Pátek 16. března 1928

A jak velice je otázka bytová otázkou sociální, chci vám ukázati na jednom případu, pro který jsem se vlastně přihlásil ke slovu a z něhož je vidno, jak brutálně vystupují podnikatelé, jak surově zachází kapitalistická třída s člověkem hospodářsky slabým, jak násilnicky využívá kapitalistická třída svých větších práv proti člověku hospodářsky slabému. To může býti kapitola k onomu výroku p. Krumpeovu, kde praví, že otázka bytová je otázkou sociální.

Nedaleko od Krnova je malá vesnička, jménem Skrbovice-Kunov, jež má jedinou větší továrnu a kde všichni dělníci ve vesnici, asi pět nebo šest set lidí, jsou odkázáni, aby vydělávali svůj chléb v této továrně. Tato obec byla spravována od desetiletí německými agrárníky a tato správa dovedla za tu dobu zašantročiti celý majetek obce do rukou kapitalistů. Obecní statek stal se výhradným majetkem jakéhosi pana Perutze a dvou jiných podnikatelů. Obec sama má jediný kus půdy, a to suchopár v rozloze několika málo čtverečních metrů. Není zde obecního domu, není obecní kanceláře, není zde ničeho, kde by obec mohla úřadovati. Pan Perutz není však pouze jediným majitelem obecního statku, nýbrž zároveň i majitelem všech domů, jež stojí na těchto obecních pozemcích, a jako majitel domů chová se podle toho vůči dělníkům ve mzdovém boji v době, kdy dělnictvo začíná vystupovati proti zvůli podnikatelově. Netoliko však, že dělníci jsou nuceni vstupovati do práce u násilnického pana Perutze a jemu prodávati své pracovní síly, netoliko, že dělnictvo, veškeré obyvatelstvo Skrbovic-Kunova, je nuceno bydliti v domech páně Perutzových, pan Perutz dovedl také učiniti ze sebe jediného obchodníka potravinami v místě. Ani jediný obchodník nemůže v obci býti, poněvadž pan Perutz rozhoduje o tom, kdo bydlí v jeho domech. Také pošta je spravována panem Perutzem. Je také dodavatelem světla v obci a znamená, jak již bylo řečeno, jediný pramen příjmu pro veškeré obyvatelstvo ve vesničce. Pochopíte, že obecní zastupitelstvo dovedlo za svého po desetiletí trvajícího hospodaření vydati půdu a pozemky, domy, poštu, obchody, světlo, jedním slovem vše, všanc výhradnému majetku tohoto podnikatele.

Mluví se nyní o zákonu o ochraně nájemníků. Vidíme již nyní, jak se vyvíjejí poměry za nynějšího zákona o ochraně nájemníků, jak podnikatelé dovedou jako majitelé domů vystoupiti proti revoltujícímu dělnictvu. V minulém roce podařilo se sjednocenému dělnictvu dobýti obecního zastupitelstva. A nyní se ukázalo, že obecní zastupitelstvo, které mají v rukou dělníci, nemělo jediné místnosti v obci, kde by mohlo úřadovati. Po dlouhých jednáních poskytl pan Perutz milostivě v jednom svých domů, které jsou prázdné, útulek obecní kanceláři, ovšem pod podmínkou, že se obecní zastupitelstvo smí raditi v době, kterou p. Perutz sám ustanoví, a to dvakráte v týdnu po dvě hodiny. Tedy dokonce i obecní zastupitelstvo ocitlo se v područí pana Perutze. Nedosti na tom, pan Perutz hrozil dělníkům, že ti, kdo vstoupí do obecní síně, budou propuštěni z jeho továrny. Diktuje tedy jako silný jedinec, zda dělníci smějí vykonávati v obci svá práva či nikoliv. Diktuje, zda se smí jíti do obecní kanceláře, či nikoliv. A nyní přichází to nikdy neslýchané. Když se dělníci nepodrobili této hrůzovládě, počal p. Perutz s propouštěním všech členů obecního zastupitelstva, a když propuštění členové obecního zastupitelstva se nechtěli vzdáti svého úřadu, přešel k tomu, že propouštěl členy rodiny těchto obecních činitelů, ženy a děti. Šel dokonce tak daleko, že propouštěl rodiče těchto členů obecního zastupitelstva, aby zástupce obce donutil, aby se vzdali svého úřadu v obecním zastupitelstvu. Jednomu 60tiletému dělníku kladl neslýchaný požadavek, aby vzdálil ze svého domu syna, jinak že bude starý propuštěn. Starý muž nechal raději k tomu dojíti, než aby vyhnal z domu syna a vnuky. Když toto opatření se nesetkalo s výsledkem, počal pan Perutz hroziti dělníkům, kteří poskytovali členům obecního zastupitelstva ve svých bytech přístřeší, vystěhováním. Násilnicky, za pomoci četnictva, přešel zákon o ochraně nájemníků, násilně byl majetek dělníků vyházen na ulici a jen s největší bídou a nouzí se podařilo několika vystěhovaným dělníkům nalézti byty v domech, jež ještě nejsou majetkem p. Perutze. Když pan Perutz viděl, že prolomení zákona o ochraně nájemníků a obcházení zákonitých ustanovení nestačilo, že tedy dělníci nacházejí přes všechny vyhrůžky ještě přístřeší, počal hroziti jiným majitelům domů, nevystěhují-li přijaté členy obecního zastupitelstva a členy jejich rodin, že jim odejme světlo - jest totiž, jak řečeno, jediným dodavatelem světla v místě. Tímto nátlakem dali se tři nebo čtyři majitelé domů přiměti, že vystěhovali dělníky ze svých bytů, jedině a pouze z toho důvodu, že jim pan Perutz hrozil opatřeními hospodářskými.

A nyní praví Krumpe, že otázka bytová jest otázkou hospodářskou. To říkáme také, avšak v jiném smyslu, poněvadž jsou bytovou nouzí hospodářsky slabí vydáváni v plen hrůzovládě podnikatelů. Četnictvo je posledním prostředkem podnikatelů, to se ukázalo také v případě p. Perutzově, a největším skandálem při tom je, že okresní správa politická a zemská správa v Opavě klidně hleděly, jak pan Perutz v Kunově s dělníky jednal a zacházel, jak je vyháněl z bytů a jim bránil ve vykonávání jejich práv jako členů obecního zastupitelstva. Vidíme, že majetná třída v tomto státě může dělati, co chce, a kašle na zákony. Bude-li zrušena ochrana nájemníků podle předložené osnovy zákona, objeví se to, co se odehrálo v Kunovicích, sto a tisíceronásobně. Tisíce dělníků budou vyhnány z bytů, bez přístřeší budou vydáni zvůli hospodářsky silných. Míní-li p. Krumpe, že nový zákon o ochraně nájemníků skýtá záruku, že ochrana nájemníků v obcích s méně než 2000 obyvateli může býti zrušena jen usnesením obecního zastupitelstva, víme, že páni měšťáci, křesť. sociálové, živnostníci a němečtí agrárníci použijí této příležitosti, aby vyvolali právě tato usnesení a zrušili i v malých obcích platnou ochranu nájemníků.

Velevážení přítomní, nám je jasno, že ve státě měšťáckém nemůže býti řešena otázka bytová. Je to základní otázka, musíme doznati, že boj proti lichvaření byty je jen částí velikého boje proti kapitalistickému hospodářskému řádu, a že tato otázka může býti rozřešena jen v souvislosti s velikým bojem proletariátu proti kapitalistickému hospodářskému řádu. Dělnictvu může se podařiti vésti úspěšně tento boj jen tenkráte, vytvoří-li jednotnou frontu všech vykořisťovaných proti onomu lichvářství, jež se provádí se silou dělníků, jen tenkráte, jestliže se podaří sjednotiti dělnictvo v jednotné frontně a udržeti pohromadě až do chvíle, kdy tento boj skončí zničením kapitalistického hospodářského řádu a zřízením diktatury proletariátu. (Souhlas a potlesk komunistických poslanců.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen. Rozprava je skončena.

Žádám o přečtení podaných návrhů.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

A. K osnově tisk 1484:

I. Návrhy pozměňovací a doplňovací:

1. Pozměňovací návrh posl. Štětky a soudr.:

§ 1 nechť zní:

"O opatření stavenišť a stavebních hmot.

§ 1.

(1) Jako stavenišť lze použíti pozemků v prvé řadě soukromých, v druhé řadě státních, samosprávných korporací, nadací a fondů.

(2) Všechny tyto pozemky jsou majitelé povinni na požádání dáti k disposici za cenu nabývací s připočtením skutečných výloh, a pokud se týče pozemků jsoucích ve vlastnictví soukromém, ať již osob fysických či právnických, s připočtením občanského zisku.

(3) O návrhu a podmínkách zcizení rozhodují:

1. u pozemků jsoucích ve vlastnictví osob soukromých, nadací a fondů okresní výbory;

2. u pozemků státních ministerstvo veř. prací;

3. u pozemků zemských zemský správní výbor a na Slovensku zemský župní Svaz;

4. u pozemků okresních okresní výbor;

5. u pozemků obecních obecní zastupitelstvo.

(4) Bylo-li podáno proti rozhodnutí některé zpředu uvedených instancí odvolání ve lhůtě 14 dnů, rozhodne s konečnou platností nejblíže vyšší instance nejdéle do dvou měsíců ode dne podání odvolání. Rozhodnutí min. veř. prací, týkající se pozemků státních jest konečné".

2. Pozměňovací návrh posl. Biňovce, Johanise, Tayerle a soudr. k §u 1:

Odst. 1 budiž škrtnut.

Odst. 2 budiž upraven takto:

"Státní správa se zmocňuje, aby pozemky způsobilé ke stavbám uvedeným v §u 2, jež nehodlá sama zastaviti nebo použíti k účelům veřejným, prodala za náhradu obecné jejich hodnoty".

3. Pozměňovací návrh posl. Tauba, Katze a soudr.:

V §u 2 buďtež v odst. 1 škrtnuta slova "do 31. března 1929".

4. Pozměňovací návrh posl. Štětky a soudr. k §u 2:

V odst. 1 buďtež slova: "mohou do 31. března 1929 býti vyvlastněny" nahrazena slovy: "vyvlastní se".

Odst. 3 nechť zní:

"Strany, které z těchto důvodů pozbudou bytu, mají přednostní nárok na byt v domech vybudovaných podle tohoto zákona veřejnými korporacemi."

5. Pozměňovací návrh posl. Langra, Pechmanové, Tučného, inž. Záhorského a druhů k §u 3:

Odst. 3 budiž nahrazen zněním:

" (3) Za těchto předpokladů mohou býti vyvlastněny pozemky soukromé."

Odst. 6 budiž škrtnut.

6. Pozměňovací návrh posl. Štětky a soudr. k §u 3:

V odst. 1 buďtež za slovo "vyvlastňovati" vložena slova "v prvé řadě"; slova "nebo výjimečně" buďtež nahrazena slovy "a v druhé řadě"; budiž škrtnuto slovo "snadno" a dále slova "bez větších nákladů".

Za odst. 1 budiž vložen nový odstavec:

"Všechny obce jsou povinny nejdéle do jednoho měsíce ode dne vyhlášení tohoto zákona míti úplné regulační plány. Nebudou-li plány hotovy, může zemský správní výbor uložiti obci pokutu od 5000 Kč do 50.000 Kč."

Odst. 3 budiž škrtnut.

V odst. 4 buďtež škrtnuta slova "ač-li parcelační povolení nestanoví větší plochy."

Odst. 6 budiž škrtnut.

7. Pozměňovací návrh posl. Štětky a soudr.:

V §u 4 budiž v odst. 1 slovo "stavebníkově" nahrazeno slovy: "obce anebo stavebníka"; slova "okresní politický úřad (magistrát) " buďtež nahrazena slovy "okresní úřad" a buďtež škrtnuta slova "když žadatel prokáže" až "výkup se nezdařil".

8. Pozměňovací návrh posl. Biňovce, Johanise, Tayerle a soudr. k §u 4:

V odst. 1 buďtež za slova "provede k žádosti" vložena slova "obce nebo".

K odst. 2 budiž připojena věta:

"Pokud jde o obec starší, prokáže-li usnesení svých orgánů, že je zásadně schváleno vyvlastnění určité trati k zastavení."

9. Pozměňovací návrh posl. Štětky a soudr. k §u 5:

V odst. 2 buďtež škrtnuta slova: "jde-li o pozemky" až "komisariát nebo kapitanát) ".

Odst. 5 a 6 buďtež škrtnuty.

10. Pozměňovací návrh posl. Biňovce, Johanise, Tayerle a soudr. k §u 6:

V odst. 1 buďtež za slova "přiměřená náhrada" připojeno "která nesmí převyšovati šestinásobek obecní ceny pozemku k 1. srpnu 1914, zjištěné průměrem cen pozemků v téže době zcizených".

V odst. 5 nechť druhá věta zní:

"Bylo-li odvolání vlastníka pozemku zamítnuto, nese náklady odvolacího řízení ze svého."

11. Pozměňovací návrh posl. Štětky a soudr. k §u 6:

Odst. 1 nechť zní:

"Majiteli pozemku vyvlastněného k účelu stavebnímu přísluší přiměřená náhrada podle ustanovení §u 1, a je-li vlastníkem majitel uvedený v odst. 1, § 1 budiž připočítán k ceně nabývací a skutečným výlohám občanský zisk".

Odst. 2, 3 a 4 buďtež škrtnuty.

Odst. 5 nechť zní:

"Náklady vyvlastňovacího řízení nese vyvlastňovatel. Bylo-li odvolání vlastníka pozemku zamítnuto, je tento povinen nésti náklady odvolacího řízení."

12. Pozměňovací návrh posl. Štětky a soudr. k §u 8:

V odst. 1 jest škrtnouti slova: "v přiměřené lhůtě" až "vyvlastňovacím".

Odst. 2 budiž škrtnut.

V odst. 3 jest škrtnouti slova: "a zároveň poznamenati" až "podle odstavce 2".

13. Pozměňovací návrh posl. Štětky a soudr.:

Odst. 2 §u 9 budiž škrtnut.

14. Pozměňovací návrh posl. Štětky a soudr.:

§ 10 budiž škrtnut.

15. Doplňovací návrh posl. Langra, Pechmanové, Tučného, inž. Záhorského a druhů:

Za §em 10 buďtež jako §§ 11 a 12 zařazeny z vládního návrhu tisk 460 přejaté §§ 67 a 68.

16. Doplňovací návrh posl. Štětky a soudr.:

Za § 11 budiž vsunut nový § 12:

"Obce, okresy a stát mohou podle tohoto zákona za účelem opatřování stavebních hmot vyvlastniti cihelny, ložiska cihlářské hlíny, pískovny, kamenné lomy, vápenice, vápenné lomy a cementárny. Pro vyvlastnění stavebních hmot, jich ložisk a podniků, vyrábějících stavební hmoty, platí tatáž ustanovení zákona jako pro vyvlastnění stavenišť."

17. Pozměňovací návrh posl. Štětky a soudr.:

§ 12 nechť zní:

"O stavební povinnosti.

§ 12.

Obcím, okresům, nadacím, fondům a státu ukládá se tímto zákonem stavební povinnost."

18. Pozměňovací návrh posl. Tauba, Katze a soudr.:

V §u 12 buďtež slova "a to v Praze" až do konce tohoto paragrafu nahrazena slovy "v obvodu každé obchodní a živnostenské komory."

19. Pozměňovací návrh posl. Biňovce, Johanise, Tayerle a soudr.:

V §u 13 budiž v odst. 2 slovo "Zájmové" nahrazeno slovem "Odborové".

20. Doplňovací návrh posl. Tauba, Katze a soudr.:

K §u 14, odst. 1 budiž připojeno ustanovení: "Přísedící buďtež jmenováni podle velikosti organisací."

21. Pozměňovací návrh posl. Tauba, Katze a soudr. k §u 17:

Odst. 1 nechť zní:

"Rozhodčí soud mzdový jedná a rozhoduje v senátech, v nichž zasedá vedle předsedy po třech přísedících ze skupiny zaměstnanců a zaměstnavatelů, a to z organisací zúčastněných na sporu."

Za odst. 1 budiž vloženo ustanovení:

"Při tom však musí býti zachována parita mezi přísedícími ze skupiny zaměstnanců a zaměstnavatelů."

22. Pozměňovací návrh posl. Biňovce, Johanise, Tayerle a soudr.:

§ 20 nechť zní:

"Usnesením rozhodčího soudu mzdového může býti stranám uloženo, aby se k soudu dostavily, a to i v případě v §u 13, odst. 3. Neučiní-li tak, může soud straně, jež se nedostaví, uložiti pokutu až 5000 Kč."

23. Doplňovací návrh posl. Tauba, Katze a soudr.:

Jako nový § 22 a) budiž vloženo ustanovení:

"Trest vyměřuje se podle majetkových poměrů."

24. Pozměňovací návrh posl. Biňovce, Johanise, Tayerle a soudr.:

V § 24 buďtež slova "nahrazuje nebo" škrtnuta.

25. Doplňovací návrh posl. Tauba, Katze a soudr.:

V §u 27 budiž za slova "státní pokladně" vloženo "na stavbu bytů".

26. Pozměňovací návrh posl. Horpynky a druhů:

Hlava druhá. O rozhodčích soudech mzdových (§§ 12 až 27) budiž škrtnuta.

27. Pozměňovací návrh posl. Štětky a soudr.:

§§ 13 až 27 buďtež škrtnuty.

28. Doplňovací návrh posl. Simma, inž. Junga a druhů:

§ 28 budiž doplněn:

"Výtěžku státní losové půjčky budiž co nejdříve použito ke stavbě bytů pro státní úředníky ve městech, v nichž jest jich naléhavě třeba podle výkazu bytové statistiky."

29. Doplňovací návrh posl. Tauba, Katze a soudr.:

K §u 29 budiž připojen nový odst. 2:

"Tuto podporu lze poskytovati také stavebním družstvům, jejichž členové nejsou výhradně státními zaměstnanci, na stavby, jejichž byty budou zcela poskytnuty státním zaměstnancům."

30. Pozměňovací návrh posl. Simma, inž. Junga a druhů:

V §u 30 nechť odst. 2 zní:

"Pokud jde o poskytnutí podpory podle ustanovení této hlavy, budiž k uchazečům o půjčku přihlíženo až do vyčerpání ustanovené částky v pořadí, v němž byly žádosti podány."

31. Doplňovací návrh posl. Tauba, Katze a soudr. k §u 30:

Odst. 2 budiž škrtnut.

K odst. 3 budiž připojeno ustanovení: "ve lhůtě 8 týdnů ode dne, kdy byla žádost podána u I. stolice."

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP