Posl. inž. Kallina (německy): Dámy
a pánové! Vládní prohlášení,
pronesené včera s tohoto místa, osvětluje
jako blesk logicky nutné účinky mírových
diktátů, o nichž věřili přes
všechna poučení ze světové historie
vítězové i spoluvítězové
z r. 1918, že budou moci vnutiti Evropě trvalý
mír bezpráví. Pro každého v dějinách
obeznalého člověka jest všední
moudrostí, že národové po takové
těžké, krvavé válce - ve které
také po jejím ukončení bylo pokračováno
strašlivým působením hladové
blokády, vysmívající se vší
lidskosti - mohou býti sice přinuceni, aby podepsali
mírový diktát, jest však také
samozřejmým, že národové vnitřně
zdraví jeví snahu - nechtí-li páchati
sebevraždu - aby svrhli otrocká pouta je svírající
a aby užili každého prostředku, aby tomuto
stavu moderního otroctví, vymyšleného
se vší rafinovaností, učinili co možná
brzy konec.
Jak smýšlí mravně vysoko stojící
mužové všech kulturních národů
u vědomí své lidské odpovědnosti
již dnes o těchto hanebných mírových
smlouvách, jest až příliš známo
a proto upouštím od nového uvádění
jednotlivých citátů a chci se zabývati
účinky těchto diktátů. které,
ohrožujíce postižené národy v kořenu
jejich bytí, byly nazvány falešně mírovými
smlouvami.
Na počátku své úvahy chci uvésti,
že v novém, demokratickém mírovém
věku postačí již odeslání
vlaku o 5 vagonech s rozloženými kulomety, aby byl
přiveden svět nebo při nejmenším
svět Malé Dohody v rozčilení a polekán.
Že dr Beneš jako duševní původce,
jako duševní otec tohoto komplexu států
prožívá právě nejtěžší
časy, jest pouze ovocem zlého činu, který
na něm tíží. Ještě před
20 lety mohly celé vlaky těžce naložené
municí a zbraněmi křižovati celým
světem, míjeti státní hranice, aniž
v tom někdo spatřoval ohrožování
světového míru. Již to je po mém
mínění důkazem, že se poměry
po této stránce v čase poválečném
značně zhoršily a že v tomto mezidobí
byla učiněna opatření, jimž sluší
v prvé řadě dáti vinu na tomto vývoji,
ohrožujícím pravý mír. Po mém
mínění jest povinností nás
všech, jest mravní povinností každého
přítele pravého míru, jest povinností
každého, kdož nad lidskostí nechce zoufati,
jenž si je vědom své odpovědnosti, jenž
chce zabrániti novým krvavým válkám,
aby ukázal na vinu oněch, kdož spolupůsobili
směrodatně především na vývoj
těchto poměrů. K tomu jest však po mém
mínění zapotřebí, aby se zlu
šlo na kořen a nikoliv aby se někdo spokojil
laciným, pacifistickým, frásovitým
žvastem místo osvobozujícího skutku.
Odsouzení války jest krásnou věcí
samo sebou. skutečně však možno zabrániti
válkám na světě pouze tehdy, pátrá-li
někdo po příčinách, jež
vedou k novým válečným vývojům,
a má-li kdo odvahu odstraniti tyto příčiny
podle možnosti klidnými prostředky. S tohoto
jedině správného stanoviska posouzena, musí
býti se vší rozhodností odmítnuta
již úvodní věta vládního
prohlášení, zde proneseného: "Vláda
jest si vědoma, že dodržování mírových
smluv a správné plnění všech
závazků, jež jednotlivé státy
smlouvami převzaly, je základem dobrého poměru
mezi státy a předpokladem míru", ježto
nejde u těchto tak zvaných mírových
smluv o svobodné rozhodnutí dvou smluvních
stran, nýbrž o jednostranný, ničivý
diktát, k jehož uznání byla druhá
strana jednoduše přinucena hrozbami nejhoršího
druhu - jak tomu bylo v tomto případě hrozbou
blokády vyhladověním.
I z řad tehdejších diktátorů
samotných vyskytli se již dnes mužové,
jako Lloyd George, kteří žádají
revisi těchto mírových podmínek, jichž
postižení nemohou splniti, shledavše podle skutečnosti,
že ztrnulé trvání na jednotlivých
podmínkách by přirozeně musilo vésti
ke katastrofé. Lloyd George se vyjádřil doslovně,
že příčiny nebezpečí nových
válek v Evropě tkví v hraničních
sporech. jež povstaly tím, že byly utvořeny
r. 1919 mírové smlouvy, v době, kdy vládlo
všeobecné roztrpčení následkem
dlouhé války a kdy byly spojencům dány
nedostatečné a nepraktické informace - vzpomeňme
jen na prolhaný obsah pověstného memoiru
III. Lloyd George se vyjádřil dále, že
pohraniční otázky v Evropě může
řešiti jen smírnou cestou Svaz národů
a teprve po odzbrojení evropských mocností.
Poukazuji dále na to, že uváděcí
nota Clémenceau-ova z 16. června 1919 ke smlouvě
Versaillesské výslovně slibuje možnost
revise, a prohlašuji, že Svaz národů se
mine se svojí úlohou, odmítne-li jíti
touto cestou. Toto poznání razí si tedy všude
cestu. Jest to plodem spáchané těžké
zrady na 14 článcích Wilsonových,
který napnutě naslouchajícím a po
míru toužícím národům
slíbil přinésti mír na podkladě
neovlivněného vykonávání sebeurčovacího
práva národů, že tudíž každý
národ může se sám rozhodnouti, kam chce
patřiti a kdo mu může vládnouti.
Tomuto poznání, dalšímu šíření
tohoto poznání odporují mezi národy
pouze vítězové, kteří porušujíce
svaté zásady míru zřídili na
místě spravedlnosti systém násilí,
jaký svět sotva před tím znal. Pro
ně je též Svaz národů pouze prostředkem
k cíli udržeti mírové podmínky
za každou cenu, poněvadž vědí,
že ve chvíli, kdy by místo vnuceného
diktátu nastala pravá spravedlnost, byli by nuceni
zříci se z valné části svých
kořistí, jichž dobyli v boji lži a zkroucených
skutečností proti pravdě, před neinformovaným
forem roku 1919. Tomuto vítězství lži
a násilí nad pravdou a spravedlností podlehlo
pouze ve střední Evropě 40 milionů
lidí, kteří jsou dnes poddáni cizímu
otroctví, jsouce odtrženi od svého přirozeného
kmene, proti svojí vůli, projevované hlasitě
a slavnostně.
Dřívější italský min.
předseda Nitti mluví v jednom ze svých děl
o 6 nově utvořených Alsasko-Lothrinkách
a vidí v nich nejtěžší ohrožení
světového míru. Kdo tudíž chce
skutečně pracovati o udržení světového
míru, musí jíti na kořen těchto
skutečností a dáti se vésti snahou,
aby těžké prohřešení na
těchto 40 milionech lidí bylo napraveno co nejdříve.
Jedině pak, rozvine-li Svaz národů svoji
činnost tímto směrem - ke změně
neudržitelných, světový mír ohrožujících
ustanovení - dá se očekávati, že
možno zapsati do světových dějin jeho
založení jako spásu pro lidstvo a jeho působení
jako požehnané. Ale dosavadní činnost
Svazu národů nemůže nás naladiti
právě nadějně. Proti svatým
ideálům, na jejichž základě byl
utvořen, neučinil přes své devítileté
trvání skutečného kroku naznačeným
směrem, ba naopak, byli jsme až dodnes nuceni zříti
v něm pouze nástroj moci k udržení těchto
násilných mírových smluv a zjistiti
od vstupu Německa, že se v první řadě
snažil, aby se vyhnul řešení všech
významných otázek, aby znemožnil předem
spravedlivý zásah Německa v radě Společnosti
národů.
Jednou z nejdůležitějších otázek,
jimiž by se měl Svaz národů podle svých
stanov zabývati a také se zabýval, je, jak
známo, otázka odzbrojení, jako všeobecně
uznávaný předpoklad pro skutečný
mír národů. Lloyd George označil,
jak jsem se již zmínil, jako první podmínku
pronikavé revise trvale neudržitelných ustanovení
tak zvaných mírových smluv především
odzbrojení států, jež dosud neodzbrojily.
Víme, že neustálé ohrožování
světa a světového míru způsobuje
politické chování Francie a jí vedených
vasalských států. Víme, že bylo
dokonale odzbrojeno Německo a střední mocnosti,
víme však také, že to bylo smluvní
povinností i ostatních smluvních stran a
také jest, aby nyní samy odzbrojily. Místo,
aby odzbrojení v těchto státech započalo,
mohli jsme však jen zjistiti všeobecné zbrojení
o závod. Aby pacifistické kruhy byly uvedeny v omyl,
pokračuje ještě stále v zasedáních
odzbrojovací komise Svazu národů, která,
jak známo, koná schůze za předsednictví
československého ministra zahraničí
dr Beneše, obírá se nejrůznějšími
přípravnými otázkami, jež jest
řešiti, jen aby nedošlo k odzbrojení nepřátelských
států. Dovede věc vždy zase tak formulovati,
že jsou vždy kladeny ještě nesplnitelnější
podmínky, takže není možno přese
vši prý dobrou vůli dojíti ke skutečnému
odzbrojení. Poukazuji na to, že především
se prohlašuje, že není možné okamžité
odzbrojení států bývalého nepřátelského
spolku proto, poněvadž zde schází společné
podklady pro srovnání, jak by bylo možno zjistiti
nynější stav zbrojení v jednotlivých
státech. Počátkem minulého roku bylo
svoláno zvláštní zasedání
do Paříže, obeslané zástupci
27 států, s úlohou vypracovati jednotné
schema pro vojenské rozpočty. Dr Beneš se
postaral ve vlastním státě, aby toto jednotné
schema pro vojenské rozpočty vstoupilo v platnost
již několik měsíců před
tím. Vzpomeňte si jen - bylo to v onu dobu, kdy
náhle bylo shledáno nutným, aby byly předsevzaty
v československém rozpočtu přesuny,
takže položky, jež dříve bylo možno
nalézti ve vojenském rozpočtu, najednou se
octly v rozpočtu ministerstva soc. péče a
ministerstva veř. prací, nebo byly přesunuty
na jiná ministerstva, aby se tím dosáhlo
jasného "náhledu" a "průhledu"
vojenského rozpočtu. Vzpomenete si na onen zákon,
tuším z 16. nebo 17. prosince 1926, kde mimo to bylo
usneseno, že v budoucnu nesmí vojenský rozpočet
býti vyšší než 1400 milionů,
při čemž bylo zároveň pojato
ustanovení, že bude zřízen, nikoliv
sice tajný, nýbrž pouze pro okolní svět
utajený vojenský výstrojný fond, dotovaný
ročně 350 miliony korun. To všechno byla opatření,
zdánlivě snad také odporující
stanovisku pana dr Beneše. Nejsem o tom informován
a také není nikdo z pánů ministrů
přítomen, aby nám o tom podal vysvětlení.
Pravděpodobně snad zde zvítězil zlý
úmysl jiných nad dobrou vůlí pana
dr Beneše, aby se konečně dosáhlo
jasného, průhledného, jednotného schematu
pro vojenský rozpočet. Skutečností
jest, že československý stát učinil
veškerá opatření, aby okolní
svět postavil před hotovou věc, to jest,
aby jej napálil, ježto jeho zástupci nyní
cestují po bezpečnostních komisích
s vojenským rozpočtem, který ve skutečnosti
neodpovídá opravdovému nákladu na
vojenské záležitosti v českém
státě, neboť jak jest možno na základě
posledně předloženého státního
rozpočtu dokázati, nečiní vydání
1400 milionů korun, nýbrž ve skutečnosti
2.1 miliardy. Vidíme tedy, že bylo ukryto okrouhle
700 milionů korun, které byly rozděleny na
jiné kapitoly státního rozpočtu, aby
se přiměřeně vyhovělo všeobecnému
přání po průhledném, všem
státům společném podkladu jednotného
schematu pro vojenské rozpočty.
Mohlo by se také tvrditi, že tato tajná zbrojení
- neboť možno zde právě mluviti pouze
o tajném zbrojení - nemají vlastně
jiného účelu, než konečně
jen že se béře náležitý
zřetel na ochotu Československa k vnitřnímu
míru, to jest utvořiti vhodným zvýšeným
zbrojením, jež jest ostatním neznámo,
onen mocenský faktor, který pak v dané chvíli,
když pušky spustí proti vůli vládnoucích
kruhů, Československu umožní, aby bránícího
se třetího přiměřeně
zdolalo. Tomu se říká dnes odzbrojení,
tomu se říká bráti náležitý
zřetel na všeobecný požadavek světového
míru co možná rychle a důkladně
odzbrojiti.
Avšak mimo tento podvod s odzbrojovací komisí
byla také připravena ještě druhá
formule. A to známá, pověstná formule
o bezpečnosti. Když se Lloyd George vyjádřil,
že jest ku provedení nutné revise mírových
smluv rozhodně zapotřebí, aby odzbrojily
především evropské státy, bylo
řečeno, že odzbrojení není možným
dříve, dokud nebude požívati každý
stát, a to každý ze států na
válce zbohatlých, úplné bezpečnosti,
že nutno trvati na ustanoveních mírových
smluv, byť by byly v praktickém životě
neproveditelnými, a žádány všechny
jistoty pro to, že nebude nikdy uznána revise mírových
smluv, ani Svazem národů. Vážené
dámy a pánové! Vzpomenete si zajisté,
že pan president Masaryk opětovně se
vyjádřil v tom smyslu, že mírové
smlouvy, jak dnes zde jsou, mají zapotřebí
opravy a že podle jeho mínění budou
možny i korektury hranic v zájmu dalšího
vybudování míru ve střední
Evropě. To řekl pan president státu. Pan
ministr pro věci zahraniční se sice vyjádřil
v jedné z posledních schůzí, a to
pod vlivem onoho známého říjnového
článku Lloyda Georga, který působil
v Praze skoro jako puma, že také on jako pravý
obhájce mírové smlouvy trvá na provedení
všech článků smlouvy o Svazu národů
a mírových smluv, že také on uznává,
že na základě článku 18 smlouvy
o Svazu národů jest snad možno přikročiti
k revisi mírových podmínek. Na přímý
dotaz. zda se tato možnost vztahuje i na korekturu nemožných,
etnografickým poměrům odporujících
hranic, odpověděl: "Za žádných
okolností." Popírá tudíž
sám ony mírové smlouvy a smlouvy o Svazu
národů, na jejichž vytvoření
měl tak velký podíl, v té chvíli,
kdy by se mohla jejich ustanovení obrátiti proti
jeho vlastním přáním a plánům.
Možno klidně říci: Pan dr Beneš
jest opravdovým, poctivým a přesvědčeným
přívržencem Svazu národů. (Posl.
dr Lehnert [německy]: Jeden je jako druhý. Myslím,
že je ještě nejlepší ze všech!)
Gratuluji ti k tvému mínění.
Porady, nyní odsunuté na kolej formule o bezpečnosti,
budou, jak známo, dále vedeny zítřejšího
dne v Praze. Nemožno sice tvrditi, že by se tak dálo
za prudkého návalu zástupců různých
světových států. Pokud se možno
dověděti z úředního tisku,
jest nával mimořádně nepatrný
a dostaví se jen několik málo zástupců,
aby naslouchali jaksi jako nezúčastnění
posluchači novým Benešovým ujišťováním
o míru.
Porady odzbrojovacích komisí odvrátily se
úplně od oněch podmínek, jež
dříve všeobecně platily za vodítko.
Vidíme při těchto poradách vytyčování
nových požadavků, jejichž splnění
jest vzájemně vyloučeno, a to jest pravý
důvod úplné bezvýslednosti dosavadních
porad. Vždyť státy vítězné
nejsou ochotny splniti ani jedinou podmínku mírových
smluv, a to ve chvíli, kdykoli se tím jim samým
ukládají závazky. Ve skutečnosti chtějí,
i když mluví tak často o míru a o udržení
světového míru, aby prý tomuto sloužili
přec jen něco zcela jiného, neboť jejich
pravá snaha jest brutální udržení
podmínek násilného míru. Heslem na
této cestě jest, jak jsem se již zmínil,
bezpečnost a obrana, a podle jejich mínění
byly určitě loupežné války Ludvíka
XIV. a polní tažení Napoleonova pouze jen válkami
zabezpečujícími a obrannými pro francouzskou
nadvládu v Evropě, tudíž nic jiného
než jejich dnešní snahy, které si podle
Masaryka spojenci vytkli za cíl ve světové
válce ve službách humanity a mravnosti, aby
Evropu, ba celý svět osvobodili od násilného
panství pangermanismu a zavedli novou politickou organisaci
Evropy. již by bylo vybudovati na ethickém základě
humanity a sebeurčovacího práva národů.
Tudíž na základě pravé demokracie
Masaryk praví, aby tento požadavek odůvodnil,
doslova ve své knize "Nová Evropa": "Demokracie
je politickou organisací společnosti, která
spočívá v práci; není v ní
jednotlivců ani tříd, kteří
by kořistili z práce druhých; demokratický
stát jest prost militarismu, tajné diplomacie, politika
vnější i vnitřní podléhá
kritice a správě parlamentu. Demokracie toť
diskuse. Lidé počínají říditi
se argumenty, nikoli libovůlí nebo dokonce násilím.
Vidí svůj hlavní cíl ve správě,
nikoli ve vládě."
A pak dále: "Národy jsou přirozenou
organisací lidstva". a opět dále: "Nejde
pouze o svobodu národů. nýbrž o jejich
spojení. Heslo bez anexe není dostatečně
jasné. Sebeurčovací právo národů,
jež vyhlásila ruská revoluce. vyžaduje
opravy politických hranic, státy musí býti
tudíž znárodněny." Tedy, požadavek
utvořiti národní státy, zaujímající
uzavřené jazykové území jednotlivých
národů. Nechci zamlčeti, že pan president
Masaryk, tehdy ještě profesor dr Masaryk
toto poctivé přiznání ihned omezuje
v nejbližších odstavcích tím. že
připouští četné výjimky,
které dovolují též připojení
jinojazyčných území, pokud toho vyžadují
důvody hospodářské a strategické.
Na této thesi jest vybudován, jak známo,
Memoir III. a násilné vtělení 3 1/2
milionu sudetských Němců do tohoto státu.
Bude-li míti stát z porušení tohoto
nejsvětějšího přirozeného
práva trvalý užitek, ukáže teprve
budoucnost. Pro mne a moji stranu zůstanou závaznými
pro budoucnost jako v minulosti zásady obsažené
ve státoprávním prohlášení
a my trváme společně s ostatními potlačovanými
částmi evropských národů na
vybojování sebeurčovacího práva,
jež nemůže býti trvale odnímáno
ani našemu národu - jemuž je nucen nyní
president státu Masaryk oproti svému dřívějšímu
stanovisku, na př. ve své knize "Nová
Evropa", se zřetelem na změněné
světové poměry - vzdáti plnou úctu.
Navázav na toto vyjádření, jež
bylo pronešeno k německým žurnalistům
centra, kteří zde nedávno dleli, učinil
pan president státu další výroky, jež
nesmí s naší strany zůstati bez odpovědi.
Myslím zde především onen osobivý
výrok, jímž dával jaksi německému
národu, nikoli jen německým občanům
tohoto státu z přinucení, předpisy
o státně-politické činnosti, když
- předpokládaje správné znění
v tisku - se vyslovil, že německý národ
má úlohu vypracovati se a vyžíti se
ve více státech a to v Německu, Rakousku
a Švýcarsku, při čemž na konec
ráčil co nejmilostivěji podotknouti, že
3.2 milionu československých občanů
německé národnosti netvoří
menšinu, nýbrž organickou součást
státu. K tomu sluší především
zjistiti, že německý národ zásadně
odmítá vměšování třetích
osob do čistě vlastních záležitostí
a že si také nedá od nikoho nadiktovati svůj
konečný státní osud. Poněvadž
se však nemohu domnívati, že pan president státu
vážně věří, že této
jeho učitelské činnosti bude uposlechnuto,
mohu míti jen za to, že zde jde o stanovisko proti
připojení Rakouska k Německu, vsugerované
panem ministrem zahraničí dr Benešem.
Nechci vyšetřovati, zda takové zahraničně-politické
vystoupení pana presidenta státu jest pro stát
jako takový snad účelné. poněvadž
podle tohoto prejudičního případu
nesmělo by se zabraňovati ani jiným hlavám
státu, aby nevyslovily svůj politický názor,
na př. stran odtržených národnostních
území sudetsko-německých nebo maďarských
vůči návštěvníkům
z Československa.
Čechové vznesli během světové
války požadavek. aby byl určen jejich státní
osud a je v tom při nejmenším mnoho rozporu.
když nyní chce československý president
státu odpírati velikému německému
národu toto právo na sebeurčení. Myslím,
že postačí zjistiti v této souvislosti,
že není v životě národů
klidu a že již mnohý velikán tohoto světa
viděl se přinucena svá mínění
během času zrevidovati. Také my sudetští
Němci musili jsme se, jak známo, před lety
toho dožíti, že jsme zde stáli jako kolonisté
a vetřelci, a dnes za několik málo let slyšíme
z týchž úst, že prý nejsme menšinou,
nýbrž organickou součástí tohoto
státu. Nechme slovo slovem! Nejsme menšinou. Kolegům
z české strany bych dal rád při této
příležitosti však současně
jedno ujištění. Nikdy jsme se necítili
menšinou a nebudeme se jí nikdy cítiti, avšak
také nikoliv organickou součástí československého
státu v tom smyslu, který při těchto
slovech tanul panu presidentovi státu Masarykovi na
mysli, nýbrž cítíme se před tím
jako potom jako součást jednolitého, německého,
středoevropského jazykového území,
jehož státní sloučení je a zůstane
cílem německé politiky. Jsme si toho vědomi,
že okamžité mocenské poměry mohou
zabrániti tomuto slučovacímu dílu.
Spoléháme však na vítězivou sílu
našeho lidu, který od r. 1918 zmařil s hanbou
mnohý nepřátelský plán, míním
zde především francouzský vpád
do rurské oblasti, a svou úspěšnou,
klidnou prací na poli kulturním a hospodářském
naplnil svět obdivem, ale také dal znáti,
že by další vyřadění této
světové dílny bylo neblahým osudem
pro celé světové hospodářství.
Veškeré, od uzavření míru konané
konference, ať již zasedaly v Londýně
nebo v Janově, ve Spaa, Ženevě nebo Toiry,
neměly jiného účelu, než aby
bez formální změny nesplnitelných
podmínek mírových diktátů přece
ponechaly jakousi volnost, jež by umožnila zabrániti
vykrvácení otroka práce Německa, avšak
současně také držela v mezích
pronikavou revisi mírových smluv. Že politika,
kterou vede Francie, nechce vážně sloužiti
myšlence odzbrojení, tedy světovému
míru, vyplývá již z jejího chování
k Německu po uzavření smlouvy locarnské.
Dobrovolné uznání západní hranice
německé, totiž východní hranice
francouzské Německem za současné záruky
Angllie a Italie, musilo by býti v témže smyslu
provázeno vyklizením Porýnska, neboť
jednostranná ochota k dorozumění nemůže
vésti ani v zahraniční ani v domácí
politice k znatelnému cíli. Východní
hranice francouzská je locarnskou smlouvou tak zajištěna,
jak tomu nebylo od staletí možno klidně říci
od tisíciletí. Přes to, že Německo
prokázalo tuto bezmeznou vůli k dorozumění,
dostává se mu od Francie pouze odmítnutí
a požadavku, aby byla uzavřena i smlouva o východním
Locarnu, tedy požadavku pro Německo nesplnitelného,
poněvadž nechce vlastní budoucnost samo vsaditi
na vážky. Jest příliš dobře
známo, že je zamilovaným přáním
dr Beneše, přivésti to po zamítnutí
ženevského protokolu k východnímu Locarnu.
Němečtí státníci staví
proti tomuto neoprávněnému požadavku
plným právem zjištění, že
budoucnost Německa by byla ohrožena, nebudou-li otázky
polského korridoru spravedlivě vyřešeny,
tedy nemůže býti proti Polsku o východním
Locarnu ani řeči. Aby však byla každá
pochybnost o jeho poctivé vůli v zárodku
utlumena, prohlásilo Německo, že je ochotno
snažiti se o revisi příslušných
ustanovení jen prostřednictvím Svazu národů,
tudíž mírumilovnými prostředky.
Totéž platí o Československu. Ostatně
uzavřelo Německo s oběma státy rozhodčí
smlouvy, na jejichž podkladě jest řešiti
veškeré sporné otázky, jež by se
vyskytly. Přes to přese vše namáhá
se československý ministr zahraničí,
místo aby skutečně sloužil problému
odzbrojení, vždy stále rozvinouti problém
bezpečnosti, a my se toho dožijeme, že bude zítřejšího
dne zpráva dr Beneše na konferenci pouze opakováním
jeho starého plánu uzavříti východní
Locarno. Veškeré jeho plány, ať již
nesly jakékoliv jméno, neměly nikdy jiného
cíle než opětovné dobrovolné
uznání německé východní
a jihovýchodní hranice Německem, jež
se má současně zříci připojení
Rakouska.
V jedné z posledních zahraničních
debat v německém říšském
sněmu zaujal jeden řečník případné
stanovisko k myšlence dorozumění, k odzbrojení
a zabezpečení světového míru.
Pravil: "Pokud německý národ jest pod
výminečným zákonem odzbrojení,
pokud nám spočívá pěst našich
bývalých nepřátel na šíji,
potud nemá dorozumění pravé ceny,
poněvadž nebylo uzavřeno rovnoprávnými.
Vývoj ve světě pokračuje a je v něm
mnoho ohnisek. Mohu si zcela dobře mysliti vývoj,
kde může býti pro ten či onen národ
s námi hraničící velmi cenným,
bude-li míti za souseda Německo nesmýšlející
nepřátelsky. Rovnoprávnost, uznání
německých životních zájmů,
uznání porušeného sebeurčovacího
práva národů -- pouze na takové basi
jest možným trvalé dorozumění."
Tento cíl nebyl však nikdy, a to bych rád zvláště
zdůraznil, ještě nikdy cílem československého
ministra zahraničí dr Beneše. Neboť
dr Beneš dojista často dobře maskován
ve své zahraniční politice dal se vždy
ovládnouti stanoviskem, jež se neslo v duchu nepřátelství
proti německému národu, jak bylo jím
již za války propagováno, a v němž
nyní, v čase demokratického míru,
systematicky pokračuje. Avšak i on bude nucen časem
se poučiti a uznati moc událostí a uznati,
že Německo r. 1928 není již tím
zdeptaným a vykrváceným Německem z
r. 1918. Jeho nepřátelství k připojení
a trpění pokračujícího útisku
též pod pláštíkem českoněmecké
vlády a odnárodňující politika
v tomto státě bude se musit říditi
konečně jednou stoupajícím vývojem
německého lidu, nemá-li český
národ jednou utrpěti těžkou škodu.
Uznávám plně, že za daných poměrů
bude Čechům přicházeti za těžko,
shledají-li po desítiletém trvání
vlastního státu, že opojení z vítězství
a mírová práce vytvoří často
vzájemné pohledávky a že napadly příliš
brzy na mladou ratolest samostatného státu těžké
kapky starostí. Bylo by však od Čechů
nanejvýš nespravedlivé, kdyby chtěli
obviňovati sousední národy. Neboť všechna
ta nebezpečí, jež mladý stát
ohrožují, jsou přece jen pouhým následkem
nenasytnosti českého vedení z r. 1918. Kdyby
se byli tenkráte spokojili územím, jež
by bylo obsahovalo jazykové oblasti české
a slovenské, dopadalo by to dnes lépe s konsolidací
střední Evropy a ještě jednou tak veliké
transporty zbraní by nenaháněly strachu a
úzkosti pokojně pracujícímu obyvatelstvu
nových států. Kdyby se bylo provedlo 14 Wilsonových
článků, byl by si směl každý
národ sám zvoliti svůj státní
osud na základě provedeného hlasování
lidu, nebylo by dnes částí národů,
žijících ve střední Evropě
pod cizím útiskem, nýbrž národnostní
státy, utvořené volným rozhodnutím
obyvatelstva, které mohly úspěšně
po semknutí na hospodářském poli dále
pracovati, a to nejen v zájmu jednotlivých států,
nýbrž všech národních kmenů
tyto státy obývajících. Na místě
tohoto vývoje vidíme však, jak vzrůstá
nepokoj, a to nejen ve střední Evropě, nýbrž
v celém světě. Podrobené části
národů, nebo národy slouží za
míč nebo za skákací lávku velkým
státům, za nástroje jejich imperialistické
politiky, jež zná jediný cíl, brutální
rozšířeni moci. Marně se pokouší
státy Malé Dohody vzpírati se tomuto vývoji.
Již založení Malé Dohody bylo takořka
poznáním, že čím dále
se vzdalujeme od r. 1918, že tím méně
se budou chtíti velké státy Dohody starati
o malé a velké starosti malých států.
Již dnes hledíme s otevřenýma očima,
jak malé, rozkouskované Maďarsko, dnes ještě
s nerozšířenými hranicemi. vzrůstá
na přední stráži jedné velmoci
na mocenského faktora, který nedá spáti
špatnému svědomí sousedních států.
Pět vagonů zbraní italského původu
majících za domnělý cíl Varšavu
uvádějí kabinety Malé Dohody v nehorázný
zmatek. Jest to nejlepším měřítkem
pro tolik opěvovanou konsolidaci Československa
a jiných malých států. Světové
velmoci Italie, Francie a Anglie - chci uvésti pouze evropské
nedají se přivésti ze svého klidu,
nýbrž povolí se jen malým státům,
starostlivým o svoji bezpečnost, aby přednesly
svatogotthardský případ společně
v sekretariátu Svazu národů a tím
jest učiněno zadost svědomí světa,
lépe řečeno svědomí Svazu národů.
Nezmýlíme se, zjistíme-li, že rada Svazu
národů nebo státy, jež jsou v radě
zastoupeny, musí se zabývati tím časem
jinými starostmi, tak na př. úpravou reparačního
problému, nutnou změnou Dawesova plánu, nevyklizením
Porýní, úpravou otázky válečných
dluhů Francie a Anglie u Spojených Států
Severoamerických. Neúspěch Briandův
v Severní Americe se spojenectvím a návrhem
stálého míru leží Francii ještě
příliš hluboko v žaludku, než aby
se zabývala vážně příhodou
svatogotthardskou, při čemž nebudiž zapomenuto,
že tento transport přichází z mocenské
oblasti Mussoliniho, který bude asi sotva trpěti,
aby se šlo příliš na kloub původu
tohoto případu dodávky zbraní. Snad,
a to by bylo podle mého mínění to
nejzazší, na čem by se mohl Svaz Národů
usnésti, bude pověřen italský důstojník
potřebným vyšetřováním,
a to pouze tím směrem, zda byl tento transport zbraní
určen pro Československo či pro Polsko. Poněvadž
jsou však úřední vyjádření
těchto obou států již vydána,
a to záporná, musí se míti již
dnes za to, že akce Svazu Národů, jestliže
vůbec k ní dojde, bude ranou do vody.
Co však zůstane, bude trvalý nepokoj ve státech,
jež si připojily proti právu a spravedlnosti
jinonárodní části, zůstane
i snaha porobených svrhnouti otrocká pouta. Byla
by to pštrosí politika, kdyby nechtěli vedoucí
v těchto zemích seznati, že sice mají
ještě dnes moc vykořisťovati a utlačovati,
odnárodňovati miliony těchto lidí,
ale že čas pracuje pro nás. Jsme si toho dobře
vědomi, že bude zapotřebí těžkého
boje, plného odříkání. abychom
přežili tento těžký čas,
v němž žijeme, statní a zdraví
jako uzavřená část národa.
Podle mého mínění však jest povinností
všech Němců bez rozdílů tříd,
stavu a povolání, spolupracovati o velikém
díle, jež máme všichni společně
provésti. Dojista, nynější mocenské
poměry mohou jednotlivým politikům skýtati
zdání, že je možno či dokonce nutno,
jíti tou či onou cestou, u víře a
naději, že bude možno touto cestou zajistiti
našemu národu jeho državu. Ale přes všechny
tyto denní zmatky musíme si být všichni
vědomi, právě pro příhodu,
jež se teď odehrála na západomaďarské
hranici, že příštím válkám
nebude zabráněno pouze mírovou šalmají,
nýbrž bude jim zabráněno obnažením
kořene zla. Kořenem zla jsou násilné
mírové diktáty. A dokud nedojde k revisi
mírových smluv, dokud nedojde k hlasování
lidu v krajích od národního tělesa
odtržených a odloučených, dotud nebude
pokoj a mír v těchto těžce zkoušených
územích. My, sudetští Němci,
jsme zcela naplněni nadějí, že se nesmí
a nebude také trvale možno ani našemu národu
odpírati právo na volné sebeurčení,
v této naději chceme žíti a neúnavně
pracovati, až také pro nás vzejde den svobody.
(Souhlas a potlesk poslanců něm. strany národní.)
Místopředseda Horák (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
Windirsch. Dávám mu slovo.
Posl. Windirsch (německy): Slavná
sněmovno! Bylo mi uloženo, abych zde jménem
německého svazu prohlásil, že naše
obyvatelstvo bylo rozčileno zprávami o odhalení
tajného dovozu zbraní ve Sv. Gotthardě. (Výkřiky
poslanců něm. strany národní.) Seznáváme
z toho, že přes ještě příliš
živé vzpomínky na válečná
léta, která právě teprve uplynula,
již dnes znovu jsou v činnosti síly, jejichž
úsilí směřuje k tomu, aby zničily
sotva dosažený mír a znovu oživily hrůzy
nové války.
Rozumní lidé všech států jsou
však dnes jednotni v úsudku, že příště
války musejí býti vůbec vyloučeny,
poněvadž každé krvavé vyrovnání
národů jest největším neštěstím
pro pokrok lidstva.
Proto bylo obyvatelstvo zděšeno i nad tím,
že právě v jeho blízkosti, ve střední
Evropě, byl odhalen pokus tajně dovézti zbraně.
(Výkřiky posl. Grünznera.) Vláda
potěšitelným způsobem ihned učinila
potřebné kroky na ochranu našeho státu.
Tento postup považujeme za správný a proto
také schvalujeme prohlášení, které
zde vláda učinila. (Potlesk.)
Místopředseda Horák (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl.
Schweichhart. Dávám mu slovo.