Státní dluh činil počátkem
r. 1926 26.585 mil. 660.226 Kč a koncem roku činil
27.783 mil. 806.991 Kč, tedy vzrostl. Při projednávání
rozpočtu jsme široce a dlouze vykládali, proč
jeví se nám vzrůst státního
dluhu podle účetní uzávěrky.
Tam to bylo dostatečně vy světleno vydáním
nových emisí, titrů atd. Ovšem připomínám,
že zde není uveden v této částce
státovkový dluh, ačkoli vlastně v
pravém slova smyslu státním dluhem jest.
Dávka z majetku má vynésti 9.477,630.828
Kč, vynesla ve skutečnosti dosud 5.336,494.854 Kč,
takže nedoplatky na dávku z majetku činily
4.408,518.842 Kč. V celku platí o dávce z
majetku to, co jsem řekl o dani vůbec.
Tedy to jest asi v krátkosti přehledný obraz
našeho státního hospodářství,
jak se jeví podle účetní uzávěrky.
Poslanecká sněmovna nyní má zkoumati,
kontrolovati toto státní hospodářství
na základě účetní uzávěrky.
Toto právo jest neobyčejně důležité,
a to proto, poněvadž posl. sněmovna má
právo kontrolovati, jak se hospodaří s prostředky,
které zákonodárné sbory poskytují
státní administrativě.
A tu můžeme říci na základě
účetní uzávěrky, že v
r. 1926 hospodařila naše administrativa řádně,
že naší administrativě není dobře
možno nikde vytknouti, že by se snad prohřešila
proti pravidlům státního hospodářství
a zasloužila snad výtky, že by nehospodařila
správně a dobře.
Na základě toho navrhuje rozpočtový
výbor, aby posl. sněmovna po provedené debatě
schválila účetní uzávěrku
za r. 1926 spolu s účty státního melioračního
fondu, státního bytového fondu a dávky
z majetku. (Potlesk.)
Místopředseda Horák (zvoní):
K této věci jsou přihlášeni
řečníci, zahájím proto rozpravu.
Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby řečnická
lhůta stanovena byla 40 minutami.
Jsou proti tomuto návrhu nějaké námitky?
(Nebyly.)
Není tomu tak. Navržená lhůta je přijata.
Přihlášeni jsou dosud řečníci:
na straně "proti" pp. posl. Dietl,
Buříval, Chlouba, Bergmann,
Wünsch, Prokeš, Dědič,
Brodecký, Koudelka, dr Gáti,
na straně "pro" pp. posl. Svoboda,
dr Rosche.
Dávám slovo prvému přihlášenému
řečníku na straně "proti",
jímž jest p. posl. Dietl.
Posl. Dietl (německy): Slavná sněmovno!
Dnes leží před námi účetní
uzávěrka za r. 1926, abychom ji schválili.
Minulá léta musili jsme si vždy stěžovati,
že uzávěrky jsou později předkládány,
a že není tudíž možno je porovnati
s výsledky dřívějších
rozpočtů. Vytrvalosti nejvyššího
kontrolního úřadu se podařilo tyto
stížnosti odstraniti, za to počíná
nyní nepořádek u nás ve sněmovně,
neboť my přicházíme teprve dnes k rokování,
ačkoli uplynulo od vypracování účetní
uzávěrky více než 6 měsíců.
Obsah předložené účetní
uzávěrky potvrzuje kritiku, kterou jsme až
dosud každoročně při účetních
uzávěrkách podávali. Ve státním
hospodářství se rozpočet nikdy nedodržuje.
Číslice rozpočtové jsou pro státní
správu vlastně bez významu. Ačkoli
máme finanční zákon, ačkoli
je přesně předepsáno, jak postupovati,
neřídí se tím ani jediné ministerstvo,
překročení jsou stálá a pravidelně
jsou vydávané částky o mnoho vyšší,
než na ně bylo pamatováno ve státním
rozpočtu.
Že vznikají diference u příjmů,
dá se spíše vysvětliti, protože
konec konců u státních příjmů
rozhodují různé momenty. Tomu však tak
není u vydání. Zde možno již přesněji
preliminovati a také musil by preliminář
býti dodržen, kdyby jen trochu byl pořádek.
Nesmělo by docházeti k tak šíleně
vysokým překročením, jako jest tomu
zde. U přímých daní máme větší
výnos o 1620 milionů korun. Z toho připadá
na větší výnos u daně z příjmu
samé 1764 miliony korun, takže u ostatních
přímých daní je výnos menší
o 142 miliony korun. Vykazujeme-li u daně z příjmu
výnos přes 3 miliardy korun, pak sluší
příčinu hledati zajisté v dohodě,
před časem smluvené s většinou
poplatnictva stran vyrovnávací platby. Pan ministr
financí dr Engliš vydal tehdy výnos,
že jest sjednati se zaměstnavateli dohodu, kterou
má nastati vyrovnávací platba, aby byl tím
celý berní nedoplatek vyřízen. Tato
dohoda přinesla tedy tento horentní výtěžek
daně z příjmu a prokazuje, že neudělal
pan ministr financí, případně finanční
správa, touto pro stát tak výnosnou dohodou
právě špatný obchod. U nepřímých
daní činí výnos o 806 milionů
korun více, číslice, která již
za to stojí. Uváží-li se, za jak obtížných
poměrů obyvatelstvo žije, jak se protlouká
ve starosti a soužení, vezmeme-li při tom v
úvahu, že rozpočet nepřímých
daní, který již tak jako tak byl nadmíru
vysoký, ještě vynesl o 806 milionů více,
pak se ukazuje, jak tíživě spočívají
nepřímé daně na hospodářství
vůbec.
V uzávěrce nacházíme též
tabulku o daňových nedoplatcích, a tu nedoplatky
přímých daní činí 4.9,
tudíž skorem 5 miliard, daně z obratu 1100
milionů, spotřební daně 170 milionů,
kolkovného 531 milionů korun, dohromady 6.8 miliardy,
částka zcela mimořádně vysoká.
Uváží-li se, že nedoplatky přímých
daní činí skorem 5 miliard, pak se však
též ukazuje, v jakém stadiu je náš
administrativní aparát, ukazuje se, že je nejvyšší
čas konečně jednou tady zavésti pořádek,
dříve než dojde ke shroucení, jakého
svět vůbec ještě neviděl. Koncem
r. 1927 máme ještě 6366 nevyřízených
daňových rekursů, které teprve nutno
zpracovati, což bude vyžadovati ještě drahného
času, ba ani v roce 1928 nebude ještě možné
nedoplatky zpracovati, a bude s tím práce ještě
v pozdější době.
Co je pro finanční správu význačné
a co ji má přiměti, aby při vyměřování
postupovala trochu rigorosněji, je okolnost, že 47.5%
rozhodnutí, proti nimž byl podán rekurs, bylo
zrušeno jako protizákonné. Na správní
soud dochází bezpočetné stížnosti
na nespravedlivé předpisy a vlastně je těmito
rekursy zatížen celý správní
aparát, čehož příčinu
jest hledati v přísnosti, s jakou berní správy
postupují při vyměřování.
Naši berní úředníci myslí,
že ukáží tím svoji zdatnost, jestliže
u každého poplatníka zvýší
rok od roku daňové výměry. Počítají
s hluboko poklesnuvší daňovou morálkou
a myslí, že tímto způsobem mohou z poplatníků
vymačkati vše, co se vymačkati dá. (Posl.
Hackenberg [německy]: Zařizuji se na smlouváni
a poctivec na to doplatí!) Jistě je tomu tak.
Ale, bohužel, postihnou tím z velké části
malé poplatníky, kteří jsou proti
takovým praktikám bezbranní, kteří
nemají prostředků, aby se bránili
a kteří se stávají obětí
této politiky. Velicí poplatníci, kteří
dnes všichni mají své odborné poradce
- podívejte se jen na velké průmyslové
podniky, každý takový podnik má dnes
bývalého berního úředníka
seděti ve své kanceláři jako odborného
poradce - tyto velkopodniky se již brání proti
nespravedlnostem, ty už znají cesty a prostředky,
jak se z toho vyplésti. Viset zůstane, jak jsem
již řekl, pouze malý poplatník, jen
malý člověk, který, bohužel,
nezná cesty a nemá prostředků, aby
se bránil proti mimořádným předpisům.
Podrobíme-li v účetní uzávěrce
zkoumání, které druhy daní méně
vynesly než bylo předepsáno, pak se jeví
u pozemkové daně 34 miliony, u všeobecné
výdělkové daně 37 milionů,
u mimořádné výdělkové
daně 113 milionů, u uhelné daně 63
miliony a u soli 3 miliony korun. Rád bych si jen dovolil
předložiti panu předsedovi dva vzorky soli,
jeden německé soli a jeden soli naší
monopolní správy, která jest vydávána
jako jemná stolní sůl, označená
Ia. Cena za kg je 2.25 koruny franko Praha. Němci dodávají
oslnivě bílou varnou sůl, jež od hranice
stojí 60 haléřů za kg. Pánové,
myslím, že i státní správa má
morální závazek, i když učiní
nějaký předmět předmětem
monopolu, aby dodávala takový produkt, který
je úplně bezvadný, dávati však
někomu takový šmejd, takový brak, to
je přímo neslýchané jednání.
A všecky prostředky proti tomu, každá
obrana, všecky stížnosti jsou marné, monopolní
správa dělá si co chce, o stížnosti
se nestará, dbá však přísně
toho, jen aby ani kilo soli sem nepřišlo z Německa,
ačkoliv přece konsumenti by po tom sáhli
oběma rukama právě z toho důvodu,
že je kvalitativně tak plnocenná. Nejen v německém
území, nýbrž i v českém
by byli k smrti rádi, kdyby takovou sůl dostali.
Větší výnosy u jednotlivých druhů
daní činí u daně z obratu na př.
maličkost 540 milionů Kč, u cel 184 miliony,
u daně z cukru 134 miliony, u daně z nápojů
25 milionů, u kolků 210 milionů, u daně
z jízdních lístků 19 milionů,
u dopravní daně 46 milionů a u tabákové
režie 280 milionů. Co jsem uvedl o solním monopolu,
platí také v plném rozsahu o tabákové
režii. Také tabáková režie dodává
výrobky, které se netěší u kuřáků
zvláštní oblibě a také zde dokazuje
stát jako správce monopolu, že se mu nedostává
naprosto obchodní zdatnosti. Myslí si, když
má v moci monopolní postavení, že může
si dovoliti vůči konsumentům vše a že
smí se spotřebiteli zacházeti, jak je mu
libo. (Posl. Hackenberg [německy]: Také s dělnictvem
v tabákových továrnách, kterým
nepovolí ani svátky, přiznaně beze
všeho v jiných podnicích, svátky dvojitě!)
Ovšem, viditelny jsou dvě metody: Špatné
výrobky a vykořisťování dělnictva
v těchto závodech zaměstnaného v míře
nejvyšší. To jsou příznaky monopolní
správy, a je-li s to těmito metodami vytlouci miliardové
částky z tabákového monopolu, pak
nutno říci, že zajisté vězí
v tom velmi málo obchodního ducha, není-li
obsluha zákazníků lepší a nedodávají-li
se jim lepší výrobky. Avšak nejen minulý
rok stouply tak mimořádně příjmy
z daní. Podle zpráv, které listům
dodalo ministerstvo financí, stoupla daň z obratu
v r. 1927 opět o 625 milionů, cla o 270 milionů
Kč. Co se týče překročení,
tak činilo u ministerstva národní obrany
(kap. 11) 36 milionů Kč - chci uvésti jen
některá - u ministerstva školství (kap.
13) 522 miliony, u ministerstva veřejných prací
(kap. 20) 30 milionů, u ministerstva soc. péče
(kap. 21) 33 miliony Kč. Docela zajímavá
položka se najde u státního dluhu, totiž
částka 280 mil. Kč na úroky a úmor,
na které se zapomnělo při sestavování
rozpočtu. Nevím, je-li naše finanční
správa vskutku tak naivní, aby si myslila, že
není zapotřebí platiti za vypůjčené
peníze úroky, nebo je to taková nepořádnost,
že se zapomíná na takové položky?
280 milionů Kč je asi, jak se zdá, u nás
maličkostí, jíž netřeba přikládati
příliš velké pozornosti. U policie činí
překročení 39 milionů, u četnictva
82 miliony. I u této kapitoly se ukazuje se vší
zřetelností, že žijeme ve státě,
kde jsou policie a četnictvo nutnými a nepostradatelnými
zřízeními. V tomto směru se buduje
ustavičně, rozpočet je rok od roku vyšší
a vyšší, rok od roku stoupají výdaje
na policii a četnictvo. U kapitoly "ministerstvo zahraničí"
je zařaděna částka 71 milion Kč
na rusko-ukrajinskou akci. I to je pozoruhodná položka.
Ruští a ukrajinští uprchlíci jsou
u nás již dlouhá léta a ministerstvo
zahraničí musilo věděti, že převzalo
závazek pečovati o tyto uprchlíky. Bylo by
musilo také zařaditi tyto částky do
rozpočtu. Ale jak řečeno, naše ministerstva
vůbec na to nemyslí. Chybí přece kritika
pánů většiny, kteří nechají
vše projít. Netroufají si přece ani
říci něco proti tomu, a je přece samozřejmé,
že jednotlivým ministerstvům narůstá
hřebínek a že pak byrokracie ve svém
postupu sahá k nestydatostem. Kde vlastně najde
se ten, kdo by se chtěl ujmouti boje proti těmto
metodám a také jej podnikne? U vás, pánové
z většiny, chybí každá snaha uvésti
státní hospodářství do onoho
pořádku, který by byl nutný a nepostradatelný.
Pouze tím, že vše kryjete a ve všem povolujete,
zahnízdil se u nás systém, jehož jsme
každoročně svědky, a jen tak jest možno,
že v nepřístojnostech se stále pokračuje.
Ještě bych chtěl vyzvednouti jednu položku:
Úroky z prodlení a exekuční poplatky.
145 milionů Kč bylo podle účetní
uzávěrky vybráno na úrocích
z prodlení a na exekučních poplatcích.
Nepojímá vás strach a hrůza, jestliže
se shledá taková neslýchaná částka
za exekuční poplatky a úroky z prodlení?
Je to o 45% více než bylo zařaděno
v rozpočtu a jsou to tisíce exekučního
úřednictva, jež jsou na cestě exekvovati
a sháněti úroky z prodlení, a proto
poplatníci nepřicházejí ani k tomu,
aby své vlastní daně splatili, poněvadž
jsou těmito poplatky přetíženi. V ministerstvu
železnic byl nepreliminovaný schodek 372 milionů
korun kryt zcela jednoduše částečně
z vyššího příjmu dopravní
daně, 236 mil. korun bylo vzato jednoduše z pokladních
hotovostí, aby tato částka byla kryta.
Mluvil jsem o nepřímých daních a rád
bych zde vyzvedl daň, jež stihá zvláště
chudé obyvatelstvo, daň z cukru. U nás se
ho spotřebovalo o 9% méně. Následek
této menší spotřeby byl, že se
do nové sklizně přešlo s velikými
zásobami, že výrobek nelze odbýti a
že továrny jsou dnes přeplněny tovary.
Chtěl bych ještě se obrátiti k daňové
reformě a jejím následkům. Daňová
reforma, jež byla v posledním roku provedena, došla,
jak se zdá, opět k výsledku, o němž
se musí říci, že nepřinese vytoužený
a slíbený pořádek, nýbrž
že se opět dostáváme zase do šlamastiky,
která činí každou řádnou
práci nemožnou. Především zasluhuje
kritiky, že prováděcí nařízení
vyšlo tak opožděně, že nebylo dosti
času učiniti potřebné přípravy.
Jedna věc klape u daňové reformy: vybírání
služební daně. Dělníci a zaměstnanci
jsou obětmi této daňové reformy, proti
nimž se postupuje bezohledně. Vůči kapitalistům
se však postupuje s plným ohledem. Jde se jim na ruku
se všemi možnými úlevami, na ně
neplatí přísnost, jež se praktikuje
při služebních příjmech zaměstnanců
a dělníků. (Předsednictví
převzal místopředseda Zierhut.) Jaká
marná práce a jaké neslýchané
zatížení berních správ z toho
vzejde, ukázal bych rád na několika případech.
Jest obvyklé, že zaměstnanci v řadě
závodů na vánoce a k Novému roku dostanou
remunerace. Podle předpisů finanční
správy je zaměstnavatel povinen sraziti měsíčně
daň z platů a odvésti státní
pokladně. Je-li pak remunerace ve stejné výši
jako plat, pak dochází v tomto měsíci
k dvojitému platu a musí býti učiněna
srážka podle schematu, které je finanční
správou předepsáno, tudíž v přiměřeně
vysoké částce. Kdyby tato remunerace byla
rozdělena na jednotlivé měsíce, pak
by byla částka, již má platiti zaměstnavatel,
mnohem menší a manupilace by byla jednodušší.
Berní správa jest podle zákona povinna tuto
přeplacenou částku vrátiti, při
čemž projdou měsíce, než se tyto
přeplatky vrátí a budou tím zaměstnána
sta úředníků, aby to uvedli do pořádku.
Rovněž je tomu tak se sezonními dělníky,
u těch, jejichž příjem nedosahuje minimální
daňové hranice. Také zde se sráží
během sezonní práce, když jsou mzdové
příjmy větší, kdy se vydělává;
zaměstnavatel musí částku odvésti
státní pokladně. Když je po roce, vyjde
najevo, že ten člověk nebyl daní vůbec
povinný a že se mu musí částka
opět vrátiti. Myslím, že by se zde dal
snadno zavésti jiný způsob vybírání
daní, aby se zamezilo takové marné práci.
Porovnáme-li období daně z příjmu,
pak se ukáže, že od 1919 do 1925 oproti letům
1914 až 1918 nastalo zvýšení od 1 na 48.67,
t. j. že příjmy z daně z příjmu
stouply 48kráte, takže zde nastalo největší
stoupání ze všech přímých
daní. Toto stoupání pokračuje v daňové
reformě. Ona doléhá na dělníky
a zaměstnance tím tíže, že jsou
již nepřímými daněmi daleko přetíženi
a jich výživa ohrožena. Boj za větší
mzdy se dnes stal nutností. Všude vidíme mzdová
hnutí, mzdové požadavky, jež narážejí
na odpor zaměstnavatelů, jež vedou k mohutným
sociálním bojům, jako jsme to zažili
při hornické stávce; a vidíme, že
vláda k tomu všemu nečinně přihlíží,
že stojí spíše na straně zaměstnavatelů,
a že spíše podporuje zaměstnavatele v
jejich odporu než dělnictvo v oprávněných
požadavcích, jež tito kladou, aby mohli dostáti
svým závazkům.
Správní reforma však přinesla s sebou
řadu jiných vedlejších zjevů,
přinesla také finanční reformu obcí
a vytvořila též pověstný vyrovnávací
fond. Požadavky českých obcí na fond
- je to 72 okresů s přirážkami přes
350% činí 250 milionů korun. K disposici
je prý podle dosavadních zpráv pro Čechy
170 mil. korun. Nelze tudíž z vyrovnávacího
fondu ani krýti požadavky okresů, neřku-li
obcí, které žijí ještě ve
větší bídě a které musí
upustiti od mnohého, co až dosud v sociálních
pracích provedly, poněvadž se jim k tomu nedostává
prostředků. Charakteristické jest první
opatření v zájmu finanční reformy
obcí a okresů, že totiž bylo ustanoveno
20 nových účetních úředníků.
Byl to první čin zemské správy, aby
bylo možno práce na ni připadající
zpracovati.
Máme další fond, tak zvaný silniční
fond. Délka státních silnic činí
8474 km. Podle maximálního programu činí
výdaje za účelem udržování
těchto silnic podle výpočtu znalců
1530 milionů korun. Kromě toho přichází
k tomu 50.000 km nestátních silnic, které
by měly také býti udržovány a
opravovány. Teď jsou vybírány silnice,
jež mají býti podle programu státní
správy převzaty; ty budou opraveny, nikoli však
trvanlivě. Prostředky tvořící
příjem silničního fondu a jež
mají sloužiti k provádění stavby
silnic a oprav silničních, jsou úplně
nedostačující a podle odhadu znalců
bylo by zapotřebí až pěti miliard, měly-li
by býti silnice dány do pořádku a
v pořádku udržovány. Nyní se
budou silnice opravovati po částech, udržovati
se však nebudou jako dříve, poněvadž
není na to peněz. A tak se použité peníze
vyhází bez užitku, nespotřebují
se systematicky.
Naše hospodářská situace má podle
konjunkturních zpráv klesající tendenci.
Podle příznaků není zajištěna
zaměstnanost průmyslu v dosavadní míře.
Ovšem průmysl stavební a spojené průmysly
mají ještě dnes dobrou konjunkturu, jsou zaměstnány
nadměrně. Avšak u ostatních odvětví
ukazuje se již zmenšení objednávek, portefeuille
objednávek se zmenšuje. Měli bychom tudíž
všechny příčiny, abychom se s vyjednáváním
o naše obchodní smlouvy dostali rychleji ku předu.
S Německem vedeme již dávno vyjednávání,
které vázne, nepokračuje. Nyní se
říká, že před volbami není
na to ani pomyšlení, že by se mohlo ve vyjednávání
pokračovati. Tak se to bude protloukat opět několik
měsíců. Totéž je s Francií.
Zde je hlavní příčina váznutí,
že se požadují nejvyšší výhody.
Nyní se přichází na to, že se
mají také s Francií požadovati nejvyšší
výhody. Při dřívějších
vyjednáváních, kdy by se bylo prosazení
tohoto požadavku nesetkalo s těžkostmi, nepřikládala
se tomu důležitost. Tenkráte se jen myslilo
na to, aby byla s Francií jen rychle uzavřena obchodní
smlouva, ať již vypadala, jak chtěla, to prý
je politickou nezbytností. Dnes se však přichází
na to, že hospodářské nezbytnosti jsou
silnější než politické, a dnes
se bojuje marně, aby se dosáhlo toho, co bylo kdysi
opominuto. S Poláky jsme v nejprudším boji,
poněvadž Poláci zvýšili svá
cla až na 72% a tím byla uzavřena cesta našemu
vývozu do Polska. Všecky dosavadní zkušenosti
nevedly k ničemu, nepřinesly očekávaného
a odvozené z toho důsledky jsou, že zemědělství
si žádá vyšších cel na dobytek
a maso, aby byl ztížen dovoz z Polska, ačkoliv
nejsme absolutně s to krýti potřebu z našich
zásob dobytka. Ačkoli všichni vědí,
že dovoz je potřebným a že se ho nemůžeme
odříci, jsou toho mínění, že
masnou otázku lze vyřešiti zvýšením
cel, t. j. počítá se s tím, že
bude možno pak méně spotřebovati, že
bude ještě méně požíváno,
než až dosud, že tím spotřeba masa
klesne a tak nastane menší dovoz. To jest sociálně-politická
stránka této otázky.
Sledujeme též pozorně vyjednávání,
vedené stran snížení daně z cukru.
Věří-li však někdo, že tím
bude konsumentům pomoženo, že tím doznají
ulehčení, že cukr zlevní, že tuzemská
spotřeba stoupne, oddává se velkému
klamu. Jednání vede se pouze směrem, má-li
se dostati větší části pozůstalosti
pěstitelům cukrovky či cukrovarnickému
průmyslu. O to se čachruje, to je při tom
rozhodující. Tímto způsobem se chce
pomoci nouzí trpícímu, jak vždy slyšíme,
zemědělství a cukrovarnickému průmyslu.
Cukrovarníci měli však býti v minulém
roce na cukerní burse v Paříži opatrnější
ve svých spekulacích, aby neztratili tak neslýchané
sumy v cukerní spekulaci. Měli se jako reelní
obchodníci zabývati svým oborem, avšak
spekulace zanechati.
Projdeme-li tudíž účetní uzávěrku
všemi směry, přihlížíme-li
při tom k současným poměrům,
pak nás výsledek účetní uzávěrky
neuspokojí. Také nás neuspokojuje hospodářská
politika, jak se ve státě provádí.
Není nám tudíž možno, abychom vzali
účetní uzávěrku na vědomí,
nelze nám vysloviti souhlas s hospodářskou
politikou, jak se provádí. Z těchto důvodů
budeme hlasovati proti účetní uzávěrce.
(Souhlas a potlesk německých soc.-demokratických
poslanců.)
Místopředseda Zierhut (zvoní):
Slovo dále má pan posl. Svoboda.
Posl. Svoboda: Slavná sněmovno! Zavčasné
předložení závěrečného
účtu Československé republiky za r.
1926 označil jsem již v rozpočtovém
výboru za příznivé vysvědčení
pro Nejvyšší kontrolní úřad.
V tomto směru jsme dosáhli cenného pokroku,
který bychom také rádi viděli i v
jiných oborech státní správy, kde
je pozorovati ještě mnoho závad, mnoho nedostatků,
takže jsme daleci, abychom mohli mluviti o uspokojivé
spořádanosti našeho státu a naší
státní administrativy.
Nelze sice popříti a přehlížeti
zlepšení státní administrativy, ale
nelze také bez kritiky ponechati skřípající
chod administrativní mašinerie, která tak často
znervosňuje občanstvo a poplatnictvo, jež by
zasluhovalo více respektu a více ohledu.
V republikánském a demokratickém státě,
jakým by Československá republika měla
býti, musí býti v plném rozsahu a
v plné účinnosti prováděna
zásada, že úřady jsou pro občanstvo
a nikoli občanstvo pro úřady. V tomto směru
přednesli jsme již řadu oprávněných
stížností v rozpočtovém výboru.
Závěrečný účet státního
hospodaření za r. 1926 zjišťuje, jak již
bylo samým p. referentem připomenuto, nedoplatky
daní a dávek za tento a předcházející
roky, dosahující téměř 7 miliard
Kč. Je to pozoruhodný, ovšem velmi málo
potěšující zjev. Nepřímé
dávky a daně se vybraly, byly a musily býti
zaplaceny, avšak při daních přímých
zůstávají nedoplatky téměř
5 miliard Kč a většina tohoto obnosu stala
se již dubiosní.
Mnoho se mluví o morálce, ale nejsmutnější
kapitolou v tomto směru je berní morálka
zámožných tříd. Rozplývají
se v lásce ke státu, k vlasti, libují si
v gestech o obětavosti a státotvornosti, avšak
v platebních povinnostech hledají všechny schůdné
i neschůdné cesty, křižovatky a serpentíny,
aby platiti nemusili a aby konto platební povinnosti přenesli
přímo a zvláště nepřímo
na chudší třídy obyvatelstva. Při
tom však soustavně uplatňují nároky
na hospodářská privilegia a zatracují
všechny směrnice politické a hospodářské
demokracie. To jest onen druh společnosti, který
v poslední době vyznačuje se odporem proti
soc.-politickému zákonodárství, proti
principu sociální spravedlnosti a proti demokratisaci
státní správy a státní administrativy.
V zájmu toho druhu společnosti byla uzákoněna
reakční reforma veřejné správy
a provedena nová úprava finančního
hospodářství svazků územní
samosprávy. Doplňkem pak k tomu byly vydány
směrnice ministerstva financí o zvyšování
starých a zavádění nových nepřímých
a spotřebních dávek v samosprávném
hospodaření. Velectění, mám
v tomto směru na mysli pověstné vládní
nařízení z 26. ledna t. r., které
přináší vzorná pravidla pro obecní
dávky a poplatky. Uvádí se v něm a
obcím se dává příkaz, že
mají zavésti zvláštní poplatky
z vodného, které mají činiti 10% z
nájemného, zvláštní poplatky
stočné, které mají činiti minimálně
5% z nájemného, mají se zavádět
zvláštní poplatky za odvoz popela a smetí,
činicí při nejmenším 5% z nájemného,
a dávku z nájemného, která má
činiti minimálně 25% z nájemného.
Pak má býti všude zavedena dávka nápojová,
obce mají zaváděti dávky ze spotřeby
elektrického proudu a plynu, mají se zaváděti
hřbitovní poplatky a poplatky za úřední
výkony.