Kdyby byl pan zpravodaj Pekárek o tom věděl,
jistě by se byl pustil do kladenského obecního
zastupitelstva, že takto mrhá obecními prostředky,
a tím dokonce dopouští se protistátního
činu, neboť dává pozemky skoro zadarmo,
a to komunistům. Komunisté kladenští
na takto koupených pozemcích počali stavěti,
a to podle návrhu pana stavitele Stádníka,
který stavby prováděl na základě
závazné smlouvy, ve které se praví:
Domky jsou stavěny sdružené v zahrádkách.
Každý domek obsahuje: kuchyň 12 m2,
pokoj 16 m2, předsíň
4 m2, záchod, sklípek pod schody
a půdu. Na dvoře jsou dva chlévce a kurník.
Pozemek je ohrazen laťovým plotem ze smrkových
tyček 1,80 m vysokým. Materiálu je použito:
Zdivo základové z kamene lomového na maltu
vápennou nebo betonové. Zdivo domku, chlévců
a záchodu cihelné, z cihel červených,
pálených nebo struskových na maltu vápennou.
Dlažba v síni je cementová. Dlažba ve
sklípku a ve chlévcích cihelná, na
maltu vápennou. Omítky stropů a zdí
hladké, vápenné. Omítky chlévců
uvnitř i zvenku zastřené vápenné.
Půda, sklep a kurník neomítané, pouze
omítnutý komín. Venkovská omítka
hladká, vápenná. Krytina z tašek drážkových.
Podlaha prkenná, z prken hoblovaných, 26 mm silných,
s polštáři. Schody na půdu dřevěné,
hoblované. Světlá výška místností
je 2,70 m. Síla dříví je patrna z
plánu.
Dále se ve smlouvě popisuje každá součástka
do všech podrobností a také, i pokud se dřeva
týče, bylo použito dobrého, zdravého,
řezaného dřeva. Bez jakékoliv státní
záruky nebo pomoci byl opatřen úvěr
na 5 1/2%, poněvadž komunistům se státní
záruka odpírá vůbec, a tak uživatelé
těchto domků, i když platí úrok
a úmor, počítaný z celého stavebního
nákladu, mají nejen zdraví dostačující
byt se vším příslušenstvím,
ale i zahrádku, za 1000 až 1100 Kč ročně
- tedy zajisté za nájemné, které je
dosti, ba značně vysoké a které nemohou
platiti dělníci, aspoň ne z větší
části, vzhledem k malým výdělkům
a stále stoupající drahotě, ale tímto
příkladem dokázali kladenští
komunisté, pokud měli svůj vliv, ovšem
omezený kapitalistickými řády, že
dovedou řešiti stavební ruch, že dovedou
odstraňovati překážky bytové
mizerie. Že ji nemohou vyřešiti úplně
a tak, jak by bylo potřebí, je důsledkem
zákonů republiky Československé, které
zabraňují řešení bytové
otázky vůbec.
Pánové, nebude nejmenší pochyby o tom,
že by stavitel, který stavby kladenských domků
prováděl, neměl zisku. Ale tu je dlužno
zdůrazniti, že to byl jen občanský zisk,
a ne přímé zlodějství, které
vidíme na př. v Praze na takovém Spořilově
(Souhlas na levici.), kde stavitelé postavili také
domky, ale takové, že chce-li se do nich majitel nastěhovati,
musí napřed rozsekati nábytek, aby jej tam
mohl dáti. A co je na celé věci nejstrašnější,
je to, že takové domky na Spořilově,
které stály na Kladně 18.500 Kč, jsou
z horšího materiálu, bez příslušenství
a bez zahrádky a stojí 60 až 80.000 Kč.
To znamená, že takový podnikatel, když
postaví dva domky, postaví si z toho zisku vždy
třetí domek pro sebe. Tato vyložená
zlodějna se provádí pod okny našich
státních úřadů. A nejenom to,
je přímo státem podporována, jak na
druhém příkladu dokáži.
Jak řeší bytovou otázku ministerstvo
soc. péče a ministerstvo financí, dokazuje
druhý tento příklad: Obec pražská,
kde nemají komunisté většinu, ba dokonce
kde se i t. zv. socialisti spojili s měšťáky
proti komunistům a jejich návrhům na řešení
bytové otázky, koupila 12 velkostatků a 4000
ha půdy, kterou platila po 5 Kč za sáh. Tato
koupě byla odůvodňována tím,
že pražská obec použije značné
části pozemků, zejména okolo Prahy,
k stavebním účelům a tím že
značně dopomůže v Praze těm,
kdož bytů nemají a bydlí buď v
podnájmu nebo nebydlí vůbec, k trochu lidskému
bydlení, které dosud bylo přímo nemožné.
Je sice pravda, že obec pražská postavila asi
110 domů za pomoci státní garancie podle
dřívějších zákonů
a několik domů v pozdější době
bez státní garancie. A tak máme v samotné
Praze v obecních domech různé nájemné,
v různé výši. Tak na př. platí
se z 1 kuchyně a pokoje v domě, postaveném
za státní garancii 85% nájemné 1600
Kč ročně a v jiném domě, také
obecním, postaveném bez státní garancie,
z kuchyně a pokoje platí se nájemného
3000 Kč ročně. Tento strašný
nepoměr navrhli komunisté na pražské
radnici odstraniti, a to tím způsobem, že zvláštní
komise odborná vypracovala návrh jednotného
nájemného v obecních domech podle obytných
místností. Ale co se stalo? Ministerstvo soc. péče
tento návrh zamítlo a zakázalo jeho provedení.
Tímto činem ministerstvo soc. péče
postavilo se za zdražovatele nájemného v nových
domech, kteří se právě na vysoké
a neslýchané nájemné v obecních
domech odvolávají a svůj nestydatý,
přímo zločinný požadavek - za
kuchyň a pokoj 4000 až 6000 Kč ročně
- opírají o vysoké nájemné
v obecních domech.
Dále komunisté na pražské radnici navrhli,
aby se zřetelem na neslýchané zisky spekulantů
se stavebními pozemky, které koupili za pár
korun a prodávají za neslýchané peníze,
na tyto pozemky byla zavedena dávka a výnosu jejího
bylo použito k stavebním účelům
pro nebydlící. Ale co se stalo? Ministerstvo financí
se úplně postavilo na ochranu všech spekulantů
se stavebními pozemky, a proto to neslýchané
řádění lichvářů
s pozemky ve Velké Praze. Ceny pozemků v Praze vzrůstají
do tak závratné výše, že dnes v
Praze při prodeji stavebních pozemků je hotová
lichva. Pozemek, který stál r. 1924 ještě
15 Kč sáh, prodává se dnes v některých
částech Prahy za 8000 Kč sáh, ba dokonce
na Václavském náměstí sáh
pozemku stojí 70.000 Kč a v Královské
ulici dokonce 100.000 Kč. Že toto jsou známé
věci úřadům, je samozřejmo,
neboť sama státní správa nabízí
na příští bouračce proti Represenťáku
sáh pozemku za 56.000 Kč. Tuto zlodějnu neodstraní
žádný ze škemralů, které
jsme tu slyšeli a kteří zde citovali různé
výroky všech vědátorů světových
k řešení bytové otázky. Tu odstraní
jedině pracující třída, která
se tu sjednocuje k boji, aby pak rázem přes všechny
ty zlodějny udělala tlustou čáru.
Pánové, to je ta pravá konsolidace poměrů
v Československé republice, ke které jste
se dopracovali v 10. výročí trvání
tohoto státu! Pánové, to, co předložila
vláda a čemu chcete říkat zákon
o podpoře stavebního ruchu, nejen že není
ani zdaleka tím, zač jej pokládáte,
ale je to přímý výsměch všem
nebydlícím, bytovou katastrofou postiženým,
neboť neřeší bytovou otázku a bytovou
bídu vůbec.
Pan zpravodaj k zákonu o stavebním ruchu zvláště
zdůrazňoval, že je to posledním provisoriem.
Tím ovšem neřekl nic jiného, než
pro venek z této budovy dal povel všem spekulantům
se stavebními pozemky a se stavebními hmotami, aby
svoje lichvářské zisky zdvojnásobili
a ještě něco trhli, dokud je čas.
Ve stavebním podnikání panuje v Československé
republice hotová anarchie, kterou vládní
návrh nejen neodstraňuje, ale ještě
ji zostřuje.
A nyní k návrhu samému. V hlavě I
vládního návrhu mluví se o opatření
stavenišť, kde se především říká,
že lze použíti pozemků státních,
a státní správa se zmocňuje, aby pozemky
k zastavení způsobilé, jichž nehodlá
použíti, prodala za náhradu obecné hodnoty.
Je viděti, že nevychází tu státní
správa vstříc podpoře stavebního
ruchu vůbec. Co je to obecná hodnota? Obecná
hodnota pozemků znamená cenu, která v dotčené
obci a v téže poloze se platil za 1 m2
anebo sáh. To znamená, že státní
správa bude se svými pozemky, které leží
ladem, dělati takové obchody jako soukromí
spekulanti. Tak staví se státní správa
na stejnou úroveň se soukromými spekulanty.
Další nevýhodné ustanovení je
to, podle něhož pozemky soukromé, vyjímajíc
příhodné pozemky parcelované, mohou
býti vyvlastněny jen, není-li v obci jiných
pozemků, způsobilých k zastavění.
Zde se dělá velká výhoda všem
parcelářským spekulantům. Je jisto,
že se budou tito spekulanti odvolávati na znění
zákona a používati všech právních
prostředků, aby buď vyvlastnění
svých pozemků úplně zmařili
anebo aspoň je oddálili do té doby, až
v okolí větší počet domů
bude postaven a tím cena jejich pozemků stoupne.
Zde právě měl býti pravý opak
v předloze zákona. Pozemky, patřící
státu a obci, by měly býti ve druhé
řadě, ale v prvé řadě mělo
býti v zákoně přesně a způsobem
nepřipouštějícím dvojsmyslný
výklad, ustanoveno, že především
jest vyvlastniti pozemky soukromé a teprve pak pozemky
obcí a veřejných korporací, neboť
při vyvlastňování těchto pozemků
nebudou žádné průtahy a mimo to velká
část obcí vychází sama vstříc
v zájmu svého obyvatelstva a vlastního svého
rozvoje, jako město Praha na příklad prodává
stavební pozemky družstvům obecně prospěšným
za velmi levnou cenu.
Chce někdo věřiti, že by podle navrhovaného
zákona mohlo dojíti k nějakému vyvlastnění
pozemku, ke stavbě potřebného? Pánové,
nemáme na základě zkušeností
žádného příkladu, kde by bylo
došlo k vyvlastnění pozemku. Pokud jsme měli
tyto případy s vyvlastňovacím řízením
od r. 1921, dožili jsme se toho zklamání, že
ještě dodnes tyto pozemky nejsou vyvlastněny.
(Souhlas na levici.) Ještě dodnes ti, kteří
třeba postavili na takových vyvlastněných
pozemcích budovy, nemají ještě tyto
pozemky řádně přiznány. Máme
několik případů. Uvedu jen jediný
z obce Stašova, okres Hořovice, kde od t. zv. Dvora
po marném dobrovolném výkupu bylo sáhnuto
k vyvlastnění stavební parcely, na které
před 100 lety stály kdysi 2 stromy. Tato stavební
parcela byla vyvlastněna v I. instanci a toto vyvlastnění
bylo potvrzeno i II. instancí. V důsledku toho okresní
politická správa nařídila žadatelům,
že musí postaviti na těchto vyvlastněných
pozemcích obytné domky a že se stavbou musí
započíti nejdéle do 3 měsíců.
To se také stalo. Na této parcele stojí 16
domků, ale majitelé těchto pozemků
se odvolali ke správnímu soudu a celé vyvlastňovací
řízení bylo zrušeno a nařízeno
stavebníkům, aby přivedli pozemek do původního
stavu. Toto absurdum je možné právě
jenom v Československé republice.
A nyní se přichází s obdobným
případem, kde se říká, že
do roka je možno vyvlastniti pozemek. Ale jak jsem již
řekl, nemáme jednoho případu, kde
by bylo došlo podle loňského zákona
k vyvlastňovacímu řízení.
My však pohlížíme na otázku stavebního
ruchu jinak a proto naše pozměňovací
návrhy směřují od základu právě
k tomu, aby byly vyvlastněny, a to krátkou cestou,
potřebné pozemky, v prvé řadě
soukromé, a aby majitel těchto pozemků byl
povinen na požádání dáti je k
disposici za cenu nabývací s připočtením
skutečných výloh, tedy ne za cenu obecné
hodnoty, která je naprostým švindlem, poněvadž
vždy nakonec dopadne to tak, že pozemek je ohodnocen
cenou prodejní.
Zákon vyvlastňovací, který až
dosud byl v platnosti, zapomněl úplně, že
nestačí jen vyvlastniti staveniště,
nýbrž že je tu nejvýš potřebí,
aby byl obstarán a zajištěn stavební
materiál, jako cihly, vápno, kámen, písek
atd. Proto v zákoně mělo býti ustanovení
- ani ve vládním návrhu není takového
ustanovení - kterým by bylo zaručeno také
opatření stavebního materiálu a zabráněno
jeho úžasné ceně. Proto je nutno, aby
i na tuto okolnost ve vládním návrhu bylo
pamatováno a aby byl návrh v tom směru doplněn
příslušným ustanovením, dávajícím
právo obcím a státu vyvlastniti všechny
podobné podniky v zájmu veřejném.
Aby byla odstraněna jakákoli spekulace a zdražování
stavebních hmot, navrhujeme: Obce, okresy a stát
mohou podle potřeby za účelem opatření
stavebních hmot vyvlastniti cihelny, ložiska cihlářské
hlíny, pískovny, kamenné lomy, vápenice
a cementárny. Také ve vládním návrhu
postrádáme jakékoliv ustanovení o
povinnosti, která by zákonem měla býti
přímo uložena státu, okresům
a obcím jako povinnost stavební. Může-li
stát, postaví-li v některé obci vojenské
kasárny, uložiti obci, aby postavila byty pro důstojníky,
proč by nemohla býti zákonem uložena
povinnost státu, okresům a obcím, aby pro
své nebydlící občany postavily lidské
bydlení?
Aby bylo skutečně přikročeno k odstranění
bytové nouze, navrhujeme: Obcím a obecně
prospěšným družstvům bude na stavbu
činžovních domů a rodinných domků
podle našeho návrhu poskytnuta podpora tím,
že stát se zaručí, že bude na zápůjčku
do 70% stavebního nákladu zajištěnou
knihovně ve druhém pořadí platiti
úrok a úmor. Při tom I. hypotéka nesmí
činiti více než dalších 20% stavebního
nákladu. Obce nebo družstva, žádajíce
za tuto podporu, musejí se zavázati, že nebudou
z bytů takto postavených žádati vyšší
nájemné, než které by krylo úroky
a úmor nákladů stavebních na obec
nebo družstvo připadajících, a dále,
že byty pronajmou osobám, které by neměly
většího, dani podrobeného důchodu,
než 18.000 Kč, zvětšeného na každého
příslušníka rodiny o 2000 Kč
ročně. To je návrh, kterým by bylo
odpomoženo aspoň z ohromné části
všem nebydlícím.
My tento návrh předkládáme, ale jsme
už napřed jisti, že pánové z vládní
většiny jej zamítnou, poněvadž
jim nejde o vážné rozřešení
otázky nebydlících a zaopatření
bytům nejubožejším.
Ustanovení o státní záruce ve vládním
návrhu znamená uzákonění politické
protekce a korupce. Vládní návrh o stavebním
ruchu potvrzuje v tomto směru v plné míře
naše tvrzení že podporování stavebního
ruchu v Československé republice je dokonalým
švindlem a podvodem. Pro skutečnou podporu stavebního
ruchu navrhujeme řadu návrhů, které
již v soc.-politickém a rozpočtovém
výboru jsme navrhli a kterými jsme se domáhali,
aby otázka bytová byla řešena plánovitě,
velkoryse a aby bytové katastrofě bylo skutečně
pomoženo.
Opakujeme své návrhy a voláme pracující
třídu a všechny nebydlící, aby
si na vás, pánové, takový zákon
vynutili. (Potlesk komunistických poslanců.)
Místopředseda Horák (zvoní):
Slovo má dále pí posl. Zeminová.
Posl. Zeminová: Slavná sněmovno! V
úvodě své řeči musím
v zastoupení poslaneckého klubu čsl. strany
národně-socialistické protestovati ostře
proti zakázané protestní schůzi nájemníků,
která byla svolána na dnešní večer
v 6 hodin v Praze.
Kdyby se to bylo stalo včera nebo předevčírem,
ještě v době zasedání, kdy zákon
o ochraně nájemníků nebyl skoncován,
tedy mohla by se policie, eventuelně ministerstvo vnitra,
odvolávati na starou praxi, že v době zasedání
parlamentu není dovoleno v nejbližším
okolí sněmovny konati tábory lidu. Jestliže
však již jak sněmovna, tak i ministerstvo vnitra
a pražská policie vědí, že zákon
o ochraně nájemníků bude odhlasován
ještě v nejbližší době dnes
odpoledne, nebylo důvodu, aby veliká protestní
schůze nájemníků pražských
byla zakazována. My dobře vyciťujeme, co je
důvodem, že tento prostý projev nespokojenosti
občanstva je policejně potlačován.
Slavné koalované strany po vykonaném činu
budou hleděti z Prahy po anglicku zmizeti a rády
by se vyhnuly, aby občanstvo Velké Prahy mohlo také
pronésti vysloveně jasný soud o jejich vlastních
činech.
Tyto důvody nás vedou k tomu, že musíme
co nejostřeji protestovati, aby prosté projevy nespokojeného
občanstva byly policejně zakazovány. Nemluví
to zrovna o silné posici dnešní koalované
vlády a majority českoněmecké, musí-li
jí policie jíti na pomoc.
A nyní k meritu projednávaných předloh.
Je tomu sotva několik týdnů, co v našem
parlamentě na stole poslanců octla se předloha
tak hanebná, jaká se neobjevila zde od r. 1918.
Byla to strašná, celý národ, a řekla
bych, 99% občanstva našeho státu provokující
předloha o zvýšení starorakouských
generálských pensí. (Výborně!)
Generálské pense, prosazované proti odporu
všeho obyvatelstva, vyvolaly takovou bouři nevole,
nejen snad ve stranách oposice, nýbrž i v četných
stranách koaličních, že jsme doufali,
že generálská předloha bude rychle a
nadobro pohřbena v senátě samotném
a že neslavná česko-německo-klerikální
majorita neodváží se v přítomné
době objeviti se s něčím podobným.
Přiznávám loyálně, že
jsme se hluboce mýlili. Provokace dnešní koalice
neberou konce. Sotva vynutili zde generálské pense,
přicházejí se zákony, které
budou míti nesmírně důležitý
a nebezpečný dosah pro velkou většinu
našeho obyvatelstva. Deset milionů obyvatelů
našeho státu jest vládou a koalicí napadeno
nejen ohromným nesociálním zvýšením
činží, ale hlavně takovým podlomením
všech hlavních zásad nájemnické
ochrany, že zákon, který se tu dnes za tlaku
majority vytvoří, bude pouhým zborcením
zákonů dosavadních, pouhým torsem,
které přirozeně musí se zhroutiti
v nejbližší době.
Jaké jsou hlavní výtky proti zákonu
nájemnickému a stavební osnově, bylo
našimi klubovními kolegy již velmi podrobně
vytčeno. Já k této věci poznamenám
prostě toto: Zákony o ochraně nájemníků
a stavebního ruchu jen zvýší strach,
zmatek a nejistotu, a to nejen mezi nájemníky, nýbrž
i mezi staviteli a podnikateli, v družstvech stavebních,
obcích atd. Krátké provisorium, lámání
hlavních zásad dosavadních zákonů,
úplná bezhlavost a bezprogramovost pro budoucnost,
toť jsou hlavní zásady vládní
osnovy. Zákony tyto jsou úplným průlomem
do ochrany nájemníků, protože se dává
třem čtvrtinám všech obcí v republice
pouhým zmocněním možnost, aby usnesením
obecního zastupitelstva rušil se zákon, usnesený
jak sněmovnou, tak senátem celé republiky.
Ochrana nájemníků stává se
tak ovšem ilusorní. Je to sice právnický
nonsens, ale ve svých důsledcích znamená
vlastně konec ochrany nájemníků, která
se zřítí. Zákon o ochraně nájemníků
zpracován byl zjevně pod terorem Němců
a Maďarů, a to zejména z kruhů reakčních,
aby tyto měly možnost v jubilejním roce republiky
volně nakládati nejen se svým domovním
majetkem, ale i s těmi tisíci a desetitisíci
nenáviděných dělnických, zřízeneckých
a úřednických rodin. Proto byl dnes tento
zákon hozen tak provokačně na stůl
našeho parlamentu. Český dělník
bude bit právě tak jako německý, neboť
byl to sice teror Němců, ale také teror diktovaný
nejen nacionální záští k českému
obyvatelstvu, nýbrž i ohromnou nenávistí
k pracujícím třídám tohoto
státu vůbec.
Do zákona nájemnického na nátlak strany
lidové vsunuty byly dobrovolné smlouvy majitelů
domů s nájemníky na 4 léta. Známe
tohoto koníčka strany lidové, vždyť
vyjela na něm již r. 1925 do boje za práva
a privilegia domácích pánů. Nájemníci
pochodí při těchto dohodách nesmírně
špatně, asi právě tak žalostně,
jako chudí domkáři, chalupníci a bezzemkové,
když se dobrovolně pod egidou pozemkového úřadu
dohodovali s pražským arcibiskupem, kterému
se ponechalo 16.000 ha půdy, kdežto těmto chudákům
byly ponechány 2 m2 na jejich hrob
na hřbitově. (Slyšte!)
Vláda a koalice česko-německá neodstupňovala
také činžovní přirážky
podle velikosti bytů a provozoven. To jest jeden z nejhorších
jejích sociálních znaků. Doposud se
na malé byty přiráželo vždycky
méně, na veliké více. Nyní
však na návrh ministra soc. péče, nejbojovnějšího
našeho lidovce Msgr. Šrámka, a také
na doporučení p. dr Kramáře,
přiráží se na velké a malé
byty 40%, tedy v jediném roce jubilejním, tolik,
kolik se přirazilo na malé byty za 9 roků
od státního převratu. (Slyšte!)
Právo výpovědi z bytu bylo značně
rozšířeno ve prospěch dětí
majitele domu. No, bude-li ten domácí pán
míti rodinu požehnanou, může se státi
velmi snadno, že všechny partaje z jeho domu budou vystěhovány
ve prospěch rodiny, vlastních jeho dcer a synů.
Prosazování dostatečné náhrady
za sebraný byt znamená hotové peklo a nekonečné
soudy nájemníků s majiteli domů.
Také návrh zákona o stavebním ruchu
je řešen velmi nesociálně. Nestíhá
vůbec lichvu se stavebními pozemky, ani se stavebními
hmotami. Zdražuje tím tedy nesmírně
každou stavbu. Limitovaných 120 mil. Kč státní
záruky je předběžnými přihláškami
dávno vyčerpáno. Kdo po vstoupení
těchto zákonů v platnost přijde se
svými žádostmi o podporu stavebního
ruchu, vyjde po celý rok 1928 úplně naprázdno.
Ve Velké Praze obec sama dala na stavbu bytů více,
než vláda povoluje pro celou republiku. (Slyšte!)
Již 1. února t. r., tedy před 6 nedělemi,
upozorňovali jsme velmi důtklivě p. ministra
soc. péče, aby se postavil zejména proti
lichvě s pozemky, která tak krutým způsobem
řádí již nejen ve velkých městech,
ale i v místech menších, aby si povšiml
toho, jak ceny cihel, písku, vápna a dříví
stavebního atd. letí nesmírně každým
dnem nahoru. Ale marně. Pravděpodobně p.
ministr Šrámek má jiné starosti
než mysliti na to, jak by umožnil lidské bydlení
desetitisícům, ano i statisícům rodin
v naší republice. O populaci mluví, však
na farách je místa dosti, ale má-li se starati
o lidské obydlí také prostého dělníka,
zřízence nebo úředníka, potom
všechna jeho sociální péče padá
pod stůl.
Co bylo platné, když ministr financí dr Engliš
skutečně v dobrém úmyslu jako
státník hleděl svými akcemi pokud
možno snižovati stavební úvěr?
Právem mnohokráte vykládal: musí-li
stavebník platiti 8 až 12% z vypůjčeného
kapitálu na stavbu svého domku, pak přirozeně
staví nesmírně draho a staví o 50%
dráže, než bude-li míti ten úvěr
na 4 až 6%. Engliš se staral poctivě,
aby úroková míra šla dolů. Z
miliard, které byly uloženy v bankách, spořitelnách
a záložnách, krok za krokem začala se
srážeti procenta úroková, aby se prý
umožnil stavební a průmyslový ruch.
Jenže pan ministr dr Engliš míní
- a slavná lichva v republice mění! On sice
srazil úrokovou míru, ale cena cihel, cena stavebních
pozemků, stavebního dříví a
ostatního materiálu skočila o 50 až
80% a všechna jeho snaha o zlevnění staveb
vyzněla úplně naprázdno.
Vláda pana náměstka min. předsedy
Msgr. Šrámka bude opravdu černě
zaznamenána v politické historii našeho národa.
Teprve nyní vidíme, jakým politickým
neštěstím bylo, když min. předseda
Švehla churavěl tak dlouhou dobu a když
tak dlouho vedoucím politickým činitelem
v našem státě byl vůdce reakcionářů
Msgr. Šrámek. Po půl roku Msgr. Šrámek
nedělá nic jiného než rozbíjí
sociální pojišťování pracujících
vrstev, chystá rozbíti ochranu nájemníků,
ale zato s ohromnou vehemencí vybojoval rakušácké
generálské pense, kněžskou kongruu a
kryl každou drzost a velezradu těch, kteří
sahali na kořeny našeho státu. (Výborně!)
Slavná sněmovno, jest již čas, aby černá
vláda v naší republice skončila, (Výborně!)
aby byla odsunuta s vedoucího místa, kam se
nehodí ani svou zásluhou o republiku, ani svou minulostí,
a tím méně svou přítomností!
Strany republikánská a živnostenská
měly by si uvědomiti, že stát je vědomě
strhován do propasti zmatků a nespokojenosti šílenou
nenávistí dr Kramáře a Msgr.
Šrámka k socialistům a ke všem
pokrokovým lidem v tomto státě.
Národní jednota severočeská včas
bila na poplach v celém našem národě.
Již loni v listopadu zaslala na všechny politické
kluby naší sněmovny hotový alarm, ve
kterém volala všechny čsl. strany na stráž
ohrožených zájmů celého národa.
Ve svém dopise praví výslovně: "Uvolnění
ochrany nájemníků bude míti katastrofální
následky pro všechny pohraniční kraje
a všude také znovu zavládne rakouský
režim vyhazování Čechů a Slováků
z bytů." (Slyšte! Slyšte!) Českoslovenští
ministři a strany nár. demokratická, lidová,
živnostenská a agrární byly tedy včas
varovány a včas byly odpovědnými činiteli
prošeny, aby daly pozor, co se děje, a přece
se provokační ustanovení o volném
vypovídání obyvatelstva v obcích do
2000 obyvatel ocitlo ve vládní předloze.
Spali čsl. ministři, když se tato věc
projednávala v ministerské radě, spal pan
dr Kramář a pan dr Lukavský,
když se věc projednávala a připravovala
v koaličních osmičkách a šestnáctkách?
Máme právo se na to ptáti a žádati
jasnou a stručnou odpověď. Choditi s křížkem
po funuse a s protestem třeba Národní rady
až když již je předloha na stolech sněmovny,
to je jednání neupřímné.
Celé dva roky burcuje národně socialistická
strana národ, aby se nedovolovalo Kramáři
a Šrámkovi stálé ustupování
a paktování s Němci, ale varovali jsme marně.
Bohužel, právě strany, které podpisují
projevy Národní rady (ukazuje listiny) československé
anebo Severočeské jednoty, zvedají ruce v
parlamentě pro předlohu, kterou na papíře
a v novinách odsuzují.
Co budou dělati Češi na Opavsku a Hlučínsku,
kde budou vydáni úplně germanisátorům
v šanc, co budou dělati Češi na severní
Moravě, dole u Znojma a nahoře u Jihlavy, co budou
dělati naši lidé na severu Čech, na
západě a v Pošumaví? Jak se povede Slovákům
v Bratislavi, v Komárně, v Nových Zámcích
a ve všech těch k Maďarsku přilehlých
krajích až po Podkarpatskou Rus? Ale to je pánům
jedno, co jest jim do národa, jen když jsou kapsy
plné. Pštrosí a falešná politika
dvojí tváře na konec se nezamlouvá
nikomu.