Čtvrtek 9. února 1928

Posl. R. Chalupa: Vážený sněme! Ujímám-li se slova k novele zákona čís. 194 z r. 1920, nemohu jinak, nežli započíti své vývody rozhodným protestem proti společnému projednávání pensí generálských s pensemi staropensistů. Sloučení debaty je odůvodněno úmyslem předsednictva, že debata má býti tímto způsobem zkrácena. Než toto opatření již samo je velice výmluvným dokladem, jak práce Národního shromáždění jest koalici nemilá. Slyšeli jsme to z úst povolaných, z úst p. předsedy nynější vlády v rozpočtovém výboru. My však se nemůžeme zprostiti dojmu, že toto společné projednávání dvou různých předloh má sloužiti k tomu, aby nepatrné zlepšení, poskytnuté staropensistům, krylo desetitisícové, ničím neodůvodněné pense generálů. Protestujeme proti tomu, aby z bídy staropensistů těžili pensionovaní rakouští generálové. Protestujeme proti tomu, aby chudáci, kteří ztrávili celý svůj život v těžké, užitečné práci ve správě státní, byli na roveň stavěni s generály rakouskými, s nimiž český lid ještě doposud se nevyrovnal. (Výborně!)

Klub soc. demokratických poslanců zaujímá krajně zamítavé stanovisko k předloze, jíž mají býti zvýšeny pense generálů, od počátku, a ubránil toto stanovisko i tehdy, kdy byl částí bývalé národní vlády. Dnes, žel, poměry se změnily a tato zásadní oposice proti této předloze nemůže skutečně vykonávati svého poslání. Již v rozpočtovém výboru podali naši zástupci návrh, aby podle §u 47, odst. 3 jedn. řádu, přešlo se přes tuto předlohu k dennímu pořadu, a také v plénu Národního shromáždění tento návrh opakujeme. A dotvrzuji ihned, že nejsme ochotni k žádnému kompromisu, že nejsme ochotni tuto předlohu vykupovati za věci, které jsou samozřejmou spravedlností. (Výborně! - Potlesk čsl. soc. demokratických poslanců.)

Rozpočtový výbor, který tolikráte má příležitost konstatovati až příšernou šetrnost na věcech, které zoufale útočí na plnění práva, na plnění spravedlnosti anebo milosrdenství, byl tentokráte svědkem zvláštní blahovůle, ne ovšem k chudákům, ale k padlým veličinám císařského Rakouska. Pro tuto koalici, která rozdává z cizího miliony, jež se dávají rakouským generálům, ovšem tyto miliony nejsou ničím, vždyť ona na druhé straně dovede bezohledně sháněti krvavě vydělané peníze, vždyť těm největším chudákům na venkově, kteří mají sotva vlastní střechu nad hlavou, zvýšila právě tato celně kongruová koalice berní novelou daň domovní o více než 60% a tito ubozí chudáci, tito domkáři, malozemědělci mohou se nyní těšiti, že platí svým zvýšením také zvýšení padesátitisícových pensí rakouských generálů.

Všechno to, co v potu tváři v rozpočtovém výboru snesl p. referent ministerstva nár. obrany na obhajobu předlohy, jen nás utvrzuje v přesvědčení, že nejde o právo a spravedlnost, ale že jde zde o benevolenci, chcete-li lásku, ovšem velmi zrůdnou lásku "republikánů" tohoto státu k bývalému císařskému Rakousku.

Jedním z důvodů pro podporu této předlohy měla býti historie tohoto návrhu zákona. Je pravda, že návrh zákona byl již vypracován r. 1920, ale je třeba podotknouti, že tento návrh vypracovala vláda úřednická. Správcem ministerstva nár. obrany byl tehdy ministr-úředník gen. Husák, ale rovněž je také pravda, že tato předloha pro zřejmý a vědomý odpor socialistických stran projednána nebyla.

Dovolávají-li se zastánci této předlohy očišťovacího řízení, jímž bylo prokázati, že pensionovaní generálové nepostupovali proti československému lidu nepřátelsky, je to šetření velmi úzkého okruhu lidí a, jak z věci vysvítá, velmi nedokonalé. Je vyloučena široká veřejnost, jsou vyloučeni statisíce českých vojínů, kteří trpěli pod těmito generály, nebyla zde možnost, aby o těchto pánech řekli svůj soud.

Z letmého přečtení jmen, podotýkám neúplného - bylo přečteno jen 66 jmen - není možno očekávati oněch kritických důsledků, jež by se skutečně dostavily, kdyby celé veřejnosti tato jména byla sdělena. A to nejsou jen důvody pro vyšetření. Pro nás byly by velmi zajímavé také proto, že bychom mohli poznati, jak mnoho tito pánové péče potřebují. Mezi jmény pensionovaných generálů blýskají se jména Lobkoviczů, Schwarzenbergů, Zedwitzů, kteří patřili k bývalým šlechtickým větvím, a jistě že by se nejen obešli bez zvýšení, ale také bez jakékoliv pense. (Výkřiky posl. Karpíškové.)

Velmi závažné je, že pan referent ministerstva nár. obrany prohlásil, že v tomto případě jde o zásadu nabytého práva. Ale, slavný sněme, když zásadu, tedy nejen zásadu pro 183 rakouských generálů, ale také důsledně zásadu pro 70.000 pensistů. Těmto chudákům se odpíralo propočítání a pan referent o předloze staropensistů hájil žebrácké odbytné staropensistů tím, že prostě dostávají to, na co si skutečně připláceli do pensijního fondu. Ale rakouští generálové, to je něco jiného! Ti si sice neplatili zvýšených příspěvků do pensijního fondu, ale dostávají plné zaopatření podle zákona čís. 103. Zde nejsou nepřekonatelné obtíže a hlavně jsou zde ihned na to peníze. Předloha je do očí bijícím dokladem hnusného třídního stranění úřednické, vlastně generálské buržoasii, která je obzvláště této koalici milá.

Z věcných důvodů byla uváděna obava, že nároky generálů spočívají na právu a že by jejich pře, kdyby se dostala před mezinárodní forum, byla vyhrána, z čehož by nám vzešla ostuda. Budiž, já budu míti příležitost, jako to učinil kolega řečník přede mnou, poukázati, jak dalece je pevně právně odůvodněn tento požadavek, ale řeknu, že bych se této ostudy - prohrát to před mezinárodním forem - nebál. Myslím, že by to nebyla jedna z největších ostud. (Výkřiky poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické.)

Máme také jiné ostudy v tomto státě. (Různé výkřiky.) Občané a občanky tohoto státu neměli by jiného dojmu, kdybychom tento proces prohráli, než ten, že je to prapodivná spravedlnost, když československý lid musí platiti pense těm, kteří byli proti jeho samostatnosti a kteří byli jeho katany. (Výkřiky čsl. soc. demokratických poslanců.)

Slavný sněme! Maďaři, ti se nerozpakují vznášeti své nároky na mezinárodní forum, ačkoliv předem vědí, že jejich pře je ztracena. My však máme přesně zaručeno svoje právo ve smlouvách mírových. U nás skutečně můžeme plným využitím těchto práv, ve smlouvách mírových uložených, odůvodniti své počínání. Jestliže se tážeme po důvodech zvláštního počínání koalice, tedy důvod může býti jediný: tato koalice není schopna hájiti zájmy tohoto státu, ona hájí jen své zájmy vlastní. (Výborně!)

Není bez zajímavosti, že projednávaná předloha o zvýšení generálských pensí přidělena byla příslušníku nár.-demokratické strany, p. kol. Ježkovi, který tuto předlohu p. předsedovi rozpočtového výboru vrátil. Věc pochopíme daleko snadněji, přečteme-li si referentskou zprávu ze 113. schůze revolučního Národního shromáždění z 31. ledna 1920. Referentem o této předloze byl p. kol. Špaček, legionář a příslušník nár. demokracie. Ve svých vývodech zdůraznil, že nejsme jako stát, pokud se týče zabezpečení generálů, nuceni plniti závazků povahy mezinárodní a že nejsme vázáni plniti závazků rakousko-uherského mocnářství, a to také podle čl. 92 mírových smluv. Děje-li se tak přece, děje se to z důvodů sociálních. Ale praví dále, že nemůžeme svými penězi lidi, kteří odpor Rakousko-Uherska proti snahám našim nesli, živiti, resp. zabezpečovati jim pohodlnou existenci. A dokládá dále, že zaopatření podle šesté hodnostní třídy v šarži plukovníka stačí k důstojnému lidskému životu.

Předloha nyní projednávaná tyto argumenty má vyvrátiti ze základu, a tu ovšem pochopujeme, že p. kol. Ježkovi bylo těžko vyvraceti argumenty, které 31. ledna 1920 uváděl jeho klubovní kolega. My jsme velmi vděčni za tento projev p. kol. Ježka, ale jsme zvědavi, zda vzdání se referátu nebylo jen projevem kolegiality, jsme také zvědavi, zda za tímto projevem nebude také následovati mužný čin, zamítnutí této předlohy, nikterak dosahu sociálního, nýbrž velikého významu politického.

Předloha tato jest úplným odkloněním od ducha revolučního Národního shromáždění. Tvrdím tak zcela bezpečně a uvádím jen argumenty uvedené v důvodové zprávě tisk 2151 z r. 1920. V této zprávě se výslovně praví: Československá republika není žádným sukcessorem bývalé monarchie. Ze základního pojetí smlouvy st. germainské a z různých jich ustanovení vyplývá, že za právní nástupce mocnářství Rakousko-uherského pokládají se nyní státy Rakousko a Uhersko a není tedy závazku mezinárodně uloženého postarati se o všechny vojenské gážisty, domovským právem do našeho státu příslušející.

A jako doklad uvádí praxi, jaká je v Rakouské republice, kde hromadně vojenští gážisté jsou dáváni na odpočinek, ne s pensí nýbrž s odbytným. Poskytnutí pensijních požitků podle šesté hodnostní třídy se odůvodňuje také tím, že ve starém Rakousku bylo poskytnuto mnoho mimořádných postupů a povýšení a za podklad mají sloužiti jen ony gáže, kterých bylo lze normálním postupem dosíci.

Předlohou zákona z r. 1920 se mělo vyhověti podle téže zprávy vyšší spravedlnosti, poněvadž osoby, o něž jde, hleděly uspíšiti svou kariéru tím, že z důvodů osobních, nízkých, nečestných a zištných persekvovaly české lidi.

Ani právně Československá republika není vázána. Zákon z r. 1920 je úplně ve shodě s ustanoveními čl. 92 a 216 mírové smlouvy s Rakouskem. (Výkřiky.)

Takové jsou důvody, kterých k zákonu č. 194 pan zpravodaj r. 1920 užil. A tyto všechny důvody, vyšší spravedlnost a důvody opřené o právní stav státu, jsou patrně po 10 letech úplně neplatné. Celně-kongruová koalice jich neuznala, poněvadž všechny tyto důvody jsou vlastně proti duchu a proti existenci této koalice.

Vládní nařízení zákona, jímž se mění §§ 2 a 5 zákona z 19. března 1920, čís. 194 Sb. z. a n., je hmatatelným důkazem, kdo ovládá a kdo řídí dnes tento stát. 10 let stačilo, aby ti, kteří stáli úporně proti vznikající republice na straně monarchie a kteří byli rozhodnuti tento stát vydati jako vykrvácenou mrtvolu, stali se nyní kormidelníky této republiky. Pensionovaní rakouští generálové po řadu let podnikali akce, aby odčiněno bylo jejich domnělé příkoří a nenalezli sluchu u socialistických stran, ani ovšem nenalezli odvahy u stran měšťanských, aby je vyslyšely. Teprve tato koalice, která je stejně vzdálena lidu jako je lhostejna k osudu této republiky, koalice buržoasie, vzala na sebe smutnou úlohu odstraniti jeden ze zákonů skutečně revolučních a přiznala se zcela otevřeně k představitelům staré rakouské monarchie. Doufejme, že tato koalice vedle řady jiných činů, jako je na př. sanace oněch peněžních ústavů, které se udusily vlasteneckým upisováním rakouských výpůjček, najde ještě mnohý balsám na rány austrofilů a tím do jisté míry vykoná svoje poslání. Mohli bychom se radovati z této krajně sobecké politiky, jež na hony je vzdálena potřeb a cítění lidu a jež jasně ukazuje naši buržoasii při práci, kdyby nás nezaléval stud, že pro tento zákon daly se zapřáhnouti také české strany, které stály při kolébce této republiky.

Teprve tato koalice přišla k názoru, že 24.000 Kč roční pense jest málo, že generálové, kteří se na československém lidu provinili" - takový má titul předloha tisk 1202 z r. 1920 - žijí při 24.000 Kč ročně v bídě a nedostatku. Jest to zvláštní útlocit v tomto státě, žel, že jen k bývalým rakouským generálům. Tato láska a útlocit přestávají ihned, jakmile jde o skutečné pracovníky v tomto státě. Kolik je dnes těch šťastných státních zaměstnanců, kteří mají skutečně ročně 24.000 Kč důchodů. Zdrcující většina je těch, kteří nemají ani polovinu, ba kteří nemají ani třetinu toho, a při tom musejí vykonávati užitečnou práci a živiti své rodiny. (Výkřiky posl. Brodeckého.) Kolik je u nás dělníků, kteří by při usilovné práci vydělali ročně 24.000 Kč? Mohli bychom mluviti o náhodě kdybychom takového dělníka vůbec našli. A ti všichni dělníci a státní zřízenci musejí konati užitečnou práci, kdežto tito generálové, kteří se na čsl. národě provinili, jsou jen na odpočinku. (Posl. Bechyně: Našlo se 175 rakouských generálů, já hledal jednoho!) Jest to úžasná troufalost této koalice, že nekoná nejprimitivnější povinnosti k zestárlému dělníku, že nemá smyslu pro to, aby skutečně toto zlo sociální bylo u nás odstraněno, při čemž však má štědře otevřenou ruku k rakouským generálům.

V tomto státě hyne v bídě a nouzi 80.000 starců a stařen, kteří mají nárok na starobní zaopatření. Předloha o tomto starobním zaopatření (Výkřiky posl. Pika.) byla před 2 roky předmětem porad ministerských, jest prý hotova, ale vedle jiných sociálních předloh je zamknuta docela bezpečně v šuplíku stolu pana ministra soc. péče. A přece jsou zde všechny podmínky, aby se těmto lidem vyšlo vstříc. Říkám, že návrh je 2 roky starý, ale nejen to, my zde máme i to nejdůležitější, máme zde úhradu již od r. 1921 plných 130 milionů pro tyto chudáky a, prosím, tato suma stačila by plně, abychom po 3 roky vypláceli těmto přestárlým dělníkům, a ještě by nám zbylo na čtvrtý rok. (Potlesk poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické.) Ale ovšem, zde nejde o chudáky, zde jde o generály. Těm chudákům předloha zákona slibovala žebráckou almužnu 500 K ročně, nebo-li za stávajících již ustanovení 48krát méně, než má dnes již rakouský generál pense, a pro příště bude míti rakouský generál více než stokráte tolik co tento chudák, ovšem že s tím žalostným rozdílem, že rakouští generálové již pense mají, kdežto chudáci darmo na své sta robní zaopatření čekají. (Výkřiky posl. Geršla.) Pánům generálům se přidává, ale chudákům státním zaměstnancům, kteří se nemohou brániti, se docela bezohledně bere. Ministerské správy dávají v těchto dnech smluvním státním úředníkům vyrozumění, že se jim redukují jejich platy o celou třetinu a jestliže nepřijmou nabízené místo oficianta, že mají otevřeny dveře dokořán. Co mají ti chudáci za daných okolností dělati, nemají-li se rozloučiti s problematickými nároky 5nebo 6leté služby, jichž skutečně nabyli v tomto státě? Musí buď přijmouti nebo odejíti. Tito chudáci jsou úplně bezbranní a myslím, že by se nenašel v tomto státě tak bezohledný zaměstnavatel, který by takovým řízným způsobem, abych tak mírně naznačil, dovolil si postupovati proti svému zaměstnanci. (Výborně! Souhlas poslanců soc. dem. strany dělnické.)

Na pořad jednání sněmovny je položen zákon dlouho vymáhaný, úprava odpočivných požitků staropensistů, a tu je velmi vděčné se podívati, jak se měří těmto chudákům a jak rakouským generálům. Již postup projednávání této předlohy je velmi zajímavý. Hnedle bychom jednali o rakouských generálech dříve než o staropensistech. A ptám se, co dostanou ti nejpotřebnější? 5 až 6000 ročně. Mají čtyřikráte méně než již dnes mají rakouští generálové a v budoucnosti po zvýšení budou míti 8až 10kráte méně než skutečně budou míti rakouští generálové. Pro 70.000 pensistů vláda dává k disposici okrouhle 67 mil. Kč, ale pro 356 generálů a jejich pozůstalých dává 1,817.000 Kč okrouhle. Na jednoho staropensistu průměrně přidává vláda 957 Kč, na jednoho generála nebo pozůstalého po těchto generálech dává 5107 Kč. (Výkřiky čsl. soc. demokratických poslanců.) A tu je potřeba se podívati na to, že pensisté generálští při 24.000 Kč mohou býti docela slušně živi, kdežto staropensisté umírají hlady. Je proto velmi pochybným důvod, že je předkládán zákon o zlepšení požitků staropensistů soudobně s tímto návrhem zákona na úpravu pensí generálských, protože na jedné i na druhé straně mají se spravedlivě řešiti jejich potřeby. Tato zástěrka, která je nám předkládána, je příliš proděravělá, aby zakryla úžasnou troufalost důvodů vládní koalice. Je nesmyslným odůvodňovati potřeby rakouských generálů při 24 000 Kč pense stejnými potřebami staropensistů, kteří dnes často neměli ani 2400 Kč ročně. (Výkřiky posl. Bechyně.)

Slavná sněmovno, a co říci o neomaleném útoku na sociální pojištění, jímž statisíce dělníků a dělnic bude vyloučeno ze starobního zaopatření, zatím co vysloužilým rakouským generálům otevírá se ruka štědrosti této koalice dokořán? Tato koalice teprve našla smutnou odvahu v návrhu sociálního pojištění konfiskovati příspěvky a rušiti léčebný fond, (Souhlas socialistických poslanců.) ale s gestem velké spravedlnosti zvyšuje pense rakouským generálům. A co říci dále o obětech těchto rakouských generálů, co říci o bídě válečných invalidů a jich pozůstalých, pro něž není peněz, s nimiž není smilování a jimž se neustále hrozí obmezením mizerných jejich rent? Pro ty není možno ani dosíci té špetky spravedlnosti, aby se těmto ubohým lidem, kteří z neznalosti zákona neuplatnili včas svých nároků na renty invalidní, termín přihlášky prodloužil. (Výkřiky poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické.)

Povedeným je nedopatření, které vidíme v důvodové zprávě tisk 1413 na str. 3. Tam se praví, že "bude-li zvýšení obmezeno nejvýše na zpětnou dobu od 1. ledna 1927, bude úhrada zajištěna v rozpočtu". Prosím, uvědomte si "bude úhrada zajištěna v rozpočtu", ve kterém se nesmí absolutně hnouti ani jedinou cifrou, třeba by se jednalo o sebedůležitější potřeby a požadavky. (Výkřiky posl. Tomáška.)

Z toho možno souditi, že zákon dokonce měl míti daleko větší zpětnou účinnost, než tato předloha nám podává. Při přízni, která je prokazována rakouským generálům, možná že byl u nich vznesen požadavek, aby dokonce zvýšené pense byly jim vypláceny zpětně od r. 1920. (Výkřiky posl. Bechyně.) To by však bylo, myslím, trochu silné koření i pro tuto koalici, a proto se navrhuje účinnost tohoto zákona od 1. ledna 1928, ale zapomnělo se, že důvodová zpráva byla koncipována pro jiný návrh zákona a tak je do značné míry velmi výmluvným svědectvím, že tato předloha, když byla navrhována příznivci rakouských generálů, měla vypadnouti ještě daleko lépe.

Velmi zajímavým je snížení tohoto nákladu, o kterém se mluví, z důvodu, že drahotní přídavky v částce 320.000 Kč, vyplácené pensistům vojenským, zde odpadnou. Než, tyto drahotní přídavky, pokud nám je známo, do ciziny se nevyplácely, ale podle tohoto zákona zvýšená pense, která nebude míti skutečně těchto drahotních přídavků, bude v plné částce vyplacena. (Výkřiky posl. Bechyně.)

Zákon aspoň v důvodové zprávě je velmi skromný. V důvodové zprávě se sice říká, že zde nemá býti řešena otázka vyplácení požitků do ciziny, ale pro nás tato okolnost je velmi důležitá. Podle přehledu více než polovina generálských pensí jde do ciziny. Podíváte-li se do tohoto seznamu, vidíte, že je to samá Vídeň, Linec, Štýrský Hradec atd. (Slyšte!) Ale prosím, teď se podívejme, jakým způsobem se jedná s obyčejnými pensisty civilními. My máme příklady, že pensistovi civilnímu, který za účelem studijním odebral se do ciziny třeba na 2, 3 měsíce, ihned byla pense zastavena. (Výkřiky poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické.) Jenom krátce se podívejme, co znamená toto vyplácení do ciziny. Podle návrhu, který je nám předložen, bude u generálů II. a V dietní třídy vyplaceno do ciziny více 397.628 Kč, pro vdovy více 224.447 Kč a počítáme-li s tím, že již dnes do ciziny pro generály a jich pozůstalé vdovy se vyplácí 3,195.720 Kč, vidíme, že do ciziny z Československé republiky tímto novým zatížením 622.075 Kč bude ubíhat 3,817.795 Kč.

Slavný sněme, je potřeba se podívati, co to pro nás znamená. To je 6% úrok z velmi slušné částky přes 60 mil. Kč. A já se ptám: Je možno tento soustavný pobyt pensionovaných generálů v cizině trpěti? Zákon z 19. března 1920 č. 194 stanovil přísnou podmínku pro udělení pensí generálům, totiž, že tyto osoby musily prokázati, že získaly v Československé republice právo domovské již před 1. lednem 1910 a že od této doby toto právo nepřetržitě měly. Možno dnes o tomto právu domovském hovořiti, když tyto osoby po více jak 10 let soustavně bydlí v cizině? Když jediný styk, který mají s republikou, je onen příjemný styk, že berou od nás peníze? A prosím, slavná sněmovno, můžeme my věděti, že tyto osoby v cizině žijící a námi tak štědře podporované nejsou v řadě nepřátel republiky? (Výborně! - Potlesk.) Důvodová zpráva nic o tom neříká, ale měla by býti právě v tom směru hovorná, měla by míti přesná a zaručená data, abychom, když se zvyšuje zcela neprávem pense generálům, měli aspoň plnou jistotu, že tyto zvýšené pense nejsou vypláceny vědomým nepřátelům tohoto státu. (Výborně! - Potlesk čsl. poslanců socialistických.)

V tomto svém názoru jsme ovšem také utvrzováni zprávou referenta o zákonu č. 194, který 31. ledna r. 1920 ve 113. schůzi výslovně prohlásil, že generál rakousko-uherské branné moci, který bude u nás jako náš příslušník bydleti, bude míti zaopatření pensijní v nejvyšší výměře plukovníka, - tedy "domovské právo" a "u nás bude bydleti"! Od této samozřejmosti se předloha zákona uchyluje. Je si vědoma této slabiny a proto se vyhýbá věci a prohlašuje, že výplatu pensí do ciziny nebude řešiti, poněvadž tato otázka je povahy příliš všeobecné. Ale to, co se nám předkládá, je pro nás trochu slabou útěchou pro pana ministra financí dr Engliše, který v potu tváře se namáhá, aby pokud možno snížil náš zahraniční dluh a zredukoval platy, které plynou do ciziny, který vypisuje vnitřní půjčku, aby několik desítek milionů zde ušetřil, a zde prosím uchází značná částka do ciziny, aniž se počítá s tím, že tato částka ucházející do ciziny je také částkou zvyšující naši pasivní platební bilanci. Ovšem k naší útěše budiž řečeno, že pan ministr financí měl asi také jiný důvod, proč jeho podpis na této předloze schází. Zástupce vlády v rozpočtovém výboru prohlásil, že pro generály, beroucí své pense v cizině, budou platiti stejná ustanovení zákona čís. 287 a 288 z r. 1924. Tato stejná platnost je v praxi taková: Civilní pensista musí bydleti zde, ale generál může bydleti kde chce, neboť podle důvodové zprávy pro generály je zvláštní útlocit. U generálů, bydlících v cizině, vyskytuje se svízelná otázka, kam by se tito pánové v Československé republice přestěhovali, poněvadž prý je zde nedostatek bytů. Naproti tomu pro civilní státní zaměstnance těchto ohledů nikdy není.

Obracím se k jinému důvodu, a to ke zkrácení pensí generálských oproti pensistům civilním. Žel, tato věc je do jisté míry zdůvodněna, ale neopravňuje k oné koncesi, která je skutečně dávána generálskými pensemi. Již kolega předřečník upozornil na to, že šetření, která byla podniknuta při generálech, při přejímání osob vojenských do naší služby, měla býti provedena také u všech státních civilních úředníků. Žel, že byrokracie již tenkráte byla v tomto státě tak silná, že tato komise vytvořena nebyla. Bylo by tedy spravedlivé, aby taková komise byla sestavena a platy pensijní u oněch úředníků, kteří se na československém národě provinili byly upraveny stejně jako u pensí vojenských a ne aby pense generálské byly vyrovnávány neprávem. Tento stav nedokončené očisty je tím žalostnější, že celá řada státních úředníků civilních na př. ještě po demonstracích 14. října 1918 hnala naše soudruhy, kteří byli na těchto demonstracích účastni jako řečníci, k odpovídání před státní návladnictví. Co platí pro vojenské gážisty, to jistě také platí zde pro vojenské gážisty, to jistě také platí zde pro civilní. Také zde skutečně jsou osoby, které vystupovaly vědomě nepřátelsky proti československému lidu. Také u těchto osob byl nečestný úmysl služebníčkováním dojíti kariéry.

Pocházím ze župy, kde velmi špatně vzpomínají p. vlád. rady Smutného, který právě takovouto prací se došplhal k vládnímu radovství. Žel, že tento pán, který měl býti řádným způsobem souzen, v Československé republice byl odměněn jinak. Chtěli patrně dělati z pytláka dobrého hajného a svěřili mu určité politické poslání v Žatci.

Ale zmiňuji se o druhém úředníku, rovněž hradeckém, dr Fiedlerovi, který byl pravou rukou tohoto p. vlád. rady Smutného. Tento pán v Československé republice zvláštním řízením stal se ministerským radou Státního pozemkového úřadu. Šíří se pověst, že si vysloužil toto místo tím, že určitým vlivným osobám pomohl na Hradecku z vojny. Ovšem tento pán se v Československé republice zařídil příliš brzy po rakousku. Můžeme počítati k zásluze zesnulého soudr. Malého, že ho odkázal tam, kam skutečně patří. (Hlasy: Nemá zbytkový statek?) To nemohu říci. Tedy hovoří-li se o vyrovnání požitků pensistů civilních s požitky pensistů vojenských, nemůže býti v tomto směru hovořeno o spravedlnosti. Spravedlivé by bylo, aby tato komise byla skutečně sestavena, aby náležitým způsobem jednání civilních státních úředníků v naznačených směrech bylo posouzeno, a ti, kteří se nezachovali správným způsobem, aby byli potrestáni, jako byli potrestáni gážisté vojenští.

Je velice zajímavo, že tato předloha neprochází soc.-politickým výborem, ač předloha o staropensistech, jež týká se také požitků osob vojenských, tímto výborem prošla. Ale s našeho stanoviska je to tak správné. Sociálního na této předloze není nic, dosavadní pense slušně zajišťovaly pensionované generály podle zák. č. 194 z r. 1920, naproti tomu tato předloha je vysoce oolitická. Poukázal jsem, čí rukou tato předloha je dílem. My můžeme jen s dobrým svědomím doporučiti, aby se přes tuto předlohu přešlo k dennímu pořadu (Výborně! - Potlesk.), a máme skromný názor, že tím vycházíme vstříc také cítění mnohých členů této měšťácké koalice, neboť z uzákonění budou se těžko zodpovídati, a je-li jim ovšem podle katolického učení souzeno ve smrtelném hříchu až do konce setrvati, jistě že velice těžko ponesou důsledky tohoto rozhodnutí. Proletariátu bez rozdílu národnosti v republice zbývá jen jediná cesta: vésti vítězný boj za demokracii, pokrok a sociální spravedlnost, poněvadž tyto zásady jsou oním základem, na kterém skutečně republika byla zbudována. Musíme tento vítězný boj o tyto zásady svésti, neboť v tomto státě demokracie jest ohrožena, sociální spravedlnost je potlačena, pokrok reakcí udusen. (Výborně! - Potlesk čsl. soc. demokratických poslanců.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je pan posl. dr Rosche. Dávám mu je.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP