Tedy napřed se musí vzíti za podklad pensijní
základna, k tomu se připočte 20%, z toho
se vypočítá percentuálně pense
podle počtu služebních let a srovná
se s nynější pensí. Rozdíl znamená
příplatek. Ale to ještě není
ta procedura celá. Nyní se musí srovnávati
úhrn dosavadních požitků a úhrn
požitků nejvýš dosažitelných
podle lhůt časového postupu. Je-li rozdíl
mezi těmito dvěma úhrny, kdyby snad úhrn
podle této osnovy převyšoval úhrn podle
nejvýš dosažitelných požitků
časovým postupem, sníží se příplatek
který převyšoval tento nejvýš dosažitelný
úhrn. Tedy jistě je to procedura velmi komplikovaná,
která zatíží naši administrativu,
a staropensisté budou pravděpodobně ještě
dlouho čekati, než dostanou těch několik
korun, vyplývajících z této osnovy.
Dále přiznává osnova t. zv. doplňky
na minimální pensi. Zdá se mi, že tato
vymoženost se poněkud přeceňuje. Mám
také dojem, že i pánové referenti nevěděli
dosti dobře, jak se mají k osnově postaviti.
Z jejich referátů vycítil jsem pocit nejistoty,
aby totiž na jedné straně osnovu nepřechválili
a nemělo to snad důsledky v řadách
staropensistů, na druhé straně, aby snad
před námi přece jen mohli říci,
že osnova je dobrá a nemělo to důsledky
zde v parlamentě.
Doplňky na minimální pensi. Nutno si vzpomenouti,
proč byl do platového zákona z r. 1926 vložen
§ 155 a je iluse okamžitě pryč. §
155 byl vložen do platového zákona proto, že
autoři vládní osnovy byli si vědomi,
že by mohlo nastati zkrácení pensí novopensistů
proti staropensistům, čili že by se mohlo státi,
že ten, kdo by odcházel na základě nového
platového zákona do pense, že měl by
menší úhrnné požitky pensijní
než staropensista. Proto byl vložen § 155 do platového
zákona jako ochranný paragraf, aby tyto případy
nenastaly, aby novopensisté neměli méně
pensijních požitků než staropensisté.
Nyní se vykládá za velikou vymoženost,
když se § 155 recipuje také do této osnovy.
A tady bychom měli rádi tu statistiku, abychom věděli,
jaké je dobrodiní tohoto § 155 o minimálních
pensích. Je pravda, že podle starých předpisů
pensijní základny jsou daleko nižší,
ale zato jsou jednotné drahotní přídavky
vysoké a jsou jen vyšší příspěvky
na děti, než přiznává platový
zákon. Odtud plyne ta diference a bude plynouti nebezpečí,
že kdyby nebylo § 155, mohli by novopensisté
dostati úhrnné požitky menší než
staropensisté. Tedy i když oceňujeme tyto doplatky
na minimální pensi, přece jen nemůžeme
je přeceňovati, poněvadž nemáme
přehledu, kolika osob se toto dobrodiní týče.
Důvodová zpráva sice říká,
že prý se přiznává staropensistům
20%ní zvýšení pensijní základny,
tak jako prý si to staropensisté přáli.
Slavná sněmovno! Domnívám se, že
důvodové zprávy, zejména k vládním
osnovám, mají býti poněkud pečlivěji
vypracovány a nemá se v důvodových
zprávách operovati něčím nepravdivým.
Staropensisté si přáli 20%ní zvýšení
pensijní základny pro všechny, nikoho nevylučujíc,
kdežto osnova přiznává těchto
20% jenom některým staropensistům. (Slyšte!)
Tedy nechť se řekne v důchodové
zprávě pravda (Tak jest!) a neklame se veřejnost,
neklamou se staropensisté a neklame se parlament!(Výborně!
- Výkřiky.) Již jednou bychom si
musili vyprositi, aby se tímto způsobem před
parlamentem operovalo, aby se parlament tím klamal, poněvadž
víme, že nemáme zde tolik členů
zákonodárného sboru, kteří
by tuto komplikovanou, chaotickou materii mohli ovládnouti
a přesvědčiti se, je-li pravda, co důvodová
zpráva praví.
Je zde ještě mnoho nesrovnalostí, které
byly způsobeny předchozími zákony.
My jsme na všechny tyto nesrovnalosti jak v soc.-politickém,
tak také v rozpočtovém výboru poukázali
a předložili jsme také postupně pozměňovací
návrhy, jež mají odstraniti tyto nesrovnalosti,
způsobené některými předchozími
zákony na různých kategoriích staropensistů.
Bohužel, nenašli jsme u nynější vládní
majority tolik ochoty, pochopení a blahovůle jako
našlo 173 býv. rakouských generálů.
A jde zde přece o nejchudší z nejchudších,
o nejmenší z nejmenších, zejména
o vdovy, které byly některými zákonnými
opatřeními postiženy. Běží
zde o ty, kteří ve službách státu
a národa zešedivěli, běží
o ty, kteří byly pro své nacionální
cítění persekvováni, trestáni,
žalářováni; ale ti nenašli milosti
před zraky nynější vládní
majority, jako bývalí generálové.
A všechny naše pozměňovací návrhy
v tomto směru byly zamítnuty. (Slyšte!)
Předkládáme je znovu v plenu sněmovním,
aby plenum sněmovní o nich rozhodlo. Neděláme
si velkých nadějí, že snad v posledním
okamžiku se rozpomene vládní majorita a vykoná
také k těmto různým poškozeným
kategoriím svoji povinnost. (Výkřiky.)
Bylo zde předneseno několik přání,
která mají odůvodnění i v zákonech
a vydaných nařízeních. Přednesli
jsme v soc.-politickém i v rozpočtovém výboru
některé požadavky, týkající
se specielních kategorií i jednotlivých úseků
staropensistů. Potvrzuji, že vládní
majorita recipovala sice ustanovení §§ 159, 162
a 163 platového zákona i do této osnovy,
kteréžto paragrafy zmírňují tvrdá
ustanovení § 17 zák. 286 o kumulaci požitků,
ať již pro pensisty nebo rentisty, ale myslím,
že ani efekt této recipace nebude veliký, ne-li
žádný.
Fakt je, že osnova úplně přešla
mlčením i otázku úpravy pensí
samosprávného zaměstnanectva, a že nakonec
vládní majorita spokojila se s odhlasováním
resoluce, která nijak nezavazuje nikoho, resoluce, která
nemá valné ceny - a my již máme trpké
zkušenosti, jak se vyhovuje resolucím Národního
shromáždění. Jest tím více
litovati, že vládní majorita neuznala za vhodné,
aby se v osnově byla postarala o to, aby mohly býti
také upraveny pense těch, kteří celý
život ztrávili v naší samosprávě,
jež za býv. Rakouska zůstala jediným
znakem naší samostatnosti.
Staropensisté domáhají se, aby konečně
byl také vydán nový pensijní zákon,
který by vyřešil nejen nesrovnalosti mezi jednotlivými
druhy pensistů, nýbrž odstranil také
chaotičnost a zastaralost pensijních předpisů
a umožnil rychlejší a hladší administrativu
pensijního etátu, poněvadž máme
sta i tisíce příkladů a případů,
že pensisté čekají na poukaz své
pense ne 3 měsíce, nýbrž také
12 až 15 měsíců. (Slyšte!) Poněvadž
materie je komplikovaná a starší zapracovaní
úředníci odcházejí ze státní
služby anebo svěřují se jim jiné
úkoly a noví úředníci nemohou
tak brzy vniknouti do této složité materie,
stává se, že právě z nedostatku
důkladně připravených úředníků
dochází k nedopatřením, která
se velice těžce napravují, zejména když
celá pensijní likvidatura slučuje se v zemských
finančních ředitelstvích ze všech
resortů a také zemská finanční
ředitelství nejsou dotována dostatečným
personálem, takže celá agenda vázne.
Nechápu, proč je zapotřebí, aby resort
vyměřoval pense sám a pak ještě
k formálnímu schválení putoval celý
akt na zemské finanční ředitelství,
kde si odleží 8, 10 i 12 měsíců
a pensista nebo vdova se nemůže dočkati svých
požitků.
My jsme v říjnu 1926 naléhavě interpelovali
vládu, aby konečně byl vydán nový
pensijní zákon, který by všechny tyto
nedostatky odstranil. Vláda odpověděla 25.
listopadu 1926 na tuto naši interpelaci, že jest její
snahou, aby práce spojené s přípravou
zákona byly skončeny pokud možno nejdříve.
Prosím, od té doby uplynula dlouhá řada
měsíců a my proto musíme nyní
znovu při této příležitosti vyzývati
vládu resolucí, aby s těmi přípravnými
pracemi si poněkud pospíšila, aby konečně
mohl se parlament zaměstnávati novým pensijním
zákonem. I když má osnova své nedostatky
a i když naše přání, tlumočená
v soc.-politickém i rozpočtovém výboru
v pozměňovacích návrzích, byla
odmítnuta, budeme pro tuto osnovu hlasovati, ne proto,
že bychom ji schvalovali, nýbrž že nechceme
odpírati staropensistům pomoc, byť i byla nedostatečná.
Ovšem to hubené sousto, které se touto osnovou
staropensistům poskytuje, zhořkne v ústech,
když se sloučilo projednávání
této osnovy s osnovou, proti níž je nejvyšší
odpor i v řadách staropensistů, jak bychom
mohli také prokázati z odborných listů,
s osnovou, která upravuje platy bývalých
rakouských generálů. Zatím co se staropensistům
- a to ještě jen některým - dostává
20% příplatku k pensi, má se touto osnovou
dostati bývalým rakouským generálům
až 127% zvýšení jejich dosavadních
pensí. (Slyšte!)
Vážení pánové, nedávno
jeden list přinesl takové exotické zprávy
z poštovní služby. Byl to "Večerní
list" bývalého ministra pošt a telegrafů
Stříbrného, který také
mezi jiným napsal, že r. 1919 byla zpragmatisována
jedna velká úřednická skupina v poštovních
službách. Běželo o 10.000 osob, kterým
se nedalo nic jiného, než co jim před tím
již rakouská republika dala. Náklad na tento
pragmatisacní zákon činil pouhých
7 mil. Kč pro 10.000 lidí. Této zprávy
chytly se všechny listy občanských stran a
psaly o této kategorii, jako by se jí bylo dostalo
něco, co jí po zákonu nepatřilo. Sáhly
dokonce k výčitkám, nad kterými se
člověk mající smysl pro sociální
spravedlnost musí začervenati. (Výborně!)
Ale tytéž listy nenašly slovíčka
odsouzení, když rakouští generálové
dostávají až 127% zvýšení
pensi. (Výkřiky.)
Vážení pánové, nedivte se, že
zhořkne toto sousto staropensistům, když vidí,
jak se zachází s nimi a jak se zachází
s těmi, kteří ve světové válce
statisíce našich českých lidí
hnali do fronty; zatím co oni se ulejvali a za frontou
hýřili, musili naši lidé obětovati
na jejich rozkaz životy. Lidé, kteří
odsoudili našeho Kotka a Kratochvíla, kteří
odsoudili rumburské vzbouřence, kteří
odsoudili Kudrnu, ti lidé dostávají dnes
od Československé republiky present 127% zvýšení
svých čtyřiadvacetitisícových
pensí, ze kterých prý nemohou vyžíti.
Kolik desítek tisíc máme ve státní
správě lidí poctivých a svědomitých,
kteří musí ne 8, nýbrž 10 i více
hodin denně, ve dne i v noci, ve svátek i ve všední
den pracovati poctivě pro stát - mají četnou
rodinu a musí vyžíti se 600 a 800 Kč
měsíčně.
Vážení pánové! Příznakem
a důkazem, že se v naší republice příliš
rychle zapomíná, je, jestliže jako preludium
k oslavě desetiletí naší svobody a samostatnosti
upravujeme takovýmto způsobem pense těm,
kteří stáli proti nám v zápase,
kteří si nepřáli samostatnosti a svobody
českého národa. Nemůže se nikdo
diviti, jestliže právě tato osnova vyvolala
v našem klubu největší vzrušení,
poněvadž nemůže nám nikdo upříti,
že my právě jsme přinesli myšlence
samostatnosti a svobody českého národa nejvíce
obětí. (Výborně! - Potlesk
poslanců čsl. strany nár. socialistické.)
Místopředseda Horák (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl. Grünzner.
Dávám mu slovo.
Posl. Grünzner (německy): Slavná
sněmovno! Nynější vládní
strany považovaly za účelné, aby obě
vládní osnovy, zákon o 20%ním zvýšení
starých pensí a o zvýšení pensí
generálských, lépe řečeno o
zdvojnásobení těchto pensí, byly ve
sněmovně společně projednávány
a vyřízeny. Mohli bychom říci, že
občanské strany učinily dobře, že
se obě tyto předlohy projednávají
ve sněmovně současně. Tím se
opravdu zřejmě objeví občansko-kapitalistický
třídní charakter nynější
vládní většiny každému,
zvláště však oklamaným pensistům,
státním a veřejným zaměstnancům
nižších kategorií. Tak zvaným staropensistům
za užitečnou a produktivní práci pro
celek, konanou celý věk lidský, přídavek
20%ní k jejich hladovým pensím, kapka na
horký kámen, vojenským generálům
za jejich činnost ničící lidi i majetek
zdvojnásobení jejich odpočivného.
Generálské pense mají býti zvýšeny
touto předlohou ze 24.000 až na 30.000 a 40.000 ba
i přes 50.000. (Výkřiky poslance Schweichharta.)
Jsou zmrzačení lidé u dráhy, kteří
dostávají hladovou rentu, méně než
100 Kč. Nynější vládní
většina nepomyslila ještě na tyto politování
hodné lidi, ačkoliv jsme ji opětovně
při různých příležitostech
o to upomínali. Nemá prostě peněz
na zlepšení těchto hladových rent. (Výkřiky
posl. Dietla.) Občanská vládní
většina nesežene ani peněz, aby vyhověla
požadavkům válečných invalidů,
jimž bylo existenční minimum sníženo,
a jimž byla renta zkrácena anebo dokonce zastavena,
mají-li nějaké zaměstnání,
nějaký výdělek; požadavku válečných
invalidů o zvýšení existenčního
minima nebylo dosud vyhověno. Ačkoliv svého
času tři německé vládní
strany společně s námi podaly návrh,
aby byla do rozpočtu zařazena dostatečná
částka na zlepšení rent válečných
invalidů, při posledním jednání
o tomto návrhu jej zamítly. Stejně tak chová
se občanská většina této sněmovny
k šedesátiletým osobám, které
nemohly býti pojaty do sociálního pojištění.
Těmto ubohým lidem, kteří rovněž
celý věk lidský stáli ve službách
celku a užitečně pracovali, měla býti
hozena almužna 500 Kč, kterou však z polovice
měly ještě platiti korporace samosprávné,
obce, a nyní znovu téměř milion pracujících
lidí má býti vyloučeno ze sociálního
pojištění, má býti ve stáří
ponecháno osudu. (Výkřiky posl. Hackenberga.)
Chudinská péče o tyto lidi má
býti nadále přenechána obcím,
ačkoliv vládní většina současně
příjmy obcí omezila. Tu by měl parlament
plniti svůj úkol, nikoliv však zvyšovati
generálské pense o 100 procent a více. Domníváme
se, že lidé s odpočivným 2000 Kč
měsíčně nebo 24.000 ročně
mohou přece vyjíti, i když nevedou skvělý
život. (Výkřiky posl. Hackenberga.) Tisíce
a tisíce zasloužilých státních
zaměstnanců, železničářů,
dělníků tabákových továren,
poštovních zaměstnanců atd. bylo vyhozeno
ze služby se žebráckou pensí. Pro ně
nenajde se potřebných peněz, aby jejich pense
byly zlepšeny.
Žádáme rozhodně, aby předloha
o zvýšení generálských pensí
byla vzata s denního pořadu, a pakli vládní
většina - a tu apeluji zvláště
zase na německé strany - neztratila již posledního
zbytku soucitu s lidem, musí tomuto požadavku vyhověti.
Ze 70.000 osob, kterých se dotýká předloha
o 20%ním přídavku, je více než
22.000 pensistů železničních z doby
předválečné, kterýžto
počet byl nesmyslnou restrikcí zvýšen
na 58.000. Tisíce a tisíce lidí v plné
duševní a fysické síle bylo bezohledně
vyhozeno a odsouzeno k nečinnosti. Také tito lidé
tak těžce postižení osudem potřebují
zlepšení svých požitků odpočivných.
Avšak ani pro ně nemá vládní
většina citu a nenajde také peněz na
úhradu takového vydání.
Pan kol. Feierfeil tu dnes vystoupil a mluvil také
o těch, kteří byli vyhozeni při restrikci.
K jeho vývodům se ještě vrátím.
Že se nynější vládní občanská
většina vůbec rozhodla něco učiniti
pro hladovějící staropensisty, a že
konečně nyní spatřila světlo
světa a je dnes ve sněmovně projednávána
osnova zákona o zlepšení nepatrných
pensí, která již po léta slavnostně
a určitě byla staropensistům slibována,
není naprosto zásluhou občanské vládní
většiny, zvláště nikoliv tří
německo-občanských vládních
stran, křesťanských sociálů,
zemědělců a živnostníků,
které by tak rády na své konto zapsaly tyto
zásluhy a vystupovaly před staropensisty jako záchranci
z nouze. Nutno dnes s tohoto místa důrazně
konstatovati, že by staropensisté jistě dlouho
ještě byli museli čekati, ba snad že by
se jim vůbec nedostalo ubohého zlepšení
odpočivných platů, kdyby vládní
strany nebyly musely konečně vyhověti neustálému
tlaku ve sněmovně i mimo ni. Během let požadovali
jsme v nesčetných návrzích a interpelacích
stále zrovnoprávnění staropensistů
s novopensisty, jako vůbec zrovnoprávnění
všech pensistů. Vláda však se vždy
úmyslně vyhýbala těmto oprávněným
požadavkům, a při všech dosavadních
úpravách aktivních i odpočivných
platů státních a jiných veřejných
zaměstnanců snažila se léčiti
zející ránu náplastí. Jako
červená nit táhne se snaha vlády vyhnouti
se všeobecné úpravě pensijních
požitků ve smyslu úplného zrovnoprávnění
a to všemi zákony od r. 1919, tak v zákoně
č. 541 ze dne 7. října 1919, č. 2
a 3 ze 17. prosince 1919, č. 222 z 9. dubna 1920, č.
99 z 3. března 1921, č. 394 z 20. prosince 1922,
č. 286, 287, 288 z 22. prosince 1924 a konečně
novými platovými zákony č. 103, 104
a 105 ze dne 24. června 1926. A dnes projednává
se a vyřizuje podle denního pořadu vládní
předloha o tak zvaném přídavku pro
některé státní a jiné veřejné
zaměstnance na odpočinku a pro pozůstalé
po takových zaměstnancích, kterou musíme
označiti zase za slátaninu. (Souhlas na levici.)
Nejhorší a nejpovážlivější
vada, kterou má předloha dnes projednávaná
a proti níž se ohrazujeme a stavíme s veškerou
rozhodností, jest to, že je z ní zcela jasně
viděti, že nynější občanské
vládní strany v otázce úpravy odpočivného
staropensistů nechtějí jíti dále,
než k přiznání 20%ního přídavku
dle této neblahé předlohy. Takovou úpravou
odpočivného budou staropensisté bolestně
zklamáni, a již dnes můžeme předvídati,
jaké hluboké roztrpčení vyvolá
v jejich již tak utrápených srdcích
toto nové odstrčení a ponížení.
Pan ministr financí dr Engliš ve svém
výkladu ze dne 14. října 1926 k státnímu
rozpočtu na r. 1927 již ohlásil, že má
na mysli jenom výpomoc pro staropensisty, tedy nikoliv
zrovnoprávnění s novopensisty, a dále
v souvislosti s péčí o invalidy výslovně
poznamenal, že stát není nějakým
pojišťovacím ústavem proti úrazu.
Téměř již před 1 1/2
rokem, tedy v době, kdy vstoupily do vlády tři
německo-občanské strany tak zvané
aktivistické, bylo možno poznati z projevů
p. ministra financí jako mluvčího záměrů
a vůle německo-české občanské
vládní většiny, jak nazírá
nehumánně a nemilosrdně kapitalisticky orientovaná
dnešní občanská vláda na povinnosti
státu, tedy celku, vůči velikému množství
nezámožných lidí a jak je zamýšlí
splniti vůči těm, kteří své
duševní a fysické síly spotřebovali
ve věrném a svědomitém plnění
povinností po celý lidský věk nebo
dokonce obětovali své údy a své zdraví
kapitalistickému státu.
Pan zpravodaj o této osnově, pan posl. Navrátil,
odpověděl nám při poradě o
ní v soc.-politickém výboru 31. ledna t.
r. na naše oprávněné námitky
a výstrahy, jakož i na naše zlepšovací
návrhy, že staropensisté souhlasí s
úpravou svých pensí dle této osnovy,
a jsou spokojeni s 20% ním přídavkem. Myslím,
že by bylo panu posl. Navrátilovi těžko
podati konkretní důkazy pro toto své tvrzení,
leč že při tom měl na mysli jenom ty
pensisty, kteří dostávají vyšší
pense a u nichž tedy 20%ní příplatek
snad bude dělati několik tisíc korun. Tito
pensisté však tvoří jenom malou část
z celkového počtu asi 70 tisíc lidí,
jichž se předloha týká. Převážná
většina pensistů má odpočivné
platy velmi malé a pan zpravodaj mi odpustí, řeknu-li,
že mně připadá přímo lehkomyslným
a neodpovědným, chce-li předlohu odůvodniti
a k přijetí doporučiti tím, že
se opírá o malou skupinu osob s většími
požitky pensijními a beze všeho prohlašuje
všeobecně, že s tím staropensisté
souhlasí a jsou spokojeni. Mohl bych mu dokázati
opak nesčetnými příklady, chci tak
učiniti však jen na jednom případě.
Mám tu opis žádosti pensionované učitelky,
kterou tato učitelka poslala panu ministru financí.
Tato pensionovaná učitelka ulehčuje v dopise
svému stísněnému srdci, při
čemž zvláště zdůrazňuje,
že příplatkem 20%ním k pensijní
základně budou zase jen nejvíce zkráceni
nouzi trpící staropensisté, jak tomu bylo
na př. při úpravě zákona č.
287 a 288 z prosince 1924. Tehdy dostala tato pensionovaná
učitelka ke své malé pensi 500 Kč
zlepšení celé 4 Kč, (Německé
výkřiky: Slyšte! Slyšte!), kdežto
na př. vdova vyššího úředníka
s vdovskou pensí asi 1000 Kč dostala příplatek
720 Kč. (Různé výkřiky.)
Takové rozdíly objeví se zase nyní
i při provádění projednávaného
zákona. Nezůstane tedy jen při starém
bezpráví, které vzniklo tím, že
staropensisté nebyli na roveň postaveni novopensistům,
nýbrž připojuje se k tomu bezpráví
nové. V §u 8 předlohy ustanovuje se pro duchovní
kongruálních církví (Různé
výkřiky.) paušální příplatek
do výše 3000 Kč k odpočivnému.
Považovaly-li vládní strany při stanovení
zásad této předlohy za nutné a možné,
aby takový paušální příplatek
byl poskytnut duchovním, pak mohlo se to zajisté
státi stejným způsobem všeobecně
i pro staropensisty. Z tohoto ustanovení vidíme
jasně klerikální vliv v nynější
vládní většině. (Posl. Hackenberg
[německy]: Proto se o to tak zasazuje Feierfeil!) Feierfeil
tu také vystoupil místo pana Krumpeho, který
jinak účastní se schůzí pensistů,
aby pan Krumpe nebyl vydán útokům,
které by se jistě proti němu obrátily.
Klerikálové a z nich zvláště
zase německá křesťansko-soc. strana
lidová nabízeli se při všech naskytujících
se příležitostech staropensistům a pensistům
vůbec a přísahali jim, že se zasadí
o spravedlivou a uspokojivou úpravu jejich odpočivného.
(Posl. Schweichhart [německy]: Pak přísahali
křivě!) Na tom jim nezáleží.
Při tom patrně nejvíce myslili na duchovní
jakožto na své nejspolehlivější
agitátory pro stranu, aby tito měli na tomto světě
lepší život, zatím co sami utěšují
velkou masu oveček jimi mámených poukazem
na lepší život na onom světě. Avšak
v hlavách lidí klamaných, mámených
a sváděných od klerikálů a
křesťanských sociálů počíná
již rozbřeskovati a jasniti se. Účinky
této osnovy přispějí více než
sto výkladů na schůzích a časopiseckých
článků k tomu, že i staropensisté
a pensisté vůbec, pokud dnes ještě jsou
pod vlivem klerikální a křešťansko-sociální
ideologie, rozeznají své pravé přátele
od falešných, kteří je jenom jako hlasující
stádo při volbách svedli a jich zneužili,
aby byla rozmnožena a upevněna klerikální
moc v zájmu kapitalismu. Jak německá křesťansko-sociální
strana lidová myslí a soudí o dnešní
hospodářské situaci staropensistů
a o jejich oprávněných požadavcích
zlepšení, toho přesvědčivým
důkazem jsou výroky vynikajícího vůdce
a nynějšího pana ministra spravedlnosti prof.
Mayra-Hartinga ve schůzi v lednu 1927 v Chomutově.
Pan ministr spravedlnosti Mayr-Harting zabýval
se v této schůzi také otázkou staropensistů
a prohlásil, že kdyby návrhy sociálních
demokratů byly přijaty, že by pensisté
mohli žíti v nadbytku a hojnosti. Na to obrátil
se jeden pensista na pana ministra spravedlnosti a tento mu odpověděl
dalším dopisem, kde mezi jiným přiznává,
že skutečně použil tohoto obratu. Avšak
líčí věc takto: "Avšak jako
vždy tak i v Chomutově jsem prohlásil, že
já a moji přátelé učinili jsme
a učiníme všechno, abychom podle možnosti
zlepšili osud pensistů a především
způsobili ponenáhlé zrovnoprávnění
všech pensí. Současně jsem řekl"
- praví pan ministr spravedlnosti - "že my, kteří
patříme k vládní většině,
máme proto těžší postavení,
poněvadž při splnění takových
přání, musíme počítati
s prostředky (daněmi), jež jsou k disposici,
že naopak oposice může lehčeji podávati
neobmezené návrhy, které by dokonce mohli
dovoliti pensistům, aby žili v hojnosti a v nadbytku,
poněvadž oposice podává takové
návrhy namnoze jenom z důvodů demagogických,
aniž při tom musí přemýšleti,
jak se na splnění takových přání
opatří peníze." Budu se tím ještě
zabývati, s jak lehkým srdcem souhlasily německé
vládní strany, když šlo o výzbrojní
fond a že si tu nedělaly zvláštních
starostí. Také o tom ještě promluvím,
zda naše návrhy mohou býti označovány
za demagogické, a dáme vám znovu příležitost
ukázati, zda vážně jste ochotni zlepšiti
osud pensistů. (Výkřiky posl. Hackenberga.)
Při všech svých návrzích
na úpravu pensí vždy jsme také projednávali
otázku úhrady a poukazovali na to, kde možno
peníze opatřiti, aby byl zlepšen smutný
los staropensistů. (Výkřiky na levici.)
Další důkaz, jak povrchně, lehkomyslně
a demagogicky vystupovala právě křesťansko-sociální
strana ve věci úpravy pensí vůči
staropensistům, podávají také vývody
pana kolegy Krumpeho z minulého roku 11. května
ve valné hromadě svazu v Litoměřicích.
Pan Krumpe tehdy uveřejnil v časopise "Nordböhmische
Volkspost" článek podepsaný značkou
"k", v němž se vychvaloval, když pravil:
"Posl. Krumpe vyřídil pozdravy křesťansko-sociálních
poslanců a jako jediný dovedl podati údaje
o připravovaných nových zákonech pensijních,
dle nichž dostane se staropensistům vesměs
20%ního zvýšení celkových požitků".
Již to není správné, neboť 20%ním
příplatkem má býti zvýšena
pouze pensijní základna, nikoliv však celkové
příjmy, k nimž náleží ještě
příspěvek na výchovu a jiné
přídavky. Pan Krumpe také řekl
- kdyby to nebylo v tomto časopise, věděl
bych to také, poněvadž jsem byl přítomen
této schůzi a sám jsem to slyšel - že
tato předloha bude míti zpětnou účinnost
od 1. ledna 1927 a že celá suma bude vyplacena v červenci
minulého roku. To řekl kol. Krumpe ve schůzi
říšského svazu německých
pensistů s veškerou určitostí. Tehdy
jsem proti němu vystoupil a prohlásil mu, že
mu to připomenu, poněvadž k tomu v oné
době pravděpodobně nedojde. Avšak i
staropensisté sami již to připomenuli panu
Krumpemu úvodním článkem, uveřejněným
v srpnovém a v záříjovém čísle
1927 svého svazového orgánu "Bundeszeitung":
"Prázdné sliby místo činu. Slib,
který dal posl. Krumpe na valné schůzi
říšského svazu 11. května 1927
v Litoměřicích jménem německých
vládních stran, že totiž ještě
v letním zasedání 1927 budou upraveny požitky
staropensistů 20%ním zvýšením
základních pensí se zpětnou účinností
od 1. ledna 1927, nebyl splněn. Rovněž nebylo
splněno určité ujištění
min. předsedy Švehly, které sdělil
v této schůzi rovněž posl. Krumpe"
- tu se patrně pan Krumpe dal od pana Švehly
nachytati - dne 10. května 1927, že v červenci
1927 každý staropensista bude míti v ruce ze
zmíněného zvýšení částku,
která vyplyne ze zpětné jeho účinnosti
od 1. ledna 1927. Staropensisté, kteří důvěřovali
slibům veřejně a slavnostně daným
od mužů, kteří zaujímají
rozhodující místa ve veřejném
životě, byli tudíž znovu a trpce zklamáni.
Toto nové zklamání projevovalo se v různých
výrazech nejtěžšího rozhorčení.
Říkají..." (Předsednictví
převzal místopředseda Zierhut. - Posl.
Krumpe odchází ze zasedací síně.)
"A říkají..." (Posl. Dietel
[německy]: Jen tu zůstaňte pane Krumpe! -
Posl. Krumpe [německy]: Záleží-li
vám snad na tom, proč ne! - Různé
výkřiky.) V litoměřické
schůzi minulého roku jste řekl, že jsem
o věcech pensistů mluvil z části zmateně
atd. a sám jste vystupoval jako dobrý znalec předlohy
a také jako prorok, který určitě ví,
že staropensisté od 1. července 1927... (Posl.
Krumpe [německy]: To nesouhlasí! - Výkřiky
a smích na levici.) Stojí to přece zde.
Váš článek je podepsán značkou
"k". Prohlásil jste to se vší určitostí.
(Posl. Krumpe [německy]: To není správné!
- Výkřiky.) Je mi velmi líto,
pane kol. Krumpe, neovládáte-li otázek
pensistských anebo nemohl-li jste rozuměti mé
řeči. (Posl. Krumpe [německy]: Vašim
nadávkám mohl tam každý rozuměti!)
Poněvadž jsem tam uvedl celý rejstřík
vašich hříchů, čeho jste se dopustil
na lidech a zvláště na pracujících
třídách od doby, co jste ve vládě!
To vám nebylo po chuti. Slibuji vám, budeme-li míti
ještě jednou příležitost se setkati,
že budu mluviti zřetelněji a to tak zřetelně,
že to pochopíte i vy. (Výkřiky na
levici.) Kol. Krumpe přece sám nepopře
svého svědectví. Byl to váš článek,
já jsem tu nic jiného necitoval než článek
časopisu "Nordböhmische Volkspost" ze dne
14. května 1927. Přejete-li si, můžete
si přečísti, co jste tehdy psal. (Výkřiky
něm. poslanců soc.-demokratických a posl.
Krumpeho.)
Vláda provází důvodovou zprávu
k předloze takto: Platové zákony ze dne 24.
června 1926, č. 103 a 104, vzbudily u pensistů
požadavek, aby jejich odpočivné bylo zvýšeno
na úroveň vyplývající z uvedených
zákonů a aby hmotně byli na roveň
postaveni úplně pensistům, kteří
se stali účastni zmíněných
zákonů". Tento doprovod neodpovídá
skutečnosti. Je všeobecně známo, že
staropensisté již po léta, již od propočítání
služební doby uplatňovali požadavek, aby
jejich pense byly vyrovnány s novopensisty. Tento požadavek
nevznikl tedy teprve při tvoření zákonů
č. 103 a 104, nýbrž již v době,
kdy první zákony o úpravě platů
státních a veřejných zaměstnanců
a o odpočivném a o pensích byly v této
sněmovně usneseny. Dále praví vláda
v důvodové zprávě: "U staropensistů
nelze propočítati služební dobu a možno
zvýšiti jejich zaopatřovací požitky
jenom paušálním přídavkem, o
nějž svého času již usilovaly organisace
pensistů, když požadovaly 20%ní zvýšení
pensijní základny". Na tento požadavek
nemůže se vláda odvolávati právem,
poněvadž požadavek 20%ního zvýšení
starých pensí byl učiněn v době,
kdy nebylo ještě řeči o nových
platových zákonech z roku 1926. Tedy v době,
kdy staropensisté požadovali 20%ní příplatek
snad jako ekvivalent za to, že jim nebyla propočítána
služební doba, bylo by to jakési vyrovnání,
dnes však není již časové toho
se dovolávati.
Vláda praví dále v důvodové
zprávě: "Avšak ani nějaké
přibližné zvýšení na úroveň
vyplývající z platů uvedených
zmíněnými zákony není možno,
vyžadovaloť by tak vysokého nákladu, pro
jaký nebylo by lze opatřiti úhrady vzhledem
na celkové zatížení rozpočtové."
Domníváme se, že by se úhrada našla,
řekli jsme to také již v letech 1920 a 1921.
Tehdy již pan ministr financí dr Engliš
a druzí zástupci vlády prohlásili
vůči nám, že pro pensisty není
podkladů, že nelze propočítání
provésti. Organisace pensistů však prohlásily
tenkráte ochotu dodati síly, které by byly
toto propočítání provedly bezplatně.
Když byl tím vyvrácen argument vlády,
ukázala konečně barvu a dnes to říká
zcela jasně v důvodové zprávě,
že není možno ani přibližně
zvýšiti pense na úroveň, která
vyplývá ze zákonů č. 103 a
104, ježto by to vyžadovalo tak velikého nákladu,
že by pro něj nebylo možno opatřiti úhradu
vzhledem k celkovému rozpočtovému zatížení.