Čtvrtek 9. února 1928

A nyní, pánové, k rozpravě o projednávané předloze stran úpravy právních a hmotných poměrů pensistů. Po celou dobu, co jsme zde v československém parlamentě měli příležitost sledovati práci, zvláště její postrkávání vládou a její dočasnou většinou, kdykoli jsme po celá léta také musili pozorovati, jak osudný vliv měl mnohdy vleklý postup takové práce na tisíce lidí, po celou dobu, co jsme to musili prováděti, činíce tak z přinucení - nebylo to pro nás naprosto radostí přihlížeti k tomu, co se zde provádělo - avšak tak strašný příklad hluboce význačného zanedbání takového problému jako jest tento dnes projednávaný problém pensistů - to jest, myslím, že smím tak říci, něčím naprosto ojedinělým i v tomto parlamentě. (Posl. inž. Jung [německy]: Oni si věc zjednodušili tím, že nechali lidi vymřít!) Kol. Jung má úplnou pravdu a já se ještě k tomu vrátím. A přece by byla měla vláda právě u problému pensistů vážný důvod nezdržovati jeho řešení, ježto se zde jedná o životní otázky lidí, kteří státu konali nejlepší služby, kteří mají vůči státu nárok, mají v ruce směnku na stát, kterou měla rozumná, vážnosti státu dbalá vláda na každý způsob honorovati, a to zcela. Životní otázka vysloužilých, toť velký omyl, jemuž se oddává většina této sněmovny i při tomto zákoně, životní otázka vysloužilých není tak zhola vedlejší věcí, jak si většina myslí. Není též výlučně životní otázkou pouze vysloužilých, nýbrž jest zajisté zároveň i otázkou aktivních, na jichž práci působí svým vlivem i vyhlídka, kterou jim skýtá pensijní zákonodárství na trochu klidnější nebo poněkud útrap plnější podvečer životní. Máme-li zaujmouti stanovisko k tomuto pensijnímu zákonodárství, pak nemůžeme vůbec jinak, než pohlížeti na věc pod tímto zorným úhlem a učiníme-li tak, shledáme v projednávaném problému státní problém obzvláštního významu, který by neměl ani nesměl býti bagatelisován. V okamžiku, kdy se tak často kritisovanou vládní praksí vůči pensistům stala jejich otázka skutečně státním problémem, měli jsme pro to svůj hluboký zájem. Zvláště když pak otázka staropensistů stávala se stále problematičtější, stáli jsme - a to smím v této sněmovně skromně konstatovati - v prvních řadách bojovníků za odstranění poměrů, jež nutno od počátku označiti za neudržitelné. Můžeme prokázati dlouhou řadu vlastních pokusů, abychom toto odstranění prosadili. Neříkám to, velectění pánové, proto, abych chránil sebe nebo své přátele, nýbrž jedině z toho důvodu, abych vyjádřil naše politování nad tím, že po těchto mnohých pokusech, z nichž nebudiž zapomenuto i jiných, které podnikly jiné skupiny, dnes přichází do sněmovny předloha, která představuje bagatelisaci problému, který máme za důležitý, v dalším však jest i odbytím poslaneckých kruhů, kruhů této sněmovny, které odůvodňovaly zásadní všeobecnou úpravu zákona o pensistech. Velmi často jsme varovali před tím, aby otázka pensistů byla tak pohodlně projednávána, jako se dnes děje. Osobně varoval jsem před tím ještě v únoru minulého roku v naléhavé interpelaci, a řekl-li jsem dříve, že naše práce pro lepší řešení tohoto problému jest rozsáhlou, budiž vzpomenuto i práce mých kolegů Junga, Krebse a Wollschacka se zvláštním poukazem na promyšlený návrh již zesnulého posl. Patzela, který již v r. 1923 ukázal jako jedinou cestu, jak vybřednouti z bídy pensistu, cestu, již mohla si vláda docela dobře vzíti za svou.

Na moji prve uvedenou interpelaci z února minulého roku odpověděla vláda, že má v úmyslu sjednotiti pensijní normy. To bylo 25. března 1927. Ačkoliv lze v tehdejší odpovědi také dále čísti, že se nepomýšlí na to, aplikovati ustanovení nových požitkových zákonů na všechny staropensisty a že vůči dnes platným normám je vůbec nemyslitelno a neproveditelno úplné hmotné zrovnoprávnění se zřetelem na různost osobních norem a poměrů v různých obdobích, kdy staropensisté aktivně sloužili, přesto jsme vždy doufali, že se bude usilovati o to, abychom se co možná přiblížili ideálnímu stavu zrovnoprávnění v pensijním zákonodárství, rovnému zacházení se všemi pensisty tohoto státu, ať již odešli do pense kdykoli. Konečně doléhala i okolnost, že je šílenou komplikací pensijního zákonodárství zatížena i správa, takže nemůže vždy postačiti a vyznati se. Mínění, že dojde při nejmenším k co možná dosažitelnému zrovnoprávnění, vnukla nám i vládní akce v minulém roce, jež měla za úkol zjistiti nutnou potřebu prostředků pro případ, že budou si všichni pensisté postaveni na roveň, a také ji vypočítala. Při této akci bylo zjištěno, že je pro to zapotřebí 350 milionů. Jestliže jsme však tehdy doufali, že vláda vyvolala a provedla tuto akci za účelem skutečných příprav k slušnému zákonu, byli jsme zklamáni. Tato akce byla pouze špatným vtipem, vtipem na naděje lidí, již tak jako tak týraných. (Souhlas na levici.) Poslední slovo tohoto špatného vtipu vůči přáním pensistů pak znělo: "Nemyslitelné a neproveditelné". Nepochybně měl na tom "nemyslitelném a neproveditelném" největší podíl pan ministr financí. Vždyť my jsme již za poslední léta na to zvyklí slyšeti něco takového, a to slyšeti to vždy tam, kde jde o požadavky pensistů, požadavky rázu sociálního. Pak dochází vždy k tomuto státně-finančnímu kategorickému imperativu, který se stal již strašákem v této sněmovně, kterým se pak vždy chystají zamítnouti vše, byť to bylo sebe více odůvodněno. Vidíme-li však, pánové, že na tomto "nemyslitelném a neproveditelném" vůči oprávněným přáním pensistů není zúčastněn jen pan ministr financí, nýbrž i určitá odvětví správní, která jsou ve spojení s prováděním pensijních zákonů, pak zdá se nám to absurdním. Seznali jsme již výše, že právě z důvodů správních bylo by záhodno zrušiti tyto různosti. Každému jen trochu zasvěcenému do věci je přece jeremiáda těchto růzností tak známa, že by neměl míti nikdo odvahy věsit nám bulíka na nos, že prý je ze správních důvodů nemožné dojíti k unifikaci. Každá nová úprava požitků veřejných zaměstnanců rozmnožila, jak víme, rozdíly v zacházení s pensisty, takže konečně bylo celé množství skupin, staří, noví, nejnovější pensisté, mezi nimi nejnešťastnější zrovna oni staropensisté, jimž dnes právě věnujeme zvláštní zmínku, kteří utrpěli hmotně těžkou škodu, poněvadž nebyla jim propočítána služební léta, ježto vstoupili nebo byli přeloženi do výslužby před 31. srpnem 1919. Nejednalo se však korektně ani s novopensisty; ačkoliv v této skupině pensistů, již tvoří ti, kdož odešli do pense v čase od 1. září 1919 do 31. prosince 1922, byla též propočtena služební doba, přesto přece nepožívají výhody, kterou pensistům přinesl pensijní zákon z 20. prosince 1922, č. 394 Sb. z. a n., poněvadž tento zákon vstoupil v platnost teprve 1. ledna 1923. Výhody tyto pozůstávají v tom, že bylo nařízeno zvýšení pensijní základny o 75%, což znamená stabilisaci odpočivného, ježto pensijní základna zůstává trvalou, zatím co různé drahotní a rodinné přídavky a nouzové výpomoci mohou býti vládou kdykoli odňaty. Pak by přišli novopensisté, pensionovaní od 1. ledna 1923, kterým se dostalo propočítání let, jakož i projednání podle zákona z 22. prosince 1923, konečně ti zcela nejnovější, na které se vztahuje použití platového zákona z 24. června 1926. Vylíčenou formou pensijního zákonodárství stojí Československá republika - jak jsem se již na počátku svých vývodů k zákonu zmínil - ojediněle v celém světě, uprostřed velkého kruhu všech států, které snad jako právní státy si vzaly za úkol tvořiti zákony všeobecně a zákony pensijní zvláště. S tímto zákonodárstvím možno pouze porovnati zákonodárství, které také není československému státu ke cti, a to zákonodárství o válečných poškozencích. Ale o tom dnes nemluvme, o tom budeme mít příležitost mluviti jindy. Ať se již projednávaly nebo projednávají poměry staropensistů v kterémkoli státě, vždy platilo a platí jako samozřejmé právní hledisko stejné právo pro všecky pensisty bez rozlišování doby, kdy platně šli do pense, a vždy šlo jen o to, aby se projednaly způsoby provedení tohoto zrovnoprávnění v rámci státního rozpočtu. Vždyť i hospodářsky slabé Rakousko právě provádí po etapách vyrovnání požitků staropensistů s požitky novopensistů, zásadně zdůrazňujíc rovnoprávnost všech státních pensistů. A kolik pensistů zaopatřuje ubohé Rakousko (Výkřiky posl. inž. Junga.), kteří se v Rakousku rozmnožili ještě o četné pensisty následkem ohromné nucené restrikce úřednictva, která nastala z jiných důvodů než v Československu - na Rakousko bylo oktrojem z venčí uvaleno, aby zmenšilo stav úřednictva o tisíce a tisíce. Avšak Rakousko - abych v řeči pokračoval, jak jsem započal - jedná s těmito pensisty určitou formou, jaksi snesitelným způsobem. Co si Rakousko velkoryse v tomto směru upravilo, mohlo by beze vší pochyby býti praktikováno i u nás. Ale v této zemi cosi chybí, pro co v té chvíli nemohu nalézti jiného výrazu než jakého se v takových případech používá, že schází cosi z noblesse oblige. Místo aby se cvičili ve státně-politických způsobech, z nichž by musila právě otázka, jako je otázka pensistů, dojíti řešení v prvé řadě a to nejlepšího, chovají se v této zemi bez překážky jako úzkoprsý parvenue, který, má-li jednou vydati korunu jinak než jako ilustraci svého majetku, činí tak způsobem pro příjemce urážlivým. Tak to přece vypadá s pensijním zákonodárstvím. Nevěřte naprosto, že by takové pensijní zákonodárství mohlo působiti radost. Celá důvodová zpráva jest vypracována tak, že potvrzuje můj názor. Zamýšlená úprava je spíše almužnou, poskytovanou skupině žebráků v pochybném návalu ochotnosti k výpomoci než dekretováním dobrého práva pensisty. Jinak předlohu charakterisovati nemohu. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)

Ukázali jsme cesty vedoucí k snesitelné úpravě otázky pensistů způsobem jedině možným. Abych krátce opakoval, lze tyto cesty označiti takto: Státním pensistům a učitelům, odešedším na odpočinek před 1. zářím 1919, jest především jako základ pro spravedlivé, zákonité zrovnoprávnění propočítati jich služební dobu nebo jest jim za to opatřiti postačující náhradu ve formě přiměřeného zvýšení pensijní základny. Potom buďtež požitky všech až do vydání nového požitkového zákona z 24. června 1926, č. 103 a 104 Sb. z. a n., pensionovaných státních zaměstnanců civilních i vojenských, čítaje v to restringované, vyměřeny podle nového zákona. Výsledkem jest pak sjednocení hmotných právních poměrů pensistů. To jest pro nás počátkem i koncem našich požadavků ohledně dnes projednávaného zákona. Taková částečná úprava, jako ji zamýšlí tento zákon, není pro nás nijak uspokojující, jest pro nás vždy jen podnětem, abychom poukazovali na to, co se má ještě vyříditi: Všeobecná, zásadní úprava v řečeném smyslu, která přece jen jednou v dohledné době bude námi provedena. Smí při této zásadní úpravě pan ministr Engliš činiti státně-finanční námitky? To jest otázkou, kterou máme i zodpověděti. Pravíme, bude-li tato otázka dána, že nikoli. V miliardovém rozpočtu musí se najíti úhrada pro unifikaci pensí, jako našla se úhrada pro výslužné pensionovaných podle platnosti nového požitkového zákona. Nebude to věčným - a nyní se vracím k námitce kol. Junga dnes již zde učiněné - nebude to věčným finančním zatížením pro stát. Bylo postaráno o to, aby pensisté následkem starostí jim po léta naložených nedosáhli stáří Methusalémova. Po 10 až 15 letech nebude otázka staropensistů již žádnou otázkou pro československý stát. Pak nebude žádných staropensistů. Mohlo by tudíž v mezidobí býti pro ně více k disposici, než čím se chce disponovati. Dejme tomu, že by náklad k jich uspokojení ve smyslu unifikace činil 350 milionů korun, jak vypočítala vládní akce minulého roku. (Posl. inž. Jung [německy]: Asi tolik, co činí vojenský fond na výzbroj!) K tomu se ještě vrátím, kol. Jungu. Jest velmi dobře, že mi to kol. Jung připomněl. Počítáme-li tedy, že by náklad na uspokojení pensistů ve smyslu unifikace činil 350 milionů korun, jednalo by se proti dnešnímu zákonu, po případě proti potřebě podle něho nutné v částce okrouhle 70 milionů, pouze o 280 milionů více, což by, jak jsem již pravil, v 10 až 15 letech úplně odpadlo. Za 5 let by byl náklad proti dnešnímu zákonu podle odhadu ještě o 200 milionů větší. Ty lze a musí se sehnati. Říká-li kol. Jung, že ve výzbrojném fondu byla nalezena forma, jak uhraditi mimořádná vojenská vydání, pak jest to pokusem, který by se mohl opakovati při pensijním zákonodárství. Proč by nemohl býti i nějaký pensijní úvěr, který by umožnil úhradu pensijního zaopatření? Průměrně bude činiti zlepšení na jednoho pensistu podle tohoto zákona asi 1000 korun. Zákon poskytuje však přídavek pouze oněm staropensistům, jichž odpočivné požitky byly upraveny zákonem č. 287 z r. 1924, pokud dotčeným nebyla propočítána jich služební doba. Přídavek rovná se rozdílu mezi jich dosavadními požitky a o 20% zvýšené pensijní základně, aniž smí 20% zvýšení převyšovati nejvyšší stupnici, které by byl dotčený úředník dosáhl časovým postupem. Jaký jest skutečný účinek tohoto zákona? Chci to objasniti na příkladě. Podle zákona č. 287 z r. 1924 činily odpočivné požitky svobodného učitele v sedmé hodnostní třídě a to ve čtvrté stupnici 18.804 pensijní základny a 1920 drahotního přídavku, tudíž celkem 20.724 korun. Ve třetí stupnici sedmé hodnostní třídy bral tento svobodný učitel 17.406 pensijní základny a 2880 drahotního přídavku, celkem tudíž 20.286 korun, ve druhé stupnici 16.008 pensijní základny a 2880 drahotního přídavku, dohromady 18.888 a v první stupnici 14.610 pensijní základny, 2880 drahotního přídavku, celkem tudíž 17.490 korun.

K tomu by přišel podle předlohy 20% přídavek k pensijní základně, to by bylo ve třetí stupnici 3481, ve druhé 3201 a v první stupnici 2922 korun. Z tohoto sestavení jest patrno, že pouze v prvé stupnici dosavadní celkový příjem, rozmnožený o 20% zvýšení, to jest dohromady 20.412 korun, jest menší než časovým postupem dosažitelný nejvyšší příjem 20.724 korun. Tudíž uplatní se úplně 20% přídavek k pensijní základně pouze v tomto případě. Ve druhé a třetí stupnici by však nový celkový příjem překročoval částku 20.724 korun. V těchto případech vyplácí se pouze rozdíl mezi dosavadním celkovým příjmem a dosažitelnou nejvyšší stupnicí, tedy na př. ve 3. stupnici 20.724 minus 20.286 korun, to jest celých 438 korun. Ve druhé stupnici 20.724 minus 18.888, tudíž 1836 korun. Z tohoto porovnání vidíte, že množství staropensistů nebude mít z nového zákona vůbec nic. V podstatě jsou tudíž, kdož byli pensionováni před 1. zářím 1919, obmyšleni velmi skoupou odměnou, tudíž zcela malá skupina pensistů. (Posl. Wollschack [německy]: To se odvažují pensistům nabídnouti, protože nemají moci, ať si stávkují!) Tak jest. Avšak podotkl jsem již, že nesmí se na tuto otázku pohlížeti pouze pod zorným úhlem pensistů, nýbrž že úprava právních poměrů pensistů jest zajisté i otázkou aktivních, jichž práce závisí snad na vyhlídce na klidný životní podvečer. Jedna z největších tragedií se odehrává u těch, již stali se obětí zákona, který, jak známo, se licoměrně představil jako zákon k zavedení úsporných opatření ve státní správě, myslím tím zákon z 22. prosince 1924, č. 286 Sb. z. a n. Restrikčním zákonem jej nazýváme, ač mu upravil stát mnohem delší titul, pod nímž cosi skrývá. Malá armáda lidí byla tímto zákonem trestána s bezpříkladnou přísností, opakuji bezpříkladnou. Povinností každého člověka, který nepozbyl všeho svědomí, jest ujímati se těchto ubožáků. Formuluji proto své požadavky pro ně volaje: Učiňte skandálu s restringovanými konec a postarejte se, aby těmto restringovaným dostalo se v nejbližší době již aspoň částečné úpravy jich problematických životních poměrů. Připomínám zde s tohoto místa slib, že bude restringovaným při převodu do nového života jich postavení aspoň ulehčeno a učiněna opatření pro tyto převody. Jakým způsobem vystupuje vláda vůči těmto restringovaným, jde najevo z toho, že se odmítají jejich nejskromnější přání. Znám bezpočet jednotlivých případů těchto restringovaných a dopadá to takto: Člověk se duševně rozčilí, pomyslí-li jen na to, kolik set a tisíců lidí vede nešťastný život, aniž lze jen o tom mluviti.

Velké bezpráví bylo spácháno, jakzde, domnívám se, již jeden řečník přede mnou zjistil, na jedné skupině učitelů, kteří byli pensionováni po 1. lednu 1926 a kteří neobdrželi, jak by bylo pochopitelné a srozumitelné, své požitky podle nového platového zákona, nýbrž podle zastaralých ustanovení. Právem doufali tito učitelé, že jim budou vyměřeny odpočivné požitky podle nového požitkového zákona, tím spíše, že byli po několik měsíců r. 1926 v aktivní službě. Také zástupce vlády prohlásil v zasedání kulturního výboru 20. května 1926, že ony učitelské osoby, jež byly dány na odpočinek po 1. lednu 1926, by dostaly pensijní požitky podle nového pensijního zákona. Teprve v posledním okamžiku při projednávání zákona byla stylisace §u 47 pozměněna v ten smysl, že oni učitelé, kteří byli vyrozuměni až do vyhlášení zákona, tedy až do 7. července 1926, o zamýšleném přeložení na odpočinek na základě §u 13 zákona č. 286 z r. 1924, nemají nároku na výhody nového zákona. Obrat se vždy nějaký najde, kdykoli jde o to, aby se lidem nějak oklestila nabytá práva. Ale obrat, který se zde našel pro stylisaci §u 47 na škodu lidí, je pod vší kritiku. Mohli bychom přednésti veliký počet zvláštních přání k pensijnímu zákonu, bojím se však, že nevystačím s časem, abych plně a zcela učinil zadost své povinnosti k státním pensistům. Přece však chci naznačiti, třeba že jen letmo, několik oprávněných požadavků, které předneseme odpovědné většině sněmovny, aby se zlepšilo postavení pensistů. Požadujeme zrušení §§ 17, 18 a 19 zákona 286/1924, žádáme, jak se již i jiný řečník vyjádřil, aby byla zrušena ustanovení, omezující citelně osobní svobodu pensistů, o pobytu v cizině, aby ponechána byla pensistům volnost stěhování aspoň v rámci nástupnických států, aniž odpočivné požitky byly zkráceny, aby byla zachována veškerá nabytá práva a aby bylo usneseno ustanovení, podle něhož nesmí dojíti na žádný způsob ke zkrácení vyplácených požitků nějakou úpravou. Vždyť i to se již stalo. Dožili jsme se toho, že úprava měla účinek takový, že oni, na něž se úprava vztahovala, měli z úpravy ztráty. Podle poslední úpravy obdrželo mnoho pensistů, zvláště vdov, po srážce daně z příjmu méně než před úpravou. Za takovou úpravu pěkně děkujeme ve jménu všech, jichž se úprava má týkati. Vždyť jsme zástupci jich zájmů. Proto přicházíme s požadavkem odívajíce tento požadavek v háv návrhu aby do zákona bylo pojato ustanovení, podle něhož nesmí úprava nikdy působiti v pasivním smyslu.

Žádáme, aby bylo odstraněno ustanovení o zmenšení pensí při vedlejším výdělku. I o tom se již mluvilo a zbývá jen zajisté, abych tuto věc šíře rozvedl. Snad by se dalo o věci mluviti s různých hledisek. Jsou také lidé, kteří právě v tomto ustanovení spatřují ohrožení všeobecných hospodářských životních podmínek, ztížení, komplikování na trhu práce opět pro jiné. Tato úvaha nesmí býti pro nás směrodatnou. Mám-li před sebou lidi, o jejichž životní poměry by byl stát povinen se starati, který však o jejich zájmy nepečuje, je nepojímá ve svou milující péči, pak jim musím povoliti výsadu, aby se pokusili přivydělati si něco ke svému skrovnému příjmu ve formě pense, byť by snad mohla z toho vzejíti i komplikace pro jiné. Je však vidět, že tato komplikace jest jakousi schválností, a sice právě proto, že se zanedbává řádná úprava pensí. Žádáme, aby byla zrušena ustanovení o zmenšení odpočivných požitků, béře-li kdo úrazovou rentu, aby pojato bylo do zákona ustanovení, podle kterého se pensisté, vdovy a sirotci účastní automaticky každého zlepšení požitků aktivních zaměstnanců tím způsobem, že jich odpočivné požitky se vyrovnají nově upraveným ustanovením o odpočivných požitcích, konečně aby bylo pojato do zákona ustanovení, podle něhož se pojímají do zrovnoprávnění i dary a pense z milosti, případně odpočivné požitky z milosti. Tyto požadavky shrnuli jsme v návrhy, sněmovna dnes je má před sebou, aby je posoudila. Některé z těchto návrhů jsou ovšem finančního rázu, většina jich však nikoli. Aspoň na tyto druhé měla by sněmovna vzíti ohled.

Dal jsem svým závěrečným slovům nadpis: "Věrolomnost či splnění?" Neprovedení rozsáhlé úpravy právních poměrů pensistů jest věrolomností a tím jsem odpověděl na tento nadpis. Věrolomností je předložený návrh zákona, a to již co do doby jeho podání. Vládě bylo uloženo § 3 restrikčního zákona z 22. prosince 1924, č. 286 Sb. z. a n., za povinnost, aby provedla účelnou reformu správy a předložila během roku, t. j. do 31. prosince 1925, návrh příslušného zákona. V souvislosti s prováděním této úlohy má vláda předložiti - zcela určitě - návrh zákona upravujícího požitky státních zaměstnanců. Výslovně se říká "požitky státních zaměstnanců" a nemluví se snad jen o úpravě požitků v činné službě. Vláda předložila sice včas sněmovně požitkový zákon pro státní zaměstnance v činné službě, avšak zapomněla v tomto zákoně přes svůj slib docela na pensisty. Důvodová zpráva k požitkovému zákonu zmiňuje se ovšem také o pensistech. Stojí v ní totiž: "Nová všeobecná úprava předpisů o odpočivném se připravuje a stane se v dohledné době předmětem parlamentního projednání". Avšak ani předložená osnova není touto všeobecnou úpravou, ač lhůta byla značně překročena.

Že obsah jest věrolomností, prokázal jsem již dostatečně. Napraviti jest toho mnoho, a to rychle. Vypracujte proto zákon, jak jste slíbili, a učiňte zásady moderního pensijního zákonodárství jeho zásadami: Jednotné nakládání se všemi pensisty, automatiku, stejný poměr mezi aktivními a pensisty, v jehož rámci se uplatňuje automatika.

Vládní strany budou přinuceny, aby uvedly pensijní zákonodárství do jiných kolejí. Vzbudily již svou starostlivostí o pensisty příliš mnoho pozornosti a povyku, než aby nemusel nyní na jich slova následovati čin. Čím dříve se to stane, tím lépe pro ně. Větší, další průtah by časem dal i u pensistů vzniknouti myšlence, že při řečnických výkonech vládních stranníků jest jediným účelem jich řeči - a dnes jsme slyšeli zde množství takových výkonů, také od německých vládních straníků, na př. řeč p. posl. dr Feierfeila - že při těchto řečnických výkonech nejde o nic jiného, než o vnadidlo, na něž se chytili až dosud stále tak mnozí a na které se nakonec nechytí nikdo více. Museli bychom pak jednou upozorniti pány s druhé strany, až zase budou vyličovati nezbytnost, na to, jak je neslýchaně licoměrné, mluví-li se o nezbytnostech, jež v důsledku moci daly by se provésti, jen proto, aby se přece neprovedly, ba dokonce zamezily. Jedno je jisté, že na zásluze dnes o předložený zákon, jenž jest - řekněme - první splátkou na směnku pensistů - a zde mluvím, jsa si plně vědom své odpovědnosti - má větší podíl oposice než vláda a páni z ní, kteří zde mluvili. (Souhlas na levici.) Kdybychom se byli za poslední léta nenamáhali nepřetržitě s ostatními o to, aby vláda něco podnikla ve prospěch pensistů, nebyli bychom došli ani k této splátce. To budiž dnes konstatováno. Řekl jsem již, že stojím za správností těchto slov celou svojí osobou. Kdyby byla oposice nečinila neustálý nátlak, bylo by se nehnulo touto otázkou. Neboť vládní lidé postrádají vlastní iniciativy, jde-li o řešení sociální otázky, zvláště oni měšťáckých barev.

Znovu shrnuje, mohu k vládní předloze prohlásiti, že jsme pojali do návrhů vše to, co jsem řekl při zaujetí stanoviska k této předloze. Tyto návrhy mají býti také dnes projednány. Považujeme zákon za nedostatečný pokus a provedení korektur v tomto oboru za nezbytné. Budeme-li přes to hlasovati pro tento zákon, děje se tak s předsevzetím, že nedáme pokoje, že nenecháme na pokoji většinu, dokud nebude přinucena - a doufáme, že v nejbližší době - aby předložila všeobecný pensijní zákon. (Potlesk poslanců něm. strany nár. socialistické.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je p. posl. Pik. Dávám mu slovo.

Posl. Pik: Slavná sněmovno! V rozpravě bylo již zástupcem našeho klubu zdůrazněno, že úprava požitků státních staropensistů podle obsahu projednávané předlohy je nedostatečná. K tomu musím ještě dodati, že projednávaná vládní předloha dopustila se veliké křivdy na dvou složkách veřejných staropensistů, které i z této minimální úpravy vyřazuje. Motivuje-li se podání staropensistické předlohy důvody sociálními, drahotními a snahou o spravedlivé vyrovnání mezi dnešním stavem požitků pensijních a nižšími požitky staropensistů, pak zůstávají samosprávní pensisté a pensisté státních báňských a hutních závodů v poměru dřívější nesrovnalosti, ježto nebyli zařazeni do projednávaného zákona.

Bylo-li již zákony o úpravě platových poměrů všech veřejných, tedy i samosprávných zaměstnanců vysloveno, že se požitky samosprávných zaměstnanců mají upraviti podle norem státních, pak vláda měla věci jejich pensí řešiti stejně jako u všech kategorií o nichž jedná dnes projednávaný zákon. Poměry samosprávných staropensistů jsou stejně zubožené jako všech ostatních. Jejich životní úroveň je snižována drahotou všech životních potřeb a zvyšováním nájemného. Jejich potřeba osobní a rodin není o nic menší než u pensistů ostatních. Proto je křivdou, že zákon nebéře zřetel na tyto samosprávné pensisty, že je nivelisuje a odpírá jim možnost snesitelné existence.

Z důvodů zásadních ovšem vyhražovali bychom právo jednání o požitcích samosprávných zaměstnanců těm korporacím samosprávným, ke kterým tito zaměstnanci náleží. Stojíme na zásadě, že jen samosprávná korporace může a má jednati o požadavcích svých zaměstnanců, avšak zákonodárství naší republiky zasáhlo i v tomto směru do pravomoci a svobodného rozhodování obcí. Zákony republiky, zejména nynější, oklestily tuto pravomoc a zasahují až i do materielní stránky požitků samosprávných zaměstnanců. Poněvadž také opatření ve věci finančního zákonodárství samosprávných korporací znemožňuje obcím a jiným samosprávným svazkům, aby svobodně jednaly a rozhodovaly o požitcích svých zaměstnanců, pak je logické, že musíme se dovolávati stejného práva pro tyto pensisty samosprávné, když již státní správa svými zákony zasahuje do zákonodárství obcí a konečně když již se prejudikovalo zákonným rozhodováním o požitcích zaměstnanců samosprávných. Samosprávné korporace nemohou analogicky věc samosprávných staropensistů řešiti podle své vůle, neboť jest jim to znemožněno předpisy zákona a zejména pak tím, že nemají ve svých rozpočtech na r. 1928 žádné úhrady, že krytí nemohou opatřiti zvýšenými přirážkami a konečně že s ohledem na drsné opatření zákona o finančním hospodářství obcí nemohou opatřiti žádných zdrojů, prostředků na vyrovnání pensijních diferencí. Zákonem o finančním hospodářství obcí byly samosprávným korporacím vzaty nejen prostředky k plnění všeobecných úkolů a povinností, ale i možnosti, provésti benevolenci vůči svým staropensistům.

Proto podáváme návrh, aby vláda ihned předložila nový návrh zákona o úpravě pensí samosprávných staropensistů, zároveň však aby předložila návrh na novelisaci zákona č. 77 z r. 1927 o finančním hospodářství svazků územní samosprávy, a to tak, aby samosprávné korporace mohly překročiti výši přirážek zákonem tím limitovaných pro účel úhrady více nákladů, jež vzniknou úpravou požitků staropensistů samosprávných. Tito staropensisté také očekávají, že věc jejich bude stejně spravedlivě řešena a že nebudou podceněni vyloučením z výhod, které projednávanou osnovou poskytují se staropensistům. Nemáme ovšem dosti důvěry k dnešní vládní většině, že náš návrh schválí. Je to systematické, že dnešní většina odmítá jakýkoliv účelný a rozumný návrh oposičních stran, a pochopitelně, že se postaví na stejně tvrdé a odmítavé stanovisko i ve věci samosprávných staropensistů. Je to chyba, neboť tento postup většiny, která dosud odmítala důsledně ve všech případech projednávaných zákonů reformní návrhy oposiční, tato většina přesvědčí se náladou občanstva a dotyčných zájmových skupin, že vyvolá velice nepříjemné prostředí a psychologický stav u těch, kteří jako veřejní zaměstnanci mají podíl nejen na správě státu, nýbrž i všech správních a hospodářských složek.

Stejně je nespravedlivé, že také státní báňští a hutní staropensisté jsou ze staropensistského zákona vyloučeni. Podle zákona ze dne 1. července 1922 vzniká u těchto zaměstnanců nárok na důchod starobní od 55 let věku a po 30 letech zaměstnání v povolání hornickém nebo v 55 letech věku a při 15 letech členství v pojištění. Výše důchodu je po 5 letech členství 900 Kč ročně, za každý další rok více o 96 Kč. Průměrný důchod činí ročně 2700 Kč, měsíčně 210, denně 7 Kč. Nejvyšší důchod, t. j. po 40 letech členství, činí 4260 Kč ročně. Tato fakta ukazují, jak nedostatečně je postaráno o pensisty nejtěžších oborů zaměstnání u státních podniků.

Zaměstnanci státních báňských a hutních závodů dostávali k těmto zaopatřovacím důchodům již za bývalého státu zvláštní přídavky. Tyto přídavky byly jim vypláceny také v republice ve výměře drahotních přídavků, platných pro zaměstnance ostatních státních podniků. Leč v září 1926 byly jim tyto přídavky zastaveny, čímž utrpěli velkou újmu. Od 1. listopadu 1926 byly sice některým provisionistům poskytnuty nepatrné přídavky, ale celek, téměř  2/3 jich, pro těžké podmínky těchto přídavků nedostává. Připomínám, že velký počet těchto staropensistů hornických je v oblasti příbramské a že tito provisionisté, tito horničtí pensisté po celý svůj život s nasazením svého zdraví v tamní produkci vykonali vše, co bylo fysicky možno pro zdar státní produkce báňské, a že tedy právě se zřetelem na jejich těžkou práci má býti přihlíženo k tomu, aby při zestárnutí a vyčerpání svých sil mohli ke sklonku svého života řádně býti živi.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP