Středa 30. listopadu 1927

Platíme peníze na subvencí pro agrární stranu. V celé naší zemi byly umístěny zemědělské a lesní referáty, kde nacházejí útulek neoficiální sekretariáty agrární strany. Rozpočet ministerstva zemědělství nebo spíše ministerstva agrární strany je velmi veliký. Samo Zakarpatí musí poskytnouti na vydržování těchto nepřátel chudého sedláka více než 20 milionů Kč. K tomu třeba přidati ještě jednu agrárnickou agendu, totiž Státní pozemkový úřad, jenž se proslavil parcelačními ostudami, podplácením a korupcí, úřad pro rozdělování zbytkových statků a odevzdávání půdy českým kolonistům. Kolik má platiti Zakarpatská Ukrajina na agrárnické pány z tohoto domu, není známo, neboť tento rozpočet není rozdělen na země. Veškeré zemědělstvo Československé republiky má na ně zaplatiti 281/2 milionů Kč, z čehož značnou část zaplatí zemědělci zakarpatští. Kolik činí rozdělení příjmů a výdajů těchto agrárnických kanceláří, nelze nijak odhadnouti, jakož i to, co oni poskytují obyvatelstvu a nač třeba platiti tak velké peníze na jejich vydržování. Nedosti na tom, agrárníci zabývající se politikařením požírají ještě i příjem ze státních statků, neboť statky Dombok, Veliká Bakta a Verecky - totiž tak zvaná vzorná hospodářství - mají schodek a ze státního rozpočtu dlužno na ně dopláceti ještě 226.000 Kč.

Lesní politika: Většina lesů na Zakarpatské Ukrajině je státním majetkem. Kolik dříví se od nás vyváží, lze viděti z toho, že v rozpočtu pro r. 1928 jest vypočteno, že bude prodáno dříví za 17 milionů. Lesy se drancují a hospodaří se bez plánu. Každodenně vyvážejí se od nás desítky vagonů dřeva. Lesní správa jest ještě jednou a nejsilnější agendou agrární strany. Státní lesy na Zakarpatské Ukrajině jsou ohromným majetkem. Zaujímají prostranství více než 300.000 ha. Při správě našich lesů vykrmuje se a bohatne celé stádo českých agrárních úředníků. Naše lesy s jedné strany ohřívají kapsy těchto úředníků a naplňují pokladnu agrární strany - vydávání koncesí na les také - a s druhé strany jest to prostředek teroru ve styku s našimi vesničany. Z lesního hospodářství nejen nemají žádného užitku pracující, ale je to ještě jeden pramen křivdy chudého zemědělství a ztráta pro národní hospodářství Zakarpatské Ukrajiny. Nedbalé lesní hospodářství je každoročně příčinou povodní horských řek a potoků. Letos toto zločinné nedbalství způsobilo veliké škody a neštěstí na naší Huculštině v době jarní povodně. Zemědělci zbavení lesů nemají z čeho postaviti chalupu, nemají čím zatopiti, ačkoliv kolem nich šumí lesy. Lesy ty jsou plny divoké zvěře, která dělá veliké škody na selských pozemcích, a úřad ani nedovoluje zemědělcům brániti se proti těmto škůdcům, ani neplatí za škody jimi způsobené. Zemědělci jsou nuceni střežiti celé noci svá pole a odháněti kance křikem a ohněm od svých polí.

Stal se případ v obci Bilině, že když se zemědělci shromáždili a utloukli medvěda, který po dlouhý čas dělal mnoho škod v této obci, soud odsoudil zemědělce, aby zaplatili státu peněžní trest za medvěda.

Agrárničtí ministři zákony chrání škodnou divokou zvěř, aby si nezkazili zábavu při honech, a do škod, které divoká zvěř dělá zemědělcům, jim nic není, tím spíše, že panské lány chrání před škodou ozbrojení strážníci a že zabíjeti zvěř smí pán. Ale kdyby to udělal zemědělec, tak by ho odsoudili i za škodu i za nedovolené užití zbraně.

Lesní personál počínaje inženýry a konče hajnými terorisuje obyvatelstvo. Nutí zemědělce, aby podporovali agrární stranu, stranu statkářů a bohatých sedláků, která je nepřítelem chudých zemědělců. Pro případy neposlušnosti mají tisíce způsobů, aby zlomyslně poškozovali ty, kdož neposlechli. Lesní hajní jsou panští hlídací psi, jimž úřad dovoluje beztrestně týrati zemědělce. V ohromném počtu zavírají zemědělce do vězení za lesní krádeže a také za sbírání jahod v lese. Nemálo bylo případů, že hajní stříleli na zemědělce nejen v lese, nýbrž dokonce i na poli. Tyto zločiny zůstávají úplně bez trestu, neboť hajní jsou agrárničtí sluhové.

O školství na Zakarpatské Ukrajině: V té době, kdy se na správu a četnictvo vydává 44 milionů, veškeré školstvo na Zakarpatské Ukrajině má státi 37,823.363 Kč. Když k tomu přidáme subvence na osvětovou činnost, pak celá částka na školství a nár. osvětu bude činiti více než 38 milionů. Jaká to jest malá částka, jest zřejmo z toho, že na příklad pro samotné protirevoluční ruské vystěhovalce jest určeno v rozpočtu ministerstva školství, ukrytých pod položkou "zvláštní opatření pro kulturní styky se slovanskými národy a státy" 8,634.523 Kč, a dohromady s 19 miliony ministerstva zahraničních věcí na tentýž účel a s 3 miliony ministerstva zemědělství činí to 31,634.523 Kč, to jest právě tolik, kolik vydává vláda na zakarpatské školství bez českých škol.

Na Zakarpatské Ukrajině jest jedno české gymnasium a 80 českých státních obecných škol. Těch 50 nových škol, o kterých mluvil ministr Hodža v rozpočtovém výboru a které prý vláda vybudovala na Zakarpatské Ukrajině, to jsou školy, které mají sloužiti k počešťování Zakarpatí, to jsou české školy. Tyto školy zakládají se dokonce v takových obcích, kde je jen jeden Čech, někdy dokonce i bezdětný, ale terorem a sliby nutí se židovská buržoasie, aby žádala o českou školu, donucují se ukrajinští státní zaměstnanci, aby dávali zapisovati děti do české školy.

Bývají případy, že si obec nemůže vyprositi ukrajinskou školu a stále dostává odpověď. že není peněz, nebo školy nebo učitele, ale když se ukáže žádost o založení české školy, tu se vždy objeví to, čeho jest zapotřebí i peníze, i budova pro školu i učitel. Při tom se vede všude agitace, proti ukrajinským školám, zdůrazňuje se, že české školy svou osvětovou úrovní stojí výše než školy ukrajinské. Stále jest v lidových školách jazykový zmatek, stále se tam vyučuje různými jazyky, stále jsou tam drženi ruští protirevolucionáři, kteří mrzačí jazyk a duši ukrajinských dětí. Odborné školy jsou nástrojem počešťování, neboť skoro všechen učitelský personál. všichni ředitelé jsou Češi.

Ještě hůře jest tomu se středními školami. Především jest u nás velice málo středních škol. Zatím co v Čechách připadá jedna střední škola na 47.000 obyvatelů, připadá u nás na 150.000. Mimo to jazyková politika úřadů působí ještě větší škody ve středních školách než v obecných. Zatím co v obecných školách vyučují církevně slovanským žargonem, totiž rusínsky, ve středních školách jest zaveden již jazyk ruský. Žáci musí odpovídati ve škole třemi jazyky: česky, rusky a "rusínsky". Výsledek je ten, že vyrůstá mládež odcizená lidu a neschopná soutěžiti s českou inteligencí. Proto je ještě více závislá na vládě a snadno se stává v jejích rukou zbraní proti pracujícím masám.

Vysoké školy u nás vůbec nemáme.

Kolik musíme platiti na kněze? Vláda dobře pečuje o své služebníky v černých řízách. Oni mají úkol oklamávati a ohlupovati lid, udržovati pověry a strašiti peklem. Oni hlásají, že vláda pochází od boha a proto dlužno ji ze strachu před peklem poslouchati, oni jsou protikomunistickými agitátory. Za to dostávají zadarmo byt a půdu, dává se jim právo beztrestně odírati své věřící a k tomu jim vláda ještě doplácí hotově 6,367.958 Kč. Do toho jsou započteni nejen uniačtí kněží, nýbrž i rabíni, kněží katoličtí a luteránští. Vláda stejně podporuje všechna, vyznání, neboť ona bez rozdílu věrně slouží zpátečnictví. Tuto částku na kněze zaplatí v daních pracující masy, neboť kněze dlužno též počítati ke státnímu aparátu. Oni slouží vládě křížem a thorou a sami o sobě říkají: jeden pop v obci stojí za, více než 10 četníků.

Aparát k vymačkávání daní: Zakarpatská Ukrajina jest velice bohatou zemí. Všechno je u nás: i ohromné lesy i široké úrodné pozemky, bohaté vinice, v horách kámen, sůl, petrolej, uhlí, mramor, zlato, stříbro, ba i železná ruda. Dokonce i před nemocemi naše země chrání. Jest tam horský a lesní vzduch, a ze země tekou léčivé prameny, které poskytují pomoci proti rozličným nemocím. Ale snad málo je na světě zemí, kde by pracující lid tak strádal jako u nás. Všechny tyto statky a majetky uchvátil buržoasní stát a malá skupina boháčů. Všechno, co má naše země, rozdělili mezi sebe páni, kněží a stát. A nám jen říkají, abychom pro pány pracovali a daně platili. Buržoasní vláda přesunula všechna břemena a vydržování státního aparátu a vojska na bedra pracujících. Posadili nám na krk celou armádu berních úředníků, finančníků a exekutorů, aby vydírali od chudého lidu poslední jeho majetek. K službám tohoto aparátu, k vynucování daní od chudých lidí jsou četníci s bodáky a soudy. Všechny tyto úředníky, kteří od nás vymáhají daně, musí pracující obyvatelstvo dobře platiti. Jen na samotné Zakarpatské Ukrajině platí se jim více než 26 milionů Kč. Ale to se buržoasii vyplácí. Přehlédneme-li položky příjmů a výdajů rozpočtu ministerstva financí, uvidíme, že tento aparát, jenž stojí sice 26 milionů Kč, vymačkává z obyvatelstva Zakarpatské Ukrajiny na daních 83,643.500 Kč.

Abychom dokázali, kdo pouze nese na svých bedrách veškerá daňová břemena, stačí pohlédnouti na poměr přímých a nepřímých daní. Přímé daně platí vlastníci statků z příjmů ze svého majetku. Takových daní vybírá se na Zakarpatské Ukrajině úhrnem 8,555.000 Kč. Nepřímé daně platí pracující obyvatelstvo, neboť nepřímé daně to jsou mýta, cla, poplatky, daň z obratu, daň z cukru, daň lihová a z jiného zboží. Tuto daň zaplatí kupci a podnikatelé, ale vyberou si ji od těch, kdož od nich kupují, totiž od širokých vrstev. Tyto nepřímé daně platí každý každodenně při koupi zboží. Na nepřímých daních vybírají od nás 60,938.300 Kč. Tyto číslice jasně ukazují, kdo nese celé daňové břímě.

Kolik důchodu přináší buržoasii naše bohatá země, dokazuje týž rozpočet ministerstva financí, ve kterém sama vláda přiznává, že pouze samotná sůl dává čistého zisku 9,645.848 Kč.

Co nám dala československá buržoasní vláda? Když posloucháme povídání českých pánů, vysvítá z něho, že oni nás nejen nevydírají a nevykořisťují, ale že na naši zem musejí ještě dopláceti. To jest, jak známo, vědomá a útočná lež. Všem jest známo, že Zakarpatská Ukrajina dává státu dobrý výdělek, neboť se odtud vyvážejí celé vlaky surovin a nic se na ni nevynakládá. Zakarpatská Ukrajina jest pro české kapitalisty zajištěným a chráněným trhem pro odbyt.

O železnici Užhorod - Mukačevo - Hust mluví se tolik již po několik let. Nové mosty se nestavějí a staré se nespravují. Stačí zmíniti se jen o vyškovském mostě. Cesty jsou též v úplném nepořádku. Také na kulturní a osvětové věci má stát pro nás málo peněz. Ale již pro r. 1928 vykazuje vláda, že na nás vydává 22,628.000 Kč. To staví u nás soudy a vězení, berní úřady, domy pro četníky a také české školy.

Úhrnem investuje na Zakarpatské Ukrajině: ministerstvo vnitra (policie, četnictvo) 6 milionů Kč, ministerstvo spravedlnosti (soudy a vězení) 4 miliony Kč, ministerstvo školství a nár. osvěty (české školy) 3,130.000 Kč, ministerstvo zemědělství (podpory pro agrární stranu) 2,448.000 Kč, ministerstvo soc. péče 1,250.000 Kč, ministerstvo zdravotnictví 2,900.000 Kč, ministerstvo financí (berní úřady, finančníci a také exekutoři) 2,900.000 Kč. Z těchto investic jen velice nepatrná část může přinésti užitek obyvatelstvu. Zbytek v částce 18 1/2 milionů je jen novým nástrojem útisku a počešťování.

Naše odpověď vykořisťovatelům a kolonisátorům zní: Opakuji ještě jednou, že pracující masy Zakarpatské Ukrajiny jsou předmětem neslýchaného vykořisťování a bezuzdného teroru buržoasní vlády a že osud pracujícího lidu na Zakarpatí jest ještě mnohem těžší než osud proletariátu v jiných částech republiky. V Čechách, na Slovensku a ve Slezsku buržoasie si ještě netroufala vykořisťovati a utlačovati pracující lid tak velice, jako u nás. Na Zakarpatské Ukrajině panují brutální a útoční četníci, kteří mají zajištěnou úplnou beztrestnost.

Ale my jsme si vědomi, že míra buržoasního teroru je mírou třídního uvědomění pracujících vrstev. Čím větší je třídní uvědomění pracujících, tím větší je teror buržoasie. Ministři neříkají marně, že nezasluhujeme autonomii, neodvádějí marně naše nováčky do jiných zemí republiky a nezapisují je do černé knihy za to, že jsou ze Zakarpatí, marně nepsaly buržoasní časopisy o "rudém nebezpečí v Karpatech".

Naše země jest zemí chudáků. Všechno zabrala pracujícím buržoasie: pozemky, lesy, ohromná přírodní bohatství země, vydrancovala nás úplně. Jen jedno nám nemůže vzíti a to: třídního uvědomění. To jest náš poklad a naše síla. To jest zbraň, kterou porazíme panování vykořisťovatelů, to jest klíč, jenž nám otevře dvéře šťastné budoucnosti. Proto se nás buržoasie bojí, neboť dobře ví, že nemá takové síly, aby mohla obstáti před náporem třídně uvědomělých a organisovaných pracujících vrstev pod vedením proletariátu. Buržoasní vláda usiluje všemi silami uloupiti nám tento poklad. Proto nám ukládá stále nové daně, kuje nám nové okovy. Proto nás udržuje v nevědomosti a staví pro nás stále nová vězení. Proto k nám vysílá stále nové transporty kolonistů. Proto provozuje u nás politiku národnostních pokusů pro to, aby nás odtrhla od 40milionového ukrajinského národa, který zbudoval již nad Dněprem a Donem socialistický sovětový stát. Ale revoluční vůle a třídního uvědomění neuvězní nám ani armáda četníků, ono nebude vsazeno za vězeňskou mříž. Čím silnější je útisk a teror buržoasie, tím více roste a krystalisuje se revoluční duch našich pracujících vrstev.

V odpovědi na nový zostřený útok buržoasie my ještě více sevřeme své proletářské organisované řady, povedeme ještě silnější boj proti vykořisťovatelům a kolonisátorům. V jednotné frontě s pracujícími masami celé Československé republiky, pod vedením komunistické strany a III. internacionály svrhneme vládu buržoasie (Další část řeči byla usnesením předsednictva posl. sněmovny ze dne 30. listopadu 1927 podle §u 9, lit. m) jedn. řádu vyloučena z těsnopisecké zprávy. Viz těsnopisecké zprávy o 111. schůzi posl. sněmovny ze dne 1. prosince 1927.)

Vláda vykořisťovatelů a kolonisátorů jen násilím může vymoci z pracujících vrstev ty ohromné daně, jichž užije k zesílení režimu útisku a vykořisťování. My zástupci širokých pracujících mas nikdy s tím souhlasiti nebudeme. Budeme hlasovati proti rozpočtu. (Potlesk komunistických poslanců.)

Předseda (zvoní): Dále je k slovu přihlášen p. posl. dr Hanreich. Dávám mu slovo.

Posl. dr Hanreich (německy): Dámy a pánové! Z příkazu výboru k hájení stanovami určených práv svazu zemědělců mám podati jménem svým a posl. Mayera toto prohlášení:

Zaujetí stanoviska klubu svazu zemědělců pro správní reformu bylo porušením platného usnesení strany. Politický kurs, kterým se dal klub svazu zemědělců za vedení svého předsedy Windirsche, odporuje zásadám říšské strany svazu zemědělců. Rozhodnutí klubu a říšského vedení proti posl. Mayerovi a mně nezakládají se na stanovách a proto je neuznáváme jakožto pravoplatná. (Předsednictví převzal místopředseda Slavíček.)

Proti porušení zásad říšské strany, stanov a proti nedbání platně učiněných rozhodnutí strany, mám co nejostřeji protestovati a nepřiznávám vedení klubu, zvláště však předsedovi Windirschovi, práva, aby jménem sudetsko-německého venkovského lidu činili prohlášení, jelikož převážná většina německého rolnictva a sudetsko-německého lidu venkovského vůbec neschvaluje nastoupeného politického směru. Jakožto věrní stoupenci idee venkovského lidu učiníme posl. Mayer a já všechno, seč jsme, abychom dopomohli přesvědčení většiny německého lidu venkovského, aby proniklo.

Za letošní rozpočtové debaty jak ve výboru, tak i v plenu byla učiněna řada projevů, jež je třeba bráti vážně, z nichž se jeví úmysl, přivésti pohyb do stagnace politických poměrů a jasno do nevyjasněnosti poměru německých stran mezi sebou. Tento vývin třeba zajisté vítati co nejvřeleji. Činí-li se pokus najíti východisko z profesorské teorie, odhazují-li se útvary slovní a pojmové, které se na nás věšely po léta jako železná pouta, prohlašuje-li se, že ani aktivismus ani negativismus nemohou býti otázkou dne ani obsahem našeho politického boje, ukazuje se i zde vědomá snaha strhati zdi nedorozumění a zúmyslného neporozumění mezi jednotlivými německými stranami, aby se došlo ke společné práci a konsolidaci vnitřně-německých poměrů. V každé straně jsou přívrženci dorozumění. Co však je tomuto hnutí v cestě? Předně aparát strany a několik vedoucích mužů, kteří nechtějí z důvodů prestiže. z osobní podrážděnosti a ješitnosti vyhověti, lidé, kteří považují za nejvyšší cíl politického boje rozepře německých stran mezi sebou a ne boj o práva německého národa samého. K těmto brzdícím zjevům patří v první řadě předseda klubu svazu zemědělců pan Windirsch. Kol. Rosche a kol. Knirsch budou asi moci ještě častěji řečniti, ale bez výsledku, a to tak dlouho, až se jim podaří, zaraziti to panu Windirschovi. Pan Windirsch předevčírem žádal na p, dr Roschovi, aby od iredenty odstoupil, aby německá národní strana změnila svůj program, a kdyby se to všechno stalo, pan Windirsch kol. Roschovi a všem ostatním ještě dávno nedůvěřuje. Pan Windirsch, jak se zdá, si naprosto neujasnil několik základních otázek naší německé politiky, zdá se, že nechápe, že právo sebeurčení a iredenta vůbec nemají nic společného. Nebo snad myslí, že stanovení nějakých politických požadavků je již iredentou a že se toho musí do té míry střežiti, jak myslí, že, když se stanoví podmínky pro spolupráci, je to nedovoleným počínáním, které jemu jakožto vždy věrnému a loyálnímu státnímu občanu nepřísluší? Proto žádá, aby národní strana změnila svůj program? Nemám nic proti tomu, změní-li jej nebo zůstane-li při něm, nejsem jejím zástupcem. Ale dovolil bych, si otázku: Na základě které změny programu vstoupil svaz zemědělců do vlády? Program svazu zemědělců je docela jasný a zřejmý, a o vstupu do vlády v něm ještě nikdo nic nemohl najíti. Přes to přese všecko pan Windirsch učinil krok do vlády a choval se tam takovým způsobem, který bodům programu svazu zemědělců může jen odporovati a býti s nimi v rozporu. A co se týče nedůvěry, myslím, že pan Windirsch prostě nechce důvěřovati. Nedůvěřuje, protože se mu to lépe hodí, protože jednoduše nechce míti podpory jiných německých stran a parlamentárníků, protože docela dobře ví, že by taková podpora byla jen tehdy možná, kdyby ve své politice rychleji postupoval, kdyby podal důkaz, že je možno dosáhnouti výsledků spoluprací s Čechy pro náš německý národ.

Vrcholem nepolitického chování je pak zajisté výsměch pro city německého národa se strany pana posl. Windirsche. Pan Windirsch, jak se zdá, docela zapomněl, že nejen pan dr Lodgman byl zemským hejtmanem německé části Čech, přehlédl, že pan Seliger, ale i bývalý posl. Meixner, dobrý člen strany svazu zemědělců, byli zástupci zemského hejtmana Německých Čech. (Posl. Neurath [německy]: A pan Windirsch tehdy ani nemukl!) Byl tehdy obilním komisařem, to je jiná věc. Ale na takové věci se za jistých okolností rádo zapomíná a je pochopitelno, že o tom nemluvil. Ale zdá se, že zapomněl i na jiné věci, tak na svého kol. Brunnera a jednoho jihočeského senátora, neboť jsme měli nejen německo-českou zemskou vládu, ale také zemskou vládu nebo krajské hejtmanství pro jižní Moravu, na Šumavé, slezskou vládu atd. Věc je taková, že bývalý říšský poslanec Brunner z Hevlína v okrese znojemském, který je i dnes ještě vynikajícím členem naší jihomoravské organisace při svazu zemědělců, a sen. Luksch byli tehdy zástupci krajského hejtmana Teufela ve Znojmě a považuji to za neuvěřitelnou smělost a nekolegiálnost vůči svým kolegům, že pan Windirsch zapomněl docela na opatření a jednání těchto lidí. (Různé výkřiky. Hluk.) Ale kolegialitu nemá ten pán v krvi. Zdá se, že právě své národní cítění ztratil jakožto tulák po světě v džunglích Zadní Indie a jako učitel německé hospodářské školy v Liberci zdá se, že na škodu naší venkovské mládeže národního cítění nenalezl. Ale jedno mu mohu říci, že náš německý venkovský lid jinak smýšlí, a jsem o tom přesvědčen, vím to z jistých pramenů, že jeho kolegové z klubu byli zděšeni jeho nedávnou řečí. (Výkřiky posl. Horpynky.)

Ale tyto květy, které zde vidíme vyrážeti na stromu svazu zemědělců, jsou jen výsledkem dlouhého vývinu. Pánové podali r. 1925 před volbami i po nich důkaz, že se jim naprosto nehodí součinnost německých členů parlamentu, německých stran v zájmu německého národa. Když tehdy při poradě v klubu svazu zemědělců, kde jsem byl přítomen, pánové ze slovenské strany ľudové činili různé návrhy ohledně spolučinnosti při volbě místopředsedy sněmovny, nedostalo se jim ani vlídných slov, a byla z toho radost, když zase byli za dveřmi. Když se tehdy usilovalo o to, aby se našel nějaký modus vivendi mezi německými stranami, aby se přece parlamentárně nějak uplatnili, byli to právě pánové Windirsch a druhové, kteří tehdy znemožnili všechny pokusy soustředění německých sil v parlamentě, nechtěli ani spolupráce a společné práce s jinými stranami. Podle stanov svazu zemědělců bylo by bývalo vlastně nutno jednati o souhlasu s ostatními německými stranami před vstupem do vlády, ale to jim ani nenapadlo.

Táži se dnes, jaké jsou výsledky této více než jednoroční práce německých vládních stran. Jsou to důvody hospodářské? (Německé výkřiky: Cla!) Prosím, cla byla před tím, tu ještě svaz zemědělců nebyl členem koalice a vlády. Cla byla dříve. Proto to nemohu zapsati na účet vládního umění pana Windirsche. Ale i když se porovnává rozpočet na r. 1928, a to vzhledem k zemědělství, s rozpočtem z roku 1925, který byl ještě vypracován spolu se sociálními demokraty, najde se, že pro rok 1928 byla pro ministerstvo zemědělství zařaděna částka o 10% menší než roku 1925. Tedy i na to nemusí býti páni co agrárníci zvláště hrdi. Nedosáhli národně-politicky podle mého názoru ničeho, agrárně-politicky nedosáhli ničeho, a táži se sebe sama: Co pak celý ten rok ve vládě dělali, kde jsou úspěchy, kterých dosáhli? (Výkřiky.) Jsem zvědav, kdy přijde tak zvaná novela k sociálnímu pojištění, přijde-li vůbec. Slíbili jste svým sedlákům venku, že přijde před rozpočtem. Napřed jste ji slibovali současně se správní reformou, pak před rozpočtem, teď je tu rozpočet a sociální pojištění tu pořád ještě není. Jsem jen zvědav, jak to budou chtíti pánové omluviti před voličstvem venku. (Výkřiky posl. dr Schollicha.)

Je zřejmo, že pan Windirsch nemá jiné úlohy než té, aby byl náhončím svého česko-agrárního kolegy Švehly. Jsem přesvědčen, že je to vlastně jeho hlavním úkolem, a nutně to vyplývá i z toho, co žádal od kol. Knirsche. Těší se, že může konstatovati, že kol. Knirsch uznal stát, největší starostí Windirschovou jest uznání československého státu kolegou Knirschem. Nevím ani, co mu je do toho, co by mu to mohlo prospěti. Ale zdá se mi, že na jedno především zapomněl, co na př. starý Křepek svého času velmi dobře v tomto sněmu přednesl. Tehdy prohlásil: "Nad vstupem do tohoto domu by vlastně musil býti nápis, než můžeme spolupracovati, a tento nápis by musil zníti: Náprava". Kde je náprava? Slyším ovšem, že si to Křepek mezitím rozmyslil a myslí, že to byla velká chyba, mluviti o nápravě, ale i jinak se mu staly takové nehody, a za takovou to musím považovati, když na jednom z našich říšských sjezdů strany prohlásil: "Loyálně či neloyálně, o to neběží. Máme práva v tomto státě, protože jsme na sebe vzali povinnosti jakožto státní občané, proto nesmíme býti tázáni, chceme-li býti loyálními nebo ne, máme-li povinnosti, musí nám samozřejmě býti dána práva." Domnívám se, že pan Windirsch na to všechno dnes již nemyslí. On a pan Janausch jsou diktátory ve straně, dva agrárníci bez stébla a pídě půdy. Konečně je tomu tak také mnohem lépe, že se nedostanou sedláci ve straně k slovu, je lépe, mluví-li agrárníci bez stébla a pídě půdy. Při tom ovšem bude mít velkou radost pan dr Czech, že Janausch není již tajemníkem strany v jeho straně, jelikož prý pan Janausch byl jednou z nejhorších akvisicí pana Czermaka. Byli rádi, když ho mohli odevzdati a ve svazu zemědělců se stal velkým a je teď nejvyšším pánem strany. Řekl mi v Litoměřicích: "Nejsem tajemníkem svazu zemědělců, jsem zakladatelem strany." Ta vypadá také podle toho. (Výkřiky posl. dr Schollicha.)

Ale i jinak se dají prokázati těžké chyby proti základním rysům každé menšinové politiky těch pánů při každém kroku. Menšina se musí postaviti na stanovisko demokracie. Menšina může jen na demokratickém podkladě žádati svá práva a je zastupovati. Tu je mi pak docela nevyzpytatelné, jak na př. pan místopředseda Zierhut, místo aby se postavil na demokratické zásady, hodlá, jak se zdá, postaviti svou politiku na násilí, na uplatnění okamžitého mocenského postavení.

Proslýchá se někdy, že na př. okresní a zemská zastupitelstva nemají býti v příštím roce zvolena. Člověk se chytá za hlavu a táže se, jak to, že by podle jasného znění zákona ty dvě třetiny neměly býti voleny. Ale mohu vám přes to prohlásiti, že pan místopředseda Zierhut jako referent o této záležitosti v klubovní schůzi svazu zemědělců prohlásil: "Pánové, první zastupitelstva do okresů a zemí nebudou volena, ta budou všechna jmenována." A když jsme se tomu divili, prohlásil prostě: "To je pro naši stranu mnohem lepší, protože to pak vypadne pro nás lépe, než kdyby se volilo". (Výkřiky. - Hluk.)

Táži se, jak může místopředseda této sněmovny zaujati takové stanovisko, že zákony odhlasované za jeho součinnosti mohou býti správou s jeho souhlasem šlapány nohama, čím to chce odůvodniti a jak zodpovídati, že se cos takového stane? Neboť my si to musíme objasniti - divím se tomu, že to pan místopředseda Zierhut ještě neví - vždyť není ještě řečeno, že svaz zemědělců má místo ve vládě na věky zpachtováno. Jak pak, když na př. páni jednou nebudou ve vládě a nová vět- šina si pak řekne: nedáme voliti, raději budeme jmenovati, - dostaneme pak do zastupitelstev víc než nám patří? Kterými argumenty chce pak tento pán vystoupiti proti znásilnění zákona a práva, když sám šlapal po zákonech a právech? To je snad politika, kterou si může dovoliti některá z českých stran většiny, některá z těch, o nichž tuším dr Meissner řekl, že to mají "na beton", které to mají skálopevné a nerozborné, že vždy budou seděti ve vládě. Svaz zemědělců a křesťanští sociálové a nejméně německá živnostenská strana to nemají tak neochvějné, že budou vždy ve vládě, tím více by bylo jejich povinností, aby se za jejich režimu a za jejich spoluvlády tak nedemokratické a protizákonné věci neděly. Je to základem každé politiky menšinové, nemohou to trvale snášeti.

Mluví-li tu a tam v malém kroužku o úspěších - ve veřejnosti se o tom mluviti neodvažují, protože tak zvané úspěchy jsou příliš malicherné, a pak protože o nich mluviti nesmějí - musím prohlásiti toto: politika, která je postavena na tom, že jako zloději nosíme úspěchy domů, že se musíme ostýchati o nich veřejně mluviti, nejsou žádné úspěchy. Tak nemůžeme dělati politiku. Musíme dělati politiku otevřeně a poctivě, a právě jako národ menšinový jsme tím více povinni, abychom vedli politiku přímočarou. Pánové, mohou namítati, že my jsme dosáhli ještě méně, než dosáhli oni. Tu vám mohu odpověděti jenom toto: Poměrem svého stanoviska jako politik jsem riskoval, co jsem mohl. Více se mi přitom nemůže státi. Mohu ztratiti. mandát a tím je věc pro mne vyřízena. Co však jsem mohl vsaditi, vsadil jsem. Vy jste na tom trochu lépe. Vy jste dnes ve vládě, - můžete dokázati, že můžete ve vládě něco vykonati. A já prohlašuji zde, že v tom okamžiku, kde můžeme skutečně mluviti o česko. německém vyrovnání, kdy o tom bude mluveno poctivě, kdy se uvidí první pokusy chůze - na tomto poli, že pak budu rád ochoten, v tom okamžiku se vám vzdáti. Ale ani okamžik dříve. Ale pokud pokračujete v tomto špatném vedení německého lidu venkovského, mohu vám jen říci: oko za oko, zub za zub. A nebude dříve míru, pokud se páni nevrátí k tomu, co německý venkovský lid žádá, k národnímu a agrárnímu směru, ale ne k zanedbávání našich národních zájmů a dávání všanc toho, co náš německý venkovský lid musí žádati. (Potlesk na levici.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Dále má slovo pan posl. Šafranko. Uděluji mu je.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP