Čtvrtek 15. prosince 1927

Posl. Zajiček [německy]: Slavná sněmovno! Péče o válečné poškozence jest nejen v tomto, nýbrž i v jiných státech velkou otázkou finanční a sociální. V každém státě byla tato péče provedena podle jiných zásad. Ani v jiných státech, ani u nás není nikdo spokojen s příslušnými zákony. Starý zákon o hranici příjmu od 5000 do 10.000 Kč nevyhovuje přáním válečných poškozenců a dodávám, ani přáním jednotlivých politických stran. Snad mi odpovíte: Nesouhlasí-li s tímto zákonem ani vládní strany, pak měly dnes příležitost starý zákon změniti. Nečiníme toho dnes ze dvou důvodů: Jsme stejného mínění, že obě hranice dlužno sloučiti v jednu. Příslušní ministři prohlásili včera, že s tímto návrhem úplně souhlasí. Nejsme jednotni, pokud jde o výši této jednotné hranice. Bylo by snad spravedlivější nakládati s invalidy obdobně jako činí zákon o důchodové dani, a to tak, že by se poskytl důchod invalidovi, jenž neplatí důchodové daně, nikoliv však tomu, jenž jest povinen důchodovou daň platiti. (Předsednictví převzal místopředseda inž. Dostálek.) Ale i kdybychom byli jednotni v této otázce, nemohli bychom souhlasiti s částečnou reformou zákona o zaopatření invalidů. Naše strana si přeje nyní jako dříve reformy, při které by byly projednány i jiné otázky.

Prohlásili jste jak ve dnešní rozpravě, tak také včera ve výborech, že jsme měli dosti času, abychom tuto reformu provedli. Připomenuli jste nám iniciativní návrhy, jež jsme v červnu 1926 podali zde ve sněmovně. Připomenuli jste dále řeči, které jsme pronesli já a jiní kolegové z mého klubu. Poukázali jste konečně na resoluci, kterou jsem dne 30. listopadu 1926 podal v soc.-politickém výboru, resoluci, v níž byla vláda vyzvána, aby co nejdříve novelovala zákon o válečných poškozencích a při tom v nejširší míře přihlížela k iniciativním návrhům posl. Čuříka, Schuberta a Zajička.

Z toho, že vláda této resoluce neprovedla, a že v tomto roce novely ještě nepředložila, se vyvozuje, že jsme zradili své tehdejší návrhy a požadavky.

Dovolte mi říci upřímné slovo! Že nebylo dbáno našeho resolučního návrhu, naprosto neschvalujeme, a nemáme chuti dovoliti ještě další odklad novelisace. Proto jsme nedali prodloužiti zákon na rok, jak to bylo ve vládním návrhu, nýbrž jen na půl roku. Je-li v tisku, jenž byl včera rozdáván, uvedeno datum 31. prosince, jest to pouze tisková chyba, která bude při hlasování opravena.

Z rozličných důvodů nedošlo dosud k novele Jde zde o ohromnou otázku, kterou jednotlivá především rozhodující místa chtějí rozřešiti v četných bodech odlišně, často opačně. Finanční náklady té nebo oné změny nedají se jen tak lehce vypočítati, jak se za to má. V každé vládě musejí se vládní strany a příslušná ministerstva dohodnouti o každém jednotlivém návrhu zákona. To trvá často dlouho. Připomínám zde jen jiné zákony, na př. daňovou reformu, zrušení vis atd. (Výkřiky něm. soc. demokratických poslanců. - Posl. de Witte [německy]: Děláte ještě více válečných poškozenců.) Připomínám jen červencovou revoluci ve Vídni. (Výkřiky něm. soc. demokratických poslanců.)

Naši protivníci prohlašovali, že vládní strany chtějí v roce 1927 zhoršiti zákon o válečných poškozencích. (Hluk. - Místopředseda inž. Dostálek zvoní.) Vyčítáte-li nám, že jsme nedodrželi svého slibu, můžeme vám vyčísti, že se vaše proroctví nesplnila.

Pan ministr financí dr Engliš prohlásil před rokem, že bez reformy zákona o válečných poškozencích nemůže náš rozpočet býti aktivní. Těší nás, že se rozpočet stal aktivním, ačkoliv invalidé dostávají staré důchody. (Hluk. - Výkřiky něm. soc. demokratických poslanců.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Prosím o klid.

Posl. Zajiček (pokračuje): Těší nás, že rozpočet jest aktivní přes daňovou reformu, která způsobí, že se státní příjmy podstatně sníží. A těší nás, že pan ministr financí ve svém letošním výkladu nemluvil již o těchto úsporách. Zákon o invalidech nebyl zhoršen. "Ale" - řekne se - "výklad zákona!" Na důkaz tohoto tvrzení bylo dnes uvedeno, že v letech 1923, 1924 a 1925 bylo více vydáno na invalidy než v letech 1926 a 1927. Proč? Za prvé bylo v těchto třech letech více invalidů než dnes, (Výkřiky něm. soc. demokratických poslanců.) a za druhé bylo v těchto letech vyplaceno mnoho doplatků, které měly býti poukázány v letech předešlých. Kterýsi řečník dnes poukázal na to, že se drahotou podstatně zhoršila životní úroveň invalidů. Pánové! Nepopíráme, že nastalo zdražení, i když musíme dodati, že tato drahota jest po jisté stránce zjevem mezinárodním. (Výkřiky něm. soc. demokratických poslanců.) Před půl v druhým rokem bylo lacino, ale tehdy byla celá armáda nezaměstnaných, dnes jest dráže, ale musíte přiznati, že dnes počet nezaměstnaných jest podstatně menší než před půl druhým rokem. A, vážení, tážeme-li se, proč mají továrny dnes více zaměstnání než dříve, můžeme poukázati na to, že zde především rozhodovalo šetrné hospodářství nebo řekněme šetrnější hospodářství ve státním rozpočtu a obchodní smlouvy. A těchto obchodních smluv nebyli bychom mohli uzavříti, kdybychom se nebyli usnesli na tak velice hanobeném zákonu o clech na potraviny. (Hluk.)

Při této příležitosti rád bych znovu jménem svého klubu uvedl zásady, podle nichž jsme rozhodnuti pokračovati ve své práci pro invalidy. Žádáme především, aby neutěšený stav těžkých invalidů byl zlepšen. V chudém Rakousku dostává 75%ní invalida 120 šilinků měsíčně. Člověk úplně bez pomoci dostává měsíčně 252 šilinků a slepý dostává v místě prvé třídy 318 šilinků měsíčně. Srovnáme-li s tím číslice, obsažené v našem zákoně... (Posl. Grünzner [německy]: Styďte se!) Ano, musíme se styděti, ale zákon pochází z doby, kdy ministrem sociální péče byl český sociální demokrat. (Hluk.) Druhý náš požadavek týká se vrácení přeplatků. Zjišťujeme, že ministerstvo sociální péče a ministerstvo financí po této stránce letos jednalo liberálněji než v letech dřívějších. Třetí požadavek týká se ustanovení nových přihláškových lhůt. Jest 38.000 invalidů, kteří se pozdě přihlásili. Z těchto 38.000 osob jest jistě dosti značné procento těch, při nichž se šetřením zjistí, že patří mezi 20%ní invalidy. (Výkřiky něm. soc. demokratických poslanců.) Ale i když uznání těchto nových invalidů bude vyžadovati 20 milionů Kč, domníváme se, že pro tyto lidi musejí býti tyto peníze prostě nalezeny. Čtvrtý požadavek týká se unifikace hranice příjmu. O tom jsem mluvil již na počátku. To jsou naše zásady. Jen lidé, kteří neznají nejprostších zásad parlamentarismu a ti, kdož jich znáti nechtějí, mohou nás činiti odpovědnými za to, že tyto požadavky válečných poškozenců nebyly úplně provedeny. Poctivě o to usilujeme a nedovolíme, aby někdo o této naší dobré vůli pochyboval. (Hluk. - Výkřiky něm. soc. demokratických poslanců.) Naše strana jest jen částí koalice. (Výkřiky něm. soc. demokratických poslanců.) Němečtí sociální demokraté připomínají nám neustále návrhy, jež jsme podali. Nuže, pánové, přijde jednou čas, kdy němečtí sociálně-demokratičtí poslanci budou seděti ve vládě a pak již z čistého přátelství jednou vytáhneme a přečteme ty četné návrhy, jež jste během 10 let zde ve sněmovně podali a budeme viděti, kolika návrhy jste prorazili. (Výkřiky něm. soc. demokratických poslanců.) Pánové, již loňského roku jsem s tohoto místa upozornil, že plných 8 let všichni ministři sociální péče patřili k českým socialistickým stranám, upozornil jsem, že plných 8 let všichni zpravodajové o tomto zákonu v rozpočtovém výboru a v soc.-politickém výboru byli vždy čeští sociální demokraté, čeští socialisté. Plných 8 let byly stále podávány návrhy, směřující ke zlepšení zákonodárství o invalidech, a já jen zjišťuji, že tito čeští socialističtí ministři a zpravodajové důsledně odmítali všechny tyto návrhy. Nyní přicházejí tito pánové a hrají si na velké zachránce invalidů. (Různé výkřiky na levici.) Pánové! Zaopatření invalidů nesmí se posuzovati s čistě fiskálního stanoviska. Bylo-li poslední dobou povoleno železničním zaměstnancům 100 milionů Kč, jež jim úplně přejeme a bylo-li v chudém Rakousku před několika týdny povoleno 15 milionů šilinků ke zlepšení důchodů, pak musejí býti nalezeny i peníze potřebné ke splnění našich hlavních požadavků. (Potlesk.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je tudíž skončena.

Žádám o přečtení podaných návrhů.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

1. Pozměňovací návrh posl. Kopasze a soudr.:

Čl. I znějž:

Ustanovení §u 2, odst. 1 zákona ze dne 20. února 1920, č. 142 Sb. z. a n., o požitcích válečných poškozenců, ve znění zákona ze dne 25. ledna 1922, č. 39 Sb. z. a n., se mění a bude zníti:

"Nárok na požitky přísluší válečnému poškozenci bez ohledu na jeho příjem".

Odst. 2, 3 a 4 se zrušují.

2. Eventuální návrh posl. Kopasze a soudr.:

Bude-li zamítnut náš pozměňovací návrh na změnu čl. I, navrhujeme, aby čl. I zněl: Ustanovení §u 2, odst. 1 zákona ze dne 20. února 1920, č. 142 Sb. z. a n., o požitcích válečných poškozenců, ve znění zákona ze dne 25. ledna 1922, č. 39 Sb. z. a n., se mění a bude zníti:

"Nárok na požitky přísluší válečnému poškozenci, jehož roční příjem není větší nežli 18.000 Kč; je-li však vyšší příjem menší nežli součet 18.000 Kč a důchodu (§ 6), jenž by válečnému poškozenci jinak příslušel, jest mu přiznati důchod v částce, doplňující tento součet."

Odst. 2, 3 a 4 se zrušují.

3. Pozměňovací návrh posl. Simma a druhů ke čl. I:

Hranice příjmů, až do které se vyplácí důchod válečným poškozencům, a to hospodářsky samostatně nebo hospodářsky nesamostatně činným, činí 16.000 Kč.

4. Pozměňovací návrh posl. Kirpalové a soudr.:

Čl. I má zníti: Působnost §u 2 zákona ze dne 20. února 1920, č. 142 Sb. z. a n., o požitcích válečných poškozenců se prodlužuje takto:

"§ 2. Nárok na požitky přísluší válečnému poškozenci, jehož roční příjem není větší než 16.000 Kč. Je-li však jeho vyšší příjem menší nežli součet 16.000 Kč a důchodu (§ 6), jenž v by válečnému poškozenci jinak příslušel, jest mu přiznati důchod v částce doplňující tento v součet.

Do příjmu se nezapočítává příjem všech osob, k jejichž výživě válečný poškozenec podle zákona jest povinen přispívati a jež s ním bydlí ve společné domácnosti.

Na válečného poškozence, který byl klasifikován jako neschopný k výdělku z 85 až 100%, ustanovení předcházejícího odstavce se nevztahuje."

5. Eventuální návrh posl. Kirpalové a soudr.:

Bude-li zamítnut pozměňovací návrh ke čl. I, navrhujeme:

Působnost §u 2, odst. 1 zákona ze dne 20. února 1920, č. 142 Sb. z. a n., o požitcích válečných poškozenců ve znění zákona ze dne 25. ledna 1922, č. 39 Sb. z. a n., prodlužuje se do 31. prosince 1928 s tou změnou, že místo částky 6.000 Kč mají býti vložena slova: "částka osvobozená od daně důchodové (§§ 3, 30 a 31 zákona ze dne 15. června 1927, č. 76 Sb. z. a n., o přímých daních)."

6. Pozměňovací návrh posl. Pechmanové , Zeminové, Bergmanna, Langra, Tučného a druhů:

Čl. I nechť zní:

Působnost §u 2, odst. 1 zákona ze dne 20. února 1920, č. 142 Sb. z. a n., o požitcích válečných poškozenců ve znění zákona ze dne 25. ledna 1922, č. 39 Sb. z. a n., prodlužuje se do 31. prosince 1928 s touto změnou:

"Hranice příjmu válečného poškozence, až do které má nezkrácený nárok na důchod, při činnosti hospodářsky samostatné i při činnosti hospodářsky nesamostatné, stanoví se roční částkou Kč 12.000."

7. Pozměňovací návrh posl. Remeše, R. Chalupy, inž. Nečase a soudr.:

Poslední slova čl. I nechť znějí: "prodlužuje se do 31. prosince 1930".

Hranice příjmu omezující nárok na důchod válečných poškozenců, zvýšena byla na 10.000 Kč.

8. První eventuální návrh posl. Remeše, R. Chalupy, inž. Nečase a soudr.:

Bude-li náš návrh ke čl. I zamítnut, navrhujeme, aby hranice příjmu stanovena byla na 8.000 Kč.

9. Druhý eventuální návrh posl. Remeše, R. Chalupy, inž. Nečase a soudr.: Kdyby náš první eventuální návrh byl zamítnut, navrhujeme hranici příjmu na 6.000 Kč.

10. Resoluční návrh posl. Pechmanové, Zeminové, Bergmanna, Langra, Tučného a druhů:

Ministerstvo financí se vybízí, aby do nejbližší schůze soc.-politického výboru předložilo materiál o držitelství trafik v Československé republice. Trafiky, které se nacházejí v rukou lidí zámožných nebo majitelů ještě jiných obchodů, poskytujících existenci, buďtež do 3 měsíců ministerstvem financí vypovězeny a pro příště zadávány výhradně legionářům a válečným poškozencům.

11. Resoluční návrh posl. Pechmanové, Zeminové, Bergmanna, Langra, Tučného a druhů:

Ministerstvu soc. péče se ukládá, aby předložilo v nejkratší době sociálně-politickému výboru návrh vhodného opatření, za účelem kontroly výsledků sociálně-lékařských prohlídek, a to tak, aby také všem, kteří z nezaviněných jimi příčin k sociálně-lékařským prohlídkám se nemohli dostaviti, měli možnost svůj nárok dodatečnou prohlídkou prokázati a potvrditi.

12. Resoluční návrh posl. Pechmanové, Zeminové, Bergmanna, Langra, Tučného a druhů:

Ministerstvo soc. péče se vyzývá, aby předložilo návrh zákona o povinném zaměstnání válečných poškozenců ve službách státních a jiných veřejných.

13. Resoluční návrh posl. Kirpalové a soudr.:

Vláda se vybízí, aby do 14 dnů předložila návrh novely zákona o válečných poškozencích, při čemž budiž dbáno požadavků obsažených v iniciativních návrzích tisky 549, 557 a 698.

14. Resoluční návrh posl. Simma a druhů:

Vláda se vybízí, aby nařídila, aby lhůta, ve které váleční poškozenci mají se hlásiti o důchod, byla znovu prodloužena.

15. Resoluční návrh posl. Remeše, R. Chalupy, inž. Nečase a soudr.:

Vládě se ukládá, aby Národnímu shromáždění předložila osnovu zákona na otevření nové lhůty pro válečné poškozence, kteří dosud své zákonné nároky neuplatnili.

16. Resoluční návrh posl. Simma a druhů:

Vláda se vybízí, aby nařídila, aby válečným poškozencům nebyly předpisovány k vrácení přeplatky důchodů, jestliže je váleční poškozenci přijali v dobré víře.

17. Resoluční návrh posl. Simma a druhů:

Vláda se vybízí, aby v nejkratší lhůtě provedla chybící novelisaci platných zákonů o zaopatření válečných poškozenců, jejich vdov a sirotků a jiných pozůstalých tak, jak toho žádají..

18. Resoluční návrh posl. Kopasze a soudr.:

Vládě se ukládá, aby do týdne předložila poslanecké sněmovně návrh zákona, kterým se stanoví nová jednoroční lhůta k přihláškám o důchod válečných poškozenců, prostá jakýchkoliv vylučovacích výminek a omezovacích ustanovení.

19. Resoluční návrh posl. Kopasze a soudr.: Vládě se ukládá, aby do měsíce předložila poslanecké sněmovně návrh novelisace zákona č. 142/1920 o požitcích válečných poškozenců ve znění zákona č. 39/1922, jenž by byl vypracován na základě návrhu posl. Kopasze a soudr. tisk 555.

20. Eventuální resoluční návrh posl. Kopasze a soudr.:

Bude-li zamítnut náš resoluční návrh, aby vláda předložila návrh novelisace zákona o požitcích válečných poškozenců vypracovaný na základě návrhu posl. Kopasze a soudr. tisk 555, navrhujeme:

Vládě se ukládá, aby do měsíce předložila poslanecké sněmovně návrh novelisace zákona č. 142/1920 o požitcích válečných poškozenců ve znění zákona č. 39/1922, jenž by vyhovoval plně požadavkům organisací válečných poškozenců.

21. Resoluční návrh posl. Kopasze a soudr.: Vládě se ukládá, aby do měsíce předložila posl. sněmovně návrh zákona o povinném zaměstnávání invalidů, jenž by byl ve shodě s požadavky organisací válečných poškozenců a organisací sdružujících státní zaměstnance invalidy.

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Návrhy ty jsou předmětem jednání.

Dávám slovo k doslovu prvnímu zpravodajovi, panu posl. Al. Petrovi.

Zpravodaj posl. Al. Petr: Slavná sněmovno! V debatě, v níž vystoupili z velké části jen řečníci oposiční, byla snesena velká řada důvodů proti dnes projednávané osnově. Je nutno přiznati, že řada těchto důvodů je uznávána i koalici a vládními kruhy, a právě z toho důvodu také je zákon o válečných poškozencích měněn a proto také během 1/2 roku bude předložena novelisace tohoto zákona naší sněmovně. Než i celá řada výtek neoprávněných byla přednesena od řečníků zde vystupujících.

Nechci se zabývati vývody řečníků komunistických. Prominou mi kolegové. To je jasno, že oni na žádném zákonu, na žádném opatření republiky nemohou a nechtí a nebudou nikdy chtíti nic dobrého najíti a najdou na všem vždycky všechno špatné. (Výkřiky komunistických poslanců a posl. Remeše.) To je pro mne jasné.

Chci říci několik slov k řeči kol. posl. Jaši, který nám v prvé řadě vytýkal provisorium, které zase děláme. Pan kol. Jaša ví dobře, že on sám i jeho strana několikráte takové provisorium odhlasovala, a myslím, že tedy nemá příliš mnoho morálního oprávnění. (Posl. Jaša: Naše strana dělala zákony!) A potom také několikráte provisorium s ostatními stranami. Co jste tedy sami dělali, nemůžete vytýkati jako provinění dnes vládním stranám, tím spíše ne, když víte, že toto provisorium. (Posl. Johanis: Takhle mluví zpravodaj výboru! Nejste na schůzi!) Pan kol. Johanis mne nebude upozorňovat, kde jsme, poněvadž jsem si toho dobře vědom. (Výkřiky posl. Johanise.) To je váš názor. Já vám ho nezazlívám, a vy nemáte právo souditi, je-li můj názor správný čili nic.

Já odpovídám na to, co řekl p. kol. Jaša. Jestliže kol. Jaša a jeho strana nejen zákon dělali, nýbrž také provisorium povolovali, nemá právo nám vytýkati, že děláme provisorium, zvláště děláme-li ho kratší než oni, poněvadž v této době provisoria uděláme zákon nový, který upraví definitivně poměry válečných poškozenců. (Výkřiky posl. Johanise.) Měli jste dlouho možnost pracovati, 8 let jste byli spoluúčastníky všeho, co se ve státě dělo, a mohli jste tedy ty nespravedlivosti odstraniti. (Potlesk.) Nedělejte tedy dnes ze sebe tak nadšené obhájce invalidů. (Posl. Jaša: Vyhrožovali jste soudr. Habrmanovi žalobou!) Ale nikdo ho za to nežaloval, přes to, že ty peníze dal, klidně žije dále.

Kol. Jaša vytýkal, že v rakouské republice je mnohem lépe postaráno o válečné invalidy. Prý tam mají řadu nádherných zámků, ve kterých dříve sídlila šlechta, které dnes rakouská vláda dala k disposici pro válečné invalidy. To je opravdu chvályhodné, ale myslím, že on neměl tolik naříkat na pozemkový úřad, že byl tak nespravedlivý k válečným invalidům, když jeho strana byla tak důležitým činitelem v tom pozemkovém úřadě. Vy jste měli v prvé řadě, když jste se tak o invalidy starali, navrhovati, aby nejen vašim družstvům, nýbrž i invalidům byly zbytkové statky, zámky a paláce přiděleny. (Potlesk.) Neudělali jste to a dnes přicházíte k nám s výtkou. Na vaši adresu ty výtky padají, nikoliv na naši adresu, my jsme spolu nerozhodovali. (Posl. Jaša: To je jesuitsky přesmykovaná odpovědnost!) To se podívejme. Nemůže to býti u mne jesuitství, poněvadž jesuitou nejsem. (Posl. Jaša: Ale máte jeho charakter!) Potom ovšem nevím, podle jakého způsobu vy jste kroutil všechny své důvody.

Nyní několik poznámek věcných. Byla tu snesena řada výtek, že prý máme horší zákon o válečných poškozencích než všechny státy ostatní, že je u nás o válečné poškozence nejhůře postaráno. Kol. Kopasz nám zde líčil, jak mnohem lepší zajištění invalidů a válečných poškozenců mají v Rusku. (Výkřiky posl. Kopasze.) Já jsem, p. kol. Kopaszi, v tom vašem sovětském Rusku za bolševické vlády žil skoro 3 léta a vím, že tam mají mnoho lepších ustanovení zákonných na papíře, ale ve skutečnosti ani 10% jich není uvedeno v život. (Výkřiky posl. Kopasze. - Stálé výkřiky komunistických poslanců.) Znám to dobře, tím se nechlubte; co tam všechno mají, to je pouze na papíře, kdežto u nás, třebaže to není na papíře, ve skutečnosti je to lepší než ve vašem slavném SSSR. (Potlesk lidových poslanců. - Odpor komunistických poslanců. - Výkřiky posl. Mikulíčka.) Kol. posl. Mikulíček má pravdu, že tam nedrancují státní pokladny faráři a biskupové. (Stálé výkřiky.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Prosím o klid.

Zpravodaj posl. Al. Petr (pokračuje): Ale drancují tam státní pokladny bolševičtí komisaři, tedy je to jenom záměna osob. (Výkřiky posl. Mikulíčka.) Slavná sněmovno! Já chci říci několik slov v závěru své řeči o tom, jak vlastně pojištění u nás vypadá. (Posl. Johanis: To je polemika k pozměňovacím návrhům?) Ano. Všechno to, co bylo obsazeno v řečech, je vtěleno v pozměňovacích návrzích. (Posl. Karpíšková: Vy jste klerikální kohout! Že se nestydíte, to jste zástupce dělníků?) Vy, kolegyně, se nestydíte a nadáváte a já se styděti mám; ano stydím se, ale za vaše nadávání, stydím se za vás, že dovedete nadávati v poslanecké lavici, za to se opravdu stydím. (Výkřiky.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Prosím o klid.

Zpravodaj posl. Al. Petr (pokračuje): Chci říci, že, třebas péče o válečné poškozence u nás není taková, jak by si všichni sociálně cítící občané tohoto státu přáli. (Posl. Mikulíček: Vy toho sociálního citu máte!) Já myslím také vás, pane kolego. Třebaže ta péče není taková, jak by si bylo přáti, je nutno uznati, že vzhledem k finančním silám, k hospodářskému postavení státu vykonáno bylo dosti do dnešního dne. (Výkřiky posl. Mikulíčka.) Do konce r. 1926, prosím, vyplatil stát na požitcích a zaopatření válečných invalidů 4.153,710.000 Kč. (Výkřiky posl. Kopasze.) Myslím, že je to obnos úctyhodný a že skutečně nemůže nikdo podceňovati péči státu o naše válečné invalidy. Jestliže se dnes z řad oposice vytýká, že náklad klesá, dovoluji si upozorniti, že klesl také počet invalidů a válečných poškozenců (Výkřiky posl. Kopasze.) z počtu 588.000 na 492.000 osob. (Výkřiky komunistických poslanců.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Prosím o klid.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP