Pan ministr vnitra jistě mě bude ujišťovati,
že tomu tak není. Znám taková ujištění,
jimž on v důsledku jednostranných informací
chytrých četnických důstojníků
tak rád podléhá. Abych tomu předešel,
uvedu jen praxi s t. zv. vyrovnávacím přídavkem
podle §u 24 zákona č. 186/20. To byl přídavek
stanovený zákonem. Vláda jej se souhlasem
ministerstva vnitra zrušila prostým nařízením
ze dne 15. února 1923, č. 34. Jeden četník
si do tohoto zrušení stěžoval k Nejvyššímu
správnímu soudu. Tento soud uznal, že přídavek
vyrovnávací byl zrušen nezákonně
a že je nutno to odčiniti. Ministerstvo vnitra by
bylo musilo vyplatiti asi 7 mil. Kč z tohoto titulu, nevyplatilo
však nic, neboť najednou nově stanovilo, že
vyrovnávací přídavek se zjišťuje
jiným způsobem, než tomu bylo r. 1920, a tak
- promiňte mi ten tvrdý výrok - ošidilo
četníky o nějakých 7 mil. Kč.
Smíme potom nechápati nedůvěru četnictva
ke své správní instituci? Můžeme
takto vychovávati četníky k nedůvěře
k zákonům a k právnímu řádu?
K čemu máme četníky? Snad jsou ještě
dnes k tomu, aby potírali každého nepřítele
vnitřního pořádku, tedy i toho, který
ruší zákony.
Chtěl bych se ještě zmíniti o benevolenci
ministerstva vnitra, kterou osvědčilo vůči
četnictvu tou desateronásobnou změnou distinkcí.
Ministerstvo národní obrany měnilo celkem
devětkráte distinkce a výstroj svých
gážistů. Ministerstvo vnitra nesmělo
ovšem zůstati pozadu a proto měnilo distinkce
a výstroj četníků desetkráte.
Rozdíl je jen v tom, že ministerstvo vnitra zavedlo
mimo ostatní všechny změny i černé
kalhoty, které vojenští gážisté
dosud nedostali.
Ministerstvo nár. obrany ovšem nyní docela
právem poskytlo svým gážistům
na tyto nové výstrojní součástky,
a to důstojníkům po 3000 Kč, rotmistrům
po 2000 Kč. Mimo to však všem dodalo zdarma onu
šavli, kterou vojenští gážisté
nosí.
Ministerstvo vnitra však dodnes neposkytlo četnickým
gážistům ani haléře a dokonce
nechalo je platiti i onu šavli, kterou tu a tam četníci
nosí. Celkově doplatili četníci na
tyto extravagance ministerstva vnitra více než 6000
Kč, ale nedostali nic. Četníci tedy právem
poukazují na to, že v takových případech
nejsou postaveni na roveň gážistům vojenským,
ač ve všech jiných směrech, zvláště
kde jde o uložení povinností nebo o zkrácení
v právech, se tak děje zásadně, jak
bylo zřejmo při odnětí práva
volebního četnickým a vojenským gážistům.
Strany vládní většiny viděli
tuto chybu ministerstva vnitra a v senátě k této
vládní osnově přičlenili resoluce,
kterými byla vláda vyzvána, aby četnictvu
vyplatila takový příspěvek na výstroj,
jaký dostali vojenští gážisté.
Vidíme však, že vládní strany i
tuto resoluci svých vlastních stranníků
opustily, neboť resoluce ústavně-právního
výboru si už všímá jen doplnění
stanic motorkami a oprávnění četníků
voditi psy do služby. Tedy jistě ve!mi podřadné
věci, kterými se nedostatek uznání
ministerstva vnitra neodčiňuje.
Doplňujeme v tomto směru resoluci ústavně-právního
výboru resolucí stejného významu,
a já prosím, abyste tedy aspoň v plenu projevili
vůči četníkům tolik ochoty,
kolik jí projevili vaši páni kolegové
v senátě.
Bohužel, nemám dosti času, abych demonstroval
tu nekonečnou řadu bezpráví a znásilnění
zákonů, které bych mohl uvésti. Prosím
však, abyste z uvedených případů
přijali za prokázáno, že četnictvo
právem nedůvěřuje vládní
novele a má velmi vážné obavy do budoucna,
bude-li tato nevola uzákoněna.
Mám za povinnost, abych si všiml ještě
i té kuriosity, která je skryta v posledním
odstavci §u 25, pokud se tento paragraf týká
přechodného ubytování četnictva
na soustředění. Tu má býti
do budoucna četnictvo ubytováno jako vojsko. Zákon
o přechodném ubytování vojska bude
sic novelisován, alespoň se tak slibuje ve zprávě
soc.-politického výboru. Ale proč tedy to
upravujeme už dneska, když ani u vojska se to neosvědčilo
a nelze to dále praktikovati. Poukazuji na protest všech
českých měst, který v červenci
1927 došel všem klubům poslaneckým, v
němž města se ohražují proti tomuto
jich zatížení. Ministerstvo vnitra už
r. 1921 respektovalo takový protest v téže
otázce a nepraktikovalo zásadu práva na přechodné
ubytování podle norem pro vojsko. Mělo na
to i tehdy zákonité právo. Dnes, kdy chceme
podvázati příjmové prameny obcí,
to má býti provedeno? Oč tu běží
ministerstvu vnitra? Dosavadní prakse je tu nejjistějším
vodítkem. Obce nedodají za těch 11 nebo 18
haléřů za den a hlavu takových bytů,
jakých by bylo třeba. Musejí tedy tyto byty
potom dodat továrníci, neboť jde jen o to,
aby ve stávce fungující četníci
byli odvislými od majitelů továren, dolů
atd. V případech, kdy nedodal továrník
potřebného bytu, spalo četnictvo na Kladně
v mokré umývárně na holé slámě
a dostalo tam svrab. V Praze spalo na holé slámě
ve školách a dostalo tam nakažlivé vředy,
v Košicích spalo na holé slámě
na sále hostince bez oken a utrpělo nastuzení,
na Těšínsku při invasi insurgentů
polských spalo četnictvo dokonce v kanálech
pod silnicí bez slámy. Mohl bych tak pokračovati
do nekonečna. Je to prostě něco strašného,
když se tohle musí zjistiti. To už není
lidskost, ale prosté hazardování se zdravím
a s lidmi. To jest snad jen proto, a je-li zde ten účel,
pak je to nebezpečná hračka, aby osobní
animosita četníků byla předem uměle
vyvolávána a do nekonečna stupňována
proti těm, k vůli nimž domněle jest
četnictvo soustředěno.
A tento šlendrián se zdravím četníků
chcete uzákoniti? Buďsi, my ani proň hlasovati
ne v budeme a odčiníme jej, jakmile to bude v naší
moci. Nescházelo by nic už, než aby v této
v osnově bylo upraveno i právo četníků
na flašinet. To není ironie, to je trpká skutečnost.
Jiného už četnictvu vzíti ani dáti
nemůžete. Takovými soustředěními,
kterých prodělá každý četník
do roka celé desítky, podryje se zdraví úplně.
Z mladých lidí stávají se souchotináři.
Léčebný fond veřejných zaměstnanců
už zjistil, že největší procento
tuberkulosních je z řad četníků.
To je jen ze soustředění. Následky
těch dnešních poměrů jsou tyto.
Mladí četníci musejí býti po
několika letech pensionováni, ježto tyto neřesti
žádné tělo nevydrží. Oni
jsou však už tak vycvičeni, že byli účinnými
prostředky proti vzmáhající se zlov
činnosti. Stát stojí výcvik jednoho
četníka v jistě 100.000 Kč. Ty jsou
tím ztraceny. Ale stát je potom zatížen
po desetiletí ještě zase pensemi a musí
přijmouti nového četníka, aby v konal
totéž, co četník odešedší.
Uvědomte si i tyto důsledky, snad potom nebudete
pro osnovu hlasovati.
Ostatně přechodné ubytování
vojska zná dvoje takové ubytování:
jedno platí pro mužstvo", druhé pro vojenské
gážisty. Za "muže" se platí
podle zákona čís. 248/1920 buď 11 nebo
18 hal. za hlavu a den. Za důstojníka 2 nebo 3 Kč
denně za 1 pokoj, který každému patří
a 2 nebo 3 Kč za pokoj pro dva rotmistry. Částka
se řídí podle toho, zda ubytovatel dodal
také palivo a světlo.
Vládní osnova však toto rozlišení
nedělá. Nerozřešena je otázka,
který druh tohoto ubytování, která
práva vojenských osob má tento zákon
míti na mysli. I v tom směru je mne směrodatnou
dnešní praxe. Za Rakouska i po převratu bylo
praktikováno u četnictva, že četničtí
gážisté jsou jen "mužstvem"
a že tudíž nemají ani těch práv,
která jsme přiznali rotmistrům. Četníci
právem poukazovali na ustanovení §u 21 zákona
o četnictvu, podle něhož mají býti
postaveni na roveň hodnostem vojenským. Bylo to
marno! Četnická správa to nerespektovala
a po uzákonění této osnovy také
respektovati nebude.
Tím zůstane zase ten šlendrián, jaký
byl za Rakouska. Tím uzákoníme pro četníky
horší tav, než jaký máme pro rotmistry.
Nevím, zla si toho četníci zasluhují,
ale mám dojem, že věci se tím neprospěje,
když četníky postavíme v očích
občanů za rotmistry a na úroveň v
"maníka" Četnictvo na soustředění
má docela speciální a důležité
úkoly, má v kritickém momentě chrániti
právní řád v tom kterém místě.
K tomu potřebuje fysických sil a duševní
bdělosti. Necháme-li četnictvo spáti
na slámě bez pokrývek, nenecháme jej
vlastně spáti vůbec a těch fysických
sil a zdatnosti duševní také nepřibude.
Utrpí tedy touto praxí, kterou chceme uzákoniti,
stát. Myslím, v že po zkušenostech je
to hra va banque!
Slavná sněmovno! Dokázal jsem už, že
přechodné ubytování četnictva
na soustředěních je nelidské - chtěl
bych to označiti správněji - přímo
otrokářské. Poukázal jsem na to, že
v škodí státu i finančně. Snad
nepotřebuji ani prokazovati, že škodí
dobrému jménu četnictva a jeho autoritě,
neboť i po soustředění zůstane
v místě četnictvo místní, které
má potom napravovati svoji autoritu tam, kde jsme mu ji
podminovali všeobecnou nedůvěrou, z takového
nelidského zacházení vzešlou. Přiznejte
si, že jde vždy v takových v případech
o soustředění proti občanům
jiných - zpravidla politických - názorů,
které časem mohou býti názory většiny.
Zde tedy v podkopáváme četnictvu u příští
většiny důvěru a chceme si namluviti,
že tím podporujeme demokracii a právní
řád ve státě? Tak naivním nemělo
by se ministerstvo vnitra k legislativě stavěti.
V tomto paragrafu však se také mluví o tom,
že zvláštními předpisy bude upraveno
i stálé ubytování četnictva.
To je druhá bolest četnictva, neméně
oprávněná. Ministerstvo vnitra mělo
už možnost a musilo v této otázce pracovati
a úkoly řešiti na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi, kde neplatily země stálé ubytování,
jak je tomu v zemích historických. Tam mohlo tedy
ministerstvo vnitra ukázati, jak věci rozumí,
co chce pro zdraví četníků provésti,
když tak úporně trvá na tom, aby četníci
svobodní byli kasernováni, což v zájmu
služby je i nutno. Vyberu jen několik málo
případů toho, jak se věc řešila.
Připomínám, že nepřehlížím
obtíže, s jakými bylo zápasiti, ale
to, co jsem mohl zjistiti ve Vilagu nebo ve Vidráni, přesahuje
všechny meze. Tam, jako na mnoha jiných místech
byli četníci ubytováni ve starých
shnilých budovách rolníků, jinde to
bylo ve starých zámcích nebo také
v salaších a v bývalých stájích.
Skoro ve všech těchto budovách chyběla
okna, střechy byly dokonale děravé, vítr
skučel do kanceláří a bral se stolů
spisy, pršelo do světnic a v noci spali četníci
sice na postelích, ale nad nimi byly rozprostřeny
vojenské celty, aby na spící nepršelo.
Podobně tomu bylo ve Vilagu a ve Vidráni. Četničtí
důstojníci sice jezdili každý měsíc
na přehlídku obou stanic dělati diety, ale
o odčinění závad ubytování
se nestarali vůbec. Konečně vyprosili si
četníci na okresním úřadě
v Mezilaborči kredit 10.000 Kč, za nějž
provedli r. 1920 nejnutnější opravy. Okresní
úřad neměl nijakých prostředků
k tomu, a peníze jen zapůjčil. Jistě,
že tak nikdy více neučiní. O vrácení
těchto peněz z pokladny četnické se
nestaral nikdo a snad dodnes vráceny nebyly.
Ale než k tomuto odčinění došlo,
bydleli četníci hůře než dobytek.
Pršelo na ně, psali a jedli na kameni. Nedivím
se pranic, že museli "rekvírovat" aspoň
něco u obyvatel, aby se zachránili. Neměli
k tomu práva, ale nouze láme železo.
Velmi zajímavý případ po této
stránce: Velitel četnického oddílu
hlásil tyto nepořádky v ubytování
majoru Bláhovi, o němž je známo a dalo
by se prokázati, že za války prohlásil,
ač je Čechem, že mu smrdí po mluveném
českém slově z úst. Dokázali
by mu to četničtí gážisté
Špaček a Hraběta, kterým to řekl.
Tedy tento pan major, dnes už podplukovník, napsal
veliteli oddílu, že jej potrestá za to, že
do přehlídkového nálezu dal tyto nedostatky
ubytování ve Vilagu a ve Vidráni, o jejich
odčinění se prý má starati
sám se stanicí. Tedy velmi pohodlné jednání.
O tom, aby referoval tento pan Bláha také zemskému
četnickému velitelství, snad tento pán
ani nepřemýšlel.
Podobně vypadalo a do dneška vypadá ubytování
četníků v Zemjanské Oči a vůbec
nestaral se nikdo o stálé ubytování
četnictva tam, kde se starati měli všichni,
to jest na Slovensku, kde četníci razili naší
státní autoritě cestu. Znám případ,
že zemské četnické velitelství
po 18 měsíců nevědělo o tom,
že postavili stanici o 18 mužích na maďarských
hranicích. Nedalo to do denního rozkazu a tím
účetní skupiny nemohly poukázati ani
paušál na nakoupený inkoust, tím méně
ovšem na zakoupení postelí, židlí,
stolů atd., tedy vůbec všech potřeb,
které na četnické stanici býti musí.
Staniční velitel musil se starati i o lžíce
pro ony vojáky, které mu tam r. 1919 přidělili..
Pak byl za to ještě degradován proto, že
nakoupil v té době za 8000 Kč potřebných
věcí a dostal později jen 5600 Kč
na úhradu nákupu. On totiž v té bídě
nemohl se starati o plivátka, která za těch
8000 Kč nekoupil, a když mu potom dali jen 5600 Kč,
už dokoupiti nemohl. Z toho bylo dovozeno panem správním
důstojníkem Vlkem, že je to defraudace a milý
vrchní strážmistr byl propuštěn
soudně jako zločinec bez pense po 19leté
službě u četnictva. Tak se staralo tedy ministerstvo
vnitra o stálé ubytování četníků
tam, kde to bylo jeho povinností. Prostě sekaturami
a ničením existencí, ale samo nepřihlédlo
k činu.
Poměry ještě dneska jsou strašné.
I ve zněmčeném území jest tomu
tak. Ministerstvo financí, které musí řešiti
v tomto směru tytéž úkoly, postavilo
už řadu dosti slušných obytných
budov pro svou pohraniční stráž. Ministerstvo
vnitra do dneska nepostavilo ani jednu.
Po těchto zkušenostech chceme, slavná sněmovno,
svěřiti tomuto ministerstvu starost o stálé
ubytování četnictva bez kontroly a bez dozoru?
Myslím, že tak bezstarostnými bychom aspoň
my neměli býti. Záleží snad přece
trochu na tom, zda u četnictva jsme vybudovali instituci
na mrzačení lidí nebo zda je to lidsky organisovaná
zbraň státu proti vnitřnímu nepříteli
božského, společenského pořádku?
Je tedy pochopitelno, že naše strana se po těchto
skutečnostech nemůže nadchnouti ani pro tento
paragraf osnovy, tím méně může
přijímati odpovědnost za to, že v důsledku
přechodného ubytování četníků
na soustředění u továrníků
a v dolech bude četnictvo zase tak jednostranně
se bíti proti dělnictvu v jeho sociálních
bojích, jako tomu bylo za Rakouska a je tomu do dneska.
Přihlédl jsem tedy k jednotlivým paragrafům
vládní osnovy s hlediska skutečné
prakse a dokázal jsem, že dnešní prakse
je neudržitelná, že je zlá a nemravná,
že její důsledky se neblaze ukáží
i v příštím postupu četnictva
proti občanům jiného přesvědčení,
než má dočasná vládní
většina, velmi neblaze.
Při této příležitosti mám
za povinnost přihlédnouti i k jiným jevům
a skutečnostem, které jsme u četnictva zjistili.
I ony charakterisují ten neblahý stav, v jakém
tato všech občanských práv zbavená
instituce bezpečnosti trpí nezměrně,
trpí pod herostratovským šílenstvím
jedinců, kterým svěřujeme dneska i
rozhodování o požitcích četníků.
Předseda (zvoní): Pane poslanče,
upozorňuji vás, že vaše řečnická
lhůta dávno minula.
Posl. Brodecký (pokračuje): Mezi nimi
je několik podařených exemplářů,
jako na př. býv. nadporučík Šída,
který byl pro vlastizradu divisijním soudem v Košicích
odsouzen na 3 roky do žaláře nebo také
onen známý pan kapitán Fiala, který
z obdivu nad dobrým truňkem snad ani nevychází,
který ale právě v takém stavu nejraději
trestá legionáře za podřadné
maličkosti, jako tomu bylo v případech legionářů
Filipiho a Moringra. Pan ministr si může věci
zjistiti a já se nebudu jimi více zabývati,
než je nutno.
Zajímavý případ takového nadměrného
využitkování moci se strany představeného:
Ve Vrčeni u Klatov byl starý vrchní strážmistr
Jan Frost. Sloužil už celou kapitulaci, je ženat
a má jedno dítě. V červnu - bylo to
30. června 1926 - byl na stanici na přehlídce
kapitán Vacovský, kterému Frost hlásil,
že právě dnes mu operují jeho jediné
dítě v Plzni v nemocnici, a že tedy prosí
o ohled, neboť je tím rozrušen. Kapitán
Vacovský takového cos ovšem, jako je ohled
na lidské city četníků, nemusí
znáti a proto jich také nedbal. Poručil Frostovi,
aby šel cvičiti s podřízenými
puškohmaty. Cvičbě nepřihlížel,
ale seděl ve vedlejší místnosti. Pojednou
z ní vyběhl a přesto, že jsme v Čechách,
řval hlasem tura "Unter Hund schlecht! Miserabl! Zavru
vás oba, děláte si z představených
blázny!" Nepoučil je sice, kde je chyba, a
dal zkrátka kritiku. Případ je velice zajímavý
a skončil přesto, že je právo na straně
strážníkově, pensionováním
tohoto strážníka a snad pochvalou důstojníka,
který toto provedl. Případ je zajímavý,
ta fakta tu jsou, a jsem ochoten p. ministru vnitra jimi posloužiti.
Tento Frost vyvázl z toho, bohudíky, s pensí.
Mohu uvésti mnoho případů, kdy takový
nešťastník byl propuštěn cestou soudní
nebo také jen cestou disciplinární bez pense,
ač si do pense platil srážky a tím zkracoval
po celou služební dobu rodinu o kus chleba, který
by mu jinak patřil, kdyby nebyl pro případ
stáří povinně státem pojištěn.
Uvedu jen případ strážmistra Hynka Weinlicha
z Malacek. Tento nešťastník kdysi v noci zaspal
a nastoupil službu o 5 hodin později, než mu
byla předepsána. Byl za to pohnán k vojenskému
soudu a tam odsouzen pro podvod ku trestu podmíněnému
na 2 roky, a to proto, poněvadž prý podvodně
účtoval noční příplatek.
On jej účtoval ne v úmyslu podvodném,
nýbrž aby kryl své zaspání. Byl
podmínečně odsouzen. Podmínečné
odsouzení výslovně říká,
že nemá míti trestních následků.
Tento člověk byl propuštěn bez nároků
na pensi. Pro tentýž zločin byli odsouzeni
strážmistři Fučík, Hanuš
a Petr, neboť zkrátili stát o - 1 Kč
50 h.
Chci končiti a proto už neuvádím jinakých
velmi křiklavých případů té
četnické inkvisice, ve které žije naše
četnictvo od r. 1920 pod dnešní jeho správou.
Mám za to, že jsem prokázal, jak nezdravým
by bylo, kdyby uzákoněním osnovy se vydalo
četnictvo těmto majitelům a držitelům
discipliny nad četnictvem i ve směrech požitkových
a pensijních bez práva na dovolání
se opravných prostředků až k Nejvyššímu
správnímu soudu. Uzákoníte-li tuto
osnovu, vydáte četnictvo na milost i nemilost kastě
nadlidí, kteří neznají lidskosti ani
nemají vědomí odpovědnosti. Nejen
to, tato kasta zase nám vytvoří z četnictva
jinou kastu, t. j. kastu odkopnutých, bezprávných,
druhořadých občanů, kteří
nebudou svůj stav obdivovati, nýbrž naučí
se jej nenáviděti.
Jsem-li už u té zvýšené zločinnosti,
dovolte mi, abych poukázal též na její
příčiny. Vězí také v
těchto nezdravých poměrech u četnictva,
neboť jak jsem na počátku dokázal, působnost
četnictva je přikázána dozoru celé
republiky s 12 až 13 miliony obyvatelů. Četnictvo
je příliš vážný činitel
pro veřejnou bezpečnost, než abychom směli
bez újmy pro legislativu ponechati je v rukou byrokracie
bez ohledů, bez práv. Tím by se stalo bičem
na nás samotné a bylo by jako za Rakouska proklínaným
živlem celého národa.
Měl bych promluviti ještě o otázce systemisace.
Nezbývá mi času použíti materiálu
sebraného pro tuto věc. Učiním tak
při nejbližší příležitosti.
Končím své vývody - prozatím
s vynecháním celé řady materiálu
- tímto prohlášením:
Celá osnova zákona přímo čiší
nezákonnostmi. Ona porušuje ústavu, porušuje
předcházející zákony, dává
ministerstvu vnitra do rukou možnost, aby bez ohledu na vydané
platové zákony upravovalo poměry svých
zaměstnanců, poměry četnictva. Z prakse,
kterou jsme dosud prodělali u četnictva vůbec,
musíme počítat s tím, že tento
způsob provádění osobních úprav
v řadách četnictva bude velkým a hlubokým
zdrojem nespokojenosti a oprávněné roztrpčenosti,
kterou mnozí páni, dnes představení
četnictva, v řadách důstojnictva četnického
budou rozsévati mezi četnictvem při svých
až chorobně nenávistných povahách
vůči četnictvu.
Máme řadu případů, z nichž
vychází na jevo, že žádný
stav v této republice nepodléhá takovým
chorobným zjevům jako u nás důstojnictvo
četnictva, ve stavu, v kategorii, kde opravdu to může
býti nejnebezpečnějším pro stát.
Poukázal-li jsem při zahájení své
řeči na to, že bojem proti oposici a bojem
proti četnictvu, i kdyby se zdál sebe oprávněnějším
se strany komunistické, se slouží jenom reakci,
pak bych v této chvíli, kdy je trochu více
klidu, chtěl poukázati ještě na jedno.
To, co četníci v mnohých případech
při intervencích dělají proti dělnému
lidu, proti demonstrantům, to někdy přímo
zuřivé, šílené bití a
střílení do pracujícího lidu,
jest ovocem onoho strašného, nesnesitelného
pronásledování se strany důstojníků
četnictva. Četnictvo jest v mnohých případech
přímo vehnáno do zoufalství právě
v těch aktech, kde by mělo rozumem rozhodovat a
kde by mělo býti rozvážné.
Stavíme-li se proti tomuto zákonu, stavíme-li
se v tomto případě na stranu četnictva,
činíme tak proto, poněvadž máme
pevnou víru, že dáme-li do rukou četnictva
takovou svobodu, aby nebylo jako pronásledovaný
nevolník, aby nad ním nevisel Damoklův meč
nejistoty existence, vyhnání ze služby bez
pense, dáme-li mu uvolnění od té strašlivé,
přímo špilbergské discipliny, pod níž
dnes sténá a úpí, že toto četnictvo
pro blaho státu bude vykonávati svůj úkol
tak, jak se vykládá, že jest k němu
povoláno, bude vykonávati svůj úkol
v plném vědomí odpovědnosti a povinnosti
na prospěch státu za každých okolností,
i když potom snad bude musiti v mnohém případě
položiti svůj život za svou povinnost. Ale dostati
tento důležitý kádr strážců
bezpečnosti do přímého rozporu s jeho
představenými, dostati tento kádr bezpečnostní,
11 tisíc lidí, po celé republice roztroušených,
konajících službu za nejtěžších
poměrů, do rozporu nejen s představenými,
ale i se všemi zákony, které chrání
lidi, se zákony, které chrání zvěř,
ale četníka nechrání, to je velmi
nebezpečná situace ve vývoji otázky
četnické a otázky bezpečnostní
u nás vůbec. Má-li tato sněmovna opravdu
smysl pro vážnou práci v budoucnosti, pak přijme
náš návrh, aby předloha byla vrácena
zpět, aby prošla soc.-politickým výborem,
kde bychom z této předlohy mohli aspoň trochu
osvědčiti četnictvu, že se nestará
sněmovna jenom o jeho zotročení, ale že
se stará, jak jest její povinností, také
o jeho sociální, mravní a lidské povznesení.
(Potlesk poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické.)
Předseda (zvoní): Přerušuji
projednávání tohoto odstavce, jakož
i pořadu této schůze. Ke slovu se přihlásil
náměstek předsedy vlády p. ministr
dr Šrámek, a to k prohlášení
podle §u 64 jedn. řádu. Uděluji mu slovo.
(Potlesk na pravici. - Výkřiky komunistických
poslanců. - Předseda zvoní.)
Ministr dr Šrámek: Slavná sněmovno!
(Výkřiky komunistických poslanců.)
Již téměř po tři týdny....
(Výkřiky komunistických poslanců.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid. (Výkřiky posl. Hakena a Haruse.) Prosím
o klid. (Výkřiky posl. Mikulíčka.)
Ministr dr Šrámek (pokračuje): Již
téměř po tři týdny je rozrušována....
(Výkřiky posl. Haruse.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid. (Výkřiky posl. dr Sterna.) Prosím
o klid. (Výkřiky komunistických poslanců.)
Prosím p. ministra, aby pokračoval.
Ministr dr Šrámek (pokračuje): Již
téměř po tři týdny je rozrušována
naše i zahraniční veřejnost (Výkřiky
posl. Hakena.) incidentem na hranicích rakousko-maďarských.
(Stálé výkřiky komunistických
poslanců.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid. (Výkřiky posl. Haruse.)
Prosím o klid.
Ministr dr Šrámek (pokračuje): I
považuje vláda za vhodno (Výkřiky
posl. dr Sterna) ve věci podati slavné sněmovně
toto prohlášení: (Posl. Harus: My vám
již kašleme na prohlášení vlády,
poněvadž je to švindl!)
Předseda (zvoní): Volám p.
posl. Haruse k pořádku.
Ministr dr Šrámek (pokračuje): Vláda
je si vědoma, že dodržování mírových
smluv... (Různé výkřiky komunistických
poslanců. - Hluk.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Ministr dr Šrámek (pokračuje):...
a správné plnění všech závazků,
jež jednotlivé státy smlouvami převzaly,
je základem dobrého poměru mezi státy
a předpokladem míru. (Výkřiky posl.
Šafranko. - Posl. Harus: Mussolini posílá
do Maďarska a vy do Číny!)
Předseda (zvoní): Volám pana
posl. Haruse a Šafranko k pořádku.
Ministr dr Šrámek (pokračuje): Věnovala
proto případu svatogothardskému od prvních
chvil největší pozornost. (Výkřiky
posl. Kopasze. - Hluk.)
Poněvadž byly případem bezprostředně
dotčeni v prvé řadě dva naši
sousedi, Rakousko a Maďarsko, na jejichž společné
hranici se incident povahy celní 1. ledna letošního
roku odehrál, obrátilo se ministerstvo zahraničních
věcí prostřednictvím svých
zástupců na zahraniční ministerstva
obojího státu, aby si zjednalo informace o povaze
případu.
Se strany rakouské dostalo se mu zpráv, které
vyličují svatogothardský případ
takto:
Rakouští celníci ve Sv. Gothardě, provádějící
obvyklou prohlídku, v den 1. ledna t. r., prohlédli
mezi jiným pět nákladních listů,
podle kterých v pěti vagonech č. 5873 vezena
byla zásilka v celku 591 beden součástek
strojů, určených zasilatelské firmě
bratří Berkovitcové ve Slov. Novém
Městě. Když celní orgány provedly
zkoušku a otevřely jeden z vagonů, shledaly,
že bedny obsahují součástky strojních
pušek. Poněvadž bylo tehdy zřejmo, že
zásilka je falešně deklarována, a poněvadž...
(Výkřiky komunistických poslanců.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Ministr dr Šrámek (pokračuje):...
nebyl připojen průvodní list o povolené
dopravě zbraní, žádal zástupce
rakouských drah maďarského přednostu
stanice, aby zásilka, nalézající se
už na půdě maďarské, byla dopravena
zpět na rakouské území, aby mohla
býti vzhledem k falešné deklaraci zabavena.
Tomuto požadavku nebylo vyhověno. Zásilka zůstala
v rukou maďarských.
Podle oficielního sdělení maďarské
vlády našemu vyslanectví byla zásilka
expedována italskou firmou Commercio Universale di feramento
e ď ordigni S. A. ve Veroně uvedené firmě
Berkovitcově a byla určena do Varšavy... (Výkřiky
komunistických poslanců a posl. Tuky.)