Čtvrtek 9. února 1928

Připomínám, vážení pánové a dámy, ty akce proto, poněvadž mezi nimi zejména vynikala akce Jednoty zaměstnanců čsl. drah, která podala vládě r. 1926 obšírný rozklad, kde ukazovala způsobem naprosto střízlivým na ty poměry a žádala o takovou úpravu, která by byla aspoň jakž takž spravedlivá, aby jim umožnila existenci. Pensisté ve svém celku a zejména pensisté organisovaní u Jednoty zaměstnanců čsl. drah domáhali se a domáhají se dosud takové úpravy, která by odpovídala také požadavku propočítání služební doby pro staropensisty. Slyšeli jsme z úst všech ministrů financí a úředníků, že propočítání služební doby u staropensistů se provésti nedá. Marně bylo poukazováno na stálé zvyšování cen životních potřeb, marné byly časopisecké články popisující bídu těchto lidí. Dívali jsme se se srdcem sklíčeným na karikatury a různé obrázky v časopisech, v nichž byla i sesměšňována bída těchto ubohých pensistů. Všechno to nebylo nic platno, vláda tvrdě odmítala řešení této spravedlivé sociální otázky, neuznávajíc potřebu nápravy.

Páni z vládní většiny zakrývali své zraky před skutečností, že staropensisté, vdovy a sirotci v nejnižších stupních, poživatelé darů z milosti a úrazových důchodů nezískali ani zákonem č. 287/1924 téměř nic, ba naopak byli postiženi předpisem o placení daně z příjmu. (Tak jest!) Byli postiženi dále zřízením nemocenské pokladny, do které se jim činily srážky. V některých případech, kdy dotčený pensista nebyl s to zaplatiti daň, se dokonce násilným způsobem prováděly exekuce, a já sám znám několik případů, kdy pensista musil prodati poslední kozu, (Slyšte!) tedy prostředek ke své výživě, jen za tím účelem, aby mohl zaplatit daň z příjmu. A co konečně - říkají pensisté a vdovy - mi prospěje to placení do nemocenské pokladny, (Výkřiky čsl. nár. socialistických poslanců.), když na druhé straně to znamená pro mne citelnou ztrátu na příjmech, kterých nezbytně k životu potřebuji?

A tu, velevážení pánové, máme-li rozuměti situaci, která nastala a která je příčinou všeho zdražování a všeho bídného života těchto nejpotřebnějších lidí, musíme si říci, že, bohužel, celně-kongruová většina svými zákony zapříčinila neobyčejné zvyšování cen všech životních potřeb a byla povinna po našem názoru postarati se o to, aby občané, zejména nejpotřebnější, mohli aspoň jakž takž se svými příjmy uhájiti existenci.

Každý očekával, že v důsledku §u 1, odst. 1 zákona čís. 287 z 22. prosince 1924, podle kterého bylo stanoveno, že odpočivné státních úředníků, soudců, státních učitelů, státních zaměstnanců i četnictva, jichž činná služba skončila 1. ledna 1925, upraví se podle pensijních základen vyplývajících z aktivních požitků platných 1. ledna 1925. To se mělo státi, ale, bohužel, se nestalo, ba viděli jsme, že v nejčastějších případech, aby se zbavili takového člověka, dávají ho v poslední chvíli do pense; dokonce jsou případy, že mu doručili pensijní dekret 30. prosince, ve kterém zaměstnanci sdělovali, že 1. ledna již není aktivním služebníkem. Tento postup ovšem znemožnil, aby takový člověk se mohl brániti a zapříčiňuje konečně, že také, jistě plným právem, bylo proti státu a proti takovému postupu veliké roztrpčení.

V důsledcích toho měla býti provedena úprava podle §u 7 zákona čís. 287 ve stejném znění také u zaměstnanců státních podniků a ústavů a fondů státem spravovaných a u jiných veřejných zaměstnanců, kteří nespadají pod služební pragmatiku, jakož i u takových pensistů, kteří byli dříve zaměstnáni u drah zestátněných. Řekl jsem, že tato úprava v tomto duchu také provedena nebyla. Jen s největším úsilím a stálým bombardováním ministerstva železnic podařilo se dosíci určité úpravy pro zaměstnance bývalé košicko-bohumínské dráhy. Vážení pánové, to byla přímo tortura, která se musila prováděti, to byl nátlak, aby se těmto požadavkům naprosto spravedlivým a odůvodněným vyhovělo.

Tak se u nás respektují zákony a nařízení. Pravím výslovně, že podle znění tohoto zákona měly býti upraveny požitky těchto percipientů a jejich pozůstalých podle stavu aktivních požitků ke dni 1. ledna 1925, na které by podle své služební hodnosti nabyli nároku, kdyby teprve po 1. lednu 1925 do výslužby odešli. Naproti tomu však pensistům, kteří nedosáhli za své aktivní služby úpravy požitků podle zákona čís. 541 a 394, byly vyměřeny jejich pensijní a zaopatřovací požitky jen podle platových stupňů, do nichž byli zařazeni v činné službě, aniž by bylo použito výhod, kterých se dostalo aktivním zaměstnancům propočítáním služebních let. Tím se stalo, že pensijní a zaopatřovací požitky t. zv. staropensistů nedoznaly ani po provedené úpravě zákona čís. 287/24 poměrného zvýšení s požitky tak zv. novopensistů, kteří shora uvedených výhod dosáhli za dobu své činné služby. Jmenovaným zákonem, který měl odstraniti nesrovnalosti v důsledku shora uvedených důvodů, nedostalo se tedy staropensistům žádoucího zlepšení.

Další citelné snížení pense a zaopatřovacích požitků pensistů nutno hledati v ustanovení odst. 2 §u 8 zák. č. 287, který stanoví, že pensistům, kteří požívají úrazové renty, započítává se tato do výměru pense s event. ponecháním jedné třetiny pense.

Klubovní kol. Bergmann na ty věci také již dnes poukázal, hlavně na § 17 zák. č. 394, který také ovšem mluví o snižování těch pensijních nároků. Jistě že to je věc, která těžce bolela zaměstnance železniční tím spíše, poněvadž kdo je více podroben nebezpečí těchto úrazů než železniční zaměstnanec? (Souhlas.) A jestliže se potom v takových ohleduplných případech a jistě velmi závažných případech ta pense zkracuje proto, že vedle té pense má nárok také na úrazovou rentu, pak jistě že to znamená citelné poškození, uvážíme-li zejména, že v častých případech ten člověk ke své obsluze následkem ztracené neschopnosti k práci potřebuje určité pomoci a určitých prostředků, aby mohl daleko snáze nésti to břímě tohoto úrazu.

Nejhůře však doléhají nesnesitelné poměry na rodiny tak zv. rentistů, o kterých jsem také já mluvil a kteří se ovšem nestali účastni pensijních výhod, poněvadž, jak jsem byl řekl, nebylo takového pensijního ústavu. Ti lidé ovšem měli pouze ten důchod, pouze rentu, nemohli uplatniti nároku na pensijní příspěvky, poněvadž pensisty nebyli, nebyli členy pensijního fondu, nemohli býti a nemohli se státi členy těchto fondů jen proto, poněvadž těchto pensijních fondů u dotčených soukromých společností nebylo.

Ve stejně tíživých poměrech ocítají se poživatelé běžných darů z milosti, u nichž nebyla provedena úprava podle zákona č. 287 ve příčině započítávání drahotních, nouzových a mimořádných přídavků do základní pense a ponecháni byli nadále bez úpravy, která s lidského stanoviska je velmi potřebná.

Toto vše bylo nutno říci, aby se poněkud lépe viděl ten rozdíl staropensistů u železnic, tedy u lidí, kteří byli zaměstnáni u státních podniků na rozdíl od zaměstnanců ostatních.

Pravil jsem, že předloha neuspokojuje. Neuspokojuje proto, poněvadž nezaznamenává zrovnoprávnění staropensistů s novopensisty, a máme také všechnu příčinu žalovati na to, že přes všecky ty žádosti, které jsme v tomto směru vyjadřovali, aby o osnově ještě dříve, než bude vypracována, se mohli vysloviti zástupci odborových organisací, tomuto požadavku vyhověno nebylo. Pánové z ministerstev klidně přešli přes všechny žaloby, přes všecky naše požadavky, které jistě že byly naprosto oprávněné, a se zástupci odborových organisací ani nemluvili. Je mi přímo bolestné, jestliže vzpomínám, že krátce po převratu Národní výbor, který si byl dobře vědom důležitosti služby všech těch železničních a poštovních zaměstnanců, dal organisacím legitimaci, podle které příště vyjednávání se bude díti jen a výhradně se zástupci odborových organisací. (Výkřiky.) Páni byrokraté ovšem dnes jsou jiného názoru. Vidíme to i při jiné příležitosti, když jde o to, aby slyšáni byli o různých otázkách veliké důležitosti - nejen o otázkách personálních, nýbrž i o otázkách provádění služby se týkajících - členové důvěrnických sborů. Pánové se přes to přehoupli, nepotřebují členů důvěrnických sborů, oni ty věci vykonávají sami. Ovšem, jak je vykonají, o tom nás přesvědčuje zákon čís. 103 a vládní nařízení čís. 15 z 5. března 1927.

Kdo rozhodoval o těchto otázkách? Snad někteří odborníci z ministerstva železnic? Anebo někteří lidé, kteří byli dokonale znalí provozu, lidé, kteří snad z osobní prakse, na základě vlastní zkušenosti mohli nejlépe podati dobrozdání ve věci tak důležité, jako je oceňování práce? Ne, ti nebyli dotazováni. Byli dotázáni mladí, nezkušení úředníci, právníci, kteří o provozní službě neměli ani ponětí. Ti byli rozhodujícími faktory a ti konečně způsobili, že tak mizerným, naprosto špatným způsobem došlo k provádění zákona, a to vládním nařízením čís. 15, které je přímo v odporu se zněním zákona čís. 103. (Výkřiky.) Budeme míti ještě příležitost o této věci mluviti. Já jsem ne zbytečně své doby napsal v Československých železničních listech, že vládní nařízení čís. 15 po mém názoru patří do soc.-politického výboru a do výboru rozpočtového a že tyto výbory mají povinnost, aby zkoumaly vládní nařízení čís. 15, jak a na kolik odpovídá základním, zásadním požadavkům zákona, na kolik prostě odpovídá vůbec zákonu. (Výborně!) Aspoň se nám podařilo za revolučního Národního shromáždění, když šlo o zákon čís. 222, to, že prováděcí nařízení čís. 606 bylo podrobeno zkoumání výboru, tedy zkoumání zákonodárného sboru, a že v důsledku toho byli i zástupci odborových organisací slyšáni, jak se na věc dívají. Ale od té doby bohužel věc se neopakovala. Dnes vidíme, jak zřejmým, úmyslným, ba zlomyslným způsobem se porušují zákony a vydávají nařízení, která jsou v přímém rozporu s přijatými zákony. Bohužel vidíme, jaká se dnes ujímá prakse. Dříve se zdálo, že přijetí ke dráze znamená zabezpečiti si existenci. Za staré rakouské vlády mohli jsme počítati s tím, že lidé, kteří byli přijati do služeb železničních, kteří se osvědčili, po roce, po dvou, po 2 1/2 nebo po 3 letech budou moci zabezpečiti svoji existenci, stanou se definitivními. Bohužel za dnešních poměrů je pravý opak. A jestliže se mluví tolik o volném uvážení také v tomto zákoně, třebaže by to popíral pan zpravodaj soc.-politického výboru, přece jen § 4 předlohy jistě o tom přesvědčí. Vidíme dnes, že volnému uvážení podléhá všechno, že volnému uvážení podléhá každý nově přijatý dělník, kdy se má státi smluvním dělníkem, že volnému uvážení podléhá také, zda-li má někdo dostati nějaké systemisované místo, že volnému uvážení podléhá také to, má-li vázati toto systemisované místo, že volnému uvážení podléhá také to, má-li se konečně státi potom definitivním, má-li býti ustanoven, že volnému uvážení podrobuje se také to, má-li býti povýšen. Máme spoustu volného uvážení, ale, bohužel... (Posl. Knejzlík: Volnému uvážení také podléhá, má-li darebák, který na ministerstvu soc. péče vylákal 200.000 Kč subvence, býti potrestán či ne!) Tak jest. To vše podléhá volnému uvážení. Musíme si říci, že poměry ve státních podnicích se velice zhoršují, dík zákonu č. 103, a že jistě nebude již dávno pravdou to, co bylo kdysi, že lidé vstupují do státních podniků proto, aby si zabezpečili svou existenci. Není tomu tak a máme vážné obavy z příští budoucnosti, vážení pánové a dámy, proto, poněvadž se velice vážně jedná o to, odpragmatisovati všechny státní zaměstnance a v prvé řadě zaměstnance u státních podniků a učiniti je naprosto závislými, aby neměli žádných zaručených práv podle služební pragmatiky. To je účel, a pánové spějí k tomu, aby začínali vyvolávati v život kolektivní smlouvy s dělníky smluvními, aby mohli podle toho velice snadně manipulovati a znemožniti přímo zabezpečení té existence, která často byla vyčítána těm lidem, kteří do státních podniků vstupovali. Za to na druhé straně vidíme, jak se pánové na základě zákona č. 103 a pomocí vládního nařízení č. 15 z 5. března zabezpečili nahoře. (Souhlas.) Pánové pro příště mají zaručeno, že musí postoupiti v určité době, mají zaručeno, že musejí vázati určité místo, že nikdo jiný nemá k němu přístupu, tedy jsou pevně ohraničeni, zatím co mimo centrum, mimo ministerstvo železnic, u takových podřízených ředitelstev, se věci vyvíjejí velice v neprospěch úředníků. Máme případy - a také jsem je oznámil ministerstvu železnic - kde úředník právě proto, že byl velice schopný, byl vzat ředitelstvím, ať již hradeckým, bratislavským nebo košickým, poněvadž měl zkušenosti z tratí, pracoval tam a konal nejtěžší a nejodpovědnější práce, ale při provádění systemisace, poněvadž neměl svého vlastního samostatného úřadu, nemohl býti povýšen. Tak vypadají poměry a je třeba říci, že budou vyvolávati další obavy v budoucnosti, poněvadž jestliže to všechno bude podléhati tomu volnému uvážení, pak ovšem se bude také volně uvažovati, jak a na kolik bude se utvářeti existence nejen těch nejnižších, dělníků a nižších zaměstnaneckých kategorií, ale i těch, kteří měli středoškolské vzdělání, na kterém si tolik zakládají a které ovšem bylo také příčinou, že nás v tom velikém boji státně zaměstnaneckém, a konečně i také specielně v oboru železničním zradili tím, že v osudové chvíli přišli zástupci Spolku středoškolských železničních úředníků k ministru Najmanovi, aby mu prohlásili, že nemají s Exekutivou nic společného a že Exekutiva nemá práva jménem těchto středoškolských úředníků mluvit. (Hlasy: A teď naříkají!) Teď ovšem jsou přitlačeni ke zdi, teď teprve vidí to rozčarování, ovšem teď je pozdě bycha honiti.

Náprava poměrů ovšem vyžaduje úmorné práce odborových organisací. Ale přes to neklesám na mysli a pravím tolik: Jestliže konečně snad pánové chtí nějakým způsobem ukázati své panství, svou tvrdou ruku, můžete jim býti za to vděčni. (Tak jest!) Neboť přispějí tím k tomu, že se zaměstnanci probudí ze své lethargie a že opět s novou důvěrou vrhnou se do práce a že opět s novou důvěrou budou hledati východisko v odborářské organisaci a že konečně potom zase dojde poslání odborových organisací tak jako dříve náležité platnosti.

A jestliže železniční zaměstnanci z tohoto zákona nebudou míti tak valný prospěch, jestliže železniční zaměstnanci zejména se zřetelem na textaci tohoto zákona musejí očekávati, že diferencování, které nastane, způsobí, že v očekávání 20% zvýšení a doplňování těch příplatků budou zklamáni, pak ovšem věc přinutí nás, abychom všemožně usilovali, aby se splnil zásadní požadavek ve příčině rovnoprávnosti staropensistů s novopensisty. (Výborně!)

Nyní, vážení pánové, k té osnově druhé. Člověku bylo až stydno, když přišel na schůzi těch starých pensistů a nemohl jim říci nic jiného, než že vláda nemá dostatek peněz, že vláda by sice snad ráda vyhověla, jak jsme to často slýchali, ale bohužel, že nemá možnosti, aby lidským způsobem poměry jejich zlepšila. Je však podivuhodné, že zatím co na jedné straně deputace staropensistů chodily velmi skromně sem do poslanecké sněmovny prosíce, aby aspoň to nejnutnější se pro ně učinilo, na druhé straně nemuseli tak pokorně přicházeti zástupci generálů, naopak, ti si kolikráte přímo dupli - vzpomínám takového Letovského, kterého jistě že viděli jste kolikráte při této příležitosti - který si přímo diktoval, že poměry generálů upraveny býti musí! A nejen že jsme se styděli za to na schůzích těch staropensistů, ale velevážení pánové, já si vzpomínám se sklíčeným srdcem na jeden případ r. 1920, kdy jsme pohřbívali jednoho ze zaměstnanců železničních, Dvořáka, který u Hlohovce se zbraní v ruce bránil se proti vpádu Maďarů spolu s ostatními, kteří byli exponováni. Na Václavském náměstí u sochy sv. Václava zemřelý bývalý ministr dr Zahradník, první ministr železnic republiky, sliboval tehdá slavnostním způsobem před celým shromážděním, že vdova tohoto hrdinného muže nebude opuštěna a že se republika o ni sdostatek postará.

Slyšte, vážení pánové a dámy, jakým způsobem se republika postarala. Vdova Dvořáková musila dlouho čekati. Pánové u ministerstva železnic byli v rozpacích, podle jaké normy má se pense vyměřiti. On zemřel prý se zbraní v ruce a nekonal tedy službu železniční. A protože byl spíše v tom okamžiku, při tom vpádu Maďarů vojákem, měla by se tedy přiznati vdově vdovská pense podle válečných předpisů a nikoli prý pense pro železniční zaměstnance. Po dosti dlouhém tahání a uvažování konečně rozhodl zemřelý ministr dr Zahradník, a sice úplně samostatně, že vdova pensi má dostati. Ovšem dostala pensi, která nebyla přílišná, takže nemohla s ní na výživu svou vlastní a svých dětí vystačiti a musila si hledati zaměstnání, ovšem takové, které ji celý den oddaluje od její rodiny a nutí ji rodinu přenechati péči cizích lidí.

Takovým způsobem bylo postaráno o vdovu po zřízenci, který takovým hrdinným způsobem osvědčil své vlastenectví v takové osudové chvíli, jako byl vpád Maďarů. To nejlépe svědčí o tom, že pánové neměli s dostatek toho sociálního cítění, které však mají, když jde o vdovu po generálu. A jistě, jestliže je něco agitačním prostředkem pro to, aby se ukázala činnost stávající vládní většiny po stránce sociální, pak je to výtisk vládního návrhu tisk 1411, který rozmnožen v náležitém množství ukáže, jakým způsobem se vlastně bohatě pečuje o vdovy po generálech, při čemž bude nutno také poukázati na průměrný výtěžek pensí, vyplývajících z toho zákona, jímž se upravují pense civilních zaměstnanců.

A ještě jedné věci při tom vzpomínám. Mluvilo se v rozpočtovém výboru velmi mnoho o tom, že bude třeba, aby náklady, které státu vznikají na opatření válečných poškozenců, ušetřily se z toho etátu, z kterého se tyto podpory válečným poškozencům přiznávají. Slyšeli jsme konečně také jednoho z referentů, člena vládní většiny, p. posl. Pekárka, který již oznamoval, co vláda v tomto případě chystá, který už naznačoval, že prý musí republika v zájmu úspornosti přistoupiti k reformě podpor válečných poškozenců, jejichž neschopnost se pohybuje mezi 2 až 24%. Tím se prý snaží vláda ušetřiti téměř 19 mil. Kč. Kdyby mez nároků k dosažení renty u válečných poškozenců byla zvýšena na 34%, kdyby totiž do 34% neschopnosti váleční invalidé byli vyloučeni z nároku na důchod, pak by se ušetřilo podle p. posl. Pekárka dalších 39 mil. Kč, tedy celkem na 60 mil. Kč. Tedy 60 milionů má se takovýmto způsobem ušetřiti. Avšak pan kol. Pekárek snad neví o té praksi, kterou vyvíjí už dávno ministerstvo soc. péče ve příčině zkracování podpor váleč. poškozencům. Pan poslanec snad neví o tom, že páni se snažili pomocí docela obyčejných lékařských prohlídek zmenšovati neschopnost toho válečného poškozence tím, že člověka, kterému každý normální člověk viděl na tváři nemoc, prostě označili pouze za invalidu s 20%ní neschopností a tím pochopitelně mu nárok zmenšili. Pan posl. Pekárek snad ani neví, že v nejčastějších případech páni z ministerstva soc. péče si navykli násilným způsobem vymáhati tak zv. přeměrky. Je zajímavo, že páni mají dosti kuráže hroziti vdově, u které by se zjistilo, že brala přeměrky, exekucí, nevrátí-li přeměrky státní pokladně. Tato ubohá žena byla nucena prodati to poslední, jen aby stát zachránila tím, že do státní pokladny tento obnos vrátila. Jestliže takovým způsobem se provádí sociální politika ve státě, těžko míti důvěru k takové vládě a my jenom čistě z té národní hrdosti a na základě vzpomínek na tu dobu hrůz válečných musíme vysloviti odpor proti této předloze, která je předmětem jednání, abychom zachránili aspoň to, co ještě dnes v lidu žije, ten kousek národní hrdosti, a abychom přesvědčili lid o tom, že nejsou všichni stejní, a že je zde strana, která se na věci dívá poněkud jinak. (Výborně! Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.)

Pro návrh zákona tisk 1411 výboru soc.-politického, jímž se upravují poměry civilních zaměstnanců, budeme hlasovati. Tím končím. (Výborně! Potlesk poslanců čsl. nár. socialistických.

Místopředseda Slavíček (zvoní): Dále má slovo pan posl. Kříž.

Posl. Kříž: Slavná sněmovno! Projednáváme v jedné debatě dva zákony najednou, zákon o staropensistech a zákon o úpravě pensí bývalých rakouských generálů. Slyšeli jsme včera i dnes bouřlivé protesty proti tomu, aby projednávání dvou zákonů tendenčně tak různých, bylo spojováno v jednu společnou debatu. Vládní většina byla zavčas varována, aby takovýmto způsoben vyřizovala návrhy vládních zákonů, svou povahou tak odlišných. Marno, zvítězila mechanická většina, komando reakčních zájmů, které chce tvrdě prosazovati svou vůli i tehdy, když i mnohým členům této vládní většiny je stydno z toho, co všechno v jubilejním roce republiky jest u českého národa možné. Se zákonem, jímž tak zvaným staropensistům dáváme jenom nepatrnou splátku toho, co jim dávno patřilo, má býti z vůle vládní většiny odhlasován také zákon, jímž starým rakouským generálům rozdávají se na pensích najednou celé desetitisíce. O otázce staropensistů bylo již z našich řad promluveno, já chci se ve svých vývodech zabývati návrhem t. zv. generálských pensí.

Úvodním článkem vládního návrhu zákona, tisk 1413, ruší se ustanovení odst. 3 §u 2 a odst. 1 §u 5 zákona č. 194/1920 Sb. z. a n. Každý člen této sněmovny, který jen poněkud svědomitě chápe vykonávání svého mandátu, členy vládní většiny nevyjímajíc, musí si položiti otázku, jaké že jsou to ve skutečnosti důvody, které vedly náměstka předsedy vlády pana Msgra Šrámka k předložení návrhu zákona o t. zv. generálských pensích, když tímto návrhem ruší se jedno z velmi důležitých rozhodnutí revolučního Národního shromáždění.

Ustanovení §u 2 zákona ze dne 19. března 1920 praví, že nejvyšší mírou býv. příslušníků branné moci, pokud jsme je převzali z konkursní podstaty Rakouska, může býti VI. hodnostní třída. Toto opatření zákona daného revolučním Národním shromážděním má svou historii a opírá se o resoluci přijatou jednomyslně revolučním Národním shromážděním dne 26. června 1919.

V této resoluci, citované také důvodovou zprávou právě projednávaného zákona se praví:

Vláda, resp. ministerstvo nár. obrany se žádá, aby vzhledem k velikému zatížení pensemi vojenskými, které státnímu rozpočtu prostým přijímáním býv. rakousko-uherských a rakouských důstojníků do občanství naší republiky vzniká, užila přísného šetření a přísných pravidel pro uznávání státní příslušnosti těchto lidí, aby podala, bude-li třeba návrh zákona, změňující nárok býv. důstojníků rakousko-uherské a rakouské neb uherské armády, aby z požitků pensijních vyloučeni byli zvláště ti, kteří se na našem národě těžce prohřešili, a aby pensijní nárok vysokých šarží byl určen níže, resp. jen minimálně.

Tak dívalo se a jistě že spravedlivě a po zralém uvážení revoluční Národní shromáždění na povinnost státu vůči lidem, z nichž mnozí během světové války zle se proti českému národu provinili. A dnes projednáváme návrh zákona kterým usnesení revolučního Národního shromáždění má býti anulováno, hozeno do koše jako kus nepotřebného papíru a 173 generálům, které jsme převzali ze starého Rakouska, má býti ze státní pokladny darováno 1,235.580 Kč, dalším pak 102 vdovám po generálech tohoto rázu má býti ročně přidáno 582.369 Kč. Téměř celé dva miliony korun jest zde najednou ve státní pokladně volných k tomu, aby byly zvýšeny pense lidem, kteří se o stát náš ani v nejmenším nezasloužili, a z nichž mnohému na rukou lpí krev českých lidí, zbytečně ve světové válce rakouskými generály utracená.

Tak vplétá si nynější vláda a vládní většina do slavověnce svých činů nový kvítek. V jubilejním roce republiky považuje za svou hlavní povinnost starati se o staré rakouské generály, z nichž téměř polovina žije za hranicemi kamž za nimi pense posíláme, a z nichž snad mnozí štvou proti samostatnosti tohoto státu, od kterého pensi berou.

Proč se tak děje, vysvětluje důvodová zpráva velice skromně takto: ".... aby odstraněny byly nesrovnalosti, které se zde" - tedy u generálských pensí - "jeví v poměru ke druhým, civilním státním zaměstnancům pensistům."

Jaká to dojemná péče o generálské pensisty v Československu. Podívejme se, jak se rakouským generálům jako našim pensistům vede. Dosavadní pense rakouského generála v nejmenší výměře činí u nás 24.210 Kč, u vdovy po generálovi polovičku, tedy 12.105 Kč. To prý je málo! Generálové-pensisti prý chodí otrhaní a hladoví, dělají republice ostudu a proto se jim musí přidati. A když už, tak už, a má se přidati tak, že generálové budou odstupňováni podle tříd tak, že nejmenší generálská pense bude obnášeti 28.404 Kč, nejvyšší pak 55.008 Kč. Přidává se tedy řadě těchto generálů více než 100% dosavadních důchodů. Vdovská pense nejnižší má činiti 14.202 Kč, nejvyšší 19.104 Kč.

S tímto sociálním pochopením pro pense rakouských generálů přichází naše česko-německo-celně-kongruová vládní většina v době, kdy dělníkům se zhoršuje jejich nedostatečné sociální pojištění, kdy marně se domáháme pojištění anebo alespoň částečného zajištění osob přestárlých. Pro tyto chudáky, kteří připadají na obtíž našim posledními zákony finančně ožebračeným obcím, pro ty není ve státní pokladně peněz. Právě včera byla rozdávána v tiscích 1434 a 1441 nová naléhavá interpelace našeho poslaneckého klubu a klubu českých socialistů, jednající o tom, kdy konečně vláda vyřeší otázku podpory přestárlých osob, na které se starobní pojištění nevztahuje. V té interpelaci posl. Tayerle a soudr. připomíná se znovu vládě, že neplní své dané sliby, této věci se týkající. Pan ministr soc. péče s velikým spěchem na tyto interpelace odpověděl již dnešního dne. Bohužel, že tam neříká naprosto nic určitého, a zdá se mi, že, co je tam napsáno, jsou zase jen sliby, na jejichž splnění přestárlé osoby budou dlouho čekati. Ale pro 356 generálských osob, z nichž 183 trvale se zdržuje v cizině a které až dosud od státu béřou pense, o jakých se dělníkům a chudým lidem ani nezdá, pro tyto lidi je vláda okamžitě pohotově a připravuje jim present téměř 2 miliony Kč. Taková jest sociální spravedlnost nynějšího režimu v Československu! Pro bohaté všechno, chudým nic! Dvojí loket, jehož pravdivost a důsledky chci slavné sněmovně ukázati na konkretním srovnání skutečností.

Měl jsem příležitost v tomto domě již několikráte ukázati na stále ještě nerozřešenou otázku starých zemědělských a lesních dělníků, kteří po mnohdy půlstoletém zaměstnání na panských dvorech a lesích přišli provedením pozemkové a lesní reformy o to poslední, co na stará kolena jim zůstalo jako prostředek k bídnému životu, jaký tito lidé zpravidla vedou. Jde tu o několik málo set starců a stařen, kteří po celý svůj život byli zaměstnáni na velkostatkářských latifundiích, ponejvíce jihočeských. Před prováděním pozemkové reformy byl na těchto objektech zachováván šlechtickými majiteli tradiční zvyk, že starým k práci již neschopným dělníkům byla vyplácena pravidelná roční částka jako dar z milosti. Šlo o částky poměrně velmi nepatrné, pohybující se mezi 100 až 300 Kč ročně.

Je pochopitelno, když stát převzal tyto velkostatkářské objekty, že dosavadní držitelé odmítli vypláceti další dary z milosti bývalým zaměstnancům na těchto objektech. Ale netoliko dosavadní majitelé, nýbrž odmítly je vypláceti také ministerstvo zemědělství, Státní pozemkový úřad i ředitelství státních lesů a statků. A marny jsou, pánové a dámy, všechny intervence v tomto směru. Pozemkový úřad se vymlouvá na generální ředitelství státních lesů a statků, toto se vymlouvá na pozemkový úřad anebo na ministerstvo zemědělství, že prý ono musí přijíti s návrhem zákona v tomto směru. Marny jsou všechny interpelace a intervence v tomto směru podnikané. Dostává se nám jen slibů a nic jiného než slibů. Pro tyto chudáky, kteří pomalu vymírají v pravém smyslu slova hladem, pro jejich právo vydržené a zaplacené energií celého života, energií obětovanou latifundiím, které převzal stát, pro jejich morální právo na 100 Kč měsíčních darů není zde prý zákonného podkladu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP