Středa 30. listopadu 1927

Chci však poukázati na jiný opravdu drastický případ, jak se dnes změnil ten kurs a v co se ten kurs zvrhl. Ministerstvo veřejných prací vypracovalo návrh na změnu zákona č. 242 o hornickém provisijním zaopatření v bratrských pokladnách. Návrhem tím se horničtí provisionisté v tom specielním pojištění nechají až do vymření, ale zato se jim vezme 1/3 z provise pojištěnců a také 1/3 z vdovských rent a také 1/3 ze sirotčích rent. (Výkřiky.) Každý by se domníval, že tento návrh ministerstva veřejných prací bude předložen hornickým odborovým organisacím, aby horníci-pojištěnci řekli k němu své stanovisko. Nestalo se. Před více než 2 měsíci byl návrh tou nejdůvěrnější, přísně důvěrnou cestou rozeslán všem svazům průmyslníků (Slyšte!), ať měly s hornictvím co dělati, či nikoliv. Ale do této chvíle se tento návrh nepředložil ani jediné hornické organisaci, jako kdyby se jednalo o pojištění těch majitelů dolů nebo pojištění průmyslníků, a oni se měli vysloviti, zda je to dostatečné, když se horníkům béře 1/3 z jejich hubených provisí. A tak to vypadá v každém jiném směru, ať zavadíte o kteroukoliv otázku.

Ministerstvo sociální péče vybavilo svůj rozpočet na zprostředkování práce velmi "opulentně", ani celou 1/4 milionu Kč nedává na zprostředkování práce. Domnívali byste se, když se tu se strany odborových organisací vykonává kus veřejné funkce, funkce aspoň v zájmu veřejnosti, že ministerstvo sociální péče ukáže aspoň tolik porozumění, jako staré rakouské ministerstvo vnitra. Toto dávalo na výkazy odborovým organisacím o výsledku zprostředkování práce ne, řekl bych, subvenci, ale příspěvky na uhrazení administrativních výloh. Republikánské ministerstvo sociální péče nedá jim ani jediného krejcaru, ačkoliv zprostředkování odborovými organisacemi je nejméně o 1000% intensivnější, než bylo za éry rakouské. Zato se postaralo ministerstvo financí, aby ukázalo svou "přízeň" k odborovým organisacím, že místo nějaké podpory si vymyslilo, že se budou platiti poplatky z podpor, vyplacených nezaměstnaným, poněvadž prý se jedná o pojištěné částky. Dále vymyslelo si, že ze jmění odborových organisací musí se platiti ekvivalentní poplatek, a nakonec si vymyslilo, že z odborových listů, které jsou členům dávány zdarma, se vyměří odborovým organisacím: daň z obratu. A teď také berní šroub na ty odborové organisace uhodil opravdu nelidsky.

Poněvadž nechci přičiňovati k ilustraci sociální politiky žádných politických poznámek, chci jenom konstatovati, že takto, jako jsem ji vylíčil, vypadá u nás sociální politika. A poněvadž se domnívám, že tyto důkazy opravdu musejí přesvědčovati, věřím také, že u nás se plným právem mluví o sociální politice třídní msty. (Výborně!) A pokud u nás bude prováděna sociální politika třídní msty, nemáme důvěru k vládě, která ji provozuje, a zejména také nemáme důvěru k resortnímu ministerstvu, které ji má prováděti, a podle toho se také zachováme při hlasování o rozpočtu. (Výborně! - Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.)

Místopředseda dr Buday (zvoní): Ďalším zaznačeným rečníkom je pán posl. Košek. Dávam mu slovo.

Posl. Košek: Slavná sněmovno! Budiž mi dovoleno, abych jménem poslaneckého klubu čsl. strany lidové, již kladu si za čest na tomto místě zastupovati, promluvil několik slov k právě projednávanému státnímu rozpočtu.

Všemi řečníky ze stran oposičních bylo zde vždy zdůrazňováno, že vláda předložila tři předlohy soc.-politickému výboru, a to předlohu novelisace sociálního, starobního a invalidního pojištění, předlohu o podporách v nezaměstnanosti podle gentského systému a předlohu o domáckém trhu práce.

Co se týče podpory v nezaměstnanosti podle systému gentského, chtěl bych z tohoto místa klidně prohlásiti, že dostává se zadostiučinění nám, kteří jsme při projednávání staré předlohy stavěli se proti té předloze prostě z těch důvodů, poněvadž jsme jasně poznávali, že tato předloha v dobách nezaměstnanosti československému dělnictvu nejen nepomůže, ale uškodí. Máme toho tady plné důkazy a došlo na naše slova. Můžeme dnes klidně prohlásiti, že odborové organisace dělnické, ať té neb oné složky, stojí dnes takřka v úpadku svých finančních prostředků. A žádný z ministrů dřívějších československých vlád nepřišel s novelou - až teprve ministr, jenž náleží naší straně, a tu okamžitě novela zákona o podporách v nezaměstnanosti podle gentského systému stává se, i u oposičních stran, kamenem úrazu. Myslím, že by bylo bývalo daleko lépe, až dojde k projednávání řečené novely, kdyby se klidně předloha prozkoumala, a tam, kde bude možno širokým vrstvám dělnickým vyjíti vstříc zlepšením, i naše odborová organisace dělnická - mohu klidně prohlásiti - bude státi plně na svém místě.

Předloha zákona o novelisaci sociálního pojištění stává se také kamenem úrazu a všichni řečníci z oposičního tábora mluví proti ní. Ano ozvala se tady i slova, že novela zákona o sociálním pojištění je aktem msty nynější vládní většiny. Myslím, že mně páni dají za pravdu, když řeknu, že po této novelisaci nevolala vláda, nevolali poslanci, nýbrž volaly právě široké vrstvy chudého pracujícího lidu. (Předseda Malypetr ujal se předsednictví.) A proč po ní volaly? Volaly po ní pouze z těch důvodů, že za dnešních těžkých výdělkových a pracovních poměrů byly platy, které vydělávaly, pro ně prostě nesnesitelnými.

Ovšem novelisaci podává dnes již ministr nesocialista a proto je návrh zákona na novelisaci šmahem špatným, proto musí se odsuzovati a ne zkoumati a hledati, co by v něm bylo dobrého.

Předloha snižuje náklady na pojištění o plných 20% v nejnižší třídě, tedy je pro ty nejchudší. Snižuje příspěvky na sociální pojištění o 41%. Není to tedy úleva pro zemědělce, spíše bych řekl, že je to úleva pro zemědělské dělnictvo, pro služebné a pro nejmladší dělnictvo, a při tom jejich požitky a pense se přece nesnižují. Snížení docilováno na správních výlohách a pak na zúročení.

Jestliže pánové z oposice vytýkají vyšší zúročení, pak bych chtěl jen připomenouti, že u soukromého úřednictva jsou pro zúročení 4 1/2% a že tedy jejich odpor na tomto místě není správným.

Řekl jsem již, že několika řečníky z řad - oposice bylo zde proneseno, že je to akt politické msty. Můžeme pány ubezpečiti, že to není akt politické msty, nýbrž akt hospodářské a sociální nutnosti. A pokud se týká dalšího obvinění ze sociální reakce, chtěl bych říci do řad oposice otevřeně, že se my k nim sociálnímu cítění a sociální spravedlnosti nebudeme choditi učiti. Celé naše sociální cítění je dáno naším programem a ten my dovedeme také plniti. Ovšem panové si to udělali velmi pohodlně. Oposici se dobře kritisuje, a ostatním se pak nechá práce.

Vytýkalo se, že nebyla podána zároveň i osnova o přestárlých. Této sněmovně byla podána již jedna osnova o přestárlých, ale dodnes se o ní nejednalo, poněvadž vázala podporu přestárlým na podporu chudinskou. A tu klidně říkáme, že tak jsme si podporu osobám přestárlým nepředstavovali, aby totiž dělník, který poctivé pracoval, který se byl po celý svůj věk pečlivě staral, proto, že se na něho již nevztahoval zákon o sociálním pojištění, poněvadž překročil 65 let věku, byl často nucen, nemaje žádných úspor, pro zbytek svého života obraceti se na svou obec, aby mu dávala chudinskou podporu. Abychom tyto veterány práce vázali zákonem na podporu chudinskou, k tomu u nás, přiznávám se otevřeně, žádné chuti nebylo a nikdy také nebude. Spíše bych řekl, že celý ten boj, který se zde odehrává při projednávání státního rozpočtu, boj o novelisaci sociálního pojištění, je bojem o politické a mocenské državy v nemocenských pojišťovnách. Po celá desetiletí byly pokladny, dnes nemocenské pojišťovny, doménou určitých politických stran. Byly zaopatřovacími - a dobře zaopatřovacími ústavy - pro různé agitátory, byly místem, kde byli pány a dovedli svého postavení ve prospěch svých straníků a svých stran dobře využíti. Věřím, že se jim dnes odtamtud nechce. Dnes však jde o jedno: musí býti nahlédnuto také do toho hospodářství. Provádí se revise hospodářství nemocenských pojišťoven a při tom vycházejí častokráte najevo věci budící hrůzu, jak bylo s dělnickými penězi hospodařeno. Až věci budou skončeny, veřejnost se přesvědčí, že máme opravdu příčiny tyto věci co možná nejdříve změniti, a to v zájmu pojištěnců i soc. pojištění.

Byly zde vyslovovány hrozby. Hrozilo se zde jednotnou frontou a ulicí. I to je možno, že se rozvášněné davy vyvedou na ulici. Ale pak bych chtěl připomenouti právě těm pánům, kteří tuto hrozbu s těchto míst byli pronesli, že oni vůdci nebudou, že nebude vůdcem ani pan kol. posl. Bechyně, ani pan kol. posl, dr Winter, ale vůdcem těchto dělníků na ulici bude spíše pak pan kol. Harus a pan kol. Bolen. (Výborně!) A ostatní budou jen trpnými přisluhovači a přihlížiteli toho, co se bude odehrávati. (Posl. Karpíšková: Vaši dělnici se proti vám bouří! Tam se podívejte!) My se budeme starati o své, že ano, paní kolegyně. My se též o ně staráme a buďte jista, že se o ně budeme starati poctivě a pečlivě. A až uvidí i to vaše dělnictvo, že jsme se o ně starali my snad lépe, možná, že pak ulicí hroziti nebudete.

Vyvolali jste v Praze stávku, byla to stávka stavebníků. Podívejte se, komunisté stávku vyvolali. Poznamenávám k tomu, že měli zde vinu i stavitelé, poněvadž nechtěli uzavříti řádnou kolektivní smlouvu, ale vinu jste měli též vy, že jste se nedovedli řádně komunistům opříti. A jaký byl výsledek? Několikatýdenní ztráta mzdy, která šla přes miliony, a výsledek nic. Dělnictvo šlo do práce za horších podmínek, nežli když z té práce odcházelo. My alespoň požadujeme, aby co nejdříve vláda přišla s návrhem zákona, jímž by se uzákonila závaznost kolektivních smluv a rozhodčích soudů, kterými se bude moci takovým neblahým případům předejíti.

Mluvíte o nás jako o většině reakční, nemůžete však ukázati ani na jediném případě, kde sociální zákonodárství doposud bylo zhoršeno. Není zde ještě takového případu. Uhájili jsme až doposud všech práv pro pracující vrstvy a myslím, že je uhájíme i v budoucnosti. Ale nejenom to. Již jsem dříve řekl, že vláda podala návrh na novelisaci zákona o podporování nezaměstnaných, který má býti projednáván co nejdříve. Tedy nejenom žádné zhoršování, ale my chceme zlepšování. Přimlouvám se za to, aby vláda co nejdříve předložila osnovu zákona o přestárlých. Víme, že měla býti předložena zároveň s novelisací sociálního pojištění, a že z formálních důvodů má býti předložena odděleně. Jen bych prosil, aby toto předložení nebylo dlouho odkládáno. Při tom je nutno uvažovati, jakou formou bychom zabezpečili osoby z jakýchkoliv důvodů nepojištěné a pojištění potřebné. Myslím, že i pro budoucnost bude nutno takovéto osoby zahrnouti do osnovy o přestárlých.

Několika slovy chtěl bych se zmíniti také o invalidní péči. Tato otázka jest u nás stále více a více ožehavá. Připravuje se novela, ale chtěl bych připamatovati, že v ní musí býti především pamatováno na ty válečné poškozence, kteří jim i skutečně jsou, na válečné slepce, kterým nikdo, ani sebe větší invalidní renta, nenahradí to, čeho v kruté válce pozbyli, dobrodiní zraku, kterého nepozbyli vlastní vinou, nýbrž z vůle cizí. Žádáme, aby v novele byli přesně rozlišeni ti, kteří z vůle cizí pozbyli svých údů, ať je to ruka, ať je to noha. Žádná prothésa, žádny umělý úd nemůže jim nahraditi úd vlastní. Přál bych si, aby v novele na tyto nejtěžší ubožáky bylo řádně pamatováno. Odpusťte, že řeknu, že máme velmi mnoho válečných poškozenců, majících 30, 35% své invalidní neschopnosti. Ti klidně vydobývají svoji vezdejší skývu chleba. Ale válečný slepec, invalida bez ruky nebo nohy si nemůže vydobývati vezdejší chléb. Zde by bylo velmi záhodné, aby ministerstvo soc. péče při sjednávání novely zákona o válečných poškozencích pamatovalo dostatečně především na tyto dvě kategorie válečných poškozenců.

Náklad na invalidní péči klesá ubýváním jich, i z jiných důvodů. Myslím, že úspor zde dosažených mohlo by se velmi dobrým způsobem použíti tak, jak jsem svrchu naznačil. My jsme ochotni v otázkách sociálních spolupracovati s každým a když nebude této spolupráce, budeme sami pokračovati ve svém úsilí sociálně politickém proto, že snahou naší jest, odstraniti bídu, křivdy, těžkosti drobného pracujícího lidu, aby vedlo se širokým vrstvám našeho drobného československého lidu alespoň trošku obstojněji. Víme, že pak také nebude porušen pořádek a klid ve státě. Víme také, že potom se na ně v každé těžké době bude moci stát náš spolehnouti. Jako strana, stojící na křesťanském podkladě světovém, jako strana křesťanské spravedlnosti, budeme se o tyto široké vrstvy celou svou váhou a silou, i o jejich hmotné a duševní statky vždycky poctivě a spravedlivě starati a budeme hleděti, abychom jim přinášeli to, čeho k svému těžkému živobytí na trnité cestě životem potřebují. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je p. posl. Major. Dávám mu slovo.

Posl. Major: Od reakčnej vlády nedá sa inšie očakávať, ako reakčné činy, stále útoky na pracujúce vrstvy. Vláda používa zákonitých a nezákonitých prostriedkov na znemožnenie každého pohybu, ktorý by smeroval ku zlepšeniu hospodárskeho a politického stavu robotníkov a roľníkov a v tejto jej snahe veľaráz priamo nariadi svojím podriadeným orgánom, aby jednaly trebárs i nezákonitým spôsobom s ľuďmi, ktorí si konajú iba svoju proletársku povinnosť voči robotníckym masám.

Polícia, četníctvo, súdy sú slepým nástrojom panujúcej buržoázie a chovajú sa tak, ako keby ich neviazaly žiadne zákonité predpisy. Cenzúra svevoľne zúri, zvlášte keď sa píše niečo o prechmatoch polície, četníctva, okresných úradov, pozemkového úradu, o súdoch, slovom o všetkých tých inštitúciach, ktorých povinnosťou je hájiť a udržovať zhnilý a na smrť odsúdený kapitalistický poriadok.

Dvojnásobne sa vzťahuje toto konštatovanie najmä na Slovensko, ktorá zem neblahým režimom českého kapitalizmu bola hospodársky úplne vydrancovaná a kde na poli politickom pomaly zaniknú takmer všetky ľudské práva, kde exponenti besného šovinizmu majú voľné pôsobište zničiť existencie, defraudovať, vraždiť, pľuvať na zákony, nadužívať svojej úradnej moci bez toho, že by boli pre to aspoň disciplinárne stíhaní, keď už nie zatknutí.

Keby sa jednalo iba o niekoľko výnimočných prípadov, mohlo by sa tvrdiť, že sú to prechmaty jednotlivcov. Nejde tu však o ojedinelé prípady, ale o systematické, plánovité, na vidomočí zlomyseľné útoky, ktorými policajní riaditelia, okresní náčelníci, četnícki strážmajstri a policajní špiclovia chcú si zaslúžiť "signum laudis" od svojich nadriadených.

Bratislavská polícia je presiaknutá duchom bývalého policajného riaditeľa Klímu. Po smrti Klímovej policajný radca Benda chcel sa stať riaditeľom bratislavskej policie a vyvolal t. zv. pasovú aféru, do ktorej chcel siloumocou zapliesť i nášho redaktora súdruha Verčíka. Pasová aféra však už dávno ztroskotala, zjistilo sa, že to bola iba špinavá provokácia pána Bendu, ale napriek tomu súdruh Verčík bol ponechaný ešte dlhé mesiace vo vyšetrujúcej väzbe bez všetkej príčiny. Keď sa intervenovalo v jeho záležitosti na štátnom zastupiteľstve, ani sám hlavný štátny zástupca nevedel povedať, že prečo je súdruh Verčík väznený? Ako to predsa môže byť, že nebol prepustený hneď na slobodu? Nebol tu snáď nátlak robený na štátneho zástupcu nejakou vyššou inštanciou? Nemalo toto taký náter, ako keby na príklad minister spravedlnosti a vnútra takýmto spôsobom chcel presvedčiť celú verejnosť o neodvislosti a nestrannosti meštiackych súdov?

Druhý prípad: 8. novembra t. r. konala sa domová prehliadka v administrácii "Pravdy" a "Munkás" v sekretariáte strany komunistickej v Bratislave a tiež po niektorých súkromných bytoch našich súdruhov. Hľadali sa akési protimilitaristické letáky. Tu musím konštatovať a dôrazne pribiť, že ani v administrácii, ani v sekretariáte nenašiel sa ani jedon z tých nebezpečných letákov. O tom svedčí tá úradná a hodnoverná zápisnica, ktorá je podpísaná so stránky našej a so stránky polície. Polícia však neuspokojila sa s takýmto výsledkom, ale s najväčšou bezočivosťou vrhla sa. na korešpondenciu strany, zhabala dopisy súvisiace s organizačným životom, cenzurované tlačivá, staré obežníky a všetok tento materiál odvliekla so sebou ako drahocenné dôkazy, hrozne kompromitujúce komunistickú stranu. V ten deň boli zatknutí i súdruhovia Roth a Varga, ktorí mali na svojich povaľách vraj akési staré letáky, nie síce tie, čo polícia hľadala, ale staré papiere, do ktorých sa balila slanina. Na druhý deň ráno zatknutý bol súdruh Široký, zamestnanec sekretariátu. Zatkli ho preto, lebo vraj on je zodpovedný za sekretariát. Tedy, prosím, na sekretariáte polícia nenašla ani jedného letáka. Nenašla ani na súkromnom byte súdruha Širokého nič kompromitujúceho. Dopisy, v ktorých vidiecke organizácie žiadaly nejaké vysvetlenie alebo strannícke legitimácie a staré obežníky, tiež nemôžu byť základom takéhoto neslýchaného jednania. Keby súdruh Široký i bol zodpovedný za sekretariát, prečo bo ale zatknutý, keďže na sekretariáte nič sa nenašlo? A prečo bol odvlečený spolu i s ostatnými súdruhy na štátne zastupiteľstvo, miesto toho, že by ich boli prepustili okamžite na slobodu? Prečo bola žiadana vyšetrujúca väzba, ba prečo bola táto ešte o ďalších pätnásť dní predĺžená? Ako sa opováži štátny zástupca držať vo väzbe nevinných ľudí? Či nie je tento prípad tiež markantným dôkazom toho, že tu pracujú neviditeľné ruky ministerstva vnútra a spravedlnosti, že sa tu robí brutálny tlak na štátne zastupiteľstvá a vyšetrujúcich sudcov, aby komunistov stoj čo stoj, zákon nezákon, na každý pád umlčali, znemožnili, z politického života odstrelili? Nepľuje sa tu otvorene na zákon, nekopne sa tu do paragrafov práve so stránky tých orgánov, ktoré sú, vraj, povolané k tomu, aby tieto zákony hájili a donútili občanov k tomu, aby zákony meštiackeho parlamentu rešpektovali? Či je to prípustné, aby polícia najprv zatkla nevinných ľudí, odovzdala ich štátnemu zastupiteľstvu, kde sa uvalí na nich vyšetrovacia väzba, ktorá sa v predĺži s odôvodnením, že je treba obžalovací materiál doplniť? Najprv zatknúť komunistov a potom hľadať proti ním dôkazy, to karakterizuje meštiacke súdnictvo. A s tým sa len potvrdzuje naše stanovisko, že každá inštitúcia kapitalistického poriadku, počnúce od uniformovaného policajta až po ministerstvo vnútra a spravedlnosti, ba až po meštiacky štát, či už je to monarchia alebo demokratická republika, nemá iného účelu, iba posilňovať tento vykorisťovací systém a zamedziť všetkým snahám, ktoré by toto panstvo ohrožovaly.

Drzosť a surovosť bezpečnostných orgánov presahuje všetky hranice. Politické schôdze komunistickej strany sú nepovoľované, políciou a četníctvom brutálne rozoháňané, za politické delikty, pre ktoré sú rečníci iných opozičných strán odsúdení na 8 až 14 dní, komunista sa odsudzuje veľaráz i na dva mesiace, a to nepodmienečne, i keby bolo to jeho prvým trestom, kdežto za jednoduché zločiny sa vymeriavajú podmienečné tresty. Za jednoduché priestupky odsudzujú sa ľudia na 100 až 200 Kč pokuty. Ba dokonca máme prípad, že jedon súdruh odsúdený bol pre politický prečin na niekoľko mesiacov väzenia na vlastné trovy, poneváč je však nemajetný, teraz chcú na ňom vymáhať 700 Kč, ktoré v páde nezaplatenia znova si má odsedieť a zasa len na vlastné útraty, tak že môže teraz očakávať snáď niekoľkoročné väzenie, ako keby bol kradol, defraudoval státisícové hodnoty.

Mládeži sa zakazuje vstup do robotníckych telocvičných jednôt a prihodilo sa na príklad v obci Maďarbéle, že četníci napadli výlet skautov, zhabali im všetky predmety a každý výletník bol odsúdený na 100 Kč poriadkového trestu, poneváč vraj porušili verejný kľud a poriadok. Meštiacki skauti a Sokoli môžu konať výlety, môžu ísť spevom po bratislavských uliciach, proletárskej mládeži podľa starorimanského porekadla: "Quod licet Jovi, non licet bovi" - čo možno Jovovi, nemožno volovi - sa to zakazuje. Už i 15- až 19roční mladíci dostanú teda názorné poučovanie z meštiackej demokracie o rovnoprávnosti všetkých občanov a nestrannosti meštiackych súdov.

O vážnosti parlamentarizmu hovoria, ba priamo kričia tie úžasné prípady, o ktorých bolo podané už niekoľko interpelácií. Poslanci sú bití policajtmi, četníkmi, ale nieto jedného príkladu, že by bol policajt alebo četník pre svoju surovosť trestaný. Odpoveď pána ministra vnútra na interpeláciu takéhoto rázu znie nasledovne: "Vyšetrovaním sa zistila nesprávnosť toho tvrdenia, ako keby bezpečnostné orgány boly nadužívaly svojej úradnej moci." (Výkřiky posl. Mikulíčka.) Bezpečnostný orgán dostane pochvalu, poslanec dostane obžalovací spis a kolečká štátneho aparátu točia sa ďalej k veľkej sláve meštiackeho parlamentarizmu. Oný uniformovaný policajt, četník, policajný špiceľ na Slovensku má viac imunity, ako člen Národného shromáždenia Československa. (Výkřiky posl. Mikulíčka.)

Na znemožnenie komunistických vodcov môže sa použiť podvod, falšované dokumenty, nesprávne výpovedi četníkov a policajtov, nezákonné besnenie štátnych zástupcov. Len jedon karakteristický príklad chcem tu uviesť. Súdr. posl. Steiner bol odsúdený na 8mesačný žalár pre poburovanie. Žiadal si odklad trestu, poneváč je nemocný. Lehota sa mu predĺžila do 1. decembra t. r., 6. novembra konala sa volebná schôdza v Komárne, kde do- šlo následkom provokačného chovania sa polície ku srážke a pri tejto príležitosti bol posl. Steiner obuškami zle zbitý. Myslíte, pánovia a dámy, že bolo snáď disciplinárne vyšetrovanie zavedené proti policajtom, ktorí takýmto zverským spôsobom porušili imunitu posl. Steinera? Nie, ale posl. Steiner obdržal od štátneho zastupiteľstva nasledujúcu výzvu:

"Pán Gabriel Steiner, poslanec, Komárno. Sdeľujeme, že vrch. štát. zastupiteľstvo v Bratislave, výnosom čís. 10.737/27, odvolalo povolenie odkladu trestu z toho dôvodu, lebo konáte agitáciu a sprievody a chováte sa pri tom násilne proti polícii, čo dosvedčuje, že nemôžete byť tak chorý, aby výkon trestu ohrozoval váš život. Vyzývam vás tedy, aby ste do troch dní nastúpil trest, lebo ináčej budete predvedený. Dátum, podpis." (Výkřiky komunistických poslanců.)

Nepuká vám srdce, pánovia a dámy, keď si predstavíte ten hrozný obraz, že kulometom puškou a kanónom po zuby ozbrojený komunistický poslanec Steiner vedie násilnú ofenzívu proti bezbranným policajtom? Veď tie pendreky policajtov a bodáky četníkov sú len symbolom mierumilovnosti a humanity, tak ako je na pr. symbolom nevinnosti ľalia v rukách sv. Jozefa. Veď pán štátny zástupca v tejto výzve dá priamo na vedomie Steinerovi, že komunistom len vtedy môže byť povolený odklad trestu, keď už umiera. Toto privilegium je ponechané výlučne len meštianskym panamistom, korupčníkom a defraudantom. Nedivte sa, pánovia, keď pospolitý ľud na Slovensku všeobecne hovorí: Četníci? Okresní náčelníci? Ako by títo hájili naše záujmy, keď od veľkostatkárov sú podplatení, dostávajú povoz, role, pšenicu. múku, vykrmených bravov a spolu chodievajú na poľovačky zajacov a jarabíc? Preto musí prehrať u patričnej komisie spor zemerobotník, preto sú tak ochotní četníci obsadiť trebárs i celé obce, pochytať a pozatvárať dôverníkov robotníctva a nemilosrdne pokopať deti a tehotné ženy, keď sa zemerobotníctvo domáha vydobyť si vyššiu životnú úroveň.

Takto sa šoptá po dedinách, ovšem len potichu, ale zároveň takto sa pripravuje i pôda ku všeobecnej vzbure, ktorá otrasie a zničí tento shnilý, do dna zkorumpovaný aparát v prospech nového, mravnejšieho socialistického poriadku.

Kým však násilnícky aparát buržoázie je prvotriedne vybudovaný, nie je tomu tak na poli kultúrnom. Tomu sa však nemôžeme čudovať. V štáte, kde 1715 milionov sa výhod na vojsko, četníctvo, políciu a kriminály, na školstvo nezostáva viac len 667 mil. Kč.

V rozpočte na rok 1928 preliminovaná ja položka na ruských emigrantov v částke 30 milionov, kým československé študentstvo je podporované iba 10 miliony. Na emigrantov fašistických štátov však vláda nemyslí. Prečo táto dvojaká miera? Odpoveď je jasná Kontrarevolučná vláda a kontrarevolučný minister Hodža, ktorý čím ďalej tým via, podlieha teroru Hlinkovej ľudovej strany radšej budú podporovať ruské kontrarevolučné živly, ako tých, ktorí následkom pokrokového smýšľania boli nútení ísť do vyhnanstva zo svojho domova. Ba čo viac, radšej s starajú o ruských uprchlíkov, ako o študentov, príslušných do Československa.

Nie je to zrejmým dôkazom toho, že reakci sa vzmáha, že ľudia, ako na príklad i pán minister Hodža, ktorý ešte nedávno hral rolu neústupného pokrokára, teraz za pekné oči slovenských ľudákov vzdáva sa meštiackeho pokrokárstva a stane sa ľahkou korisťou stredovekej zpupnosti a zbabelosti? Či nedokazujú to jasne tie udalosti, odohrávajúce sa na bratislavských a brnenských univerzitách, kde sa útočí na Židov a Maďarov a pod tajným vedením niektorých fašistických profesorov pripravujú sa pomery podobné budapeštianskym, rumunským a talianskym? Veci sa nedajú tým ututlať, že vládne časopisy prehlásia tieto zjavy za akcie nezralých jednotlivcov. Je to systematicky pripravená práca tých elementov, ktoré majú tesné spojenie s veľmi blízkymi kruhy pána ministra Hodžu, ktorý by sa hanbil, ako sa vyjadril v rozpočtovom výbore, keby nemohol podporovať ruských emigrantov, ale sa nehanbí za to, že do škôl zavádza sa stredoveký duch, že klerikalizmus opanuje pomaly celý verejný život, že miesto soštátnenia škôl ešte i v štátnych ústavoch zakotvieva sa náboženský fanatizmus, že miesto podporovania kultúry podporuje sa kultus a miesto odluky štátu od církve uzaviera sa konkordát s Vatikánom.

Na Slovensku vypadá školstvo ešte úbohejšie, ako v historických zemiach. Sám najkompetentnejší faktor, býv. školský referent Slovenska, pán posl. Štefánek, uvádza číslice vo svojej reči, prednesenej v posl. snemovni, že z 3522 ľudových škôl máme 2246 jednotriednych, kým Čechy majú 6387 ľudových škôl, z ktorých je len 1813 jednotriednych. Uvádza tiež, že v Čechách a na Morave je 1560 meštianskych škôl, kým na Slovensku je len 131.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP