10. Resoluční návrh posl. Bergmanna,
dr Patejdla, Zeminové a druhů:
Vláda se vybízí:
1. aby povolila četnictvu volnou nepolitickou odborovou
organisaci, jakož i všechna jiná kulturní,
hospodářská a sociální kolektivní
podnikání,
2. aby při provádění §u 148 platového
zákona upravila "četnický přídavek"
(§ 12 zákona č. 186/1920) na jednotnou výši
pro všechny příslušníky četnictva
obnosem 4000 Kč ročně, jakož i aby zvýšila
vedlejší požitky četnictva o 100% a zavedla
u četnictva odměny za práci přes čas,
3. aby předložila návrh zákona o kárném
řízení a disciplinárním právu
pro československé četnictvo,
4. aby vytvořila při ministerstvu vnitra poradní
sbor pro služby bezpečnostní a v něm
projednala obnovu a zčeštění platných
předpisů podle názorů praktiků
s ohledem na jiné poměry státoprávní,
5. aby konečně vydala prováděcí
nařízení k zákonům: a) o četnictvu
č. 299/1920, b) k zákonu četnicko-pensijnímu
č. 153/1923 a odstranila dosavadní nezákonnou
praxi ohledně připočtení 10 let do
pense a ohledně přiznávání
přídavku za zranění a zaopatření
invalidního,
6. aby předložila návrh zákona, jímž
by sjednotila všechny sbory bezpečnostní pod
jednotné vedení s voleným členem parlamentu
v čele,
7. aby pomáhala odstraňovati nezaměstnanost
i tím, že upraví pracovní poměry
u četnictva podle zásad osmihodinové doby
pracovní odměnou práce přes čas,
povolením čtyř volných dnů
v měsíci k obstarávání osobních
věcí, hlavně však že doplní
dnešní stav na stav systemisovaný,
8. aby ze zabraného pozemkového majetku přikázala
dva, nebo více příhodných zámků
a tak pod. pro zřízení rekonvalescentních
domů pro četnictvo a tak umožnila uzdravení
těch četnických gážistů,
kteří slibují uzdravení, a tím
snížila náklady na mladé pensisty četnické,
9. aby předložila návrh zákona, jímž
se přiznává právo četnických
gážistů na místa v civilní státní
službě, když ke službě u četnictva
se stali neschopnými a jsou fysicky k jiným službám
schopni.
11. Resoluce posl. Brodeckého a soudr.:
Ministerstvo vnitra se vybízí:
1. aby konečně vydalo prováděcí
nařízení k zákonům: a) o četnictvu
č. 229/20, b) k zákonu četnicko-pensijnímu
č. 153/23 a v něm odstranilo nesrovnalosti, kterými
se dnešní praxe množí,
2. aby poskytlo všem četnickým gážistům
peněžní výpomoc na nakoupení
výstrojních součástek vycházkových,
jak je nařídilo výnosem ze dne 17. února
1927, č. 77.795, aspoň v tak úměrné
míře, jako podobnou výpomoc poskytlo svým
gážistům při stejné příležitosti
ministerstvo národní obrany už po dvakráte,
3. aby ustanovilo právo každého četnického
gážisty na výměnu služebního
místa po dvouleté službě v místech
nehostinných, nekulturních, nebo svojí drahotou
proslulých do oddílů dle jeho volby a toto
přemístění provádělo
podle zásad přemístění z důvodů
služebních,
4. aby zastavilo praxi upírání výchovného
na nevlastní děti četnických gážistů
jen z těch důvodů, že žena takového
četnického gážisty je fysicky zdráva
a proto prý už k výživě svého
dítěte je schopna,
5. aby při soustředěních četnictva
vybavilo velitele takového oddílu dostatečnými
finančními prostředky k poskytování
záloh těm četnickým gážistům,
kteří jsouce ženatí, nemohou čekati
i tři měsíce na likvidaci beztak nízkých
diet nebo výloh cestovních, které musili
předem hraditi a tím státu půjčiti,
6. aby zrušilo povinnost ku pohotovostní službě
na těch četnických stanicích, kde
není přítomno nebo ke službě
schopno více jak 5 četnických gážistů,
7. aby ve smyslu judikatury Nejvyššího správního
soudu přiznalo právo na započtení
válečných pololetí (válečných
let) do platového postupu i do pense i u těch četnických
gážistů, kteří vykonavše
domobraneckou přísahu za války, byli bez
vlastní žádosti odveleni k válečným
úkonům do továren pod vojenským dozorem
a tam pracovali za tehdejší plat dělnický,
jsouce jinak domobranci v plné povinnosti.
12. Resoluční návrh posl. Bergmanna,
dr Patejdla, Zeminové a druhů:
Ministerstvo vnitra se vybízí, aby:
1. poskytlo všem četnickým gážistům
příspěvek na vycházkovou výstroj,
jejíž nošení samo nařídilo
výnosem ze dne 17. února 1927, č. 77.795,
v takové míře, jako poskytlo ministerstvo
národní obrany svým gážistům
už dvakráte při stejné příležitosti,
2. neodpíralo výchovné na nevlastní
děti četnických gážistům
jen z toho důvodu, že žena těchto gážistů
- vlastní matka takových dětí - je
fysicky schopna vydělati na výživu dítěte,
3. stanovilo pevně právo těch četnických
gážistů na přemístění
od oddílů podle vlastní volby, kteří
nejméně dva roky konali službu v obvodech nehostinných
nebo svojí drahotou proslulých,
4. zrušilo povinnost "držeti pohotovost" na
stanicích s méně jak 5 muži v době
normálních bezpečnostních poměrů
v obvodě a zavedlo odměnu za konání
služby pohotovostní,
5. zrušilo rozkaz zemského četnického
velitelství v Bratislavě č. 8258 z 5. února
1926, jímž zavedly se zbytečné "hospodářsko-správní"
přehlídky stanic,
6. při soustředěních četnictva
vybavilo velitele takového oddílu dostatečnými
finančními prostředky ku poskytování
záloh těm četnickým gážistům,
kteří, jsouce ženatí, nemohou čekati
i tři měsíce na likvidaci beztak nízkých
diet nebo výloh cestovních, které museli
předem hraditi a tím státu půjčiti,
7. ve smyslu judikatury Nejvyššího správního
soudu přiznalo právo na započtení
válečných pololetí (válečných
let) do platového postupu i do pense i u těch četnických
gážistů, kteří vykonavše
domobraneckou přísahu za války, byli bez
vlastní žádosti odvedeni ku válečným
úkonům do továren pod vojenským dozorem
a tam pracovali za tehdejší plat dělnický,
jsouce jinak domobranci v plné povinnosti.
13. Resoluční návrh posl. Bergmanna,
dr Patejdla, Zeminové a druhů:
Vláda se vybízí, aby:
1. strážní přídavek zvýšila
pro stráž bezpečnosti na 3000 Kč, pro
gážisty mimo služební třídy,
a 4200 Kč pro úředníky,
2. přídavek na byt (příbytečné)
přiměřeně zvýšila a přiznala
jej všem členům sboru stráže uniformované
i neuniformované, pokud jako svobodní nejsou kasernováni
nebo pokud nepoužívají služebního
bytu,
3. jako zvláštní osobní přídavky
stanovila a zvýšila hodnostní přídavek
v částce 2004 Kč pro obvodní inspektory
I. a 1008 Kč pro obvodní inspektory II. třídy,
přídavky velitelů a to: u velitelů
oddělení na 1800 Kč, u velitelů sborů
3600 Kč, v Praze na 4800 Kč,
4. uložila nové zpracování služebního
řádu na modernějších a skutečně
demokratických zásadách za spoluúčasti
odborových organisací. Zejména, aby ihned
zrušila ustanovení o 13 službách 24hodinových
ve 30 dnech,
5. pro bezpečnostní stráž dala postaviti
obytné domy ze státních prostředků.
Předseda (zvoní): Dávám
slovo k doslovu zpravodaji výboru ústavně-právního,
p. posl. d r Králíkovi.
Zpravodaj posl. dr Králík: Slavná
sněmovno! V debatě, která se rozvinula při
projednávání usnesení senátu
k vládnímu návrhu zákona, jímž
se doplňují a mění zákony o
četnictvu a sborech stráže bezpečnosti,
promluvila řada pánů poslanců, z nichž
obzvláště řečníci strany
komunistické použili této příležitosti
k útoku na četnictvo, k útoku na orgány,
které, jak j sem ve svých úvodních
slovech řekl, v prvé řadě hledí
plněním předpisů služebních
zachovávati klid, mír a veřejnou bezpečnost
v našem státě. Mluvilo se hodně o tom,
že oprávnění, kterého touto osnovou
zákona dostává se četnictvu, totiž
oprávnění k tomu, kdy smí užíti
zbraně, bude zneužíváno, mluvilo se
o tom, jak četníci svévolně střílejí
do lidí, mluvilo se o tom, že četník
užitím zbraně již zabíjí.
Pánové zapomněli, že užití
zbraně četnictvem je vázáno přísnými
předpisy služebních instrukcí pro četnictvo,
zapomněli na to, že po každém užití
zbraně je vyšetřování jak se
strany úřadů soudních, tak i politických,
zapomněli na to, že ospravedlnění musí
býti podáno ministerstvu vnitra i v tom případě,
když četník soudem vyšetřovaný
byl uznán nevinným. Četnické instrukce
mluví o tom, kdy četník smí užíti
zbraní, promlouvají o tom i směrnice pro
vojenské asistence v §u 2, podle kterých vojsko
smí užíti zbraní jen v tom případě,
když se na ně střílí, jsou-li
napadeni skutečným vztažením ruky jedné
nebo více osob, napírají-li na ně
srocení v nepřátelském úmyslu
se zbraněmi v ruce, nebo vůbec ozbrojeni předměty,
sloužícími k zesílení napadení,
napírají-li na ně srocení, třebas
i bez viditelného ozbrojení tak, že hrozí
svým přiblížením zbaviti asistenční
oddíl akční volnosti nebo obmeziti ať
už jakýmkoli způsobem nebo v jakékoli
míře osobní svobodu jeho členů.
To je předpis, který platí pro uzavřené
oddíly. Pro jednotlivého četníka,
který koná službu, platí předpis
služebních instrukcí četnických
§u 65, kde se výslovně praví, že
četník... (Posl. Langr: Trochu se namáhejte,
pane doktore, my neslyšíme!) Prosím vás,
nemluvte vy, pane kolego, a budete slyšeti. Nebudu vás
překřikovat, když se bavíte. (Výkřiky
posl. Zeminové.)
Předseda (zvoní): Prosím pana
řečníka, aby pokračoval.
Zpravodaj posl. dr Králík (pokračuje):
Četník smí použíti zbraně,
jak již bylo zprvu uvedeno, jen za náležité
opatrnosti, t. j. co možno s největší
šetrností a teprve tehdy, když selhaly prostředky
mírnější.
Tyto prostředky jsou: 1. při zprotivení:
a) napomenutí pronesené hlasem rozkazovacím;
b) zatčení a c) přiložení svěracích
řetízků. 2. Při zamýšleném
pokusu o útěk: a) napomenutí; b) pronásledování
prchajícího honěním a c) vyzvání
osob nahodile přítomných, aby byly nápomocny
k jeho dopadení.
Co možno největší šetrností
se rozumí, že, je-li četník přepaden
nebo protiví-li se mu kdo, musí býti pouze
jeho úmyslem, aby učinil útočníka
k odporu, při pokusu o útěk pak nebezpečného
zločince k útěku neschopným. Tedy,
pánové, týmiž instrukcemi, které
jste měli příležitost si prostudovati,
jsou vyvráceny vaše námitky, které jste
proti tomu měli.
Pan posl. dr Koberg projevil obavu, že snad bude zneužíváno
toho výrazu "nebezpečný zločinec".
Tedy i o tomto termínu jasně praví četnické
instrukce v §u 65, že "za zločince nebezpečného
pokládána buď osoba, která od příslušného
úřadu byla četníkovi jako nebezpečný
zločinec označena, nebo již dlužno z jiných
nepochybných okolností důvodně pokládati
za obzvláště nebezpečnou státu,
osobě nebo cizímu majetku". Tedy to jsou výtky,
které oposice kladla četnictvu všeobecně.
Potom byly zde ještě námitky druhé a
pochybnosti na př. pana kol. Bergmanna, co se týče
požitků a ustanovení o požitcích
v navržené předloze. Tedy důvodová
zpráva ústavně-právního výboru
praví, že "Zvláštními předpisy"
o služebních platech příslušníků
četnictva v činné službě, jakož
i o platech odpočivných a zaopatřovacích
(§ 25a) míněny jsou především
platový zákon č. 103/1926 Sb. z. a n., pak
zákon o odpočivných a zaopatřovacích
požitcích jakož i řada předpisů,
zakládajících se z valné části
na usnesení vlády, jimiž jsou upraveny vedlejší
požitky příslušníků četnictva,
jako stravné, přídavek za odhalení,
oděvné, výlohy cestovní a stěhovací,
učitelský přídavek a pod. Tedy vláda
se opravňuje, aby tyto vedlejší požitky
upravila vládním nařízením,
poněvadž požitky hlavní jsou upraveny
platovým zákonem.
Pokud se týče pozměňovacích
návrhů, které byly podány jednotlivými
pány poslanci, prosím slavnou sněmovnu, aby
je zamítla. Pokud bylo možno, bylo jim vyhověno
v ústavně-právním výboru jak
senátu, tak také poslanecké sněmovny
již schválením příslušných
resolucí, jichž přijetí slavné
sněmovně doporučuji. (Souhlas.)
Předseda (zvoní): Přistoupíme
ke hlasování.
Zákon tento má 3 články, nadpis a
úvodní formuli.
Ježto podány byly pozměňovací
návrhy, míním dáti hlasovati takto:
Nejprve o návrhu posl. Hakena, aby se přes
předlohu přešlo k pořadu.
Bude-li zamítnut tento návrh, hlasovali bychom o
návrhu posl. Brodeckého na vrácení
resp. přikázání výboru soc.-politickému.
Bude-li tento návrh zamítnut, budeme hlasovati o
osnově samé meritorně.
Nejprve bychom hlasovali o článku I, a to v úpravě
pozměňovacích návrhů posl.
Brodeckého a soudr.; bude-li zamítnuta, v
úpravě pozměňovacího návrhu
posl. Pika a soudr.; bude-li zamítnuta, v úpravě
pozměňovacích návrhů posl.
Grünznera a soudr.; bude-li zamítnuta, v úpravě
eventuálních návrhů posl. Grünznera
a soudr.; bude-li zamítnuta, v úpravě
pozměňovacích návrhů posl.
Bergmanna, dr Patejdla, Zeminové a druhů;
bude-li zamítnuta, v úpravě eventuálního
návrhu posl. Bergmanna, dr Patejdla, Zeminové
a druhů; bude-li i ta zamítnuta, budeme o čl.
I hlasovati podle zprávy výborové.
O čl. II, III, nadpisu a úvodní formuli zákona
hlasovali bychom podle zprávy výborové.
Jsou proti přednesenému pořadu hlasování
nějaké námitky? (Nebyly.)
Není jich. Budeme tedy hlasovati, jak j sem uvedl.
Prosím paní a pány poslance, aby se posadili
na svá místa. (Děje se.)
Sněmovna je schopna se usnášeti.
Kdo souhlasí s návrhem posl. Hakena, aby
se přes předlohu přešlo k pořadu,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut. (Výkřiky
komunistických poslanců.)
Kdo souhlasí s návrhem posl. Brodeckého
na vrácení resp. přikázání
předlohy výboru soc.-politickému, nechť
zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut. (Výkřiky
posl. Bolena. - Předseda zvoní.)
Prosím o klid.
Kdo souhlasí s čl. I v úpravě pozměňovacích
návrhů posl. Brodeckého a soudr.,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Úprava tato je zamítnuta.
Kdo souhlasí s tímto článkem v úpravě
pozměňovacího návrhu posl. Pika
a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Rovněž tato úprava je zamítnuta.
Kdo souhlasí s tímto článkem v úpravě
pozměňovacích návrhů posl.
Grünznera a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je menšina. Tato úprava je zamítnuta.
Kdo souhlasí s tímto článkem v úpravě
eventuálních návrhů posl. Grünznera
a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. I tato úprava je zamítnuta.
Kdo souhlasí s čl. I v úpravě pozměňovacích
návrhů posl. Bergmanna, dr Patejdla, Zeminové,
a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Tato úprava je zamítnuta.
Kdo souhlasí s tímto návrhem v úpravě
eventuálního návrhu posl. Bergmanna,
dr Patejdla, Zeminové a druhů, nechť zvedne
ruku. (Děje se.)
To je menšina. Úprava tato je zamítnuta.
Kdo nyní souhlasí s čl. I podle zprávy
výborové, nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je většina. Čl. I je schválen
podle zprávy výborové.
Kdo nyní souhlasí s čl. II, III, nadpisem
a úvodní formulí zákona podle zprávy
výborové, nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je většina. Čl. II, III, nadpis a úvodní
formule zákona jsou schváleny podle zprávy
výborové.
Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu
zákona ve čtení prvém, a to
ve znění shodném s předchozím
usnesením senátu.
Druhé čtení navrhnu na pořad příští
schůze.
Tím vyřízen je první odstavec pořadu.
Měli bychom nyní přistoupiti k projednávání
odst. 2 pořadu schůze. Byl jsem však požádán,
aby pořad byl přesunut tím způsobem,
že bychom ihned přistoupili k projednávání
odst. 4.
Nebude-li námitek, projednáme odst. 4. pořadu.
Posl. Haken: Navrhuji, aby byl pořad dodržen.
Předseda (zvoní): Pan posl. Haken
činí námitku a navrhuje, aby byl pořad
dodržen.
Kdo souhlasí s návrhem p. posl. Hakena, prosím,
aby zvedl ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
Budeme tedy postupovati, jak jsem prohlásil.
Přistoupíme tudíž k projednávání
odst. 4, jímž je:
4. Zpráva výborů ústavně-právního
a rozpočtového k usnesení senátu (tisk
1223) o vládním návrhu zákona (tisk
sen. 445 a 476) o zřízení nucených
pracovních kolonií a o změně některých
ustanovení trestního práva (tisk 1350).
Zpravodajem výboru ústavně-právního
je p. posl. dr Králík, zpravodajem výboru
rozpočtového p. posl. Rýpar. (Výkřiky
komunistických poslanců. - Hluk. - Komunističtí
poslanci pískají a buší do stolků.)
Prosím o klid.
Dávám slovo zpravodaji ústavně-právního
výboru, p. posl. dr Králíkovi. (Výkřiky
komunistických poslanců. Trvalý hluk.)
Zpravodaj posl. dr Králík: Slavná
sněmovno! Události posledních let prokázaly...
(Hluk. - Výkřiky posl. dr Sterna.)
Předseda (zvoní): Volám p.
posl. dr Sterna k pořádku.
Zpravodaj posl. dr Králík (pokračuje):
... že proti zahálčivým a jiným
nesociálním a antisociálním živlům
je nutno podniknouti na ochranu společnosti vážné
kroky. Osnova zákona, kterou právě projednáváme,
připouští proti těmto živlům
nová opatření zabezpečovací
(Stálé výkřiky komunistických
poslanců, kteří buší do lavic.
- Posl. Kršiak píská na píšťalku.)
Předseda (zvoní): Volám p.
posl. Kršiaka k pořádku. (Hluk.)
Zpravodaj posl. dr Králík (pokračuje):
... a doplňuje v tomto směru zákony již
platné. Na druhé straně hledí se přiblížiti
pokud možno v mezích platného právního
řádu k cílům, které si vytkla
přípravná osnova trestního zákona,
... (Hluk. - Posl. Kršiak píská na píšťalku.)
Předseda (zvoní): Volám pana
posl. Kršiaka po druhé k pořádku.
Zpravodaj posl. dr Králík (pokračuje):
... vypracovaná našimi odborníky trestního
práva, a jeví se tak vhodným přípravným
krokem k uskutečnění velké reformy
a unifikace trestního práva vůbec.
Nejdůležitějším zabezpečovacím
opatřením má býti podle projednávané
osnovy zadržení živlů, nebezpečných
veřejnému pořádku, v nucených
pracovních koloniích.
Zřízením těchto nucených pracovních
kolonií má býti doplněn nynější
systém donucovacích pracoven, sloužících
témuž účelu. (Stálé
výkřiky komunistických poslanců, kteří
buší do lavic. Posl. Kršiak píská
na píšťalku.)
Předseda (zvoní): Volám p.
posl. Kršiaka k pořádku. (Hluk.)
Zpravodaj posl. dr Králík (pokračuje):
Osnova zákona navazuje zde zcela účelně
na stav, jaký již dnes podle platného právního
řádu tu je, a svěřuje zřízení
nucených pracovních kolonií zemím.
Nucené pracovní kolonie mají býti
toliko zvláštním typem dnešních...
(Stálé výkřiky komunistických
poslanců, kteří buší do lavic.
- Posl. dr Stern píská na píšťalku.)
Předseda (zvoní): Volám p.
posl. dr Sterna po druhé k pořádku.
(Hluk.)
Zpravodaj posl. dr Králík (pokračuje):
... donucovacích pracoven. Kdežto však donucovací
pracovny jsou ústavy uzavřené, nucené
pracovní kolonie jsou myšleny jako zařízení,
v nichž osoby tam umístěné budou zaměstnány
hlavně prací na volném vzduchu. Již
toto postavení nucených pracovních kolonií
v celkovém systému zabezpečovacích
opatření, jak je uskutečněno platným
dosud zákonodárstvím, a souvislost těchto
kolonií s donucovacími pracovnami a možnost
přesunů káranců tam umístěných
činí bezpodmínečně nutným,
aby správa těchto kolonií i donucovacích
pracoven byla soustředěna v jedněch rukou,
a k tomu jsou povolány právě země,
jako tomu bylo až dosud. (Hlučně výkřiky
komunistických poslanců, kteří stále
buší do lavic. - Posl. dr Stern píská
na píšťalku.)