Úterý 13. prosince 1927

Posl. Kaufmann (německy): Slavná sněmovno! Dámy a pánové! Pan ministr Engliš podal dne 23. listopadu t. r. této sněmovně návrh tisk č. 1276, jenž jest tak zvanou autentickou interpretací k čl. VII daňové reformy. Tento návrh způsobil u průmyslníků a právníků zcela značné vzrušení nebo-li v řeči podnikatelů velmi veliké pochybnosti. Tito pánové obviňují dokonce pana ministra, že pod v záminkou autentické interpretace chce provésti novelisaci zákona o daňové reformě. Chápeme rozčilení pánů podnikatelů, jejichž naděje, že přece nyní budou moci bez daně vysypati všechny peníze, po léta ze zisků brané a v tajných fondech ukládané, má se ukázati marnou.

Pro nás jest tento návrh ve svém nynějším znění jen nedostatečnou korekturou defraudace daní a zastírání bilancí, umožněných zákonem o stabilisačních bilancích, a potvrzením našich pochybností a výstrah, projevených na jaře letošního roku v rozpočtovém výboru, jež jsme opakovali i v zasedání sněmovny dne 5. května, kdy se jednalo o třech návrzích zákonů - o přímých daních, o obecních financích a o stabilisačních bilancích aniž byl pan ministr vzal to na vědomí a aniž byl dbal našich výstrah. Já sám jsem upozornil pana ministra při projednávání této otázky v rozpočtovém výboru, že měšťácký kapitalistický tisk, v jehož čele byl časopis "Prager Tagblatt", již v květnu v roce 1926 jasně a zřetelně vyslovil, čeho si pánové přejí, jasně a zřetelně vyslovil, že snad návrhy zákonů, které již tehdy byly předloženy výboru, splní jejich naděje. Časopis "Prager Tagblatt" psal již tehdy, a to v květnu 1926, že zamýšlená reforma poskytuje možnost rozděliti mezi akcionáře tajné reservy nahromaděné během let ve formě bezplatných akcií, okolkování kapitálu nebo vydávání bonů. Podnikatelský tisk tedy již tehdy zcela veřejně doznal, že jsou zde tajné fondy, že rozvahy nejsou správné, že jsou maskovány a že není správné, když se tehdy prohlašovalo, že stav podnikatelů jest tak špatný, že musejí žíti z hotovosti a že nemohou již zakládati reservy z vydělaných zisků. Musili jsme však zjistiti a můžeme viděti, že účinky zákonitých ustanovení a to čl. VII a §§ 5 a 6 zákona jsou takové, že jak se zdá, pana ministra financí pomalu pojímá hrůza a že začíná nahlížeti, že průmyslníci, hlavně těžící z těchto ustanovení, jdou na plno, že všechny možnosti, jichž jim poskytují ustanovení čl. VII a ustanovení zákona o stabilisačních bilancích, úplně vykořisťují a ve svém zájmu jich plně užívají. My jsme i tehdy při projednávání jedné části celé skupiny, při projednávání tak zvaného zákona o stabilisačních bilancích, otevřeně doznali, že považujeme za nutné, aby byly sestavovány stabilisační bilance, již se zřetelem na to, že hodnoty materiálu, který se nalézá v podnicích, pocházejí z rozličných let, z rozličných období měnových změn a měnového odlišování a že tyto rozdíly kalkulaci ztěžují a brzdí, tedy v zájmu zdravé kalkulace a zdravých základů považovali jsme za nutné vytvořiti stabilisační bilance, jakož i zákonitě upraviti tuto otázku. Ale již tehdy jsme upozornili, že při znění tehdejšího návrhu bude možno, ba pravděpodobno a podle projevů měšťáckého tisku dokonce jisto, že se těchto zákonitých ustanovení užije k tomu, aby reservy z vydělaných zisků zatajené v dřívějších letech byly bez daně rozděleny mezi akcionáře a jednotlivé podniky. Již tehdy jsme to předpovídali. Dnes však vidíme, že podniky jdou ještě dále, než jsme se tehdy domnívali. Podnikatelé využívají větší části zákona o přímých daních, jenž má zpětnou platnost k 1. lednu 1927 a tímto dnem nabyl účinnosti, v domnění, že všechny reservy z doby před r. 1927 nepodléhají dani, tedy jsou od daně osvobozeny, aby udělali pořádek a všechny tyto reservy, dovolávajíce se jejich osvobození od daně, vyplatili akcionářům atd. Jaký účinek má toto úsilí podniků a užívání všech těchto možnosti, můžeme zjistiti na uveřejněných bilancích velmi četných podniků. Chci zde vyjmouti jen několik z velkých, podniků, které jsou povinny skládati veřejné účty, abych je uvedl jako příklad. Tak na př. především Mosteckou a Severočeskou uhelnou společnost. Obě společnosti předložily své stabilisační bilance za rok 1926. Můžeme viděti, co pod titulem "Okolkování" a "Bezplatné akcie" bylo přímo a nepřímo poskytnuto akcionářům z tajných reserv, jež byly po ruce. Mostecká uhelná společnost rozmnožila počet svých kmenových akcií stejným počtem bezplatných akcií, nebo lépe řečeno dala akcionářům bezplatné akcie v ceně kmenových akcií, to jest 100% svého akciového kapitálu. Okolkováním byly kmenové akcie zvýšeny ze 400 na 500 Kč. Shrneme-li účinky obou těchto finančních opatření, můžeme zjistiti, že se majetek nebo jistina této společnosti zvýšila ze 40 na 100 milionů. To vše bylo vzato z tajných reserv dříve založených. Nyní tato společnost vyplácí podle své rozvahy dividendu 75 Kč na akcii. Vynecháme-li toto zvýšení, které dlužno zaúčtovati pod titulem bezplatných akcií a okolkování a tím dostaneme čistou rozvahu pro rok 1926 zisků vydělaných v r. 1926, můžeme zjistiti, že dividenda vlastně vzroste na 187,5 Kč, to jest bude činiti skorem 50% jistiny. U Severočeské uhelné společnosti jsou tyto poměry ještě křiklavější. Také tato společnost vydala 100% svého akciového kapitálu jako bezplatné akcie. U ní se však zvyšují okolkováním dosavadní akcie ze 400 na 800 Kč, toto zvýšení činí tedy rovněž 100% a také zde byl majetek společnosti oběma transakcemi zvýšen z 20 na 80 milionů Kč. Při dividendě 100 Kč na akcii, kdyby byla sestavena čistá bilance pro rok 1926, vzrostla by dividenda na 400 Kč, t. j. tedy na 100% hodnoty akcií. Všechno toto stupňování bilančních příjmů zmíněných podniků bylo provedeno, ačkoliv v roce 1926 těžba značně poklesla. Můžeme zjistiti, že u Mostecké uhelné společnosti poklesla těžba v kritickém roce 1926, srovnáme-li ji s těžbou v r. 1925, jenž jest označován jako rok konjunktury, o 64.629 tun. Při tom Mostecká uhelná společnost zvýšila své sklady na 125.000 tun, t. j. většinu vytěženého uhlí nedodala a neprodala, nýbrž uložila ve skladišti. Teprve asi v srpnu 1926 nastala pro stávku anglických horníků a pro zrušení uhelné daně poněkud příznivější konjunktura a mohla tedy míti velice podmínečný vliv na bilanci r. 1926. U Severočeské uhelné společnosti ukazují nám tyto číslice ještě křiklavější obraz, poněvadž Severočeská společnost vytěžila v roce 1926 o 164.195 tun méně než v roce 1925, a přes to i zde nastalo tak ohromné zvýšení jistiny. Již při samé valorisaci můžeme zjistiti, jak ohromně se liší číslice, když srovnáme bilance z let 1925 a 1926. a začáteční rozvahu z r. 1927. Mostecká. uhelná společnost uvedla v rozvaze pro r. 1925, ukládací hodnoty 53 miliony Kč, v r. 1926. 120 mil. a v začáteční rozvaze na rok 1927 325 mil. Kč. Kromě tohoto ohromného zvýšení ukládacích hodnot mohla společnost zároveň zcela mimořádně zvýšiti své příspěvky, do reservních fondů. Reservy činily v konečné rozvaze za r. 1925 25.11 mil., ale v r. 1926 již 92,31 mil. a v začáteční rozvaze na r. 1927 - 235,47 mil. Kč. Vidíme tedy i zde ohromný vzrůst rozvahových číslic, a za příčinu toho můžeme považovati jedině možnosti dané ustanoveními zákona, že se z dřívějších reserv nyní do rozvah vkládají peníze, účtují se tak, že mohou býti dále vedeny jako nezdanitelná položka. Ještě křiklavější jest poměr u Bánské a hutní společnosti, která v roce 1926 vykazuje čistý zisk 31.8 mil. Po odepsání reservního fondu v částce 1 mil., 5 mil. Kč dividendy, sociálních výdajů, přenesení na příští obchodní rok atd. zbývá u Báňské a hutní akciové společnosti jen 20 mil. Kč, jež se jako tak zvaná superdividenda znovu rozdělují mezi akcionáře, takže ze zisku 31,8 mil. v r. 1926 dostali jen akcionáři 25 mil. Kč. Kromě vyplácení této ohromné dividendy vykazuje Báňská a hutní akciová společnost ve své rozvaze t. zv. zvláštní reservu 84 milionů Kč. Asi stejný poměr lišící se poměrně menšími nebo většími číslicemi můžeme zaznamenati v bilanci skoro všech společností, které skládají veřejné účty, a zjistiti, což

jest zvlášť podivné, že ve všech těchto rozvahách kritický rok 1926 vykazuje tak ohromný vzrůst rozvahových číslic, kdežto rozvahové číslice stejných položek v roce s poměrně dobrou konjunkturou, a to v r. 1925, jsou značně nižší. Jak se zdá, poznává pan ministr, jaké praktické účinky má daňová reforma a jak se zdá, také zjistil, že finanční správa byla dvakráte ošizena, po prvé ustanovením čl. VII nebo §§ 5 a 6 daňové reformy a mimo to ustanoveními zákona o stabilisačních bilancích, jimiž právě tajné reservy, jak jsem již vylíčil, byly bez daně v rozličné formě poskytnuty akcionářům. Pan ministr sám zavinil tento výsledek zákona, poněvadž při projednávání návrhů v rozpočtovém výboru oposice, také moje strana a já osobně jsem na tento výklad poukázal a pana ministra upozornil, že zněním těchto návrhů podporuje toto zkracování daní, toto převádění nezdaněných ukrytých kapitálů, ukrytých zisků, Pan ministr také prohlásil, že pochybnosti proti pětileté lhůtě, která umožňuje všechny přesuny, jsou přehnané. Upozornili jsme pana ministra i na to, že ustanovení zákona o stabilisačních bilancích, že firma teprve v pětiletém období a to v libovolné lhůtě nebo dnu má sestaviti začáteční rozvahu, umožňuje zcela značné přesuny a vykořisťování tohoto zákona ve prospěch příslušného podniku. Podnikatelé dostali touto daňovou reformou miliardy zatajených zisků bez daně, kromě toho však snížení daní, jež od průmyslu až k zemědělství dlužno u přímých daní odhadnouti na 18 až 40 %. Měli tedy z daňové reformy dvojnásobný zisk a prospěch, kdežto dělníkům daňová reforma nejen že nepřinesla žádných úlev, nýbrž zcela značné větší zatížení. Chci poukázati nejen na daň ze mzdy dělníků, která především velmi značně zatěžuje dělníky, poněvadž existenční minimum dělníků nebylo náležitě valorisováno, ale také proto, poněvadž v rozporu s chováním finančních úřadů k podnikatelům, průmyslníkům a boháčům právě při vymáhání daně ze mzdy postupuje se neobyčejně přísně a činí se zde opatření, aby byl vymačkán poslední haléř, t. j. aby se berní povinnosti dělníka využilo úplně v zájmu státní pokladny. Mimo to musíme však zjistiti, že právě do této doby připadají četná opatření vlády, která v nejbližší době budou uveřejněna ve formě četných nařízení, jimiž nepříznivé účinky zákona o obecních financích budou ještě zostřeny, takže znovu budou zcela značně zvýšeny nepřímé daně a budou míti ještě mnohem krutější následky. Můžeme zjistiti, že jest úmyslem vlády, vydati v několika nařízeních vzorné předpisy, jak se mají vybírati četné dávky v obcích, jimiž bude umožněno ještě více zvýšiti dosavadní nejvyšší sazby u četných dávek. Tak se má vybírati dávka ve formě daně z nájemného, která se má vyměřovati nejen podle velikosti bytů, nýbrž pro každou místnost a to 50 Kč, nejen za obydlené místnosti, nýbrž i za místnosti vedlejší, které patří k bytu. Dále se má zvýšiti vodné o 10 %, má se vybírati nové stočné a má se zvýšiti poplatek za odvážení smetí a výkalů, zkrátka a dobře dlužno očekávati, že se jen z titulu bytu pro dělníky a nájemníky zvýší nájemné o 40 až 45 %. Dále se má vybírati dávka i za zvěrolékařská opatření, prohlídku masa atd., která zdraží zboží. Dále se má předpisovati a vybírati nová hřbitovní dávka, která má býti rozvedena na dávku za příděl hrobů, pak na dávku za vykopání hrobu, na dávku za převezení mrtvoly, za pohřbení atd. Poslední činnost pro zemřelého má býti rozvedena, rozlišena a rozložena na četné dávky, takže když sečteme všechny tyto větší dávky, povstane zcela značné zvýšení břemen pro dělníky a pracující vrstvy. Dávka z piva se má zvýšiti. Mají se zavésti ještě četné jiné nepřímé dávky, takže můžeme zjistiti, že se tímto větším zatížením životní úroveň dělníka dále zhorší a stane se tak těžkou, že dělník bude nucen za všech okolností žádati náhrady od svého zaměstnavatele, t. j. všemi svými hospodářskými silami usilovati o vyšší mzdu. Již jsem prohlásil, že všechny tyto dávky postihnou pracující vrstvy. Výdaje na udržování domácnosti pracujících vrstev budou zcela značně zvýšeny a toto zvýšení ještě značně sníží nynější věcnou cenu mzdy. To všechno přichází v době, kdy mzda dělníků jest beztoho nízká, kdy věcná hodnota mzdy zdaleka nedosahuje mírové hodnoty, kde číslice mzdy se zmenšila nepřetržitým přímým a nepřímým snižováním mezd, kdy u četných důležitých průmyslových skupin - poukazuji zde na horníky - po mnoho měsíců, ba dokonce po léta jsou pravidlem nucené volné dny bez práce a kdy normální příjem dělníkův, jenž beztoho jest poměrně horší než v předválečné době, se zhoršuje ještě dále o 40 až 50%. Táži se pana ministra financí a pánů z většinových stran, jak má býti uhrazeno toto vyšší zatížení dělníků, kteří dnes vydělávají týdně 60, 70 až 80 Kč. Srovnáme-li však nyní, jak na jedné straně ministerstvo financi podnikatelům, majetné třídě, osobám hospodářsky dobře situovaným, ustanoveními daňového zákona a zákona o stabilisačních bilancích poskytuje bez daně miliardy a tím majetným osobám daruje miliony daní a jak se mimo to účinkem tohoto zákona daně snížily ještě o 18 až 40%, a když na druhé straně srovnáme, jak se v tomto státě zachází s pracujícími vrstvami, pak jistě nemůžeme mluviti o spravedlivé a nestranné daňové praxi v tomto státě. Nyní začíná pan ministr nahlížeti, že ti, jimž beztoho daroval miliony, nemají na tom dosti, že nechytají jen jeden prst, nýbrž chtějí hned celou ruku. Ačkoliv nyní pan ministr chce učiniti přítrž tomuto úsilí, když svým novým návrhem provádí novelisaci zákona, jejímž účelem má býti neposkytnouti bez daně společníkům, podnikatelům, všechny nezdaněné zisky vydělané před rokem 1927, domníváme nebo obáváme se, že přes to tento návrh není ničím jiným, než gestem. Míní-li to pan ministr financí vážně se svým návrhem, musí usilovati, aby ještě ostřeji zachytil tyto reservy. Musí usilovati, aby ještě mnohem úžeji opsanou formou zamezil, aby poplatné částky z doby před rokem 1927 nezůstaly nezdaněny. My se také domníváme, že kdyby pan ministr skutečně energicky a bezohledně chtěl provésti svůj návrh, že by se ve veřejnosti ukázalo jiné mínění než lze pozorovati. Pak bychom jistě nemusili zaznamenati, že pan ministerský rada Bayer v článku, uveřejněném v časopise "Prager Tagblatt" ze dne 4. prosince prohlásil, že tato věc nebude tak nebezpečná. Prohlašuje tam zcela rozhodně, že podniky nemají naprosto příčiny vznášeti příliš těžké obavy proti projednávanému návrhu. Dále prohlašuje, jak jest možno vyhnouti se obávané reasumci z r. 1926, nebo jak lze tuto reasumci zbaviti účinků a dále ukazuje, jak lze přes tuto předlohu i dále obcházeti omezení, o něž byl učiněn pokus a na něž ministr financí pomýšlí. Máme však ještě jiné mnohem citlivější měřítko hodnoty pro význam prohlášení pana ministra a pro význam projednávaných návrhů, to jest bursu. Jsme přesvědčeni, že kdyby veřejnost považovala pokus pana ministra financí za vážný pokus zachytiti všechny reservy spadající mimo rok 1926 nebo vydělané zisky, které nyní mají býti odňaty zdanění - a to jest přece úmysl podnikatelů - a tím část těchto reserv odníti podnikům, pak by podle našeho mínění zcela určitě byla bursa na to reagovala, poněvadž by to s hlediska kapitalismu bylo hospodářským oslabením podniků. Mohli jsme však zjistiti, že bursa skoro úplně ignorovala projevy tisku o projednávaných návrzích a ohlášený úmysl pana ministra financí a nemohli jsme zjistiti, že by byť jen jediný průmyslový papír v době od prvního prohlášení, kdy ještě nebylo úplně jasno o úmyslu pana ministra, byl býval otřesen nebo byl aspoň nepatrně klesl. Ba naopak, četné průmyslové hodnoty, které by také byly postiženy předlohou nyní projednávanou, několik dní ještě stoupaly, t. j. pohybovaly se normálně a tím zajisté lze zjistiti, že finanční svět při nejmenším nebéře těchto návrhů naprosto tak tragicky a nepohlíží na ně jako na drakonická a finanční hospodářství poškozující opatření, jakými je páni průmyslníci laskavě líčí. Bursa jako nejcitlivější měřítko nereagovala na tento návrh naprosto tak, jak by tomu bylo, kdyby tento návrh byl míněn vážně. Domníváme se, že i tento návrh jest klamem, že se veřejnost zbytečně znepokojuje, že páni podnikatelé již dnes vědí, jak mají chrániti své zájmy, i když tento návrh bude přijat a že tento návrh ani neotřese ani neoslabí hospodářské síly podnikatelů. Hájíme stanovisko, že ministerstvo a finanční správa státu jsou povinny bezohledně zachytiti všechny zisky vydělané v době před rokem 1927 a vedené jako zakryté a tajné reservy, hájíme dále stanovisko, že nikoliv nepřímé daně, nýbrž přímé daně se mají zvýšiti a vhodně vybudovati a že nepřímé daně jako zatížení nejchudších vrstev se mají zrušiti. Budeme hlasovati pro tento návrh, ačkoliv nám nevyhovuje, ačkoliv příliš málo rigorosně zachycuje reservy z doby před r. 1927. (Souhlas a potlesk něm. soc. demokratických poslanců.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je p. posl. Johanis. Dávám mu slovo.

Posl. Johanis: Slavná sněmovno! Užívám příležitosti, když se projednává zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu zákona, jímž se doplňuje zákon z 15. června 1927 o přímých daních, abych zde konstatoval jeden veliký přehmat, který učinila pražská policie tím, že konfiskovala minulého týdne, resp. zakázala lepení plakátu, který vysvětluje některé otázky, jež souvisejí s bojem o hlavní zásady sociálního pojištění.

Když vláda předložila svůj návrh dne 25. října 1927, jehož úkolem je, aby některé hlavní zásady zákona o sociálním pojištění byly zhoršeny, rozhodl výbor pro ochranu sociálního pojištění, aby vedle letáku, který byl vydán, aby informoval veřejnost, oč v podstatě jde, vydány také byly plakáty, v nichž zejména budou vytýčeny tři hlavní zásady ve věci zhoršení zákona o sociálním pojištění. V prvé řadě vysvětlují vydavatelé plakátů, kolik pojištěnců bude vyloučeno, při čemž se vypočítává, že jich bude vyloučeno 750.000 ať mladistvých učňů, ať dělníků domáckých anebo sezonních, dále se vypočítává, jaká škoda tím povstane těm, kteří budou vyloučeni zejména proto, že to, co zaplatí - zejména byla myšlena doba od 1. července 1926 do 31. prosince 1927, tedy doba 1/22. roku se jim nevrátí, jinými slovy, že se zkonfiskuje majetek lidí nejchudších, jako jsou učňové, mladiství dělníci, domácí a sezonní dělníci.

Dále se vypočítává v plakátu, co ušetří podnikatelé tím, že nebudou dále musiti pojišťovati určité kategorie dělníků, když budou vyráběti za stejných cenových zásad, a že prospěch z tohoto opatření nebude míti obyvatelstvo chudší, nýbrž třída majetná, zejména velkoprůmyslníci, velkokapitalisté. Tedy plakát konstatuje prostě okolnosti ze zhoršovacího návrhu vyplývající. Připomínám, že plakát by byl jistě neprošel censurou a nebyl by býval schválen, kdyby byl takového obsahu, že by pobuřoval veřejnost. (Výkřiky komunistických poslanců.)

Nemluvím proto zde, abych imunisoval plakát, není toho potřeba. I když se netajím tím, že parlamentní tribuna má býti určena k tomu, aby přehmaty jednotlivých orgánů státních případně imunitou poslaneckou se zde imunisovaly, ale toho potřeba není v tomto případě, (Výkřiky komunistických poslanců.) poněvadž censura, která jinak za nynějšího režimu je příliš citlivá, se ani neodvážila plakát konfiskovati, ale dala mu projíti. Když jsme jako vydavatelé plakátu žádali policejní ředitelství o povolení k lepení... (Posl. Sedláček: Nemocenské pokladny!) Ne, nemocenské pokladny, ale i kdyby to byly nemocenské pokladny - správně řečeno nemocenské pojišťovny, neboť jsme se sami přičinili, aby to hanlivé jméno "pokladny", které jste jim dali, zmizelo - byla by to pro přehmat policejního ředitelství docela podřadná věc. (Posl. Sedláček: Kdo to platil?) Ale jistě tak bláhoví nejsme, pane kol. Sedláčku, abychom nechali možnost výtky, že to platily nemocenské pojišťovny. Zvu vás k revisi, abyste se přesvědčil, ale to je věc jiných orgánů, zejména vašeho resortního ministerstva, aby si tento policejní úkol zjistily. My poslanci nemáme povinnost zkoumati, kdo to platil, nýbrž naším úkolem je, abychom vyzkoumali, proč plakát byl k lepení zakázán, a tu musím říci, že vedle policejního ředitelství v Praze zakázalo lepiti plakát také policejní ředitelství v Jihlavě. Tedy dva policejní úřady, jeden na Moravě a druhý v Čechách, dopustily se hrubého přehmatu tím, že zakazují projev, který jen konstatuje věc, jak osnova zákona z 25. října 1927 poškozuje zejména dělníky. To máme právo nejen říci, ale konstatuji, že od 25. října, co je osnova známa, už xkráte byla osnova charakterisována jako špatná, xkráte byla kaceřována jako nesnesitelná, a to nejen socialisty. Dnes vidíme, že čím dále je osnova známa, tím je více nejen kritisována, ale také charakterisována po té stránce škodlivosti a do jisté míry mnoho pánů z vládních lavic, myslím, je si vědomo, že jak p. ministr dr Šrámek osnovu o zhoršení sociálního pojištění podal, tak se asi sotva bude moci státi zákonem, i když již jest na stole sněmovny a jest přikázána výboru, a že sami pánové vidí, že se tak daleko přece jen při konečném projednávání vládního návrhu jíti nemůže. Musím se ohraditi proti libovůli policejního úřadu v Jihlavě a policejního ředitelství v Praze, zejména proti důvodům, proč policie jihlavská a pražská zakazuje lepení plakátů. Plakát má název: Útok reakce na dělnictvo. To patrně dráždí policejní úředníky jak v Jihlavě, tak v Praze. Ačkoliv jinak plakát, jak jsem konstatoval, registruje prostě faktické věci, oba policejní úřady a zejména pražský v zákazu, který mně v této věci dal, konstatují přes to, že se nedovoluje plakát lepiti, poněvadž je pobuřujícím a ohrožuje veřejný pořádek.

Nechci s tímto výrokem policejního ředitelství polemisovati, ale jen charakterisuji, kam poměry u nás spějí. Chtěl bych konstatovati, že důvod k zákazu lepiti plakáty má policie lehký... (Výkřiky komunistických poslanců.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Posl. Johanis (pokračuje):... že policejní úředník, když zakáže lepení plakátů, ví, že docílí své, i když mohou orgány nadřízené zákaz zrušiti. V tomto případě dalo nám policejní ředitelství pražské 14denní lhůtu k odvolání k zemské politické správě. Podali jsme formální odvolání, ale než zemská správa politická rozhodne o našem odvolání, může již dávno tato hanlivá osnova, která dnes je tak kaceřována v řadách dělníků a důvěrníků, státi se skutkem.

Chtěl bych ukázati na nebezpečí libovůle policejního úřadu jihlavského a policejního ředitelství pražského... (Posl. Stašek Vaše puma není nabitá!) Možná, že není nabitá, ale vy v některých soukromých rozhovorech se sami stydíte za to, co v osnově z 25. října jest. Sami dáváte najevo, že nebudete papat všechny paragrafy tak, jak je p. ministr Šrámek navrhuje, víte, že po stránce odborné jest osnova ta hanbou, po stránce věcné hrozným sociálním útlakem, a bude-li provedena, jak je, přijdeme ještě k tomu - sami v víte, že to zaplatíte politicky.

Předseda (zvoní): Prosím pana řečníka, aby mluvil k věci.

Posl. Johanis (pokračuje): Konstatuji, když říkáte, že naše argumenty nepůsobí, že jest vaší věcí, abyste sami obhájil osnovu venku, ale musím říci, že když na venkově je schůze dělníků, vy se na schůze nedostavujete a když, tak buď ji nehájíte, a když ji hájíte, hájíte ji tak uboze, že opravdu nesnesou vaše řeči kritiky a musíte uznávati velmi často, že se osnova tato hájiti nedá. Ale o tom ještě hovořiti nebudu. (Posl. Roudnický: Vám na schůze nechodí dělníci!) O tom budeme ještě hovořiti. Pane kolego Roudnický, vy sám jste pojištěn, vy nemáte legitimace vyčítati mladistvým, domáckým a sezonním dělníkům, jsou-li pojištěni nebo ne, protože právě kněz, který sám má dobré pensijní pojištění, nemá vytýkati mladistvým, domáckým nebo sezonním dělníkům pojištění jako takové. (Výkřiky poslanců strany komunistické, čsl. soc. demokratické a čsl. strany lidově.)

Ale vraťme se k opatření policejních úřadů. Řekl jsem, že plakát konstatuje suché číslice (ukazuje plakát. - Posl. Krejčí: Dejte si ho na záda, bude ho lépe vidět. - Výkřiky poslanců strany komunistické a čsl. strany soc. demokratické.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Posl. Johanis (pokračuje): To je poznámka příliš ubohá. Já bych tuto neslušnou otázku odbyl tím, že patří na veřejnou schůzi anebo nějakou schůzi, kde se může nevěcně politicky jednati, ale ve sněmovně je vás nedůstojno takové poznámky pronášeti. Vždyť, pánové, mohou přijíti u vás doby, kdy budete policejní přehmaty kaceřovati, a jestliže my to zde činíme proti opatření policejního úřadu v Jihlavě nebo policejního ředitelství v Praze, měli byste zároveň s námi jako členové sněmovny protestovati.

A já vám teď na plakátu budu konstatovati, kam jde zlovůle policejní.

Řekl jsem, že policejní ředitelství, zejména pražské, tvrdilo ve svém výroku, že zakazuje lepení plakátů proto, že by obsah jich rušil veřejný pořádek.

Tedy prosím, jaký obsah tento plakát má? Zní (čte):

"Útok reakce na dělnictvo. - 750 tisíc dělníků a dělnic mladistvých, domáckých a sezonních chce vláda vyhoditi z řad požívajících výhod invalidního a starobního pojištění.

260 milionů Kč chce vláda zkonfiskovati dělníkům, kteří mají býti vyloučeni z invalidního a starobního pojištění, to je vše, co dosud od 1. července 1926 zaplatili na pojistných v příspěvcích. Tuto částku chce vláda zabrati pro zřízení léčebného fondu, který měla sama podle platného zákona zříditi, avšak neučinila tak, ač byla o to několikráte žádána.

Na 200 milionů Kč ušetří zaměstnavatelé a kapitalisté ročně, když bude vyloučeno z invalidního a starobního pojištění dělnictvo mladistvé, domácké a sezonní. O 5,30 Kč denně, to je 1923,60 Kč ročně, bude snížena nemocenská podpora, a až o 1300 Kč důchod invalidní u deputátníků a služebných, ježto naturální mzda (deputát) bude ceněna jen zlomkem její hodnoty. Až o 600 Kč chce vláda snížiti důchody ostatních, nejhůře placených dělníků."

To je věcný obsah plakátu.

Dále se říká: "Nenechte vyhoditi mladistvé, domácké a sezonní dělníky z invalidního a starobního pojištění a nenechte je připraviti o těžce nastřádané peníze, které k zabezpečení svých nároků pro případ invalidity a stáří již zaplatili.

Dělníci, chraňte své nároky pro stáří i případ invalidity!"

Jestliže jsem řekl, že plakát není takového obsahu, že by ho byla censura nechtěla propustiti, dokládám to jeho obsahem o konstatuji ještě jednou, že ten plakát prošel censurou. Avšak policejní ředitelství jihlavské a pražské přes to nedovolují plakáty vylepiti na ulicích. Je to zlovůle, proti které nejenom protestujeme, ale kterou si, pánové, nedáme líbiti. (Výkřiky poslanců čsl. strany lidově.) Proč? Protože vláda a její orgánové dosud vždy strpěly kritiku, a my jsme si to zvykli nejen zde v Československu, ale i za Rakouska, i za války, zejména v druhé její části mohly se činy vlády a zejména osnovy zákonů kritisovati. (Různě výkřiky.)

Pánové, poměry došly u nás tak daleko, že není dovoleno kritisovati návrh zákona, který podá ve sněmovně vláda neb některá politická strana. Vždyť proti protestům, které jsou obsahem plakátu a které byly otištěny ve stu článcích v novinách a řečeny ještě ostřeji veřejně na schůzích, nebylo nijak zakročováno. A mladí policejní úředníci, které posílá policejní ředitelství systematicky na schůze, jichž programem byl protest proti zhoršení sociálního pojištění, nebyli před tím na žádné schůzi a nevěděli ani, o čem mají raportovat do Prahy.

Vláda tedy ví, co mluvíme, že mluvíme hůře, než je to napsáno v tomto plakátu. Tím spíše jest odsouzení hodno, že není dovoleno tento plakát vylepiti.

Jménem svého klubu - a myslím že mohu tak učiniti i jménem všech oposičních poslanců - protestuji proti opatření policejních ředitelství v Opavě a v Praze s připomenutím, že učiníme jiná opatření, aby obsah plakátu byl dělnické třídě veřejně znám. (Potlesk poslanců čsl. strany soc. demokratické.)

Předseda (zvoní): Rozprava je skončena, není už nikdo ke slovu přihlášen.

Dávám slovo k doslovu p. zpravodajovi dr Hnídkovi:

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP