Středa 30. listopadu 1927

Teď se, prosím, slavná sněmovno, podívejme na sociální politiku dnešní vlády se stanoviska ideového. Již rok se namáhá měšťácký tisk, zejména denní tisk všech vládních straň, aby vsugeroval pracujícímu lidu, že má pro jeho zájmy a potřeby uznání a porozumění a že jedním úsekem tohoto porozumění je také snaha zlepšiti sociální pojištění dělnické. Nadarmo se přes rok vyplýtvává tolik energie. Ze všech těch jevů, kterých jste dnes svědky, pánové z vládních stran, vidíte že vám pracující lid nevěří - a my to konstatujeme jako světlý fakt, že vám nevěří protože také není možno, aby se uvěřilo. Není možno, aby člověk, který má zdravý rozum, uvěřil při prvním povrchním pohledu na vládní návrh, který je předložen této sněmovně k projednávání, že se jedná o zlepšení sociálního pojištění dělnického, nýbrž naopak vidíme, jak nebezpečně a jak katastrofálně má býti budova sociálního pojištění bourána. (Výkřiky posl. Procházky.)

Je možno popříti katastrofální účinky §u 2 vládní osnovy, je možno popříti, že ustanovením, že teprve od 16. roku věku nastává pojistná povinnost, nebude několik set tisíc pojištěnců poškozeno tím, že dvouroční kvota příspěvková nebude započítána do konečného výměru renty, ať již starobní nebo invalidní? Je možno popříti, jakého nelidského činu dopouštějí se autoři vládního návrhu, když dvěma lakonickými slovy vyřadí 300.000 domáckých dělníků z pojistné povinnosti? A podívejte se, s jakou lehkomyslností se dělal vládní návrh, když ministerstvo soc. péče vyhazuje celé skupiny dosavadních pojištěnců z dobrodiní starobního a invalidního pojištění, aniž by vědělo, jak početné jsou ty skupiny, poněvadž teprve 14 dní nebo 3 týdny po předložení svého vládního návrhu ministerstvo soc. péče se dotazuje Ústřední sociální pojišťovny, zdali neví, kolik je v republice zaměstnáno domáckých dělníků. (Výkřiky.) Je možno popříti, že vyhazujete více než 300.000 dělnických pojištěnců z dobrodiní starobního a invalidního pojištění ustanovením, že se toto pojištění nevztahuje na sezonní dělnictvo, netrvá-li práce během jednoho roku více než 90 dnů?

Pánové, mohlo by se namítnouti: zemědělského dělníka se to týkati nebude,, protože jeho roční práce ve dvou sezonách, v té jarní a letní, zpravidla obnáší více než 90 dnů v roce. Ale jestliže, pánové, na jarní práce vezmete partu 120 Slováků, jistě ten gazda neřekne: na letní práci si vás vezmu zase, abyste docílili těch 90 dnů a abych vás musil pro případ staroby a invalidity pojistiti. Víme, proč se tam to ustanovení dalo. Jenom proto, aby se, těm vyřazeným pojištěncům nasypal písek do očí, jestli to ovšem půjde a jestli tomu také někdo bláhově uvěří.

Ptáte se s hrůzou, proč se takováto novela předkládala. Víme, že se jednalo o present politickým stranám, které tvoří dnešní vládní, většinu. A kdybyste byl kdokoli jen na oka. mžik v pochybách, že nešlo o nic jiného nežli, o present dnešním vládním stranám, stačí již jenom ten § 3, odstavec 7 vládního návrhu. Zůstane v zemědělství, i když se vyhodí to zemědělské dělnictvo z pojistné povinnosti, ta celoroční čeleď, která musí býti pojištěna, zůstanou pojištěny pomocnice v domácnosti a po 16. roce musí býti pojištěn také učeň a mladistvý dělník.

Ale tři strany, které jsou interesovány na pojištění těchto tří kategorií, řekly: Když již se musíme smířiti s tím, že aspoň na někoho musíme přispívati, tož udělejte nám ten příspěvek opravdu co nejmenší. A proto se tam dalo ustanovení, že pro zařazení pojištěnců do nemocenského pojištění smí se započítávati hodnota naturálních požitků jenom o jednu třídu výše nežli odpovídá částce, kterou dostává pojištěnec na mzdě v penězích. To je přece vyložený present agrárníkům, to je vyložený present měšťáckým milostpaničkám, které zaměstnávají pomocnice v domácnosti, a to je přece vyložený present politické straně živnostenské, která se tolik bránila učňovskému starobnímu a invalidnímu pojištění.

Ovšem vy nepřiznáte, že tyto důvody vedly k tomuto vládnímu návrhu. Ministerstvo soc. péče uvádí řadu jiných důvodů a já se k těmto důvodům ještě dostanu. Kdyby skutečně šlo o zlepšení sociálního pojištění dělnického, na- šli bychom ve vládním návrhu změny oněch paragrafů, do kterých si pojištěnci velmi trpce stěžovali. Ale vládní návrh neodstraňuje ani jednu jedinou příčinu projevované nespokojenosti se sociálním pojištěním dělnickým. Nenajdete tam ustanovení, že se mění normy pro poskytování nemocenských podpor, že se za první 3 dny nemoci podpory vypláceti budou, ačkoliv všechny nemocenské pojišťovny s tím souhlasily a žádná nenaříkala, že by ji to zatěžovalo. Nenajdete tam ustanovení, že by se spravedlivějším způsobem řešila otázka vdovských rent, že by se vdovám, jako vdově po každém jiném pojištěnci, přiznával nárok na vdovskou rentu bez ohledu na stáří a fysickou situaci. Nic tam nenajdete, a jako na výsměch dalo se do vládního návrhu ustanovení, že dělnická vdova po pojištěnci může míti nárok na vdovskou rentu teprve, jestliže dokonala 65. rok věku. Toto ustanovení je opravdu více než nekřesťanské. Těším se na to, v jaké situaci bude ministerstvo soc. péče, až bude ratifikovati úmluvu z 10. Mezinárodní konference práce o nemocenském pojištění, protože v úmluvě o nemocenském pojištění je v čl. 6 ustanovení, že provádění nemocenského pojištění má býti zkoncentrováno v samosprávných pojišťovnách. Jak bude vypadat ta samospráva nemocenských pojišťoven po uplatnění vládního návrhu, bude podívaná pro bohy, poněvadž bez ohledu na to, že máme Ústřední sociální pojišťovnu, ministerstvo soc. péče všecko provádění i nemocenského a starobního i invalidního pojištění dává do rukou nejen úřednictva ministerstva soc. péče, ale tam, kde půjde o hospodářské a finanční otázky, také do rukou úředníků v ministerstvu financí.

A teď stojíme před zajímavou otázkou. Když se vrchní dozorčí a rozhodčí moc dává ne Ústřední sociální pojišťovně, která právě proto byla zřízena, nýbrž dvěma resortům státní správy, ministerstvu soc. péče a ministerstvu financí, tož nemůžeme nic jiného z toho dedukovati, než že ministerstvo soc. péče Ústřední sociální pojišťovně nevěří, ačkoliv v ní není přece žádná většina socialistická a nejsou tam zastoupeni pouze pojištěnci, nýbrž paritně také zaměstnavatelé. Ale i kdyby tam byla většina pojištěnců, tož myslím, že plným právem, protože nejde o po. jištění zaměstnavatelů, nýbrž zaměstnanců, o pojištění dělníků, kteří konečně také na toto svoje pojištění sami si musí platiti. (Hlasy: Platí i za ně často zaměstnavatelé!) Ani jeden ze své kapsy nedal krejcaru. Přiveďte mi jediného, který ze své kapsy na pojištění dělníků dal jediný krejcar.

A teď podívejme se na ty důvody, které vedly ministerstvo soc. péče k předložení vládního návrhu. Pan ministr soc. péče řekl, že tento návrh nebyl předložen bezdůvodně, že novelisaci chtěly samy nemocenské pojišťovny. Podívejme se do návrhu. Z toho, co chtěly nemocenské pojišťovny, nemění se jediná písmena. Po novelisaci volali prý pojištěnci sami. Podívejme se do návrhu. Jediné písmeno není změněno v oněch paragrafech, do kterých si stěžovali pojištěnci. Ale ministerstvo sociální péče praví: Ono bylo potřebí respektovati také návrh a přání jiných stran, které uváděly, že nemáme pojišťovacího soudnictví, zejména že nemáme rozhodčích soudů pojišťovacích, že není provedeno pojištění v zemědělských pokladnách, že není možno vypsati volby do nemocenských pojišťoven. Rád bych věděl, proč? Proč není možno vypsati volby do nemocenských pojišťoven, toho jsme se nedověděli a toho se také dlouho nedovíme, poněvadž by potom ta samospráva nebyla v rukou úředníků ministerstva sociální péče, kdyby se l volby provedly. A to jsou pravé důvody, pro které musel býti předložen tento vládní návrh. Ne, aby ministerstvo se řídilo zásadou: Co není, musíme vybudovati nebo dobudovati. Ne, právě proto, že to není vybudováno nebo dobudováno, musíme rozbourati celou strukturu sociálního pojištění dělnického. (Výborně! - Potlesk.)

Ministerstvo soc. péče dokonce říká, že jsou takové překážky, že na př. nevíme, co je to dělník. - Ó, víme, to velmi dobře víme. - Že nevíme, co je to sezonní dělník. - Víme to velmi dobře. - Že nevíme, co je to domácký dělník. - Není prý spolehlivé definice pro pojem domáckého dělníka. Upozorňuji, že revoluční Národní shromáždění v r. 1920, když se dělal zákon o domácké práci, dalo si hodně rozmýšlení a starostí, aby se definice pojmu domáckého dělníka našla. Ale i když přiznáme, že zákon o domácké práci sám upozorňuje, že jeho definice nemůže býti ještě definitivní, tož jest povinností resortního ministra, když přichází tato otázka znovu v potaz, aby se namáhalo tu definitivní definici pojmu domáckého dělníka najíti a nesahalo k jednoduchému prostředku, vyhoditi jej ze starobního a invalidního pojištění, protože to je trochu pohodlnější a jednodušší.

Domnívám se, že kdybychom procházeli jeden odstavec za druhým, jeden paragraf za druhým, nenajdeme tam ani stínu nějakého sociálního pokroku. Ten zákon jest možno nazvati opravdu zákonem reakčním, když už nechci použíti těch ostřejších slov, kterých tu již použili někteří moji předřečníci.

A myslíte, slavná sněmovno, že jenom v tomto směru se u nás jeví sociální reakce? Jest trapno českému člověku, když se dostane někdy před mezinárodní forum a vidí, jak si to považuje každý kulturní stát za čest, za chloubu, když se před ním může pochlubiti určitým sociálním pokrokem. Všecky ostatní kulturní státy v sociálním pokroku hledají čest - a my hledáme slávu ve zpátečnictví. (Výborně!)

Podívejte se jen, jak vypadá u nás otázka 8hodinové pracovní doby. Máme zákon, ale již jen na papíře. Via facti máme již jinou než 8hodinovou dobu pracovní (Tak jest!), a tu konvenci washingtonskou jsme ratifikovali první ze všech evropských států hned po roce 1919, kdy byla na první Mezinárodní konferenci práce usnesena. A po 8 letech, co jsme tuto konvenci ratifikovali, musí býti naše vláda upozorňována Mezinárodním úřadem práce, že sice ratifikovala, ale ratifikaci neprovedla, že nám zejména schází ustanovení o tom, že má býti 25% přirážkou honorována práce přes čas. Ačkoliv toto upozornění dostáváme již po třetí, do dnešního dne nebylo důsledkům ratifikace učiněno zadost. (Slyšte!) Úmyslně jsem vzpomněl právě tohoto nedostatku, abych se dostal ke kapitole práce přes čas, na které chci demonstrovati, že máme u nás 8hodinovou dobu pracovní opravdu jen na papíře. Na letošní 10. Mezinárodní konferenci práce všiml s celý zahraniční svět, jak u nás rapidně roste počet hodin přes čas. Je to opravdu povážlivý zjev, že od r. 1921, kdy jsme měli 3 miliony hodin přes čas, máme r. 1925 již 14,500.000 hodin přes čas. (Slyšte!) A kdybyste se podívali do ředitelské zprávy, najdete tam zajímavou věc. Ředitelská zpráva 10. Mezinárodní konference práce uvádí pochopitelně na vysvětlení toho zjevu to, co jí v únoru letošního roku na vysvětlení poslala československá vláda. Praví se tam: Živnostenští inspektoři vzestup práce přes čas přičítají z části zlepšení výrobní situace, z části obcházení předpisů o 8hodinové pracovní době. Prostě se pracuje přes čas bez povolení a ohlašování. A teď se, prosím, podívejme, jak to vypadá ve světle objektivní kritiky. Dal jsem si práci, abych z úřední statistiky ukázal, že vzestup práce přes čas u nás není v žádné souvislosti se zhoršením nebo zlepšením výrobní situace. Největší nezaměstnanost měli jsme v r. 1922 a 1923. V r. 1923 v lednu měli jsme již 441 tisíc nezaměstnaných, tedy skorem půl milionu. Průběhem r. 1922 stouplo to až na tu strašlivou cifru v lednu 1923. Měsíční průměr nezaměstnanosti v r. 1922 byl 195 tisíc, tedy skorem 200 tisíc, a měli jsme v tomto roce při zmíněném průměru měsíčním 1,900.000 hodin přes čas. 200 tisíc nezaměstnaných průměrně, ale 1,900.000 hodin přes čas. (Slyšte!) Ale, prosím, podívejme se na ten r. 1923. V r. 1923 byla nezaměstnanost nejkritičtější a měsíční průměr byl 268 tisíc nezaměstnaných. (Slyšte!) A v tom roce 1923 počet hodin přes čas stoupl na 3,200.000. O 100 tisíc stoupl počet nezaměstnaných a o 11/2 mil. stoupl počet pracovaných hodin přes čas. (Výkřiky.) Vláda to vysvětluje tak, že ten vzestup je za- viněn zlepšením výrobní situace. V r. 1924 jsme měli průměrně měsíčně nezaměstnanost 114 tisíc, ale oproti r. 1923 stoupl počet hodin přes čas na 10,700.000. A v r. 1925 máme jich již 14 1/2 mil. a průměrnou nezaměstnanost 61 tisíc za měsíc. Opravdu s velkým zájmem jsem sledoval jednání o této kapitole v rozpočtovém výboru. V rozpočtovém výboru se hlásilo úředně z ministerstva soc. péče, že dozorčí i správní orgány zakročují s veškerou přísností proti těm, kteří obcházejí ustanovení zákona o 8hodinové pracovní době a bez ohlášení a bez povolení pracují přes čas. Podívejme se, co naproti tomu praví druhý úřední orgán, který musí býti lépe informován, než jsou pánové z ministerstva soc. péče.

Přečtu vám doslovně, aby mně nikdo nevytýkal, že jsem jediné slovo zkreslil, jeden pasus ze zprávy ústředního živnostenského inspektorátu, který je k posouzení tohoto zjevu pro nás směrodatnějším než ústřední úřad, ministerstvo soc. péče. Ve zprávě se praví: "Zmínku zaslouží náhled majitele továrny na stříkačky (doz. okres pardubický), který prohlásil na výtky učiněné pro neoprávněnou práci přes čas, že žádost předložil pouze z formality a pracoval přes čas bez vyčkání vyřízení žádosti proto, poněvadž nepotřebuje zvláštního povolení, uzná-li sám, že práce přes čas je nezbytná. Byl pokutován 500 Kč. Majitel strojnického závodu téhož doz. okresu pracoval též přes čas bez povolení. Byv přistižen, zpupně prohlásil - praví doslovně zpráva živnostenských inspektorů - že uznává jen dřívější zákony, republikánské nikoli. Normální 48hodinovou pracovní dobu mohl by prý jen tehdy dodržeti, když by mu byla státem zajištěna podpora 500 Kč měsíčně. Povolení práce přes čas pokládá prý za nutné jen tehdy, jde-li o práci po sedmé hodině večerní. Jest litovati - praví zpráva - že za tuto zřejmou sabotáž zákona byla mu na podnět úřadu uložena okresní politickou správou pokuta toliko 200 Kč. Doporučovalo by se, praví živnostenští inspektoři, aby také při pokutách za nepovolenou práci přes čas byly ukládány částky přiměřené finanční schopnosti závodu, protože je zjevno, že pokuta malá mine se s výsledkem."

To ovšem vypadá potom trochu jinak, než jak to líčilo ministerstvo soc. péče v rozpočtovém výboru. A rozumí se, že tu v prvé řadě přichází v úvahu ministerstvo vnitra, které by mělo své podřízené orgány poučiti, že je jejich povinností bdíti nad tím, aby se republikánské zákony nejen uznávaly, jak negativně prohlásil onen zpupný zaměstnavatel, o kterém mluví tato zpráva živnostenských inspektorů, ale aby také byly dodržovány a prováděny. (Výborně!)

Na Mezinárodní konferenci práce pochopitelně takovýchto desolátních zjevů v naší sociální politice nevypichujeme. Naopak, když se dostaneme před mezinárodní forum, vidíme tam k velikému úžasu vystoupiti chlubné plíce vlády, která tam hlásí: "U nás máme ideálně uspořádané pracovní a mzdové poměry." Kdyby si snad slavná sněmovna přála, přinesl bych doslovné znění té chlubné řeči, že nejenom celá vláda, ale zejména ministerstvo zemědělství se s největší svědomitostí stará o to, aby zemědělské dělnictvo melo všude své pracovní a mzdové podmínky řádnou kolektivní smlouvou upraveny. Neřekne se ovšem, že ministerstvo zemědělství a také vláda sice zasahuje do soukromopodnikatelských poměrů, ale že je pod svícnem ta a že vláda sama zásadně se brání uznání kolektivních smluv a odborových organisací dělnických. Tam se zapře, že první, kdo nechce s dělnictvem, se svým zaměstnanectvem, uzavříti kolektivní smlouvu, je právě ministerstvo zemědělství, které jí nemá na žádné pile, v žádném hřebčinci a na žádném státním statku (Slyšte!) a že se zásadně už 21/2 roku vzpírá uzavříti se svými zaměstnanci kolektivní smlouvu. Měla by se tam jednou přečísti také takováto ilustrace vzorných pracovních poměrů a vzorných pracovních podmínek vůbec, jak to líčí ti, kdož jsou odsouzeni žíti v zaměstnavatelském "ráji" ministerstva zemědělství.

Jako protějšek k chlubným plícím, o kterých jsem zde mluvil, přečtu, jak vypadají ve státních hřebčincích poměry zaměstnanců ministerstva zemědělství (čte): "Na Slovensku v Prešově a v Podkarpatské Rusi v Turja Remetách jsou státní hřebčince, které spravuje ministerstvo zemědělství. Zaměstnanci nevědí, jsou-li v trestnici či v hřebčincích. Každý den, někdy i dvakráte denně jsou hlášení (raport), pokuty, nadávky jsou již obvyklým zjevem (i ženy zaměstnanců bydlících v ústavu měly hlášení) " - to jest, když některá z žen nepozdraví paní ředitelovou: ruku líbám, milostivá paní!, nechá je pan ředitel vyrukovati, postaví je do řady a drží jim raport o slušném chování - "vyhazování ze zaměstnání bez ohledu na to, jde-li o zaměstnance, který po 4 i více roků konal poctivě službu státu, jest slibováno vždy tomu, kdo projeví nespokojenost,. Odborová organisace nechce se uznávati, tím méně důvěrníci dělnictva. Pracovní doba je 12 hodin denně, práce přes čas se neplatí, s nikým se nejedná, jen se nařizuje s poukazem, že je to rozkaz, pana ředitele. Nejvyšší mzda denní jest 22 Kč: a 3 Kč slovenský přídavek, celkem 25 Kč, ať již jedná se o řemeslníky (kováře a pod.) nebo o ošetřovatele koní. Tuto nejvyšší mzdu mají: však jen ti, kteří nejméně 4 roky v ústave v jsou zaměstnáni."

Takto vypadá ve skutečnosti starost ministerstva zemědělství o jeho zaměstnance, s čímž se ovšem před mezinárodním forem nepřizná. Zrovna tak, jako ministerstvo zemědělství, brání se ministerstvo pošt, aby uzavřelo kolektivní smlouvy se svými zaměstnanci u automobilového provozu a stavby telegrafních a telefonních linek. A právě tak se brání i ministerstvo nár. obrany uzavírati nadále se svými zaměstnanci kolektivní smlouvu. Snad se nám podaří v budoucnosti tento odpor zlomiti. Ale při každém doteku této otázky vytáhne se fascikl, v němž se listuje, jak vypadala meziministerská anketa o otázce kolektivních smluv ve státních podnicích. A z toho fasciklu se dovídáme, že všechna ministerstva naší republiky vyslovila se proti uzavírání kolektivních smluv se zaměstnanci. (Různé výkřiky čsl. soc. demokratických poslanců.) A všechna ministerstva naší republiky vyslovila se pro úplně volný poměr se svými zaměstnanci. Je mi líto, že to neslyší pan ministr soc. péče, a jest mi také líto, že to neslyší pan ministerský předseda, když prohlašuji, že na příštích mezinárodních konferencích práce musí se a bude se mluviti jen pravda. A o to se my již postaráme. (Výborně!) A jestliže z té pravdy bude nepříjemno někomu v naší republice, tož ať se zavčas udělají opatření, aby k té mezinárodní ostudě nemusilo dojíti.

I ve stavu ratifikací vidíme ducha dnešní sociální politiky. Podívejte se, 24 úmluv bylo přijato na dosavadních mezinárodních konferencích práce. Některé již r. 1919, některé r. 1920, na př. úmluvu o nezaměstnanosti Československá republika dosud neratifikovala, ačkoliv jsme měli na to 7 let času. Jak vypadáme celkově, je opravdu hanlivým obrázkem. Belgie, stát, který není ani rozlohou, ani počtem obyvatelstva větší, než naše republika, stát, který byl válečnými účinky jistě více dotčen než naše republika, ratifikovala již 17 z těchto 24 úmluv. Bulharsko, balkánský stát, 16, Estonsko 14, Polsko 13 (Slyšte!), - máme o Polsku své mínění, vždyť tak rádi zvedáme bradu nad ním - Velká Britanie 13, Jugoslavie 12, Lotyšsko 12, Rumunsko 11, Švédsko 11, Italie, ta fašistická Italie, 11, Řecko 10, Finsko 9, Indie 8, Holandsko 8 a teď teprve přichází Československo také s 8 ratifikacemi.

Při duchu dnešní sociální politiky nijak mne nepřekvapuje, že v zahraničním výboru vedl se boj o to, zdali se má ministerstvu soc. péče stanoviti časový limit, do kterého má provésti ratifikace ostatních úmluv a do kterého má také tyto ratifikace vtěliti v naše zákonodárství. My to vidíme nejen v otázce těchto ratifikací, nýbrž i v každém jiném počinu vlády, jak se dnes všechno, co je v souvislosti se sociální politikou, pojímá laksně a lehkomyslně.

Ratifikovali jsme také úmluvu o zákazu zaměstnávati mladistvé dělníky při noční práci. Ať se podívá někdo z vládních činitelů do zprávy živnostenských inspektorů, jak u nás vypadá zákaz zaměstnávati dělníky při noční práci. Ať se jde podívati k panu Hernychovi do Ústí n. Orl., kde se o 2. hodině noční střídají sotva škole odrostlá děvčata v továrně. Potom se nedivte, že ten pan Hernych, který má tak zatížené svědomí nejen po stránce svého sociálního, lidského cítění, ale i po stránce dodržování republikánských zákonů, se brání, aby se dělnictvo ani do schůze nesešlo, aby se tam o těch afrických poměrech nehovořilo, aby se na nich nemohlo uraditi, jak si od těch poměrů pomoci. A ovšem, i když se do takového shromáždění. které musí býti v zájmu neklidného, černého svědomí továrníkova rozehnáno, přijde s revolverem v kapse, to se pěkně zatušuje. Jsem zvědav, co po přísném úředním vyšetření udělá ministerstvo vnitra na ochranu koaliční svobody dělnictva (Výborně!) před takovýmito nesvědomitými zaměstnavateli. Chápal bych, když úřady dělají překážky koaliční svobodě, ale nebyli jsme ještě svědky zjevů, ani za Rakouska, aby se fabrikant opovážil rozehnati dělnické shromáždění s revolverem v kapse.

Je potřebí, aby tyto případy byly exemplárně pro výstrahu potrestány a aby koaliční svoboda dělnictva byla náležitě chráněna. Bojím se ovšem, že se to nestane do, důsledků, protože jsme v rozpočtové debatě také slyšeli dost naivní nazírání na otázku té koaliční svobody, když se jednalo právě o četnictvo, kterému ministerstvo vnitra, onen ochránce koaliční svobody, nechce povoliti ani nevinné odborné spolky. A poněvadž musí se to také něčím odůvodňovati, praví se proto, že je nutno, aby veřejný orgán, který musí sloužiti všem vrstvám obyvatelstva bez rozdílu národnosti, náboženství a politického přesvědčení, nebyl vystaven vlivům politických stran, resp. politickým vlivům vůbec. Domnívám se, že i při této úzkostlivosti, úzkoprsé praksi nepovolit orgánům bezpečnosti ani odborné spolky, přece jenom se nezamezí tomu, aby četník nebo strážník, který cítí socialisticky, jenom proto, že nesmí míti odborovou organisaci, přestal tím socialistou býti.

Jdeme v tom protilidovém kursu opravdu do důsledků. Kterákoliv otázka, dotčená jako otázka sociálně politická v rozpočtovém výboru, ukazovala, jakého máme opravdu nejen nového ducha, ale jakou máme dokonce i novou teorii v sociální politice. Od r. 1921 namáháme se, aby se jednou dostalo spravedlivé, lidské úpravy hmotných poměrů okresním cestářům. Od r. 1921 až do projednání daňové reformy byly tu pořád výmluvy, že nejsou uspořádány finance okresních správních komisí nebo na Moravě silničních výborů, tedy jedna výmluva za druhou. Po uplatnění daňové reformy nemusí se již utíkati ministerstvo vnitra k výmluvám, teď již má argument: totiž, že je otázkou, na kolik přirážkový limit, stanovený právě daňovou reformou, umožní, aby se otázka hmotné úpravy cestářů projednala. A teď si představte tu zvrácenost v té sociální politice. Každý by se domníval, že se přirážkový limit udělá podle toho, jaké jsou potřeby okresu. Ale ono se to vezme obráceně, napřed se stanoví přirážkový limit a řekne se: Co vám přirážky vynesou, s tím musíte hospodařit. A kdyby vám na ty okresní cestáře nezbylo nic, tak vám na těch silnicích musí pracovat snad zadarmo. Taková je u nás sociálně-politická duchovost-mentalita. Kdybychom šli do těch nejpodružnějších detailů, uvidíme, jak se bývalý příznivý kurs změnil v kurs protilidový, jak jinak i to policajtské, byrokratické, militaristické Rakousko, jak jsme si zvykli mu říkati, respektovalo odborové organisace dělnické. Myslím, že mnohý ze slavné sněmovny pamatuje se na existenci rakouského "Arbeitsbeiratu", pracovní rady, která byla složena ze zástupců dělnických odborových organisací, a které se předkládalo k dobrozdání všecko, co Rakousko v sociálně politických otázkách hodlalo uplatňovat. Jsou u nás alespoň tak respektovány odborové organisace? Železničáři musili hroziti pasivní resistencí, než jejich odborová organisace byla respektována a než se s ní mluvilo o služebním řádu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP