Středa 30. listopadu 1927

Netřeba vysvětlovati, že se ovšem ministerstvo národní obrany rovněž tak málo stará o německé zájmy. Uvádíme zde dnes pouze opětně, že Československo vydává čtvrtinu všech daní na vojsko, ne 1400 milionů, jak udává rozpočet, nýbrž tyto částky jsou ustanoveny pro potřeby vojska: 1, Rozpočet ministerstva nár. obrany 1400 mil. Kč, 2, příděl z výzbrojného fondu 315 mil. Kč, 3, vojenské pense 166 mil. Kč, 4. vojenské stavby v min. veř. prací 26 mil. Kč, 5, sociální pojištění pro vojenské osoby 16 mil. Kč, 6. zúročení dluhů vzniklých pro vojenské výdaje 300 mil. Kč, celkem 2.323 mil. Kč. (Německé výkřiky: Slyšte! Slyšte!)

Poplatník musí tedy vydati ne méně než 2,300 milionů Kč na armádu tohoto státu. I klidná "Deutsche Presse" z 30. října 1927 říká k tomu: "především výše požadavků naší armády jest rozhodně pro naše poměry příliš velká. Zde jest nutno dosíci úspor". Avšak jak vidíme, pánové z křesťansko-sociální strany se přespříliš nenamáhali, anebo je jejich vliv nahoře zcela nepatrný, ježto se nezměnila ve vojenském rozpočtu ani jediná číslice.

Dalším příkladem zkracování Němců jest ministerstvo železnic. Vykazuje letos na elektrisaci drah 25 milionů a pro železniční novostavby 67 milionů. Z elektrifikovaných tratí není samozřejmě ani jedna v německém území. Vše je soustředěno v okolí Prahy. Ani o železničních novostavbách v německém území se nemluví, ačkoliv máme řadu starých železničních stavebních projektů, které se po desítiletí neprovádějí. Z více než 128 milionů Kč pro jiné stavby železničního eráru není vyhrazeno pro německé území, nic, než položení druhé koleje na trati Litoměřice-Střekov. Nikde není zmínky o dávno potřebné stavbě nádraží v Podmoklech, v Chřibské, v Čes. Lípě, v Ústí, v Karlových Varech, v Jablonci atd. Za to má býti zřízen o nádraží za mnoho milionů v Kolíně a mnohá jiná nádraží v českém území. Také ministerstvo pošt staví pouze v českém území a připravuje si pro to 40 milionů korun. Pouze stavba pošty v Opavě a Lovosicích a přestavby v Karlových Varech a v Mor. Šumperku a v Žatci v částce 2 1/2 milionu - tedy necelých 6% připadají na německé území. Ministerstvo financí vložilo do rozpočtu jako každoročně 50 milionů korun na sanaci peněžních ústavů. Doposud byly z tohoto sanačního fondu sanovány české peněžní ústavy, kdežto Šluknovská spořitelna ještě stále není vyřízena.

Obzvláště si stěžujeme na kapitolu ministerstva zdravotnictví, avšak i na kapitolu soc. péče. Pro obranu proti nákazám, alkoholu a tuberkulose je k disposici více než 12 milionů, z nichž německé ochranné svazy dostávají směšné sumy, které nečiní ani 2% z celého obnosu. Pro tělesnou výchovu jsou určeny 2 miliony. Uvádíme, že německý hlavní výbor pro tělesná cvičení dostal celých 40.000 korun, to jsou 2% celé sumy. Pro péči o mládež spotřebují obě ministerstva okrouhle 40 milionů korun v příštím roce, tedy asi stejně tolik jako doposud. Jak ohromné je zde zkracování německé zemské komise pro ochranu matek a péči o mládež, vysvítá z toho, že ministerstvo zdravotnictví rozdělilo v letech 1921 až 1926, 26 mil. Kč a z toho poukázalo německým komisím 602.000 Kč, (Německé výkřiky: Slyšte! Slyšte!), tedy celých 21/4%, kdežto ministerstvo sociální péči rozdělilo v téže době 100 mil. Kč a z toho poukázalo německé zemské komisi pouze 3 mil., tedy 3%. Lze si tedy přibližně vypočítati o kolik milionů korun byly zkráceny naše německé sociální a humanitní sbory a jsou ještě stále zkracovány přes to, že máme německé vládní strany.

Pro zvelebení a podporu stavu živnostenského jest zařazeno v rozpočtu 6 mil. Kč, nemohl jsem nikde zjistiti, zda-li jedno jediné německé živnostenské družstvo dostalo z tohoto fondu jediný haléř. Také zde zdá se, že příděly dostanou pouze čeští živnostníci, kdežto Němci mohou platiti daně. Pro zvýšení ruchu cizineckého jest započten jeden milion. Z toho dostanou zemské svazy pro cizinecký ruch 110,000 Kč, tedy asi 11% místo 23%! Pro turistiku a cestovní sporty jest uvedeno 640.000 Kč, z nichž dostal německý hlavní svaz horských a turistických spolků v roce 1927 30.000 Kč, ačkoliv nemá mnohem méně členů než-li Klub českých turistů.

Též v kapitole ministerstva veř. prací zjistili jsme zkrácení Němců. Ze středoškolských staveb se vynakládá 2,830.000 Kč na české střední školy, kdežto ani na jedinou německou střední školu není pamatováno. Položka pro české menšinové školství zvýšila se ze 64 milionů na 75,000.000 Kč.

Ze staveb pro plavbu na řekách a pro vodní hospodářství jest největší část spotřebována v českém území. Zvláště sluší uvésti velké stavby hydrocentrály v Kolíně 1,600.000 Kč - celková spotřeba činí 3,300.000 Kč. Pak 240.000 Kč na elektrárnu u údolní přehrady v Seči, a částka pro Miřejovice - jež činí celkem 14,000.000 Kč - letošními 2 mil. Kč. Hydrocentrála u Starohorského potoka na Slovensku vyžaduje si 1.2 mil. Kč, využitkování vodních sil na Váhu vyžaduje 3.8 mil. Kč a zřízení hydrocentrály na řece Uži 1,500.000 Kč. Celkem jest rozpočteno 11,000.000 Kč, z nichž nepřipadá ani haléř na německé území. (Německé výkřiky. Slyšte! Slyšte!) Ředitelství pro stavbu vodních cest má ve svém rozpočtu 39 milionů pro stavby u Jaroměře, u Týnice n./L u Přerova, na Labi až do Mělníka, regulace Vltavy, pro stavbu přístavu v Mělníce, dále pro Štěchovice atd., z toho opět nepřipadá ani haléř na německé území. Bude-li stejným způsobem spravován silniční fond, a již se to ukazuje, spotřebují se milionové oběti, jimiž přispívají němečtí poplatníci tomuto fondu, výhradně pro české silniční stavby. Poukazujeme dále na neustálé nespravedlivé bytové příděly německým horníkům v hornických domech vystavených pomocí tak zvaného uhelního fondu. Také zde se nezměnilo nic za německého ministra a jako před tím dává se při zadávání bytů přednost českým horníkům, kdežto němečtí horníci nemohou dostati bytu vůbec aneb jen v nevyhovující míře.

Máme-li tak velké a oprávněné stesky stran národního zkracování sudetských Němců, nejsou naše výtky v oboru sociální politiky o nic menší.

Stále ještě není rozřešena otázka staropensistů, četné interpelace a pilné návrhy, intervence u ministrů a akce jednotlivých parlamentních stran nemohly dopomoci této nejnutnější otázce k vyřízení. Pan ministr financí ohrazoval se stále výmluvou, že pro tyto výdaje není úhrady. Poukázali jsme dnes na to, jak se zachází s miliony na zahraniční propagandu, na vojenské potřeby ba dokonce na ruské a ukrajinské uprchlíky. Zde jsou k disposici miliony beze všeho a bez rozmýšlení. Jak dlouho chce vláda ještě stavěti na odiv tuto hanbu zanedbávání starých státních zaměstnanců. Ale stejně jako se nakládá s úpravou požitků staropensistů, činí se to i s novelisací zákona o válečných poškozencích. Uplynul právě rok, co sociálně-politický a rozpočtový výbor přijaly jednomyslně resoluci, v níž se vyzývá vláda, aby co nejdříve předložila sněmovně návrh novelisace zákona o válečných poškozencích. Ačkoliv tato resoluce byla jednomyslně přijata poslaneckou sněmovnou a senátem, vláda přece dosud neuznala za nutné, aby vyhověla tomuto usnesení obou sněmoven. Sabotuje vůli sněmovny neslýchaným způsobem, ba i vůli vládních stran a přechází prostě k dennímu pořádku. Což nepociťují vládní strany, které vloni podaly tento resoluční návrh, hanbu, kterou tím na sebe uvalují. Musí si dáti líbiti od vlády takovou nevážnost svých vlastních návrhů? (Souhlas a potlesk na levici.)

Vládní návrh o zaopatření přestárlých, jenž byl předložen sněmovně před dvěma lety a pro nepostačitelnost byl zamítnut, nebyl ani obnoven ani opět předložen. Kdy zamýšlí vláda rozřešiti tuto důležitou otázku, která současně s platností zákonů o sociálním pojištění měla býti vyřešena?

Kde je již dávno ohlášená novelisace pensijního pojištění soukromých zaměstnanců, kde jest sociální pojištění soukromých zaměstnanců? Jak dlouho myslí vláda, že má ještě dosti času, než zvýší vydatně hladové příjmy pojištěnců v pensijních ústavech? Odmítáme co nejrozhodněji nejen nesociální, ale i velmi nedbale vypracovanou předlohu o novelisaci sociálního pojištění a žádáme současně, aby na šest měsíců prodloužená podpora nezaměstnaných nebyla rozšířena jenom na jednotlivé případy a určité skupiny ministerstvem sociální péče, nýbrž uvedena v platnost obligátně pro všechny nezaměstnané.

Právě otázka nezaměstnanosti dává mi příležitost vrátiti se k vývodům posl. Viškovského, které zde při své rozpočtové řeči pronesl. Dr Viškovský řekl, že oposice má nyní již proto těžké stanovisko, že nelze mluviti ani o nezaměstnanosti ani o špatném výdělku, a že každý člověk v republice, který chce pracovati, může si vydělati svůj chléb, a každý, kdo jen poněkud více pracuje, nemusí jísti suchý chléb. (Výkřiky posl. inž. Junga.) Tyto vývody svědčí nejen o přímo neuvěřitelné neznalosti hospodářského stavu, nýbrž staví věci zrovna na hlavu a jsou výsměchem hospodářství. Zdá se, že pan dr Viškovský neví, že se ve velkém počtu průmyslových podniků již po týdny musí opět počítati se zkrácenou pracovní dobou a že jest nutno obzvláště v těžařství vsunouti týdně dvě až tři volné směny a že vedle těchto na práci zkrácených dělníků, kteří skutečně vydělávají hladovou mzdu, jsou desetitisíce nezaměstnanců, kteří přes všechno úsilí nemohou nalézti zaměstnání a práci.

Kromě desetitisíců nezaměstnaných, kteří jsou uvedeni ve státní statistice, jest dnes ještě nejméně dvojnásobný počet nezaměstnaných, kteří nedostávají žádné podpory, poněvadž jsou buď bez práce již více než tři měsíce, nebo poněvadž nepřísluší k žádné. organisaci odborové a tudíž nedostanou vůbec žádné podpory nezaměstnaných a ve statistice se neuvádějí.

Uvádí to tudíž nejen v omyl, ale je to i klamáním celé veřejnosti, když se mluví v této sněmovně, že v této zem: není vůbec žádné nezaměstnanosti. Ale právě pan dr Viškovský, bývalý předseda pozemkového úřadu, jehož působení také zavinilo desetitisíce nezaměstnaných, měl by nejméně důvodů připomínati tento problém, (Výkřiky poslance Knirsche.)

Podle údajů presidenta dr Voženílka bylo zaopatřeno 63,500 zaměstnanců, kteří zůstali po provedení tak zv. pozemkové reformy bez chleba 260 mil. Kč, to jest 4090 Kč jednorázového odškodnění za osobu. Uváží-li se, že v této sumě jsou zahrnuty všechny náklady, které vydal pozemkový úřad na úředníky, zřízence a dělníky, již ztratili pozemkovou reformou svoje pracovní místo, tedy náklady na příděl pozemků, odstupné a pense a tak dále, ukazuje tato kvota připadající na jednotlivce, jak směšně malá jest péče o dělníka. Průměrně byla vyplacena částka, která nedosahuje ročního existenčního minima.

V této souvislosti vracím se k rozpočtové řeči ministerského předsedy Švehly, který řekl, že prý není v jeho intenci využíti pozemkové reformy k národním účelům. (Smích na levici.) Jakožto důkaz uvádí prodej půdy dlouholetým drobným pachtýřům, na němž participují dle jeho údajů více němečtí než čeští uchazeči v poměru 60 ku 40%. (Výkřiky.) K tomu lze podotknouti, že zákon o za.,jištění půdy dlouholetým drobným pachtýřům zůstane chvalitebnou výjimkou v řadě zákonů o pozemkové reformě. Podle něho mají drobní pachtýři, kteří hospodařili na zpachtovaných pozemcích zabraného velkostatku od roku 1901, právo získati je do vlastnictví. Tento zákon jest jediný ze všech zákonů o pozemkové reformě, jenž dává uchazečům o půdu právní nárok na příděl a jehož provedení není uloženo pozemkovému úřadu, nýbrž řádným soudům. Na základě tohoto zákona změnilo skutečně 80.885 ha vlastníka a 31.172 ha, tedy, 38.53% půdy, připadly dle úředních údajů německým uchazečům. Úplně jiná jest pozemková reforma ve světle číslic, když vezmeme plochy, které mohl pozemkový úřad udělovati dle volného uznání, tedy nikoli dle zmíněného zákona. Podle poslední úřední statistiky pozemkového úřadu uveřejněné na hospodářské výstavě v Praze v květnu 1927 bylo přiděleno novým uchazečům hospodářských statků podle akce "S" (příděl stavebních pozemků) 6311 ha, podle akce "R" (příděl rozptýlených pozemků) 9302 ha a při řádném přídělu 419,799 ha, celkem tedy 435,412 ha novým uchazečům. Na této rozloze mají Němci podíl nejvýše 15,000 ha. Nedostali tedy více než 3% přidělené půdy, kdežto procento německých státních občanů v republice činí 23.36% a vyvlastnění kdysi německého vlastnictví činí poměrně ještě větší procento. (Předsednictví převzal místopředseda dr Buday.) Tak tedy vypadá slovo ministra o rovných mezi rovnými při pozemkové reformě.

Provádění této pozemkové reformy na hospodářském majetku nesouhlasí s úmyslem, který mu pan ministerský předseda ve své rozpočtové řeči dne 8. listopadu 1927 přikládá. Sem hodí se mnohem lépe prohlášení předsedy pozemkového úřadu dr Viškovského v rozpočtovém výboru dne 15. listopadu 1923, kde výslovně konstatoval, že nikdy ani pro svou osobu ani úředně neprohlásil, že pozemková reforma se neprovádí národně, a že nemá národní povahy. Naopak, jestliže pan ministerský předseda popírá národní tendenci pozemkové reformy, bude účelno připamatovati mu úzkou spolupráci s počešťovacími spolky. Tak uveřejnila "Landpost" ze dne 16. února 1924 dopis Národní Jednoty Severočeské následujícího obsahu:

Národní Jednota Severočeská. Praha II., Vladislavova ul. č. 13, Hospodářské oddělení, Č. j. 194/24. V Praze, dne 31. ledna 1924.

Vážený pane! Obdrželi jsme od obvodové úřadovny státního pozemkového úřadu důvěrnou zprávu, dle níž jsme byli vyzváni panem inž. Hrdličkou, který jest úředníkem pověřeným reformou v zněmčeném území, abychom jmenovali spolehlivého znalce místních poměrů pevné povahy, který by byl s to podati jmenovanému úředníkovi úplně spolehlivé objektivní a věcné zprávy o místních velkostatcích.

Žádáme Vás tudíž zdvořile, abyste spolehlivě přezkoumal data o nemovitostech, o jejichž příděl se uchází místní korporace a jednotlivci a jež slouží účelům místní menšiny. (Hostince, budovy, stavební pozemky, menší, opodál ležící části lesů, pozemky, zahrady. Nutno uvésti katastrální obec a číslo parcely a pozemkových knih.) Bude Vám snad možno vypátrati pomocí Národní Jednoty Severočeské, neb pomocí jiných důvěrníků žádané zprávy o místních velkostatcích, které mají býti letos rozděleny. Do letošního programu spadají: Frýdlant, Grabštejn, Lemberk, Nový Zámek, Liberec, Mimoň, Haňšpach a Doksy.

Doufáme, že laskavě vyhovíte naší žádosti a že navážete styky s panem inž. Hrdličkou. Současně zpravujeme jmenovaného pána o tom, že jsme Vás uvedli jakožto důvěrníka pro pozemkovou reformu. Toto Vám sdělujíce znamenáme s výrazem dokonalé úcty: za referenta poz. reformy, podpis nečitelný.

V středisku pozemkové reformy je dnes projekt zestátnění lesů, ježto president dr Voženílek poukázal výslovně ve své rozpočtové řeči na úmysly zestátnění. Jest podivné, že president dr Voženílek ve své poslední řeči nepoukázal nikde na účel, který se sleduje touto akcí. Hospodářské důvody nebyly vůbec nikdy směrodatnými a nikdo nemůže tvrditi, že stát jest lepším hospodářem nežli velkostatkáři. Je však třeba jen obrátiti několik listů v historii pozemkového úřadu. abychom osvětlili význam zestátnění lesů. Jest to stále národní účel, úmysl osaditi německé území Čechy a dostati namísto německých úředníků a dělníků, české. (Souhlas na levici.)

Vždyť právě nedávno obrátil se generální ředitel ředitelství státních lesů dr Šiman ve valné hromadě svazu českosl. lesního hospodářství na shromáždění s otázkou, zdali by nebylo záhodno zestátniti v historických zemích více lesní půdy, aby lesní inženýři české národnosti, kteří musejí ustoupiti na Slovensku slovenským, nalezli zaměstnání. Celý nyní aktuelní lesní program přizpůsobuje se naprosto národní tendenci pozemkového úřadu.

Jest všem známou věcí, že pozemkový úřad je střediskem korupcí. Význačnou pro to jest nyní rozvinutá aféra Dubického, která však ve svém rozsahu a důsledcích stojí daleko za loňskou aférou Koburků. Také při přídělu a jiném zaopatřování půdy a pozemků postrádá se u pozemkového úřadu nestrannost a objektivní jednání. Je patrno, že se vzhledem k národní a stranické příslušnosti jednotlivých zúčastněných neodpovědným způsobem různě zachází. Jakožto důkaz uvádím z mnoha případů toto:

Pan Bartoň jest velkoprůmyslníkem v Náchodě a má tamtéž tkalcovny bavlny a přádelny a jest mimo to vlastníkem velkostatku v Novém Městě n. Metují ve výměře 1820 ha. Bartoň byl následkem pozemkové reformy nucen postoupit: hospodářské pozemky, avšak jeho postavení jakožto vlivné osobnosti v českém vládním táboře dalo mu jistotu, že bude za zmenšení svého jmění na jiné straně odškodněn. A to se také stalo. Oba sousedící velkostatkáři byli nuceni prodati panu Bartoňovi po asi 600 ha lesů. K těmto prodejům je přinutil pozemkový úřad při vyjednávání o provedení pozemkové reformy a pan Bartoň mohl přikoupiti za nejvýhodnějších podmínek 1200 ha lesů. Nákupní cena, kterou zato zaplatil, činila 3 až 4000 Kč za jeden ha, tedy méně než polovinu skutečné ceny. Máme zde typický případ provádění pozemkové reformy Panu Bartoňovi se nemá nic státi a jest odškodněn na účet svých sousedů. Zde tedy platí zákon o pozemkové reformě v jiném smyslu,

Tomáš Maglič jest generálním radou Škodových závodů v Plzni a co se nepodařilo nikomu jinému, to se podařilo tomuto velkoprůmyslníkovi, jemuž scházejí i nejprimitivnější předpoklady pro zemědělské a lesní hospodářství. Mohl se státi pozemkovou reformou velkostatkářem. Samozřejmě pomocí protekce směrodatných činitelů koupil za směšně nepatrnou cenu panství Nový Perštýn v celkové výměře 2700 ha. Jediný závazek, který při tom převzal, byl, že musil postoupiti 80 ha několik, menším uchazečům. Pozemková reforma udělala z českého průmyslového kapitána Tomáše Magliče velkostatkáře s vlastnictvím 2600 ha, jež jsou nyní jeho svobodným majetkem. Avšak stává se při pozemkové reformě i neuvěřitelný případ, že úředníci a komisaři pozemkového úřadu vystupovali současně ve své úřední funkci i jakožto uchazeči o půdu, (Německé výkřiky.)

Tak zpracoval na příklad přidělovací komisař v Opavě Řezák rozdělení velkostatku Velk. Hošice v Hlučínsku ve výměře 477 ha následovně: Starému vlastníku zůstalo včetně parku 211 ha, 75 bylo rozděleno na malé příděly a ze zbytku byl učiněn zbytkový statek 191 ha, který byl přidělen přidělovacímu komisaři. Řezák tedy úřadoval ve vlastní věci a přidělil si sám velkostatek. (Smích na levici. - Výkřiky posl. Knirsche a inž. Junga.)

Ale nejenom velkoprůmyslníci a úředníci pozemkového úřadu, ale i advokáti mohou se státi pozemkovou reformou velkostatkáři, tedy lidé, kteří nemají s hospodářstvím co dělat. Tak si dal advokát dr Šolc - píše se ovšem s háčkem - přiděliti pozemkovým úřadem panství Grafenstein, ve výměře okrouhle 250 ha hospodářských pozemků a 300 ha lesů, Šolc nebyl však pouze advokátem, nýbrž již před tím velkostatkářem a vlastníkem statku Zbuzany u Prahy. Z tohoto statku postoupil pozemkovému úřadu 70 ha a obdržel za to panství Grafenstein s 250 ha, při čemž složil ještě částku něco přes půl milionu Kč. Touto transakcí daroval pozemkový úřad advokátovi a dosavadnímu velkostatkáři dru Šolcovi dobré dva miliony.

Posl. Špaček, náš starý přítel, zakoupil spolu s jistým Chrastinou panství Fulnek ve výměře 1264 ha lesů, 355 ha hospodářských pozemků a 25 ha jiné půdy. Kupní cena činila asi 6 a půl milionů Kč, tedy sotva polovinu skutečné ceny. Ale pan Špaček se nespokojil ani s tímto obchodem při koupi velkostatku, nýbrž dal si uděliti mimořádné povolení ke kácení stromů na téměř trojnásobek normálního etatu a začal využitkovati les. Že je Špaček zajisté velice kvalifikovaný uchazeč o pozemky, vysvítá z toho, že v soukromém životě jest kancelářským ředitelem obecního úřadu v Slezské Ostravě a poslancem české strany nár. demokratické. (Výkřiky na levici.)

Vykonává-li se pozemková reforma pod heslem "půda lidu", jest obzvláště zajímavé pozorovati, co rozumí pozemkový úřad pod pojmem "lid". V některých případech mohou to býti i cukerní koncerny. Tak zakoupil Hodonínský cukrovar pozemkovou reformou 6 dvorů panství Moravský Krumlov a dva dvory panství Fryšava na Moravě. Ještě křiklavější je případ na Slovensku, kde cukrovary Trenčan. Teplice a Diosseg Kufnerovy cukrovarské akciové společnosti, cukrovar Dürnau, Stummerovy cukrovarnické akc. společnosti a cukrovar Droska Schoellerovy cukrovarnické akc. společnosti spachtovaly 1700 ha od sousedních velkostatkářů. Celkový výměr velkostatkářů tamějšího obvodu byl 42.000 ha a po provedení pozemkové reformy mohly jmenované cukrovary zvýšiti své pachty na nyní zestátněných pozemcích na 20,000 ha kromě půdy nově získané. Jaký účel mě! tento způsob reformy, praví nynější předseda pozemkového úřadu dr Voženílek ve své knize "Pozemková reforma v Československé republice" na str. 219, kde lze čísti: "Úspěšná pozemková reforma na statcích cukrovarnických jest dalším krokem k upevnění tamějších poměrů. Reforma nemá sloužiti ku podpoře malých zemědělců, kteří přísluší maďarské národnosti, nýbrž jest klíčem ohromného komplexu vysoce významných národních a celostátních otázek." (Výkřiky.) Odhalil tedy sám sebe. Při provádění pozemkové reformy mohla i společnost Mara & Comp. zakoupiti panství Dlouhá Lhota a bylo jí uděleno povolení k využitkování tamějších lesů, kdežto pozemkový úřad si vymínil právo zpětné koupě po dvaceti letech. Pozemkový úřad souhlasí tedy zde úplně otevřeně s drancováním statků. President Voženílek chválil ve své rozpočtové řeči ze dne 15. listopadu pozemkovou reformu přímo poetickými slovy. Řekl: "Na troskách latifundií stojí svobodný malý muž, který krásně plní funkce převzaté nákupem půdy. Tento malý muž zde stojí jakožto nejspolehlivější opora našeho mladého státu v dobrých i špatných časech." Pohled na praksi pozemkového úřadu nás poučuje, koho míní president Voženílek malým, mladým mužem.

Jsou to čeští poslanci, průmyslníci, cukrovary a advokáti, tedy světla české demokracie. (Výkřiky posl. Knirsche.)

Spoléhá-li na takovéto poživatele tak zv. sociální reformy jakožto na své nejspolehlivější opory, musí to s ním vypadati skutečně velice špatně. Nedávno sám president republiky považoval za nutné hájiti pozemkovou reformu a prohlásil vzhledem k ujednání s četnými starými majiteli, že převod půdy stává se vět- šinou dobrovolně. Jak tento dobrovolný převod půdy do rukou protekčních dětí pozemkového úřadu skutečně dopadl, jest dostatečně známo. Máme zde co činiti s jakýmsi republikánským králem duchů, který postupuje podle zásady "a nemáš-li chuť jít, mám po ruce moc" (Souhlas na levici.) nebo-li král duchů v českém překladu: "Dvůr získal s námahou těžce snad, a v jeho náruči skonal stát", nebo-li v řeči pozemkového úřadu: dobrovolné ujednání, nebo si vezmem vše, co se nám hodí. (Souhlas na levici.) A nyní ke konci něco o konstrukci a pravidlech letošního státního rozpočtu. Ministr financí dr Engliš uvedl ve svém výkladu toto: "Postavíme-li metodicky rozpočty na r. 1927 a 1926 na stejnou basi. ukazuje se jasně, že směrnice obou rozpočtů zůstala nezměněna, a poněvadž totéž mohlo býti konstatováno i loni vůči rozpočtu na rok 1926, vyplývá z toho, že směrnice státní administrace nebyla v posledních třech letech nijak měněna."

Toto zjištění jest pro pana ministra financí jakožto českého politika stejně důležité, jako pro nás jakožto německé politiky. Prohlásil suchými a velice jednosmyslnými slovy, že zásada tohoto rozpočtu, za nějž německé vládní strany nemohou jako loni odepříti odpovědnost, zůstala nezměněnou. Že se nepodařilo tedy německým vládním stranám změniti strukturu rozpočtu, proti které samy před dvěma lety prudce bojovaly a že všechna slova o účasti na moci, o rovných mezi rovnými a o materielních úspěších vládních aktivistů nejsou nic než holé povídání. (Souhlas na levici.) Tento rozpočet jest protiněmeckým rozpočtem jako všichni jeho předchůdci. Tento rozpočet nezlepšil nic z toho, co jeho předchůdcům bylo vytýkáno, tento rozpočet je nesociální, militaristický, český rozpočet, v němž nelze čísti ničeho o skutečném smíření. Ze všech těchto důvodů zůstane i naše postavení vůči tomuto rozpočtu stejné, jako vůči všem jeho předchůdcům. Odmítáme státní rozpočet pro rok 1928 co nejdůrazněji a budeme hlasovati proti jeho přijetí. (Potlesk poslanců něm. strany nár, socialistické.)

Místopředseda dr Buday (zvoní): Ďalšie slovo má pán posl. inž. Novák.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP