Máme zákon o letectví z 8. července
1925, jemuž po 1/2 3. roce schází dosud
prováděcí nařízení.
Jakým způsobem má se rámcový
zákon prováděti, když není k
němu vydáno prováděcí nařízení,
může si každý představiti. §
48 tohoto zákona vykládá se tak, že
piloti mají býti pojištěni pouze podle
právních předpisů pojištění
dělnického, kdežto všechny naše i
zahraniční letecké podniky považují,
a právem, za svou povinnost, pojistiti letce tak, jak odpovídá
jeho zvýšenému risiku. Tedy podle našeho
zákona to celé ohromné risiko letců
se pomíjí a srovnává se jejich risiko
s risikem toho, kdo pracuje na př. v kanceláři.
Prosil bych, aby se nezapomínalo, že na př.
veliká bezpečnost dopravy na našich státních
aeroliniích, která převyšuje bezpečnost
dopravy automobily, neznamená, že by letectví
za všech okolností bylo takto jisté, nýbrž
jest vykoupena dlouhými a podrobnými zkouškami
každého aparátu za všech poměrů,
a že právě pro tyto zkoušky dávají
v šanc své životy ti, kdož aparáty
zalétávají. Je tedy směšno, srovnávati
risiko letcovo s normálním risikem dělníkovým.
U letců je mimořádné risiko, se kterým
počítají také továrny a soukromé
letecké společnosti. Naše továrny a
soukromá letecká společnost pojišťují
každého letce nejméně na 60 až
80.000 Kč pro případ smrti, 100 až 120.000
Kč pro trvalou invaliditu a 40 až 60 Kč denně
pro dočasnou invaliditu a také vojenská správa
uznává za nutno zaplatiti vojenskému invalidovi
50 až 80.000 Kč a pozůstalým po ženatém
letci 40.000 a pro každé nezaopatřené
dítě 10.000 Kč. Zajištění
slušného zaopatření pro případ
zabití nebo invalidity musí býti činěno
jednou z podmínek pro povolování subvencí
cizím společnostem. Jedná se zde ostatně
také ještě o pensijní pojištění
letců vůbec, které musí býti
vedeno rovněž zvláštními ohledy
na podmínky jejich služby. Výkonná služba
letecká za dnešního stavu techniky letecké
vyčerpává velice rychle síly pilotů.
Doba, po kterou možno pilotovati, není sice ještě
stanovena, ale dle dosavadních zkušeností praktikuje
se to tak, že pilot může létati nejdéle
asi 15 let. Pak musí být vyměněn a
měl by vlastně jíti do pense. Avšak
pensijní doba stanovena je na 30 let služby. Ministerstvo
národní obrany rozluštilo tuto věc tak,
že počítá vojenským letcům
do pense jeden rok za dva. Tutéž službu však
dělají i civilní letci a na ně se
toto opatření vůbec nevztahuje. I tehdy,
když civilní letec sloužil dříve
u vojska a pak přestoupil k civilní společnosti,
civilní společnost mu vojenskou službu nepočítá
a letec musí sloužiti 30 let. Proto by bylo nejvýše
spravedlivo, aby pensijní ustanovení pro výkonné
letce bylo upraveno tak, aby jeden rok skutečné
služby byl počítán za dva a letecká
služba vojenská byla započítána
do služebních let u letecké společnosti.
Je možno a bude jistě v určitých případech
i výhodno, aby letci po letech své činné
služby byli se svými zkušenostmi zaměstnáni
v kancelářích a v administrativě letecké,
v tom případě bude však nutno. aby jim
zachována byla práva z činné služby
vzniklá. Zvláště pak bude nutno upraviti
tuto věc pro ty, kteří z výkonné
služby letecké museli odejíti z jakéhokoliv
důvodu předčasně, neboť je řada
těch, kteří pro poruchy sluchu, nervů
a pod, musí přestati létat, a takový
je pak postaven na roveň tomu, kdo po celou dobu seděl
bez risika v kanceláři.
Je zde ještě řada jiných nesrovnalostí.
Piloti poddůstojníci déle sloužící
mají podle nových branných předpisů
služební poměr horší, nežli
déle sloužící u pěchoty, neboť
se při vstupu do pilotní školy musí
zavázati k další službě za dobu,
kterou ztráví v pilotním výcviku.
Pro tyto roky další služby nemají výhod
déle sloužících, ani prémií
ani vyšších leteckých přídavků,
ani se jim tato služba nepočítá do další
služby. Pro získání průkazů
pro přijetí do státní služby
musí déle sloužící pilot sloužiti
o dva roky více nežli déle sloužící
od pěchoty, či jiné zbraně. Při
přeletech, nouzových přistáních
a podobně nemá pilot ani nocležného,
ani cestovného. ani stravného a je nutno znáti
jejich těžké poměry, aby se pochopilo
nesmírně obtížné jejich postavení
při velkém risiku a odpovědnosti. Když
na př. letí pilot s důstojníkem u
Olomouce do Prahy a pro poruchu letadla musejí přistáti
někde na poli, důstojník zmíněné
příplatky má, ale pilot nemá ani cestovného,
ani stravného a může si lehnouti na poli pod
křídlo a hlídati aparát, až někdo
přijde a odveze je pryč. To není udržitelné,
zde je nutná náprava. Je svrchovaně naléhavo,
aby vrchní úřady jak vojenské, tak
občanské, věnovaly poměrům
pilotů nejbedlivější pozornost a postaraly
se rychle o nápravu, při níž najdou
nejochotnější spolupráci u stavovské
organisace výkonných letců Svazu českosl.
pilotů.
Tato všechna fakta týkají se v prvé
řadě našeho letectví domácího
a jsou ovšem i v těsné souvislosti s vybudováním
tratí mezinárodních. Naše vnitrozemská
státní aerolinie funguje dnes na své prostředky
velice dobře. Pro lety zahraniční vytvořila
se u nás Česká mezinárodní
společnost letecká za patronance naší
největší strojnické továrny Škodovky.
Znám dobře výbornou kvalifikaci osob, které
pracují v této společnosti. Kdo však
se domníval - a slýcháme to tak často,
- že soukromé podnikání dělá
nějaké divy vůči podnikání
státnímu, může viděti na krátké
historii této společnosti, že tomu tak není.
Také ona bude lítati, jen když jí stát
poskytne subvenci a žádá spíše
vyšší, než ji mají státní
aerolinie a také ona musí býti podporována
celou váhou státu, má-li proniknouti za hranice.
Také ona zápasí se řadou nesnází,
které zmáhá jen těžce. Je skutečností,
které nelze popříti, že dnes létá
přes Prahu společnost francouzská, že
jdou tudy 3 linie říšsko-německé,
takže Praha má dnes přímých spojení
2 na Vídeň, 1 na Paříž, na Varšavu,
na Vratislavu, na Saskou Kamenici, Mnichov, Brno, v létě
Mariánské Lázně, avšak naše
Česká společnost letecká obstarává
nebo vlastně má obstarávati pouze dvakrát
týdně lety do Berlína a Vídně!
To je po čertech málo pro stát, jehož
hlavní město se chlubí, že je přirozeným
uzlem leteckým ve střední Evropě.
Půjde-li to tak dále, bude skutečným
tímto uzlem Vídeň, odkud již dnes vychází
9 linek s dopravou osob, pošty, zboží, nejméně
dvojnásobnou a také s dvojnásobným
počtem nalétaných kilometrů. To je
také jedna z těžkých vin této
vlády, že dala zastrčiti Prahu daleko za Vídeň,
jejíž zájem na letectví a přirozené
podmínky pro letectví jsou daleko horší
než u nás v Čsl. republice. Řekl jsem
již jindy na jiném místě, že Praha
nemůže se státi prvotřídním
mezinárodním přístavem, nebude-li
z ní vycházeti řada našich vlastních
mezinárodních leteckých tratí. Je
to v prvé řadě spojení na Oděsu
v jižním Rusku, v němž bychom mohli využíti
celé trati našich státních aerolinií
až do Užhorodu se zastávkou v rumunských
Jassech. Uvážíme-li, že tato trať
byla by velmi výhodným spojením i na Moskvu,
které se dnes děje kolem moře Baltického
a zároveň na Kavkaz obchodně tak důležitý
a celý blízký východ, jsem velmi překvapen,
že tato myšlenka není odpovědnými
orgány vůbec sledována. Je třeba vlastních
linií na Amsterodam-Londýn, ale také na Terst
a jugoslávské přímoří
a zvláště také na Egypt, kam letecká
doprava v brzku by se mohla i rentovat. Místo toho sedíme,
nemohouce se hnouti s místa a dáváme se předháněti
Vídní, státem hospodářsky slabším
a na letectví daleko méně interesovaným
nežli my.
Naznačil jsem na počátku své řeči,
že letectví ke svému rozvoji v nynější
době překotného rozvoje a vzrůstu
potřebuje nevyhnutelně vydatné státní
podpory, že má na ní naprostý nárok,
tak jako dítě ve vzrůstu potřebuje
vydatné stravy, dobrého bydlení, a rodiče
jsou podle své možnosti povinni touto péčí
svému dítěti. Položka na letectví
v našem rozpočtu ovšem neodpovídá
ani zdaleka těmto požadavkům. Stát,
který sleví 500 milionů Kč na daních,
v prvé řadě hlavně držitelům
milionových příjmů, který našel
dosud vždy prostředky pro sanaci vykradených
záložen a vydrancovaných bank, který
subvencuje přímo i nepřímo lihovary,
cukrovary, který odpustí největšímu
boháči českému přes 20 mil.
Kč na stavbu jeho representačního paláce,
má ve svém rozpočtu na rok 1928 na vzduchoplavbu
33,504.000 Kč, tedy obnos celkem stejný ve srovnání
s rokem 1927, 29,412.000 Kč. Je to obnos velmi nepatrný
při zanedbanosti našeho civilního letectví
a úkolech, které na nás čekají.
Nicméně bylo by lze za tuto sumu něco provésti,
kdyby se jí správně a v plném rozsahu
využilo. Ale zde právě nastává
to úžasné, co je unikum v naší
státní správě. Také na rok
1926 byl státní rozpočet na letectví
stanoven téměř stejným obnosem 32,293.140
Kč. Přihlédneme-li do vydaného právě
státního závěrečného
účtu za rok 1926, shledáme k největšímu
svému úžasu, že při tomto stavu
našeho letectví "ušetřilo" ministerstvo
veřejných prací z leteckého rozpočtu
plnou polovinu, a to 16,551,523 Kč. Jak ji ušetřilo,
o tom praví vysvětlivky pod č. 650 až
653, tím, že místa pro zaměstnance na
státních letištích nebyla úplně
obsazena - při tom se tam platí něco přes
1000 Kč lidem, kteří mají míti
vedle jiné kvalifikace také znalosti cizích
jazyků - že nedošlo k provozu leteckému
na trati Košice -Užhorod a Brno-Mor. Ostrava, že
projektovaná letiště nebyla vybudována,
že se snížil náklad na osvětlení,
nepoužíváno nočních signálních
zařízení, že výlohy na udržování
budov a terénů byly menší - račte
se podívati na letiště ve Kbelích, které
je vítaným útočištěm zajíců,
ale méně se hodí k létání
že nebyl uskutečněn projekt letecké
linie Praha-Terst a zřízení nových
letišť a že doplatky za stavbu železobetonového
hangáru, dílen a benzinového skladiště
v Brně, pak za objednaná letadla a letecké
motory, nebyly realisovány. Při tom nemáme
ani v Praze hangárů pro velkoletadla a když
vstoupí v činnost, mohou se postaviti na sluníčko.
Nevím, může-li býti těžší
obžaloby nežli této úřední.
Státní správa měla obstarati letiště,
letadla, hangáry, zaměstnance a potřebná
technická zařízení a ona neobstarala
letadla, letiště, zaměstnance, hangáry
a letecké trati a proto nevydala plnou polovinu rozpočtu.
Sobě ovšem ušetřila práce a zpronevěřila
takto v pravém slova smyslu peníze určené
k vybudování nejdůležitějšího
odvětví budoucí veřejné dopravy.
Nevím, dovede-li si někdo představiti, že
by ministerstvo zemědělství nebo obchodu
nevyčerpalo subvenčních položek, nebo
aspoň nepřevedlo je z jednoho paragrafu na druhý
téhož oboru a jak by se tam pohlíželo
na úředníky, kteří by zavinili
takovéto "úspory".
Letošního roku má se historie opakovati. Nejenom
že to, co propadlo v r. 1926, nebylo dáno do rozpočtu
na rok 1927 nebo 1928, nýbrž lze očekávati,
že stane se letos ve měřítku trochu
menším totéž, co r. 1927, že velká
část leteckého rozpočtu nebude vyčerpána.
Posl, soudr. Nečas vznesl v rozpočtové
debatě na pana ministra veř, prací dotaz
v tomto směru, ale konkrétní odpovědi
se nedočkal. Bude tedy tomu tak. Zatím co ocitáme
se stále více pozadu v rozvoji svého letectví,
co naše továrny jsou bez práce. lidé
bez zaměstnání, letecký park nedostatečný,
technická zařízení nedokonalá,
civilní letectví ještě ve svých
prvních stadiích pod vojenskou patronancí,
kde vše volá po investicích v technickém
pokroku, velkorysé politice dopravní, která
je v těsné souvislosti s hospodářskou
i politickou samostatností státu, ušetří
vláda zase řadu milionů z nepatrného
rozpočtu leteckého. aby je vynaložila pravděpodobně
na účely desetkráte menší důležitosti,
ne-li přímo škodlivé. Jsem pro letecký
rozpočet a byl bych proň ještě raději,
kdyby byl dvakráte tak veliký, než je navržen.
Ale nemohu schvalovati tohoto rozpočtu vládě,
která ukázala, že nemá vůle peníze
civilnímu letectví určené, tomuto
letectví také poctivě odevzdati, (Výborně!
- Potlesk poslanců čsl. strany soc. demokratické.)
Předseda (zvoní). Slovo má
nyní p, posl. Krebs.
Posl. Krebs (německy): V jedné z posledních
schůzi poslanecké sněmovny snížil
pan posl. Windirsch neslýchaným způsobem
dobu revolučního odboje sudetských Němců
o právo sebeurčovací. Jeho slova nesmějí
také s mé strany zůstati bez odpovědi.
Když zmlkla děla světové války
a německý vojín, který držel
po čtyři léta v šachu nepřátelský
svět, 23 států, odložil pušku,
tu myslel celý náš národ že zvítězila
zásada sebeurčování národů.
Woodrow Wilson, president největšího a nejrozhodnějšího
státu světové války, označil
tuto zásadu jakožto vůdčí ideu
spojenců a smlouva o příměří
byla uzavřena v jejím znamení.
V naší domovině odehrály se věci
neslýchaného významu. Tisíciletá
historie Rakouska byla zakončena, monarchie se rozpadla
a utvořily se národní státy na základě
práva sebeurčení národů. I
naše sudetsko-německá domovina použila
tohoto práva. Jednomyslně. jako ještě
nikdy ve svých dějinách, žádala
společně s německým Rakouskem připojení
k německé říši. Již dne
21. října 1918 utvořilo se ve Vídni
německo-rakouské národní shromáždění
a dne 29. října 1918 usneslo se německo-české
zemské shromáždění stejně
jako zemský sněm provincie "Sudetenland"
ve své památné schůzi v dolnorakouském
zemském domě ve Vídni jednomyslně
na následujícím: "Jménem zastoupeného
národa a území prohlašuje zemský
sněm německou část Čech za
samostatně oprávněnou provincii státu
německo-rakouského, a uznává, až
do konečného uspořádání
ústavy, dne 21, října 1918 v zemském
domě ve Vídni ustanovené německorakouské
národní shromáždění za
svůj jediný a nejvyšší zákonodárný
sbor, jím ustanovené úřady za své
nadřízené úřady a prohlašuje
usnesení německo-rakouského národního
shromáždění a ustanovení německo-rakouských
úřadů pro sebe a pro národ a území
zastoupené v zemském sněmu za závazné
bez výhrady. Provincie "Německé Čechy"
stojí tedy stejnými právy a povinnostmi na
straně ostatních zemí Německo-Rakouska
a slibuje, že bude sdíleti jejich osud v nezlomném
společenství a věrnosti."
Stejné prohlášení vydal zemský
hejtman dr Preisler za provincii "Sudetenland". Tím
bylo vykonáno právo svobodného sebeurčení
sudetsko-německého osidlovacího území.
To bylo výslovně zdůrazněno v notě
zaslané dne 30. října 1918 presidentu Wilsonovi.
Bratrskou srdečností přivítal rakouský
státní kancléř dr Karel Renner zástupce
sudetsko-německé provincie v národním
shromáždění a prohlásil: "...
avšak právě v této hodině, kdy
bylo tak snadné a pohodlné a snad také svůdné
dělati svůj účet odděleně
a dobýti ze lsti nepřátelů některých
výhod, v této hodině nechť zví
náš německý národ ve všech
krajích, jsme jeden kmen a jedno osudové sdružení."
A zajisté nezapomene nikdo vážnosti této
hodiny, kdo jí směl zažíti. Co později
následovalo v naší domovině, jest známo.
Obsazení všech důležitých území
a měst českými vojáky a strpení
tohoto obsazení naším národem v naději
na právo sebeurčovací a na jeho splnění
mírovými smlouvami. V této době snášel
náš národ neslýchané duševní
břímě a nemohu než prohlásiti,
že to byla nejheroičtější doba
naší země. Národ, jenž ve víře
ve vítězství velké zásady práva
sebeurčení národů, složil zbraně
a podrobil se jako jediný muž podmínkám
mírové konference, národ, jenž věřil
v ocelové bouři světové války,
že nastane pro lidstvo nová doba, čekal trpělivě
na rozhodnutí. Jeho vůdcové bez rozdílu
strany pracovali však nepřetržitě pro
uznání sudetsko-německého sebeurčení.
Když dne 4. března 1919 ohromný projev statisíců
ve všech sudetsko-německých městech
opět ukázal světu jasnou vůli, po
připojení k Německo-Rakousku a když
téhož dne půl sta bezbranných sudetsko-německých
mužů, žen a dětí válelo
se ve své krvi, tu tuš:l tento národ příliš
pozdě, že byl oklamán o své právo.
Dne 28. listopadu 1927 měl poslanec svazu zemědělců
pan Windirsch smutnou smělost přepadnouti
svým vtipem tuto dobu největší duševní
bídy a skutečné duševní velikosti
našeho národa a mluvil o "grotesce německo-české
zemské vlády". Nebudeme s ním se příti
o činech a odpovědnosti zemské vlády
sudetsko-německé zvolené na témže
podkladu, jako české Národní shromáždění,
odpíráme mu však právo, vrhati špínu
své podlízavosti na velkou dobu naší
historie a dovolujeme mu pouze, aby se chlubil svou politickou
neznalostí. A proto neříkáme jemu,
nýbrž našemu národu, že doba sudetsko-německé
zemské vlády byla jednou z nejvýznamnějších
dob sudetsko-německé historie. President Masaryk
sám, jenž o těchto věcech ví
mnohem více, nežli mnohý jiný, říká
ve své knize "Světová revoluce"
na str. 325 doslovně: "Za to mne znepokojovaly zprávy
o separatistickém hnutí našich Němců
a pokusy o organisaci "Deutsch Böhmen", když
se však hlásilo, že vzniká také
"Sudetenland" a později i "Deutsch Südmähren"
a dokonce "Böhmerwald-Gau" mé obavy ustaly.
Taková roztříštěnost byla sama
silným argumentem proti separaci. Vždycky však
otázka našich Němců byla vážná.
Američané a Angličané stál
i na abstraktní formulaci práva sebeurčení."
Takový byl stav věci ve skutečnosti a sudetsko-německý
národ nebyl tak daleko od splnění svého
práva sebeurčení, jak se mu chce dnes namluviti.
(Výkřiky posl. inž. Junga a Knirsche.)
Tato historická zjištění byla nutná,
abychom překroucení pana Windirsche dali
napospas opovržení všech čestných
Němců. Doznáváme s radostnou pýchou.
že jsme spolu nesli odpovědnost za tuto dobu sudetsko-německé
historie. My nár. socialisté nesli jsme ji spolu
se zástupci německých sociálních
demokratů. německého občanstva a také
německých sedláků. Chceme uvésti,
že nejenom druhý zástupce zemského hejtmana
Maixner byl straník pana Windirsche, nýbrž
též bývalý přísedící
zemského výboru Soukup, poslanci Mayer, Krützner
a nynější senátor Spies příslušeli
k téže straně. Chceme dále uvésti
v paměť celého světa, že první
státoprávní prohlášení
z 1. června 1920 a ono z 18. prosince 1925. jež vydal
úřední předchůdce p. Windirsche
posl. prof. dr Spina bylo vydáno též
jménem Svazu zemědělců a tedy též
jménem pana Windirsche. Nechť si přečte
toto státoprávní prohlášení
a doplní tak své politickohistorické vědomosti.
Hlasitě a jasně prohlašujeme: Zavrhujeme každý
úmysl a bojujeme proti každému pokusu snížiti
a špiniti činy vůdčích mužů
a smýšlení našeho celého sudetsko-německého
národa z doby revolučního boje o právo
sebeurčení.
Slavná sněmovno! Státní rozpočet
pro rok 1928 dává nám příležitost
podrobiti kritické zkoušce nejdůležitější
události rázu národohospodářského
posledních let a hledati linii příštího
vývoje.
Kdežto v prvních letech po převratu často
se zdálo, že Československo zůstane
nedotčeným ostrovem v rozbouřených
vlnách středoevropského inflačního
moře, nedotčeno událostmi okolí, přesto
stalo se každým rokem, který přinesl
do tohoto zemědílu opět spořádanější
poměry, jasnějším, jak nerozborné
jsou hospodářské souvislosti střední
Evropy též v budoucnosti. Z chaosu poválečné
doby ukazují se stále jasněji příští
formy hospodářských souvislostí na
chmurném nebi budoucna. Nezadržitelně sbližují
se území Německa a Rakouska, která
podle národní příslušnosti, hospodářství
a geografické polohy patří k sobě.
Německo samo prodělává pod ohromným
nátlakem Dawesových zákonů úplnou
změnu ve svých průmyslových výrobních
podnicích, která konečně vede opět
k mohutnému hospodářskému rozvoji
a k ohromnému zvětšení produkce v říši.
Anglií a Amerikou stále více vytlačeno
ze světového trhu, oloupeno o své kolonie
a ošizeno o svou námořní moc, musí
se Německo přikloňovati stále větší
měrou k jihovýchodu a východu Evropy. Zvětšené
obchodní zájmy v Maďarsku, Jugoslavii, Bulharsku,
Rumunsku, Polsku a v okrajových státech, na Balkáně
a v Rusku jsou následky tohoto stavu v Německu.
Zatím pokračuje prakticky hospodářské
připojení Rakouska k Německu. V tomto území
velkých hospodářsko-politických zájmů
leží Československo. Kdo přehlídne
geografickou polohu tohoto státu, kdo přezkoumá
vodní a obchodní cesty a strukturu průmyslu
této země, ten ví, že možnosti
jejího budoucího rozvoje tkví jedině
na straně velkého středoevropského
hospodářského rozvoje.
Popírání těchto skutečností
nebo snaha přiznati jim menší význam,
než zasluhují, není rozumné a musí
se státi škodou pro hospodářství
tohoto státu. Proto nelze pochopiti, proč pan ministr
financí dr Engliš snažil se ve svém
výkladu k státnímu rozpočtu tak důkladně
popírati tyto souvislosti, neb zmenšovati jejich význam.
Toto chování muže, jenž přece zajisté
zná význam Německa pro náš dovoz
a vývoz, lze vysvětliti pouze určitými
politickými vlivy. Jistým českým kruhům
je snad nesnesitelno pomyšlení, že hospodářský
vývoj tohoto státu jest stále více
ovlivňován německým hospodářstvím.
Právě tyto kruhy, které při mírové
konferenci v Saint Germainu odůvodňovaly připojení
sudetsko-německých průmyslových území
čistě hospodářsko-politickými
imperialistickými argumenty, musí se obávati,
že stejné hospodářské důvody
budou uvedeny pro upuštění od zahraniční
politiky, která jest v přímém odporu
s hospodářskými zájmy Československa.
Není přec možno býti v stálém
duševním válečném poměru
s celým německým národem, který
není pouze vnitřně-politicky důležitým
faktorem, nýbrž který jest v zahraničním
obchodu tohoto státu největším dodavatelem
a kupcem. A tu se zdálo panu ministru financí býti
nutným, postarati se o to, aby "nebezpečné"
smýšlení o hospodářských
souvislostech s Německem se nerozšířilo
přespříliš. A proto považoval pan
ministr financí za nutné, aby varoval před
přeceňováním vlivu německého
hospodářství na hospodářství
československého státu. Tyto námahy
pana ministra financí považujeme nejen za bezúčelné,
ale i za nesprávné. Právě okolnost,
že zdejší konjunktura počala o 10 měsíců
později nežli v Německu, dokazuje nám
proti náhledu pana dr Engliše, že je to
následkem vývoje německého hospodářství.
Což jsme zapomněli, jak ohromná byla u nás
nezaměstnanost, když Německo trpělo
inflací? (Souhlas na levici.)
Chce snad pan ministr financí popříti, že
ohromný rozsah našeho průmyslu jest možný
pouze říšsko-německými zakázkami?
Jak pak to bylo tentokráte? Nejdříve se zotavil
vnitřní trh Německa po ranách inflace,
zesílil pro příjem zboží a přivedl
do chodu ty části německého průmyslu,
které doposud nepracovaly. Kupní síla vnitroněmeckého
trhu byla tak veliká, že velké zakázky
šly přes hranice, většinou do Československa.
Tím teprve zmizel u nás velký díl
nezaměstnanosti v průmyslu, který nyní
mohl opět vyvážeti a zdejší dělnictvo
stalo se opět spotřebitelem, který mohl kupovati,
a oplodnilo náš trh. Z velké kupní síly
vnitro-německého trhu těžil zdejší
průmysl také tím, že velká zaměstnanost
říšsko-německého průmyslu
nenutila jej tak jako dříve vystupovati v ostatních
sousedních státech jakožto konkurent za každou
cenu, takže tím byla dobyta opět řada,
odbytišť. Chci jenom zcela krátce poukázati
na to, že Německo a Rakousko tvoří 441/2%
celého našeho dovozu, kdežto přijímají
46% všeho námi vyváženého zboží.
Když se postaví proti tomu okolnost, že Francie
nepřijímá celá čtyři
procenta, tedy ani desetinu našeho vývozu, je možno
představiti si ohromný význam říšsko-německého
a rakouského trhu pro celou naši hospodářskou
a peněžní politiku.
Tento vývoj je panu ministru financí hospodářsky
zajisté velice vítaným, avšak politicky
zdá se mu býti velice nepříjemným.
To jest k politování, poněvadž je prostě
neudržitelným, abychom se politicky spojovali s Francií
pro náš budoucí rozvoj úplně
bezvýznamnou, kdežto nechceme míti žádného
porozumění pro holé skutečnosti, jež
vyplývají z hospodářských,
geografických a národně-politických
vztahů. (Souhlas na levici.)
Obrátíme-li se k finanční a hospodářské
politice československého státu, tedy setkáváme
se nejdříve s nejdůležitějším
zákonem tohoto roku, se zákonem o úpravě
finančního hospodářství obcí.
Od minulého roku vlekou se všemi řečmi
pana ministra financí stížnosti na finanční
hospodaření samosprávných těles.
Také ve své letošní rozpočtové
řeči stěžoval si na značné
zvýšení finančních potřeb
obcí. Zapomněl však říci, že
letošní zvýšení jest téměř
bez výjimky následkem shora uvedeného zákona.
Obce, jež vědí, že jim §em 31, odst.
5 bude omezena výše přirážek tak,
že v příští době nebudou
moci podniknouti ničeho, musily si zajistiti pokračování
začatých prací opatřením úvěrů.
Tím jest dostatečně vysvětleno i zvýšení
potřeby obcí. Pouze pan ministr financí nechce
přiznati, že on sám byl příčinou
zvýšení finančních potřeb
našich obcí v letošním roce. (Výkřiky
posl. inž. Junga.) Za málo týdnů
budou ležeti před námi obecní rozpočty,
správy fondů pro vyrovnávací fond,
i se žádostí o příděly.
Nechceme dnes déle mluviti o těchto věcech,
nýbrž pouze říci, že potom snad
vyjasní se i panu ministru financí, že obecním
diferenčním zákonem nebyla ani odstraněna
finanční nouze obcí, ani umožněno
racionelní hospodaření samosprávných
těles. Jaký to bude mít následek pro
naše obce a jejich podniky, ukáže se nám
snad v příštím roce nejstrašnějším
způsobem, (Souhlas na levicí.) Avšak
finanční rovnováhy se tímto prostředkem
v našich obcích nedosáhne. Snad právě
proti tomu zdůrazňuje výklad pana ministra
financí tak vítězoslavně zjištění.
že státní rozpočet jest aktivní.
Jak lze smýšlet i o takovýchto aktivech, víme
z minula. Poplatníka zajímá více nežli
aktivita státního hospodářství
výše daňového zatížení.
Činí letos více než 700 Kč -
přesně 706 Kč - a to bez zatížení
samosprávnými tělesy. Až budou známy
voličstvu důsledky daňové reformy,
a to bude již v plné míře v příštím
roce, pak bude brzo konec s vychvalovanou finanční
politikou tohoto státu. Všechny přespřílišné
naděje, které mnohý poplatník ohledně
umění pana ministra financí a ohledně
nové orientace tohoto systému, potom úplně
zvrátí tvrdá fakta a ukáží,
že tento systém sice dovedl potlačiti samosprávu,
zhoršiti sociální politiku a zakrýti
boj proti sudetskému Němectvu, že však
nedostál nijak svým slibům. (Souhlas na
levici.) Pokusím se dokázati několika
čísly z rozpočtu, jakým způsobem
nebylo dbáno německých požadavků.
Ministerstvo zahraničí má k disposici 26,6
milionů korun pro honoráře spisovatelské,
honoráře pro zahraniční spolupracovníky,
novinářské a knihovní publikace, stipendia
pro cizí noviny, kulturní styky s cizinou obzvláště
s Francií, dále pro politickou informační
službu a pro propagační fond. Důvodová,
zpráva tohoto ministerstva nedoznává, že
všechny tyto obnosy, nemluvě o řádných
výdajích, jsou spotřebovány vesměs
v protiněmeckém smyslu. Na str. 200 stojí
doslovně: "Evropa potřebuje především
klidu a míru. S tohoto hlediska posuzovala i veřejnost
ve státech malodohodových uměle rozvířené
otázky připojení Rakouska k Německu,"
(Německé výkřiky: Slyšte!
Slyšte!) A aby působil proti tomuto hnutí
pro připojení v Rakousku, dal si pan ministr dr
Beneš zvýšiti svůj propagační
rozpočet na 14 milionů korun. Říká-li
důvodová zpráva, že Evropa potřebuje
klidu, tedy souhlasíme s tímto názorem, klid
však bude jen tehdy, nechá-li se Němcům
právo sebeurčení a nebude-li se zabraňovati
Rakousku návrat do říše. Právě
v této položce a jejím odůvodněním
ukazuje se protiněmectví české vládní
politiky. V rozpočtu zahraničního ministerstva
jest též položka 19 milionů korun pro
ruské a ukrajinské uprchlíky, pro něž
jest reservováno v ministerstvu zemědělství
4 miliony a v ministerstvu školství 8 milionu, tedy
dohromady ne méně než 31 milionů korun.
(Německé výkřiky: Slyšte!
Slyšte!) Kdežto nezaměstnaní jsou
obdařeni necelými 20 miliony, kdežto doposud
není postaráno o vdovy, děti a pozůstalé
padlých dne 4, března 1919, kdežto na repatriaci
válečných zajatců z naší
vlasti, kteří ještě zůstali v
Rusku, nezbylo ani 100.000 Kč, kdežto se prohlašuje,
že pro naše staropensisty není žádných
peněz, bylo zde spotřebováno 31, milionů
pro účel, jenž se Československa vůbec
netýká.
Tážeme se, proč se neobrátilo Československo
za účelem zajištění ruských
a ukrajinských uprchlíků na Svaz národů?
Svaz národů organisoval v r. 1921 "řeckou
pomoc", nechť organisuje, je-li to nutné, též
pomoc pro ruské a ukrajinské uprchlíky. (Souhlas
na levici.)