Středa 25. ledna 1928

Našej armáde pán posl. dr Tuka ostatne aj po inej strane venoval svoju pozornosť. Hľadel vyplňovať jej medzery v počte dôstojníckom. On to bol, ktorý naviedol na pr. klub poslancov ľudovej strany, aby intervenoval za prijatie do služieb československého vojska dôstojníka, istého Ilenčíka, rodilého síce Slováka, ale ktorý 2 roky po prevrate skončil v Pešti Ludoviceum a bol až krátko po intervencii poslaneckého klubu ľudového dôstojníkom Horthyho atď.

Dr Tuka to bol, ktorý v stĺpcoch "Slováka" staval za príklad odboj Irska proti Anglicku, teda zem vraždenia a zkazy, akou si prial mať i Slovensko.

O Tukovom návrhu autonomie prehovoril tu už minule kol. dr Dérer s poukazom na to, že tento návrh bol vypracovaný v národnostnom oddelení maďarského ministerstva vnútra. Dokladám len toľko, že o tomto návrhu sa hneď. akonáhle vyšiel v bratislavskom extrémno-maďarskom časopise "Hiradó", vyslovil p. posl. Szentivány v článku "Pressburger Tagblatt", že Maďari v Československej republike sú za tento návrh, ačkoľvek dôvody Maďarov pre autonomiu Slovenska sú iné, než dôvody oficielne ľudovou stranou hlásané.

Kam chce priviesť pán posl. dr Tuka politiku klubu, ktorého je členom, je jasné; každý úprimný Slovák by musel toho hlboko ľutovať, keby sa dr Tukovi daril jeho úmysel, využiť klub a stranu, ktorej je členom, za nástroj politikv peštianskej.

Čin, ktorý článkom Tukovým mal tiež pomôcť zahraničnej protičeskoslovenskej propagande a pripraviť jej pôdu na Slovensku vyvolaním nových zmätkov, je taký, nad ktorým musí každý poctivý Slovák ustrnúť. Mohol by som citovať celý rad peštianskych časopisov, ako si pochvaľujú Tukove podnikanie. "Budapesti Hirlap" doslovne píše, že slovenskí politikovia, vyučení v maďarskej politickej škole, rozrúcajú neforemný štát a vybojujú si neodvislosť. A potom vraj nastane pravá chvíľa k tomu, aby sa ustálil pomer Slovákov k Maďarsku.

Svoj prejav v tejto debate končím tým, že by československá verejnosť musela zúfať vo svojej viere k vedeniu tohoto štátu, k slovenskosti slovenských vládnych politikov, jestli by nemali odvahu zásadne a základne riešiť, čo včera najväčší Slovan v republike našej nazval síce dosť blahovoľne len politicko-filozofickou extratúrou, ale čo my nazývame rakovinou na tele nášho národa. (Výborně! Potlesk poslanců čsl. strany nár.-socialistické.)

Předseda (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. Knirsch, dávám mu slovo.

Posl. Knirsch (německy): Dámy a pánové! Na denním pořadu jest jen podloudný dovoz zbraní, souvisící s malým místem Sv. Gotthardem. Na tento pořad však patří podle našeho mínění také československá zásilka zbraní do Číny. (Souhlas poslanců něm. strany nár. socialistické.) O první mluvil zde včera ve formě slavnostního vládního prohlášení zástupce předsedy vlády, o druhé ministr národní obrany v branném výboru. Stanovisko vlády k těmto oběma aférám týkajícím se dodávky zbraní a stanovisko českých řečníků, pokud dosud zasáhli do rozpravy, ukazují celou vnitřní nepravdivost české politiky a staví stále znepokojující poměry v Evropě do jasného osvětlení. Není to, v zásadě vzato, jedno a totéž, dodává-li nějaká italská firma zbraně evropskému zákazníku, abychom zůstali u slov pana ministra národní obrany, nebo činí-li to československá firma firmě čínské? (Posl. Krebs [německy]: Snad by byla dodala zbraně i panu Horthymu!) Zcela správně. Nikoliv způsob dodávky, nýbrž její účel rozhoduje. Dodávky zbraní znamenají zbrojení a zbrojení vede, jak známo, vždy k válce. Tak tomu jest v Evropě a také naproti v Asii. Jest to zcela zvláštní morálka, dodávati někomu pušky, aby mohl vésti válku a nacházeti to úplně v pořádku. druhého však obžalovávati, poněvadž si také kupuje pušky. Ale tato morálka se stává pokrytectvím, když někdo sedí ve Svazu Národů, stále tam mluví o odzbrojení, má vedoucí místo v odzbrojovací komisi Svazu Národů, sebe sama však ozbrojuje až po zuby, dodávkami zbraní válčícím stranám rozdmychuje válku a nyní jménem svatého míru zahajuje velké diplomatické tažení pro několik vagonů zbraní, které prý byly dodány Maďarsku. (Souhlas na levici.) Čím ospravedlňuje vláda tuto svou dodávku zbraní? Pan ministr národní obrany mluvil v branném výboru o dodávkách zbraní Číně a ospravedlňoval ji tím, že byla v Brně zřízena velká zbrojovka, na níž jest také český stát kapitálově zúčastněn. Tato zbrojovka byla, jak praví pan ministr národní obrany, vybudována na obchodním podkladě a jest tedy také odkázána na výdělek. Ale poněvadž československý stát nemůže trvale zaměstnati velkou továrnu, jest samozřejmé, že si vyhledává zákazníky jinde, v tomto případě v cizině. (Posl. Krebs [německy]: To jest přímo nabídka Maďarsku, aby si objednávalo zbraně v Brně!) Tento obchod jest prý úplně legální, neboť, praví pan ministr národní obrany, Československu nezabraňují ani mírové smlouvy nebo jiné mezinárodní dohody, aby vyrábělo zbraně nebo náboje a komukoliv je dodávalo. Kdyby tedy Československo nebylo uzavřelo tohoto obchodu s Čínou, bylo by to pro stát hospodářskou a sociální újmou a nějaký jiný stát nebo jiná firma byly by převzaly tuto dodávku. (Výkřiky na levici.) Tak praví pan ministr. nuže, zde se naskytá především přece otázka, proč Československo zřídilo zbrojovku daleko sahající nad jeho vlastní potřeby. Zřídilo ji nepochybně již se zřetelem na případnou mobilisaci. aby v dané chvíli bylo úplně na výši (Posl. Krebs [německy]: Potřeby!) válečné potřeby. Ale to přece nedává státu, jenž, jak jsem již pravil, zasedá ve Svazu Národů, jehož ministr pro věci zahraniční hraje tak velkou úlohu v odzbrojovací komisi, již se stanoviska mravního žádného práva, aby dodával zbraně a výzbroj jiným státům nebo skupinám, které válčí nebo válčiti chtějí. Domníváme se, že by bylo dosti možností vrhnouti se na jiná odvětví výroby než na pušky, děla a náboje. Jádro výkladů pana ministra Udržala jest však v jeho poukazu, že Československo není vázáno žádnými smlouvami nebo že mu tyto smlouvy nezabraňují komukoliv dodávati zbraně nebo náboje a vyráběti je. Proti tomu nebylo by lze nic namítati, kdyby stejné právo platilo pro všechny. Ale pan zástupce předsedy vlády včera vyvozoval, že Maďarsko nemá práva dovážeti zbraně, neboť mírové smlouvy to maďarskému státu zakazují, Maďarsko prý podléhá kontrole Svazu Národů, nesmí tedy dovážeti zbraně nebo náboje. V této nerovnosti jest příčina všech srážek. všeho zneklidňování Evropy. (Souhlas na levici.) Mírové diktáty vytvořily v Evropě nemožné státní a hospodářské poměry a rozdělily národy na svobodné a poddané. Poddané národy mají trvale zůstati bezmocné a bezbranné, ale ony otřásají stále svými okovy a usilují ovšem setřásti otroctví. K těmto poddaným patří také Maďarsko, a byly-li podloudně dovážené zbraně skutečně pro Maďarsko určeny - prozatím to tvrdí jen Češi - pak zajisté nešla tato zásilka legální cestou, ale mravně dlužno ji právě tak hodnotiti, jako československou zásilku zbraní do Číny. (Souhlas na levici.) Pan dr Kramář včera s tohoto místa vyložil své stanovisko k této zásilce zbraní a považoval za vhodné poukázati na to, že se dnešního dne schází v Praze odzbrojovací komise Svazu Národů, což uvítal. Mínil, že se zde bude moci komise přesvědčiti, jak velice kompromitujícím jest to pro Svaz Národů, nezakáže-li svou plnou autoritou pro příště tajné zásilky zbraní. I my vítáme, že odzbrojovací komise Svazu Národů dlí v Praze. Má zde skutečně příležitost nahlédnouti do výzbrojného arsenálu ohrožujícího mír, a bude-li nestranně posuzovati situaci, bude moci zjistiti, že šílené zbrojení ve zdejší zemi a náš průmysl zbraně vyvážející jest pro Svaz Národů mnohem více kompromitující než sv.-gotthardský podloudný dovoz zbraní.

Dr Kramář mluvil včera s tohoto místa s pocitem velké moci a sebevědomí a znovu se pokoušel namluviti světu, jak se dobře vede Němcům v tomto státě a jak spravedlivě to myslila Dohoda s německým národem při uzavírání mírových smluv. Poukazoval na to, že v rozporu s minulostí mají dnes naši soukmenovci tam na Slovensku svou školu, kdežto dříve byli utiskováni, dále ukazoval, že to bylo přece znamení citu pro spravedlnost, když se při uzavření mírových smluv několik desítek tisíc německých soukmenovců v dnešním Burgenlandu zachránilo před úplným pomaďarštěním. (Výkřiky na levici.) Tento poukaz na spravedlnost svědčí o zcela zvláštním citu pro spravedlnost. Co zde pan dr Kramář ukazuje jako národní spravedlnost, není přece nic jiného, než politika směřující k tomu, aby se rozdělilo a panovalo (Souhlas na levici.) a aby se Němci stali jablkem sváru mezi národy.

Německé školství na Slovensku bylo - to jest správné - v odporu k minulosti, když bylo pod maďarským panstvím, vráceno zase skutečně svému vlastnímu určení našimi soukmenovci. Ale zajisté nebylo to učiněno proto, aby se tam Němci posilnili, aby se na trvalo zabezpečili, nýbrž aby tam německý živel byl nastrčen proti Maďarům a aby se ukázalo světu, jak velice tento stát usiluje vyhověti kulturním požadavkům Němců. (Výkřiky na levici.) Ale v téže době, když byla na Slovensku ta neb ona škola otevřena, nebo když v ní bylo zavedeno vyučování v německém jazyku, bylo v kulturně tak vysoce vyvinutých zemích, jako jsou sudetské země, tisíce školních tříd zavřeno a naše školství vrženo o desítky let zpět. Z tohoto odporu vidíme zřetelně, k jakým politickým účelům bylo i zde zneužito tak zvané kulturní politiky na Slovensku. Každý přece, kdo se jen poněkud vyzná v politice, jasně vidí, že příčinou přidělení části dnešního Burgenlandu k Rakousku nebylo snad to, že se chtělo vyhověti sebeurčovacímu právu národů, nýbrž tato část byla od Maďarska odtržena a k Rakousku připojena proto, aby byla trvalým jablkem sváru mezi Rakouskem a Maďarskem. (Výkřiky na levici.)

V téže době, kdy jsme my sudetští Němci, kteří jsme se po zhroucení na základě zaručeného sebeurčovacího práva národů prohlásili suverenními, počali zřizovati svou vlastní zemskou správu, když jsme se na základě svobodného rozhodnutí připojili ke svým soukmenovcům v Rakousku, v téže době, když surovou vojenskou mocí byl tento projev naší vůle potlačen a udušen, předstíralo se světu zdání spravedlnosti, (Posl. Krebs [německy]: Podvod!) podvod, že pruh německé země byl připojen k malému Rakousku. Ale aby Rakousko nemohlo žíti a znovu se povznésti, bylo mu zároveň zabráněno připojiti se k Německé říši, jak chtělo, a dosud se mu v tom brání. Tak dlužno chápati a vykládati politiku národní spravedlnosti, o níž včera s tohoto místa mluvil dr Kramář. Smysl pro spravedlnost, o němž mluvil dr Kramář, jest ve skutečnosti jen rafinované politické úsilí učiniti z nás Němců jablko sváru mezi národy a zneklidniti svět. Neboť kdyby tomu bylo jinak, musilo by se především usilovati o to, aby v tomto státě byly vytvořeny jiné poměry. Že zde poměry po národnostní stránce nejsou spravedlivé, o tom jak se zdá, i poslední včerejší řečník s české strany, pan posl. dr Mičura, jest asi již přesvědčen nebo to tuší, on, jenž včera jménem české strany lidové prohlásil, že česká strana lidová bude usilovati, a to s hlediska křesťanské spravedlnosti, přiznati menšinám v tomto státě všechna práva, která jim podle lidského práva přísluší. (Výkřiky na levici.) Tímto prohlášením doznal, že v tomto státě nebyla dosud menšinám přiznána ani skromná lidská menšinová práva. Co jsme zde dosud pocítili z národnostní spravedlnosti, bylo vše možné - a to potvrdí zajisté i člen křesťanské strany - než křesťanská a lidská spravedlnost. Ale my nejsme žádná menšina, my jsme zde jednolitý národ na vlastní půdě, jenž má právo na vlastní život (Souhlas na levici.) a nežádáme tedy snad také jen spravedlnosti podle menšinových ustanovení mírových smluv. nýbrž žádáme plného národního zrovnoprávnění, které přísluší svobodnému samostatnému národu. (Potlesk na levici.) Tím končím. Projevu pana ministra nevezmeme na vědomí. (Potlesk poslanců něm. strany nár. socialistické.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je p. posl. dr Halla. Dávám mu slovo.

Posl. dr Halla: Slávna snemovňa! Keby som stál pre tribunálom medzinárodným, ktorý by mal riešiť náš pomer k juhovýchodnému nášmu susedovi, vedel by som sniesť stá a stá doložených žalôb a dokladov, že tento sused je nelojálny v oči mierovým smluvám, ktoré podpísal, že prekáža pomerom upraveným víťazstvom Dohody, že je rušiteľom mieru, ku ktorému smerovaly potoky krvi, preliatej vo svetovej vojne, že zlovoľne udržiava a rozdúchava iskru, určenú za plameň novej strašnej konflagrácie. Že tento sused nenaučil sa ničomu z ideí, ktoré zvíťazily vo svetovej vojne a dokázaly sa byť spôsobilejšími k zaručeniu blaha národov a solídnosti štátnej a nezabudnul ničoho z metôd a zavrženia hodných spôsobov, ktorými udržiaval tyranii istej malej triedy zpiatočných oligarchov nad demokraciou, nad triedami a národnosťmi po veky potlačenými. (Předsednictví převzal místopředseda Horák.)

Ale ja dôverujem úradom a inštitúciam republiky, ktoré sú povolané na obhajovanie našej veci pred fórami zahraničnými, že zdarne splnia svoj úkol a nepokojného suseda a jeho úmysly odhalia a uvedú do patričných medzí. t Ja mám dôveru v našu diplomáciu, že opatrenia, ktoré smerujú na obhájenie mieru v strednej Europe, prehĺbi, utuží a postaví do jednej t fronty proti mierokazom.

Ale za najbezpečnejšiu záruku proti všetkým snahám iredentistickým treba považovať lojálnosť vlastných občanov v oči štátu a v oči štátnej idei - v oči idei demokratizmu, ktorá znamená sociálnu spravodlivosť, rovnoprávnosť politickú bez ohľadu na národnosti, konfesie a triedy - bezpečnosť právnu - a kultúrny pokrok. A tu nie je možné, aby to, čo sa s na tomto poli v prvom desaťročí trvania republiky vykonalo, nemalo vplyvu i na tých, ktorí prevrat roku 1918 nečakali, alebo ináč si ho d predstavovali. A nie je možné, aby desaťročné úspechy republiky nemaly vplyvu na tých spoluobčanov, ktorí majú bezprostredný pohľad do susedného štátu za Dunajom a vidia, že tam nič nového, nič lepšieho, že tam pustý švindel verejného hlasovacieho práva stále ešte udržiava nadvládu feudálnej aristokracie a roztopašnej džentry, so všetkými dôsledkami sociálnymi, hospodárskymi a kultúrnymi.

Hovorím o pokojných našich maďarských roľníkoch, ktorí už v Rothermereovskej akcii sa vyslovili ako občania naprosto lojálni. Moja strana, ktorá šetriac reči i národnosti vnáša k nim i pokrok hospodársky a takto ukazuje, že je možno nažívať bez vášne, v miere a spolupráci - vykonáva iste veľkú službu konsolidácii a pokoju republiky.

Ja nepochybujem, že i sociálna demokracia príťažlivo pôsobí v okruhu svojom a nachádza dosť sympatií nielen pre seba, ale aj pre štát. A podobnú úlohu, aby totiž strana stojaca na pôde republiky získavala a hľadela prispôsobiť mysle a srdcia tých, ktorí výchovou a spôsobom myšlenia vzdialení boli ideálom, ktoré sme si vytýčili, keď tvorili sme samostatný osobitný štát, vzala si aj slovenská strana ľudová. Jej patrí iste zásluha, že organizujúc ľudí, ktorí z omylu alebo bez viny osobnej, ztratili súvis s národom po krvi rodným, vracia ich slovenčine, že vyburcovala nacionalizmus slovenský, ktorý považovať treba za štátotvornú složku tak dobre ako nacionalizmus český. Všeobecné hlasovacie právo dáva v tomto štáte každému jednotlivcovi možnosť, aby sa politicky uplatnil a volebná povinnosť priamo núti každého, aby zaujal stanovisko k vedeniu štátu. Tedy aj tých nenárodných, vlažných a odcudzených. Ak získala ich strana ľudová, hoci len svojím regionálnym programom - je tu istý politický úspech, ktorý štátnik nesmie podceňovať. Lebo zlomila hroty nepriateľstva a zbudovala platformu pre jednanie, sblíženie a spoluprácu pre značnú vrstvu občianstva, ktorá z rôznych príčin nevedela alebo nemohla vzdať sa starej tradície. A je nám príjemné dúfať, že v politickej spolupráci vo strane, ktorá vykonáva účasť na vláde a nesie zodpovednosť za osudy štátu i vrstvy tieto zamenia starú hungaristickú tradíciu za tradíciu novú - československú.

A ja verím, že strana tento svoj úkol splní dokonca. Zárukou sú nám starí národovci, ktorých poznali sme ako smelých bojovníkov za práva národa už pred vojnou, ktorých slovenskosť zaocelená je utrpením a hoci sme sa často príkre rozchádzali v taktike a metodách, predsa konečný ideál vidieť Slovensko kultúrne a hospodársky kvitnúce bol nám všetkým spoločný. (Souhlas.)

Preto títo mužovia sú nám garanciou, že nepripustia žiadné ľahkovážné pokusy o znepokojovanie, rozvraty a zmätky, z ktorých mohol by ťažiť nepriateľ. Ten nepriateľ môže spoliehať na svoje sväto-gotthardské pušky, nikdy však nie na city a pomoc slovenského občianstva.

Preto považujem článok poslanca Tuku v novoročnom čísle "Slováka" len za nepríjemnú episodu, ktorú si slovenská ľudová strana sama zlikviduje.

Výčitka zo strán opozície, že dokonca koalícia vládnych strán nese za prejav Tukov morálnu zodpovednosť, nemá už najmenšieho oprávnenia.

Koalícia je dočasné sdruženie strán k istým konkrétnym úkolom a zodpovedná len za prejavy, ktoré učiní jej výbor.

Ale aby bolo po prehlásení zástupcov strany národne-demokratickej a československej ľudovej fixované stanovisko mojej strany, dovolím si o prejave Tukovom niekoľko slov.

Posl. Tuka v článku, ktorý nazval štátnofilozofickou úvahu, zaoberá sa štátno-právnym pomerom československým na základe tajnej klauzule, ktorá bola pripojená k pamätnej t. zv. martinskej deklarácii 30. októbra 1918. Podľa tejto klauzule vyslovili sa vraj slov. národovci za štátne spojenie s Čechmi na 10 rokov, t. j. do tohoto jubilejného roka republiky. Je teda československý parlament ten najkvalifikovanejší prasnem, ktorý môže rozhodovať o osudoch československého štátu a nikto druhý na svete. (Potlesk.)

Nastane teda tohoto roku po tridsiatom októbri medzera zákona - vacuum iuris v tom smysle, že spojenie síce trvá, ale úprava pomerov, ktorá v našom štátnom živote nastala, prestáva platiť a treba nového upravenia podľa sebaurčovacieho práva národa slovenského.

Nie je možné zaoberať sa vývodami pána dr Tuku so stanoviska právnického, keďže formuluje právnicky a so zdaním vedeckosti veci, ktoré sa právnicky formulovať nedajú. Vychodí zo starej, dávno prekonanej teorie prirodzeného práva a společenskej smluvy, ktorá mohla mať význam v zápasoch o moc svetskú medzi cirkvou a štátom v 11. storočí a ovládala mentalitu cirkevných politikov 16., 17. a 18. storočia, ktorí priznávali právo, v istých prípadoch aj právo revolúcie. Teda teorie, ktorej sa ani dnešná novotomistická škola nedrží. Zásady, ktoré hlása dr Tuka, sú rozvratné pre každý štát, vedú od uhorského práva resistendi, od poľského niepozwolam, k anarchii a negácii každého štátneho poriadku. Ale hrúza nejde z týchto strašidelných ideí. Sú príliš staré, príliš dávnych pomerov a príliš papierové. Moderný demokratický štát má dosť iných možností vyplniť vacuum iuris, ako reštituovaním akýchsi prasnemov, moderný štát pomôže si bez teoretických interrexov, ktorí v praxi vyzerajú príliš komicky. Názory pána dr Tuku mohly by slúžiť ako odôvodnenie dobrodružného pokusu východo-slovenskej republiky Dvorčakovej alebo komunistickej republiky Janouškovej z r. 1919, alebo akéhokoľvek partikulárneho štátneho útvaru rovnako dobre, ako pre prípad martinský. Škoda, že ich pán Tuka prešíval pre ideologiu slovenskej ľudovej strany. Som presvedčený, že aj ľudová strana vidí jej nedostatky a nepriznáva sa k nej.

Nejdem pátrať po tendencii novoročného článku pána Tuku. Možno, že vyslovuje len sociologické názory pána profesora - a tu ich označujem za ľahkomyseľné šírenie anarchistických ideí, možno, že tendencia je bližšia. V súvislosti s prípadom sväto-gotthardským, s lordom Rothermereom, s letákmi, ktoré podľa novín z Maďarska šíria sa do republiky, nabýva článok nepríjemne pikantnú chuť. Isté je, že seriózny politik, ktorému leží na srdci dobro štátu, nesmie ani vo forme teoretických úvah dávať do ruky zbraň nepriateľovi.

Článok má však jedno ohromné vacuum. Chýba mu hlavná premisa: tajnej klauzule vôbec niet. Istý súdny proces pred 2 rokmi prísažnými výpoveďmi účastníkov martinskej deklarácie dokázal, že k deklarácii nebolo ničoho pripojené, čo by muselo zostať tajným. Ostatne tajná deklarácia je nie deklaráciou, tajný úmysel nie je prejav, ktorý by mohol mať právny účinok.

Sám šéf strany Tukovej a jedon z hlavných účastníkov prehlásil, že tajnej klauzule niet. Má teda ľudová strana ľahké stanovisko odmietnuť nielen článok, ale aj jeho dôsledky. Jediným prameňom práva je teda ústava jednohlasne prijatá na revolučnom Národnom shromaždení, ktorej dostalo sa sankcie dvojími voľbami na základe najspravodlivejšieho volebného práva, voľbami, ktoré svojou rozsiahlosťou rovnajú sa plebiscitu, voľbami, ktoré technicky najdokonalejším spôsobom vyslovujú vôľu ľudu. (Souhlas.)

Místopředseda Horák (zvoní): Dále je ke slovu přihlášen p. posl. inž. Kallina.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP