Čtvrtek 9. února 1928

"Rub medaille. Sotva vyšly formuláře pro přiznání k dani důchodové, musí již ministr financí uveřejňovati uklidňující vyhlášky, zatím co policie telefonicky hrozí censurou, bude-li o té či oné pověsti napsána řádka. Tyto zjevy jsou nesmírně příznačné pro nervositu, která se zmocnila veřejnosti, jakmile se jen poněkud seznámila s obsahem nových daňových předpisů. Ovšem jest to daleko méně výše daní, jsou to daleko méně daňové sazby, které působí takové znepokojení, jako spíše policejní duch, jímž jest prodchnuto nové daňové řízení. Poplatník jest degradován na předmět, na něho přesunuje se celé průkazní břemeno, on jest do jisté míry neustále na lavici obžalovaných při přelíčení trvajícím celý rok. Jeho kalendář rozpadá se neustále v celou stupnici daňových lhůt, které musí přísně zachovati pod pohrůžkou citelných trestů a musí vlastně každý den býti připraven, že pro nějaké opominutí, nějakou malou nedbalost, ale také z nenávisti nějakého nerozumného finančního úředníka sjede trestní gilotina na jeho šíji.

Nové předpisy vyhýbajíce se liberálnímu nazírání jako moru, vzbudily, ba musí vzbuzovati náladu, dýšící nesmírnou nedůvěrou k finanční správě. Zvláště venkovské obyvatelstvo větří dnes v každém kroku finančních úřadů zákeřnost nebo přepadnutí. Tak lze také vysvětliti, že fantasie v poslední době, když se zjistil z nadpisů ve formulářích pro přiznání k dani zájem berních úřadů o jisté jednotlivosti, ihned vyvozovala všude další důsledky, že se začalo šuškati o novém soupisu majetku a vkladatelé hromadně spěchali do spořitelen a ukládali peníze opět do punčoch, do zásuvek nebo do ciziny, aby je zabezpečili před zvědavostí a zásahem finančních úřadů. Tento odliv vkladů není ovšem nepatrným nebezpečím pro národní hospodářství, bez toho stále ještě velmi chudého na kapitál, a ministr financí nechal si téměř příliš dlouho na čase, než se odhodlal uveřejniti v časopisech uklidňující vyhlášku.

Zvláště důležité jest, že se při tom zmiňuje také o tak zvaném bankovním tajemství. Upozorňuje, že peněžní ústavy nejsou povinny podávati zprávy o výši vkladů, i když vkladatel nevyplnil své přiznání řádně a poukazuje při tom na § 301 daňové novely, který jedná o zachování obchodního tajemství. Ovšem nebylo by jistě správné, kdyby se ze znění zákona samotného chtělo vyvoditi naprosté a neomezené zachování bankovního tajemství; neboť v onom paragrafu se praví:

"Šlo-li by o obchodní tajemství, to jest o skutkové okolnosti, jejichž uchování v tajnosti jest tak důležitým podkladem činnosti tázaného, že by vyjevení jich mohlo činnost v dosavadním rozsahu znemožniti, nebo aspoň vážně ztížiti, může býti svědecká výpověď odepřena."

Na prvý pohled lze poznati, že nikoliv znění, nýbrž teprve interpretace v tom smyslu, že nezachovávání bankovního tajemství musilo by ponenáhlu úplně zničiti činnost bank, vede k tomu, že se ve zmíněném §u 301 může spatřovati dostatečná ochrana proti porušení bankovního tajemství, ačkoliv správněji již v zákoně měl by býti zakázán dotaz úřadů.

Přes to však zůstává stále ještě jedna otázka bez odpovědi. Jak je to s revisními komisemi? Dejme tomu, že banka na dotazy berní správy o určitém účtu nebo určitém vkladu - nota bene troufá-li si - odepře odpověď: ale co udělá, jestliže se jí posadí do kanceláře proslavená revisní komise, jak se lidově říká, daňová čeka, začne pátrati v knihách a učiní si záznamy? Může banka kontrolovati, jak se použije nalezeného materiálu? Má vůbec nějaký vliv na činnost takové komise?

Ministr financí ví velmi dobře, jak právě revisní komise, zosobněná to nedůvěra státu k poplatníkovi, velice otrávily poměr zdaněného občana k finanční správě. Ale on jest tak zamilován do této rekvisity zlomyslného daňového absolutismu, že nebylo možno ho přiměti, aby tyto komise zrušil. Pokud však nebude vydáno zákonné opatření, podle něhož bezpodmínečně platí bankovní tajemství i proti daňové čece, do té doby sotva lze počítati s uklidněním, poněvadž, jak se zdá, duše vkladatelů byla opět jednou pobouřena. Ministr financí může sice prohlašovati, že opatření daňové novely sloužila pouze k povznesení daňové morálky a pravdivosti přiznání, ale život se již bere vlastní cestou, a i ten nejhodnější poplatník se vzpírá, musí-li viděti, jak mu fiskus neustále nahlíží za nábytek, za skříně a do všech hrnců.

Zašlo se totiž příliš daleko. Varovali jsme včas a naléhavě. Přes to však byl postaven za každého poplatníka strážník; poplatník ho spatřil a začíná se vzpírati. Útěk kapitálu jest pak, jak víme ze zkušenosti, nanejvýš nežádoucím přímým následkem. F. B."

Tento článek byl od počátku až do konce prostě zabaven. (Německé výkřiky komunistických poslanců: Nyní jej zabaví Malypetr!) Nemyslím. Pane kolego, máte-li pravdu, pak nás očekávají trpké časy, velmi trpké časy, snad právě v jubilejním roce. Nemohu věřiti, že v tomto případě máte pravdu, poněvadž jest to pouze čistě vědecky teoretická diskuse, která se musí dovoliti každému, jak v novinách, tak také ústně. Domnívám se, že takováto politická soustava jest naprosto neudržitelná, že musí dojíti k nápravě. V tomto směru musíme se vším důrazem působiti na ministra vnitra i na ministra spravedlnosti, aby zde udělali pořádek, neboť tyto poměry jsou neudržitelné. (Potlesk poslanců něm. strany národní a nár. socialistické.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. Hruška. Uděluji mu slovo.

Posl. Hruška: K této předloze mluvili přede mnou páni ze socialistických stran, kol. Špatný a kol. R. Chalupa. Velice se rozčilovali nad tímto zákonem a snesli zde mnoho materiálu, jímž usvědčovali buržoasní strany z nespravedlnosti, kterou dělají, když předkládají parlamentu tento zákon. Chtěli bychom věřiti, že jejich hněv proti této předloze jest oprávněný, ale když víme, že jejich strany po 8 let, co byly v koalici s těmito buržoasními stranami, mlčky schvalovaly, že se těmto starorakouským generálům, kterým mají býti nyní pense zvýšeny, vyplácelo 24.000 Kč ročně, víme, že tento hněv, který zde předstírají proti tomuto zákonu, není upřímný a poctivý. Když dělali r. 1920 a 1921, kdy byla jiná situace, kdy nemuselo se tolik dávati starorakouským generálům, takové ústupky, nemohou se dnes diviti, když buržoasie, která jest u moci, ještě zvyšuje tento dosti veliký příspěvek těmto velkořezníkům o celé desítky tisíců. Tomu se nemohou divit, obzvláště, když dnes vědí, že buržoasie od převratu do určité míry zesílila, a to jejich pomocí a jejich prací. Proto jejich hněv není upřímný a poctivý a chtějí jím jen opět klamat pracující massy, aby jim věřily, že to myslí nyní s dělnictvem upřímně. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.) Kdyby posl. Špatný a ti poslanci socialističtí, kteří jsou legionáři, zvolili jinou taktiku proti buržoasní vládě, viděli bychom, že jest to hněv oprávněný a že to myslí s bojem upřímně. Kdyby to myslili upřímně, musili by do okolí tohoto parlamentu zavolat 140.000 legionářů, kteří krváceli na všech bojištích, a museli by za pomoci jich vypráskat tuto buržoasní koalici z parlamentu. (Potlesk komunistických poslanců.) Ale poněvadž to nemyslí upřímně, nechtějí voliti jiné methody, a by tuto buržoasní chásku, která jest nyní ve většině, odtud dostali.

Vládní návrh zákona č. 1413, kterým se mění § 2 a § 5 zákona z 19. března 1920, č. 194 Sb. z. a n., o zaopatřovacích nárocích bývalých vojenských gážistů a znění §§ 3 a 16 zákona ze dne 22. prosince 1924, č. 288, o zaopatřovacích požitcích vojenských osob a pozůstalých po nich, jest výsměškem, ba více, jest provokací dělnictva, jest provokací chudého lidu v tomto státě vůbec.

V 10. roce trvání tohoto prý demokratického buržoasního státu odvažuje se tato vláda zvyšovati starým rakouským generálům pense o celé desítky tisíc korun. Zatím co dělníci pracují za hanebné mzdy, zatím co byla nesmírně zvýšena drahota všech životních potřeb, odvažuje se vláda k této provokaci. Vojínům byl drahotní přídavek snížen o 1 Kč denně, poddůstojníkům o 2 Kč denně. Stát tímto odbouráním drahotního přídavku ušetřil na proletářích ve vojenském kabátě 14 milionů Kč, které nyní dává vláda starým rakouským generálům, kteří za války zavírali a věšeli české rebelanty, zvláště legionáře. Nemůže býti větší provokace než ta, které se dopouští dnešní vláda tímto zákonem proti dělnictvu, proti legionářům a zvláště proti válečným poškozencům. Prostí vojáci byli odkopnuti, desetitisíce legionářů, celé statisíce válečných poškozenců byly odkopnuty, aby mohly býti upraveny pense starým rakouským generálům. Tisíce legionářů a válečných poškozenců plouží se ulicemi nemajíce zaměstnání. Hladoví a otrhaní, bez podpory, beze všech prostředků umírají podvýživou a jejich nepřátelům, kteří je dávali na všech frontách stříleti a věšeti, je zvyšována pense o celé desítky tisíc korun. To je krutá ironie u příležitosti desetiletého trvání tohoto t. zv. demokratického státu. To by si měli uvědomiti všichni ještě vlastenecky cítící dělníci.

Protože se zrušuje odst. 3 §u 2 a odst. 1 §u 5 zákona č. 194/1920, pozbývá platnosti ustanovení zákona, podle kterého mohli býti tito generálové zařazeni jenom do VI. hodn. třídy, takže větší pense jim nemohla býti poskytována. Nyní, protože tyto paragrafy mají býti tímto zákonem zrušeny, má ministerstvo nár. obrany možnost zařaditi tyto i generály do I., II. až V. hodn. třídy a tak pense těchto starých rakouských generálů má býti zvýšena. Rakouských generálů, kteří mají býti za své služby rakouskému císaři odměněni nynější československou vládou, je 173, z nichž 81 bydlí v cizině, ponejvíce ve Vídni.

Jak a komu tato pense má býti upravena, je viděti ze zákona, který nám byl předložen. Jeden generál v I. hodn. třídě měl dosud 24.210 Kč pense, napříště bude míti podle tohoto zákona 55.008 Kč, tedy o 30.790 Kč ročně více. (Výkřiky posl. Kollárikové.) Jiný generál ve II. hodn. třídě má taktéž 24.200 Kč, napříště bude míti 48.000 Kč, o 23.790 Kč ročně více. 6 generálů ve III. hodn. třídě v 1. plat. stupnici mělo dosud 24.210 Kč, nyní bude míti každý 38.208 Kč, t. j. o 13.998 Kč ročně více. 7 generálů ve III. hodn. třídě v 2. plat. stupnici mělo dosud 24.210 Kč, příště budou míti 41.880 Kč, t. j. o 17.670 Kč ročně více; 15 generálů ve IV. hodn. třídě v I. plat. stupnici mělo dosud 24.210 Kč, napříště budou míti 34.236 Kč, t. j. o 10.326 Kč více; 33 generálů ve IV. hodn. třídě ve 2. plat. stupnici mělo dosud 24.210 Kč pense, nyní po úpravě budou míti 38.200 Kč, t. j. o 13.990 Kč více; 25 generálů v V. hodn. třídě bude míti jako dříve 24.210 Kč a 85 generálů v V. hodn. třídě ve 2. plat. stupnici bude míti 28.404 Kč, t. j. o 4196 Kč více oproti dřívějšímu stavu.

Taktéž pozůstalým po generálech, t. j. vdovám, kterých je celkem 183, se zvyšuje pense; místo 12.105 Kč ve III. hodn. třídě budou míti 19.104 Kč v 1. platové stupnici a 20.940 Kč ve 2. plat. stupnici. To znamená zvýšení v 1. plat. stupnici o 6990 Kč ročně a ve 2. plat. stupnici o 8835 Kč ročně více; ve IV. hodn. třídě v 1. plat. stupnici zvyšuje se těmto vdovám po generálech pense z 12.105 Kč ročně na 17.268 Kč, t. j. o 5163 Kč více; v plat. stupnici 2. zvyšuje se těmto vdovám pense o 6999 Kč; 80 vdovám v V. hodn. třídě ve 2. plat. stupnici zvyšuje se tato pense o 2100 Kč ročně.

V rozpočtovém výboru podali jsme návrh, aby byl všem členům rozpočtového výboru rozdán seznam těch generálů, kterým se pense upravuje. Tento návrh byl zamítnut proto, aby se dělníci nedověděli, koho budou svými penězi vydržovati. Zjistili jsme však jména některých generálů, abychom informovali dělnictvo a naši veřejnost. Tato jména byla již částečně uveřejněna a jsou to na př. generál von Ermoli, gen. Cibulka, gen. Lobkowicz, gen. Wenghofer, gen. Kunz, gen. Reinhardt, gen. Schwarzenberg, gen. Urbar, gen. Zanotoni. gen. Jelenčič, gen. Haas, gen. Laube atd., vdovy: Thurn-Taxisová, Cibulková atd. Těmto opravdu černožlutým generálům jsou zvyšovány pense, jak jsem již uvedl.

Vedle této charakteristiky je zde několik případů, jak se chová ministerstvo soc. péče, kde je ministrem páter Šrámek, k válečným poškozencům, a jak ministerstvo nár. obrany k legionářům a jejich pozůstalým. Chce-li se vláda representovati před cizinou, když upravuje těmto starorakouským generálům jejich pense, ať upraví důchod válečným poškozencům a vdovám po padlých vojínech, ať již opravdu uvolní těch 130 mil. Kč přestárlým dělníkům, na které oni mají nároky, ať upraví platy státním zaměstnancům, dělníkům, kteří živoří, a to bude representace před cizinou. Ale dávati generálům desítky tisíců korun, zatím co jsou odmítány vdovy, sirotci a oprávnění váleční poškozenci, je přímo zločinná protidělnická politika této vlády.

Byl jsem několika válečnými poškozenci, také z řad legionářů, žádán, abych provedl různé intervence, aby dostali podpory. Bylo mi také na tyto intervence odpověděno, ale v těchto odpovědích se zamítají oprávněné nároky jednotlivých vdov anebo válečných poškozenců. Na příklad intervenoval jsem v záležitosti týkající se jedné vdovy, které padl syn v legiích v Rusku. Bylo mně odpověděno toto: Sdělujeme s vámi po vyšetření, že Antonie Kalinová ze Zvičíny dostává pravidelnou měsíční podporu 30 Kč měsíčně z fondu a darů pro legionáře. (Výkřiky komunistických poslanců.) Žadatelka prý není z 75% neschopna ku práci, předložila prý vysvědčení se 60% neschopností a na základě toho musila býti odmítnuta. Druhý legionář, který byl 2 roky v ruských legiích, dopustil se určitého poklesku. Byl za to potrestán také tím, že mu bylo odňato volební právo, a to na dobu 3 let. V tomto případě byla mu invalidní renta okamžitě odňata. Ale, když 7. února 1924 nabyl opět volebního práva a žádal, aby mu byla renta opět vyměřena, byl odmítnut. Je to 100%ní invalida, má otevřenou tuberkulosu a přece byl se svým nárokem odmítnut. Ministerstvo nár. obrany dluhuje tomuto legionáři Rudolfu Švestkovi přes 10.000 Kč. Tento legionář je bez bytu, má několik dětí a nemá býti z čeho živ. Žádal obecní zastupitelstvo Prahy, aby mu dalo alespoň koncesi čističe bot; i v tomto případě byl odmítnut. Takovýmhle způsobem jedná se s legionáři, kteří v domnění, že bojují za svoji vlast, byli ochotni pokládati svoje životy. Na jedné straně odměňují se zde úplní nepřátelé dělnictva, úhlavní nepřátelé - podtrhuji - legionářů celými desítkami tisíců korun, na druhé straně oprávněné požadavky nejsou uznávány demokratickou vládou, demokratickým ministrem národní obrany. (Výkřiky komunistických poslanců.)

Mám zde druhou záležitost, která se týká válečného poškozence, a to Marie Málkové z Dalčic. Žádá, aby jí byl ponechán důchod, který jí byl zastaven, odňat atd. Ministerstvo soc. péče však vyrozumívá tuto ženu takto: "Ministerstvo soc. péče zamítlo stížnost Marie Málkové v Dalčicích do výměru zemského úřadu pro péči o válečné poškozence v Praze-Karlíně, poněvadž dodatečným šetřením bylo zjištěno, že stěžovatelka má knihovně zajištěný výměnek, který stačí k její nutné výživě." A dále je tento obraz výměnku: "Vzhledem k Vašemu výměnku není Vaše existence ohrožena. Nebyla byste výhradně odkázána na podporu svého syna, kdyby on nebyl nezvěstným. Váš výměnek činí ročně 3 q žita, 1 q pšenice, 2 q ovsa, 6 q bramborů, 5 kg mouky a hrachu, 2 kopy vajec a 1 kg másla." To prý úplně stačí, praví se v důvodech.

Kdyby se tento výměnek prodal, činilo by to asi 1200 Kč. Za tuto sumu má tato žena býti živa! Vdově po generálovi nestačí 12.105 Kč ročně, té se přidává 9000 ještě k tomu, aby prý mohla býti živa, ale ženě, která má celkový příjem z daru, který jí odevzdává syn, 1200, nejvýše 1400 Kč, té to úplně stačí. Tak se měří těm, kteří tvoří všechny hodnoty ve státě.

Dále je zde ještě jeden případ, týkající se legionáře, který padl na italské frontě. Jeho matka podala si oprávněnou žádost o podporu, byla však odmítnuta. Týká se to Anny Ševčíkové v Dražkově u Strakonic. V důvodech se praví: "Ministerstvo nár. obrany nemůže Vám přiznati nárok na důchod předků po synovi legionáři Františku Šamšulovi, poněvadž podmínky... atd.... můžete býti živena svými dětmi, které Vám mohou tuto výživu poskytnouti."

Takhle se jedná s válečnými poškozenci, i s legionáři, kteří v domnění, že bojují opravdu za svou vlast, byli ochotni položiti své životy! Úhrnem celé vydání na tyto rakouské generály a vdovy po těchto generálech a jedné vdovy po četnickém generálu činí za r. 1928 se zvýšením 7,282.701 Kč. Touto úpravou zvyšuje se tedy pense těmto generálům o 1,824.906 Kč, zatím co vdovy po válečných poškozencích jsou ministerstvem soc. péče odmítány nebo jsou odbývány nedostatečnou podporou od 300 do 600 Kč, zatím co celé desítky a statisíce válečných poškozenců nedostávají vůbec nic. Vláda zvyšuje těmto generálům pense o 5000 až o 30.000 Kč ročně, vdovám po generálech zvyšuje pense o 2000 až 9000 Kč ročně. Podle statistiky ministerstva soc. péče z 917.535 válečných poškozenců dostává důchod jen 492.582 válečných poškozenců, t. j. 424.953 válečných poškozenců bylo tímto ministerstvem soc. péče odmítnuto a nedostává vůbec nic. Z válečných poškozenců, kteří jsou tak šťastni, že dostávají podporu od státu, jest opět 60%, kteří dostávají průměrný důchod od 300 do 700 Kč ročně. To je podpora, při které pomalu a jistě tyto oběti války umírají podvýživou. To je také cílem této vlády, aby co nejrychleji zbavila se těch, kteří za buržoasní stát z nevědomosti krváceli. Proto také v rozpočtu na r. 1928 vláda snižuje vydání na válečné poškozence o 14 mil. Ministr financí může míti pro sebe a pro svou buržoasní třídu odůvodnění, jaké chce. Může říkati, že samo sebou i váleční poškozenci umírají, ale fakt, že 424.953 válečných poškozenců nedostává žádného důchodu, nevyvrátí. A na těchto ubožácích vláda šetří. Těmto je nutno vzíti ještě to, co jim nestačí, aby mohla přilepšiti lidským velkořezníkům, černožlutým rakouským generálům, kteří vraždili a věšeli české vojáky. Z těchto případů je viděti, že vláda nemá prostředků pro ty, kteří tvoří blahobyt pro její třídu, a vláda je brutálně odkopává, zatím co černožlutým generálům upravuje pense tak, aby mohli úplně blahobytně žíti. Myslí vláda, že těmito prostředky nadchne dnešní armádu, když bývalé vojáky, kteří krváceli v domnění, že bojují za svou vlast, takto odmítá? Dělníci, kteří jsou v armádě a mimo armádu, jistě si uvědomí, jak se k nim chová tato buržoasní vláda. Dělníci si rozmyslí po těchto kopancích, které jim dáváte, aby bránili vaši vlast, až ona bude opět v nebezpečí a až je budete volati, aby vám ji bránili. Dnešní armáda, složená z velké části z proletářů a také z velké části ze synů válečných poškozenců, se kterými nyní takto nakládáte, ukáže vám při nejbližší příležitosti, že není armádou vaší, ukáže vám, že je na straně proletářské třídy - a potom si můžete vzíti ty vaše generály, které nyní odměňujete, aby vám chránili vaši vlast. (Tak jest!) Proletářští vojáci si to s nimi vypořádají zrovna tak jako s vámi. (Výborně! Potlesk komunistických poslanců.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je p. posl. Buříval. Dávám mu slovo.

Posl. Buříval: Slavná sněmovno! Den 8. února zapsán bude jako černý den našeho parlamentarismu, neboť toho dne v 10. roce, jubilejním, našeho samostatného státního života stírá občanská vláda poslední zbytky revoluční a odstraňuje postupně vše, čím jsme žili v době popřevratové.

Chápete, že naše vzrušení je naprosto oprávněné, zejména když vidíme, že vláda zcela, abych tak řekl, zúmyslně spojuje dvě předlohy, jednu, která má přinésti určité výhody všem těm, kteří byli zaměstnáni v civilní službě, a druhou předlohu, která bohatě odměňuje ty, kteří katanským způsobem postupovali proti českému lidu. (Tak jest! Souhlas poslanců čsl. strany nár. socialistické) Naše vzrušení je tedy zcela oprávněné. Náš odpor ovšem nepatří předloze, kterou má se dostati malé, neúplné úpravy poměrů staropensistům, náš boj namířen je proti předloze, kterou dostává se zvýšení pensí těm, kteří, jak jsem řekl, tak nešťastným způsobem proslavili se proti českému národu.

A je zajímavé, že předlohy v této osudové chvíli zříkají se někteří z českých lidí a členů vládní koalice a vzpírají se převzíti zpravodajství. Jsou to zejména členové strany národní demokracie, pp. posl. Špaček a Ježek (Slyšte!), kteří z pouhého studu vzhledem k dřívějším svým prohlášením nechtějí tentokráte na sebe převzíti odpovědnost za předlohu, která je tak nespravedlivá a která pochopitelně vyvolává v českém lidu všeobecnou nespokojenost a která jistě bude zaznamenána jako černé dílo těch, kteří jenom proto, aby vyhověli různým přáním a diktátům deputací, v nichž se skryli i generálové, jsou ochotni předlohy odhlasovati.

Ale nejen pánové z národní demokracie zříkají se povinnosti zpravodajské, která jim podle koaličního programu přísluší, jsou zde i jiní lidé, také členové koaličních stran, kteří rovněž velmi neradi tuto předlohu zastupují. Viděli jsme i zřejmé rozpaky při projednávání této předlohy v rozpočtovém výboru, stud, se kterým se ujímali slova, nenalézajíce dostatek důvodů i dostatek slov, aby toto své jednání omluvili.

Další příznačnou známkou poměrů je to, že předlohu o generálských pensích nepodepsal ministr financí dr Engliš, nýbrž pouze ministr vnitra a ministr národní obrany, o němž jsme před chvilkou slyšeli, že byl jedním z těch, kteří kdysi jako členové české delegace byli podepsáni na interpelaci Staňkově, v níž proti vládě vídeňské byly zdůrazněny všechny případy násilí, způsobeného rakouskou soldateskou. (Tak jest!)

Ministr Udržal proti své lepší minulosti dívá se dnes na tuto otázku jako na otázku prestiže. Snad proto, že je ministrem nár. obrany, chce ukázati, že mu i na těch generálech rakouských, kteří spáchali tolik zla na českých vojínech, záleží, chce ukázati svoje ledví a chce konečně také prokázati dostatečně svou sociální spravedlnost. Jest zajímavé, že nejen ministr nár. obrany Udržal, ale i předseda rozpočtového výboru kol. Bradáč má za to, že předloha o zvýšení generálských pensí je dílem sociální spravedlnosti. (Různé výkřiky.) Je to ovšem zajímavé, jak si pánové tu sociální spravedlnost představují. Při tom docela zapomínají, že by bylo snad účelnější, aby sociální spravedlnost osvědčovali v jiných, daleko užitečnějších věcech. Ba mnozí členové i z poslanecké sněmovny se domnívají, že se nepáše tak přespříliš veliké zlo, a jestliže se už přidává těm generálům, současně spojuje se zvýšení generálských pensí s předlohou jinou, která prý přináší tisícům neobyčejné zlepšení, a to, všeobecně se praví, o celých 20%, že tedy jistě je naprosto správné, aby tyto dvě materie byly slučovány a společně projednávány. My jsme arciť poněkud jiného názoru, a z té příčiny vytryskl náš návrh, aby tyto dvě předlohy nebyly projednávány společně, nýbrž odděleně a aby se o nich také odděleně hlasovalo.

Domnívá-li se vládní většina, že projednávaná osnova o příplatcích některým státním a jiným veřejným zaměstnancům ve výslužbě a pozůstalým po takových zaměstnancích, zemřelých v činné službě nebo ve výslužbě, staropensisty, pokud žijí, nebo pozůstalé vdovy uspokojí, pak se velmi značně mýlí. Že tomu tak, o tom svědčí resoluce, přijatá ve výboru soc.-politickém, kterou se vláda vyzývá, aby s přípravami pro všeobecný pensijní zákon konala také přípravy pro definitivní úpravu odpočivných platů pensistů a pozůstalých, kteří nepodléhají zákonu č. 103 z r. 1926.

Tedy nový zákon upravuje požitky staropensistů jen kuse a důvodová zpráva k vládnímu návrhu 1411 jasně a určitě popírá, že úplné zrovnoprávnění pensistů je provedeno. Konečně i z řeči posl. Roudnického, zpravodaje výboru rozpočtového, jsme slyšeli, že prý naprosté zrovnoprávnění staropensistů s novopensisty je přímo nemožná věc, poněvadž by vyžadovalo ohromných nákladů. Pan poslanec ve své starosti o státní finance šel tak daleko, že mluvil o cifře 400 milionů Kč. Avšak tomuto tvrzení pana zpravodaje Roudnického odporuje sama důvodová zpráva vládního návrhu. Důvodová zpráva praví, že naprosté zrovnoprávnění staropensistů s novopensisty není proto možné, poněvadž vláda nemá podkladu, vláda nemůže způsobiti, aby služební doba všem staropensistům byla propočítána podle služebních let. A důsledek toho prý je, že v této věci v duchu požadavků, které jsme kladli, v duchu všech deputací a žádostí staropensistů, které jsou poslancům známy, nemohla vláda vyhověti a že může přistoupiti jenom k takovému aktu, který by aspoň v nejhorších případech usnadnil životní poměry těch, kteří trpí nejvíce.

Klubovní kolega Bergmann promluvil po stránce všeobecné o státních pensistech a mně připadá úkol, abych se zejména zmínil o železničních pensistech. Mezi železničními pensisty, vážení pánové a dámy, jsou lidé, kteří nejsou ani ryba ani rak, jsou to lidé, kteří utrpěli své doby úraz. Následkem utrpěného úrazu dostali pouze úrazovou rentu a nedostali pensi. Mezi staropensisty u železnic jsou však také lidé, kteří sloužili za dřívějších dob u soukromých podniků, u Společnosti severozápadní dráhy, Jihoněmecké spojovací dráhy, Buštěhradské dráhy, České severní dráhy a u všech ostatních společností drah, které byly v soukromém vlastnictví. Tito lidé až do r. 1905 neměli vůbec pensijního fondu a když potom později následkem zestátnění soukromých drah byli převzati státem, tedy byli účastni teprve od této doby členství v provisním nebo pensijním fondu kmenových linií. Ale mezi těmito staropensisty jsou také lidé, kteří v každé této společnosti začali s prvním platem v částce 26 zlatých ročně, potom později bylo jim služné zvýšeno na 576 K a jejich postup byl 70 K za rok; maximální výše platu, kterého dosáhli u soukromých společností, činila 900 až 1000 K. S tím obyčejně šli do pense. Veliká část těchto lidí žije doposud, ovšem jak žijí, můžeme si domysliti. I přes drahotní přídavky, které se jim jako pensistům daly - dík naší činnosti, kterou jsme vyvíjeli v dřívější době - nedosáhli takového platu, aby se mohlo říci, že pense jejich byla valorisována aspoň na tolik, aby měli nutné existenční minimum.

A tu, velevážení pánové a dámy, mluví-li se tolik o zrovnoprávnění pensí a budou-li nyní páni poslanci a členové vládní většiny choditi mezi lid a říkati jim, jaké veliké dílo ve prospěch staropensistů vykonali, které vyžaduje opět částku 67 mil. Kč ze státní pokladny, maně napadá nás otázka: Když už se tou otázkou hýbalo a upravovala se výše nároků těch nejubožejších lidí, proč se již nepřikročilo k důkladnému řešení, a to v duchu zákona č. 103, aby skutečně požívali rent a pensí, které by aspoň částečně odpovídaly nynějším drahotním poměrům? (Výborně!) Tedy nemůžeme - a já znovu se dovolávám resoluce, která byla přijata ve výboru soc.-politickém - býti tak dlouho uspokojeni s vyřízením této otázky, dokud nenastane naprosté zrovnoprávnění staropensistů s novopensisty. Pánové cítili také ve svém nitru, ve svém svědomí, že zbývá ještě mnoho na vyřízení otázky staropensistů, a to také vysvětluje přijetí resoluce, kterou ke zprávě výboru soc.-politického máme připojenu.

Tak je tomu ostatně také s jinými otázkami. Řekl jsem, že zejména u železnic to značně vyniká. Řekl jsem, že mzdy a platy nejstarších jsou velice nízké a že zejména v důsledcích neurovnaných poměrů se ukázalo později, že je zapotřebí, aby se konala sociální spravedlnost vůči těm, kteří zůstali zde po starých zaměstnancích železničních, jimž náležela pense - to byli především vdovy a sirotci - jimž se takovým způsobem dostalo možnosti, aby stali se poživateli darů z milosti.

Nebudu opakovati to, co tak často jsme zde již ve sněmovně slyšeli. Nebudu líčiti scény, které se odehrávaly, když přicházely k nám vdovy a sirotci a konečně také staří udření železniční zaměstnanci a oznamovali nám, že mají pensi nebo rentu ve výši 70, 80 Kč měsíčně, a probůh prosili, aby se jim aspoň poradilo, jakým způsobem mají s těmito 70 a 80 Kč měsíčně vyjíti. (Zcela správně!) Hrozné srdcervoucí scény to byly. Přikročilo se ovšem postupně k různým úpravám ve formě drahotních přídavků, ale ani to nestačilo, poněvadž to neznamená příjem, který by odpovídal životním potřebám. V mnohém případě jsme viděli, že spousta těchto lidí těžce pracuje a dožebrává se přijetí do práce u podniků cizích států, u podniků soukromé povahy, poněvadž jim stát nedal možnosti, aby byli za svou dlouholetou, veřejně prospěšnou činnost aspoň na tolik podporováni, aby uhájili existenci. Na to se ovšem dnes velmi rychle zapomíná, právě tak jako se zapomínalo na to, že zákon restrikční, který byl přijat r. 1926, nám způsobil další zlo, rozmnožil totiž počet těch, kteří šli do výslužby a které neuspokojil na tolik, aby jim konečně mohl zaručiti, že s přiznanými požitky budou moci aspoň poněkud spokojeně uhájiti existenci. (Předsednictví převzal místopředseda Slavíček.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP