Drahotou bytů jsou také příčinou
drahé úvěry stavební a hypoteční.
Při poskytování hypoték r. 1914 žádáno
bylo zúročení těchto 4 až 41/4%
proti dnešnímu 51/2 až
6%. Mimo to jsou zvýšeny správní příspěvky
ze zvýšených již hypoték. Bylo
by třeba, aby příslušné finanční
kruhy učinily vše pro snížení úroků
na míru doby předválečné, což
by znamenalo zlevnění bytů o 30 až 40%.
Podpora staveb bytů může býti několikerá
a lze tak činiti i obci: 1. přípravou pozemků
v dostatečné míře, 2. slevou na dávkách
stavebních, 3. včasnou úpravou komunikací,
4. slevou na dávkách obecních a konečně
5. povolováním staveb s ohledem na potřeby
místní a j.
Jedno je zcela jisté: že odbouráním
zákona na ochranu nájemníků a zvýšením
nájemného bude třeba pomýšleti
na úpravu mezd kolektivními smlouvami a úpravou
aktivního přídavku. Každé zvýšení
nájemného aneb dokonce zbavení ochrany nájemní
vyžaduje na nájemníkovi oběti hospodářské,
které ať již dělník, zřízenec,
úředník či živnostník
a obchodník aneb kterékoliv jiné povolání
musí hraditi ze svého příjmu. Příjem
ten musí dělník obdržeti ve své
mzdě, úředník ve své gáži,
živnostník i obchodník ve svém výdělku.
To je ten "circulus vitiosus", kterého nelze
přehlížeti. Dnes je již velká řada
jak úřednictva, tak živnostníků
a obchodníků i dělníků, kteří
platí s obětavostí a někdy bolestně
zvýšené nájemné v novostavbě
a těžko konkurují následkem dosavadních
neupravených poměrů s ostatními svými
kolegy, bydlícími za daleko nižší
nájemné v domech starých. Tyto protivy se
musejí vyrovnati, a to tím způsobem, že
se k sobě přiblíží postupem času
a tak nastanou všeobecně normální poměry
v naznačených otázkách.
Proto je třeba vládní záruky - jak
jsem ve svém referátě již v soc.-politickém
výboru prohlásil - která by ujistila zájemné
kruhy, že toto provisorium je poslední a že po
něm bude následovati určitá řada
roků, ve kterých postupně tyto zákony
budou odbourány a konečně likvidovány.
Tato doba nesmí býti ani příliš
krátká, ani příliš dlouhá,
a podle svého názoru myslím, že by stačila
doba 5 roků se šestým rokem jako náhradním.
Celkově vzato v novém zákoně o stavebním
ruchu nenastalo žádných změn. Dlužno
upozorniti jen na ustanovení §u 29, kterým
se dává vládě právo použíti
zbytku výnosů z losové půjčky
zvýšením z 580 milionů Kč stanovených
v §u 29 zákona č. 44 z r. 1927 Sb. z. a n.
na 640 milionů Kč. Potom nastala změna v
§u 52, kterým bylo osvobození od dávky
z přírůstku hodnoty nemovitostí uděleno
také u staveb domů pro veřejnou potřebu.
Tímto zákonem vyřizují se také
iniciativní návrhy tisky 307, 399, 847, 848 a petice
č. 200, 351, 387 a 913.
Z uvedených důvodů doporučuji slavné
sněmovně, aby zákon o stavebním ruchu
přijala tak, jak byl soc. politickým výborem
projednán a slavné sněmovně ke schválení
předložen. (Souhlas.)
Předseda (zvoní): Uděluji slovo
druhému zpravodaji, panu posl. Pekárkovi.
Zpravodaj posl. Pekárek: Slavná sněmovno!
Rozpočtový výbor projednal osnovu zákona
o stavebním ruchu ve schůzi dne 7. března
t. r. Na rozdíl od výboru soc.-politického
zabýval se výbor rozpočtový ovšem
převážně osnovou po stránce finanční
úhrady, ale přes to vytkl také řadu
poznatků, které zřejmě ukazují
na nutnost, aby otázka vývoje stavebního
ruchu, pokud se jí má odstraniti bytová tíseň,
tedy zlo, kterým trpíme již drahnou řadu
roků, byla řešena zákonem dlouhodobým
a tedy definitivním.
Důvodová zpráva k vládní osnově
naznačuje příčiny, proč bylo
i letos nutno sáhnouti k provisoriu jednoročnímu.
Oba výbory ve své většině uznaly
sice důvody průvodní zprávy vládního
návrhu, ale poněvadž přijaly současně
resoluce, kterými se vládě ukládá,
aby ve lhůtě co nejkratší předložila
osnovu zákona o dlouhodobé úpravě
poměrů nájemnických a podpory stavebního
ruchu, daly nepokrytě najevo, že zájem všeobecný
žádá, aby obě tyto otázky, po
stránce sociální a hospodářské
důležité, byly definitivně vyřešeny
v duchu zásad, diktovaných zřeteli národohospodářskými.
(Výkřiky posl. Zeminové.)
Ve výboru rozpočtovém byla velmi živě
diskutována otázka, dotčená i důvodovou
zprávou, totiž stoupání cen stavebního
materiálu a stavebních pozemků, jež
hrozí znehodnotiti valnou část výhod
daňového osvobození novostaveb. Stouply-li
ceny cihel v Praze z 380 Kč na 430 Kč, ceny stavebního
dříví z 350 Kč na 400 Kč dne
8. září 1927, na 420 Kč 15. listopadu
1927 a na 480 Kč dnešního dne, stoupají-li
ceny stavebních pozemků takovým způsobem,
právem označovaným za lichvu, vyslovují
oba výbory jistě právem obavu, že by
tyto nezdravé zjevy mohly ohroziti výsledky opatření
zákonodárných sborů. A tyto své
obavy vtělují v další resoluci, kterou
se vláda vyzývá, aby vhodnými a účinnými
prostředky čelila lichvě se stavebními
pozemky. (Výkřiky posl. Pika.)
Rozpočtový výbor, uznávaje prekerní
bytovou situaci státních zaměstnanců,
jíž zhusta ohrožován jest dokonce i zdárný
výkon služby, uvítal usnesení soc.-politického
výboru, aby zmocnění, dané vládě
podle §u 29 zákona č. 44 z r. 1927, bylo rozšířeno
až do částky 640 milionů Kč.
(Výkřiky posl. Pika.)
Rozpočtový výbor zabýval se dále
otázkou úhrady, která je spojena s prováděním
této osnovy zákona. Jako roku loňského,
i letos došel výbor k názoru, že provádění
zákona si nevyžádá žádných
zvláštních výdajů, kterých
by nebylo lze uhraditi z rozpočtové kapitoly ministerstva
soc. péče pro r. 1928, a proto dal souhlas, aby
záruka státu směla býti převzata
i pro r. 1928 až do částky 120 milionů
Kč. Neváhám ovšem prohlásiti,
že tato částka poměrně nízká,
vlastně velmi nízce vyměřená,
bude míti za následek velmi přísné
zkoumání jednotlivých žádostí.
(Výkřiky posl. Pechmanové.)
Čtyřicetiprocentní záruka státu
až do 120 mil. Kč (Výkřiky posl.
Pika.) representuje totiž stavební hodnotu objektů
až do 300 mil. Kč. Žádostí za státní
záruku podle zákona ze 7. dubna 1927 bylo do konce
r. 1927 podáno u oddělení pro stavební
ruch na stavby s nákladem v Praze okrouhle 415 mil. Kč,
v Brně 22 mil. Kč, v Opavě 5 mil. Kč,
v Bratislavě 30 mil. Kč a v Užhorodě
637 tisíc Kč, celkem tedy nákladem 474 miliony
Kč.
V tomto součtu nejsou obsaženy stavební náklady
projektů, u nichž žádosti za státní
záruku byly oddělením pro stavební
ruch vráceny podatelům k doplnění.
Kromě toho v lednu letošního roku byly podány
u oddělení pro stavební ruch v Praze nové
žádosti za státní záruku na projekty,
jejichž stavební náklad činí
13,305.117 Kč.
Pokud jde o úlevy daňové, přiklonily
se oba výbory k návrhu vlády, restringovati
poněkud dobu trvání daňových
úlev. Ale mimořádné poměry,
které byly vyvolány na trhu práce i na trhu
stavebních hmot, musily ovšem dojíti odezvy
i v novém zákoně. Proto také vládní
osnova zcela právem pamatuje na zachování
daňových úlev podle zákona č.
44 z r. 1927 i pro stavby, které by bez viny stavebníkovy
nemohly býti do konce r. 1928 dokončeny, leda snad
s překotným stupňováním práce,
spojeným zhusta s přeplácením stavebních
hmot a pracovní síly.
Již loňského roku v debatě o zákoně
o stavebním ruchu měl jsem příležitost
poukázati na fakt, že by bylo záhodno, přiměřeným
způsobem působiti na finanční ústavy,
aby větší měrou než doposud věnovaly
péči svoji stavebnímu ruchu. Opakuji tuto
výzvu i letos a doufám, že státní
finanční správa učiní nutné
opatření, aby, zejména pokud se týče
úrokové míry, byl vývoj poměrů
přizpůsoben tomu, co žádá vývoj
zdravého stavebního ruchu.
Rozpočtový výbor uvažoval konečně
o zdůrazněné mnou již nutnosti, řešiti
otázku bytovou i otázku stavebního ruchu
dlouhodobým zákonem, a usnesl se doporučiti
sněmovnímu plenu ku přijetí resoluci,
kterou se vláda vyzývá, aby před definitivním
řešením těchto obou otázek -
tedy stavebního ruchu i otázky nájemnické
- opatřila si aspoň z význačnějších
obcí a míst spolehlivá data nejen o stavbách,
provedených po válce, nýbrž i o skutečné
potřebě bytové.
S poukazem na fakt, že zásady, vyjádřené
v zákoně č. 44 z r. 1927, vedly nepopiratelně
k překvapujícímu oživení činnosti
stavebního ruchu a že zásady tyto, jsouce pojaty
i do konstrukce nového zákona, slibují další
pokrok v opatřeních na odstranění
bytové nouze, dovoluji si jménem rozpočtového
výboru tlumočiti slavné sněmovně
návrh rozpočtového výboru, aby dala
ústavní schválení vládnímu
návrhu zákona o stavebním ruchu, jak se na
něm usnesl výbor soc.-politický. (Souhlas.)
Předseda (zvoní): Zpravodaji o osnově
druhé, totiž o osnově zákona o ochraně
nájemníků (tisk 1485), jsou: za
výbor soc.-politický p. posl. Fr. Matoušek,
za výbor rozpočtový p. posl. Roudnický.
Dávám slovo prvému zpravodaji, p. posl. Fr.
Matouškovi. (Výkřiky komunistických
poslanců. - Předseda zvoní.)
Prosím o klid.
Zpravodaj posl. Fr. Matoušek: Slavná sněmovno!
Ochrana nájemníků před výpovědí
a zvyšováním činže ve starých
domech jest opět předmětem jednání
zákonodárných sborů republiky Československé.
Situace, jíž podkladem se staly dosavadní zákony,
není lehká, ani jednoduchá. Déle trvající
stav ochrany starých nájemníků komplikoval
poměry na bytovém trhu takovou měrou, že
právem bylo si v soc.-politickém výboru stěžováno
na různé posuzování nájemníků
samých.
Různé povinnosti činžovní zavedly
nerovnost ve starých domech samy sebou. Byla tedy již
minulými zákony porušena zásada stejnocenné
ochrany nájemníků ve starých domech.
Vedle nájemníků chráněných
roste však den ze dne počet těch, kdož
žádné ochrany požívati nemohou,
kteří začasté v daleko nepříznivějších
poměrech sociálních nesou břímě
vysokých činží v novostavbách
a bytech zákonem nechráněných.
Nelze tajiti, že i zákony o podpoře stavebního
ruchu zasahovaly nestejně do otázky činží,
a to jak různě stanovenou přímou podporou
stavebníka, tak i svým výsledkem: podporou
staveb nežádoucích a opomíjením
staveb s malými byty.
Lze všeobecně říci, že při
dostatku bytů větších a velkých
jeví se dosud značný nedostatek bytů
středních a malých, takže další
stavební ruch měl by si v prvé řadě
všímati staveb s malými byty, jichž potřeba
nebyla dosud dostatečně kryta.
Podaří-li se novým zákonem o podpoře
stavebního ruchu docíliti přesunu ke stavbám
s malými byty, můžeme bezpečně
očekávati, že během roku poměry
na bytovém trhu se značně zlepší
a tím také vyjasní se otázka, v jaké
míře a jak dlouho bude nutno zachovati dosavadní
ochranu nájemníků ve starých domech.
Vláda, vycházejíc z podobných úvah,
předložila ku projednání zákonodárným
sborům návrh zákona o ochraně nájemníků
tisk 1475, který stal se předmětem pečlivých
prací koalovaných stran i oposice. Soc.-politický
výbor pojednal o návrhu vlády ve schůzích
konaných 5. a 6. března t. r.
Debata, která se nesla tónem věcným,
znamenala vysokou úroveň v posuzování
této důležité otázky sociální.
Výsledek její možno shrnouti v přání,
aby definitivní zákon o řešení
bytových otázek v Československu byl předložen
zákonodárným sborům včas, aby
řešil tuto otázku definitivně a v delší
době postupně. Jen tak, podle názoru soc.
politického výboru, bude možno vnésti
do otázek bytových potřebný klid,
rozvahu a získati solidní podklad pro úplné
uvolnění domovního majetku.
Projednávaný zákon má ráz provisoria
na jeden rok. Již toto faktum ukazuje, že nebylo lze
vyhověti celé řadě požadavků
tlumočených zájemnickými skupinami,
a to tím méně, čím více
se vzdalovaly skutečné situace bytové a nepočítaly
s hospodářským a sociálním
stavem vrstev, pro něž se dosud dostatek bytů
nenašel nebo nevystavěl. Neuspokojí tedy provisorní
řešení ani nájemníky, ani domácí
- není to také jeho hlavním účelem
- lze však doufati, že po příkladu provisoria
zákona na podporu stavebního ruchu z r. 1927 položí
i dnes projednávaný návrh zákona na
ochranu nájemníků dobré základy
pro definitivní řešení této ožehavé
otázky. Teprve zkušenost nám ukáže,
do jaké míry byly oprávněny výtky
tomuto provisoriu činěné a ve kterém
směru byly ukázány cesty k řešení
konečnému.
Soc.-politický výbor schválil vládní
návrh s podstatnými změnami. Směrnicí
pro tyto změny bylo jak usnesení odborného
výboru koalovaných stran, tak také přání
oposice. Je třeba, abych se zabýval obsahem osnovy
zákona, a to nejen pokud se týče změn
usnesených výborem soc. politickým, nýbrž
i změnami, které proti dosavadnímu stavu
navrhla vláda.
Proti dosavadnímu stavu lze konstatovati, že usnesení
soc.-politického výboru znamenají zmírnění
ochrany nájemníků v bytech o 4 a více
obytných místnostech. Zůstávají
tudíž byty menší i nadále plně
chráněny, jak tomu bylo dosud, ač-li nájemník
nepoužije možnosti uzavříti smlouvu nájemní,
pokládaje ji pro sebe za výhodnější.
Pokud se týče důvodů výpovědních,
byly rozšířeny a doplněny odstavci 13,
16, 17 a 19 v §u 1.
Nové ustanovení odst. 13 §u 1 spočívá
v tom, že může býti opatřen byt
"dostatečný", potřebuje-li pronajimatel
bytu nutně pro své ženaté neb vdané
děti. Změnou touto bylo nahrazeno dosavadní
znění "přiměřený",
jelikož se stávalo značnou obtíží
právě v případech, kdy byla prokázána
potřeba a nutnost bytu pro děti majitele domu.
Lze připomenouti, že dosavadní ustanovení
o obstarání bytu "přiměřeného"
jako náhrady za byt dosavadní bylo ponecháno
v ustanovení odst. 16, kdy není třeba průkazu
nezbytné nutnosti pro výpověď nájemníka
nadměrného, t. j. málo obsazeného
bytu o 4 nebo více místnostech, "chce-li"
vlastník domu nastěhovati se do bytu sám
nebo ubytovati v něm své ženaté neb
vdané děti. Výpověď však
může dáti jen z bytu.
Ustanovení odst. 17 dotýká se oněch
nájemníků, kteří přes
to, že mají v obci, v níž bydlí
neb vykonávají své povolání,
dům nedotčený ochranou nájemníků
a v něm přiměřeně velký
byt, bydlí pod ochranou nájemníků
v domě cizím. I v tomto případě
může býti dána výpověď
pouze z místností užívaných k
účelům bytovým.
Nový odst. 19 dává důvod k výpovědi
ve prospěch cizích států, které
jsou majiteli domu před účinností
projednávaného zákona a nutně potřebují
místností pro umístění svých
zaměstnanců diplomatických neb konsulátních
nebo potřebují-li místností těch
pro účely svého úřadu, za podmínky
stejných výhod republiky Československé
ve státě, o který jde.
Zbývá zdůrazniti, že v ochraně
jsou i nadále zahrnuty živnostenské provozovny,
a to i v případech - vyjímaje odst. 19 -
kdy předloha dává možnost výpovědi
z bytů nadměrných nebo ze spekulace používaných
v odst. 16 a 17.
Právo pokračování v nájemní
smlouvě bylo omezeno na příslušníky
rodiny, jsou-li dědici po nájemníkovi a bydlili-li
v jeho bytě v době jeho smrti, nemajíce vlastního
bytu. Totéž právo je zachováno příslušníkům
rodiny nájemníkem opuštěné s
výjimkou, nevzdají-li se ho do týdne sami
z vlastního popudu.
Jako nové ustanovení pro posouzení práva
výpovědního ve starých domech dlužno
uvésti ustanovení §u 14, odst. 3, jímž
jsou vyloučeny z ochrany nájemníků
místnosti, pro něž byla po 31. březnu
t. r. sjednána nájemní smlouva nejméně
4letá. V podstatě znamená to smluvní
volnost pro jakékoliv místnosti ve starých
domech o výši nájemného.
Otázka nájemného ve starých domech
je kořenem stížností majitelů
domů. Ve vázanosti nájemného tkví
také nepoměrně více potíží
a nebezpečí národohospodářského
než ve vázanosti výpovědní. Jsou
případy úplného zruinování
majitelů starých domů, protože výnos
jejich majetku nedostačil ke krytí nákladů
udržovacích a povinností veřejnoprávních.
Nezbývalo než přikloniti se k návrhu
vlády, aby činže ve starých domech byly
zvýšeny, a to podle ustanovení §u 9, odst.
1 až 4 u všech místností o 20% počínaje
dnem 1. července 1928, a o dalších 20% počínaje
dnem 1. ledna 1929; pouze u velkých provozoven bylo připuštěno
zvýšení vyšší, t. j. o 30%,
u bytů nadměrných o 5 a více obytných
místnostech o dalších 20%.
Odstranění nestejného zvyšování
nájemného u nájemníků ve starých
domech, pokud se týče bytů a provozoven malých
a středních, možno jen uvítati, neboť
znamená značné zjednodušení poměrů.
Definitivní zákon musí vzíti zřetel
i na tuto okolnost a řešiti zvyšování
činží stejnoměrně i nadále,
po případě vyrovnati rozdíly, které
byly vyvolány minulým zákonodárstvím.
Nové zvýšení nájemného
není osvobozeno od daňové povinnosti a podléhá
předpisům daně činžovní
i samosprávných přirážek. Vzhledem
k tomu nelze jeho výnos připočísti
jen k dobru majitelů domů, nýbrž i ve
prospěch státu a samosprávných svazků.
Z toho plyne rozdělení nového výnosu
nájemného v poměru pro majitele domů
nepříznivějším nežli pro
stát a samosprávné svazky.
Dosavadní zvýšení nájemného
z důvodů úhrady nákladu, učiněného
na nutné opravy neb obnovy domů, není novým
zvýšením nájemného dotčeno.
Také zůstává v platnosti zvýšení
plynoucí z mimořádných zvýšení
nákladů na správu domu.
Od zdanění jest i nadále osvobozeno zvýšení
nájemného o 30%, plynoucí ze zákona
č. 48/1925 a z §u 12, odst. 2 téhož zákona,
který byl nezměněn převzat i do zákona
projednávaného.
Do vyměřovacího základu dávek,
vybíraných na podkladě nájemného,
nezapočítávají se nová zvýšení,
která nastanou 1. července 1928 a 1. ledna 1929,
jelikož pro předpis těchto dávek jest
podle vzorných pravidel pro ně vydaných rozhodným
zdaněné nájemné v r. 1927.
Zvláštní pozornosti zasluhuje nový §
27, v němž se dává zmocnění
vládě, aby nařízením stanovila
podmínky, za kterých jsou obce povinny vésti
seznam uprázdněných bytů a jiných
místností a zprostředkovati jejich nájem.
Soc.-politický výbor přiklonil se k názoru
navrhovatelů a sdílí s nimi mínění
o potřebnosti těchto evidenčních a
zprostředkovacích kanceláří
obecních, a to zvláště ve velkých
městech. Lze očekávati, že obce samy
nahlédnou prospěšnost tohoto opatření,
které má především získati
přehled o uvolněných bytech a jiných
místnostech v obci, dáti podklad pro vedení
statistiky volných a pronajatých místností,
o fluktuaci obyvatelstva v místě, přinésti
solidní statistická data pro posouzení bytové
nouze a potřeby stavebního ruchu.
Povinnost oznamování uprázdněných
bytů a jiných místností má
býti stanovena jen ve městech s určitým
vyšším počtem obyvatelů a nemá
žádným způsobem dáti příležitost
k násilnému zasahování obcí
do sjednávání nájemného poměru.
Je přirozeno, že povinnost tato musila býti
zdůrazněna také sankčním opatřením
vůči majitelům domů.
Konečně nutno uvésti nové případy,
kdy ochrana nájemníků pozbývá
účinnosti. O těchto případech
obsahuje nová ustanovení § 31, odst. 1, č.
4, 6 a odst. 2, kromě toho provedena byla změna
odst. 1, č. 3 ve smyslu ulehčení rozhodování
samosprávných korporací o výpovědi
v domech, náležejících těmto
svazkům.
Podle §u 31, odst. 1, č. 4, jsou z ochrany nájemníků
vyňaty ony byty a jiné místnosti, které
po vyhlášení tohoto zákona budou pronajaty
novému nájemníku nebo podnájemníku,
ovšem s vyloučením bytů zajištěných
ustanoveními zákona o mimořádné
bytové péči a bytů přidělených
vojenským gážistům.
Bude proto každý nájem nebo podnájem
po 1. dubnu 1928 uzavřený od ochrany nájemníků
osvobozen. Ustanovení toto lze označiti jako počátek
cílevědomého rušení ochrany nájemníků
ve starých domech. Snad přinese v některých
případech i jisté tvrdosti sociální
vůči nájemníkům postiženým
neštěstím, u nichž nájemní
poměr byl násilnou událostí přerušen.
Přes to je nutno, aby byla nastoupena cesta k uvolnění
nemovitého majetku domovního. (Výkřiky
posl. Hackenberga.)
Odst. 1 §u 31 uvádí pod č. 6 dále
jako vyňaté z ochrany nájemníků
ony poplatníky, kteří v letech 1924, 1925
a 1926 měli pravoplatně předepsánu
daň z ročního příjmu nejméně
100.000 Kč s výjimkou živnostenských
provozoven, jichž uvolnění toto se nedotýká.
Malým obcím s méně než 2000 obyvateli
dává odst. 2 §u 31 možnost, zrušiti
ochranu nájemníků, usnese-li se na tom obecní
zastupitelstvo a potvrdí-li toto usnesení příslušný
úřad zemský. (Výkřiky posl.
Hackenberga.)
Platnost tohoto usnesení by však nastala teprve po
schválení politického úřadu
II. stolice, a to od počátku nájemního
období následujícího po schválení
obecního zastupitelstva. (Výkřiky posl.
Pika a Zeminové.)
Byly vysloveny obavy, zda toto nové uvolnění
nezavdá příležitosti ke zvýšení
národnostních protiv v územích smíšených
a k vypovídání příslušníků-nájemníků
druhé národnosti. Budiž konstatováno,
že obavy tyto jsou přehnány, neboť předně
jsou zájemníci zastoupeni v obecních zastupitelstvech
a budou míti příležitost již tam
hájiti nabytých svých práv, jednak
budou rekursní cestou korigovati tendenční
usnesení většiny obecního zastupitelstva.
Poněvadž definitivní schválení
závisí na zemském politickém úřadě,
jehož objektivnost v těchto záležitostech
nelze bráti v pochybnost, a poněvadž zrušení
ochrany nájemníků v těchto malých
obcích nastane teprve následujícím
nájemním termínem po eventuelním schválení,
je zabezpečeno nestranné provádění
tohoto ustanovení.
Důležito je také, aby z ochrany nájemníků
vyňaty byly domy družstevní, které byly
postaveny před válkou a v nichž po většině
zůstaly činže na tehdejší výši
výpočtu prosperity domů. Tato družstva
nemohou dnes domy své udržovati a opravovati, jsouce
vázána ochranou nájemníků před
zvyšováním nájemného, a hrozí
jim proto osud majitelů domů starých. Bylo
proto nezbytně nutno pro ně povoliti zvýšení
nájemného na nezbytně nutné potřeby
udržovací. Před výpovědí
z domů jsou chráněni nájemníci
ustanoveními stanov. Tato zabezpečující
ustanovení klade ministerstvo soc. péče jako
podmínku pro přiznání všeobecné
prospěšnosti družstvu, takže je dána
jistota proti náhlé výpovědi z bytu.
Pro spory vzniklé z projednávaného zákona
bude podle §u 35 platiti ustanovení o věcech
feriálních, aby vyřízení jich
nebylo oddalováno a projednávalo se soudně
i v době prázdnin. Vzhledem na ustanovení
§u 31, odst. 2 bylo nutno pověřiti prováděním
zákona též ministerstvo vnitra.
Aby došlo výrazu přání soc.-politického
výboru po klidném a důkladném projednání
definitivního zákona, řešícího
otázky bytové péče, přijal
soc.-politický výbor resoluci, v níž
žádá, aby k jednání o obsahu
nového zákona byly přizvány též
korporace, které mají na definitivní úpravě
zájem.
Vzhledem k tomu, co bylo pověděno o obsahu projednávaného
zákona na ochranu nájemníků, lze si
přáti, aby splnil očekávání
která jsou v něj kladena, a stal se podkladem pro
šťastné, brzké a definitivní vyřešení
všech otázek, které vyvstaly následkem
opatření zákonů minulých. Bude
to ku prospěchu všeho hospodářského
podnikání, konečné konsolidace vnitropolitických
poměrů a uklidnění mysli všeho
obyvatelstva. Navrhuji, aby vládní návrh
zákona na ochranu nájemníků tisk 1475
se změnami, jak se na nich usnesl výbor soc.-politický,
uvedenými ve zprávě téhož výboru
(tisk 1485), stal se předmětem rozpravy poslanecké
sněmovny. (Souhlas.)
Předseda (zvoní): Dávám
slovo druhému zpravodaji, p. posl. Roudnickému.
Zpravodaj posl. Roudnický: Slavná sněmovno!
Poslední zákon na ochranu nájemníků
z r. 1925 vyprší 31. březnem letošního
roku. Je smutné, že v desátém roce republiky
musí vláda Národnímu shromáždění
předkládati... (Výkřiky posl. Zeminové.
- Hluk.)....
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Zpravodaj posl. Roudnický (pokračuje)...
osnovu zákona na ochranu nájemníků
k ústavnímu schválení. (Výkřiky
posl. Zeminové. - Hluk.) Jistě že
by si přáli všichni nájemníci
i podnájemníci (Různě výkřiky
na levici.), celá veřejnost, jednotlivé
výbory, celá poslanecká sněmovna,
kdyby tohoto zákona nebylo potřebí, kdyby
totiž bytů v republice bylo dosti. My však dnes
v takových poměrech nejsme, nemáme dosti
bytů. (Výkřiky posl. Zeminové.)
V samotné Praze hlásí se 26.000 lidí
o přístřeší a my pro ně
bytů nemáme. (Výkřiky posl. Pika.)