Naprosto nedostatečné je při rychle vzrůstajícím
počtu letů zařízení telefonní.
Letiště nemůže býti odkázáno
na obyčejné telefonní linie, nýbrž
musí míti vlastní radiové spojení,
které by umožňovalo přehled o každém
letadle, kde se právě nachází, nebo
aspoň zda dostalo se včas na místo svého
určení. Stane se také, že za 4 hodiny
po odletu letadla z pražského letiště
není možno zjistiti, zda správně doletělo,
poněvadž obyčejné telefonní linky
jsou stále obsazeny a vlastního přímého
spojení není. Při tom nemluvím o zařízení,
které v mezinárodní dopravě má
již každé velkoletadlo, že je možno
s pilotem mluvit aparátem v letadle přímo
z letiště. Služba na letišti vůbec
je roztříštěna z důvodů,
které jsem uvedl, řiditelství nedozví
se často, že má přiletět večer
letadlo některé soukromé společnosti,
nemůže učiniti příslušné
přípravy a spěchá teprve v poslední
chvíli, když je slyšet hukot motoru nad letištěm,
aby rozsvítilo světla. Tyto poměry nemohou
nadále potrvat v zájmu bezpečnosti a v zájmu
dobré pověsti našeho letectví a jest
nutno věnovati této důležité
věci náležitou pozornost.
Přihlédneme-li k leteckému parku našich
státních aerolinii, jsme překvapeni,
že doprava děje se dosud letecky sice výbornými,
ale pro civilní službu velmi nepohodlnými,
původně vojenskými malými letadly
de Havilland a některými jinými malými
staršími aparáty. Teprve nyní zkouší
se na letišti modernější limousina pro
6 až 9 osob, zařízená specielně
pro civilní službu, ale nemáme dosud ani jediného
moderního letadla třímotorového, což
je asi totéž jako kdybychom v automobilismu neměli
stroje šestiválcového nebo na drahách
moderní rychlíkoví lokomotivy. Může-li
co charakterisovati skutečně nepochopitelný
úpadek, do něhož se dostalo naše letectví,
je to tato skutečnost, že ani jedna naše továrna
nevyrábí dosud strojů třímotorových
a že ani jeden takový aparát nelétá
dosud na našich státních tratích. To
má svůj katastrofální důsledek
také v jiném směru pro umožnění
letů nočních naprosto nezbytných,
kterých bez letadel třímotorových
nelze si vůbec představiti. Vůbec dlužno
upozorniti, že vývoj dopravních prostředků
v letectví děje se tempem tak rychlým, že
letecká správa, která neobjednává
si nových typů letadel včas na rok nebo na
dvě léta napřed, ocitne se nezadržitelně
v situaci, že bude létati s aparáty naprosto
zastaralými. Pozdní dodání strojů
pro Farmannova velkoletadla již samo způsobilo značné
škody na prestiži našemu letectví a o tom,
jak málo v této věci jsme opatřeni,
svědčí okolnost, že kdyby státní
správa nezapůjčila nově se utvořivší
Mezinárodní české letecké
společnosti těchto aparátů, nemohl
býti vůbec zahájen provoz na trati
Berlín-Praha-Vídeň, kde konkurují
moderní německá velkoletadla. Při
tom dlužno poznamenat, že na př. konstruktér
vojenské letecké továrny inž. Šmolík,
odborník jistě vynikající, již
před delší dobou předložil ministerstvu
veřejných prací návrh moderního
třímotorového letadla menšího
typu, hodícího se výborně pro naše
poměry a schopného i letů nočních.
Přes to nebylo ani toto letadlo ani žádné
jiné od vojenské továrny letecké objednáno.
Teprve nyní na měsíc leden vypsána
je konkurence na výrobu vícemotorových letadel
a kdyby ihned po jejím výsledku byla nějaká
objednána, nelze očekávati jejich dodání
přede dvěma lety, zatím co na leteckých
tratích jiných států třímotorová
letadla dávno létají a jsou typem standardním.
Tento stav je těžkým hříchem
na vývoj našeho letectví, které při
svém významu pro náš stát má
jíti v čele technického zařízení
a nikoli kulhati za ním o léta. Při
tom chci konstatovati, že dlužno uznati, že tyto
poměry jsou neodvislé od vlastního vedení
státních aerolinií, které pracují
s bezpečností, která je světovým
unikem. Vy jste, pánové, neslyšeli a nikde
nečetli, že by na našich státních
aeroliniích byla v poslední době vůbec
nějaká neštěstí, a při
tom doprava tato je lacinější než v Německu
a při tom bez nejmenší nehody pro pasažéry.
U nás pohybují se náklady na 1 km kolem 14,5
Kč, v Německu od 14 do 16 Kč.
Při tom doprava osob i zboží na našich
státních liniích vzrůstá rapidně,
jak ukazují číslice, které jsou pravidelně
uveřejňovány v denním tisku a jsou
tedy všeobecně známy. Toto jsou ovšem
pouhé počátky. Skutečný rozvoj
letectví zvláště na kratší
vzdálenosti nemůže se díti bez letů
nočních a letů celoročních.
Tím stává se letectví, zvláště
na kratší trati, poměrné konkurence
neschopno. Dále musíme počítati s
dopravou po celý rok, poněvadž má-li
býti doprava v době mlhy nebo v noci zastavena,
tedy jsou to věci, které jsou možné
pro počátek, ale pro budoucí dopravu možné
nebudou. Co letadlo přes den svou rychlostí získá,
rychlík v noci dožene, nelze-li se spolehnouti na
dopravu za každého počasí a po celý
rok, nemůže býti doprava vzduchem na výši
svého úkolu. K tomu však nám schází
téměř všechno. Zatím co Lufthansa
říšskoněmecká udržuje provoz
zimní na celé řadě tratí a
také Polská linie létá i v zimě,
československá soukromá - česká
letecká - společnost, ani státní společnost
v zimě a v noci nelétá, poněvadž
nemá k tomu, jak již jsem řekl, nejprimitivnějších
technických zařízení. Při tom
chci říci, že vojáci sice v noci létají,
ale létají na vlastni risiko, které potom
je zvětšováno. Pak se dovídáte
o těch neštěstích, kdežto o poškozených
aparátech se nedovídáte. Myslím. že
pro případ války se bude klásti mimořádný
důraz na létání v noci, a není
to jen otázka letectví civilního. Jestliže
nemáme na našich letištích zvláštních
příprav pro toto létání v noci,
pak je to také hrubé zanedbávání
se stanoviska obrany státu.
V souvislosti s technickou výzbrojí našeho
letectví je stav továren na motory a draky. Motory
vyrábí u nás Škodovka a spojený
s ní Laurin-Klement, Breitfeld-Daněk a Walter. Žádná
z těchto továren nevytvořila dosud dokonalého
motoru vlastního typu. To jim ostatně nelze bráti
za zlé, protože výroba leteckých motorů
je výroba choulostivá a neobyčejně
těžká, vyžadující desetiletých
zkušeností a školených lidí, a
je tedy správné, když se vezme v cizině
to, co jest jedině dobré, a udělají-li
se ty věci stejně u nás. Můžeme
ovšem na těchto továrnách žádati,
aby nám byly dodávány výrobky dokonalé
a nepředražené, abychom byli schopni konkurence
s cizinou.
Vážení pánové! Pamatujete se,
že při projednávání posledního
celního tarifu vedle navrženého tarifu na slanečky
byla také navržena i zavedena cla na letadla a na
letecké stroje, které u nás kupuje vlastně
stát sám, tedy stát zavedl cla proti sobě,
aby pro případ potřeby nemohl si koupiti
stroje za ceny lacinější, a tak platíme
oboje aspoň o 30% dráže, než by nám
přišly z ciziny. Ve Francii na př. 450 HP motor
Lorrain-Dietrich stojí asi 175.000 Kč, u nás
však 225.000 Kč a velkoletadlo Fahrmannovo i s motory
1 mil. Kč, kdežto ve Francii stojí 1/2
mil. Kč. Tedy to už je důkladná celní
ochrana. A my skutečně můžeme si říci,
že této situace a těchto cel, které
naši agrárníci pánům průmyslníkům
velmi ochotně proti vlastnímu státu povolili,
zneužívá se skutečně měrou
mimořádnou.
Zvláštní kapitolou pro sebe je "Letov",
vojenská továrna letecká v Letňanech,
o níž se zmiňuji proto, poněvadž
má ohromný význam pro naše letectví
civilní. Ta je typickou ukázkou, jak dobré
myšlenky špatným prováděním
mohou se zvrhnouti v pravý opak. Jejím založením
byla sledována správná myšlenka, ke
které v poslední době sáhla i Francie
se svým jistě velmi vyvinutým leteckým
průmyslem soukromým. Tato státní továrna
byla u nás předbojovníkem letecko-technického
pokroku, o čemž svědčí význačná
role jejich leteckých výrobků v našem
letectví. Je základnou našeho vojenského
letectví vůbec, brání monopolisaci
leteckého průmyslu. Ušetřila aspoň
v prvých dobách státu značné
sumy, neboť zhotovila asi 400 letadel, průměrně
o 30.000 Kč laciněji než konkurence a provedla
několik set oprav, opět jistě také
velmi laciněji. Ona nám dala také prvé
celokovové letadlo, a co je zajímavé, ve
srovnání s dvěma továrnami soukromými,
vyvezla dosud nejvíce našich letadel za hranice. Tyto
okolnosti by žádaly, aby v této továrně
byla se strany státu co největší péče,
aby se do jejího řízení dostali lidé
v každém ohledu vynikající a aby v prvé
řadě stát tento svůj vlastní
podnik vlastními objednávkami podporoval tak, aby
nebyl utloukán nezaměstnaností a zvýšenou
režií. Avšak místo toho poměry
jsou úplně jiné.
Prosím, podnik, zařízený na 200 letadel
ročně, vyrábí pro ministerstvo nár.
obrany letošního roku 23 letadla, loni vyrobil 91,
r. 1925 jen 45 kusů. Z ministerstva veř. prací
obdržel tento podnik za dobu svého trvání
stavbu 7 letadel vlastního typu a 4 letadla licenční.
Při tom existuje vládní výnos, podle
kterého při objednávkách pro stát
má býti dána přednost podnikům
státním. Jak to pak vypadá, ukazuje toto
malé srovnání: Letos dostala tato továrna
od ministerstva nár. obrany nových objednávek
za 4,500.000 Kč, roční režie podniku
činí nejméně 6 milionů Kč,
obrat činí 20 mil. Kč, ale musí býti
nejméně 30 milionů Kč, aby podnik
se mohl držeti. Závod tento je vybudován nákladem
asi 20 milionů Kč a leží nevyužitkován,
jeho režie je nepoměrná k nepatrné výrobě,
nemůže pracovati intensivně a uplatniti se
jako regulátor letecké výroby. Při
tom máme u nás naprostý nedostatek normalisace
letadel. To je ohromná ztráta pro továrnu
i armádu. Armáda objednává svá
letadla ze 3 nebo 4 míst, každé má své
typy, různé potřeby, od všech těch
věcí se musí udržovati veliká
reserva, která přirozeně zahálí,
jsou v tom veliké peníze, tedy zde se ztrácejí
veliké miliony.
Naše vojenská továrna, pro státní
potřebu vystavěná, pokouší se
zachrániti se dodávkami do ciziny a má zde
jisté úspěchy. Ale tyto úspěchy
jsou zatraceně zaplaceny. Nemajíc, jak pochopitelno,
za hranicemi vlastní zastupitelské sítě,
je vydána úplně dnes obvyklým praktikám
zprostředkujícího obchodu. Pánové,
provise za jednu dodávku v ceně 3,600.000 Kč
činila 650.000 Kč, čili 18%. Jiná
dodávka za 7 milionů Kč vyžádala
si provise asi 1 milionu Kč, čili 15 %. Při
tom továrna na těchto dodávkách nevyzískala
snad ani 200.000 Kč, a provise tedy dělala 1,650.000
Kč.
Hotovým neštěstím, které tento
závod postihlo, je způsob, kterým ministerstvo
vojenství vykládá zde zákon o komercialisaci
státních podniků. Výroba tak choulostivá,
která je ve vývinu a v konkurenčním
zápasu, musí míti vedení nejen dokonalé,
technicky a obchodně vzdělané, ale také
musí míti naprostou volnost pohybu. Ministerstvo
nár. obrany však jmenovalo zde správní
sbor z důstojníků, který pohlíží
na tyto otázky se stanoviska vojenské kázně.
To je věc snad na vojně pochopitelná, ale
rozhodně už méně pochopitelná
v továrně, že totiž každý
musí poslouchati bez ohledu na to, zda ten, který
poroučí, má nevyhnutelné předpoklady
k vedení podniku technického a obchodního.
Tento správní sbor osobil si kompetence naprosto
mu nepříslušející a musíme
říci, že jeho spoluvinou je rapidní
úpadek tohoto podniku. Pro psychologii tohoto správního
sboru je význačné, že v době,
kdy se jednalo s dělnictvem o novou kolektivní smlouvu,
a kdy bylo dělnictvu poukazováno na to, že
je třeba, aby přineslo oběti, aby podnik
se mohl udržeti, a kdy dělnictvo připustilo
pokles své mzdy o 3 až 10%, takže za rok ušetřil
závod na mzdách dělnictva asi 370 Kč,
správní rada kvitovala tento počin tím,
že si zvýšila sama své odměny za
schůze o 50% a zároveň si dává
poukazovati, úplně neoprávněně,
mimořádné odměny od podnikové
pokladny, místo od těch, kteří je
tam poslali, to jest od ministerstva nár. obrany. A aby
to nekřičelo, kolik si poukazují, zařídili
si vlastní pokladnu správního sboru, kam
z podniku dávají poukazovati vždy větší
sumu najednou a z té si potom sami své odměny
za schůze poukazují. Tedy to je něco, co
je unikum a musím říci, že je možno
počítat, že tento správní sbor
sám zatěžuje režii podniku asi třemi
a půl procenty, což je přece věc naprosto
nemožná. Konstatuji, že na tyto věci byly
již příslušné orgány upozorněny,
ale nemohou se stále rozhoupat zjednat nápravu.
Dělnictvo v továrně zaměstnané
trpí špatnými dopravními prostředky
do závodů a bylo by jistě správné,
již v zájmu jeho pracovní svěžesti,
aby byla zařízena nějaká autobusová
doprava do Letňan. O to se nikdo nestará. Zato však
správní sbor postaral se o to, aby továrna
měla 3 zbytečná osobní auta, o jejichž
používání pochybuji, že vede se
deník jako je tomu v jiných úřadech
a jestli se vede, bylo by dobře do něho nahlédnouti.
Průměrný výdělek dělnictva
v této továrně klesá, ale režie
její stoupá, a zvýšila se proti r. 1923
dnes téměř dvojnásobně. Poměr
mezd dělníků ke služnému byl
r. 1921 1,780.000 Kč na mzdy a 241.000 Kč na vydání
na služném, čili 1/7.
R. 1926 dělaly mzdy dělnictva 4,917.000 Kč
a různá služná 1,480.000 Kč,
čili něco více než 1/3.
To ukazuje nejlépe tendenci, která se v podniku
dnes projevuje. V celku možno říci: potrvá-li
dosavadní správa podniku a neuvolní-li se
ruce těm, kdož ve vojenské letecké
továrně skutečně odborně
pracují a mají životní snahu ji udržeti
a přivésti k rozkvětu, nebude ji lze udržet
a stát ztratí kapitál do ní vložený
a ještě větší výhody, které
mu její existence přinášela. Prohlašuji,
že vojenská správa buď zde musí
prodělati, nebo provésti fusi s jinými kovodělnými
závody, které již na to čekají,
že jim tato s velkým nákladem zařízená
továrna spadne jako zralá hruška do klína.
Máme ještě jednu vojenskou instituci, která
souvisí s naším letectvím a o níž
naše veřejnost nemá zdání. Máme
t. zv. Vojenský studijní ústav v Letňanech.
(Slyšte!) Pochybuji, že jste někdo o něm
slyšeli a přece tento ústav stál stát
dosud 20 mil. Kč a až doposud není úplně
vybudován. Veřejnost málo o něm ví.
A přece jeho úkolem je býti v čele
leteckého výzkumnictví, raziti nové
dráhy a kontrolovati a zkoumati vše, co dosud se vyrábí
a zařizuje. Stačí krátký výpočet
jeho jednotlivých oddělení. Jsou to: pro
stavbu letadel, aerodynamická laboratoř, oddělení
stavby motorů, oddělení meteorologické,
oddělení elektrotechnické, oddělení
fotooptické, oddělení zdravotnické
se psychotechnickou zkušební stanicí. Dále
k němu patří praktické zkoušení
prototypů letadel, strojů a přístrojů
leteckých pomocí pokusné letky, k níž
je přičleněna i navigační sekce
se zkušební tratí pro zkoušení
rychlosti letounů, ústavní dílny pro
celkový provoz ústavu a přirozeně
také služba administrativní, skladištní,
kancelářská a ústřední
knihovna. Tedy podnik ohromný, kde je zaměstnáno
této chvíle 18 důstojníků,
z nichž je 5 inženýrů s vysokou školou
technickou a 3 se specielní leteckou školou v Paříži,
2 lékaři, 4 smluvní inženýři
s úplnou technikou, 2 doktoři přírodních
věd, dalších 35 úředníků
a zřízenců, asi 30 dělníků
a 88 vojínů. Celkem zaměstnává
tento ústav asi 167 osob, a to ještě není
řádně v provozu. Lze předpokládati,
a je jistě nezbytnou povinností, aby v čelo
takovéhoto ústavu, který má raziti
vědecké cesty letectví a všemu, co s
ním souvisí, který má kontrolovati
všechny továrny pro stát v oboru leteckém
pracující, byla postavena osoba vědecky i
skutečně vynikající a prakticky vyzkoušená,
neboť ona jedině dá záruku, že
obklopí se silami rovněž vynikajícími,
schopnými za jeho vedení splniti svůj vysoce
odpovědný úkol. V Německu je touto
osobou profesor a dr techniky Hoff, který je ředitelem
výzkumného leteckého ústavu Adlershorst
u Berlína, profesoři, doktoři Betz a Prandtel
na aerodynamickém ústavu v Göttingen, ve Francii
prof. dr Toussaint a Lapressle, v Americe prof. dr Warner, a jiní
učenci světového jiné na a vynikajících
zkušeností. U nás byl při obsazování
tohoto místa názor poněkud jiný -
podotýkám, že jsem dalek jakýchkoli
jiných zřetelů kromě věcných.
U nás právě tak jako ve státní
továrně na letadla odpovědné kruhy
soudily, že stejně jako znalosti obchodní a
technické, i vědomosti učence může
nahraditi komando. Pro vedení tohoto našeho nejdůležitějšího
úřadu leteckého byl vybrán plukovník
a to také inženýr, bohužel inženýr
agronomie čili zemědělství, (Výkřiky.)
továrník pump a vodovodů, který
se do letectví dostal teprve před rokem, ačkoliv
před tím v letectví nikdy nesloužil.
Nepochybuji o jeho kvalitách vojenských, které
musí býti jistě vynikající,
když tento důstojník byl reaktivován,
ačkoliv je velmi bohatý, v době, kdy celá
řada schopných důstojníků byla
restringována. Ale myslím, pánové
z agrární strany, kdyby sebe znamenitější
agronom měl vám trhat zub, že byste se velmi
poděkovali. Ale jestliže má vésti ústav
pro letectví tak důležitý a tak znamenitý
pro vývoj techniky, kde je odpověden za život
celé spousty lidí i za bezpečnost našeho
státu, to je přece jenom věc trochu silná.
Myslím, že vláda si má býti vědoma
odpovědnosti za vývin našeho dopravního
oboru a nejdůležitější zbraně
státu a nestrkat na takové místo pána,
který těm věcem při nejlepší
vůli nemůže vyhověti. Vždyť
místo přednosty vojenského zkušebního
ústavu leteckého je více než profesura
na klinice. Neudělali byste jistě šéfem
chirurgické kliniky takového agronoma ani profesorem
strojnictví na technice. Zde je základní
omyl a nesprávnost. U nás se dělají
pod vojenským komandem věci, které do vojska
nepatří. Věděl bych rád, proč
má býti letecký ústav přímo
podřízen armádě. Co má zde
dělat tato věc? To je věcí techniky
civilní a specielní věci, které jsou
technické, mohou býti obstarávány
v rámci ústavu civilního. Máme něco
podobného s vojenským ústavem zeměpisným.
To je instituce, jíž věnuje pozornost některý
jiný z pánů kolegů. která nemá
s vojenstvím co dělat přes opačné
tvrzení. Válku přece nevedou vojáci,
řekněme si to rovně, nýbrž dnes
vedou válku civilisté, to jest celý stát,
jehož armáda může býti pouze nepatrným
zlomkem. Války se vedou civilními úřady
a orgány, které jsou k disposici. Nemá smyslu,
aby se do vojenského rozpočtu dávaly věci,
které tam nepatří, a aby se pod vojenské
komando dávaly věci, které mohou býti
v civilu daleko lépe obstarávány než
v armádě, kde nadřízený musí
poroučet podřízenému a podřízený
musí každou chvíli poslouchat nadřízeného
bez odmluvy.
To je náš výzkumný ústav, ale
máme míti ještě leteckou vědu
na technice nebo na universitě. Prosím, naše
republika, tolik odkázaná na vývoj letectví,
nemá na universitě ani na technice kromě
zcela příležitostných a celkově
nesouvisejících a neorganisovaných velmi
vzácných přednášek žádného
soustavného pokusu vychovávat nám letecký
dorost vědecky školený. Teprve nyní
tvoří se jakási komise, která chce
zorganisovat kursy pro letecké inženýrství,
s nimiž by se začalo na podzim r. 1928, a to v době,
kdy na př. v sousedním Německu i ve Francii
máme vysoké školy letecké v plném
rozkvětu. Je charakteristickou ukázkou naší
ubohé opozdilosti, že nemáme vůbec žádných
kursů navigačních. U nás se fantazíruje
stále o nějakém letu do Ameriky, ale nemáme
člověka, který by se dovedl vyznati, kde
se nalézá nad mořem. Nezavedli jsme u nás
ani vyšší kursy navigační pro piloty,
o čemž se ještě zmíním.
U nás není možno, aby se domohl někdo
vyššího vzdělání leteckého.
Máme na př. u francouzské společnosti
Cidny 4 letce, a ti mají platy o 28% nižší,
než jejich kolegové francouzští, protože
u nás není postaráno o to, aby mohli složiti
zkoušky navigační, mechanické, bezdrátové
telegrafie a j., které jsou pro francouzské piloty
předepsány a které u nás ministerstvo
veřejných prací neuznalo dosud za vhodno
organisovat. Finanční ztráta našich
4 pilotů u této společnosti dělá
asi 26.000 Kč ročně, které doplácejí
na hrubou nedbalost a opozdilost naší vlády
a dnes jim hrozí dokonce i propuštění
ze služeb, protože neznajíce tak dobře
francouzsky, nemají možnosti těchto zkoušek
složiti. Jak vidíte, vážení panové,
liší se tento obraz velmi značně od
interesované samochvály, která tak často
o věcech leteckých objevuje se v naší
veřejnosti.
Typickým případem hrubého nepochopení
našich vládních kruhů pro potřeby
letecké je odpověď, kterou dalo ministerstvo
veřejných prací na stránce 201 zprávy
rozpočtového výboru na dotaz poslance soudr.
Nečase ohledně zřízení
civilní pilotní školy v republice. Odpovídá
se tam, že zřízení civilní pilotní
školy není zatím akutní, ježto
jest velký počet vojenských pilotů
nezaměstnaných a československé státní
aerolinie zaměstnávají zásadně
piloty vojenské. Poukáži ještě
zvláště na prazvláštní názor,
že státní aerolinie mají zaměstnávati
"zásadné" pouze vojenské piloty
" a zmíním se několika slovy o potřebě
civilní letecké školy. Dovedete si představit,
že by dnes někdo přišel vážně
s názorem, že nemá býti zřizována
na příkl. občanská škola pro
výcvik řidičů automobilů? Je
vůbec možno, aby existoval ve 13milionovém
státu, jakým jest naše republika, odkázaném
tou měrou na rychlý vývin domácího
letectví, stav, že občan, který není
vojákem, nemůže se vůbec naučit
létat? A je tomu skutečně tak. Kromě
plzeňského Aeroklubu, rázu ovšem pouze
místního a s prostředky nedostatečnými,
nemůže občan této republiky, i kdyby
chtěl na to věnovat jakékoliv prostředky,
naučit se u nás létat, není-li právě
vojákem a neodpovídá vojenským předpisům
pro letce. Musí se obrátit na některou z
alespoň 10 leteckých občanských škol
německých a tam může uvažovat o
tom, že na př. Anglie má civilní letecké
školy přímo vydržované státem,
že také Italie a Francie všemi silami tyto letecké
školy podporuje, zatím co u nás soudí
jeden z hlavních úřadů státních,
který v prvé řadě měl by o
zřízení takové školy se starat,
že jí není potřebí. Konstatuji
s potěšením, že právě u
min. národní obrany našel jsem v této
věci pochopení větší. Vždyť
oč se zde jedná? Dnes stojí vojsko výcvik
jednoho pilota kolem 100.000 až 200.000 Kč, zatím
co soukromá civilní škola vycvičí
jistě řadu zámožných zájemců
na náklad jejich vlastní a řadu jiných
talentovaných uchazečů z leteckých
klubů a odboček Masarykovy letecké ligy za
nějakých 10.000-20.000 Kč na osobu. V případě
potřeby má stát stejný zájem
na tom, aby mezi občanstvem byla řada osob schopná
sloužit v letectví jako na př. lidí
ovládajících automobily. Nesmí se
zapomínat, že piloti, kteří jsou dnes
v zaměstnání u civilní dopravy, přecházejí
do ní již značně zatížení
vykonáváním tří- až pětileté
nejnamáhavější služby vojenské
a že dopravní společnosti hledí, aby
dostaly lidi nevyčerpané, s plnou energií
a houževnatostí, která je v přímém
poměru ke věku pilotů. Je zde také
velký zájem leteckého průmyslu. Vždyť
je mnoho lidí velmi dobře situovaných, oddaných
sportu, kteří by se rádi naučili létati,
zakoupili by si sportovní letadla tak, jak je tomu již
v cizině, neboť dnes jeho cena již nepřesahuje
ceny luxusního automobilu. Tito sportovci, jimž na
př. automobilismus vděčí velkou část
svého rychlého vývoje v dobách nejtěžších,
měli by stejně příznivý vliv
i v letectví a jsem přesvědčen, že
právě zase zde našla by zaměstnání
řada pilotů, tak jako mnoho zaměstnanců
automobilek našlo existenci jako šoféři.
A zvedla by se tím i výroba továren a všeho
průmyslu s letectvím souvisejícího.
Vzpomeňme si, že na př. velké úspěchy
našich malých letadel i na poli světovém
nejsou doma vůbec využity, poněvadž malá
letadla sportovní nemají zvláštní
ceny ani pro armádu ani pro civilní dopravu a soukromníci
nemají u nás vůbec možnosti létat
se naučiti. Ale i pro stát má sportovní
letectví veliký význam, poněvadž
by vedlo k zakládání letišť v každém
větším městě, která by
sloužila i státu za letiště pomocná,
zřizovala by se letecká nádraží,
hangary, našli by zaměstnání letečtí
specialisté. Ve Francii slouží civilní
letecké školy zároveň jakožto místa,
kde vojenští piloti z činné vojenské
služby odešlí, mohou pravidelně doplňovati
své znalosti a prováděti cvikové lety.
Tento úkol snaží se sice u nás splniti
také vojenská škola letecká, ale z různých
důvodů ne vždy s úspěchem. Je
tedy potřeba civilní letecké školy naprosto
naléhavá, pro stát veledůležitá
a je svědectvím naší opozdilosti a hanbou
našeho letectví, že ji dosud nemáme. A
jestliže se chce naše nejvýznačnější
korporace pro propagaci letectví, Masarykova letecká
liga a Aeroklub, ujmouti jejího zřízení,
majíce k tomu osvědčené odborné
síly, můžeme jen vítat tuto snahu a
máme plné právo dožadovat se, aby stát
umožnil finančně zřízení
této školy, na níž sám uspoří
ještě daleko více, než na ni vydá.
Přecházím nyní k druhé nejdůležitější
složce našeho letectví, k otázce personální,
k našim letcům. Jak se pohlíží
na tento pilíř hospodářského
rozvoje a bezpečnosti našeho státu, toho malou
ukázku podává skutečnost, jak se zacházelo
s oběma šéfy našeho civilního letectví.
Prvý z nich vstoupil jako major v čelo státních
aerolinií a během tříleté práce
vybudoval je s péčí a opatrností za
nedostatečných poměrů hospodářských
tak, že tyto státní aerolinie co do bezpečnosti
provozu jsou prvými na světě. Když odešel
loni do služeb soukromých, byl právě
tak majorem, jako když do státních aerolinií
vstoupil před 3 lety, zatím co jeho vrstevníci,
kteří neměli takového risika ani práce,
byli dávno podplukovníky a plukovníky. Nový
ředitel státních aerolinií, absolvent
vysoké školy letecké v Paříži,
bezvadné kvalifikace, sloužil ministerstvu veř.
prací ještě do nedávna za denní
plat 45 Kč, není dodnes ještě přejat
za pragmatikálního zaměstnance, navrhují
jej na místo asi s 800 Kč základního
platu, nebyl mu po jednoroční službě
vyměřen ještě funkční
přídavek, takže slouží za čistý
plat asi 1600 Kč měsíčně, nemá
vůbec pensijního pojištění, ač
jeho povinností je přejímat a přesvědčovat
se o bezpečnosti každého letadla nového
a tedy nasazovat denně třeba několikráte
svůj život vlastní a pilotů s ním
letících pro zajištění bezpečnosti
cestujících. Nabízejí-li se lidem.
na něž se kladou nároky vědecké,
po nichž se žádají praktické zkušenosti
a nasazování života v letech zkušebních,
platy také 1300 Kč měsíčně
a jiným kategoriím na letišti také necelých
1200 Kč, lze pochopiti, že jenom bezmezná osobní
obětavost může za těchto okolností
setrvat vůbec ve státní službě.
Ale i tato obětavost má své meze, poněvadž
kdo nemůže ve státní službě
žít, nemůže v ní také sloužit.
Musím přiznat, že ministerstvo národní
obrany zachází s piloty a výkonným
personálem daleko slušněji nežli ministerstvo
veřejných prací. A řekl jsem, že
není správno, když jenom vojáci starají
se o výcvik pilotů, specielních mechaniků,
radiofonistů a ostatního personálu, ale zatím
je tomu tak. Vyškolení jednoho pilota stojí,
dnes vojenskou správu 100.000 až 200.000 Kč,
ale jakmile pilot ve svých 22 až 23 letech opustí
vojenskou službu, je tento náklad ztracen. Jednou
za rok nebo za dva je povolán k vojenskému cvičení,
při tom však ztěží dostane se k
létání s novými typy, Ministerstvo
národní obrany zřídilo sice cvičné
lety pro demobilisované piloty, ty jsou však pouze
dobrovolné a jejich provádění je ve
většině případů znemožněno
vzdáleností bydliště pilotova od nejbližších,
o letiště. Z toho je vidno, že stát musí
postarat se o zachování velikého kapitálu
do výcviku letců vloženého jiným
způsobem. Musí přiznat letcům, kteří
odcházejí z letecké služby, přednostní
právo na umístění v leteckých
podnicích soukromých i státních, u
leteckých dopravních společností soukromých,
v leteckých továrnách a průmyslu zde
souvisejícího, pokud by bylo potřeba i v
automobilkách vyrábějících
letecké motory, tak, aby tento personál byl ve stálém
styku s letectvím a každé chvíle pohotově.
Znám letce, který musel pracovat v Praze na kanalisaci
jako nádeník. To je hanba pro stát, ale čest
pro letce, který si poctivě vydělává
svůj chleba. Ale vynaložiti na vzdělání
pilota 100 až 200.000 Kč a pak ho nechat kopat kanalisaci
v Praze, to není zrovna nejvhodnější
pro stát, a není, to také pravý vděk
pro lidi, kteří při svém výcviku
a při letech vojenských, které vyžadují
risiko, musí nasazovati svůj život více
nežli kdokoli jiný.
Postavení výkonných letců nebí
u nás vůbec ještě dostatečně
upraveno. Pro letce vojenské platí předpisy
vojenské, ale na trvalo nelze počítati se
stavem, aby na př. státní aerolinie pracovala
pouze s letci vojenskými. Praví-li se v odpovědi
ministerstva veřejných prací, že státní
linie používají "zásadně"
letců vojenských, pravíme, že občanské
letecké podniky mají a musí "zásadně"
používati letců civilních a používání
letců vojenských může trvati potud.
pokud jim je ministerstvo národní obrany půjčuje.
Až jim je přestane půjčovati, pak se
budou museti poohlédnouti po jiných.
Nevím, jak provede se převzetí těchto
vojenských letců do občanské služby,
aby jejich oprávněným nárokům
bylo vyhověno, ale jisto je, že nemá smyslu,
aby těchto 7 osob zabíralo 14 míst, když
by mohlo býti definitivním vyřešením
věci v činné službě o 7 letců
více. Jak málo je postaráno o piloty, svědčí
řada skutečností. Jak to vypadá s
jinými věcmi, to je také velice zajímavé.
Ministerstvo veř. prací se dosud na př. nepostaralo
o to, aby letci mohli bydleti blízko letiště.
Znám případ, kdy letec jezdil na letiště
ze vzdálenosti několika hodin. V 5 hod. ráno
má letěti, 3 hodiny před tím musí
vstávati, 2 hodiny mu trvá cesta a pak se má
věnovati tak delikátní věci, jako
je pilotování letadla a k tomu ještě
mnohdy za špatného počasí. Stane se
také, že francouzská společnost letecká,
naším státem subvencovaná, zachází
s našimi letci velkopansky a odpírá jim věci,
které musila přiznati letcům rakouským.
Těmto musila vyhověti proto, že rakouská
vláda si na společnost dupla a řekla: Letadlo
neodletí, dokud nebude věc v pořádku.
U nás není nikoho, kdo by se našich letců
ujal.