Pátek 16. března 1928

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je pan posl. Škola. Uděluji mu slovo.

Posl. Škola: Projednávané předlohy zákonů o stavebním ruchu a ochraně nájemníků potvrzují krutost, s jakou postupuje buržoasní měšťácká vláda proti pracující třídě tohoto státu. Zřejmý reakční smysl a provokační tendence těchto předloh musí pobouřiti všechny ty, jichž se tyto předlohy dotýkají, a musí býti pobídkou ku společnému boji proti plánům buržoasní vlády.

Výklady a odůvodňování pánů zpravodajů, že předlohy tyto jsou řešeny rozumně, poctivě a správně, je nepravdivé, neboť přijetím těchto zákonů, které jsou zase jednoročním provisoriem, nevyřeší se otázka bytové katastrofy vůbec. Pan zpravodaj Pekárek v rozpočtovém výboru sám přiznal, že krátkodobé řešení stavebního ruchu minulého roku mělo za následek ohromné zvyšování cen stavebních pozemků a stavebních hmot, které není možno ničím odůvodniti, jedině snad tím, že byla větší poptávka než nabídka, což bylo majiteli pozemků stavebních a vlastníky výrobních prostředků, stavebních hmot, využito k neslýchané spekulaci. Přes toto konstatování vlády a pánů zpravodajů předkládá se znovu zákon o stavebním ruchu jako jednoroční provisorium, aby byla dána další možnost těmto spekulantům na úkor nebydlících chudáků se obohacovati. Vláda, přes to, že uznává neodůvodněné zvyšování cen stavebních pozemků a stavebních hmot, neřeší tuto otázku jediným a možným způsobem, kterým by bylo takovéto lichvě zabráněno, totiž vyvlastněním stavebních pozemků a výrobních prostředků na stavební hmoty.

Toto ovšem nynější vláda neučiní, neboť strany v této vládě zastoupené jsou přímými zástupci těchto spekulantů a lichvářů a proto dává se další možnost těmto lichvářům ještě k většímu vykořisťování.

I vláda sama dává možnost ku spekulaci se stavebními hmotami, ba sama tomu napomáhá tím, když povoluje vývoz stavebního dříví, hlavně kulatiny, což má za následek drancování lesů. Pak ovšem jeví se nedostatek stavebního dříví pro domácí potřebu a následkem toho cena stavebního dříví obzvláště letošního roku stoupla až o 30%. Poskytováním tohoto vývozního povolení, které se dříve omezovalo na vyvážení kulatiny do nejvýše přípustného průměru 25 cm, jeví se dnes katastrofální nedostatek stavebního dříví, jelikož nyní se povoluje vývoz do neobmezeného průměru. Tím jsou postiženy i podniky na zpracování dřeva, které, nemajíce kulatiny, jsou nuceny zastavovati výrobu a propouštěti dělníky.

Na Jihočesku, přes to, že jsou tam ohromné komplexy lesů, nemohou dostati malí živnostníci, jako truhláři, koláři atd. kousek dřeva ke koupi, neboť vývozní firmy zakoupí celé paseky a vykácené dříví vyvezou za hranice.

Zpravodaj p. posl. Pekárek ovšem neodůvodnil, jaké jsou příčiny, že cena stavebního dřeva, jak sám přiznal, je tak vysoká, neřekl, že je to jedině tím, že byl umožněn vývoz tak nezbytné stavební hmoty jako jest dřevo, což má za následek nezřízené spekulace velkoobchodníků.

Nejen že vláda povolila vývoz, ale zakázala i dovoz dříví z Polska, neboť toto jest levnější a to by mělo ten následek, že by se musila i cena našeho dříví snížiti, což ovšem si páni velkoobchodníci nepřejí a těm se musí jíti ovšem na ruku, aby mohli ceny dříví co nejvíce vyhnati do výše.

I otázka opatření staveništ na podporu stavebního ruchu byla řešena již od prvopočátku zákona o stavebním ruchu nesprávně. Při provádění pozemkové reformy měla býti vytýčena zásada, že veškerá půda je majetkem všeho pracujícího lidu, a uchazečům o půdu mělo býti dáno právo tuto půdu užívati a to především pracujícím rolníkům, samosprávným svazkům a státním podnikům a ústavům. Takovýmto zásahem byla by pak také dnes vytvořena jiná situace pro získání staveništ na obytné budovy, neboť pak odpadla by veškerá lichva se stavebními pozemky, které jsou nyní ve vlastnictví soukromém. Jakou cenu má ustanovení v zákoně o stavebním ruchu o opatření staveništ vyvlastňovacím řízením, ukázalo se prakticky u dřívějšího zákona ze 7. dubna 1927, neboť ani jednomu žadateli nepodařilo se, aby stavební pozemek, o jehož vyvlastnění zažádal, byl vyvlastněn, právě pro komplikovanost tohoto řízení, které vyvlastnění vlastně znemožňuje.

Vláda právě komplikovaností tohoto ustanovení o vyvlastňovacím řízení vyhovuje zdánlivě ovšem - těm, kteří potřebují stavební pozemek, tímže dává na oko stavebníkovi možnost žádati o vyvlastnění, ale ihned v § 6, odst. 5., se praví, že náklady vyvlastňovacího řízení nese vyvlastňovatel. V případě, že bylo odvolání vlastníka pozemku zamítnuto, může odvolací úřad uložiti odvolateli, aby náklady odvolacího řízení nahradil buď zcela nebo z části. To znamená, že může se vlastník pozemku odvolávati, ale výlohy vyvlastňovacího řízení nebudou mu přiznány, jelikož to v zákoně výslovně není a tak bude nucen takový chudák, který zažádal o vyvlastnění pozemku, nésti náklady sám. Že tyto náklady nebudou nízké, je vidno z § 5, odst. 2., kde se praví, že k šetření musí býti pozvána nejen obec, ale i soudní znalec, případně i hospodářský znalec. (Předsednictví převzal místopředseda Slavíček.)

Těmito ustanoveními § 5, odst. 2., a § 6, odst. 5., neměla vláda jiného úmyslu, než aby odstrašila žadatele od úmyslu žádati za vyvlastnění pozemku pro stavbu.

Tím také jest ovšem dáno na ruku vlastníkům těchto pozemků, jakým způsobem se mají brániti, aby jim pozemek nemohl býti vyvlastněn a aby jejich právo vlastnické bylo nadále zachováno k další spekulaci s těmito pozemky.

Toto řešení nazývá vláda rozumným, poněvadž budou uspokojeny obě strany: žadatelé budou v naději, že se jim podaří snad získati pozemek, a vlastníci pozemků zase mají jistotu o nemožnosti vyvlastnění, a tím jest učiněno se strany vlády zadost oběma stranám.

Zákon o stavebním ruchu neukládá vůbec stavební povinnosti, a to nejenom obcím, okresům a státu, nýbrž ani velkým průmyslovým podnikům a závodům, které pro rozšíření svých provozoven zbořily řadu obytných místností a domů, ale náhradních nepostavily, a když tak učinily, pak je to pouze nepatrné. Důkaz uvedu jen z jednoho místa, ačkoli takovéto zjevy jsou všeobecné. Akciová společnost továren na fezy ve Strako cích vykoupila řadu obytných budov, které rozbořila a na těchto místech postavila tovární objekty; přesto, že obec při stavebním povolení i při jiných příležitostech dávala podmínku do protokolu, že se tak povoluje jedině s tou podmínkou, že společnost postaví pro své dělnictvo byty, společnost postavila pouze jeden dům pro 14 rodin, ač slíbila, že postaví nejméně tři a obec nemá té výkonné moci, aby mohla společnost donutiti.

Povinností vlády bylo, aby toto ustanovení o stavební povinnosti obytných místností pro dělníky, zaměstnané v takových velkých podnicích, do zákona o stavebním ruchu pojala, neboť minulého roku byla konjunktura, jaká ještě nebyla, a bilanční zprávy dávají o této konjunktuře nejlepší přehled, jak ohromných zisků docílili průmyslníci, které shrábnou do svých kapes, pouze pro své potřeby, aniž by z nich byli povinni přispěti k odstranění bytové krise, která postihuje jejich dělníky, kteří jsou nuceni bydleti se svými rodinami ve sklepních děrách, chlévech a dřevěných boudách, což má za následek ohromné rozšíření proletářské nemoci, tuberkulosy. Dokladem toho jsou lékařské prohlídky, které se konají ve školách, kde je zjištěno, že 90% školních dítek je stiženo touto proletářskou nemocí.

Se strany vlády nepřihlíží se vůbec k tomu, jaké následky z tohoto stavu vyplynou do budoucnosti. To je vládě lhostejné. Pracující třída v tomto státě vidí ten ohromný švindl, který vláda se zákonem o stavebním ruchu provádí, neboť úmysl navrhovatelů zákona tohoto je zřejmý, totiž oklamati pracující lid.

Tím, že do zákona o stavebním ruchu bylo pojato i ustanovení o rozhodčích soudech mzdových pro úpravu pracovních a služebních poměrů v živnostech stavebních, dokumentuje se nejlépe, kdo za tímto požadavkem stojí, že jsou to právě zaměstnavatelé, kteří by si přáli, aby takový byrokrat, jmenovaný příslušnými ministerstvy, a to ministerstvem soc. péče v dohodě s ministerstvem spravedlnosti, rozhodoval o mzdových a pracovních podmínkách dělnictva při stavebních živnostech zaměstnaného. Opakovaly by se tytéž zjevy, jejichž svědky jsme nyní při rozhodování různých sporů u paritních komisí rozhodčích, komisí, ze kterých mají dělníci nejlepší zkušenosti, komu tyto slouží a pro koho jsou zřízeny.

Dělníci mají své odborové organisace, které jsou jedině k tomu účelu zde, aby sjednávány byly jejich prostřednictvím pracovní a mzdové podmínky. Žádnému jinému způsobu řešení poměru pracovního a mzdového dělnictvo se nepodvolí. Jedině složení rozhodčího soudu mzdového, ve kterém by byli výhradně zástupci odborových organisací, bylo by přijatelné. Jinak ustanovení toto odmítáme, neboť víme předem, že vláda nemá úmyslu, aby bylo chráněno dělnictvo proti vykořisťování, nýbrž úmysl chrániti zájmy těch, kteří dělnictvo vykořisťují.

Dokladem jest ohromná stávka stavebního dělnictva, která byla minulého roku, kde žádalo dělnictvo stavební zvýšení svých hubených mezd. Přes to, že i časopisy vládních stran přiznávaly nízké mzdy a nadprůměrně vysoké zisky stavebních podnikatelů, dala vláda celý mocenský aparát k disposici těmto podnikatelským vydřiduchům. Policie, četnictvo, úřady, vše bylo dáno k disposici proti stavebním dělníkům, aby boj o zvýšení svých hubených mezd nevyhráli. Tento příklad nejlépe přesvědčil stavební dělnictvo, jaké věcné stanovisko zaujímá vláda v případě mzdových sporů.

Jak míní vláda odpomoci bytové krisi poskytnutím státní záruky, toho nejlepším dokladem je stanovená částka, za kterou může býti převzata záruka státu. Nesmí býti vyšší než 120 mil. Kč, kterážto částka representuje hodnotu 300 mil. Kč při 40% záruce.

Již minulého roku při projednávání zákona o stavebním ruchu vyslovil obavu pan posl. Krumpe, že se bojí, že tato částka nebude ani spotřebována, ale skutečnost jest jiná. Zpravodaj této osnovy zákona o stavebním ruchu, pan posl. Pekárek, doznává, že byly podány žádosti, které representují částku 500 mil. Kč. O podporu se ucházeli z větší části pouze ti uchazeči, kteří měli předem zaručeno, že pomocí protekce a intervence se jim podpory dostane. Velká většina chudých stavebníků se o tuto podporu vůbec neucházela vzhledem k nízko stanovené částce a k obtížnosti, ba přímo předem nemožnosti získati tuto podporu, neboť podle hlavy páté, § 30, odst. 2., nemá nikdo zákonného nároku na poskytnutí této podpory, čímž je nejlépe vyjádřen celý smysl tohoto ustanovení, že kdo nemá protekce u činitelů vládních stran, ať se raději o podporu neuchází.

Že vláda nemá toho nejmenšího úmyslu, aby řádně vyřešila otázku bytové krise, dokazuje, že i pro letošní rok zařazuje zase tak nepatrnou částku 120 mil. Kč, která za těchto okolností nepomůže zmírniti a odstraniti osud nebydlících chudáků, neboť čím větší je nedostatek bytů, tím lépe se může s byty lichvařiti. To je přece princip kapitalistické morálky, a tento princip přece musí vláda, která je představitelem této kapitalistické společnosti, chrániti. Jako se používá nezaměstnanosti dělnictva pro snižování mezd, tak se také používá nedostatku bytů pro zvyšování nájemného.

To je ten železný zákon, kterým se kapitalisté ohánějí, "zákon nabídky a poptávky". Když dělník nabízí svoji pracovní sílu, jelikož jest této nadbytek, dává se mu za ni co nejméně, když však učiní poptávku po bytech, když nemá kde bydleti, tu se hledí vzhledem k nedostatku bytů vyzískati co nejvíce, neboť je velká poptávka následkem nedostatku bytů.

Proto také vláda chrání tento železný zákon kapitalistického zřízení o nabídce a poptávce, aby lichváři z bídy nebydlících chudáků mohli co nejvíce vykořistiti.

Jak proti tomu pomáhá SSSR k odstranění bytové krise, kde na stavbu obytných místností se dávají každým rokem stále vyšší a vyšší částky! R. 1923/1924 byla dána do rozpočtu částka 116 mil. červonců, což representuje částku 2 miliardy Kč. R. 1924/1925 bylo již dáno 261 mil. červonců, čili 5 miliard Kč; r. 1925/1926 bylo dáno 421 mil. červonců, což representuje částku kolem 8 miliard Kč; r. 1926/1927 byla dána do rozpočtu částka 505 mil. červonců, což representuje 9 miliard Kč a pro rok 1927/1928 byla dána částka 584 mil. červonců, což znamená více než 10 miliard Kč, tedy asi tolik, co representuje celý rozpočet Československé republiky. Tudíž za pět roků celkem 1887 mil. červonců, což znamená, převedeno na čsl. koruny, 33 miliard Kč. Proti r. 1923/1924 byla částka tato zvýšena o 500% pro r. 1927/1928.

Mimo to k desátému výročí trvání SSSR byl věnován zvláštní příspěvek na stavbu dělnických obydlí 50 mil. červonců, což representuje částku 900 mil. Kč. Takovýmto způsobem bylo oslavováno 10. výročí ve státě, kde dobyli moci dělníci a pracující rolníci.

Za jakých předpokladů bude oslavovati pracující třída v Československu 10. výročí? Ve znamení dalších reakčních předloh zákonů, jako je předloha o ochraně nájemníků, vládní návrh tisk 1475 a vládní návrh tisk 1474 o odkladu exekučního vyklizení místností, kde těmito zákony bude dána možnost, aby páni majitelé domů mohli tuto radostnou událost, totiž 10leté výročí kapitalistického státu, řádně oslaviti tím, že jim bude přispěno z kapes nájemníků. Vláda připustila již v předešlém zákoně o ochraně nájemníků zvýšení nájemného, připustila, že nájemníci musí zaplatiti, oč vzrostly výdaje pronajimatelovy, nařídila zákonem čís. 77 z r. 1927, finanční novelou o územních svazcích samosprávných, obcím vybírati zvláštní dávky, mezi kterými jest i dávka z nájemného, jíž budou postiženi všichni nájemníci. A přes to připouští znovu zvýšení nájemného, a to od 1. července 1928 o 20% a od 1. ledna 1929 o dalších 20% základního nájemného z r. 1914. Přes veškeré důvody tohoto neoprávněného zvýšení přechází vláda a povoluje domácím pánům, majitelům starých domů, které koupili před válkou za pár tisícovek, další neoprávněné zvýšení nájemného a odůvodňuje to tím, že toto nájemné má býti upraveno tak, jako jest v nových obytných budovách. Toto zvýšení bude znamenati značné snížení životní úrovně těch, kteří budou tímto zvýšením postiženi.

Zákon na ochranu nájemníků rozšiřuje důvody výpovědní ze 17 na 19 důvodů. Avšak nejen to: v obcích s 2000 obyvatel zbaveni budou ochrany nájemníci, usnese-li se na tom obecní zastupitelstvo. To bude velmi vhod agrárním magnátům v obcích, kde mají zastupitelstva ve své správě, aby se mohli pomstíti těm, kteří nesouhlasí s jejich vydřidušským postupem. Dodatek, kterým tam byl vsunut k § 31, odst. 6, část 2, kde se říká, že se tak může státi, schválí-li to zemský úřad, je přímo směšný, neboť se ještě nestalo, aby se agrárním vydřiduchům nevyhovělo, vždyť půjde o chudáky, a přece není úmyslem vlády, aby tito byli chráněni. Naopak, úmyslem vlády jest, aby byli nejen vyházeni z bytů, ale aby také dostatečně pocítili při 10. výročí Československé republiky demokraticko-republikánské zřízení Československého státu, kde jest prohlašováno soukromé vlastnictví za svaté, ovšem že toto platí pouze pro majetné vrstvy, těmto se na majetek sahati nesmí, ale chudákům, kteří jsou již tak nešťastni, že nemají, kam by svoji hlavu položili, připouští se osnovou tisk 1474 o exekučním vyklizení místností, aby jim byl majetek prodán. Agrárním chamtivcům stýská se po dobách válečných, kdy svlékali chudáky z poslední košile, tudíž chtějí, aby v tomto případě za pár haléřů mohli získati majetek těchto chudáků.

Zákon tento je typickým dokladem agrární chamtivosti. Jde v něm o to, aby chudý člověk byl okraden o poslední majetek. Není to cynickost, s jakou si vláda počíná předkládáním takovýchto zločinných zákonů, které připraví chudé příslušníky tohoto státu nejen o přístřeší, ale i o jejich skromný majetek, ke kterému si tyto nešťastné oběti těchto zločinných zákonů tak těžko pomohly v dnešní, pro pracující třídu tak hrozné situaci? To má býti to rozumné, poctivé a správné řešení zákonů, jak uváděl ve svém odůvodnění zpravodaj pan posl. Pekárek?

Není v těchto předlohách vyjádřena veškerá kapitalistická krutost, se kterou postupuje nynější buržoasně měšťácká vláda proti pracujícím vrstvám tohoto státu? Není zároveň v těchto předlohách obsažena jesovitská potměšilost, která je vlastností klerikálů a kterou i do těchto zákonů vložili?

Tyto reakční zákony budou dány jako present pracující třídě při oslavě desetiletého jubilea samostatnosti československého státu, aby pracující třída si připomněla v tomto jubilejním roce, že stát československý je státem kapitalistickým, čehož důsledkem je režim, který v tomto státě vládne.

Odstraniti tento režim znamená zahájiti boj v jednotné frontě všeho pracujícího lidu až do úplného vítězství, povaliti vládu buržoasní a nastoliti vládu dělníků a pracujících rolníků. (Potlesk poslanců strany komunistické.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Nyní má slovo pan posl. Koudelka.

Posl. Koudelka: Slavná sněmovno! Dámy a pánové! Již od let řeší se otázka bytová a otázky, politiky této se týkající, u nás zákony toliko provisorními. A přece k trvalým úkolům moderního státu náleží řádně vedená politika bytová. Moderní politika bytová, to není jen otázka opatření dostatku bytů. To je problém velmi důležitý, dotýkající se četných zájmů státu, národohospodářství, poměrů sociálních, hygienických, kulturních, krátce a dobře souhrn všech otázek politiky bytové zasahuje hluboce do života státu a jeho lidu. A proto otázky tyto dlužno řešiti způsobem trvalým, nikoliv toliko zákonnými opatřeními náhodnými s krátkou časovou platností. Zde v této sněmovně ve stranách vládní většiny je velmi mnoho lidí, kteří mají za to, že toto bytové naše zákonodárství je toliko přechodným stavem v naší práci, že je toliko důsledkem světové války, že se tu zabýváme péčí bytovou. Klamou se tito pánové. Již v Rakousku před válkou, za poměrů normálních, musila býti otázka bytová předmětem péče zákonodárcovy a do budoucnosti čím dále tím více stát bude musiti otázky bytové upravovati řádnými, do všech podrobností dobře uváženými svými zákonnými opatřeními. Po válce ovšem z komplexu otázek politiky bytové je nejdůležitější otázka opatření dostatečného počtu bytů pro osoby nebydlící. Tento nedostatek bytů má své rozmanité hluboké příčiny, na které již bylo z řad mých kolegů předřečníků jistě bohatě poukázáno. Ale soudím, že v politice bytové nelze zanedbávati ani jiných úkolů.

Odmítáme-li tyto osnovy, činíme tak proto, že je pokládáme za zákony s ostřím protilidovým, za zákony, které neřeší problémy, nýbrž které jsou dílem rozpaků a které se podstatě otázky vyhýbají. (Tak jest!)

Dovolte, abych poukázal na věc také s jiné stránky, než o které bylo dosud mluveno. Soudím, že v politice bytové, které se přimykají tyto 3 zákony, není v poslední řadě otázka účelné a rozumné dislokace obyvatelstva. Není lhostejno i pro opatření dostatku levných bytů, dělá-li se politika koncentrace obyvatelstva v městech a vylidnění venkova, či politika právě obrácená. Myslím, že mezi nejzajímavější zjevy nové doby, jmenovitě 19. století, s hlediska sociálního a hospodářského náleží především překotný vzrůst velkých měst (Tak jest!), úžasné nahromadění obyvatelstva ve statisících a milionech na poměrně malém teritoriu a s tím související útěk z vesnice, vylidnění venkova a ohrožení zemědělské výroby. Myslím, že v 19. i 20. století prožíváme nikdy nebývalé stěhování národů - ne z jednoho státu do druhého, ač i tyto přesuny jsou velmi značné - ale jmenovitě stěhování z jedněch oblastí do druhých, z venkova do měst.

Velectění! Prosím, abyste měli trpělivost, vyslechnouti těchto několik cifer, které tento úkaz nad jiné markantněji znázorňují. R. 1800 měl Kolín nad Rýnem 50.000 obyvatelů, r. 1920 již 631.000 obyvatelů. Mnichov na počátku minulého století měl 30.000, dnes už 634.000 obyvatelů. Essen měl r. 1800 toliko 4000 obyvatelů, r. 1920 439.000. Všimněte si stejného vývoje v Britanii: Liwerpool r. 1800 čítal 82.000 obyvatelů, r. 1920 již 803.000, Bristol 61.000 obyvatelů v r. 1800, ale r. 1920 již 377.000.

Stejný vývoj vidíme ve Francii. Paříž měla r. 1800 547.000 obyvatelů, ale r. 1920 již 2,906.000 obyvatelů. Lyon měl 110.000 obyvatelů na počátku minulého století a r. 1920 již 562.000 obyvatelů.

I v té Italii byl takový vývoj. Řím měl r. 1800 toliko 153.000 obyvatelů, r. 1920 již 637.000. Turin měl 78.000 obyvatelů na počátku minulého století a r. 1920 již 502.000.

I v zemědělském Polsku novodobé hospodářské poměry, rozmach kapitalismu působí k silné koncentraci obyvatelstva v městech. Varšava měla r. 1800 100.000 obyvatelů a r. 1920 již 931.000. Lódž měla r. 1.880 toliko 34.000, ale r. 1920 - za 40 let! - již 452.000 obyvatelů.

I v tom zemědělském Rusku vidíte tento vývoj. Moskva, která r. 1880 měla 250.000 obyvatelů, r. 1920 měla již 1,028.000. Oděsa vykazovala r. 1800 toliko 6000 obyvatelů a r. 1920 435.000 obyvatelů.

Vídeň měla r. 1800 247.000 obyvatelů, r. 1910 2,030.000 a r. 1920, následkem, rozpadu Rakouska, 1,841.000 obyvatelů.

Velectění, všimněme si cifer, které nám ukazují změny v poměru počtu obyvatelstva v městech a na venkově.

V Německu r. 1890 náleželo venkovu 53%, r. 1920 již toliko 37%. Ale městům v témže období 1890 náleželo 47% obyvatelstva, r. 1920 již 62%.

Ve Francii r. 1800 patřilo 90,5% obyvatelů Francie venkovu a toliko 9,5% městům. R. 1920 venkovu náleží tam už jen 53% a městům 47%.

V Rakousku byl vývoj podobný. Na počátku minulého století ze 100 obyvatelů 95 žilo na vesnici a toliko 5 v městech. Ale r. 1920 v Rakousku bydlelo na venkově už 40% obyvatelů a 60% v městech.

V Anglii je poměr dokonale obrácený za těch posledních 120 let: r. 1800 bydlelo v Anglii z obyvatelstva 78,7% na venkově, v městech toliko 21,3%. R. 1920 tam bydlí na venkově už jen 22% a 78% v městech. Za 120 let vývoje poměrů v Anglii poměr v počtu obyvatelstva v městech a na venkově se úplně obrátil. To není toliko přírůstek obyvatelstva z přirozené měny v městech, to je přivandrovalství, to je důsledek vnitřní emigrace z venkova do města. Vypráví nám o tom cifry výmluvně.

Kodaň měla v období od r. 1801 do 1890 z přistěhovalectví 57,2 % celkového počtu svého obyvatelstva. Daleko přes polovinu lidí kodaňských jsou lidé cizí. Berlín v témže období, 1801 až 1890, přijal na přistěhovalectví cizích živlů dokonce 73 %, tedy daleko přes polovinu, téměř 3/4. Vídeň v témže období přibrala přivandrovalců 32%. Vratislava r. 1821 až 1890 měla z přistěhovalectví 79,21%, tedy téměř 4/5 svého obyvatelstva má Vratislava z venkova. Mnichov měl v období 1811 až 1890 72,26% z přistěhovalectví.

Velectění! To je vývoj prostě úžasný, a ten vývoj jest také v našich zemích. Praha měla r. 1800 75.000 obyvatel, ovšem bez předměstských obcí, r. 1850 118.000, r. 1880 162.000, r. 1900 202.000, r. 1910 225.000 a r. 1920 676.000. Stejný vývoj je v Brně. Brno, které vykazovalo r. 1880 83.000 obyvatel, r. 1920 mělo již 221.000. Zde ovšem jeví se také následky Velkého Brna.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP