Pátek 16. března 1928

147. Pozměňovací návrh posl. Simma, inž. Junga a druhů:

§ 10 budiž škrtnut.

148. Pozměňovací návrh posl. Můni a soudr.:

§ 10 budiž škrtnut.

149. Pozměňovací návrh posl. Simma, inž. Junga a druhů:

V §u 12 budiž škrtnut odst. 1.

Na konci odst. 6 budiž místo §u 9 uveden § 8.

150. Pozměňovací návrh posl. Můni a soudr.:

§ 12 budiž škrtnut.

151. Eventuální pozměňovací návrh posl. Můni a soudr.:

Bude-li zamítnut náš návrh na škrtnutí §u 12, navrhujeme k §u 12:

Odst. 2 budiž škrtnut.

K odst. 4 budiž na konci připojen dodatek: "v kterémžto případě nelze jich na nájemníka přesunovati".

152. Doplňovací návrh posl. Můni a soudr.:

Za § 12 vládního návrhu budiž vložen nový § 13:

"(1) Obce jsou povinny založiti a vésti seznam základního nájemného pro všechny byty v obci, na něž se tento zákon vztahuje.

(2) Do těchto seznamů budiž zapisováno také zvýšení, jež nastalo v důsledku:

a) všeobecně přípustného zvýšení nájemného,

b) zvýšení podle §u 12, odst. 2.

(3) Tyto seznamy sestaví a dále vedou obvodové komise, skládající se ze dvou zástupců vyslaných organisací nájemníků a ze dvou členů vyvolených obecním zastupitelstvem ze členů obecního zastupitelstva. Komise volí ze svého středu předsedu. Obecní zastupitelstvo rozvrhne obec na příslušný počet obvodů, z nichž každý spravuje zvláštní komise.

(4) Komise jsou povinny pozvati, jednajíce o sestavení, doplnění neb opravách seznamů důvěrníka nájemníků domu, o který jde. Důvěrník se účastní jednání komise s hlasem rozhodujícím.

(5) Seznamy tyto buďtež sestaveny do tří měsíců po vyhlášení tohoto zákona; mají název "Výkaz nájemného", jsou veřejnými listinami a každému občanu jest volno do nich nahlížeti a dáti si z nich vyhotoviti od obce úřední výpis.

(6) Pronajimatel bytu jest povinen prokázati podnájemníkovi při pronájmu bytu výpisem, vydaným obcí (odst. 5), jaké základní nájemné jest pro příslušný byt ustanoveno a jaké zvýšení přípustno. Nesplnění tohoto příkazu jest trestné.

(7) Bližší předpisy budou vydány nařízením v dohodě s organisacemi nájemníků."

153. Pozměňovací návrh posl. Můni a soudr.:

§ 13 znějž:

"(1) Pronajímá-li se byt se zařízením, budiž o používání zařízení uzavřena zvláštní smlouva.

(2) Za užívání zařízení bytu daného v nájem a jiná smluvená plnění smí býti smluvena pouze přiměřená úplata.

(3) Za přiměřenou úplatu za používání zařízení považuje se amortisační kvota, kterou by se za dobu, po kterou zařízení bude pravděpodobně při obvyklém způsobu užívání upotřebitelným, umořil kapitál, jejž představuje pronajaté zařízení v den, kterým nájem počíná. Bližší předpisy o vypočítání této kvoty budou vydány nařízením v dohodě s organisacemi nájemníků.

(4) Nebyla-li zvláštní úmluva o používání zařízení učiněna, má každá strana právo žádati na straně druhé, aby se tak stalo dodatečně. Nedocílí-li se dohody, rozhodne o výši nájemného za používání zařízení okresní soud podle zásad uvedených v §§ 21-25.

(5) Smlouva o pronájmu zařízení končí pouze zároveň se zrušením pronájmu bytu, nebyla-li dříve zrušena dohodou stran."

154. Pozměňovací návrh posl. Langra, Pechmanové, inž. Záhorského a druhů:

V §u 14 budiž čís. 3, které zní: "na nájemní smlouvy učiněné po 31. březnu 1928 aspoň na 4 léta" škrtnuto.

155. Pozměňovací návrh posl. Tauba, Katze a soudr.:

V §u 14 budiž čís. 3 škrtnuto.

156. Pozměňovací návrh posl. Horpynky a druhů:

V §u 14 budiž čís. 1 změněno takto: "1. na nájemní smlouvy, učiněné v době od 1. května 1922 do 31. ledna 1925 na určitý čas a nejméně na tři léta o bytech, skládajících se mimo kuchyně a pokojíku pro služebné ze čtyř nebo více obytných místností, nebo o místnostech užívaných k výdělečné činnosti, které nejsou částí bytu,

157. Pozměňovací návrh posl. Můni a soudr.: § 14 budiž škrtnut.

158. Pozměňovací návrh posl. Můni a soudr.:

V §u 15 budiž v odst. 1 vypuštěna druhá část věty od slov "ač není-li" až do konce.

159. Pozměňovací návrh posl. Simma, inž. Junga a druhů:

§ 15 budiž škrtnut.

160. Doplňovací návrh posl. Můni a soudr. k §u 16:

Za odst. 1 vložen nový odst. 2:

"Při stanovení této poměrné částky nájemného budiž hleděno nikoliv pouze ku ploše části bytu dané do podnájmu, nýbrž i k její poloze a k účelu, pro který jest nebo byla původně určena."

Za odst. 3 budiž vloženo ustanovení:

"Za posluhu, praní prádla a jiné u příležitosti podnájmu smluvené plnění lze požadovati toliko obvyklou úplatu dle místních sazeb."

161. Pozměňovací návrh posl. Tauba, Katze a soudr.:

§ 20 budiž obnoven ve znění zákona číslo 48/1925 Sb. z. a n.

162. Doplňovací návrh posl. Můni a soudr.:

Do § 20 budiž jako odst. 1 zařazeno ustanovení:

"(1) Zvýšení nájemného nebo podnájemného s vedlejšími poplatky nebo jiné úplaty a plnění a dohody o nich proti ustanovením tohoto zákona jsou neplatné a trestné."

Při tom buďtež odst. 1 a 2 osnovy výborové označeny jako odst. 2 a 3 a v dosavadním odst. 2 budiž výraz "6 měsíců" nahrazen výrazem "jednoho roku".

163. Eventuální návrh posl. Můni a soudr.:

Bude-li zamítnut náš návrh na změnu §u 20, navrhujeme, aby v §u 20 byla v odst. 2 lhůta 6 měsíců změněna ve lhůtu jednoho roku.

164. Eventuální pozměňovací návrh posl. Biňovce, Johanise, Tayerle a soudr.:

V §u 20 nechť odst. 1 zní:

"(1) Dohoda o nájemném neb úplatě za užívání zařízení bytu a jiná smluvní plnění neb o podnájemném může býti platně učiněna jen potud, pokud smluvené nájemné nebo jiná úplata neodporují ustanovením tohoto zákona, nebo pokud nebudou jinak upraveny rozhodnutím soudu podle §u 22."

Odst. 1 a 2 buďtež přečíslovány na 2 a 3.

Začátek dosavadního odstavce 2 budiž upraven takto:

"(2) Co bylo plněno proti ustanovení odstavce prvního a druhého, může" atd.

165. Pozměňovací návrh posl. Můni a soudr.:

V §u 21 nechť odst. 1 zní:

"(1) O tom, je-li přípustno zvýšení nájemného nebo podnájemného, je-li úplata za užívání zařízení bytu a jiná smluvená plnění podle tohoto zákona, rozhoduje soud k písemnému nebo protokolárnímu návrhu pronajímatelovu, v němž budiž uvedeno dosavadní nájemné a odůvodněno podrobným výpočtem požadované zvýšení, nebo k návrhu nájemníka (podnájemníka)."

Zároveň budiž odst. 2 škrtnut.

166. Pozměňovací návrh posl. Můni a soudr.:

V §u 22 nechť odst. 2 zní:

"(2) Soud vyslechna strany a vyšetře věc, rozhodne, jaké nájemné nebo podnájemné jest podle tohoto zákona přípustno, ustanoví jaké zvýšení základního nájemného podle § 9 a jaká jiná zvýšení podle § 12 povoluje, anebo ustanoví obnos podnájemného nebo náhradu za používání zařízení nebo úplatu za jiná plnění, rozhodne dále, od které doby a na kterou dobu jest stanovené nájemné (podnájemné) neb stanovenou úplatu platiti, zda byly nájemné (podnájemné) nebo úplata přeplaceny a jaký obnos má býti nájemníkovi nebo podnájemníkovi vrácen. Při tom se řídí ustanoveními tohoto zákona po případě zákonnými ustanoveními, platnými v době, kdy úmluva byla učiněna."

167. První eventuální návrh posl. Můni a soudr.:

Bude-li zamítnut náš návrh na změnu odst. 2 §u 22, navrhujeme, aby tento odstavec zněl:

"Soud je pak oprávněn, vyslechna strany, podle výsledku šetření nájemné nebo podnájemné nebo úplatu za užívání zařízení bytu a jiná smluvená plnění upraviti s účinkem od nejbližšího nájemného období přiměřeně v mezích tohoto zákona a zákonných ustanovení platných v době, kdy úmluva byla učiněna."

168. Druhý eventuální návrh posl. Můni a soudr.:

Bude-li zamítnut náš první eventuální návrh na změnu § 22, odst. 2, navrhujeme, aby v §u 22, odst. 2 byla poslední věta škrtnuta.

169. Eventuální pozměňovací návrh posl. Biňovce, Johanise, Tayerle a soudr.:

V §u 22 budiž v odst. 2 poslední věta škrtnuta.

170. Pozměňovací návrh posl. Langra, Pechmanové, inž. Záhorského a druhů:

V §u 22 budiž v odst. 2 poslední věta "Přeplatku za dobu minulou nelze zpět žádati." nahrazena větou: "Přeplatek za dobu minulou jest vrátiti nájemníkovi."

171. Pozměňovací návrh posl. Tauba, Katze a soudr.:

Poslední věta odst. 2 §u 22 znějž:

"Přeplatek za dobu minulou lze žádati zpět."

172. Pozměňovací návrh posl. Simma, inž. Junga a druhů:

V §u 22 budiž v odst. 3 místo §u 9 uveden § 8.

173. Pozměňovací návrh posl. Můni a soudr.:

V §u 23 nechť odst. 4 zní:

"(4) O útratách platí zásady řízení nesporného, vyjma případ, kdy rozhodnutí soudní vedlo k snížení dosud placeného nebo požadovaného nájemného (podnájemného), nebo ku snížení úplaty za užívání zařízení bytu nebo za jiná smluvená plnění, v kterýchžto případech hradí útraty řízení i právního zastoupení pronajímatel."

174. Pozměňovací návrh posl. Tauba, Katze a soudr.:

V §u 23 nechť odst. 4 zní:

"O útratách platí zásady sporného řízení."

175. Pozměňovací návrh posl. Můni a soudr.:

V §u 24 nechť poslední věta zní:

"O dalších opravných prostředcích platí ustanovení řízení nesporného, při čemž v případech, kdy rozhodnutí soudní vedlo k snížení dosud placeného nebo požadovaného nájemného (podnájemného), nebo ke snížení úplaty za užívání zařízení bytů nebo za jiná smluvená plnění, hradí útraty řízení i právního zastoupení pronajimatel."

176. Pozměňovací návrh posl. Simma, inž. Junga a druhů: V §u 25 budiž místo §§ 9 a 12 uveden § 8.

177. Eventuální pozměňovací návrh posl. Biňovce, Johanise, Tayerle a soudr.:

§ 26 mějž znění:

"(1) Obce jsou povinny zříditi bezplatnou kancelář pro prostředkování bytů. Každý majitel domu jest povinen hlásiti této kanceláři uprázdněné místnosti ve svém domě.

(2) Soukromé bytové kanceláře se zrušují.

(3) K dohledu nad obecní prostředkovatelnou bytů zřídí obecní zastupitelstvo zvláštní výbor složený rovnoprávně ze zástupců majitelů domů a nájemníků. Výboru předsedá předseda jmenovaný zastupitelstvem z řad obecních úředníků. Vedle předsedy volí si výbor dva náměstky z řad majitelů domů a nájemníků."

178. Pozměňovací návrh posl. dr Viškovského, dr Dolanského, dr Budaye, Fischera, dr Lukavského, Mlčocha, Krumpeho, Tichýho a druhů:

Navrhujeme, aby § 27, který byl do návrhu zákona vsunut teprve na základě usnesení soc.-politického výboru a týká se vedení seznamu uprázdněných bytů a zprostředkování jejich pronájmu obcemi, byl z návrhu vypuštěn, a to proto, že obce jsou již podle zákona o mimořádných opatřeních bytové péče ze dne 17. prosince 1927, č. 183 Sb. z. a n., oprávněny podobné seznamy vésti a že pro obligatorní vedení takových seznamů a pro obligatorní zprostředkování bytů, spojené pro obce nezbytně s výlohami bez patrného prospěchu není vážného důvodu.

V důsledku toho navrhujeme, aby § 26 ve znění usneseném sociálním politickým výborem byl, jak tomu bylo ve vládním návrhu, rozdělen ve dva samostatné paragrafy tak, že by první odstavec §u 26 podržel poznačení § 26 a druhý odstavec tohoto paragrafu byl označen jako § 27, a pak aby nadpis "Oznámení o bytech" zněl jako ve vládním návrhu "Veřejné oznámení o bytech".

179. Eventuální pozměňovací návrh posl. Biňovce, Johanise, Tayerle a soudr.:

V §u 28 buďtež místo závěrečných slov "do státní pokladny" dána slova "ve prospěch bytového fondu nebo obecní prostředkovatelny bytů, v jejímž místě byla pokuta uložena".

180. Doplňovací návrh posl. Můni a soudr.:

Za § 30 budiž vsunut nový paragraf:

"Zákon tento se vztahuje i na byty domovníků, a to i tehdy, byl-li jejich služební poměr rozvázán výpovědí vlastníka domu."

181. Eventuální pozměňovací návrh posl. Biňovce, Johanise, Tayerle a soudr. k §u 31, odst. 1:

V čís. 3, v první větě buďtež škrtnuta slova "stavebního sdružení, které bylo ministerstvem sociální péče uznáno za obecně prospěšné."

Za slova: "nebo stavebního sdružení" vsunuta buďtež slova "spořitelen a všeužitečných společností podle zákona ze dne 22. července 1919, č. 438 Sb. z. a n., u které" atd.

V čís. 4 budiž vypuštěna tato část textu: "dále na byty a místnosti, které se po vyhlášení tohoto zákona pronajímají novému nájemníkovi nebo podnájemníkovi, v obou případech."

182. Pozměňovací návrh posl. Můni a soudr.:

V §u 31, odst. 1 buďtež ustanovení pod č. 2, 3, 4, 6 škrtnuta a budiž k §u 31 připojen nový odst. 2:

"Nájemníci, bydlící v domech na něž se nevztahuje ustanovení č. 1, kterým byla za léta 1925 a 1926 pravoplatně předepsána daň z příjmu (důchodková) z ročního příjmu nejméně 100.000 Kč, jsou povinni se z těchto bytů do 1. července 1928 vystěhovati. Takto uvolněné byty jsou pod kontrolou obcí, jež jsou povinny v nich ubytovati osoby, jichž roční příjem nepřesahuje 12.000 Kč a které žádného řádného bytu nemají. Bližší předpisy upraví nařízení, jež jest vydati v dohodě s organisacemi nájemníků do 15. dubna 1928."

183. Pozměňovací návrh posl. Tauba, Katze a soudr.:

V §u 31, odst. 1 buďtež škrtnuta čís. 2 až 5.

184. Doplňovací návrh posl. Simma, inž. Junga a druhů k §u 31, odst. 1:

Čís. 3 budiž doplněno:

"Ustanovení tohoto zákona nevztahují se rovněž na domy, které jsou v držení organisace pro péči o mládež."

Čís. 4 budiž škrtnuto.

185. Pozměňovací návrh posl. Langra, Pechmanové, Tučného, inž. Záhorského a druhů:

V §u 31, odst. 1 buďtež v čís. 4 škrtnuta slova počínající na čtvrté řádce:

"dále na byty a místnosti, které se po vyhlášení tohoto zákona pronajímají novému nájemníkovi nebo podnájemníkovi, v obou případech".

186. Eventuální pozměňovací návrh posl. Tauba, Katze a soudr.:

Nebude-li přijat náš návrh na škrtnutí čís. 2 až 5 v odst. 1 §u 31, navrhujeme, aby v čís. 4 byla škrtnuta slova od "dále na byty a místnosti" až "v obou případech".

187. Pozměňovací návrh posl. dr Viškovského, dr Dolanského, dr Budaye, Fischera, dr Lukavského, Mlčocha, Krumpeho, Tichýho a druhů:

Ustanovení § 31, odst. 1, č. 6 ve znění usneseném soc.-politickým výborem obsahuje proti vládnímu návrhu zákona jednak tu změnu, že účinnost tohoto ustanovení počne teprve 1. říjnem 1928, a dále tu změnu, že ustanovení to se netýká živnostenských provozoven.

Navrhujeme, aby toto ustanovení se netýkalo nejen živnostenských provozoven ve smyslu živnostenského řádu, nýbrž jakýchkoli místností, tedy i bytů, jichž bylo do účinnosti zákona používáno k výkonu jakéhokoli povolání, a to z toho důvodu, že jako živnostníci potřebují i lékaři a jiná svobodná povolání ochrany před výpovědí nájemní smlouvy do té doby, dokud všechny druhy místností podobných nebudou generelně z ochrany nájemníků vyňaty.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP