147. Pozměňovací návrh posl. Simma,
inž. Junga a druhů:
§ 10 budiž škrtnut.
148. Pozměňovací návrh posl. Můni
a soudr.:
§ 10 budiž škrtnut.
149. Pozměňovací návrh posl. Simma,
inž. Junga a druhů:
V §u 12 budiž škrtnut odst. 1.
Na konci odst. 6 budiž místo §u 9 uveden §
8.
150. Pozměňovací návrh posl. Můni
a soudr.:
§ 12 budiž škrtnut.
151. Eventuální pozměňovací
návrh posl. Můni a soudr.:
Bude-li zamítnut náš návrh na škrtnutí
§u 12, navrhujeme k §u 12:
Odst. 2 budiž škrtnut.
K odst. 4 budiž na konci připojen dodatek: "v
kterémžto případě nelze jich
na nájemníka přesunovati".
152. Doplňovací návrh posl. Můni
a soudr.:
Za § 12 vládního návrhu budiž vložen
nový § 13:
"(1) Obce jsou povinny založiti
a vésti seznam základního nájemného
pro všechny byty v obci, na něž se tento zákon
vztahuje.
(2) Do těchto seznamů budiž
zapisováno také zvýšení, jež
nastalo v důsledku:
a) všeobecně přípustného zvýšení
nájemného,
b) zvýšení podle §u 12, odst. 2.
(3) Tyto seznamy sestaví a dále
vedou obvodové komise, skládající
se ze dvou zástupců vyslaných organisací
nájemníků a ze dvou členů vyvolených
obecním zastupitelstvem ze členů obecního
zastupitelstva. Komise volí ze svého středu
předsedu. Obecní zastupitelstvo rozvrhne obec na
příslušný počet obvodů,
z nichž každý spravuje zvláštní
komise.
(4) Komise jsou povinny pozvati, jednajíce
o sestavení, doplnění neb opravách
seznamů důvěrníka nájemníků
domu, o který jde. Důvěrník se účastní
jednání komise s hlasem rozhodujícím.
(5) Seznamy tyto buďtež sestaveny
do tří měsíců po vyhlášení
tohoto zákona; mají název "Výkaz
nájemného", jsou veřejnými listinami
a každému občanu jest volno do nich nahlížeti
a dáti si z nich vyhotoviti od obce úřední
výpis.
(6) Pronajimatel bytu jest povinen prokázati
podnájemníkovi při pronájmu bytu výpisem,
vydaným obcí (odst. 5), jaké základní
nájemné jest pro příslušný
byt ustanoveno a jaké zvýšení přípustno.
Nesplnění tohoto příkazu jest trestné.
(7) Bližší předpisy
budou vydány nařízením v dohodě
s organisacemi nájemníků."
153. Pozměňovací návrh posl. Můni
a soudr.:
§ 13 znějž:
"(1) Pronajímá-li se byt
se zařízením, budiž o používání
zařízení uzavřena zvláštní
smlouva.
(2) Za užívání zařízení
bytu daného v nájem a jiná smluvená
plnění smí býti smluvena pouze přiměřená
úplata.
(3) Za přiměřenou úplatu
za používání zařízení
považuje se amortisační kvota, kterou by se
za dobu, po kterou zařízení bude pravděpodobně
při obvyklém způsobu užívání
upotřebitelným, umořil kapitál, jejž
představuje pronajaté zařízení
v den, kterým nájem počíná.
Bližší předpisy o vypočítání
této kvoty budou vydány nařízením
v dohodě s organisacemi nájemníků.
(4) Nebyla-li zvláštní
úmluva o používání zařízení
učiněna, má každá strana právo
žádati na straně druhé, aby se tak stalo
dodatečně. Nedocílí-li se dohody,
rozhodne o výši nájemného za používání
zařízení okresní soud podle zásad
uvedených v §§ 21-25.
(5) Smlouva o pronájmu zařízení
končí pouze zároveň se zrušením
pronájmu bytu, nebyla-li dříve zrušena
dohodou stran."
154. Pozměňovací návrh posl. Langra,
Pechmanové, inž. Záhorského a druhů:
V §u 14 budiž čís. 3, které zní:
"na nájemní smlouvy učiněné
po 31. březnu 1928 aspoň na 4 léta"
škrtnuto.
155. Pozměňovací návrh posl. Tauba,
Katze a soudr.:
V §u 14 budiž čís. 3 škrtnuto.
156. Pozměňovací návrh posl. Horpynky
a druhů:
V §u 14 budiž čís. 1 změněno
takto: "1. na nájemní smlouvy, učiněné
v době od 1. května 1922 do 31. ledna 1925 na určitý
čas a nejméně na tři léta o
bytech, skládajících se mimo kuchyně
a pokojíku pro služebné ze čtyř
nebo více obytných místností, nebo
o místnostech užívaných k výdělečné
činnosti, které nejsou částí
bytu,
157. Pozměňovací návrh posl. Můni
a soudr.: § 14 budiž škrtnut.
158. Pozměňovací návrh posl. Můni
a soudr.:
V §u 15 budiž v odst. 1 vypuštěna druhá
část věty od slov "ač není-li"
až do konce.
159. Pozměňovací návrh posl. Simma,
inž. Junga a druhů:
§ 15 budiž škrtnut.
160. Doplňovací návrh posl. Můni
a soudr. k §u 16:
Za odst. 1 vložen nový odst. 2:
"Při stanovení této poměrné
částky nájemného budiž hleděno
nikoliv pouze ku ploše části bytu dané
do podnájmu, nýbrž i k její poloze a
k účelu, pro který jest nebo byla původně
určena."
Za odst. 3 budiž vloženo ustanovení:
"Za posluhu, praní prádla a jiné u příležitosti
podnájmu smluvené plnění lze požadovati
toliko obvyklou úplatu dle místních sazeb."
161. Pozměňovací návrh posl. Tauba,
Katze a soudr.:
§ 20 budiž obnoven ve znění zákona
číslo 48/1925 Sb. z. a n.
162. Doplňovací návrh posl. Můni
a soudr.:
Do § 20 budiž jako odst. 1 zařazeno ustanovení:
"(1) Zvýšení nájemného
nebo podnájemného s vedlejšími poplatky
nebo jiné úplaty a plnění a dohody
o nich proti ustanovením tohoto zákona jsou neplatné
a trestné."
Při tom buďtež odst. 1 a 2 osnovy výborové
označeny jako odst. 2 a 3 a v dosavadním odst. 2
budiž výraz "6 měsíců"
nahrazen výrazem "jednoho roku".
163. Eventuální návrh posl. Můni
a soudr.:
Bude-li zamítnut náš návrh na změnu
§u 20, navrhujeme, aby v §u 20 byla v odst. 2 lhůta
6 měsíců změněna ve lhůtu
jednoho roku.
164. Eventuální pozměňovací
návrh posl. Biňovce, Johanise, Tayerle a
soudr.:
V §u 20 nechť odst. 1 zní:
"(1) Dohoda o nájemném
neb úplatě za užívání
zařízení bytu a jiná smluvní
plnění neb o podnájemném může
býti platně učiněna jen potud, pokud
smluvené nájemné nebo jiná úplata
neodporují ustanovením tohoto zákona, nebo
pokud nebudou jinak upraveny rozhodnutím soudu podle §u
22."
Odst. 1 a 2 buďtež přečíslovány
na 2 a 3.
Začátek dosavadního odstavce 2 budiž
upraven takto:
"(2) Co bylo plněno proti ustanovení
odstavce prvního a druhého, může"
atd.
165. Pozměňovací návrh posl. Můni
a soudr.:
V §u 21 nechť odst. 1 zní:
"(1) O tom, je-li přípustno
zvýšení nájemného nebo podnájemného,
je-li úplata za užívání zařízení
bytu a jiná smluvená plnění podle
tohoto zákona, rozhoduje soud k písemnému
nebo protokolárnímu návrhu pronajímatelovu,
v němž budiž uvedeno dosavadní nájemné
a odůvodněno podrobným výpočtem
požadované zvýšení, nebo k návrhu
nájemníka (podnájemníka)."
Zároveň budiž odst. 2 škrtnut.
166. Pozměňovací návrh posl. Můni
a soudr.:
V §u 22 nechť odst. 2 zní:
"(2) Soud vyslechna strany a vyšetře
věc, rozhodne, jaké nájemné nebo podnájemné
jest podle tohoto zákona přípustno, ustanoví
jaké zvýšení základního
nájemného podle § 9 a jaká jiná
zvýšení podle § 12 povoluje, anebo ustanoví
obnos podnájemného nebo náhradu za používání
zařízení nebo úplatu za jiná
plnění, rozhodne dále, od které doby
a na kterou dobu jest stanovené nájemné (podnájemné)
neb stanovenou úplatu platiti, zda byly nájemné
(podnájemné) nebo úplata přeplaceny
a jaký obnos má býti nájemníkovi
nebo podnájemníkovi vrácen. Při tom
se řídí ustanoveními tohoto zákona
po případě zákonnými ustanoveními,
platnými v době, kdy úmluva byla učiněna."
167. První eventuální návrh posl.
Můni a soudr.:
Bude-li zamítnut náš návrh na změnu
odst. 2 §u 22, navrhujeme, aby tento odstavec zněl:
"Soud je pak oprávněn, vyslechna strany, podle
výsledku šetření nájemné
nebo podnájemné nebo úplatu za užívání
zařízení bytu a jiná smluvená
plnění upraviti s účinkem od nejbližšího
nájemného období přiměřeně
v mezích tohoto zákona a zákonných
ustanovení platných v době, kdy úmluva
byla učiněna."
168. Druhý eventuální návrh posl.
Můni a soudr.:
Bude-li zamítnut náš první eventuální
návrh na změnu § 22, odst. 2, navrhujeme, aby
v §u 22, odst. 2 byla poslední věta škrtnuta.
169. Eventuální pozměňovací
návrh posl. Biňovce, Johanise, Tayerle a
soudr.:
V §u 22 budiž v odst. 2 poslední věta
škrtnuta.
170. Pozměňovací návrh posl. Langra,
Pechmanové, inž. Záhorského a druhů:
V §u 22 budiž v odst. 2 poslední věta
"Přeplatku za dobu minulou nelze zpět žádati."
nahrazena větou: "Přeplatek za dobu minulou
jest vrátiti nájemníkovi."
171. Pozměňovací návrh posl. Tauba,
Katze a soudr.:
Poslední věta odst. 2 §u 22 znějž:
"Přeplatek za dobu minulou lze žádati
zpět."
172. Pozměňovací návrh posl. Simma,
inž. Junga a druhů:
V §u 22 budiž v odst. 3 místo §u 9 uveden
§ 8.
173. Pozměňovací návrh posl. Můni
a soudr.:
V §u 23 nechť odst. 4 zní:
"(4) O útratách platí
zásady řízení nesporného, vyjma
případ, kdy rozhodnutí soudní vedlo
k snížení dosud placeného nebo požadovaného
nájemného (podnájemného), nebo ku
snížení úplaty za užívání
zařízení bytu nebo za jiná smluvená
plnění, v kterýchžto případech
hradí útraty řízení i právního
zastoupení pronajímatel."
174. Pozměňovací návrh posl. Tauba,
Katze a soudr.:
V §u 23 nechť odst. 4 zní:
"O útratách platí zásady sporného
řízení."
175. Pozměňovací návrh posl. Můni
a soudr.:
V §u 24 nechť poslední věta zní:
"O dalších opravných prostředcích
platí ustanovení řízení nesporného,
při čemž v případech, kdy rozhodnutí
soudní vedlo k snížení dosud placeného
nebo požadovaného nájemného (podnájemného),
nebo ke snížení úplaty za užívání
zařízení bytů nebo za jiná
smluvená plnění, hradí útraty
řízení i právního zastoupení
pronajimatel."
176. Pozměňovací návrh posl. Simma,
inž. Junga a druhů: V §u 25 budiž místo
§§ 9 a 12 uveden § 8.
177. Eventuální pozměňovací
návrh posl. Biňovce, Johanise, Tayerle a
soudr.:
§ 26 mějž znění:
"(1) Obce jsou povinny zříditi
bezplatnou kancelář pro prostředkování
bytů. Každý majitel domu jest povinen hlásiti
této kanceláři uprázdněné
místnosti ve svém domě.
(2) Soukromé bytové kanceláře
se zrušují.
(3) K dohledu nad obecní prostředkovatelnou
bytů zřídí obecní zastupitelstvo
zvláštní výbor složený rovnoprávně
ze zástupců majitelů domů a nájemníků.
Výboru předsedá předseda jmenovaný
zastupitelstvem z řad obecních úředníků.
Vedle předsedy volí si výbor dva náměstky
z řad majitelů domů a nájemníků."
178. Pozměňovací návrh posl. dr Viškovského,
dr Dolanského, dr Budaye, Fischera, dr Lukavského,
Mlčocha, Krumpeho, Tichýho a druhů:
Navrhujeme, aby § 27, který byl do návrhu zákona
vsunut teprve na základě usnesení soc.-politického
výboru a týká se vedení seznamu uprázdněných
bytů a zprostředkování jejich pronájmu
obcemi, byl z návrhu vypuštěn, a to proto,
že obce jsou již podle zákona o mimořádných
opatřeních bytové péče ze dne
17. prosince 1927, č. 183 Sb. z. a n., oprávněny
podobné seznamy vésti a že pro obligatorní
vedení takových seznamů a pro obligatorní
zprostředkování bytů, spojené
pro obce nezbytně s výlohami bez patrného
prospěchu není vážného důvodu.
V důsledku toho navrhujeme, aby § 26 ve znění
usneseném sociálním politickým výborem
byl, jak tomu bylo ve vládním návrhu, rozdělen
ve dva samostatné paragrafy tak, že by první
odstavec §u 26 podržel poznačení §
26 a druhý odstavec tohoto paragrafu byl označen
jako § 27, a pak aby nadpis "Oznámení
o bytech" zněl jako ve vládním návrhu
"Veřejné oznámení o bytech".
179. Eventuální pozměňovací
návrh posl. Biňovce, Johanise, Tayerle a
soudr.:
V §u 28 buďtež místo závěrečných
slov "do státní pokladny" dána
slova "ve prospěch bytového fondu nebo obecní
prostředkovatelny bytů, v jejímž místě
byla pokuta uložena".
180. Doplňovací návrh posl. Můni
a soudr.:
Za § 30 budiž vsunut nový paragraf:
"Zákon tento se vztahuje i na byty domovníků,
a to i tehdy, byl-li jejich služební poměr
rozvázán výpovědí vlastníka
domu."
181. Eventuální pozměňovací
návrh posl. Biňovce, Johanise, Tayerle a
soudr. k §u 31, odst. 1:
V čís. 3, v první větě buďtež
škrtnuta slova "stavebního sdružení,
které bylo ministerstvem sociální péče
uznáno za obecně prospěšné."
Za slova: "nebo stavebního sdružení"
vsunuta buďtež slova "spořitelen a všeužitečných
společností podle zákona ze dne 22. července
1919, č. 438 Sb. z. a n., u které" atd.
V čís. 4 budiž vypuštěna tato část
textu: "dále na byty a místnosti, které
se po vyhlášení tohoto zákona pronajímají
novému nájemníkovi nebo podnájemníkovi,
v obou případech."
182. Pozměňovací návrh posl. Můni
a soudr.:
V §u 31, odst. 1 buďtež ustanovení pod č.
2, 3, 4, 6 škrtnuta a budiž k §u 31 připojen
nový odst. 2:
"Nájemníci, bydlící v domech
na něž se nevztahuje ustanovení č. 1,
kterým byla za léta 1925 a 1926 pravoplatně
předepsána daň z příjmu (důchodková)
z ročního příjmu nejméně
100.000 Kč, jsou povinni se z těchto bytů
do 1. července 1928 vystěhovati. Takto uvolněné
byty jsou pod kontrolou obcí, jež jsou povinny v nich
ubytovati osoby, jichž roční příjem
nepřesahuje 12.000 Kč a které žádného
řádného bytu nemají. Bližší
předpisy upraví nařízení, jež
jest vydati v dohodě s organisacemi nájemníků
do 15. dubna 1928."
183. Pozměňovací návrh posl. Tauba,
Katze a soudr.:
V §u 31, odst. 1 buďtež škrtnuta čís.
2 až 5.
184. Doplňovací návrh posl. Simma,
inž. Junga a druhů k §u 31, odst. 1:
Čís. 3 budiž doplněno:
"Ustanovení tohoto zákona nevztahují
se rovněž na domy, které jsou v držení
organisace pro péči o mládež."
Čís. 4 budiž škrtnuto.
185. Pozměňovací návrh posl. Langra,
Pechmanové, Tučného, inž. Záhorského
a druhů:
V §u 31, odst. 1 buďtež v čís. 4
škrtnuta slova počínající na
čtvrté řádce:
"dále na byty a místnosti, které se
po vyhlášení tohoto zákona pronajímají
novému nájemníkovi nebo podnájemníkovi,
v obou případech".
186. Eventuální pozměňovací
návrh posl. Tauba, Katze a soudr.:
Nebude-li přijat náš návrh na škrtnutí
čís. 2 až 5 v odst. 1 §u 31, navrhujeme,
aby v čís. 4 byla škrtnuta slova od "dále
na byty a místnosti" až "v obou případech".
187. Pozměňovací návrh posl. dr Viškovského,
dr Dolanského, dr Budaye, Fischera, dr Lukavského,
Mlčocha, Krumpeho, Tichýho a druhů:
Ustanovení § 31, odst. 1, č. 6 ve znění
usneseném soc.-politickým výborem obsahuje
proti vládnímu návrhu zákona jednak
tu změnu, že účinnost tohoto ustanovení
počne teprve 1. říjnem 1928, a dále
tu změnu, že ustanovení to se netýká
živnostenských provozoven.
Navrhujeme, aby toto ustanovení se netýkalo nejen
živnostenských provozoven ve smyslu živnostenského
řádu, nýbrž jakýchkoli místností,
tedy i bytů, jichž bylo do účinnosti
zákona používáno k výkonu jakéhokoli
povolání, a to z toho důvodu, že jako
živnostníci potřebují i lékaři
a jiná svobodná povolání ochrany před
výpovědí nájemní smlouvy do
té doby, dokud všechny druhy místností
podobných nebudou generelně z ochrany nájemníků
vyňaty.