Posl. dr Patejdl: Slavná sněmovno! Vláda
Československé republiky ústy náměstka
vlády uznala za vhodno zaujmouti stanovisko ke známému
případu svatogotthardskému, ve kterém
bylo zjištěno, že bylo dováženo množství
zbraní do Maďarska a že toto množství
záleželo v součástkách zbraní,
zejména kulometů, jichž bylo tolik, že
stačily k vyzbrojení jedné divise. Adresát,
jak se vyšetřováním zjistilo, nalézá
se v maďarském státu na hranicích Československé
republiky. Maďarská vláda, když se věc
stala předmětem veřejné diskuse, snaží
se odvrátiti od sebe odpovědnost tvrzením,
že tyto zbraně nebyly určeny pro Maďarsko,
nýbrž že byly průvozním zbožím,
které mělo býti doručeno do Polska.
Ale ihned po tomto ohlášeném sdělení
maďarské vlády prohlásila vláda
polské republiky, že je naprosto vyloučeno,
aby tyto zbraně bývaly byly do Polska objednány.
Jest již na nás, abychom si, jsouce vedeni skutečnostmi
z dřívější doby a znajíce
řadu pokusů opětovaných se strany
Maďarska proti Československé republice, utvořili
úsudek. Pro nás není pochybností,
komu tyto zbraně byly určeny, proti komu byly určeny.
Tyto zbraně podle našeho přesvědčeni
byly určeny, aby sloužily za smrtící,
vražedný nástroj proti československému
obyvatelstvu. (Zcela správně!) A proto,
vážení pánové a slavná
sněmovno, hned na začátku své řeči
chci ukázati, jak mylný je názor kol. Bolena,
který se domnívá, že stanovisko dr Dérera,
který tuto věc odsoudil. je v nějakém
rozporu se zájmy dělnictva. Zájmy dělnictva
směřují k tomu, aby byl zachován mír,
poněvadž dělnictvo, které za světové
války tolik) trpělo, ví, co válka
znamená, a dělnictvo k tomuto státu lne,
dělnictvo si přeje míru. Jestliže zástupce
dělnictva prohlásil, že odmítá
podobné pokusy, pak prosím, jakožto zástupce
druhé socialistické strany klidně prohlašuji,
že se v tomto smyslu s výrokem kol. Dérera
plně solidarisuji. (Výborně!)
Vláda Československé republiky ve svém
prohlášení uvádí, že dovážení
zbraní do Maďarska je v odporu s mírovým
smlouvami, podle kterých se Maďarsko zavázalo,
že nebude do svého státu dopravovati žádných
zbraní. A poněvadž mezinárodní
kontrola nad Maďarskem minula a práva této
mezinárodní kontroly byla přenesena na Společnost
Národů, vláda Československé
republiky očekává, že Svaz Národů
tuto věc vyšetří a učiní
příslušná opatření. V
tomto směru k prohlášení vlády
se klidně můžeme připojiti a je uznáváme.
Jenom bych chtěl připojiti k tomu jednu poznámku,
že nestačí jenom prohlášení
vlády v tomto smyslu, nýbrž je potřebí,
aby také vládní strany ve svém tisku
psaly tak, aby a priori nevyjadřovaly nedůvěru
k tomuto Svazu Národů, ke kterému ústy
své vlády se s důvěrou obracíme.
(Výborně. - Potlesk poslanců stran
socialistických.) Vážení pánové!
Není možno, aby list vládní strany psal:
"Svaz Národů, Společnost Národů
sotva celkem v této věci bude moci něco podniknouti,
nepodařilo se jí celkem urovnati větší
konflikty, je to takové teoretické shromáždění,
které sotva v této věci něco vykoná."
- To je pochybné stanovisko, poněvadž jestliže
očekáváme - a to práv o máme
- od Svazu Národů, že v této věci
zaujme naprosto objektivní stanovisko, pak, prosím,
je povinností každého, kdo cítí
odpovědnost za tento stát a za vládu v tomto
státě, podporovati Svaz Národů a ne
napřed stále a stále vzbuzovati k němu
nedůvěru. Vážení pánové,
tuto poznámku jsem byl nucen učiniti vzhledem k
tomu, že na jedné straně z jasného prohlášení
vlády vidíme, že vláda chová
ke Svazu Národů plnou důvěru, kdežto
na druhé straně v listech vládních
stran stále, a také při této příležitosti,
čteme pochybnosti, zdali Svaz Národů bude
schopen a bude míti dobrou vůli také tyto
konflikty rozřešiti. (Výkřiky posl.
Moudrého.)
U nás, vážení pánové,
nemůže býti o tom pochybnosti, my věříme,
že tato věc bude spravedlivě vyřešena.
a my i proti některým zprávám jednotlivých
listů, ať zdejších nebo zahraničních,
jsme si plně vědomi, že mírová
smlouva trianonská, kterou jsou Maďaři vázáni,
je částkou komplexu řady mírových
smluv, a že pokus o změnu jedné smlouvy znamenal
by prostě automaticky znehodnocení nebo pokusy o
změnu druhých smluv, což by znamenalo naprostý
zmatek v Evropě a nebezpečí války.
Proto v tomto smyslu jsme klidni a máme naprostou důvěru
ke Svazu národů.
Zajímavá je však tato debata tím, co
nám vláda při té příležitosti
neříká, čili, co nám opominu!a
říci. Obě strany socialistické ohlásily
a podaly interpelace o případu svatogotthardském
a žádaly od vlády stanovisko. Ale vedle této
interpelace podaly obě strany socialistické také
interpelace, pokud se týče chování
p. posl. Tuky jak v době dřívější,
tak se zřetelem k jeho novoročnímu článku.
Myslíme si, že již proto, že v tak vážné
věci byly podány interpelace, mohlo se očekávati,
že vládní většina uzná ve
svém prospěchu za nutné se dotknouti také
této druhé věci. Bohužel, vládní
většina o této věci mlčí.
Za vládu nepromluvil nikdo. Viděli jsme, že
v této sněmovně promluvili řečníci
některých politických stran, slyšeli
jsme dnes také dnešní oficielní stanovisko,
zdůrazňuji, dnešní oficielní
stanovisko strany ľudové, ale neslyšeli jsme,
jak se vláda k tomuto případu p. posl. Tuky
chová.
Mluvilo se zde mnoho o tom, a zejména také pan poslanec
a místopředseda této sněmovny dr Buday
tvrdil, že úvaha novoroční, napsaná
posl. Tukou, je státně-filosofická
úvaha a že jen se stanoviska vědeckého
je třeba ji posuzovati a že pro praktickou politiku
celkem nemá žádného významu.
Chtěl by tedy kol. Buday - ovšem dnes - učiniti
z této věci předmět učeného
hádání státoprávních
vědců a vyloučiti tuto věc z praktické
politiky. Vážení pánové, myslím,
že by to bylo přece jen příliš
mnoho očekávati od nás, abychom byli tak
naivní a na toto zdůvodnění přistoupili.
Uznáváme, že nejsprávnějším
stanoviskem v této věci by bylo, kdyby celý
článek p. posl. Tuky, jak byl otištěn,
byl rozmnožen a dán všem členům
této sněmovny, aby si jej mohli od "a"
do "z" přečísti, a já bych
rád potom chtěl slyšeti mínění
všech pánů, zejména pánů,
kteří nesou odpovědnost, jak sami tvrdí,
za osudy tohoto státu, jaký jest jejich názor,
zda tento článek je tak nevinný, jak se o
něm dnes tvrdí, nebo je-li jeho povaha poněkud
jiná. Sám chtěl bych říci,
že filosofická úvaha p. posl. dr Tuky vychází
asi z těchto zásad a vedena jest tímto směrem:
Pan posl. Tuka tvrdí, že dnem 31. října
1928 nastane doba, kdy podle tak zv. tajné klausule svatomartinské
deklarace, totiž podle protokolu, který prý
byl o této deklaraci sepsán a který podle
něho je rozhodným, uplyne doba závaznosti
státoprávního poměru mezi Čechy
a Slováky. Argumentuje tam asi tak: Když přestala
maďarská říše existovati a nebylo
zde žádného orgánu, který by
se mohl ujmouti vlády, že v té době
vytvořilo se mezivládí, a tu že tedy
také ti, kteří se sešli ve Sv. Martině,
stali se vlastně oprávněnými vládci.
Jeho argument je asi takový, že nastalo mezivládí
nebo, jak on říká, interregnum a že
každý z těch členů, kteří
se sešli ve sv. Martině, stal se podle slov p. posl.
Tuky interrexem nebo mezivládcem a že tedy
dohromady byli oprávněni suverenně rozhodnouti
o osudu slovenského národa. A nyní dokumentuje
toto: Svatomartinská deklarace byla suverenním rozhodnutím.
Toto suverenní rozhodnutí nemohlo býti dotčeno
ani ústavou, ani dalšími platnými zákony
Československé republiky. To znamená dále:
po uplynutí 10 let touto tajnou klausulí uvolňuje
se svazek mezi historickými zeměmi a Slovenskem,
nastává stav mimoprávní, nebo, jak
on říká, bezprávní, nastává
stav okupace, tyranie a přechází v důsledku
toho na tvůrce Martinské deklarace oprávnění,
aby znovu suverenně upravili poměr Slovenska k Československé
republice. A pokračuje: Je úkolem a vlastně
povinností československé vlády. aby
do 31. října 1928 změnou ústavy přivodila
stav, o kterém mluví Svatomartinská deklarace.
a jestliže jej nepřivodí, pak se dává
právo obyvatelům a tvůrcům Svatomartinské
deklarace, aby sami o ní rozhodli. To je, všeobecně
naznačeno, smysl tohoto článku. A nyní
mi dovolte, abych přečetl některé
výňatky a ponechal posouzení slavné
sněmovny, zdali jde skutečně jen o státoprávně
filosofickou úvahu či o něco jiného.
(Výkřiky.)
Hned na začátku se praví: "Dňom
31. októbra 1928 nastane v jednej polovici štátu,
v slovenskej čiastke Československej republiky,
mimoriadny stav, "vacuum juris". Toto právnické
kuriózum prihodí sa v menších rozmeroch
aj v iných štátoch." Ve kterých,
ovšem zde nemluví. U nás dosiahne však
rozmerov zemetresenia. Týmto "kritickým"
dňom totižto prestane etický podklad istých
ústavných ustanovizní, pretrhne sa "právna
kontinuita", prestane zásadne dočasná
platnosť dôležitých zákonov.
Právny stav premení sa v určitom ohľade
na stav faktický, ktorý nespočíva
na autorite zákonov, ale len na fysickej sile. A tento
"mimozákonný", preciznejšie "zákonodárny"
stav nemôže sa ináč napraviť, len
pomocou uplatnenia sebaurčovacieho práva Slovenského
Národa."
Vidíte, vážení pánové,
že zde p. posl. Tuka zdůrazňuje sebeurčovací
právo slovenského národa. V tomto ohledu
je zajímavo, že jsme dnes mohli slyšeti také
řečníka z druhé strany, p. Bolena,
který se také domáhal tohoto t. zv. sebeurčovacího
práva. Sebeurčovací právo znamená,
jak si to představuje p. posl. Tuka a jak si to,
myslím, představuje i p. posl. Bolen, plebiscit,
plebiscit, který byl zdůrazňován tenkrát
p. Jehliczkou v době jednání o mírové
smlouvy, a plebiscit, který nyní jaksi se reklamuje
pro slovenský národ se zřetelem na nějakou
tajnou klausuli, kterou dnes tímto prohlášením
pan kolega dr Buday hledá. Tvrzení, že
protivy se často stýkají, je správné;
také tento případ nám to nad slunce
jasně dokazuje.
Ale dále: Pan posl. Tuka mluví zejména
o jednání na Martinské konferenci a tvrdí
mezi jiným: "Na Martinskom shromaždení
viacerí žiadali okamžite určiť štátoprávny
pomer k českým zemiam a ustáliť autonomistické
sriadenie. Lehota 10ročná bola vzatá do Zápisnice
kompromisom na uspokojenie "nonconformistov", ktorí
nesúhlasili s tým, aby vec bola považovaná
zadefinitívne riešenú. Slovom: možnosť
a práva slovenského národa, pričiniť
sa ešte raz suverénne k ustáleniu pomeru k
druhej polovici republiky, bola odsunutá, suspendovaná."
Zde tedy tvrdí pan posl. Tuka, že touto t.
zv. tajnou klausulí byla odsunuta možnost národa
slovenského upraviti svůj státoprávní
poměr po uplynutí 10 let. Jinými slovy, pan
posl. Tuka docela vědomě tvrdí, že
Svatomartinská deklarace řešila vzájemný
poměr bratří Slováků k nám
jen provisorně na dobu 10 let, že si vyhradila právo
po 10 letech opětně jinak rozhodovati.
Jak tento článek je filosofickou úvahou,
o tom přesvědčí vás také
tento citát z článku: "Ústava,
odhlasovaná pri účasti vymenovaných
slovenských členov československého
Nár. shrom. po uplynutí klausulovej lehoty len v
tých čiastkach bude platná, ktoré
sa vzťahujú na predmety v Turč. Sv. Martine
definitívne dekretované. Pražský parlament
v tých otázkach rokuje s definitívnou platnosťou
pre Slovensko, v ktorých sa môže opierať
o Deklaráciu. Vo veciach patriacich pod Zápisnicu"
- to znamená ten protokol "usnáša sa len
s platnosťou do 31. októbra 1928. Tým menej
bola platnosť Zápisnice zrušená vynesením
zákona o reforme politickej správy, lebo ako sa
ľahkomyseľne nazýva, o "samospráve
Slovenska". Krajinské zastupitelstvo bude len administratívnym
telesom a nijak snemom, povolaným prejaviť suverénnu
vôľu slovenského národa. Platnosť
Martinskej Zápisnice je neporušená a deň
jej splatnosti ne odvratiteľne sa blíži."
A nyní dále, jak si představuje tato státofilosofická
úvaha ten právní a také skutečný
stav v tu dobu, když přijde 31. října.
Zde píše pan posl. Tuka: "Desiaty rok
sme nastúpili a my budeme zasa s tou istou energiou, či
vo vláde či mimo nej, bojovať za uplatnenie
pittsburgskej dohody a Zápisnice, aby autonomia Slovenska
najskorej za 10 rokov uskutočnená bola. Zákon
o sjednotení správy a o krajinskom sriadení
sa za autonomiu nepokladám. Predísť teda hroziacemu
štátoprávnemu zmätku dá sa v rámci
terajšieho právneho poriadku len jediným spôsobom:
ústavne umožniť, aby do 31. októbra 1928
Slovenský Národ ako politický celok, organizovaný
na suverénné vyjádrenie svojej vôle.
vlastným zákonodárnym snemom prehovoril a
podľa Zápisnice dosiaľ nevyčerpanú
čiastku svojho sebaurčovacieho práva uplatnil.
Nakoľko by sa toto do 31. októbra 1928 nestalo, totiž
ústava by v tomto smysle nebola zmenená, automaticky
nastane na začiatku našej úvahy oznámený
"právoprázdny" stav, "vacuum juris",
alebo nešetrne sa vyjadrujúc "okupačný
stav" či "uzurpácia moci"."
Usurpací moci začíná zvláštní
úvahu. Tam totiž p. posl. Tuka říká,
dostane-li se nějaký národ pod tyranii nebo
usurpaci, že má právo násilím,
po případě prolitím krve zbaviti se
usurpátora. Tam se to říká všeobecně.
zde dovozuje, že 31. října se stane podle názoru
p. dr Tuky u nás stav mimoprávní,
že prostě bude Slovensko zemí okupovanou, zemí
nacházející se pod uzurpací. (Různé
výkřiky.) Myslím, že si o tom každý
utvoří úsudek sám. "Keby sme
až ad absurdum chceli rozoberať pojem "vacuum juris",
došli by sme k odstrašujúcim výsledkom.
Od prevratu vynesené zákony, nariadenia dňom
31. októbra 1928 ztratia podklad a stanú sa na Slovensku
neplatnými. Zo štátnych úradníkov
stanú sa súkromné osoby bez vrchnostenskej
moci. Vojenská prísaha premení sa v prázdne
slová, Slovákov ďalej neviaže. Dane sa
stanú ilegálnym drancovaním." Kol. Hrušovský
zmínil se již o významu této věci.
Já jen ukazuji vám prakticky, že to není
žádná filosofická úvaha, nýbrž
že je to něco jiného, o čem chci potom
podati svůj úsudek.
Pan posl. dr Buday tvrdil, že p. dr Tuka je
dobrý vlastenec, a to proto, že vlastně přes
to své stanovisko představuje si i udržení
aspoň jednotného svazku československého,
při čemž mezi tato dvě slova podle známé
terminologie strany ľudové se dává pomlčka.
(Předsednictví převzal místopředseda
inž. Dostálek.)
Je sice pravda, že p. dr Tuka ke konci uvádí
"Štátny sväzok je definitívny",
ale hned přidává "ale nie jeho raz.
Nový "prasnem" - tedy nový prasněm,
to znamená zase sněm - "môže ustáliť
jednotnú složenú, autonomistickú alebo
federatívnu štátnu konštrukciu ako chce."
To znamená zákonodárný sbor, který,
nevím. jak si p. kol. dr Tuka představuje.
Ten má právo stanoviti prostě tento poměr.
Říká dále: "Inter-rexi môžu
utvoriť parlament, vymenovať vládu, sriadiť
vojsko, súd, administratívne úrady, keby
prípadne ustálily federatívnu konštrukciu,
vtedy aj diplomatických zástupcov môžu
delegovať ako jednotlivé štáty v ríši
nemeckej."
"Na otázku: A čo keby na viacerých miestach
sa sešli Slováci dňa 31. októbra 1928,
alebo neskoršie a "protiprasnemy" vynášaly
by rozdielne usnesenia? sme už vyššie odpovedali."
"Výlučnú etickú platnosť
bude mať usnesenie toho "prasnemu", ktorý
uplatní suverenitu slovenského národa v širších
rozmerech a vo vyššej miere."
Pan posl. Tuka totiž tvrdí, že když
se sešli páni v Turč. Sv. Martině, vlastně
nebyli nikým legitimováni, nejsouce voleni a že
prostě měli, poněvadž šlo o stav
mezivládní, právo autoritativně tyto
věci řešiti, a na otázku, co když
se sešli někde jinde - jak tvrdí, také
v Košicích - říká: V takovém
případě by bylo závazné pro
národ usnesení té konference nebo toho prasněmu,
jak on říká. který by byl v zájmu
suverenity národa nejdalekosáhlejší.
A nyní končí p. posl. Tuka svoji t.
zv. filosofickou úvahu: Co bude po 31. říjnu,
jestli naše vláda a naše vládní
většina, ve které páni z ľudové
strany sedí, nezmění ústavu a nedá
Slovensku zákonodárný sněm, a po případě
se samostatnými financemi, vojskem atd.? Co bude v tom
případě? A tu dovozuje, že mají
prostě buď, sami autoři té deklarace,
nebo jiní, právo tyto věci upraviti sami,
a kdyby se sešly různé takové konference,
že bude závazné usnesení té konference,
jejíž usnesení v zájmu suverenity slovenského
národa bude nejdalekosáhlejší.
Vážení pánové! Pan dr Buday
a včera i p. posl. dr Kramář hájí
tuto věc tím, že jde o státně-filosofickou
úvahu. Dovolte mně, abych na základě
toho, co jsem vám přednesl - a postarám se,
aby pánové měli možnost celý
obsah poznati - vyslovil pochybnosti, a to z těchto důvodů:
Vážení pánové a dámy!
Pan dr Tuka, jak známo, je, třeba pensionovaným,
universitním profesorem mezinárodního práva.
U profesora mezinárodního práva nedá
se prostě předpokládati, a nikdo z právníků
tomu také neuvěří, že by mohl
se domnívati, že po deklaraci, po určitém
usnesení později následující
jiný projev zástupců slovenského národa
v revolučním Národním shromáždění
- projev, který máme usnesený jakožto
platnou ústavu, projev. který prohlašuje území
Československé republiky za jednotný nedílný
celek - neplatí, nýbrž že platí
původní deklarace. To ví už právník
z druhého roku, že lex posterior derogat priori. A
v daném případě se to musí
rozuměti tím více, že pan posl. dr Tuka
jako profesor mezinárodního práva, který
si těchto věcí všímá důkladně,
také dobře ví, že 31. října
1918 mělo Československo od 14. října
1918 svoji československou vládu, že v této
československé vládě zasedal vedle
předsedy dr Masaryka a dr Beneše také
Štefánik, kterého i on uznává
za Slováka, že zde byla armáda a že v
tu dobu, také 31. října, jestli se nemýlím,
byla utvořena československá vláda,
ve které zasedal p. dr Šrobár. To všechno
musím předpokládati, že p. dr Tuka
ví. Nicméně p. dr Tuka tvrdí
zde, že dnem 31. října přestane platnost
zákonů na Slovensku, platnost ústavy i dalších
zákonů, že úředníci stanou
se soukromými osobami, že vojáci budou zproštěni
své služební přísahy, že
soudy budou násilím a exekuce a vymáhání
daní bude drancováním.
Vážení pánové! Dovolte mně,
abych nyní se podíval tomuto případu
přímo tváří v tvář.
Vy se pamatujete na světovou válku. Také
se pamatujete, že ve světové válce jednotlivé
státy, aby podlomily odpor a ducha obyvatelstva států
druhých, nepřátelských, vydávaly
proklamace. ve kterých říkaly: "Vy nejste
povinni poslušností svému státu"
- ať už to byl tedy ten monarcha nebo jiný -
"vy nemáte žádných povinností,
vy v tomto smyslu nejste ničím vázáni,
důvěřujte nám!" I ze světové
války vidíme, že se volily takovéto
prostředky. V daném případě
vidíme, že Maďarsko, které se nezřeklo
nikdy, a tvrdí to stále, svého práva
na obnovení integrity své říše,
tolik chytré je, aby vědělo, kdyby vydalo
svou proklamaci, že ovšem prohlášení
vydané Maďary nebude míti účinek
na slovenské obyvatelstvo. Ale my zde stojíme tváří
v tvář případu, kde za hranicemi ne
nějaký příslušník maďarského
státu říká, že dnem 31. října
1928 přestává právní svazek
mezi Slovenskem a Československou republikou, že přestává
závaznost přísahy vojáků, přestává
závaznost slibu úředníků atd.,
nýbrž že toto pronáší státní
občan Československé republiky, že to
pronáší nota bene člen zákonodárného
sboru, že to pronáší nota bene člen
vládní většiny. Kdybych nešel do
subjektivní stránky slavné většiny,
objektivně můžeme konstatovati, že je
to práce pro ty, kteří chtějí
obnoviti integritu maďarskou. (Výborně!
- Potlesk socialistických poslanců.)
A nyní dovolte, abych zaujal stanovisko k dnešnímu
prohlášení pana posl. kol. dr Budaye a
potom stanovisko k tomu, jak vláda k tomuto případu
mlčí.
Dnešní prohlášení pana posl. dr
Budaye může vzbuditi domnění
- zejména u těch členů zákonodárného
sboru, kteří si nepřečetli celou tu
tak zv. "státně-filosofickou úvahu"
že opravdu. jak se u nás stalo obvyklým. "nic
se nestalo". Asi před 12 dny konal se širší
výkonný výbor strany ľudové,
který měl poněkud jiné usnesení
(Výkřiky.), a jestli se, vážená
sněmovno, nemýlím, tedy této schůze
se zúčastnili také páni ministři
ľudové strany. (Výkřiky.) Prosím,
abyste vyslechli tehdejší usnesení širšího
výkonného výboru. Na širším
výkonném výboru slovenské ľudové
strany zmínil se předseda ľudové strany
Hlinka o článku univ. prof. posl. dr Tuky,
o martinské deklaraci a zdůraznil, že novoroční
článek posl. dr Tuky je juridicko-filosofickou
úvahou a cena jeho dá se posouditi podle toho, kolik
prospívá straně, národu a vlasti.
Ľudová strana chystá se k oslavě desetiletí
pittsburské dohody a martinské deklarace. Pittsburskou
dohodou strana stojí a padá a nespokojí se,
dokud její zásady nebudou akceptovány ústavní
listinou. Martinská deklarace byla výrazem odtržení
se od Maďarska a byla stylisována v tom smyslu. Na
svém významu netratí, když byla změněna,
neboť změny ty jsou ve velikém rozporu s revoluční
tendencí, cítěním a myšlením
všech Slováků. Článek posl. dr
Tuky nemá revoluční tendenci, když
chce přizpůsobiti duchu porad i smysl martinské
deklarace a určiti její význam pro náš
stát. Ľudová strana obhájí práva
národa slovenského, při čemž
hlavním jejím úsilím bude neopustiti
cestu zákona a pořádku. Nezávisí
od nás, aby boj tento nevybočil ze zákonných
kolejí. (Výkřiky posl. Zeminové.)
"Co se týká posl. dr T u k y, vyhlásil
jsem o něm na kompetentních místech"
- praví posl. Hlinka - "že se s ním
všichni ztotožňujeme. Jeho pád by byl
i pádem naším. (Slyšte! Slyšte!)
Posl. dr Tuka je dobrý vlastenec - (Různé
výkřiky.) člověk bonae fidei,
a proto ho můžeme k další práci
jen povzbuditi." Širší výkonný
výbor s aplausem vzal na vědomí toto
úřední prohlášení předsedy
strany. (Výkřiky poslanců čsl.
strany nár. socialistické.)
Vážení pánové! Jednu otázku:
Je možné při trošku vyspělém
smyslu pro demokracii a pro tento stát, aby ministři
účastnivší této schůze
nepovažovali za svou čestnou povinnost, když
pro toto hlasují, aby vyvodili z toho důsledky?
A druhá otázka: Vážená sněmovno!
Vyslechli jste dnes prohlášení p. posl. dr
Budaye. Dává vám to záruku,
že když za 14 dnů tak radikálně
změnili stanovisko, že za 14 dnů opětně
je nezmění? To je nějaká strana, se
kterou chce se počítati pro vládní
majoritu? (Výkřiky poslanců čsl.
strany nár. socialistické a posl. dr Dérera.)
Další věc, kterou považuji při
tom za nejdůležitější a nejvážnější.
(Výkřiky poslanců čsl. strany nár.
socialistické a soc. demokratické.)
Vážení pánové! Přicházím
nyní ke stanovisku vlády. Vláda o této
věci nepromluvila ani slova. V tomto článku
se mluví, že po 31. říjnu 1928 přestávají
býti naši vojáci na Slovensku - Slováci
- vázáni přísahou, kterou tomuto státu
složili. Vážení pánové!
Zde máme právo žádati, aby toto bylo
odsouzeno, zde máme právo žádati, aby
prohlásil zástupce vlády, že odmítá
se vší rozhodností toto stanovisko a že
bude zakročeno proti každému, kdo bude toto
hlásati. (Výkřiky posl. dr Dérera.)
Měli jsme celou řadu případů,
kde bylo žádáno za vydání poslance,
který prohlašoval na schůzích veřejných.
že v případě našeho konfliktu se
Sovětským Ruskem náš voják není
povinen bojovati. Takovéto případy byly usnášeny,
dotčení byli vydáváni a trestáni.
To je stanovisko, ale spravedlnost může býti
jen jedna (Potlesk čsl. socialistických poslanců.)
a když na jednu stranu, tak také na druhou. (Potlesk.)
Domnívám se a věřím, že
pan ministr nár. obrany najde vhodnou příležitost,
aby tuto akci, která tak jest vypočítána
na možný vpád maďarských band na
Slovensko - oficielně to Maďaři nebudou dělati
(Potlesk.) - také odsoudil. Víme, že
za nynější situace maďarská vláda
se neodváží žádného oficielního
vystoupení, ale toto tvrzení o zproštění
přísahy, o tom, že přestanou platiti
naše zákony, že naši úředníci
dnem 31. října se stávají soukromými
osobami atd., má vyvolati psychologické prostředí,
do kterého by měly vpadnouti maďarské
bandy. A vážení pánové, v žádném
parlamentu světa (Potlesk poslanců čsl.
strany nár. socialistické a soc. demokratické.)
nezůstane vláda k podobnému projevu lhostejna
a my máme právo žádati, aby vláda
promluvila. (Výkřiky posl. Zeminové.)
Ale nejde jen o naši národní obranu, kterou
považuji za nejdůležitější,
jde také o tvrzení (Výkřiky.),
že také úředníci přestanou
existovati. Cožpak zde nejsou páni ministři,
kteří mají své úředníky
na Slovensku, aby proti tomu vystoupili? Což k tomu ke všemu
se mlčí, což se spokojí vládní
většina a vláda prohlášením
strany, která před 14 dny říkala něco
jiného? (Výkřiky posl. Koudelky.)
Slavná sněmovno! Když si promyslíte
a přečtete článek posl. dr Tuky
od začátku do konce a vezmete v úvahu
případ svatogotthardský, který jen
náhodou vyšel najevo, vezmete-li v úvahu rozhazování
letáků po Slovensku, které se toho dovolávají,
vezmete-li v úvahu, co píší maďarské
listy a co prohlásil býv. min. předseda Friedrich
atd., musíte uznati všichni bez rozdílu stran,
že objektivně je to spojitost. (Tak jest!) A
povinností každého, komu záleží
na tomto státě, jest, aby subjektivně vyšetřil,
kde je tu vina. Věc tato se nedá odbýti prohlášením.
zde jde o existenci tohoto státu, jde po případě
o nebezpečí (Potlesk poslanců čsl.
strany nár. socialistické.), které bude
míti nebo mohlo by míti za následek ztrátu
celých tisíců lidských životů.
Není to věc malicherná, je nutno při
této příležitosti na to neustále
a důkladně upozorňovati. (Výkřiky
posl. Zeminové.)
A proto jsem přesvědčen, že vláda,
která tak rozhodně zaujala stanovisko k případu
prvému, zahraničnímu, bude míti odvahu
najíti jasné stanovisko i v případu
druhém, vnitropolitickém, který považuji
za důležitější, než ten zahraniční.
(Tak jest! Výborně!) Proti zahraničnímu
nepříteli se dovedeme ubrániti, ale je těžko
ubrániti se proti nepříteli vnitřnímu
(Výkřiky.), nevykoná-li se všecko,
aby byl demaskován a pravý stav věci vyšetřen.
Mluvilo se a mluví se o tom, kdyby došlo k nějakému
útoku na Československou republiku, že náš
národ postaví se jako jeden muž na obranu tohoto
státu. Ano, a myslím, že příslušníci
vrstev lidových a že pracující lid,
který tolik obětoval pro vznik a vybudování
tohoto státu, své oběti přinese. Ale
nesmíme přece také zavírati oči
před určitou jinou skutečností. Každý
vojenský praktik a teoretik. vám řekne, že
války a bitvy se nevyhrávají j enom technickou
vyspělostí a organisační schopností.
(Výkřiky. - Posl. Zeminová: Duchem,
ale toho ducha Tuka otravuje!) Ano, k tomu jest potřebí
také ducha. Nadšení a duch vyhrávají,
zejména u našeho národa. (Potlesk. -
Výkřiky posl. Mikulíčka.)
Vážení pánové! V desátém
roce trvání republiky, když se chystáte
k oficielním oslavám (Výkřiky.),
myslím si, že je dobrá příležitost
přemýšleti o tom, jak rozumnou změnou
politiky, kterou se nebude dále pracující
člověk tisknouti dolů, přivoditi změnu,
která bude míti za následek, že národ
náš odolá všem nebezpečím,
která na něj se všech stran jsou nastražena,
a že se dovede se všemi svými nepřáteli
spraviti. (Tak jest!)
A měl-li bych ke konci vysloviti svůj názor
na vládní prohlášení, řeknu:
Vládní prohlášení, pokud dotýká
se případu svatogotthardského, odpovídá
i našim názorům. Připojuji k tomu: Je
potřebí, aby vládní strany také
ve svém tisku tuto věc zastávaly a autoritu
Svazu národů držely. (Výkřiky
posl. Moudrého.) Ale poněvadž zde nejde
jenom o tento případ, nýbrž o dva, prohlašuji,
že pouze tenkráte můžeme míti důvěru
k vládě, jestliže najde odvahu, aby se také
spravila s vnitřním nepřítelem a aby
z případu Tukova vyvodila důsledky!
(Výborně!)
Vážená sněmovno! Bylo to za doby světové
války, kdy ve Francii byly různé obtíže,
kdy bylo jednáno o rozmanitých podezřeních;
to pak vedlo k tomu, že nastolena byla vláda Clémenceau-ova,
onoho min. předsedy francouzského, který
Francii zachránil, a vyhrál válku. Min. předseda
Clémenceau v prohlášení, které
tenkráte měl, prohlásil: Nebudu trpěti
žádnou zradu, ani polozradu! (Potlesk. - Výkřiky
posl. Mikulíčka, Moudrého a Zeminové.)
Bude-li naše vláda míti odvahu postupovati
podle tohoto hesla, bude-li míti odvahu postaviti se proti
každé zradě a polozradě, stejně
zleva jako zprava, pak, prosím, se nevyhýbáme
spolupráci s ní. (Výborně! -
Potlesk čsl. socialistických poslanců.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Dalším řečníkem je pí.
posl. Landová-Štychová. Uděluji
jí slovo.