Ale i česká města venkovská vykazují
tento veliký, přímo úžasný
rozmach. R. 1880 Liberec měl 28.090 obyvatel, ale r. 1921
již 61.387. Ústí r. 1880 16.000 - uvádím
jen okrouhle cifry - r. 1921 39.000, Benešov r. 1880 4000,
r. 1921 7000. Říčany r. 1880 1000 obyvatel,
dnes 3000 obyvatel, Německý Brod 5000 obyvatel r.
1880, nyní 8000. Beroun 5000, nyní 11.000, Kolín
r. 1880 11.000, nyní 16.000, Hradec r. 1880 měl
sotva 2262 obyvatel a dnes má 13.105, Most 10.000, dnes
27.000, Č. Budějovice před 40 lety 23.000,
dnes 43.000 a Plzeň, tato metropol našeho západu,
před sloučením s předměstskými
obcemi r. 1880 33.883 a r. 1921 již 88.447. Všimněte
si takového Kladna s Kročehlavy. R. 1846 měly
celkem 1434 obyvatelů a r. 1921 již více než
37.000.
Velectění! To že není jeden z největších
úkazů novodobého sociálního
života? Že to není jedním z nejgrandiosnějších
zjevů 19. a 20. století, toto ohromné přeskupování
statisíců a milionů lidí z vesnic
do měst? A co důsledky tohoto ohromného fakta?
Na všech polích našeho života je najdete.
Každému do očí bijí důsledky
úžasného hromadění lidí
v městech: pauperismus, degenerace fysická i morální,
ochuzení života, který nemá ničeho
z krás přírody, poněvadž byl
přírodě oderván, poruchy v sociální
struktuře a ve zdravé rovnováze jednotlivých
skupin obyvatelstva a jednotlivých míst jeho obývání.
A následky pro venkov? Pánové z agrární
buržoasie, kteří dělali tyto zákony,
patrně nechápou dosah jejich pro zájmy venkova
a zájmy zemědělské produkce. (Výkřiky
posl. Tomáška.)
Na těch cifrách jsem ukázal, jak rostou města
z krve venkovského lidu, jak přibírají
na svém počtu z toho, co ubývá naší
vesnici, a později ukáži důsledky toho
i u nás v republice, najmě v Čechách.
Od té chvíle, kdy novodobý hospodářský
život počal odváděti lidi od zemědělské
práce k průmyslovým strojům, nastal
proces znepokojivého vylidňování venkova,
nebezpečí nedostatku pracovních sil, které
byly, jsou a budou základem rozmachu zemědělské
výroby. (Posl. Prokeš: Ale zemědělská
čeleď nemá žádné sociální
ochrany!) Také k tomu přijdeme. Pozemková
reforma po válce zastavila dočasně útěk
obyvatelstva z venkova do měst, alespoň částečně.
Také rozmach strojní techniky v zemědělství
působil zde příznivě, neboť stejné
kvantum práce dá se pomocí strojní
techniky obstarati menším počtem pracovních
sil, ale naproti tomu musíme tu počítati
se zjevem působícím opačně.
Je to úsilí, hlavně po válce všude
patrné, po pozvednutí intensity zemědělské
produkce. Od obilnářství musí se obraceti
naše zemědělství čím dál
tím více k zahradnictví, k zelinářství,
k ovocnářství, pěstění
průmyslových plodin, chovu dobytka. Jak ohromný
rozdíl je v tomto směru mezi zemědělstvím
naším a zemědělstvím belgickým,
dánským, nizozemským! Přítomný
stav těchto západních zemí, vysoce
průmyslových, a také vysoce zemědělských
s hlediska zemědělského pokroku, to je budoucnost
našich zemí, našeho zemědělství.
Ale takováto intensita zemědělské
výroby žádá větší
počet pracovníků, více myslivých
hlav a více pracovitých rukou.
Láme si těmito problémy hlavu naše agrární
buržoasie? Ne. Tu to nechává klidnou. Naše
agrární buržoasie hoví si v prázdném
a jalovém romantismu, pěje ódy na venkovský
lid a venkovskou práci. (Výkřiky čsl.
soc.-demokratických poslanců.) Sama na venkově
žíti nechce a sama se práci vyhýbá.
Vykládá venkovské chudině o tom, jak
krásně je na vesnici a jaká nebezpečí
čekají ji v městech. (Výkřiky
posl. Srby.) Tento agrární romantismus, to je
nejveselejší věcí v té t. zv.
agrární filosofii. (Výkřiky na
levici.) Ale nikdo z nich nevšímá si skutečnosti.
Té se naopak páni vyhýbají jako čert
kříži. (Výkřiky poslanců
čsl. strany soc.-demokratické a posl. Mašaty.)
Pane kol. Mašato, nepřál bych si
nic jiného, než aby "Venkov" uveřejnil
také tyto naše řeči. Udržení
pracujícího lidu na vesnici, to jest otázka
mzdy, to jest otázka bydlení a to jest vůbec
otázka, řekl bych, jeho životních podmínek.
(Tak jest!)
Velectění! Když se r. 1910 ve Vídni
konal II. sjezd zemědělských společenstev,
přijali tam tehdá resoluci o prostředcích
k zabránění útěku pracujících
sil z venkova. Na prvním místě uvádí
se tu lepší mzdy a na druhém místě
řešení otázky slušného,
lidského bydlení pro zemědělské
pracovníky.
Velectění! Jak to vypadá dnes na našem
venkově po této stránce, to je kapitola opravdu
smutná. Deputátníci a čeleď bydlí
způsobem zhusta pod lidskou důstojnost. Nejsou řídké
případy, že několik četných
rodin, sobě vzájemně cizích, bydlí
v jedné světnici, postrádající
nejprimitivnějších podmínek lidského
bydlení; jsou tmavé, vlhké atd. Jest ještě
dnes věcí téměř běžnou,
že svobodná čeleď mužského
i ženského pohlaví bydlí spolu s dobytkem
ve chlévě a maštali. (Tak jest!) Dovede
si někdo představiti léta mládí
této čeledi, jíž se pěje o krásách
venkovského života v tisku agrární buržoasie,
při strádání a těžké
práci od slunka do slunka, při níž není
vlídného slova, a při bydlení spolu
s němou tváří? (Výkřiky
čsl. soc.-demokratických poslanců.) A
dělnictvo nestálé, dělnictvo denní,
které má dosud aspoň částečnou
jistotu svého bydlení, dík našemu dosud
platnému zákonu o ochraně nájemníků
i této jistoty má býti nyní zbaveno.
(Tak jest!)
Velectění! Co dělá naše oficielní
sociální politika, naše agrární
buržoasie v řešení otázky překotné
koncentrace obyvatelstva v městech, co dělá
naše agrární buržoasie, aby udržela
dostatečný kádr dobrých pracovníků
na poli zemědělského podnikání?
Tady, tyto zákony jsou nejlepší na to odpovědí.
Místo úsilí o zdravou decentralisaci bydlení
našeho obyvatelstva, poskytující kus slunce,
zdravého vzduchu, trochu vody a občerstvení
v krásné přírodě, vidíte
tu zákon, kterým se vylidňuje venkov a kterým
se uměle forsíruje hromadění obyvatelstva
v městech. Místo zajištění dostatku
pracovních sil na venkově slušnými,
lidskými podmínkami života vidíte tu
zákon na vyhnání chudiny z vesnic do měst.
Velectění! Jaké mohou býti následky
této politiky? (Výkřiky čsl. soc.
demokratických poslanců.)
Tvrdí-li se nám, že bída bytová
dá se měřiti počtem obyvatelstva v
obci, pak je to hotový a vyložený nesmysl.
O bídě bytové rozhoduje především
jako všude poptávka a nabídka bytů.
A na vesnici, kde nestaví obec nájemních
domů, kde nepracují družstva, nestaví
stát, tam zůstává péče
o dostatek bytů jen soukromé iniciativě a
soukromému podnikání. A jaké soukromé
podnikání v opatření bytů na
vesnici? Sedlák staví, když potřebuje
bytu pro čeleď, a to jen tehdy, když musí,
když jí nelze udělati z chléva nebo
ze stodoly. Drobný člověk na vesnici staví
jen pro sebe, poněvadž mu nezbývá kapitál
na stavbu domu nájemního. Může se státi,
velectění, že ve zcela malé vesnici,
a máme toho zhusta příklady, nedostatek toliko
dvou bytů znamená útisk všech nájemníků
ve vesnici a vyhození dvou nájemníků
na dlažbu. Existence takovéhoto člověka
je pak úplně beznadějná. Není
ani pastoušky, není žádného opatření,
které je aspoň v městech, kde nábytek
uloží do nějaké obecní kůlny.
Bída bytová na venkově v malých obcích
může býti daleko horší relativně
nežli ve městech. (Posl. Srba: To je tragika!)
Ano, to je ta tragika. A nyní, prosím, račte
uvážiti: Je-li bída o byty v zemi, pak se musí
hleděti opatřiti potřebný počet
bytů způsobem nejsnadnějším a
nejlevnějším. Vidíte stavěti
nájemní byty v Praze; zdaleka, mnoho kilometrů
daleko, vozí se sem stavební materiál, cihly,
kámen, vápno, cement, dříví.
To mají na vesnici za humny, to je zhusta několik
kroků od posledního vesnického baráku.
Vidíte, velectění pánové, ohromnou
pozemkovou rentu, která tu v mě stech, právě
díky jejich překotnému vzrůstu, u
nás v republice podporovanému ještě
důvody politickými, vzrůstá a která
horentně zdražuje domy a bydlení. Toho není
v té míře na vesnici. Bylo by tedy přirozeno
v naší bytové politice státní
směřovati k tomu, aby tu byla moudrá decentralisace,
aby obyvatelstvo nebylo hromaděno v městech, aby
se stavělo na vesnici, kde se může stavěti
pohodlněji a laciněji než v městech,
ve kterých těchto výhodných podmínek
zdaleka býti nemůže.
Pak by však bylo třeba zjednat také odpomoc
v tom základním nedostatku, v té základní
bídě ve příčině rozvoje
stavebního ruchu na venkově, to jest opatření
stavenišť. Zde ve městech řádí
pozemková lichva, ale tu jsou alespoň místa
stavební k disposici za drahé peníze. Jděte,
prosím, na venkov. Tam nenajdete často ani za drahé
peníze stavební místo, nenajdete pozemek,
na němž by si chudý člověk chalupu
postavil. Tam ta půda slouží zemědělsko-hospodářským
účelům a není prostě k dostání.
Není k dostání také z důvodů
politických a třídních. Sedláci
neprodají, chudý prodat nemůže, poněvadž
sám má té půdy málo, když
je půda nezbytným prostředkem existenčním,
a tak nezbývá, než v zákonech o stavebním
ruchu uvésti ustanovení o vyvlastňování
potřebných stavenišť. Velectění,
bohužel loňský zákon o stavebním
ruchu v této své partii opatřování
stavenišť i nynější zákon
tohoto cíle, opatřiti staveniště na
venkově, nedosáhl. Prakse vyvinula se tak, že
je takřka prakticky nemožno dosíci vyvlastnění
staveniště. Především okresní
správy politické žádají do tisíců
jdoucí zálohy na komisionelní šetření
a výlohy spojené s řízením
vyvlastňovacím. Za druhé, ač v zákoně
bylo pamatováno na to, aby se řízení
zbytečně neprotahovalo, protahuje se celé
měsíce. Nedostanete vyřízení,
nedostanete rozhodnutí a zemská správa politická
vyřizuje odvolání tím způsobem,
že vrátí spis s příkazem jednati
za každou cenu o dohodu s majitelem. Vyvlastňujte
v dohodě s vyvlastňovaným! To ovšem,
velectění, je pak velká bída. Jsou
tu ještě jiné a jiné závady v
této věci; konstatuji, že stavební ruch
na venkově se nerozvine, nebude-li postaráno o dostatek
volných stavenišť. Tento zákon stane se
cárem papíru, bude-li prováděn tak,
jako zákon dosavadní. Chce-li vládní
většina vskutku učiniti něco bez zatížení
státních financí pro rozvoj stavebního
ruchu na venkově, pak nechť učiní alespoň
to, že opatří těm lidem za obecnou cenu
na venkově stavební plochy, a ti lidé sami
z vlastních prostředků a z vlastní
práce, zadluživše se na celé generace,
postaví si domek sami, bez státní záruky
a bez státní podpory.
Jádro pudla však v této příčině
je v tom, že majitelé půdy brání
se expropriaci svého pozemkového vlastnictví.
Není ani jinak možno, než že tato ustanovení
jsou pouhým farizejstvím a cárem papíru
při té politické převaze, kterou má
v politice státu agrární buržoasie,
při tom vlivu, který vykonává na státní
administrativu, který se nezastaví ani před
otevřeným a zřejmým terorem.
Ale nedovedu vůbec pochopiti, jak lidé, uvažující
o problémech zemědělské výroby,
nemluvě již o těch problémech, souvisejících
s hromaděním obyvatelstva v městech, mohli
dáti do zákona ustanovení, že platnost
zákona o ochraně nájemníků
nevztahuje se na obce, jestliže se obecní zastupitelstev
o jejich na tom usnese a zemská správa politická
to schválí, které nepodléhají
zcela činžovní dani a nemají více
než 2.000 obyvatel. To je prostě bezohlednost, ale
to je politika tak krátkozraká, že by stejné
člověk sotva hledal. (Hlasy: Z lásky k
menšinám!) Není to jen tato otázka
ochrany národnostních menšin proti útisku
z důvodů nacionálních, je tu také
otázka ochrany proti útisku z důvodů
politických, třídních a sociálních.
Máme v republice 15.379 obcí a z tohoto počtu
je obcí s méně než 2.000 obyvateli 14.379.
Jen 1000 obcí je v republice s počtem obyvatelstva
větším než 2000. Kdybychom uvážili,
že ve všech obcích budou reakční
obecní zastupitelstva, která zruší ochranu
nájemníků pro tamní lid, že ve
všech těchto obcích jsou podmínky pro
zrušení ochrany nájemníků - když
se žádá plné podrobení činžovní
dani - pak to znamená vlastně s tohoto hlediska
odbourání, odstranění ochrany nájemníků
vůbec. Ale k tomu je přimysliti si fakt, že
boj o ochranu nájemníků přesune se
následkem tohoto ustanovení z této síně
do síní obecních zastupitelstev těchto
nejmenších obcí. Tam si mají ti prostí
obecní konšelé po své těžké
práci poraditi s problémem, se kterým si
tu nedovede poraditi vládní většina.
To není jistě vysvědčení příliš
krásné pro pány z vládní koalice.
Jak pak to vypadá stran počtu obyvatelstva, žijícího
v jednotlivých kategoriích těchto obcí?
Z 13,595.816 obyvatelů republiky, jak byl počet
ten zjištěn r. 1921, v obcích s méně
než 2000 obyvateli bydlí 7,711.240 obyvatel. (Slyšte!)
Tedy z každého tisíce obyvatelů
567,2, což znamená ohrožení ochrany nájemníků
pro více než polovinu obyvatelstva naší
republiky. Řekl jsem, že toto ustanovení zákonné
je dílem přímo nepochopitelné krátkozrakosti.
Vývoj koncentrace obyvatelstva v městech, který
jsme viděli v zemích evropských a který
je možno pozorovati v kulturních zemích Asie
a zejména v Americe, ten je možno pozorovati i v městech
poměrně menšího rozsahu v našich
zemích. Faktem je u nás, že obyvatelstva v
obcích s méně než 2000 obyvateli ubývá,
kdežto obyvatelstva v obcích s více obyvateli
zejména s více než 20.000 obyvateli, rapidně
přibývá. Od 1. ledna 1911 do 15. února
1921, tedy za těchto 10 let, ubylo v Čechách
obyvatelstva v obcích do 2000 obyvatelů 135.288,
(Slyšte!) na Moravě 8366, ve Slezsku 6289,
tedy celkem 149.943; to je pokles, který navazuje na pokles
i v minulých desetiletích v století 19. Ale,
velectění, je třeba uvážiti,
že desetiletí 1911 až 1921 je desetiletím
světové války, bídy o potraviny v
městech, rozbití domácností. Lidé
z měst utíkali na venek, aby měli živobytí;
voják povolaný na vojnu zrušil domácnost
ve městě a žena šla k rodičům
na vesnici. A přece ubylo obyvatelstva u nás v republice
v tomto desetiletí na vesnicích o více než
1/4 milionu.
Jsem zvědav na výsledek tohoto vývoje v desítiletí
1921 až 1931, kdy k těmto příčinám
rázu hospodářského a sociálního
přistoupily ještě příčiny
politické: stěhování úřadů
z Vídně a ostatních částí
Rakouska na území republiky, budování
škol a jiných a jiných zařízení,
souvisejících se státní samostatností
národa. Zhrozíme se výsledků tohoto
vývoje, až nám je statistika r. 1931 ukáže.
V republice podle výsledků sčítání
z r. 1921 ze 491 okresů 307 okresů vykazuje úbytek
obyvatelstva a toliko zbytek přírůstek, někde
velmi značný ovšem, zejména když
v tom okrese jsou města. Ale, velectění,
těchto 307 okresů, jimž ubylo na obyvatelstvu,
jsou okresy převážně zemědělské,
(Výkřiky posl. Tomáška.) kde
lid se živí zemědělskou a lesní
prací. To jsou okresy emigrační, okresy vnitřní
emigrace, emigrace vnitrostátní. Všimněte
si jen v sobotu a v pondělí těch vlaků,
které jedou z Prahy a do Prahy a které přivážejí
lidi ze všech koutů naší země,
kteří sem jezdí za živobytím
a kteří by se sem ihned trvale přesídlili,
jen kdyby mohli nalézti byt. K těmto proudům
lidí přijdou nyní nové proudy těch,
kteří budou zbaveni bytů pouhým usnesením
reakčních obecních správ. Tak nám
půjdou zemědělští a lesní
dělníci do měst a vesnic, odkud je vyhnala
agrární buržoasie, aby zde zvýšili
tíseň bytovou a aby tlačili svou nabídkou
na pracovní trh, na mzdy dělnictva. (Předsednictví
převzal místopředseda Horák.) Tento
zákon o ochraně nájemníků s
ustanovením, která právě podrobuji
úvaze, je zákonem proti venkovu, je to zákon
proti vesnici, je to zákon proti zemědělství.
(Tak jest!) Dovedu si vysvětliti tento zákon
s takovým ustanovením jen bezmezným sobectvím
majetné třídy venkovského obyvatelstva,
jen bezmeznou zaujatostí a nízkou mstivostí
naší agrární buržoasie vůči
venkovské chudině. (Výkřiky posl.
Tomáška.) Jestliže pánové kryjí
tento svůj zcela nízký posudek věci
tak krvavě vážné laciným poukazem
na nutnou ochranu principu vlastnictví, pak dovolte, abych
o tom řekl jen několik slov:
Zemědělská jednota, jejímž předsedou
jest čelný funkcionář strany agrární
a která je vrcholnou odborovou organisací strany
agrární, vydala obrázky propagační,
nástěnné, Jeden obrázek představuje
sedláka, který stojí na své půdě
a pod tím jest tento výmluvný nápis:
"To je moje, kdo na to sáhne, tomu ruku urazím!"
Apologie nedotknutelnosti a posvátnosti soukromého
vlastnictví! Ale, velectění, vždyť
již jsme sáhli za jásotu naší agrární
buržoasie na soukromé vlastnictví v pozemkové
reformě a četní z těch pánů
zasahují do tohoto vlastnictví více, než
je zdrávo a slušno. Zásada nedotknutelnosti
vlastnictví se musí, je-li míněna
vážně, dodržovati všude, ať
je to vlastnictví malé anebo velké, střední
anebo největší, neboť kde to stojí
psáno, že vlastnictví půdy přes
150 ha je dotknutelné a vlastnictví půdy
pod 150 ha nedotknutelné? Co to je za zásadu, která
dovoluje dotknouti se posvátného vlastnictví
půdy, řekněme, velkostatku se 300 ha půdy,
ale ve jménu nedotknutelnosti soukromého vlastnictví
nedovoluje se dotknouti 1000 ha půdy z pozemkové
reformy urvané, když ji drží stoupenec
vládní agrární strany? V Lotyšsku
vyvlastňovali velké statky od 50 ha. Kdybychom si
vzali příklad z nich, tož soukromé vlastnictví
půdy bylo by nedotknutelné teprve pod 50 ha. Tedy
s posvátností soukromého vlastnictví,
když se jedná o rušení ochrany nájemníků
hospodářsky a sociálně slabých,
myslím, nelze příliš operovati. Ta věc
má příliš mnoho děr. Ostatně
nyní pozemkový úřad vydal předpisy
o dozoru právním a hospodářském
na půdu přidělenou. To jsou předpisy
nejostřejší reglementace, to je trvalý
dozor, to jest omezení soukromého vlastnictví
drobných přídělců. Ale není
to ostatně nic nového. Vždyť přece
my máme reglementaci půdy za jistých podmínek
při zcelování a domáhá se toho
ministerstvo zemědělství i pro Čechy,
kde tento zákon dosud neplatil.
Doufám, že tento zákon se pánům
z vládní většiny sotva vyplatí.
Zejména se sotva vyplatí pánům ze
strany republikánské. Oni za pár tuctů
hlasů pražských domácích pánů
vyhazují z vesnic statisíce venkovských chudáků,
bez nichž nemohou býti živi sami, ani zemědělská
výroba. Oni z politické vypočítavosti
s bezohledností vedou tu neslýchaný útok
na ty, kteří jsou představiteli té
tolik opěvané zemědělské práce
a kteří mají býti takovýmto
způsobem v pravém slova smyslu vyštváni
ze svých domovů.
Končím. Tyto zákony nejsou plodem rozumné
úvahy a šlechetné péče. Je to
ovoce sobectví bohatých tříd, zpupných,
ale krátkozrakých lidí. Vy tím poškodíte
chudé lidi, vyženete je z vesnice, avšak tím
poškodíte i stát a buďte ujištěni,
že kletba této politiky padne na konec na vaše
hlavy. (Potlesk poslanců čsl. soc. dem. strany
dělnické.)
Místopředseda Horák (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl.
Štětka. Uděluji mu slovo.
Posl. Štětka: Vládní návrhy,
které se tu projednávají, neznamenají
nic jiného než pokračování v
třídním útlaku, směřujícím
k úplnému zbídačení pracujících
mas v Československu. Zvýšení nájemného
provádí tu reakce oblečená do republikánského
kabátu, ovšem přistřiženého
podle vzoru pátera Šrámka, kterou nám
v soc. politickém výboru snažil se omluviti
p. dr Viškovský, když nazval bytovou krisi
hospodářskou bolestí. Tuto hospodářskou
bolest vidí dr Viškovský v tom, že
podle zákona o stavebním ruchu nebyly v Praze ještě
zbourány všechny staré domy s nízkým
nájmem a na místo nich postaveny paláce,
do kterých by nemohli nalézti ti, které p.
dr Viškovský a celá jeho strana tak
nenávidí, že ve svém třídním
záští nazval ochranu nájemníků
zločinem, který podle p. dr Viškovského
spočívá v tom, že domácí
páni starých domů, kterým je brzdou
ochrana nájemníků, nemohli už dávno
domy nájemníky zaplacené sbourati, nájemníky
vyházeti a postaviti domy nové s daňovými
úlevami, ale s 10násobnými činžemi,
ba dokonce s 13násobnými činžemi, jak
se dožadoval v rozpočtovém výboru pan
zpravodaj.
Dr Viškovský tím doznal, že ochrana
nájemníků, t. j. nemajetných tříd
v tomto státě, je dnes už zbytečným
krámem z dob revolučních, která snad
byla dobrá v době, kdy revoluční vlna
hrozila smésti s povrchu zemského kapitalistické
řády a nastoliti řády nové.
I páni zpravodajové jako mluvčí reakce
tu doznali, že už není třeba se báti
vykořisťovaných, utlačovaných
pracujících mas, že už kapitalistické
řády v Československé republice jsou
na tolik zkonsolidovány, že každý odpor
vykořisťovaných, utlačovaných
a nebydlících mas bude potlačen a podle potřeby
třeba v krvi utopen.
Bytová krise, nedostatek bytů, nemůže
prý býti řešena podle počtu nebydlících,
jak se vyslovil jeden z pánů zpravodajů,
nýbrž prý železným zákonem
nabídky a poptávky. Tedy určitého
řízení kapitalistického je zde potřebí,
a to k zisku všech vydřiduchů a spekulantů.
To jsou výsledky spolupráce reformistických
vůdců s buržoasií, která byla
v době revolučního kvasu zachráněna
reformistickými vůdci pod heslem "z kasáren
se nadělají chudobince, do paláců
budou nastěhováni nebydlící, výrobní
prostředky se stanou spolumajetkem těch, kdož
pracují". Pod tímto zrádným,
falešným heslem podařilo se reformistickým
vůdcům značnou část pracujících
mas odvésti od třídního boje, od konečného
vyúčtování s vykořisťovateli
a od vyvlastnění jejich majetku, který je
vždy a bude prostředkem k vykořisťování.
Pracující třída byla svedena s cesty
svého třídního boje a proto dnes nese
všechny důsledky, které se projevují
ve všech formách denního života pracujících
mas.
Útok na nájemníky je jen článkem
z celého řetězu třídního
útlaku. Nízké mzdy, denně stoupající
drahota, daňová reforma, zhoršení soc.
pojištění, zvýšení nájemného,
jsou karabáčem na celou pracující
třídu, upleteným za pomoci reformistických
vůdců. Velmi často na naše námitky
a výtky, že v Československé republice
není vůbec žádné bytové
péče, zejména ne o nebydlící
nebo špatně bydlící, dostává
se nám odpovědi: Co udělali komunisté
v Československé republice k odstranění
bytové krise?
Pan zpravodaj Pekárek, když nemohl v rozpočtovém
výboru vyvrátiti naše argumenty a pozměňující
návrhy k projednávaným vládním
návrhům podané, utekl se také k těmto
argumentům, ba dokonce tvrdil, že se v obcích,
kde je většina komunistická nebo socialistická,
nejen pro odstranění bytové mizerie nic nedělá,
nýbrž že dokonce i stavební ruch se brzdí.
Ke všem těmto paušálním tvrzením
konstatuji: V prvé řadě jest si uvědomiti
tu skutečnost, že v sovětském Rusku
přikročili komunisté ihned od počátku
své moci k plánovitému řešení
bytové otázky.
Tuto skutečnost potvrzují tato fakta: Činže
pro ruské dělníky, to jest pracující
třídu, buď jsou nízké nebo odstraněny
vůbec. V sovětském Rusku nejsou zavedeny
žádné bytové dávky. Na stavební
ruch věnují v sovětském Rusku, jak
ukazuje statistika, částky, o kterých se
nám v Československé republice ani nezdá.
Již můj klubovní kolega uvedl jednu část
z rozpočtu sovětského Ruska. Uvedl zde, jak
co rok stoupá položka v sovětském rozpočtu
na bytovou otázku měst i venkova. Sovětský
svaz řeší tedy bytovou otázku velkoryse
podle plánu vypracovaného na řadu let; do
rozpočtu jsou tedy dávány pravidelně
rok co rok zvýšené částky. Čeho
jsme však svědky v Československu? Za pomoci
státu postavili si v Československé republice
pohádkové vily, jako vidíme na Vořechovce
a jinde, všichni váleční zbohatlíci,
političtí vyšinulci, co naproti tomu pracující
třída zůstala z velké části
buď bez přístřeší vůbec,
anebo za své obydlí pořídila si prkenné
baráky a vagony bez jakékoli státní
pomoci.
Nebyl a není v Československé republice vážný
úmysl řešiti bytovou otázku pro nebydlící,
pro pracující třídu. To, co se zde
projednává, je podvod nejhrubšího druhu.
V československém státním rozpočtu
nemáme vůbec položky pro podporu stavebního
ruchu, pro nebydlící nebo špatně bydlící
- těch 120 mil., které navrhuje vládní
návrh k podpoře stavebního ruchu, je tak
nicotná částka, že jen sama Praha by
potřebovala částky daleko větší!
Na bytovou péči o dobytek se ve státním
rozpočtu v Československé republice nezapomíná
a každým rokem je také zařazena rozpočtová
položka na stavby prasečích chlívků
a paláců pro voly. (Výkřiky komunistických
poslanců.) Kolik paláců pro dobytek velkostatkářů
bylo postaveno za pomoci státu a ze státních
prostředků, nikdy se veřejnost nedoví.
Na druhou otázku pana zpravodaje Pekárka,
jak komunisté řeší bytovou mizerii v
Československé republice, odpovídám
takto:
Naše pozměňující návrhy
k vládnímu návrhu o stavebním ruchu
dávají dostatečnou a skutečnou záruku
pro vyřešení bytové otázky a
odstranění nedostatku bytů vůbec.
Ale nejen to, komunisté v obcích, kde mají
většinu, dokázali, jak dovedou prakticky odstraniti
bytovou nouzi a prakticky řešiti otázku stavebního
ruchu. Mohl bych uvésti řadu příkladů,
ale se zřetelem na vyměřený mně
čas uvedu jen klasické dva příklady.
Předně, jak komunisté řeší
bytovou otázku, dokazuje toto: Za vedení komunistů
v Kladně loni v jedné stavební sezoně
byly postaveny 102 rodinné domky a mám zde po ruce
všechny doklady ověřené, podle kterých
je bezpečně zjištěno, že tyto stavby
jsou provedeny bezzávadně, z dobrého a trvalého
materiálu, a co hlavního, za cenu 18.500 Kč
jeden domek, který má 2 obytné místnosti
se vším příslušenstvím:
dvorkem, zahrádkou, dvěma chlévky, předsíní,
záchodem a spíží. Pozemek na stavbu
těchto domků dala obec za cenu nabývací,
tedy ne obecnou, t. j. za 4 Kč sáh, ve výměře
na jedno stavební místo 97 až 132 sáhů.