Čtvrtek 15. prosince 1927

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Zpravodajem výboru ústavně-právního je p. posl. Křemen, jemuž uděluji slovo.

Zpravodaj posl. Křemen: Slavná sněmovno! Úřední kontrola zboží ze zlata a stříbra provádí se u nás od 1. ledna r. 1867, kdy nabyl účinnosti dosavadní puncovní zákon čís. 75 ř. z. z r. 1866, částečně během doby pozměněný a doplněný.

Povinné úřední označování a zkoušení výrobků z drahých kovů vykonává se u nás tudíž více než 60 let a plní zcela svůj úkol: chrání jednak kupující před koupí méně cenného zboží a pak solidní a reelní domácí výrobu a obchod před nekalou soutěží, před nesvědomitými obchodníky a výrobci, kteří by se snažili hodnotnému zboží o zákonité ryzosti konkurovati výrobky špatné jakosti s nižším obsahem drahých kovů. Na puncovním zákoně jsou interesováni stejně jak konsumenti, tak i domácí výroba a obchod se zbožím z drahých kovů.

Úřední kontrola výrobků z drahých kovů jest zavedena v celé řadě čelných států, a to ve Francii, v Rusku, v Anglii, ve Švýcarsku, v Rakousku, v Polsku, v Jugoslavii, ve Švédsku, v Rumunsku, Holandsku a jinde. Ve státech, kde kontrola není, většinou zlatnická výroba upadá a není důvěry v hodnotu zboží (na př. v Italii). Avšak i ve státech, kde není úřední kontrola (na př. v Německu), existují puncovní zákony, jež předpisují vysoké tresty proti těm, kteří se proti zákonu provinili. V Německu puncovní zákon z r. 1884 stanoví trest vězení až do šesti měsíců anebo pokutu 1000 M.

Předložený puncovní zákon, který byl vypracován se zřetelem k technickému pokroku ve výrobě a přizpůsoben i požadavkům mody, obsahuje tyto hlavní změny a doplňky proti dosavadním puncovním předpisům:

1. Novým puncovním zákonem unifikují se dosud platné dvojí předpisy (býv. rakouské a uherské), jež sice nejsou podstatně odchylné, avšak pokud jde o výši trestů a pravomoc úřadů, jsou různé.

2. § 16 puncovního zákona stanoví, že výrobní technika není omezena volbou slitin, jako tomu jest až dosud, takže zlatníci a stříbrníci mohou používati při výrobě tři kovy: zlato, stříbro a měď. Nový puncovní zákon povoluje používati libovolné slitiny.

3. Zavádí se nově kontrola šperků z platiny, jejíž dnešní cena jest téměř čtyřikrát vyšší než zlata. Podle starého puncovního zákona platinové zboží kontrole nepodléhalo, neboť v době, kdy zákon byl pracován, platina měla menší cenu nežli zlato, takže se jí používalo k falšování předmětů zlatých, na př. mincí, jež byly vyráběny z platiny a byly pozlacovány.

4. Nově se předpisuje, aby výrobce zřetelně označil číslicí přímo na zboží množství drahého kovu, obsaženého ve výrobku, čímž konsument má možnost snadno se o hodnotě zboží přesvědčiti. Způsob tento jest zaveden i v jiných státech, na př. ve Švýcarsku, v Německu a podle nového puncovního zákona i v Rakousku.

5. Ryzosti předepsané pro zboží z platiny, zlata a stříbra jsou přizpůsobeny mezinárodním požadavkům, jichž snahy směřují k tomu, jak zdůrazněno bylo na mezinárodním kongresu klenotnickém v Amsterodamu, konaném r. 1926, aby byly zavedeny mezinárodní jednotné ryzosti. Domácím výrobcům je dána možnost, aby vyráběli zboží o nejvyšší ryzosti, jež je zavedeno v cizích státech, aby tak československé zboží mělo náležitou pověst.

6. Puncovní zákon nečiní rozdílu mezi zastavárnami a dražebnami státními, zemskými a soukromými.

7. Konsument jest chráněn při koupi i předmětů z drahých kovů, jež puncovní kontrole nepodléhají, tím, že má právo požadovati podle § 32 garanční stvrzenku od prodávajícího.

8. Puncovní zákon upravuje výrobu zboží šestikarátového vzhledem k tomu, aby chráněna byla zejména výroba zboží granátového a aby znemožněn byl obchod se zbožím z tak v zv. nového zlata.

Pokud jde o předpisy trestní, upraveny jsou tyto již se zřetelem k zamýšlené správní reformě. Puncovním orgánům zavedením upouštěcího řízení byla vyměřena určitá pravomoc, čímž odstraněny budou průtahy, vzniklé při důchodkovém trestním řízení. Výše pokut byla přizpůsobena nynějším valutárním poměrům.

Nový puncovní zákon vyžaduje vzhledem k vyšším požadavkům, jež kladeny budou na zkoušející orgány, pokud jde o jejich odborné znalosti nové úpravy puncovní služby podle vzoru švýcarského, kdež jest puncovnictví ze všech států na prvním místě. Zřízeny budou úřady, vedené inženýry-chemiky, již jsou specialisté v analysách drahých kovů. Novou organisací uvolněno bude více než 40 berních úředníků, již vedle své činnosti vykonávají dosud puncovní službu v puncovnách.

Puncovní služba bude fungovati tak, aby podporována byla domácí výroba. Celá puncovní služba až dosud byla aktivní, ačkoliv puncovní úřady nejsou úřady fiskálními, nýbrž kontrolními. Jejich veškerá režie věcná i personální jest plně kryta příjmy, plynoucími z puncovních poplatků, ač tyto poplatky jsou nejnižší ze všech států evropských.

Aby kontrolující orgány měly neustále styk vzhledem k oprávněným potřebám domácí výroby a obchodu se zbožím z drahých kovů, zřízena bude státní puncovní rada, respektující představitele těchto vrstev, jež bude spolupracovati v puncovní agendě. Nový puncovní zákon byl vypracován se zřetelem k puncovním zákonům nejčelnějších států, k dosavadní více než 60leté praxi a především vzhledem k potřebám domácí výroby a obchodu.

Ústavně-právní výbor navrhuje slavné posl. sněmovně, aby byl puncovní zákon i resoluce přijaty tak, jak byly schváleny senátem a výborem pro dopravu a veř. práce. (Souhlas.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): K této věci jsou přihlášeni řečníci. Zahájíme proto rozpravu.

Navrhuji podle usnesení předsednictva, aby lhůta řečnická byla stanovena 20 minutami. (Námitky nebyly.) Námitek není. Navržená lhůta je přijata.

Ke slovu jsou přihlášeni na straně "proti" pp. posl. inž. Nečas a L. Wenzel. Uděluji slovo prvému přihlášenému řečníku, p. posl. inž. Nečasovi. (Výkřiky posl. inž. Junga a L. Wenzela.)

Posl. inž. Nečas: Slavná sněmovno! Budiž dovoleno, abych promluvil dnes k věci, jejíž aktuelnost a možnost nebezpečí v prodlení nutí k zaujetí stanoviska i při projednávání tohoto odstavce pořadu.

Podle bezpečných zpráv proniknuvších na veřejnost, má dojíti k velkým kompetenčním přesunům v neprospěch ministerstva veř. prací a ve prospěch ministerstva zemědělství. Přesuny ty byly již avisovány panem ministrem zemědělství při debatě o jeho posledním exposé ve výboru. Náš dotaz v té věci dotaz, podaný v rozpočtovém výboru, zůstal nezodpověděn - dostalo se nám nepřímé odpovědi jedině ve zprávě rozpočtového výboru k rozpočtu na rok 1928 (tisk 1260), kde na str. 198 čteme: "Pokud bylo v debatě uvedeno, že kompetence ministerstva veřejných prací má býti z důvodů nevěcných súžena, podotýká se, že každá změna kompetence může býti provedena jen zákonem a že bude při tom zajisté postupováno pouze se zřetelem na účelné uspořádání státní administrativy. V otázce účelného sloučení roztříštěné kompetence vodohospodářské v úřadech výkonných, o níž byla rovněž u činěna zmínka, věnuje ministerstvo veř. prací intensivní pozornost."

Sotva že však doschla čerň na tomto prohlášení, bylo přikročeno v pravém opaku k duchu této odpovědi o účelném uspořádání státní administrativy ke zvýšené a urychlené činnosti směřující k odtržení velké části agendy ministerstva veř. prací a jejího přidělení do ministerstva zemědělství. (Slyšte!)

Tak mají býti převedeny do ministerstva zemědělství především stavby všech vodovodů ve všech obcích republiky. Obce mají býti postaveny jako před hotovou věc před fakt, že stavby vodovodů přejdou do kompetence ministerstva zemědělství. Tato okolnost zaslouží jistě největší pozornosti celé veřejnosti, zvláště městského obyvatelstva, jehož zájmů se v první řadě týkají. Jde tu o nesmyslné, nelogické dělení kompetence, neboť po provedení tohoto plánu připadly by vodovody ministerstvu zemědělství, ministerství veř. prací připadly by pak pouze kanalisační práce. Kanalisace a vodovody tvoří však všude nedělitelné a spolu souvisící asanační stavby. Při výstavbě měst mají se vodovody a kanalisace k sobě jako veny a arterie v těle lidském, jedny bez druhých neobstojí. Věc je důležita i po stránce finanční, neboť kdežto správně vedený vodovod je výnosný, je kanalisace proti tomu vždy pasivní - a je třeba posuzovati při rozpočtech obě posice najednou, nerozhodovat šablonovitě jen o jedné. Soubor asanačních otázek musí se posuzovat podle celku a nejen podle jednotlivých součástek. Proto bylo by přenesení agendy vodovodní do ministerstva zemědělství chybou po stránce věcné, technické i finanční. Chystané opatření nelze také jinak vysvětlit, než že jde o zásah politický a že nejde tak o kompetenční přesun sám, jako o peníze, subvence a možnost politického vlivu. (Výkřiky posl. Mikulíčka.) Městské obyvatelstvo má se i ve stavbě vodovodů dostat do područí strany agrární buržoasie. Že by stavby vodovodů takovým opatřením v městech nezískaly, dokazuje fakt, že ministerstvo zemědělství ze svého melioračního velkého fondu mohlo dosud podporovat vodovody ve venkovských obcích, nečinilo toho však - kdežto ministerstvo zdravotnictví z poměrně malé dotace subvencovalo dosud i venkovské vodovody.

Otázka všech prací asanačních může býti nejúčelněji a nejekonomičtěji řešena právě pouze zkoncentrováním celé agendy v ministerstvu veř. prací, kde by se doporučovalo vytvoření asanačního fondu. Za nesmyslnou nutno pokládati argumentaci, že vodovody v obcích přes 5000 obyvatel jsou všude téměř provedeny a že v menších obcích pod 5000 obyvatel jde stejně o zemědělské osady a že proto vodovody dnes svou povahou patří do kompetence ministerstva zemědělství. (Výkřiky posl. Tomáška.) Vodovody v obcích nad 5000 obyvatel nejsou nikde v plném pořádku, potřebují všude stálých oprav, udržování, přestaveb i novostaveb. Klasickým příkladem toho je na př. Praha sama, se svou známou kalamitou vodovodní a potřebou výstavby nového vodovodu. Také velké množství obcí pod 5000 obyvatel nemá ráz zemědělský, nýbrž průmyslový. Všude v obcích, kde je kanalisace zřízena nebo kde kanalisace je nezbytně třeba - a soupis takových obcí lze pomocí okresních lékařů lehce pořídit - musí i stavby vodovodů náležet logicky do kompetence ministerstva veřejných prací, kam patří kanalisace. (Výkřiky posl. Bechyně a posl. Tomáška.) Každé jiné řešení je násilné, neúsporné a diktované jen politickými hledisky.

Otázka subvencování hraje velikou úlohu i při elektrisaci. Dnes je agenda elektrisační roztříštěna, ačkoliv svojí povahou náleží ministerstvu veřejných prací. Loňského roku při jednání v zemědělském výboru učiněn byl pokus - který dodatečně byl v plénu napraven - aby z fondu vypláceny byly subvence dříve povolené ministerstvem zemědělství. Tím bylo by se stalo ministerstvo zemědělství i v tomto směr u nezávislým a bylo by mohlo udílet subvence podle svého vlastního dobrého zdání. V zájmu účelnosti a ekonomie v měla by býti celá elektrisace i ta tak zvaná elektrisace venkova soustředěna v ministerstvu veřejných prací.

Ministerstvo zemědělství sahá rovněž po regulacích řek, a to i těch, které souvisí přímo nebo nepřímo s řekami splavnými nebo plavebními kanály. Tento veliký kompetenční přesun nemůže být ničím věcně odůvodněn. Dřívější dohoda o kompetenci ve věcech regulačních mezi ministerstvem veřejných prací a ministerstvem zemědělství se velmi dobře osvědčila a byla ještě loňského roku zástupcem ministerstva zemědělství jako prospěšná a účelná protokolárně uznána a oceněna. Se změnou politické konstelace změněn byl však najednou názor o celé věci. (Předsednictví ujal se předseda Malypetr.)

V ministerstvu veřejných prací byla celá vodohospodářská služba z největší části soustředěna. Aparát dobře fungoval, takže nebylo žádných stížností. Jedinou chybou byly poměrně malé roční dotace, tedy jen nedostatek finančních prostředků. Pouze z toho mohly snad někde vznikat stížnosti, což však nebylo zaviněno špatnou organisací práce nebo špatnou výkonností. V ministerstvu zemědělství byla dosud soustředěna daleko menší část vodohospodářských prací, regulace malých řek a bystřin. Kdyby šlo o koncentraci (Výkřiky posl. Tomáška.) z důvodů věcných a úsporných pro lepší zorganisování práce, je přirozeno, že by se z ministerstva zemědělství ta menší část přidala k větší do ministerstva veřejných prací. Děje se však pravý opak a žádá se, aby v ministerstvu veřejných prací v byly ponechány pouze práce vodocestné, stokování, využití vodních sil - z přehrad tedy jen menší část, ta, jež slouží bezprostředně k elektrisaci, kdežto všechny přehrady retenční měly by připadnout ministerstvu zemědělství. Tento přesun je tím nepochopitelnější, že ministerstvo veř. prací bylo opravdu ministerstvem objektivním, sloužícím nestranně všem zájmům (průmyslovým i zemědělským), kdežto nyní měla by být agenda soustředěna v ministerstvu zemědělství, nevyzbrojeném potřebným aparátem a proslulém svou příslovečnou stranickostí a neblahým subvenčním hospodářstvím.

Nelze jinak věc vysvětlovat, stejně jako u stavby vodovodů, že i ve věci regulací a jiné vodohospodářské agendy nejde tak o přesun kompetenční sám, jako znovu o peníze, subvence a možnost zneužívání politického vlivu. Nešťastný subvenční stranický charakter ministerstva zemědělství má být ještě více zesílen zřízením velkého vodohospodářského fondu a vytržené položky z vodohospodářské agendy ministerstva veř. prací, mají k tomu sloužiti. Budiž dovoleno při té příležitosti poznamenat, že velké revise zaslouží vodohospodářská rada a její složení.

Ministr dr Engliš prohlásil snad již, že zákon č. 227/25 nebude realisován, ale že místo něho má být zřízen pouze vodohospodářský fond pro ministerstvo zemědělství. (Slyšte!) Tážeme se pana ministra financí, co je pravdy na tomto sdělení, a upozorňujeme jej na neúsporný, stát poškozující navrhovaný postup, kde pro zájem jedné strany agrární - mají býti obětovány velké zájmy celku.

Upozorňujeme při této příležitosti také na nesprávný a všem zvyklostem odporující postup ministerstva zemědělství, jež si vyžádalo od výkonných úřadů druhé instance již před časem zprávy o stavbách a projektech, které v resortují do ministerstva veř. prací - šlo tedy neloyálně o resort bez resortu. Náročnost ministerstva zemědělství dokazuje i fakt, že i ta skromná, zbývající vodohospodářská agenda v ministerstvu veř. prací měla by být dána pod kuratelu ministerstva zemědělství, bez jehož souhlasu nemohla by být podniknuta žádná stavba.

Kdyby měly přijít veškeré regulace řek a údolní přehrady retenční a vodovody do ministerstva zemědělství, zbude v ministerstvu veř. prací jen tak malá agenda vodohospodářská, že to vlastně znamená zabití vodohospodářského odboru v ministerstvu veř. prací. To je začátek rozebírání ministerstva veř. prací, jediného technického ministerstva, jež v republice máme a jež doma i za hranicemi má své velmi dobré jméno. Často bývá zdůrazňována v naší průmyslové i zemědělské Československé republice poměrně vysoká technická vyspělost naší republiky.

Zde se dějí pokusy o podkopání váhy našeho technického ministerstva, které by mohlo být brzy - kdyby nebyly změněny projekty - nazváno ministerstvem "U snědeného krámu". (Výkřiky posl. Bechyně.) Považte jen, vážení pánové, že se děje pokus i o přidělení části agendy silniční do ministerstva zemědělství pod titulem "zemědělské silnice". Ministerstvo zemědělství chce se patrně vybudovat na ministerstvo soběstačné, aby ze žádného druhého resortu nic nepotřebovalo.

Hrubý egoismus jediné strany agrární, jenž směřuje v tomto případě proti všem ostatním stranám vládním i oposičním a jenž je namířen proti všemu obyvatelstvu městskému, vyvolal velkou věc. Je tu třeba energického zakřiknutí, aby se zabránilo neekonomickému roztříštění důležitého odvětví správy. Agrární strana nesmí zapomínat, že není v republice sama. Nesmí zapomínat, že naše republika není jen selská, nýbrž že je zemědělská i průmyslová a nesmí také zapomínat, že jen menší část zemědělců náleží straně agrární a větší stranám ostatním, lidové, ľudové, soc. demokratické, národně sociální a nár. demokratické. Hrubé zneužívání stranické politické moci ve věci, o níž jsem dnes mluvil, znamená práci proti většině obyvatelstva, znamená čin proti republice. (Výborně! Potlesk poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je p. posl. L. Wenzel. Dávám mu slovo.

Posl. L. Wenzel (německy): Slavná sněmovno! V dnešní schůzi Národního shromáždění byl podán návrh zákona o ryzosti a puncovní kontrole platinového, zlatého a stříbrného zboží, zkrátka puncovní zákon. Z návrhu vidíme, že se proti dřívějšímu zákonu pomýšlí nyní na podstatné změny. Z části I §u 1, vysvítá, že platinové, zlaté a stříbrné zboží, jak v tuzemsku vyrobené, tak z ciziny dovezené, které se zde uvádí do prodeje a do obchodu, podléhá puncovní kontrole. Zkoumáme-li zákon důkladněji, shledáme, že se pomýšlí v budoucnosti v podstatě na zcela jinou organisaci. Zamýšlené změny jsou tak veliké, že ovšem příslušní zájemníci zaujali k tomuto návrhu vládního zákona stanovisko. Zvláště v části VI "Organisace puncovní služby" nalézáme v §u 42, odstavci 6 takovou změnu, že to pro jednotlivé skupiny zlatníků, stříbrníků a obchodníků se zlatým zbožím a skvosty znamená ohromné zasáhnutí do jejich dosavadních poměrů. Hlavní puncovní úřad v Praze a všechny puncovny mají býti zrušeny a jejich agenda přikázána ředitelství puncovní služby v Praze a nově zřízeným puncovním úřadům a jejich expositurám. Podrobnou organisaci puncovní služby stanoví vláda nařízením. Organisace společenstev hodinářů, zemský svaz se sídlem v Teplicích, rovněž i organisace zlatníků a stříbrníků, svaz, opatřily si zprávy. Vláda jim oznámila, že příště puncovny mají býti přeloženy jedině do Prahy a Brna. Toto ustanovení má ovšem pro veškerou příslušnou výrobu pronikavý význam. Vše, co se vyrábí po živnostensku a všechny předměty, které v této formě přijdou do obchodu, se tím podstatně zdraží. Z vládního návrhu vidíme, že následkem toho všichni zájemníci z oboru platinového, zlatého a stříbrného zboží musí nyní zasílati všechny předměty k puncování poštou, čímž nastane logicky velmi značné zatížení při vykonávání tohoto povolání. Jak přímo povrchně byl tento návrh projednáván, vysvítá z toho, že byl sice přikázán výboru ústavně-právnímu a výboru dopravnímu, nikoliv však výboru pro obchod, průmysl a živnosti. A právě z čistě živnostenského stanoviska bylo by bývalo třeba, aby se vykonal náležitý vliv na zákon podle přání, jež přednesl na př. "Říšský svaz svazů živnostenských společenstev s německým jednacím jazykem v Československé republice". Že na tomto návrhu má zájem celý živnostenský stav, který solidárně hájí organisaci zlatníků a stříbrníků, vysvítá z toho, že se poslední říšský sjezd, konaný dne 15. srpna v Krnově, zabýval touto otázkou. Mezi jiným bylo poukázáno také na to, že stanou-li se tato ustanovení zákonem, ztíží to značně výdělkové poměry všech zlatníků, poněvadž provádění tohoto puncování podstatně zdraží výrobu zlatých, stříbrných a platinových předmětů, jelikož by puncování vyrobených zlatých a platinových předmětů vyžadovalo nejen více času, nýbrž i značně vyšších nákladů, poněvadž tyto předměty musily by býti zpravidla odevzdávány na poštu s pojištěním na vysokou cenu a pak by se musilo trpělivě očekávati, až je puncovna v Praze nebo v Brně vrátí. Dosud mohl zlatnický mistr jíti prostě do nejbližší odbočky puncovny a hned si tam na puncování počkati, takže mohl ujistiti své zákazníky, že jim dodá objednaný předmět včas a svůj slib také dodržeti. Říšský svaz svazů živnostenských společenstev prohlašuje v dopise, který zaslal, pokud vím všem parlamentním zastupitelstvím... (Posl. inž. Jung [německy]: Zaslal jej také německé straně živnostenské?) Zajisté, poněvadž poslanci živnostenské strany jsou vůdci říšského svazu svazů živnostenských společenstev a předsedou říšského svazu jest pan senátor Tschapek. Musíme se přímo diviti, že týž říšský svaz zasílá všem politickým stranám vyzvání, aby se především svědomitě obíraly tímto návrhem, ale sám se smířil s oním návrhem zákona beze změn. Návrh nebyl vůbec ani předložen výboru pro obchod, průmysl a živnosti. Německá dělnická strana národně-socialistická zaujala k tomuto návrhu stanovisko, poněvadž jest to přáním těchto hospodářských skupin, jak to vysvítá z dopisu říšského svazu živnostenských společenstev. Proto jsme navrhli, aby tento návrh byl vzat s denního pořadu a přikázán nejprve k projednání výboru pro obchod, průmysl a živnosti. (Potlesk poslanců něm. strany nár. socialistické.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava je skončena. Žádám o přečtení podaného návrhu.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Návrh posl. L. Wenzela: Podepsaní navrhují, aby osnova byla vrácena výboru pro obchod, živnosti a průmysl.

Předseda: Dávám slovo k doslovu prvnímu zpravodaji - za výbor dopravní - panu posl. Vávrovi.

Zpravodaj posl. Vávra: Slavná sněmovno! Pan kol. inž. Nečas nemluvil k tomuto zákonu a není tudíž mou povinností, abych na jeho řeč reagoval.

Co se týče poznámky pana kol. L. Wenzela, který podal návrh, aby toto usnesení senátu bylo dáno k rozhodování výboru pro obchod, průmysl a živnosti, nemohu přijetí tohoto návrhu doporučiti, poněvadž rozhodnutí o tomto usnesení naší sněmovny je velmi důležité v zájmu všech živnostenských a průmyslových korporací.

Tento návrh resp. usnesení senátu uskutečněný po dvouleté práci ministerstva veř. prací, které vyslalo své nejlepší odborníky do ciziny, aby zkoumali, který nejlepší zákon by mohli předložiti, projednávalo se za účasti všech korporací bez rozdílu národnosti, byly tedy korporace německé i české po dva roky zúčastněny při projednávání tohoto vládního návrhu. Nejen průmyslové, živnostenské, nýbrž i dělnické organisace shledaly, že je nevyhnutelně nutno, aby nový puncovní zákon v čase nejkratším byl vydán. (Výkřiky posl. L. Wenzela.)

Poznámka, že snad podle tohoto usnesení senátu mají býti zřízeny puncovní úřady jen tam, kde skutečně zlatnické a stříbrnické výrobky přicházejí v úvahu, je docela správná a s úsporného stanoviska pochopitelná. Bylo neudržitelné, abychom měli v celé Československé republice 17 puncovních úřadů. Puncování těchto předmětů prováděly dříve berní úřady, tedy úředníci věcí naprosto neznalí. Jestliže ministerstvo veř. prací, které již od r. 1922 tuto věc spravuje, učinilo opatření, aby tento zákon stal se skutkem, myslím, že je to v zájmu reelního výrobce, reelního obchodu, ale hlavně, co bych chtěl také zdůrazniti, v zájmu veškerého kupujícího obecenstva, aby vědělo, co ve skutečnosti kupuje a jak to platí. Jak jsem již poznamenal, doporučuji jménem dopravního výboru posl. sněmovně, aby přijala usnesení senátu Národního shromáždění, a navrhuji, aby návrh kol. posl. L. Wenzla na navrácení vládního návrhu zákona výboru pro obchod, živnosti a průmysl byl zamítnut. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Dávám slovo k doslovu druhému zpravodaji - za výbor ústavněprávní - panu posl. Křemenovi.

Zpravodaj posl. Křemen: Slavná sněmovno! Poněvadž p. kol. inž. Nečas v debatě o puncovním zákonu nemluvil k věci, nebudu se jeho vývody zabývati.

Pan kol. L. Wenzel navrhuje vrácení této osnovy výboru pro průmysl, obchod a živnosti. Zákon tento je nutno projednati co možná v nejkratší době a myslím, že není třeba přidělovati tuto osnovu výboru pro průmysl, obchod a živnosti, když byl již projednán ve dvou výborech, v ústavně-právním a v dopravním.

Připojuji se tedy k návrhu zpravodaje výboru dopravního p. kol. Vávry, aby návrh kol. L. Wenzela byl zamítnut, a doporučuji přijetí této osnovy tak, jak byla výbory ústavně-právním a dopravním usnesena. (Výborně!)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP