malé pokusné pole bude většinou zastaveno pokusnými skleníky a cementovými parcelami a pod. Tato otázka zabezpečení nejnutnější pokusné a demonstrační plochy vedle školy je kardinální otázkou, ježto by bylo těžko zodpověditelným hříchem, kdyby státní správa zavčas tyto pozemky nezabezpečila a tím rozsáhlé budovy školy zůstaly bez pozemků. Podobně nutno také rychle zabezpečiti potřebné stanoviště tak, jak je zabezpečeno pro jiné vysoké školy v Brně. Vybudování vysoké školy zemědělské zvláště vnitřního zařízení, zejména v novostavbách, pokračuje poměrně pomalu a také na různé discipliny jsou poskytovány řádné dotace při srovnání s dotacemi jinými poměrně malé. Vezměme si, slavná sněmovno, na příklad ústavy, které mají laboratoře a pokusná pole, a kde řádná dotace činí při nejlépe dotovaných asi 14.000 Kč. Touto částkou při dnešních mzdách dělnických ovšem jest velmi těžko konati polní pokusy. Na to také poukazují cizinci při svých návštěvách i ze států válkou postižených, jako je Rakousko a Německo. V tomto směru by se měla již státi také náprava, ježto jde o ústavy, jichž výzkumy přímo souvisí s praksí a mají přímý vliv na zvýšení zemědělské produkce. Tyto hodnoty, podle mého názoru, vložené státem, několikanásobně se vracejí státní pokladně ve zvýšené produkci zpět.

Podobně jako u vnitřního zařízení je potřebí také vyhověti naléhavým požadavkům personálu. Zvláště je nezbytno, aby neobsazené dosud profesury anebo nově požadované profesury byly systemisovány a také obsazeny. Naléhavé jsou hlavně a zvláště profesura zušlechťování rostlin, zemědělské fythopathologie, laktologie a biotechnologie živočišné a profesura zemědělského účetnictví. Jsou to vesměs stolice, které na jiných vysokých školách zemědělských v republice jsou dávno obsazeny. Podobně je tomu se systemisováním pomocných sil. Není přece myslitelno, aby veliké ústavy, které mají cvičební a pokusná pole, vystačily s jedním asistentem a zřízencem. Podobně na pokusném statku zemědělského odboru v Žabčicích, i lesnickém statku v Adamově je potřebí asistentů a zřízenců pro pokusné stanice a kromě toho instruktorů pro praksi posluchačů. Jsou to vesměs odůvodněné požadavky, které u školního statku v Uhříněvsi dávno už jsou splněny a provedeny. Také je potřebí obsaditi místo knihovníka a povoliti zřízence pro knihovnu a kancelářské úředníky potřebné pro děkanáty. Všimněme si ještě pokusného školního statku v Žabčicích poněkud blíže. Především je potřebí, aby administrativní přiděleni do oboru ministerstva školství bylo již provedeno, dále pak, aby provedeny byly potřebné výstavby obytných budov pro úředníky, deputátníky i sezonní dělnictvo.

Ale zvláště pak je naléhavou výstavba pokusné stanice ústavu produkce rostlinné a zootechniky. Kromě toho pak mělo by se ihned započíti s výstavbou potřebných místností pro praxi posluchačů. Nesmíme na takový statek pohlížeti jen jako na školní pomůcku, poněvadž on má i své poslání pokusné a propagační, on působí na široké okolí a máme proslulé vzory takových statků v cizině, které se staly světoznámými. Zemědělská veřejnost moravská proto vřele se musí ujmouti vybudování tohoto pokusného statku, a já také pro to s tohoto místa horuji a mluvím.

Pro cvičení posluchačů bylo by pak záhodno v zaříditi potřebné spojení autobusové, aby exkurse mohly býti co nejčastější a spojeny s nejmenší ztrátou času.

Země Morava domáhala se energicky již od r. 1863 vybudování vysoké školy zemědělské v Brně. Konečně r. 1919 se jí dočkala. Ještě tato škola není, jak jsem uvedl, řádně vybudována, ještě není ani splněna zdaleka litera zákona a již se ozývají hlasy, aby se tato škola zrušila. Klub, ke kterému já přináležím, již jednou se ohradil proti tomu, poněvadž by to bylo největší pošetilostí, abychom měli pouze jednu vysokou školu zemědělskou. Není přece možno, aby zemědělské kraje celé republiky, která je tak různotvárná, mohl ve svém oboru jediný profesor probádati a vědecky ovládnouti. Není také možno, aby při ohromném rozsahu discipliny vědecky pracoval ve všech jejích částech. A národ tak malý a zemědělsky založený, jako jsme my, potřebuje pro udržení produkce zemědělské (Předsednictví převzal místopředseda inž. Dostálek.), zvláště v dnešní konkurenci, odborníků co nejvíce - opakuji, nejen učitelů, nýbrž také odborníků.

V Německu, kde jsem meškal asi 3 roky po převratu skoro plné dva měsíce, mají asi 11 vysokých škol zemědělských a také účinek jejich na produkci zemědělskou je patrný. V naší republice máme 5 vysokých škol pro architekty, a co znamená zemědělství svým rozsahem a potřebou proti architektuře, to přece jen každý z nás si jasně uvědomuje.

Uvádím to jen proto, že dnes všeobecně se pohlíží na vysoké školy jako na fabriku pro kulturní a zemědělské inženýry a agronomy, a myslí se, že čím více těch inženýrů vyrobí tato škola, že tím je to lepší. Ale je tomu právě, pánové, naopak. Čím méně je posluchačů, tím důkladnější jest jejich výchova a tím více času zbývá profesorům na vědeckou práci a styk s veřejností, poněvadž, opakuji, vysoké školy nepotřebujeme jen k těm účelům, aby nám produkovala zemědělský inteligentní dorost, nýbrž potřebujeme jí k tomu, aby vědecky v zemědělství všechno zpracovávala, co zpracovávání jen zasluhuje a aby tuto kulturu také do našich řad zemědělských dále šířila.

Vážená sněmovno, před převratem jsme měli v Čechách 1 vysokou školu zemědělskou a 1 českou a 1 německou akademii a kromě toho byla v Košicích maďarská akademie. Byla tedy na našem území celkem 4 vysoko - školská učeliště. Dnes máme vysokou školu zemědělskou v Praze, Brně a Libverdě, celkem tři. Máme tedy méně, než bylo za Rakouska, které našemu zemědělství nepřálo. I po provedení pozemkové reformy musíme počítati s tím, že potřeba inženýrů proti předpřevratovým poměrům je nepoměrně větší. Přibyly pro ně nižší zemědělské školy a výzkumné ústavy. Při hospodářských školách jsou nepřehledné řady zemědělských stanic, dále zemědělské úřady, korporace, družstevní organisace a všecko to, čím pracujeme ke zvýšení produkce a uznání svého zemědělství národohospodářsky. Také velkostatky, mimo snad císařské, měly inženýrů poměrně málo. Pozemková reforma dotkla se nejvíce absolventů středních škol. My však chceme organisaci zemědělskou dobudovati a k tomu potřebujeme a budeme potřebovati nepřehledné řady zemědělských, dobře školených inženýrů. Jsou to zejména odborové a družstevní organisace, - budoucí okresní agronomové, které budeme reklamovati - jak je již konečně i dnes také zavádíme a pod. Vidíme toho skvělý příklad na moravských odborových organisacích anebo na družstevní organisaci německobrodské a jinde.

Zmiňuji se o tom proto, že všechny zprávy, které se octly v novinách o tom, že zemědělská škola má býti zredukována anebo zrušena, nikterak neprospívají vyučování ani studiu na této škole. Tato prohlášení, tyto zprávy otřásají jen stabilností profesorských řad, ano otřásají vším, co tuto vysokou školu podmiňuje a zcela přirozeně nejsou jí ku prospěchu.

Doslechl jsem dnes, že p. ministr financí již podepsal žádost, aby První brněnské strojírně v Brně byla opravdu povolena sleva 32 nebo 33 mil. dlužných daní, aby továrna mohla existovati. Pan ministr financí restringuje rozpočty všech resortních ministerstev a tudíž nejen ministerstva veř. prací, jehož účelem je dobudovati tuto školu, ale také resortního ministerstva školství, jehož je to rovněž úkolem.

Nemám ku konci svého referátu žádné jiné přání, než aby p. ministr financí, který se neuzavírá odpouštění a slevování tak velkých milionů na daních společnosti, u níž jest otázkou, zdali by její ředitelé neměli býti stíháni trestními paragrafy, na druhé straně se neuzavíral nepatrné částce resortních ministrů, kteří mají dobudovati jediné, co máme v zemědělství našem, t. j. vysokou školu zemědělskou v Brně, která nesmí býti ani nahrazena stolicí polního hospodářství při vysoké škole pražské, ani přenesena a tím méně také zrušena. (Výborně! Potlesk.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem je pí. posl. Zeminová. Uděluji jí slovo.

Posl. Zeminová: Slavná sněmovno! Mnohý z nás měl při letošním předložení státního rozpočtu zvláštní pocit. Vždyť je to rozpočet pro jubilejní rok republiky. A ve výboru rozpočtovém nezastupoval vládu ani jediný zástupce širokých vrstev národa, zato však vystupovalo tam 5 ministrů klerikálních a 2 němečtí.

Jménem státní správy námi také osvobozené a vybudované republiky mluvili ti, kteří nikdy kladný poměr k svobodě našeho národa neměli.

Je to ironie dějin. Ti, kteří té svobodě naší nejvěrněji sloužili a s nejžhavější láskou pro ni trpěli a bojovali, ať dělníci, legionáři, ženy, státní zaměstnanci, váleční poškozenci a všechny široké vrstvy lidové, jsou již přes 1 1/2 roku na indexu, vydáni soustavnému poškozování, odstrkování a často i pronásledování se strany reakční vlády a koalice.

A u pramene veškeré státní moci v námi vybojované republice sedí nepřítel lidu, národa, svobody a demokracie. Je to absurdnost, které není rovno. Veliké ideály a odkazy národní revoluce jsou odsunovány a všechno, co tato neslavná vláda a koalice tvoří, nese na sobě pečeť reakce, kapitalistického sobectví a vědomého omezování svobod, práv a zákonů, vytvořených v dobách spoluvlády a spolupráce socialistických stran.

Také ženy mají v dnešní vládě zjevného nepřítele. Stačí podívati se do státního rozpočtu, nebo nahlédnouti do odhlasovaných či chystaných zákonů, nebo pozorovati reakční praksi státní správy a naráz vynikne nechuť, ano leckde i nenávist k chudému lidu, dělnictvu, ženám, vdovám, sirotkům, opuštěné mládeži i obětem světové války, nebo státnímu i soukromému zaměstnanectvu.

Nám ženám, ať jsme v rodině, ve spolcích, nebo v parlamentě, nejbližší je vždy starost o slabé, utištěné, trpící a potřebné. Snad vyrostl tento pocit z citlivější psychologie žen, snad z tisíciletého odstrkávání nás ve veřejném a sociálním životě. Proto je pochopitelno, že i zde v parlamentě při projednávání státního rozpočtu v prvé řadě podrobíme kritice resorty sociální péče, zdravotnictví, zásobování a j. příbuzné obory státní správy.

Při rozpočtu ministerstva sociální péče začnu těmi, na které se nejméně myslívá a kteří se také nejméně mohou hájiti.

Sociální péče o mládež je v našem státě ohrožena. Neblahý zákon česko-německé klerikální koalice o nové úpravě finančního hospodářství naší samosprávy jde v první řadě na kořeny všech sociálních zařízení pro mládež, starce a neduživé. To není malá věc, co bylo v některých obcích a okresích vybudováno od převratu. Na Slovensku a Podkarpatské Rusi dle uherských zákonů sociální péče o mládež spadá pod pravomoc a povinnost státu. V Čechách, na Moravě a ve Slezsku však četné spolky a zejména obce a okresy převzaly většinu těchto úkolů na sebe. Spolky a korporace, pokud něco podnikaly, mohly tak učiniti jedině za pomoci značných subvencí samosprávných a státních. Dle posledních statistik máme u nás ve státě: 319 sirotčinců a dětských domovů, 62 útulen pro mládež, 127 denních útulků pro mládež, 23 útulků učňovských, 28 ústavů pro zanedbanou mládež, 67 ústavů pro děti slepé, hluchoněmé, epileptické a zmrzačené, 513 okresních péčí o mládež, 6 zemských péčí o mládež, 362 spolků Ochrana matek a kojenců, 963 poraden pro matky a kojence, 107 jeslí, 297 učňovských besídek a 1341 dětských opatroven a mateřských škol.

4215 předůležitých sociálních institucí pro mládež vybudovala od převratu nebo spoluvydržovala naše samospráva!

Jak bude nyní, když limitováním samosprávných přirážek nebude dosti peněz ani na nejnutnější vydání? Tisíce československých žen, obětavě spolupracujících v sociální péči o dítě, volá a prosí o záchranu těchto institucí.

Což vláda tmy a reakce oslaví jubilejní rok republiky rozvratem tisíců sirotčinců, jeslí, útulků, poraden a Ochran matek a kojenců? Vždyť před 4 a 5 roky přispíval stát dotacemi na tyto instituce 26 miliony Kč, kdežto letos a pro r. 1928 dává již jen 18 milionů Kč.

Pan ministr soc. péče mons. Šrámek v září 1925 ve funkci ministra zdravotnictví těžce žaloval na úbytek populace u nás. Myslí pan ministr Šrámek a s ním celá strana lidová, že zničením péče o dítě a o matku populaci zvýší? Kapsy boháčů jste pánové z nár. demokracie, strany agrární, lidové a pol. živnostenské finanční novelou pro samosprávu chránili, to je pravda, ale zdraví lidu a péči o nedospělé a přestárlé jste zabili! Podáváme návrh na zvýšení státních dotací v péči o mládež o 25 milionů Kč, aby se zachránily instituce, které zastavením podpor samosprávných budou se hroutiti. Strany, které nelhou svojí péči o dítě, budou hlasovati s námi.

Když jsou ohroženi dospělí lidé, jednotlivé jejich stavy, brání se, svolávají sjezdy, schůze, tábory, vysílají deputace, demonstrují a hrozí nakonec hlasovacími lístky politickým stranám.

Ale co děti? Děti sotva zrozené, opuštěné, zanedbané, choré, sirotci a děti zmrzačené, nešťastné? Ty se brániti nemohou! Proto voláme my, národně sociální poslankyně, ke svědomí národa a k rozumu a citu zodpovědnosti celé sněmovny. Hlasujte s námi pro ochranu nešťastné a potřebné mládeže, aby vás příští generace nesoudily a neproklínaly.

Stejně kategoricky dovoláváme se zvýšené péče o učňovský dorost. Statisíce učňů a mladistvých dělníků nemá potřebných ozdravoven, nemá dostatek útulků, musí pracovati celé dny a teprve večer a v neděli musí do škol. živnostenští inspektoři se o ně nestarají a zlí zaměstnavatelé se nestíhají. Učeň stojí dnes takřka mimo zákon v sociální péči státu. Proto i zde navrhujeme 5 milionů Kč na zřízeni ozdravoven a útulků učňovských.

V četných státech evropských k rozkazu Vatikánu katolické strany politické hledí obsaditi ministerstvo sociální péče klerikálními ministry. Děje se tak v Německu, Rakousku a Holandsku a stalo se tak i v naši republice. Účelem je, zmocniti se resortu, ve kterém by nabyli vlivu nad přečetnými vrstvami sociálně slabými a paralisosovali tak výchovný a organisační vliv stran socialistických.

U nás ministerstvo soc. péče nepřinese chudému lidu dobro a straně lidové štěstí, protože politika lidové strany postavila se úplně v čelo kapitalistických a sociálně reakčních skupin.

Ministr zemědělství, nár. obrany, veřejných prací atd. dovede si vybojovati pro svůj resort lepší a větší rozpočet. Ministr mons. Šrámek to nedovedl a strana lidová ani o to nedbala. Naopak! Nejen u státní péče o mládež rozpočet klesá, také péče o válečné poškozence rapidně upadá!

Přihlédněme k státnímu rozpočtu z r. 1925, kdy socialisté byli silně zastoupeni ve vládě republiky a ministrem sociální péče byl socialista. Celkový rozpočet válečných poškozenců pro rok 1925 obnášel 678 mil. Kč, pro rok 1928 již jen na 500 milionů Kč. Během necelých 3 let klesl tedy rozpočet o 175 mil. Kč, t. j. o 25%. Ještě větší pokles jeví se při parcielním rozpočtu na pozůstalé po válečných poškozencích, t. j. u vdov, sirotků a předků. Rozpočet vdov, sirotků a předků obnášel r. 1925 427 mil. Kč, r. 1928 již pouze 297 mil. Kč. Důchody válečných vdov, sirotků, rodičů atd. klesly tedy o 130 milionů Kč, t. j. o 30% během tří let.

Jak je to možno, což tolik vdov či rodičů pomřelo a sirotků dorostlo, že by podle těchto norem v 10 letech celá péče o ně zanikla? Nikoliv! Ale v posledních 2 letech postupuje se proti váleč. vdovám, sirotkům a starým rodičům velmi příkře.

Celé kraje, tak na př. Táborsko, obracejí se na nás s nesčetnými stížnostmi, dovolávají se naší pomoci a našich intervencí. Z ministerstva soc. péče vyvíjí se tlak, aby se zejména chudým vdovám renty pobraly, třeba měly kupu dětí. Vidíme to i ze statistiky, uvedené ve finančním zákoně pro rok 1928, kde stojí výslovně: Válečných vdov přihlásilo se o vdovské renty 161.786, důchod byl přiznán jen 109.800 a vyplácen byl pouze 95.468 vdovám!

Válečných sirotků bylo přihlášeno k důchodu 326.728, důchod byl přiznán jen 245.400 a vyplácen pouze 205.509 sirotkům! Válečných předků, starých rodičů atd. bylo přihlášeno 134.775, důchod byl přiznán jen 86.300 a vyplácen pouze 75.188 vál. předkům! (Slyšte!)

R. 1927 darovala slavná německo-klerikální koalice ze státních prostředků 180 mil. Kč na zkrachované banky, r. 1928 se chystá sanovati řadu německých zkrachovaných spořitelen, ale 1/4 milionu válečných vdov, sirotků a rodičů je odmítnuto velice příkře i s těmi nepatrnými nároky na státní podporu v nejkrutějším životním neštěstí.

Jaká je sociální politika dnešní slavné vlády k chudým ženám? Válečným vdovám se renty berou, chudým vdovám hornickým, jak páni slibují, se budou bráti a vdovám dělnickým se prostě ani renty vdovské nepřiznají.

V ústavních zákonech našich v §u 126 odhlasovali jsme si r. 1920 jednomyslně překrásnou zásadu celostátního života: "Manželství, rodina a mateřství jsou pod zvláštní ochranou zákonů". Škoda, přeškoda, že v posledních letech jde se přímo proti této slavnostně přijaté ústavní záruce. Měšťanská morálka pohrdá rodinou i mateřstvím. Manželství četnictvu se zakazuje, mateřství u státních zaměstnankyň se odsuzuje, mateřství u žen výdělečně činných, zejména dělnic krejčovských, knihařských, textilních, u obchodních pomocnic a pracovnic v domácnostech stává se čím dál. tím častěji příčinou propouštění z práce.

Znovu upozorňujeme ministra soc. péče, že je to jeho povinností, aby se těchto žen-matek ujal. Je nezbytně nutno, nemají-li pracující ženy propouštěním z práce býti doháněny k násilnému přerušování mateřství, aby i u nás byla ratifikována Washingtonská konvence o ochraně mateřství z r. 1919, podle které zákonem bude znemožněno propouštění z práce žen v době těhotenství a po porodu Dále pana ministra soc. péče upozorňujeme, když má takovou starost o populaci v republice, jak ji projevil r. 1925. že u nás je přímo uměle zaváděn systém 1 až 2 dětí, a to ne rodiči, ne chudými matkami - ty mají děti rády, třebas jich měly 10 - kterým se dostalo páně Šrámkových výtek, že v rodinách se příliš náročně žije, ale samotnou slavnou česko-německo-klerikální koalici, která odstranila systém rodinných přídavků podle počtu dětí zavedených za spoluvlády socialistů, a v platovém zákoně veřejnoprávních zaměstnanců odhlasovala výchovné jen na 1 nebo 2 děti. Právě strana lidová a pan ministr soc. péče měli státi po našem boku, když jsme houževnatě potírali v zákoně č. 103 hanebný paragraf, podle kterého se ženám, zaměstnaným ve státních službách, výchovné na děti nepřiznalo. Jaké to má nyní následky? Ani vdovy a manželky 100% invalidů neobdrží výchovné na děti, třeba jich měly několik a jen na jich výdělek byly odkázány. Jiné tedy měřítko se béře na muže.otce rodiny a jiné na ženu-matku, třeba by i opuštěnou vdovou s dětmi byla. Máme četné státy v Evropě, v čele jich stojí zvláště Francie a Švýcarsko, ve kterých zavedly k zabezpečení budoucnosti národa národní prémie rodinám s větším počtem dětí. Jinde se podporují prémiemi právě rodiny a zejména chudé matky a vdovy, které mají více než 2 děti, kdežto v našem Kocourkově se chudým ženám nedá nic, ani kdyby se staraly o 12 dětí a ženám v státních službách se výchovné na děti nepřizná, i když otec se o ně nemůže starati. Přes 1 miliardu Kč čistých ročně vynášejí státu tabákové továrny. A právě v tabákových továrnách, kde zdraví žen a matek je předčasně podryto, máme mnoho set takto postižených dělnic, jimž výchovné na děti se upírá přes stálé naše intervence. Zde by měl pan ministr financí ukázati více sociálního smyslu, než ho projevili páni z měšťanských stran, když hlasovali proti výchovnému na děti státních zaměstnankyň.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP