Je to ovšem krok na cestě k úplnému
zrušení posledního zbytku zákona na
ochranu nájemníků. Neboť nyní
to značí, že ustanovení zákona
na ochranu nájemníků ztrácí
svou působnost v obcích do 2000 obyvatel. Člověk
by musil být dorostlým politickým děckem
formátu pana Krumpeho, aby nevěřil,
že se páni v příštím roce
pokusí prosaditi ustanovení, že ochrana nájemníků
je neplatná u obcí do 10.000 obyvatel nebo výše.
To tedy znamená, že nájemníci, a nejen
ti, kteří sympatisují se stranou komunistickou,
měli by chápati, a že by bylo nutno v tomto
smyslu prováděti všeobecně práci
poučovací, že, co má býti dnes
schváleno, že předloha, jež byla dnes
sněmovně předložena, neznamená
nic jiného než nejpotměšilejší
ránu, kterou kdy vláda zasadila zákonu na
ochranu nájemníků. Hlavně namířeno
je ustanovení o obcích s 2000 obyvateli nejen proti
malorolnickým, maloměšťáckým
existencím, nejen proti zemědělskému
proletariátu, nýbrž především
proti proletariátu průmyslovému, neboť
nesmíme ani na okamžik zapomínati, že
dělník není s to po drahná léta,
ne teprve od konce války, najíti byt v městech
a platiti v městech za byt činži. Dělník
bydlí od drahných let mimo město nebo na
periferii města, ve velmi mnoha případech
však, zvláště v našich průmyslových
oblastech, bydlí dělník ve vesnicích,
jimiž jsou průmyslová města obklopena.
Po tom všem, kolik škody způsobila vláda
v posledním jeden a půl roce průmyslovému
dělnictvu, přichází teď toto
opatření, které neznamená nic jiného,
než že desetitisíce proletářů
budou zbaveni přístřeší. Nesmíme
dále přehlížeti, že právě
§ 31 v praxi nebude mít jen za následek, že
v tisících obcích ztratí proletářské
existence svůj byt, nýbrž že tito byt
hledající objeví se nejen na venkově,
nýbrž že je budou pociťovati také
v městech; toto ustanovení bude míti za přímý
následek desetitisíce lidí bez přístřeší,
bez bytů a dále že se bytová nouze ve
městech v několika měsících
mimořádně přiostří.
Myslím, že jsem již povinen prokázati
křesťanskosociální straně všeobecně
a panu Krumpeovi zvláště, že otázka
bytové politiky úzce souvisí s politikou
nacionální, a to nejen se stanoviska našich
německých nacionálů, nýbrž
i se stanoviska českých nacionálů.
Je-li totiž vůbec tak zvaná národnostní
otázka, o niž se zajímají tyto obě
strany, musila by to býti národnostní otázka,
která, jak řečeno, je úzce spiata
s otázkou, jak bydlí český nebo německý
národ, a odpověď na tuto otázku závisí
na zodpovědění otázky předchozí,
kdo je českým a kdo německým národem.
Myslím, že tato otázka jest rozřešena
nejen pro komunisty, nýbrž i pro socialisty aspoň
theoreticky: Základ národa spočívá
v hospodářském, materiálním,
politickém a početním významu širokých
vrstev dělnických. Je-li tudíž činěn
dotaz po zdraví německého nebo českého
národa, nutno tuto otázku doplniti druhou: Jak bydlí
český a jak bydlí německý dělník?
Neboť jak dnes bydlí český a německý
dělník, je vydán nejzkázonosnějším
účinkům dnešní měšťácké
kapitalistické bytové politiky. Dnešní
byt proletáře jest líhní plicní
tuberkulosy, jest líhní proletářské
nemoci, jest líhní prostituce, jest líhní
morální zvrhlosti. Chtějí-li tedy
měšťácké strany vésti vážný
boj za zdravý základ německého nebo
českého národa, musily by se starati, aby
především byla vyřešena ona otázka
v zájmu širokých vrstev obyvatelstva, na jejímž
rozřešení závisí ochrana zdraví
pracujícího člověka.
Nyní víme však nejen ze stanoviska komunistické
strany, nýbrž víme to z nejvýznamnějších
prací vážných měšťáckých,
vědeckých, sociálních badatelů,
že způsob, jak bydlí němečtí
i čeští proletáři, vede ke zničení,
ku podkopání zdraví národa, pročež
mělo by první, největší a se
stanoviska těchto měšťáckých
stran i nejnárodnější úlohou
býti moderní, velkorysá bytová politika
a bytová péče. Co však místo
toho nabízí vláda tomuto parlamentu a obyvatelstvu
Československé republiky? Místo, aby na cestě
bytové politiky, bytové reformy učinila krok
ku předu, místo aby tedy zde chránila nepatrný
zlomek zájmů pracujících tříd,
chystá se vláda, jak vidíme, zhoršiti
bytovou politiku, pokud má vztah ku pracující
třídě, tudíž úplně
zničiti předpoklady, jež by byly žádoucí
pro zdravý rozvoj a vývin české a
německé třídy pracující.
Tedy i v případě, že pohlížíme
na věc se stanoviska měšťáckého
sociálního reformisty a bytového politika,
jest tato předloha jednoduše kulturní hanbou.
Jak vidíme, je otázka ochrany nájemníků,
udržení dnešních ustanovení o ochraně
nájemníků, úzce spiato s řadou
mimořádně významných, sociálně-politických
otázek, zvláště spiato se zdravotní
otázkou širokých vrstev dělnických.
Jsme ovšem daleci, abychom uvěřili, že
by vládu mohlo zaujetí našeho stanoviska ku
předloze, že by kritika mohla ji přiměti,
aby tuto hanebnou předlohu odvolala a nahradila ji upotřebitelnou,
hledíc se stanoviska i jen moderních sociálních
reformistů, zlepšenou předlohou. Takové
ilusi jsme se nikdy neoddali, víme velmi dobře,
že účinný, úspěšný
boj proti této předloze nelze vésti v této
sněmovně, víme, že úspěšný
boj možno jen vésti, rozhodneme-li se svolati široké
vrstvy pracujících, proti nimž bude tento zákon
nejostřeji namířen, a organisovati jich odpor.
A co nejen pro nás je důležité, nýbrž
je či mělo by býti důležité
pro všecky socialistické strany, je skutečnost,
že tato předloha, jež ničí ochranu
nájemníků, je atentátem na sociální
postavení pracujících vrstev, že tato
předloha je pouze částí, ovšem
velmi důležitou částí celého
reakcionářského zákonodárství,
jímž se vyznamenává českoněmecká
koaliční vláda od r. 1926. Českoněmecká
koaliční vláda, to třeba připustiti,
pracovala velmi důsledně a velmi soustavně.
Jakmile se usnesla na řadě velmi důležitých
zákonů, jež jsou namířeny proti
zájmům proletářů, jako jsou
zákon na ochranu republiky, zákon proti teroru,
správní reforma, vojenské předlohy,
berní reforma a nyní tyto hanebné předlohy,
jakmile se toto vše stalo, myslí vláda, že
učinila vše nebo mnoho, aby mohla zlomiti schopnost
odporu proletářského. Vláda a vládní
strany již r. 1926 dovedly znamenitě provésti
tak zvaný proces přeskupení, a to tak, že
socialistické strany, které až dotud patřily
do koaliční vlády, byly vyloučeny,
což jim nebylo tenkráte ani tak nepříjemné,
a že české měšťácké
strany, česká buržoasie, vešly v koaliční
vládu se zástupci buržoasie německé.
Tento velkorysý, politický, přeskupovací
manévr nebyl by býval možný bez přímé
nebo nepřímé podpory se strany českých
socialistických stran. Neboť nejen že tyto strany
vstoupily na půdu oposice teprve tehdy, když měly
jistotu, že česká buržoasie má
spolehlivou parlamentní většinu, nejen to,
tyto strany prohlásily od prvního dne, kdy vstoupily
do oposice, že budou dělati vážnou, důstojnou,
loyální oposici na půdě parlamentarismu
a že musí se zříci, aby mimo tuto sněmovnu
společně s veškerým proletariátem
a jeho zástupci organisovali a vedli vážný
politický boj, totiž třídní boj
proti politice československé vlády.
Zákonodárství českoněmecké
koaliční vlády skládá se z
řady akcí, jimiž organisuje a provádí
buržoasie třídní boj proti proletariátu,
to značí, že buržoasie všech národností
Československé republiky jest od jara 1926 ideologicky
a organisačně úplně za jedno, ona
organisuje a vede jednotně třídní
boj proti československému proletariátu.
Socialistické strany, české socialistické
strany, které do této vlády od r. 1926 nenáležejí,
nechtěly mezitím nahlédnouti, že nelze
se ubrániti vládní politice na půdě
parlamentarismu. Naopak, tyto strany došly mezitím
opět k hlubokomyslnému náhledu, že proletariátu
nemůže nic tak prospěti, jako když vstoupí
zástupe českých socialistických stran
znovu do vlády. Jakého poučení nabyly
tyto strany ze sociálních bojů posledních
let, jest tudíž ještě důkladnější
uznání zásad ministerialismu, to znamená
zásad třídního smíření
a nikterak zásad třídního boje. Nepopíráme
ovšem, že se těmto stranám podařilo
způsobiti svým zdánlivým parlamentním
bojem u dělnických vrstev dojem, jakoby zde šlo
o vážné boje. Jest však úplně
jasno, že až dosud nebyl podniknut koaliční
vládou žádný atentát proti československému
proletariátu, proti němuž by byly socialistické
strany zorganisovaly mimo tuto sněmovnu vážný
proletářský boj, boj třídní.
A prohlašujeme zde zcela výslovně, že
ustanovení těchto předloh, i budou-li dnes
schváleny, že ustanovení této arcireakcionářské
předlohy neměla by větší ceny
než cár papíru, kdyby většina českého
proletariátu byla vedena mimo tento parlament k vážnému,
mohutnému sociálnímu boji proti politice
této vlády. Socialistické strany tuto myšlenku
odmítají, prohlašují nám, přímo
nebo nepřímo, že jsou ochotny podporovati oposici
na půdě parlamentní proti reakcionářské
vládní politice, že však odmítají
organisovati takový boj mimo tuto sněmovnu. My však
říkáme nejen průmyslovému proletariátu,
nýbrž všem vrstvám pracujících,
že to není poslední akt, který jest
proti jejich zájmům podnikán, jestliže
nemají pro to porozumění, aby s třídně
uvědomělou částí proletariátu
organisovaly a vedly rozhodný, tvrdý boj proti politice
československé buržoasie; to znamená,
ustanovení tohoto zákona tak, jako ustanovení
daňové reformy, reformy správy a podobných
zákonů jsou namířena nejen toliko
proti průmyslovému proletariátu, nýbrž
proti pracujícím jako celku. A poměry těchto
lidí se nezlepší tím, že se jim
vypráví se strany socialistické a křesťanskosociální
pohádka, že dříve nebo později,
tu a tam zákon bude novelisován nebo nějak
dojde ke kompromisu s vládou, nýbrž možno
poměry těchto vrstev zlepšiti tím, ukáží-li
se tyto vrstvy odhodlanými vystoupiti a vésti vážně
boj proti vládě a proti její politice.
Tato myšlenka jednotného proletářského
boje proti reakcionářské vládní
politice, tato idea jednotné fronty to jest, co zastupují
komunisté a co je socialistickými stranami zamítáno.
Účinky daňové reformy, účinek
správní reformy a zvláště účinek
předlohy, jež se dnes má státi zákonem,
přivede opět nové desítky tisíců
proletářských existencí na nohy, ukáže
desetitisícům lidí, že jest směšnou
utopií domnívati se, že je možno v kapitalistickém
třídním státě na základě
parlamentních kompromisů, úmluv atd. ulehčiti
osud proletářských vrstev. Co mohou masy
vybojovati v těžařském boji, vybojují
třídními bojovníky a rovněž
tak je to s politickými úlohami proletariátu.
Proletariát neodvrátí jediného atentátu
vlády, není-li odhodlán tuto obranu umožniti
na půdě proletářského třídního
boje. Proto naše strana prohlašuje, že nezůstaneme
pouze při tom, abychom v parlamentě řekli
své mínění k hanebným ustanovením
tohoto zákona, nýbrž že považujeme
za svoji nejvýznačnější úlohu
pečovati, aby byly velké masy pracujícího
lidu dosti brzy obeznámeny s hanebným, protirevolučním
charakterem těchto zákonů. Co pak nezmůžeme
my zákonodárci, to dokáže účinek
těchto zákonů v praxi. Zákon sám
bude již svým působením dostatečně
burcovati. Jest naší úlohou, abychom tyto vyburcované
masy pracujících obeznámili s metodami, jichž
mají používati ve svém boji za zlepšení
svého sociálního postavení. Víme,
že ovšem nevedeme tento boj společně se
stranou pana Krumpea, nýbrž proti němu
a jeho straně, nevedeme společně s některou
měšťáckou stranou, nýbrž proti
měšťáckým stranám. Víme,
že socialistické strany souhlasí - byť
i jen teoreticky a programově - s požadavkem, aby
byl organisován třídní boj proti tomuto
reakcionářskému zákonodárství,
víme však také, že nepostačí
takové teoretické přiznání,
že je nutno rozraziti rámec oposice na půdě
parlamentarismu, že nutno tento rámec překročiti,
že nutno mobilisovati síly mimo parlament, které
teprve postačí, aby znemožnily takové
zákonodárství.
Nejsme ilusionisty a snílky. Víme, že úplné
vyřešení bytové politiky se stanoviska
proletářských mas není vůbec
možné v kapitalistickém státě,
avšak nejsme tak bláhoví, abychom myslili,
že bychom nebyli s to, poněvadž jest konečné
řešení nemožné, vymoci určitá
částečná řešení,
a to nikoli cestou parlamentního smlouvání,
nýbrž vynutiti si je cestou proletářského
třídního boje. A proto říkáme,
že zatím, co zde poukazujeme na arcireakcionářský
charakter zákona, vynaložíme vše, seč
jsme, aby široké masy indiferentních proletářů,
socialistických dělníků působily
se své strany tím směrem, aby se jejich vůdcové
nespokojili říci zde s této tribuny vládě
několik nepříjemných slov o reakcionářském
smyslu tohoto zákona, nýbrž že tito vůdcové
mají se přičiniti, seč jsou, aby mimo
parlament organisovali mohutný, mezinárodní
boj proletariátu Československé republiky.
Pravíme vládě a vládním stranám,
že tento zákon je v řadě hanebných
zákonů nejhanebnějším, nejreakcionářštějším
zákonem, jenž dýchá z každé
řádky třídní nenávistí
buržoasie proti proletariátu. Jsme přesvědčeni,
že tento zákon, až jeho obsah bude dostatečně
znám širokým vrstvám, nám pomůže
tyto masy organisovati. Především však
pravíme všem socialistickým stranám
a dělníkům, kteří nejsou ještě
námi přímo nebo nepřímo zachyceni,
že by to bylo podvodem na jejich zájmech, kdyby se
někdo pokoušel jim namluviti, že by snad bylo
možno ubrániti se účinkům tohoto
zákona parlamentními prostředky. Pravíme
těmto masám, že obrana proti tomuto zákonu,
zlepšení v oboru bytové politiky dá
se dosíci jenom tím, jestliže široké
masy pracujících z venkova a měst se rozhodnou
ukázati, že povedou vážný, mohutný,
na internacionálním podkladě organisovaný
boj.
Pravíme dělnickému obyvatelstvu, že
komunistická strana organisuje tento boj, který
ukáže vládě dříve, než
by snad se domnívala, že trpělivost širokých
mas dosáhla vrcholu. Pravíme dělnické
třídě, že nemůže zůstati
stát na této cestě, že musí kráčeti
dále, že bude muset organisovati širší,
všeobecnější, obsáhlejší
boj, aby konečně vytvořila podmínky
a předpoklady pro onen boj, na jehož konci není
možný jen nějaký parlamentní
úspěch, nýbrž porážka buržoasie
vůbec, možnost roztříštění
základů kapitalistického společenského
řádu a zřízení základů
řádu socialistického. (Souhlas a potlesk
komunistických poslanců.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
Major, uděluji mu slovo.
Posl. Major (maďarsky): Od r. 1918 bolo stálou
snahou všetkých vlád československého
štátu, aby na úkor pracujúcich vrstiev
obyvateľstva konsolidovaly nadvládu buržoázie,
štabilizovaly kapitalistickú výrobu a republiku
po vzore ostatných kapitalistických štátov
zatiahly do záujmovej sféry medzinárodného
kapitálu. V tomto ohľade nečinia výnimky
ani sociálne-demokraticko-buržoázné
vlády starej, neslávne zosnulej koalície,
lebo veď dnes už je jasné, že matkou tak
zv. sociálnych vymožeností z rokov revolučných
bola veľká bázeň pred vypuknutím
revolúcie a nie humanizmus, toľkrát spomínaný.
Sociálné vymoženosti boly odtokovými
kanály revolučného hnevu ľudu. Ony boly
tými hromosvody búrlivých časov, ktoré
nemaly iného úkolu, než aby hroziace hromy
už-už vypukujúcej sociálnej revolúcie
zachytily a vzbudily v massách falošné ilúzie
o občanskej demokracii, humanizme a o triednom miere. My
sme už vtedy tvrdili, čo tvrdíme dnes, že
pozemkovej reformy bolo treba k tomu, aby pracujúci malí
gazdovia a zemerobotníci v dedinách nesledovali
na poli vyvlastnenia pôdy príklad pracovníkov
ruských a aby nezaberali pôdu zemänov bez akejkoľvek
náhrady.
Demokratické volebné právo je podvodom, lebo
buržoázia, ktorá drží v rukách
politickú a hospodársku moc, má možnosť
zfalšovať verejnú mienku a hneď je hotová
s odkopnutím demokratických vymožeností,
akonáhle ony vážne ohrožujú jej
záujmy.
Volebné právo vojakov zaniklo, osemhodinová
pracovná doba existuje len na papieri, smluvy uzavreté
so zamestnávateľmi sú iba papierovými
cáry v očiach vlády a kapitalistov. Proti
zákonu o sociálnom poistení, ktorý
je už bez toho nedokonalý, chystajú sa cynickí
oplani spáchať atentát, rozluka cirkve od štátu
zvrhla sa v prázdné schvasty u tých, ktorí
bučia o tom už desať rokov. A ak pridáme
k tomu ešte 50 až 60 % nésníženie
robotníckych miezd, stále stúpanie drahoty,
krvave vysoké dane vyrubené maloroľníkom,
remeselníkom a robotníkom, ktoré dnes už
na Slovensku vymáhajú četnícke oddiely
v sile 40 až 50 mužov, tu sa nám zjavne ukazuje
bilancia hospodárenia a sociálnej politiky starej
koalície, lebo veď každý zločin
terajšej občianskej, socialistov prostej vlády
je len pokračovaním a vyvrcholením tej neblahej
politiky podvádzania ľudu, ktorú páchala
stará koalícia.
Oslavovanie desaťročného jestvovania republiky
je trpkým výsmechom v očiach ľudí,
ktorých kapitalistická vláda republiky vydáva
na pospas smrti hladom, ktorých svlieka a vyhadzuje na
dlažbu.
Bytová otázka bola už dosiaľ jednou z
najpálčivejších otázok. Čo
tu hovoril súdr. Můňa o bytových
pomeroch pražských, to platí aj o hlavnom meste
Slovenska Bratislave. Sto a sto rodín proletárskych
bydlelo už pred vojnou v plesnivých podzemných
dierach, avšak nieto príkladu na takú bytovú
mizeriu, aká besní dnes po celom meste. V smradľavých
stajniach, s ktorých sanytrových stien uškľabuje
sa týfus a tuberkulóza, tiesni sa sto a sto predčasne
zostarlých mužov, žien a detí. Keď
človek navštívi takýto brloh mizerie,
na zapadlých tvárach tam bydliacich badať nekľudnú
otázku: Snáď nás nechcete i odtiaľto
vyhodiť? Lebo verte mi, pánovia, ktorí tam
v laviciach vládnej väčšiny hájite
záujmy domácich pánov, že v Bratislave
sú ľudia, ktorí žijú v ešte
hroznejších bytových pomeroch, než títo
obyvatelia stajní. Vy na to poviete, že je to boľševická
demagogia, avšak nemožno vyvrátiť a ľahko
je dokázať skutočnosť, že sú
rodiny v Bratislave, ktorých domácim pánom
je dobrý boh, lebo veď nútení sú
bydlieť pod šírym nebom. A že práve
títo musia platiť tie najhroznejšie úžernícke
činže, o tom zbytočné je hovoriť.
Títo musia dať na činžu svoj najdrahší
poklad, svoje zdravie tomu mocnému pánovi, ktorý
vraj šatí ľalije poľa a stravuje vtákov
nebeských, avšak neposkytuje útulku korune
stvorenia, človeku.
Ukrutná tohoročná zima vyžiadala si
aj ľudské obeti. Niekoľko ľudí zmrzlo
z tých, čo bydlia pod šírym nebom, ako
ste sa o tom i z novín ráčili dozvedieť.
Avšak prípady takéto vyvolávajú
u vás nanajvýš cynický úsmev
alebo v najlepšom prípade farizejské krútenie
hlavou, lebo z vaších úst plynú slová
lásky Kristovej, kdežto vo skutočnosti ste
podlejší ako škodlivá dravá zver.
Aby som moje tvrdenie dokázal, dovolím si predviesť
niekoľko fotografií členom snemovne. Kto chce,
môže sa na ne podívať a presvedčiť
sa, že tu nejde o boľševickú demagogiu,
ale o faktickú skutočnosť, lebo sú ľudia,
ktorí bydlia v Bratislave pod šírym nebom alebo
pod šiatrom.
Desaťročná republika nemôže sa veľmi
chlúbiť, že by len niečo bola učinila
na poli stavebného hnutia v prospech pracujúcich
tried v Bratislave. Štát nielen že nevystaval
príslušný počet činžových
domov, ale činí takmer nemožnou i stavbu malých
rodinných domkov. Lebo kým r. 1921, 1922, 1923 udeľoval
75 až 80% subvencie bytovým úžerníkom,
ktorí vystavali obrovské činžové
paláce s nepatrnou investíciou kapitálu súkromného,
avšak požadujú za byty horentné sumy 20.000
až 30.000 Kč činže, takže tieto nemôže
zaplatiť ani vo mzde zkrátený robotník,
ani živoriaci remeselník, ale ani menší
úradník nižšej platovej triedy, dotiaľ
stavebníkom malých rodinných domkov poskytuje
štát iba 30 až 40% garancie, čo znamená,
že pod ťarchou obrovskej úrokovej miery musí
sa srútiť ten odvážlivec, ktorý
tohoto štátneho ručenia použije.
Avšak práve tak úzkoprsé je na tomto
poli i mesto samé. Komunistická frakcia zastupiteľského
sboru už urobila pokusy v bytovej otázke, nakoľko
podala bezpočetné návrhy a interpelácie,
smerujúce ku zlepšeniu bytových pomerov; avšak
každé úsilie ukázalo sa byť jalovým,
lebo všemohúci exponent štátu, ktorého
veto padá rozhodnejšie na váhu než usnesenie
zastupiteľského sboru obyvateľstvom voleného,
pán Bellai, hlavný notár mesta, odvolá
sa proti takýmto usneseniam a nieto prípadu, že
by tomuto zhýčkanému miláčkovi
vlády nebola daná pravda.
Avšak vláda snaží sa ešte aj iným
spôsobom zaistiť si svoj vliv na mestskom dome. Určitú
časť členov zastupiteľského sboru
menuje vláda a títo sú vernými mamelukmi
toho politického smeru, ktorý je reprezentovaný
vládou a ktorého jedinou snahou je, aby pod zámienkou
ochrany tak zv. štátnych záujmov vsotil pracujúce
miliony v osud hoväda a zaistil demokratický raj v
území republiky len pre tých, ktorí
za cenu krvavého potu pracovníkov hromadia svoje
miliony.
Vzhľadom na to, že počet obyvateľstva v
Bratislave vzrástol za desať rokov s 80.000 na 123.000,
by bolo opravdu už na čase, aby vládné
kruhy už vážne pomýšľaly na
hmotné podporovanie mesta v takej miere, aby ono mohlo
držať krok s týmto prekotným vzrastom
duší a mohlo dostatočný počet
bytov sriadiť pre svojích občanov, ktorí
bydlia v stajniach, psích búdach a pod šírym
nebom.
Čo sa však na miesto toho deje? Neuplynie dňa,
aby obyvateľov niektorého chatrného domu nevysťahovali.
Dňa 10. marca sa stalo, že sborila sa strecha domu
v Krížovej ulici čís. 1, kde bydlí
12 robotníckych rodín. Rodiny tieto sú v
stálom nebezpečenstve života. Dňa 13.
t. m. dostavili sa tam úradní orgánovia a
na miesto toho, aby tieto robotnícke rodiny ubytovali v
príslušných bytoch, proste im rozkázali,
aby sa z dosavádnych bytov vysťahovali, ich nábytok
bude niekde uskladnený podľa ustanovenia zákona,
ľudia však môžu si hľadať byty
u pána boha, lebo veď ide tu o ľudí chudobných
a títo nemôžu platiť 10.000, 20.000 až
30.000 Kč odstupného.
Príznačnou špecialitou poválečných
dôb je odstupné, bujne rozkvetá po všetkých
väčších mestách republiky. Hyeny
kapitalistickej spoločnosti, bývalí váleční
keťasi sú sohraní s domácimi pány
a podľa svojích válečných plánov,
v kaviarňach veľkolepe vypracovaných, vrhnú
sa s ukrutným elánom na svoje ubohé obeti
a poskytnú byt len tomu, kto môže zaplatiť
vyššie zmienené úžernícke
ceny. Lebo v Bratislave prázdné byty sú.
V dome v Kozej ulici č. 25 je na pr. byt barónky
Nyáryovej, kde už od troch mesiacov je päť
izieb prázdnych len preto, lebo majiteľka bytu požaduje
okrem činže maličkosť 40.000 Kč
odstupného.
A úrady, ktoré práve v paláci sedrie
v Kozej ulici ukladajú niekoľkomesačné
väzničné tresty funkcionárom strany
komunistickej, lebo títo opovažujú sa kritizovať
anomálie jestvujúceho spoločenského
poriadku, nevidia, čo sa deje v ich vlastnej ulici. Tomu
koniec koncov sa ani nečudujeme. Následkom stáleho
vzrastu komunistických pravôt nemajú kedy
zabývať sa s takýmito malichernými záležitosťmi.
Dvom pánom naraz nemôžu slúžiť
ani policia, ani súdy. Nemôžu súčasne
hájiť záujmy domácich pánov a
zamestnávateľov a záujmy hladujúcich,
otrhaných vypovedencov, ktorí bydlia v stajniach,
chlievoch a pod šírym nebom.
Policia - pravdepodobne v nedostatku práce inej - poriada
pasové aféry, komunistické spyknutia, špehúnske
senzácie, páchané v záujme sovietskej
Unie a iné ohňostrojné atrakcie, avšak
je bezvládna proti bytovým hyenám, ktoré
nemálo prispievajú k tomu, že vypovedenci zmrznú
alebo že stanú sa korisťou tuberkulózy
a iných epidemických neduhov.
Ľudia neostiechajú sa ani tých najzúfalejších
činov, len aby sa dostali pod ochrannú strechu pred
nepohodami počasia. Len pred niekoľkými dňami
rozbil istý nezamestnaný okno kaviarne, a keď
ho policajt zadržal, pohodil s úsmevom: "Aspoň
teraz budem mať prístrešie".
Prešťastní občania republiky humanistu
Masaryka musia páchať zločiny, aby neumierali
hladom alebo nezmrzli, alebo nepáchali samovraždy.
Je v Bratislave jedna mestská "nočná
útulňa", kde za niekoľko korún
môže sa ubytovať na noc celá rodina. Zpravidla
tu umiestňujú - samozrejme ak je dosť miesta
tých, ktorý nemajú kam hlavu položiť.
Sem sa dostanú obvykle tie z bytov vyhodené rodiny,
ktorých nábytok musí mesto podľa zákona
uskladniť, avšak o ľudí už sa nemusí
starať. Zvlášte sú tu muži, zvlášte
ženy a zvlášte deti. Či tu môže
byť reč o tom, že by rodič mohol svoje
dieťa vychovávať, ako toho vyžaduje od neho
štát a cirkev a sama táto svätuškárska
spoločnosť?
Nehľadiac na to, že výchovný systém
a mravné normy buržoázneho spoločenského
poriadku sú špatné, lživé a smerujú
iba ku konsolidácii občianskej spoločnosti,
ktorá zakladá sa na vykorisťovaní, či
nie je tu na ruke vyložené farizejstvo nepriateľov
komunizmu, ktorí so svätuškárskou bezočivosťou
vyhlašujú, že komunisti chcú rozvrátiť
rodinný život? Či jest pôsobivejšieho
prostriedku k rozvráteniu rodinného života,
ako hlad, neodenosť a bezbytnosť?
Pravda, ku stavbe päťposchodového policajného
palácu je dosť peňazí. Tiež ku
stavbe palácov bankových, víl a luxusných
bytov najde sa úhrada, avšak nieto peňazí
ku stavbe drobných bytov, aby mohli byť nebydliaci
proletári umiestení. Nieto peňazí
na stavbu nemocníc, aby nákazliví nemocní
nemuseli po dvoch ležať na nemocničných
lôžkach a nehynuli po stách tí, ktorých
nemocnice nemôžu prijať.
Rovnaké pomery ako v Bratislave zavládly tiež
takmer vo všetkých väčších
mestách na Slovensku. Zvláštné číslo
"Munkás" -a zmieňuje sa o istom prípade,
že jeden maloživnostník slovenskej národnosti
bydlí v bravčovom chlieve a za tento byt musí
ešte platiť i činžu. Nuž či
sa vám nezardíe kože až po kosť,
ctení otcovia vlasti z vládnej väčšiny,
že - ako to vy obvykle prízvukujete - "človek
na obraz boží stvorený" musí ako
zviera bydlieť v bravčovom chlieve? Akože budete
skladať účty vášmu všemohúcemu
nebeskému prednostovi, keď tomuto človekovi
ešte i tento byt vypovedia po odhlasovaní týchto
návrhov zákona?