Posl. inž. Novák: Slavná sněmovno!
Nehodlám se zabývati všeobecnými úvahami
hospodářskými, o nichž dnes mluví
i píše kdekdo, často i lidé, kteří
nemají o praktickém životě ani potuchy
a kteří ve svých úvahách docházejí
na základě čísel, jež do světa
chrlí náš statistický úřad,
k závěrům mnohdy velmi pochybným,
neboť zmíněná čísla charakterisují
jen minulost, byť i nedávnou, která s ohledem
na rychle se měnící život hospodářský,
v době poválečné velmi citlivý
a bohatý na překvapení, mohou býti
velmi často ve vážném rozporu s poměry
přítomnými. Při tom nesmíme
zapomínati, že při vzrůstající
konjunktuře, která velmi pravděpodobně
dosáhla právě svého vrcholu, nedostoupili
jsme ještě zaměstnanosti, jak se jevila v době
předválečné, což znamená,
že většina našich průmyslových
závodů nedospěla ani v 9. roce naší
samostatnosti k úplnému využitkování
svého zařízení.
Jsou jen dva hlavní prameny přivozující
zaměstnanost, a to je úroda a export, neboť
domácí konsum je vždy odvislý od těchto
dvou hospodářských složek. Proto se
musíme ze všech sil snažiti, abychom pokud možno
zvýšili produkci zemědělskou a všemi
prostředky podporovali a usnadňovali vývoz,
který ovšem závislým je od konjuktury
světové, tak jako úroda od počasí.
Proto nezáleží také tak mnoho na výši
aktiva naší obchodní bilance, jako spíše
na celkovém obratu, neboť i t. zv. pasivní
položky naší obchodní bilance nelze vždy
pokládati za skutečné pasivum, poněvadž
dovážíme mnoho polotovarů a součástek
potřebných k vyhotovení konečných
výrobků, velmi často opět vyvážených,
nehledíc ani k tomu, že i dovozem se zvyšuje
domácí zaměstnanost.
Nesdílím náhled pana ministra financí,
že základ československé konjunktury
jest zcela odlišný od konjunktury německé,
i když souhlasím s tím, že jest podepřen
také strukturální změnou na peněžním
trhu. Odvolávám se tu na poslední projev
generálního sekretáře Ústředního
svazu průmyslníků dr Hodače, který
velmi případně upozornil, že sledujeme
vývoj německé konjunktury úzkostlivě,
ne pouze proto, že je Německo naším velikým
odběratelem, nýbrž hlavně také
proto, že postup a situace v Německu je jedním
z nejdůležitějších činitelů
pro náš poměr k světovému trhu
a že každé zhoršení na domácím
trhu německém znamená, že Německo
vystoupí ostřeji jako konkurent na trzích
světových, což se projevuje právě
v poklesu našeho vývozu textilního zboží
na Balkán, jenž je jen důsledkem poklesu textilní
konjunktury v Německu.
Leč řekl jsem, že se dnes nechci zabývati
všeobecnými úvahami, a proto dovolte mi, abych
přikročil ke konkrétním požadavkům
a tužbám našeho průmyslu, aniž bych
chtěl podceňovati význam ostatních
složek našeho života hospodářského.
Jako stát exportní máme samozřejmě
veliký zájem na konečném vybudování
sítě obchodních smluv. Podařilo
se nám uzavříti smlouvy téměř
se všemi evropskými státy. Některé
z těchto smluv, jako s Německem, Jugoslavií
a Rumunskem, nejsou však bohužel smlouvami celně-tarifními.
Jsou založeny pouze na podkladě klausule nejvyšších
výhod, a to nás citelně poškozuje. Na
celně-tarifní smlouvě s Německem se
však již pracuje, s Jugoslavií asi záhy
započneme a s Rumunskem bude nutno vyjednávati,
jakmile tam bude definitivně vyřešena otázka
celního tarifu. Průmysl přinesl a dále
přináší četné oběti
celní při projednávání smluv
celně-tarifních, ale k obdobným obětem
budou se musiti nezbytně odhodlati i ostatní činitelé
našeho hospodářského života, jmenovitě
až půjde o smlouvy s Jugoslavií a Rumunskem.
Zatím Francie zvyšuje celní sazby, které
snížila obchodní smlouvou Německu, a
poněvadž neprojevuje ochoty ke všeobecnému
užívání nejvyšších
výhod, je nezbytně třeba, abychom co nejdříve
přikročili k revisi smlouvy a dohonili tak, v čem
nás Německo předběhlo. Jinak budou
se množiti storna, o nichž v posledních dnech
proběhla zpráva denními listy, a nových
zakázek nebude přibývati. Bohužel, podle
posledních zpráv k revisi v tomto roce asi už
nedojde.
Dlužno vůbec pracovati k tomu, aby klausule o nejvyšších
výhodách zevšeobecněla, neboť jinak
stane se zbraní dvojsečnou, která bude příčinou
ustavičné nespokojenosti smluvních států.
Bez ní nebude možno přikročiti k uzavírání
smluv dlouhodobých, které dojista jsou přední
podmínkou ke stabilisování evropských
poměrů hospodářských.
To platí i o povolovacím řízení,
jehož zrušení může přinésti
prospěch, jen když se stane všeobecným.
Nepodepíší-li všechny smluvní státy
úmluvu ženevskou, nebudeme moci ratifikovati vládou
již podepsaný Protokol, který by se nám
mohl státi osudným, kdyby ho nepodepsal některý
ze států sousedních, jemuž na základě
nejvyšších výhod byli bychom nuceni zplna
otevříti hranice, při čemž on
by nám je mohl uzavírati kdy a jak by chtěl.
V době, kdy ani liberální Anglie nedovede
se odhodlati k úplnému zrušení povolovacího
řízení, je třeba postupovat velmi
opatrně.
Mnoho se v poslední době mluví i píše
o racionalisaci našeho průmyslu. Máme-li zdárně
pokračovati v provádění této
racionalisace, směřující k levnější
výrobě, nemůžeme se ovšem obejíti
bez zákona o celních úlevách pro dovoz
strojů u nás nevyráběných.
Překvapuje, že poslední prodloužení
platnosti právě tohoto zákona stálo
tolik jednání a námahy, i že ministerstvo
financí již předem prohlásilo, že
platnost tohoto zákona, končící již
30. červnem příštího roku, nebude
prodloužena, ačkoliv bez tohoto zákona nemůže
náš exportní průmysl zdokonaliti či
zracionalisovati svou výrobu, aby i v budoucnosti mohl
úspěšně soutěžiti s těmi,
jež svůj průmysl už řádně
vybudovali, a s těmi, kteří svůj průmysl
na základě nejnovějších technických
vymožeností budují. Většina strojů
k výrobě potřebných zařazena
je do nešťastné položky č. 538 našeho
celního tarifu mezi stroje jinde nejmenované. Tím
se stává, že clu podléhají i
stroje u nás nevyráběné. Tato položka
působí nám značné obtíže
i při projednávání smluv s cizími
státy, v době poslední zvláště
s Německem, neboť zahrnuje v sobě i velmi mnoho
strojů, jež nezbytně potřebují
celní ochrany. Tomuto nedostatku našeho celního
tarifu odpomáhal až dosud zmíněný
zákon, jehož bylo k prospěchu racionalisace
velmi hojně využíváno, o čemž
nás nejlépe přesvědčuje cena
strojů bezcelně dovezených, která
se v letech, kdy zmíněný zákon byl
v platnosti, pohybovala mezi 400 a 544 mil. Kč, kdežto
v letech 1923 a 1924, kdy zákon pozbyl své platnosti,
klesla až na 191 mil. Kč. (Slyšte!) Nejpoučněji
se to projevuje v posledních dvou letech, neboť za
prvních 9 měsíců r. 1926 dovezeno
bylo těchto strojů za 353 mil. Kč, kdežto
letos v téže době jen za 13 mil. Kč,
což se vysvětluje tím, že zpáteční
platnosti zmíněného zákona, přijatého
oběma sněmovnami teprve na sklonku prvního
pololetí, nemohlo býti využito, poněvadž
se nevědělo, bude-li návrh zákona
skutečně schválen.
Neměli bychom zapomínati, že se i naše
sousední státy starají, aby svému
průmyslu umožnily nejlevnější výrobu.
Rakousko prostou poznámkou ve svém tarifu promíjí
clo strojům v tuzemsku nevyráběným,
v království Srbů, Chorvatů a Slovinců
promíjí se clo ze strojů a motorů
na pouhou žádost a v Rumunsku, Maďarsku i Polsku
setkáváme se s podobným opatřením.
Opakuji, že již z těchto důvodů
budeme se důrazně domáhati prodloužení
zmíněného zákona, neboť nelze
přece průmyslu racionalisaci doporučovat
a současně mu ji znemožňovat. Zkušenosti
ukázaly, že zákon znamenitě přispěl
ke zdokonalení naší průmyslové
výroby a není pochyby, že splní své
poslání i v budoucnosti, neboť i stroje na
pohled nejúspornější překonávány
jsou v době poměrně velmi krátké
novými technickými vymoženostmi, které
nutí výrobce, aby je z výroby vyřadil
velmi často dříve, než je mohl řádně
umořiti.
Chceme-li v budoucnosti poskytnouti průmyslu možnost,
aby mohl plně využíti své výrobní
schopnosti, a to zvláště v době, kdy
jde o uspokojení zvýšené poptávky
ciziny, předpisující přesně
stanovenou lhůtu dodací, je dále nezbytně
třeba, abychom zrevidovali zákony z prvních
dob našeho státu, spadající v obor sociální
politiky, které zdělávány byly bez
jakýchkoli zkušeností, aniž bylo pro ně
vzorů v zákonodárství jiných
států. Během doby se ukázalo, že
některá ustanovení těchto zákonů
neodpovídají potřebám průmyslu,
ani potřebám a tužbám zaměstnanců.
Jedním z takovýchto ustanovení je na př.
§ 5 zákona o osmihodinové pracovní době,
podle kterého není dovoleno zaměstnávati
v podnicích ženy v sobotu odpoledne. Ve čl.
3. prováděcího nařízení
k zmíněnému zákonu uvedeny jsou podniky,
na základě nichž může ministr soc.
péče ve zvláštních případech
uděliti povolení. Mezi nimi nejsou však uvedeny
podniky průmyslu textilního, ačkoliv právě
tento průmysl zaměstnává nejvíce
žen. S ohledem na toto drakonické ustanovení
v sobotu odpoledne vůbec pracovati. Tím se zmenšuje
produkce a zároveň se poškozuje i dělnictvo,
které rovněž nesouhlasí s tímto
ustanovením. Zákonodárcům dojista
šlo tu jen o to, aby ženám byla poskytnuta možnost,
aby si mohly opatřiti v sobotu odpoledne potřeby
domácnosti. Tam, kde se jedná o dělnice,
pracující ve dvou směnách, jest úmyslu
zákonodárcovu vyhověno, poněvadž
dělnice, nastupující práci ve 2. směně,
mají celé dopoledne v sobotu volno a mohou si tudíž
své potřeby opatřiti v sobotu ráno
o trzích daleko lépe a výhodněji než
odpoledne. Dělnice zaměstnané v druhých
směnách právem poukazují, že
jsou zbytečně zkracovány na výdělku
proti oněm, které jsou zaměstnány
v prvé směně.
Jak jsem řekl, bude třeba, abychom zrevidovali zmíněné
zákony, vzniklé v době, kdy se u nás
mnozí domnívali, že se podle nás říditi
bude celý svět.
A teď několik slov o naší dopravě.
Pan ministr železnic prohlásil, že není
v úmyslu vlády státní dráhy
pronajmouti, čemuž rozumím tak, že se
státní správa odhodlala k reorganisaci svého
podniku sama, což lze - podle mého skromného
mínění - provésti jen změnou
finančního zákona, a doplněním
vozového parku i lokomotiv, úpravou pražských
nádraží, jež jsou skutečným
nebezpečím pro nerušený provoz, i řadou
různých jiných investic. Na to vše má
státní správa železnic dnes arciť
jen 300 mil. Kč, tudíž právě
tolik, jako na př. pošty na své investice.
Nedostatek vagonů projevil se již letos na počátku
srpna, a to vozů krytých i otevřených,
a potrvá zcela jistě až do ledna. V řepné
kampani scházelo letos mnohdy až přes 2000
vozů.
Ještě před krátkou dobou uváděly
státní dráhy, že jejich vozový
park je využit pouze tři měsíce v roce,
od října do prosince, letos již nestačil
plných 5 měsíců.
Průměrné stáří vagonů,
to je doba, v níž možno pokládati opravu
nákladního vozu oproti zakoupení nového
vozu za hospodárnou, udává se v Německu,
ve Francii a v Americe, a i v jiných státech nejvýše
na 30 let. U nás máme však přes 30%
nákladních vozů, které jsou starší,
ba mnohé z nich - skoro 6% parku vozového
- mohou se pochlubiti úctyhodným stářím
až do 70 let. Kdybychom počítali jen se 40
lety, mělo by se vyřaditi již dnes 887 osobních
a 15.135 nákladních vagonů, kterýž
počet rok od roku stoupá.
Ministerstvo železnic objednalo od 1. ledna r. 1923 až
do konce r. 1928, tudíž za 6 let, celkem 2770 nákladních
vozů, což odpovídá přibližně
počtu vozů, které by bylo nutno pořizovati
každoročně, aby byl udržen aspoň
dnešní stav bez ohledu na zvýšený
provoz, který v době poválečné
podle cizozemských statistik stoupl o 20 až 25%.
K tomu dlužno podotknouti, že část nákladních
vozů je pouze desetitunová, kterážto
typ a měla býti již před válkou
podle poukazu bývalého rakouského ministerstva
železnic u Buštěhradské a Ústecko-Teplické
dráhy vyřazena vzhledem na špatný poměr
mezi vlastní vahou a nosností.
A tak je dnes Československo jediným průmyslovým
státem na světě, který má v
provozu ještě vozy s dřevěným
podvozkem o 10 t, kdežto velké evropské dráhy
přešly vesměs na 15 a 20 t. Němci a
Američané dokonce na 40 t. Lituji, že nejsou
nám přesně známy náklady našich
železnic na stálé opravy, abychom mohli posouditi,
jak postoupil státní podnik v racionalisaci svého
podnikání, jiným tak houževnatě
doporučované.
Státní správa slibuje si, že odstraní
nedostatek vozů tlakovou brzdou, leč tento nedostatek
je tak mimořádný, že nemůže
býti odstraněn ani tímto výhodným
zařízením, jež slouží především
k větší bezpečnosti a k větši
úspoře na personálu. Ostatně dokud
nebude tento systém brzdy zaveden u všech vozů,
což jistě nelze v dohledné době očekávati,
nebude možno, aby se naše dráhy obešly bez
řádného doplnění vozového
parku. Žádná brzda nenahradí však
nedostatek vagonů speciálních, zvláště
velkoprostorných. S povděkem byla tudíž
naším průmyslem uvítána zpráva,
že ministerstvo železnic hodlá objednati během
příštího roku 20 takových vozů,
neboť téměř všechen náš
vývoz porculánu, sklad nábytku z ohýbaného
dřeva a pod. provádí se pomocí vozů,
vypůjčených z Německa.
Ačkoliv tudíž částka 300 mil.
Kč, jež jest určena na investice, naprosto
nestačí, je důležito si uvědomiti,
jakým způsobem se k této částce
došlo. Vedle 140 mil. Kč, jež pro účely
investiční poskytuje státní správa
finanční. hradí se investice z t. zv. zisku,
vykazovaného částkou 161 mil. Kč.
Tohoto zisku bylo však docíleno jedině tím,
že veškeré práce udržovací
na železničním svršku, vozovém
parku a ostatním zařízení byly sníženy
pod normální míru, obvyklou u všech
ostatních drah, to znamená, že je tu velké
nebezpečí, bude-li se tímto způsobem
pokračovati, že materiál drážní
bude neobyčejně opotřebován.
Mám dojem, že státní správa finanční
jest si toho vědoma. Má ve správním
sboru svého zástupce s právem veta a přejímá
tudíž plnou odpovědnost za hospodaření
v tomto státním podniku a jeho následky.
I domnívám se, že chce tímto způsobem
donutiti vedení státních drah, aby provedlo
velkorysou organisaci, t. j. změnu celého systému
a přestavbu dnešní organisace služby.
Uzavření pražských nádraží
v době, kdy státní správě železniční
mělo velmi záležeti na tom, aby dokázala
pravidelnost dopravy a ještě jiné povážlivé
zjevy neměly by přejíti bez náležitého
poučení pro ty, jimž jest budoucnost nejdůležitějšího
státního podniku svěřena. Nemá-li
dojíti k vážným dopravním poruchám,
musí se ministerstvo železnic s ministerstvem financí
co nejdříve dohodnouti o velkém programu
reorganisačním, doplněném nutnými
investicemi. Zde by měly jako příklad sloužiti
německé dráhy, jejichž organisace se
skvěle osvědčila. Rychlost dopravy osobní
i nákladní, zvláště pak naprostá
dochvilnost a přesnost i v nejdelší dopravě
nákladní jest toho času pro nás bohužel
jen ideálem. A proto jest třeba zasáhnouti
iniciativně. Byly sice již při rozboru rozpočtu
ministerstva železnic přednášeny četné
stížnosti a četná přání,
jež bych mohl ještě rozmnožiti, leč
domnívám se, že jest třeba především
ukázati na kořen zla i na cestu vedoucí k
nápravě.
Co se týče pošt, jako druhé dopravní
složky, docházejí ustavičně nesčetné
stížnosti na nedochvilnost a nepřesnost dopravy
balíků. Dnes nemůže se nikdo spolehnouti
na to, že mu pošta dodá odeslaný balík
v patřičnou dobu, kterou si dříve
mohl vždy přesně vypočítati.
Poštovní správa vymlouvá se na správu
železniční, která by ovšem měla
dovoliti zapojování t. zv. přívěsných
vozů s poštovními balíkovými
zásilkami do nejbližších osobních
vlaků a zrychlených nákladních vlaků,
jak se dělo před válkou, ale hlavní
příčinou průtahu v dopravě
balíků jest nedostatek vybavení pražských
nádražních poštovních úřadů,
kde jest naprostý nedostatek místa i personálu
pro vykládání a překládání
zásilek, takže tu balíky zůstávají
často ležeti i dva dny.
Převoz zásilek z nádraží na hlavní
poštovní úřad a naopak děje se
v Praze doposud povozy. To je ovšem způsob hodně
zastaralý. V zájmu průmyslu mělo by
býti dále prodlouženo přijímání
balíků až do 7. hod. večerní,
alespoň u všech větších pražských
poštovních úřadů. Dnes je to
možno jen u hlavního poštovního úřadu
v Praze. Druhou závadou jsou průtahy v dopravě
listovních zásilek, zvláště v
Praze.
Dnes roznáší se pošta v Praze třikrát
denně, a sice ráno v 8 hod., dopol. po 10. hodině
a odpol. po 4. hodině čtvrtá expedice po
2. hod. odpol. byla zrušena, ačkoli doručovala
velkou část pošty, docházející
do Prahy ze vzdálenějších míst
po 10. hod. dopol. Adresát dostal dříve tyto
zásilky již o 2., resp. 3, hod. odpolední,
což mělo zejména pro náš průmysl
a obchod velký význam. Jen mimochodem poznamenávám,
že před válkou se v Praze pošta roznášela
dokonce pětkrát denně. V neděli přijímají
se u hlavního poštovního úřadu
v Praze doporučené zásilky jen za zvláštní
poplatek, jakousi pokutu, od jehož vybírání
mělo by býti konečně již upuštěno.
Dále by se doporučovalo, aby v neděli byla
vydávána pošta majitelům poštovních
přihrádek, poněvadž tam bývají
doklady, pro průmysl velmi důležité.
Zvýšení náhrady za ztracené a
poškozené balíky, právě v těchto
dnech oznámené, vítám s povděkem,
neboť tu byla aspoň částečně
odčiněna nesrovnalost s jinými státy.
A teď mi dovolte, velectěné dámy a pánové,
několik slov o státním podnikání
vůbec. Vítám upřímnost, s níž
se vyslovil p. ministr financí ve své rozpočtové
řeči o dosavadních výsledcích
činnosti státu na poli soukromopodnikatelském.
Pan ministr prohlásil výslovně, že výnosnost
státních podniků, nehledě k podnikům
regálním a monopolním je ve srovnání
s investovaným kapitálem nepatrná a vyslovil
přímo pochybnost o tom, zda je stát k podnikání
vůbec způsobilým. V každém případě
bude nutno zabývati se vážně otázkou,
do jaké míry a ve kterých oborech je státní
podnikání prospěšné nejen státní
pokladně, ale také celému národnímu
hospodářství, poněvadž, jak pan
ministr zdůraznil, závisí na prosperitě
státních podniků i rozsah daňového
břemene, jež bylo by možno snížiti,
kdyby miliardový majetek, investovaný ve státních
podnicích, nesl alespoň ukládací zúročení.
Dosavadní výsledky státního podnikání
nemluví právě v jeho prospěch. Státní
báňské a hutní závody vykazují
sice rozpočtový přebytek 17 mil. Kč,
ale rozpočtový přebytek neznamená
ještě, jak víme z rozpočtů předcházejících,
přebytek skutečný a mimo to je velmi pochybno,
lze-li tu mluviti vůbec o nějakém zisku s
hlediska hospodářského. V rozpočtu
na rok 1926 na př. bylo počítáno u
státních báňských a hutních
závodů s přebytkem přes 29 mil. Kč
a ve skutečnosti, jak ukazuje uzávěrka za
tento rok, vykázaly tyto podniky zisk pouze 183.000 Kč,
takže jim stát musel přispěti obnosem
přes 20 mil. Kč na krytí investic. Není
tedy nijak vyloučeno, že si ani v r. 1928 státní
podniky na investice nevydělávají a že
jim je opět budou platiti poplatníci. Mimo to při
správném hodnocení výsledků
činnosti státních podniků je třeba
uvážiti, co by kapitál, který je v nich
investován, vynášel, kdyby byl v rukou soukromých.
Kdybychom s tohoto hlediska hodnotili státní podniky,
dospěli bychom zřejmě k velmi citelné
ztrátě.
V některých případech, jako na př.
při státních železárnách
v Podbrezové, odůvodňuje se nutnost dalšího
provozu příčinami sociálně-politickými,
poněvadž zastavením podniku přišla
by zde část dělnictva o zaměstnání.
Je to sice důvod, který je nutno respektovati, třeba
však uvážiti, je-li celkový prospěch,
který má dělnictvo, v těchto podnicích
zaměstnané, tak velký, aby vyvážil
ohromné ztráty, jež působí další
provoz takových státních závodů
hospodářskému celku.
Státní železárny vykázaly za
posledních 6 let ztráty, sahající
od 27 mil. až do 131 mil. za jeden rok, celkem za 6 let přes
300 mil. Kč., (Slyšte! Slyšte!) Jelikož
tento podnik zaměstnával ročně průměrně
3000 dělníků, připadala za toto období
na jednoho dělníka ztráta přes 100.000
Kč. Je to daleko více, než kolik bylo dělnictvu
vyplaceno na mzdách, jak vidíme na př. z
účetní uzávěrky za rok 1926.
V tomto roce činily vyplacené mzdy necelých
22 mil. Kč, kdežto celkový schodek přes
27 mil. Kč, a to byl rok nejpříznivější.
(Slyšte!) Aby tedy mohl stát poskytnouti dělnictvu
zaměstnání, musil kromě vyplacených
mezd věnovati ještě dalších 5 mil.
Kč na udržení svého pasivního
podniku, takže kdyby byl platil těmto zaměstnancům
jejich mzdu a svůj závod při tom zavřel,
byl by ušetřil jen v roce 1926 5 mil. Kč. Z
toho plyne, že státní závod jest i jako
dobročinné zařízení podnikem
velmi nákladným. Uznávám, že
nelze zvyšovati nezaměstnanost, zvláště
na Slovensku, které se jen pozvolným vývojem
přizpůsobuje novým poměrům,
jež postavily celý slovenský hospodářský
život před problémy velmi obtížně
řešitelné, ale domnívám se, že
bude nutno hledati nové cesty, jež by vydatnějším
způsobem pozdravily poměry, které tam nastaly.
Jistě překvapuje, že vláda doplácí
velké sumy na podniky v její správě
bídně živořící, kdežto
nenalézá peněz pro řádné
vybudování železničního spojení
a k snížení dopravních tarifů,
jež jedině může povznésti a zvelebiti
tamní produkci. Musíme hledati metody, kterými
by se hospodářské hodnoty neztrácely,
ale získávaly. Takové metody musí
ovšem přihlížeti především
k tomu, aby bylo náležitě využitkováno
slovenského lesního bohatství, abychom nevyváželi
jen kulatinu. ale hlavně polotovary a konečné
výrobky. což je možné jen tehdy, upraví-li
vláda náležitě železniční
spojení stavbou některých nejdůležitějších
spojek, sníží-li dopravní tarify a věnuje-li
zvýšenou pozornost některým průmyslům.
pro něž půda je zvláště
příznivá. jako na příklad průmyslu
dřevařskému. Můžeme-li do světa
vyvážeti nábytek z ohýbaného
dřeva, proč bychom ze Slovenska nemohli vyvážeti
i jiné dřevařské výrobky od
stavebních součástek až k hračkám?
Leč vraťme se ke státním podnikům,
jež mají v soutěži se závody soukromými
četné výhody, které jejich postavení
v konkurenčním boji nesmírně usnadňují.
Tak je na příklad známo, že byl vydán
pokyn, aby státní úřady a ústavy
při odběru uhlí dávaly přednost
státním dolům. Tímto opatřením
zasahuje stát do soukromého podnikání
způsobem, který nelze schvalovati, především
proto, že státní podniky, když byly postaveny
na obchodní základ, měly by se snažiti
prokázati svoji účelnost vlastní prací
na poli volné soutěže a pak proto, že
s hlediska státoprávního je zcela nepřípustné,
aby stát ve své veřejno-právní
funkci zprostředkoval obchody svých komerčně
vedených podniků u státních úřadů.
Kdyby nebylo těchto výhod a kdyby musily státní
podniky pracovati za stejných podmínek jako závody
soukromé a nemohly si k tomu ještě vypomáhati
vzájemnými dodávkami, poskytovala by jejich
bilance obraz ještě smutnější,
neboť železárny v Podbrezové na př.
používají koksu z ostravsko-státních
dolů, čímž se stává, že
důl Václav v Porubě může pracovati
všechny dny v týdnu, když ostatní doly
nuceny jsou omezovati práci jen na 4 nebo 5 dní.
Pan ministr veř. prací, aby obhájil výnosnost
státního podnikání, uváděl
v rozpočtovém výboru, kolik státní
podniky odvedly státu na daních a za dopravu. Bylo
by smutným úkazem, kdyby státní podniky
daní neplatily. Dost na tom, že byly osvobozeny od
dávky z majetku, čímž poskytla se jim
proti soukromým podnikům výhoda neocenitelná.
Má-li státní pokladna z těchto podniků
určitý příjem na daních "není
to přece čistý výtěžek,
neboť daně patří nesporně na
celém světě mezi výrobní náklady.
A podobně se to má s dopravným, které
se nepřipisuje k dobru státu, nýbrž
železnicím, a ty jsou přece podnikem obchodním.
Za dopravu bylo v Podbrezové vydáno 30,5 mil. Kč,
tudíž peníz mimořádně
veliký, což se vysvětluje tím. že
do Podbrezové dováží se uhlí
ze státodolů až z Mostu, při čemž
dovozné převyšuje několikanásobně
cenu uhlí loco důl. To jest ovšem velmi málo
hospodárné, i když jde o vzájemnou podporu
jednotlivých státních podniků, neboť
zmíněných 30 milionů není ani
pro železnice čistým ziskem, nýbrž
jen hrubým příjmem, i když nepřihlížíme
k tomu, že se takovými neracionelními transporty
nedostatek uhelných vagonů jen zvyšuje. Proti
nezdravému zasahování státu do činnosti
soukromopodnikatelské rozmáhá se ostatně
hnutí i v sousedním Německu, kde před
jistou dobou uspořádaly všechny hospodářské
korporace průmyslové, obchodní a živnostenské
i zemědělské, jež stojí na podkladě
soukromého podnikání, velkou manifestaci,
při níž poukázaly na škody, jež
přináší přespřílišné
zasahování státu do soukromého podnikání
celému hospodářskému životu.
Je proto nutno, aby také u nás bylo o tomto problému
řádně uvažováno.
Mohl bych uvésti ještě celou řadu velmi
poučných případů, spadajících
v obor státního podnikání, mohl bych
poukázati i na správu státních hotelů
lázeňských, kde stát jako podnikatel
zklamal úplně, leč vymezenost času
mi brání. abych mohl náležitě
osvětliti všechny ty křiklavé ukázky,
potvrzující pochybnosti o výhodnosti státního
podnikání.
Dovolte mi, velectěné dámy a pánové,
abych nyní na chvíli obrátil vaši pozornost
k úpravě vodních cest. Promiňte, ale
nemohu se zhostiti dojmu, že nesoustavnou kanalisací
jednotlivých, spolu nesouvisících úseků
horního Labe bylo způsobeno, že leží
již po léta ladem investice velmi nákladné
a že ani přístavy, jež jsou dnes již
v užívání, nejsou vybaveny způsobem,
který by zajišťoval větší
intensitu jejich využití. Poněvadž přístav
holešovický a mělnický bylo třeba
velmi často uzavříti pro nahromadění
zboží dalšímu přijímání
dopravy, přesunulo ministerstvo železnic tarifní
výhody soustředěné na tyto dva přístavy
z valné části i na ostatní přístavy
severočeské. Ačkoliv se tím podstatná
část překladištní dopravy obrátila
do přístavů severních, Holešovice
a Mělník přece jenom nestačí
v době větších doprav. I zde je třeba,
aby na jejich zvětšení a vybavení bylo
pracováno intensivněji. V holešovickém
přístavu je na př. na zvedání
zboží k disposici pouze 5 jeřábů,
z nichž 2 mají únosnost jen 1.500 kg a největší
pouze 4.000. Je tu sice ještě jeřáb
s únosností 7.000 kg, ale ten jest již několik
let rozebrán, aniž se oprava provádí.
Objeví-li se v přístavu zboží
vážící přes 4.000 kg, nemůže
se nakládati jeřábem, ba ani ručně,
poněvadž rozdíl výšek nábřeží
a lodního prostoru jest asi 6 metrů. V takovém
případě nezbývá, než aby
odesilatel uctivě požádal dráhu, aby
mu půjčila potřebný jeřáb,
ovšem za slušný poplatek. Tyto jeřáby
jsou obyčejně jen ruční a mají
malé vyložení, takže jen s velkou námahou
a nebezpečím možno se odvážiti
skládati větší váhy.