Mezitím podal dr Adam, tentokráte v zastoupení
pouze 5 provisionistů, novou žalobu u zemského
soudu civilního v Praze dne 2 června 1926. Touto
žalobou domáhali se žalobci vydání
rozsudku, kterým
1. žalovaný stát uznává se povinným
žalobcům nahraditi škodu, kterou utrpěli
tím, že drahotní příspěvek
a nouzová výpomoc byla jim, počínajíc
1. březnem 1926 zmenšena, a to Turkovi Aloisu 1461
Kč, Polákovi Emanuelu 1710 Kč, Houskovi Josefu
2205 Kč, Vondráškovi Karlovi 3240 Kč
a Janu Kazdovi 2563 Kč 50 hal. se 6 % úroky ode
dne podání žaloby,
2. bylo by uznáno právem, že žalovaný
stát je povinen uznati nárok žalobců
na měsíční drahotní přídavek
a nouzovou výpomoc, který je odůvodněn
a stává toho času po právu. Tento
nárok byl oceněn u každého jednotlivého
žalobce částkou 21.000 Kč.
Tato žaloba byla žalobci odůvodněna úplně
stejně jako prvá žaloba poukazem na zákony,
upravující požitky státním zaměstnancům,
a to zákony č. 259 a 541/1919, č. 214, 314,
446 a 625/1920, č. 288 a 495/1921 a posléze č.
394/ 1922 Sb. z. a n.
Proti této žalobě byly vzneseny tyto námitky:
1. Námitka nepřípustnosti pořadu práva,
odůvodněná stejně jako v prvém
procesu, pokud by šlo o kompetenci Nejvyššího
správního soudu. Poněvadž však
v usnesení vrchního soudu zemského z 8. dubna
1926, jímž prvá žaloba byla odmítnuta
pro věcnou nepříslušnost zemského
soudu, bylo zaujato stanovisko, že jde tu
o soukromoprávní poměr, a to poměr
služební, doplněný shora uvedenými
zákony, byla s tohoto hlediska námitka nepřípustnosti
pořadu práva provedena také poukazem na ustanovení
§u 2, lit. f) zákona z 3. července 1924, č.
170 Sb. z. a n., podle něhož o žalobách
zaměstnanců ve sporech mzdových a platových
náleží výlučně rozhodovati
hornickým rozhodčím soudům.
2. Námitka věcné nepříslušnosti
zemského soudu, a to z toho důvodu, že podle
žalobního petitu ad 1. žaloby patří
každý jednotlivý nárok před okresní
soud a kumulace není zde podle §u 227 c. ř.
s. a §u 104 jur. n. přípustnou; petit ad 2.
žaloby, který by ovšem jinak zakládal
příslušnost zemského soudu, jest pak
nepřípustnou žalobou určovací,
a to pro nedostatek podmínek §u 228 c. ř. s.
3. Pro případ, kdyby soud neuznal příslušnost
hornického rozhodčího soudu, po případě
Nejvyššího správního soudu a kdyby
ve smyslu stanoviska vrchního zemského soudu k prvé
žalobě chtěl druhou žalobu vyříditi
podle ustanovení zákona z 15. října
1925, č. 217 Sb. z. a n., jímž se provádí
§ 105 úst. listiny, bylo namítnuto, že
žalobě jest prekludováno pro zmeškání
propadné lhůty 90 dnů od účinnosti
tohoto zákona, t. j. od 30. listopadu 1925, ježto
druhá žaloba byla podána teprve 2. června
1926.
4. Ostatně byla namítána bezdůvodnost,
po případě nepřiměřenost
obdobně jako při prvé žalobě.
O této druhé žalobě jednal zemský
soud civilní dne 25. února 1927 a vynesl mezitím
rozsudek, kterým odmítl námitku nepřípustnosti
pořadu práva, vyhověl však námitce
věcné nepříslušnosti, pokud jde
o žalobní petit ad 1. - plnění určitých
částek - odmítnuv žalobní žádání
ad 1. jakožto příslušné k projednání
okresního soudu.
Naproti tomu, což je opravdu zajímavé, vyhověl
žalobnímu petitu ad 2. - pozůstávání
nároků žalobců na měsíční
drahotní přídavek po právu - a uznal,
že v tomto směru žalobní nárok
pozůstává po právu.
Ale přes to, že právo provisionistům
bylo přiznáno a že jsme v této záležitosti
podali 11. října 1926 příslušný
návrh na bezodkladné vydání zákona
o dalším poskytování drahotních
přídavků, nebyla do dnešního
dne křivda, která na provisionistech státních
dolů byla spáchána, odčiněna.
Pokud se týče mzdového zápa u severočeských
uhlokopů, musím sděliti, že upozornil
jsem 19. ledna s tohoto místa vládu na mzdový
spor severočeských horníků a dokazoval
jsem úřední statistikou, že severočeští
těžaři vykazují r. 1925 hrubého
zisku přes 300 mil. korun. Poukázal jsem na stoupající
zisky těžařů od r. 1922 a na vzestup
cen životních potřeb od posledního snížení
mezd r. 1923, co zatím mzdy horníků při
zvýšení výkonu klesají. Příčiny
mzdového sporu nutno hledati v neústupnosti těžařů,
kteří zamítli skrovný požadavek
severočeských horníků o poskytnutí
jednorázové drahotní výpomoci v částce
300 Kč pro svobodného a 400 Kč pro ženatého
Že mohlo býti požadavku horníků
severočeskými těžaři vyhověno,
dovolím si konkretně doložiti. Jelikož
však čisté zisky uhelných společností
za r. 1927 nejsou dosud známy, vezmu za podklad čisté
zisky z r. 1926, které jsou daleko nižší
než r. 1927.
Mostecká uhelná společnost, která
vykazuje čistého zisku 7,500.000 Kč, zaměstnává
6075 horníků a potřebovala by tedy na vyplacení
jednorázové drahotní výpomoci částku
2,126.250 Kč. Odpočítáme-li tuto částku
od čistého zisku, shledáme, že by mostecké
společnosti zůstalo ještě 5,373.750
Kč. Lomské uhelné společnosti, která
zaměstnává 5537 horníků, zůstalo
by po vyplacení jednorázové drahotní
výpomoci v částce 1,937.950 Kč ještě
částka 3,062.050 Kč.
Severočeské uhelné společnosti, která
zaměstnává 3446 horníků, zůstala
by po vyplacení jednorázové drahotní
výpomoci 1,206.100 Kč ještě částka
3,793.900 Kč.
České obchodní společnosti, která
zaměstnává 2034 horníků, zůstala
by po vyplacení jednorázové drahotní
výpomoci 71 1.900 Kč ještě částka
3,288.100 Kč.
Státním dolům na Mostecku, které zaměstnávají
2244 horníků, zůstala by po vyplacení
jednorázové drahotní výpomoci 785.400
Kč ještě částka 16,874.030 Kč.
Nutno však u státních dolů podotknouti,
že čistého zisku ze státních
dolů mosteckých používá se na
úhradu pasivity příbramských a slovenských
dolů.
Zamítnutí skrovného požadavku horníků,
kterému, jak vidno, mohlo býti vyhověno,
vyvolalo oprávněnou roztrpčenost mezi hornictvem.
Neústupnost těžařů byla příčinou
vypovězení části mzdové smlouvy
a předložení požadavku o 20% zvýšení
mezd. Při prvním jednání o zvýšení
mezd prohlásili zástupci těžařů,
že o přímém zvýšení
mezd nelze jednati, a na této zásadě setrvali
v celém průběhu jednání, které
včera po 5hodinném trvání skončilo
úplně bezvýsledně. (Slyšte!)
Těžaři navrhují zavedení
premiového systému, podle kterého možno
docíliti zvýšení mezd jedině
zvýšením pracovního výkonu. Úmysl
těžařů je zřejmý. Na veřejnost
má jejich postup vyjadřovati ochotu k dohodě,
v zásadě však nechtí horníkům
nic dáti a při tom ještě hodně
vydělati. Pokládám za povinnost
upozorniti vládu, hlavně pana ministra financí.
na postup severočeských těžařů,
kterým v r. 1926 zrušením uhelné dávky
z exportního uhlí poskytnuta byla velká úleva.
V důvodové zprávě vládního
návrhu č. 423 se mimo jiné uvádělo:
Naši podnikatelé dolů
domáhají se již delší dobu osvobození
uhlí, vyváženého do ciziny, od daně
z uhlí dovozujíce, že jen tak bude jim možno
obstáti v soutěži na světovém
trhu uhlí. Za tím účelem, aby náš
uhelný průmysl bez vážného ohrožení
provozu dolů mohl udržeti svá dosavadní,
zejména však některá zvláště
důležitá zahraniční odbytiště,
bylo by nutno těmto požadavkům vyhověti
a pro uhlí tuzemského původu, vyvážené
do ciziny, přiznati osvobození od daně z
uhlí, při tom bylo by do zákona pojmouti
zmocnění, aby toto osvobození
mohlo býti odvoláno, kdyby toho vyžadoval vývoj
poměrů na uhelném trhu.
Úleva byla těžařům se strany
státu poskytnuta, ale poměry horníků
zlepšeny nebyly. Zákonem o stabilisačních
bilancích dostalo se těžařům
nových výhod a v poslední době byly
těžařům odpuštěny miliony
dlužných daní. Proslýchá se,
že lomské uhelné společnosti bylo odpuštěno
8,000.000 Kč dlužných daní. Přes
tyto veškeré výhody, které se strany
státu byly těžařům poskytnuty,
vyvolávají těžaři svojí
neústupností obrovský zápas, který
bude míti dalekosáhlé
důsledky pro naše národní hospodářství.
Dovolím si poukázati na usnesení obchodního
gremia v Mostě (čte): "Mzdová
vyjednávání v severočeském
báňském průmyslu vzala takový
obrat, že veškeré obyvatelstvo je naplněno
vážnými obavami. Vzpomínajíce
strašných ran, jež zasadily hospodářskému
životu naší hnědouhelné pánve
dřívější konflikty, jakož
i vzhledem k nebezpečí, že dnešní
poměry, již tak neutěšené, doznají
dalšího zhoršení, čímž
bude postiženo. veškeré
obchodní a výrobní podnikání
v našem kraji, obracíme se jménem obchodního
gremia mosteckého kupectva jakožto mluvčí
důležitého hospodářského
faktoru na podnikatelské svazy, jakož i odborové
organisace horníků s prosbou, aby se nevzdávali
naděje na smírné vyřešení
konfliktu a pokusili se o další
vyjednávání. Při oboustranné
dobré vůli musí býti nalezen způsob
řešení. Žádáme tímto
jak zástupce podniků. tak i delegáty odborových
svazů, aby u vědomí své velké
odpovědnosti svá rozhodnutí činili
po zralém uvážení, neb od nich závisí
blaho velké části
obyvatelstva. - V Mostě, 4. února 1927. Obchodní
gremium pro soudní okres Most."
Horníci přáli si smírnou cestou zabrániti
mzdovému zápasu, což také odložením
mzdového boje na 13. února a ústupky při
jednání prokázali, ale jejich snaha ztroskotala
o neústupnost těžařů a nevšímavost
vlády. V pondělí 13. února má
býti zahájen mzdový zápas, kterým
hodlají těžaři dosáhnouti nových
daňových úlev se strany státu. Pro
částku 10 milionů Kč povede se zápas,
kterým bude státní pokladna poškozena
neústupností těžařů o
stamiliony.
Vážení pánové! Jsem pevně
přesvědčen, že mluviti zde o bídě
hornických rodin je úplně zbytečné,
poněvadž se strany vlády není pražádného
pochopení pro oprávněné požadavky
těch, kteří v době popřevratové
prokázali našemu státu služby neocenitelné.
Naše předpoklady, které jsme při projednávání
zemědělských cel uváděli, že
dojde ke zdražení životních potřeb
a tím také k vyvolání nových
mzdových konfliktů, se splnily. Dnes také
malozemědělci již vědí, že
zavedení pevných zemědělských
cel přineslo hmotný zisk
pouze velkostatkářům a nikoliv drobným
zemědělcům. Také mluvčí
těžařů se při vyjednávání
vyjádřil, že příčinou
drahoty jsou agrární cla. Proto plným právem
činíme za důsledky této katastrofální
politiky odpovědnou dnešní vládní
majoritu. (Výborné!
Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.)
Místopředseda inž. Dostálek
(zvoní): Ke
slovu není již nikdo přihlášen,
rozprava je tedy skončena. Žádám o přečtení
podaných návrhů.
Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška
(čte):
Návrhy pozměňovací a doplňovací:
1. Pozměňovací návrh posl. Čermáka,
Schmerdy a soudr.:
§ 1 budiž nahrazen zněním:
"(1) Odpočivné
a zaopatřovací požitky státních
úředníků a soudců, státních
učitelů a profesorů, státních
zaměstnanců náležejících
do kategorie zřízenců (podúředníků
a zřízenců) příslušníkům
četnictva, vojenským gážistům
ve výslužbě, kteří odešli
do výslužby nejpozději do 31. prosince 1925
a pozůstalým po těchto osobách zemřelých
v činné službě nebo ve výslužbě
upraví se odpočivné a zaopatřovací
požitky propočtením služební doby
podle zásad zákonů ze dne 9. dubna 1920,
č. 222 Sb. z. a n., nebo ze dne 13. července 1922,
č. 231 Sb. z. a n., nebo ze dne 4. července 1923,
č. 152 Sb. z. a n., na základě služebních,
odpočivných a zaopatřovacích požitků
podle zákona ze dne 24. června 1926, č. 103
Sb. z. a n.
(2) Při stanovení
nových odpočivných a zaopatřovacích
požitků propočtením služební
doby podle ustanovení zákonů v odst. 1 uvedených
musí býti rovněž přihlíženo
i k vyššímu zařadění kategorie,
k níž zaměstnanec náležel v činné
službě.
(3) K odpočivným
(zaopatřovacím) požitkům stanoveným
tímto zákonem náleží výchovné,
dětské a drahotní přídavky,
doplňovací přídavky a přídavek
podle §u 161, odst. 1 až 4 zákona ze dne 24.
června 1926, č. 103 Sb. z. a
n.
(4) Úprava odpočivných
a zaopatřovacích požitků podle ustanovení
§u 1 přiznává se těmto veřejným
zaměstnancům ve výslužbě:
a) učitelům veřejných obecných
a občanských škol v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku,
b) státním i nestátním učitelům
veřejných obecných (lidových) a občanských
škol na Slovensku a Podkarpatské Rusi,
c) státním i nestátním dětským
opatrovatelkám veřejných dětských
opatroven na Slovensku a Podkarpatské Rusi,
d) nestátním profesorům středních
škol, učitelských ústavů a jiných
vyšších učilišť na Slovensku
a Podkarpatské Rusi. jakož i pozůstalým
po uvedených osobách, zemřelých v
činné službě neb ve výslužbě.
(5) Obecním a obvodním
lékařům a pozůstalým po nich,
kteří nabyli nároku na řádné
odpočivné (zaopatřovací) požitky
a jichž odpočivné a zaopatřovací
požitky nedosahují nejnižší výměry,
která platí pro obecní (městské)
a obvodní lékaře a pozůstalé
po nich podle zákona ze dne 24. června 1926, č.
105 Sb. z. a n., upraví se na tuto nejnižší
výměru.
(6) Podle zásad tohoto zákona
a s odchylkami, jichž bude vyžadovati zvláštní
povaha požitků neb ohled na zvláštní
předpisy, které byly kdysi rozhodnými pro
vyměření požitků původních,
upraví se příplatky a doplňky k řádným
odpočivným a zaopatřovacím požitkům
(provisijním požitkům)
zaměstnanců státních úřadů,
podniků, ústavů a fondů státních
a státem spravovaných, jakož i učitelů
placených podle norem platných pro státní
učitele, kteří nespadají pod služební
pragmatiku, jakož i pozůstalých po uvedených
zaměstnancích, dále pensistů drah
zestátněných, pozůstalých po
nich a po bývalých zaměstnancích těchto
drah."
2. Eventuální návrh posl.
Čermáka, Schmerdy
a soudr. k §u 1:
Nebude-li přijat náš návrh pozměňovací
k §u 1, navrhujeme k §u 1:
V odst. 1, v řádce 4 za slovo "zřízencům"
budiž do závorky vloženo slovo "sluhům".
V řádce 13 budiž část věty
od slov "ve výslužbě" až ke
slovu "požitkům" nahrazena slovy "přísluší
jim zvýšení řádných odpočivných
(zaopatřovacích) požitků."
V odst. 3 budiž zněni od výrazu "o 20%"
až do konce nahrazeno zněním: "při
kategoriích zřízenců, podúředníků
a úředníků do VIII. hodnostní
třídy o 50%, úředníkům
v VII. hodnostní třídě o 40%, úředníkům
v VI. hodnostní třídě o 30% a ostatním
o 20%, při čemž však nejnižší
výměra pense zřízenců nesmí
činiti méně než 7.200
Kč. Tímto současně upravují
se minimální pense stanovené §em 155
zákona č. 103 ze dne 24. června 1926."
3. Pozměňovací návrh posl. Čermáka,
Schmerdy a soudr. k §u 2, odst. 1:
Slova "zvýšené o příplatek
příslušející podle § 1"
až do slov "č. 103 Sb. z. a n." buďtež
nahrazena výrazem "nejméně 7.200 Kč."
Výraz "včetně" v řádce
6 budiž nahrazen výrazem "mimo". V řádce
7 buďtež slova "právě uvedeného
zákona" nahrazena slovy "výše uvedené".
V 10. řádce budiž výraz "včetně"
nahrazen výrazem "mimo".
Dále budiž první odstavec doplněn zněním:
"Tímto současně se upravují minimální
pense stanovené § 155 zákona č. 103
Sb. z. a n. z r. 1926."
4. První eventuální návrh
posl. Čermáka, Schmerdy a soudr. k
§u 2, odst. 1: Bude-li zamítnut náš pozměňovací
návrh k §u 2, odst. 1, navrhujeme, aby v řádce
4 byl za § 155 vložen výraz "odst. 1 až
5".
5. Druhý eventuální návrh
posl. Čermáka, Schmerdy a soudr. k
§u 2, odst. 1: Bude-li zamítnut náš první
eventuální pozměňovací návrh
na změnu §u 2, odst. 1, navrhujeme, aby výraz
"zvýšené o příplatek"
byl nahrazen výrazem, "bez zvýšení
o příplatek".
6. Pozměňovací návrh posl. Čermáka,
Schmerdy a soudr.: V § 2, odst. 2 budiž za výraz
"výměry" v řádce 9 vsunuto:
"nejméně 4800 Kč". V řádce
10 budiž výraz "včetně" nahrazen
výrazem "mimo". Na konci budiž odst. 2 doplněn
zněním: "Tímto současně
upravují se minimální pense stanovené
§ 155 zák. č. 103 Sb. z. a n. z r. 1926".
7. Pozměňovací návrh posl. Čermáka,
Schmerdy a soudr.: V §u 3, odst. 2 budiž v řádce
7 za slovo "normální " vloženo slovo
"zvýšené" a slova "zvětšené
o příplatek nebo doplněk" buďtež
škrtnuta.
8. Pozměňovací návrh posl. Čermáka,
Schmerdy a soudr.:
V §u 5, nechť odst. 2 zní:
"Nejnižší výměrou pense podle
§u 2 rozumí se u učitelů s percentuelními
platy a u jejich pozůstalých pense, kterou by měli,
kdyby byli plně zaměstnáni; nejméně
však ročně 9.200 Kč."
9. Pozměňovací návrh posl. Čermáka,
Schmerdy a soudr.:
V §u 6 budiž odst. 2 nahrazen zněním:
"Analogicky podle tohoto zákona upraví se pensijní
a zaopatřovací požitky všem zaměstnancům
zemí, žup, okresů, obcí a podniků
či fondů těmito spravovaných, jakož
i pozůstalým po těchto zaměstnancích
v činné službě ve výslužbě
zemřelých."
10. Pozměňovací návrh posl. Čermáka,
Schmerdy a soudr.:
§ 8 budiž škrtnut.
11. Doplňovací návrh posl. Čermáka,
Schmerdy a soudr.:
Za § 9 budiž vsunut nový paragraf:
"Veškerá zákonná ustanovení
omezující jakkoliv stěhovací volnost
pensistů a jejich pozůstalých za hranice
Československé republiky se zrušují."
12. Pozměňovací návrh
posl. Čermáka,
Schmerdy a soudr.:
V §u 11 v řádce 2 budiž výraz "1928"
na hrazen výrazen "1926".
13. Pozměňovací návrh posl. Grünznera,
Tauba a soudr.:
§ 1 nechť zní:
"Všichni před 1. lednem 1926 do výslužby
přeložení státní úředníci,
soudcové, státní učitelé a
profesoři a zaměstnanci patřící
do kategorie zřízenců, příslušníci
četnictva a vojenští gážisté
dále úředníci a zaměstnanci
státních závodů a podniků,
jakož i jejich pozůstalí dostávají
odpočivné požitky nově vyměřené
a to tak, jakoby byl platil zákon
č. 103/1926 Sb. z. a n. již v době jejich činné
služby jakož i v době jejich přeložení
do výslužby."
14. Pozměňovací návrh posl. Grünznera,
Tauba a soudr.:
§ 5 nechť zní:
"Stejné výhody dostane se i těmto zaměstnancům
a jejich pozůstalým:
a) učitelům veř. obecných a občanských
škol v Čechách, na Moravě a ve Slezsku,
b) státním a nestátním učitelům
veř. obecných a občanských škol
na Slovensku a v Podkarpatské Rusi,
c) opatrovatelkám státních a nestátních
dětských opatroven na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi,
d) nestátním profesorům středních
škol, učitelských ústavů a jiných
učilišť na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi."
15. Pozměňovací návrh posl. Grünznera,
Tauba a soudr.:
§ 7 nechť zní:
"Odpočivné požitky obecních a
obvodních lékařů a zaopatřovací
požitky jejich pozůstalých buďtež
nově vyměřeny, a to tak. jakoby tito zaměstnanci
byli bývali přeloženi do výslužby
v době, kdy platil zákon č. 105/1926 Sb.
z. a n."
16. Doplňovací návrh posl. Grünznera,
Tauba a soudr.:
Jako § 8 a) budiž vsunuto:
"Ustanovení tohoto zákona
platí také pro pensisty žijící
v cizině."
Jako § 8 b) budiž vsunuto:
"Všechna ustanovení, nařízení
a opatření omezující volnost pobytu
pensistů buďtež zrušena."
17. Pozměňovací návrh posl. Grünznera,
Tauba a soudr.:
§ 9 nechť zní:
"Vyšší náklad spojený s prováděním
tohoto zákona - pokud nemůže býti uhrazen
z celkových úspor rozpočtu vlastní
státní správy nebo rozpočtovým
přebytkem anebo vyššími volnými
příjmy, jichž se dosáhne v r. 1928 nebo
z přebytků jednotlivých státních
podniků - budiž zařazen
jako řádná položka do rozpočtu
státní správy a do rozpočtu státních
podniků."
18. Doplňovací návrh posl. Grünznera,
Tauba a soudr.:
Jako § 9 a) budiž vsunuto: "Požitky pensistů
samosprávných sborů buďtež upraveny
podle ustanovení tohoto zákona."
19. Pozměňovací návrh posl. Grünznera,
Tauba a soudr.: § 11 nechť zní: "Tento zákon
nabývá účinnosti se zpětnou
platností od 1. ledna 1927 a provedou jej příslušní
členové vlády."
20. Pozměňovací návrh posl. Bergmanna,
Pechmanové, Tučného. dr Patejdla, Práška
a druhů k §u 1, odst. 1:
V §u 1 nechť odst. 1 zní:
"Státním úředníkům,
soudcům, státním učitelům a
profesorům, státním zaměstnancům,
náležejícím do kategorie zřízenců
(podúředníkům a zřízencům),
příslušníkům četnictva,
vojenským gážistům ve výslužbě,
kteří nebyli účastni propočítání
služební doby podle zákonů ze dne 9.
dubna 1920, č. 222 Sb. z. a n., nebo ze dne 13. července
1920, č. 231 Sb. z. a n., nebo ze dne 4. července
1923, č. 152 Sb. z. a n., pokud se týče předpisů
vydaných na základě některého
z těchto zákonů a pozůstalým
po uvedených osobách zemřelých v činné
službě nebo ve výslužbě, zvyšují
se řádné odpočivné (zaopatřovací)
požitky o 20%."
21. První eventuální návrh
posl. Bergmanna, Pechmanové, Tučného,
dr Patejdla, Práška a druhů k §u
1, odst. 1:
Nebude-li přijat náš návrh na změnu
odst. 1 §u 1, navrhujeme, aby odst. 1 byl doplněn:
"Ustanovení §u 15 zákona č. 394/1922
Sb. z. a n., §u 6 zákona č. 287/1924 a §u
28 zákona č. 288/1924, jimiž se omezují
přiznání odpočivných a zaopatřovacích
požitků a přídavků k těmto
osobám, zdržujícím se dočasně
nebo nuceně trvale v cizozemsku se ruší."
22. Druhý eventuální návrh
posl. Bergmanna, Pechmanové, Tučného,
dr Patejdla, Práška a druhů k §u 1, odst.
1: Nebude-li přijat náš první eventuální
návrh k §u 1, odst. 1, navrhujeme, aby v odst. 1 byla
škrtnuta slova "jestliže na ně nabyli nároku"
až "č. 288 Sb. z. a n."
23. Pozměňovací návrh posl. Bergmanna,
Pechmanové, Tučného, dr Patejdla, Práška
a druhů k §u 1, odst. 2 až 5:
Odst. 2 budiž změněn takto:
"Z nároku na toto zvýšení vyloučeni
j sou však ti, jichž odpočivné (zaopatřovací)
požitky jsou již nyní vyměřeny
z pensijní základny podle služného,
než jim patřilo podle postupových lhůt
v jejich zaměstnanecké kategorii, dále osoby
a pozůstalí po osobách, které nebyly
účastny výhod propočítání
služební doby podle zákona a nařízení,
uvedených v odst. 1 proto, že k novému nebo
opětnému přijetí do služby došlo
až po 8. červnu 1922, nebyly-li již před
tímto dnem ve službě v jiném státním
služebním poměru a po
tomto dni teprve přestupem ustanoveny."