Čtvrtek 21. června 1928

Zároveň se zostřováním třídního boje mezi pracujícím lidem a kapitalisty přiostřují se i mezinárodní rozpory. Rostou rozpory mezi imperialistickými státy na jedné straně, mezi imperialisickými státy, koloniemi a polokoloniálními zeměmi na druhé straně, konečně vzrůstají rozpory mezi imperialistickými státy a Sovětským svazem. Nebezpečí nové, strašnější světové války je bezprostřední. Všechen pracující lid měl by soustředit pozornost tímto směrem. Třídně vědomí proletáři musejí nejen probouzeti lhostejné, nýbrž bojem proti válečnému nebezpečí musejí vyburcovati všechny příslušníky své třídy k odstranění systému, nesoucího ve svém nitru neustálé nebezpečí imperialistických válek. Pracující lidé musejí býti informováni o tom, že rozhodnutí v boji imperialistů se Sovětským svazem znamená rozhodnutí o sociální revoluci. Náš třídní nepřítel, buržoasie, je si toho vědoma. Proletariátu je nutno to vysvětlit.

Imperialistické koloniální a intervenční války, především proti Sovětskému svazu, začínající velké hospodářské a politické boje ve všech kapitalistických zemích, všechno to vyúsťuje v zostřeném třídním boji, neboť pro výsledek bojů je rozhodující poměr sil mezi buržoasií a proletariátem.

Revoluční vlna dělnického hnutí stoupá. Májové demonstrace komunistů byly všude letos silnější. Zároveň roste nápor buržoasie na revoluční předvoj pracující třídy. V Anglii se zvyšuje pronásledování od doby generální stávky, ve Francii je většina vůdců komunistické strany v žaláři, v Německu nekonečná řada protikomunistických procesů a rozsudků, v Rakousku zatčení soudruha Bély Kuna, zostřený policejní režim, v Československu brutální pronásledování a střílení do dělníků. 44 zastřelených a 153 těžce poraněných dělníků, dělnic, rolníků a dětí - poslední zastřelená je matka několika dětí na Slovensku v Dolním Kereškýně - žalářování stávkujících, třídní rozsudky nad zatčenými demonstranty, zákazy komunistického školení, rozhánění projevů pracujícího lidu, strašná censurní prakse, imunita komunistických poslanců existuje pouze na papíře, zákaz Spartakiády, pronásledování revoluční mládeže, třídních odborů, hrozby rozpuštěním družstevních a tělocvičných organisací. Buržoasie a její pomocníci chtějí pronásledováním revolučního hnutí, hlavně komunistické strany, připravit možnost rozdrcení třídně uvědomělého hnutí pracujícího lidu. Nynější poměry nesnesou srovnání s poměry ve starém Rakousku. Nepoužívá-li dosud buržoasie method bílého teroru, je to jen proto, že příčina tkví v mocenských posicích proletářského hnutí. Buržoasie v Československu není o nic lepší buržoasie v zemích bílého teroru, kde rovněž v poslední době zostřuje postup proti revolučnímu hnutí. Finsko, Litva, Italie, Maďarsko, Jugoslavie a ostatní balkánské země, Španělsko - to vše jsou krvavé vykřičníky na mapě sociální revoluce.

Nynější vláda reakce je terorem proti vzrůstajícímu hnutí pracujícího lidu, je přípravou pro příští boje. Buržoasie zahajuje zostřováním bílého teroru veliké hospodářské a politické boje a řeže při tom i do svého vlastního masa, jak ukazují včerejší události v Bělehradě, kde političtí přátelé dr Kramáře vraždí politické přátele Antonína Švehly. Dělá neslýchané přípravy. Pracující lid naráží ve své obraně na veliké obtíže. Poněvadž je buržoasie připravena, nebude odbojem pracujících překvapena. Boje pracujících vyžadují důkladnější přípravu a důkladnější mobilisaci širokých mas pracujícího lidu.

Důležitým a velmi významným momentem pro posuzování situace je chování reformistických vůdců. Poměr většiny z nich k bílému teroru je poměrem kladným. V Bavorsku, Maďarsku, Bulharsku a jinde vstoupila sociální demokracie první do fašistické vlády. Zástupci sociálních demokratů zůstali tam tak dlouho, dokud jich buržoasie potřebovala. V mezidobí, kdy jsou mimo vládu, omílají staré fráze proti fašismu, jehož jsou nejen nepřímými pomocníky, nýbrž otevřenými spojenci a organisátory brutálního teroru, jak toho příklad vidíme v Polsku, kde na rozkaz soc.-demokratického diktátora Pilsudského soc.-demokratický maršál Daszynski vyhazuje policií komunistické poslance ze sněmovny. Nikde se neví, kde mezi soc.-demokratickou stranou začíná a kde končí policejní ředitelství. Reformisté nejen že dodávají pomocníky, z jejich řad pocházejí agenti-provokatéři a udavači. Práce pro politickou policii je pro ně prací čestnou.

Reformistům nejde o boj proti buržoasii za zájmy pracujících. Nejraději bojují v kuloárech sněmovny. Při tom se nemohou dočkati chvíle vstupu do koaliční vlády buržoasního státu. Svou agitací vyvolávají iluse o levé vládě. Snaží se dokázati, že je možno v období kapitalistické konjunktury zlepšiti existenci pracujícího lidu. Pro první i pro druhé jsou zde již názorně poučující doklady. Jejich zmítání u dveří ministerských kabinetů svědčí o slabém vlivu jejich koaličních ilusí. Po volbách do parlamentu řekli jsme jasně na schůzích a v tisku, proč nejdou komunisté do koaliční vlády. Byli jsme plně pochopeni. Tím silnější musí býti naše agitace za vládu dělníků a pracujících rolníků. Neúprosným odhalováním reformistické zrady a jasným vysvětlováním významu diktatury proletariátu jistě se nám podaří získati většinu pracujících do boje za vládu dělníků a pracujících rolníků. Správným koordinováním bojů proti válečnému nebezpečí a proti zostřené buržoasní ofensivě při používání taktiky jednotné fronty zdola je možno, abychom našemu boji proti bílému teroru a proti persekuci dodali rozhodného významu.

Nejbližší naše etapa je rudý den, který není podnikem pouze komunistickým. Jest akcí všech pracujících, akcí jednotné fronty proletářské, je pořádán k posílení boje za požadavky všeho proletariátu. Jistě že chápou nekomunistické vrstvy pracujících, že útok na legalitu komunistické strany a na komunisty ovlivňované masové organisace je útokem na všechen pracující lid, poněvadž buržoasie chce rozehnati komunistickou stranu proto, aby mohla snáze prosazovati své plány namířené proti všem pracujícím. Buržoasie a její reformističtí pomahači snaží se namluviti neinformované veřejnosti, že rudý den je komunistickým pučem. Toť nejen sprostá lež, nýbrž i vyložená provokace. Připravuje-li někdo puč, pak je to buržoasie se svými pomocníky, jak to dokazuje celý její dosavadní postup a zejména nedávno odhalený tajný plán vlády na rozbití třídních proletářských organisací.

Prohlašujeme otevřeně: Komunistická strana je stranou masového hnutí revolučního, je stranou sociální revoluce. Jejím cílem je revoluční svržení panství buržoasie a nastolení diktatury proletariátu. To však neznamená, že by komunistická strana mohla "vyvolávati" v libovolný den boj o moc, ona nepracuje ke svým cílům připravováním spikleneckých pučů, nýbrž organisováním a vedením všech hromadných třídních bojů pracujícího lidu. Dnes není u nás ještě situace k svedení rozhodného zápasu o nastolení diktatury; proto akce rudého dne není a nemůže býti bojem o moc.

Rudý den je bojovnou demonstrací za všechny denní požadavky pracujících, rudý den je přímým východiskem k zostření a rozšíření bojů za tyto požadavky, rudý den je konečně jednou z etap v boji za konečné cíle proletariátu, za vládu dělníků a rolníků. Rudý den je akcí jednotné fronty všech pracujících měst i venkova.

Hesla této jednotné fronty byla a jsou:

1. Proti všem útokům buržoasie na existenci pracujícího lidu. Za zlepšení soc. pojištění, za vyšší mzdy, za zlepšení ochrany nájemníků, za snížení drahoty a daní. Za odražení útoků na malozemědělce chystanými zákony o polním pychu, polní stráži, zákony o zcelování půdy, lesní reformu atd., za odstranění zákonů na zardoušení samosprávy a proti národnostnímu útlaku.

2. Proti persekuci a buržoasnímu bílému teroru. Proti úkladům o revoluční hnutí proletářské. Za úplnou legalitu komunistické strany a ostatních třídních organisací dělnictva a rolnictva.

3. Proti nebezpečí imperialistické války, proti militaristickému zbrojení. Na obranu jediné vlasti pracujících, Sovětského svazu.

4. Proti zrádcovské činnosti reformistických vůdců, proti spolupráci s buržoasií. Za třídní boj, za jednotnou frontu dělnictva, za celostátní sjezd závodních výborů a rad, za sjednocení třídních odborů, za svazek dělnictva s rolnictvem, za vládu dělníků a pracujících rolníků.

Ve znamení těchto hesel koná se i rudý den.

Rudý den je demonstrací všech utlačovaných a vykořisťovaných, je nezbytnou nutností, má-li býti pracujícím pro nejbližší budoucnost zachována možnost pohybu, protestu a protikapitalistického boje vůbec. Nekonati rudý den znamená v dnešní situaci vzdáti se práva na ulici, uvolniti buržoasii cestu k většímu vykořisťování chudého lidu a k přípravám války.

Není dělníka, který by nechtěl vyšší mzdu, lepší soc. pojištění, ochranu nájemníků, snížení daní a drahoty.

Není domkáře a malorolníka, který by nechtěl se sebe setřásti různé kapitalistické pijavice a darmožrouty.

Není pracujícího člověka, který by nebyl proti zbrojení, proti válce a zvláště proti válce se Sovětským svazem.

Není proletáře, který by nechápal nutnost jednotné fronty, který by nepoznával, že útok na revoluční část pracujících rovná se útoku na celou proletářskou třídu.

Nechť tedy není jediného pracujícího člověka, který by nechápal, že rudý den je demonstrací za všechny tyto jeho třídní proletářské požadavky. Ať žije jednotná fronta pracujících! Ať žije rudý den 6. července! (Potlesk komunistických poslanců.)

Předseda (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Knirsch. Uděluji mu slovo.

Posl. Knirsch (německy): Dámy a pánové! Jménem své strany musím říci k předloženému zákonu toto:

Nouze bytová jako zlo sociální trvá dále, poněvadž opatření státu směřující k tomu, aby byla odstraněna, neměla plánovitosti a účelnosti a nesou známky přílišné prozatímnosti a způsobila často více neklidu, než aby působila blahodárně. Je to tím více politování hodno, když trvání mimořádných bytových poměrů vykonává dnes více nežli před válkou ničivý vliv na zdraví lidu a pohyb obyvatelstva. Zbídačení rodinného života podmíněné bytovou nouzí, okolnost, že rodinný život takovými poměry namnoze je vůbec znemožněný, skutečnost, že v uzavřených prostorách je nacpáno pohromadě mnoho lidí, nejen značně snížily počet porodů, zmenšily zdravotní stav obyvatelstva, nýbrž způsobily také hluboký duševní úpadek velké části jeho.

To vyžaduje veškeré pozornosti odpovědné veřejnosti, kterou vyzýváme, aby podporovala každý krok způsobilý zjednati zdravé bytové poměry a aby učinila všecko, co je příznivo trvale vzrůstajícímu stavebnímu ruchu.

Prvním krokem k tomu jest vyřízení předlohy o stavebním ruchu na základě přesné bytové statistiky, kterážto předloha konečně odstraňuje systém provisorního zákonodárství stavebního a bytového. Jsme zásadně toho názoru, že je v první řadě povinností podnikatelovou, aby vystavěl dostatečný počet bytů pro své zaměstnance a dělníky, a pokládáme dělnické byty za část podniku. Právě tak i stát má stavěti byty pro své zaměstnance. Bude-li stát náležitými prostředky, které tu opravdu jsou, financovati veřejnou sociální činnost stavební, jestliže samosprávná tělesa, úvěrní ústavy, družstva, jakož i soukromníci budou dále jako dosud vážně spolupůsobiti při stavbě bytů, uvědomí-li si podnikatelský kapitál svoji elementární povinnost stavěti byty pro dělníky a zaměstnance, právě tak jako stát, který musí stavěti byty pro své úředníky (Souhlas na levici), bude-li zákonnými prostředky přidržen spekulativní kapitál účastniti se nějakou kvotou při stavbách bytů, bude-li chuť k stavební činnosti se strany státu i pro budoucnost zvyšována zákony, jež finančně stavby podporují, dojde v dohledné době k uvolnění poměrů a ku zlepšení na bytovém trhu, takže bude možno konečně i v tomto oboru zavésti hospodářskou svobodu. (Souhlas na levici.) Uznáváme souvislost mezi zákonem o ochraně nájemníků, o stavebním ruchu a mezi zájmem soukromého kapitálu o bytový trh, a to i v tom smyslu, že vázané poměry na bytovém trhu působí do určité míry jako překážka. Vázané poměry mohou býti však odstraněny teprve, až bude opatřena dostatečná zásoba bytů, jejichž nájemné bude pro sociálně slabé nájemníky snesitelným.

Moje strana odmítá tento zákon, hledíc zvláště k jeho čtvrté kapitole o zajištění bytů pro státní zaměstnance. My nechceme vydati státní zaměstnance v těžkou bytovou nouzi, avšak podle našeho mínění jest stát povinen pro státní zaměstnance scházející byty vystavěti. (Souhlas na levici.) Politické úřady zajišťují byty pro státní zaměstnance většinou jenom proto, aby na útraty domorodého obyvatelstva opatřily pohodlné byty zaměstnancům, kteří byli přeloženi do německého jazykového území za účely počešťovacími, zatím co německé obyvatelstvo těchto krajin zůstává vydáno v šanc těžkým následkům bytové nouze. (Posl. Horpynka [německy]: Pane kol. Knirschi, zeptejte se přece pana předsedy, kde je pan ministr Šrámek. To jest nemožné, s jakým pohrdáním ten člověk jedná se sněmovnou. - Posl. inž. Jung [německy]: Jaký účel mají vaše slova, když odpovědný ministr neuzná ani za vhodno přijíti do parlamentu!) Kolega Horpynka má pravdu a musím říci, že je to neúcta ke sněmovně.

Nyní dovolte mi, dámy a pánové, ještě několik slov, která nesouvisí s předlohou projednávanou. Po dlouhé pause sešla se zase sněmovna. Je to zasedání čistě z rozpaků, které má zachovati zdání parlamentarismu. A právě projevili zde kolegové oprávněnou nevoli nad tím, jak sama vláda se staví k tomuto zasedání parlamentnímu. Stát je plný vnitropolitických krisí a hospodářských bojů, které překážejí jakékoliv vážné práci. Sněmovně se nepředkládá žádný z velikých sporných problémů. Handluje se za kulisami, a smím-li použíti toho výrazu, vuřtluje se dále. (Výkřiky posl. inž. Junga.) Pánové z vládní strany budou vyličovati toto zjištění jako všechno, co přichází z naší strany anebo od oposice, jako zásadní rýpalství a kritiku, která slouží jenom k tomu, aby se škodilo státu a uvařila se při tom polívčička strany. Podkládal se nám tento úmysl i při boji proti správní reformě a proti zákonu o obecních financích a podkládá se nám i při našem boji proti zhoršení sociálního pojištění. Nuže, zákon o obecních financích nabyl již účinnosti a každý vidí jeho účinky. Nedostavilo se žádné požehnání, které měl zákon ve finančním směru přinésti obcím, živnostenským a obchodnickým středním vrstvám, uskutečnily se však všecky předpovědi oposičních stran. Jakákoliv radostná a obětavá účast občanů na správě obcí, která jedině může poskytnouti práci tvořivou, byla zničena. Malomyslnost, rozmrzelost, chaos a bezradnost vládne ve velikém počtu obecních správ. A vláda a stát stojí proti těmto poměrům bezradně. Dochází k neslýchaným věcem, jež by dráždily k smíchu, kdyby jejich následky nebyly tak smutné. (Souhlas na levici.)

A správní reforma? Ta je měřítkem vnitřních poměrů ve státě. Má se státi účinnou dnem 1. července, tedy ve 14 dnech. Avšak již při jejím provádění kupí se obtíže v takové míře, že se vládní strany ani neodvažují vypsati volby do nově tvořených zastupitelstev zemských a okresních. Měli jsme pravdu se svojí kritikou a se svými předpověďmi. Dámy a pánové, naše stanovisko ke státu nebo ke státní myšlence je jasné a určité. Je obsaženo ve státoprávním prohlášení. Avšak my němečtí národní socialisté nehledíce na toto své základní stanovisko, ukazovali jsme od začátku, kdy jsme byli připojeni k tomuto státu, cestu, která může jedině přivoditi v něm klidnou spolupráci ve prospěch všech národů a která, použije-li se jí, může zajistiti státu poslání v novém pokojném uspořádání Evropy. Touto cestou je přidružení k politické a hospodářské zájmové sféře Německa a nová organisace správy na základě samosprávy národů a občanů ve státě. Vlády šly důsledně cestou opačnou a dnešní vláda se domnívala, že provedením správní reformy položila úhelný kámen k české centralistické budově státní. Nuže, my národní sociálové bojujeme dále zde i v cizině o samosprávu sudetských Němců a můžeme konstatovati, že hnutí za samosprávu jest v pohybu. Proto naši stranu pronásleduje státní zástupce a státní policie, aby nás v našem úsilí ochromili. (Posl. inž. Jung [německy]: V Ústi n. Labem se vede již zase vyšetřování proti mladým lidem pro účast na táboru mládeže!) Tak jest. Nechci tu mluviti o všech takových šikanách a zákazech, jichž se nám dostává při politických průvodech a prohlášeních. Avšak s tohoto místa musíme vášnivě protestovati proti způsobu, jak je censurován náš tisk (Výkřiky posl. inž. Junga.), který směřuje k tomu, aby straně bylo zabráněno pronikati se svými požadavky a cíly a propagovati je. (Výkřiky na levici.) Jenom jeden příklad: Kol. Simm mluvil nedávno v řadě schůzí mezi jiným i o našem požadavku po samosprávě. Ústřední list strany "Der Tag" přinesl o tom zprávu s výtahem řeči Simmovy, podle něhož on prohlásil: "My němečtí národní sociálové budeme se snažiti, abychom oživili znovu boj o základní práva sudetsko-německého lidu. Nejbližším cílem vnitropolitického boje jest, aby bylo dosaženo státu s řádem vybudovaným na národní samosprávě. Tento řád je také nejvyšším zájmem státním. Sudetsko-německému lidu má se v jeho zemi dostati takové samosprávy, aby o zvláštních potřebách sudetských Němců rozhodoval sudetsko-německý sněm, sudetsko-německá zemská vláda se sudetsko-německým presidentem jako předsedou." Dámy a pánové! Tyto vývody Simmovy pohybují se úplně v rámci našich požadavků po vnitropolitickém přetvoření státu a v jeho řeči nebylo ani narážky o tom, že se snažíme, aby k tomuto přetvoření došlo násilím anebo převratem. Simm hájí zde požadavky, které naše strana již postavila na svém prvním sjezdu v Mostu, požadavky, které byly dokonce ústavně zaručeny 400.000 podkarpatských Rusů, požadavky, o něž pro svoji zemi a lid usilují Slováci a kteří nejsou daleko toho, že jim budou splněny. Je neslýcháno a přímo pobuřuje, že my o stejném právu pro náš sudetsko-německý 3 1/2 milionový národ nesmíme ani diskutovati, neboť z vývodů kol. Simma státní zástupce nenechal státi ani slova. (Různě výkřiky. - Posl. inž. Jung [německy]: Dej nyní jen pozor, aby ti předsednictvo sněmovny to všecko nevyškrtlo z řeči, jak se mně to naposledy stalo!) To není jednotlivý případ. Jest jenom vybrán z konfiskací téměř denních. My pociťujeme tuto censuru také jako hanbu, poněvadž k ní dochází za odpovědnosti německého ministra justice. (Výkřiky na levici.) Bylo by nespravedlivé nebo demagogické, kdybychom činili odpovědným za každý případ konfiskace ministra. (Výkřiky posl. inž. Junga.) Avšak v censurní praxi, o níž tu mluvím, jest systém. Mají býti ochromeny aktivní síly k bojům o právo našeho lidu a osvětová práce má býti podvázána. Takový systém německý ministr krýti nesmí. I když je v prvé řadě mířen proti některé straně, přece účinkuje proti zájmům našeho celého sudetsko-německého lidu. (Posl. Horpynka [německy]: Ale Mayr-Harting něco takového dělá s nadšením, to je jasně! - Posl. Simm [německy]: To nutno říci, že ve všenárodní koalici nebyla ministerská lavice tak stranicky orientována jako dnes!) Místo, aby na ministerské lavici byl vztýčen prapor samosprávy a den co den oň usilováno, aby tu příkladem byli slovenští kolegové, místo toho censuruje nebo konfiskuje se požadavek sudetských Němců po samosprávě jako státu nebezpečný. Nám se zabraňuje policejní mocí v duševním boji o právo na samosprávu našeho 3 1/2 milionového národa, jehož země byla od října 1918 až do mírového diktátu saint-germainského svéprávnou provincií Německé říše, zatím co na druhé straně přeje se vendské menšině v Německé říši, že může dokonce dosáhnouti vlastní suverenity státní. (Výkřiky posl. inž. Junga.) Německý tisk zaujal svého času ku známému interviewu Masarykovu podrobné stanovisko. Považuji za nutno právě s hlediska našeho boje o samosprávu říci i s tohoto místa také ještě několik slov v této věci. Lužičtí Srbové tvoří dnes v zemi menšinu na venkově asi 120.000 hlav, i česká statistika zjišťuje jenom 250.000 duší. (Výkřiky posl. inž. Junga.) Menšina, která při venkovském a rozlehlém charakteru svého území nemůže býti shrnuta ani v jeden teritoriální správní obvod, tím méně pak v provincii snad, jak se žádá s připojením na Čechei.

Předseda (zvoní): Pan řečník užil nepřípustného slova k označení Československého státu. Volám ho za to k pořádku.

Posl. Knirsch (pokračuje): Přece jsem nic neřekl, pane předsedo! (Posl. inž. Jung [německy]: Co řekl?)

Nerozuměl jsem dobře, prý jsem urazil Československý stát. (Výkřiky posl. inž. Junga.)

Předseda (zvoní): Prosím pana řečníka, aby se mnou nepolemisoval, a aby pokračoval. (Různě výkřiky.)

Posl. Knirsch (pokračuje): Město Kottbus čítá mezi 48.000 Němců jenom 1000 Srbů lužických, Budišín vedle 35.000 Němců jenom 1000 lužických Srbů. Také venkovské území je silně promíseno německým obyvatelstvem. Jde tu v pravém slova smyslu tedy o menšinu, která ovšem byla kdysi mnohem větší a zůstala po velkém stěhování národů před 1000 lety jako slovanský zlomek 120 tisíc lužických Srbů odkázána sama na sebe v moři 60 milionů lidí německých! Nuže, jak je postaráno o jejich práva národnostní? Srbové nerušeně užívají své řeči mateřské a najdeme i v německých městech Kottbus a Budišín lužické nápisy. Žádnému z německých úřadů nenapadne, aby nějakému lužickému obchodníku dával o nich jazykové předpisy... (Posl. inž. Jung [německy)]: Baxa by si měl z toho vzíti přiklad!) Tak jest.

Žádnému německému úřadu nenapadne, aby lužickému obchodníku předpisoval, jak má jazykově býti opatřen vývěsní štít anebo jídelní lístek. (Předsednictví převzal místopředseda Slavíček.)

Saský zákon školský považuje vedle německé školy národní se srbským vyučováním za rovnoprávnou národní školu čistě lužickou nebo s vyučováním smíšeným. Osvobození od vyučování v lužické řeči je možné jenom na návrh rodičů nebo vychovatelů. Evangelicko-luterská zemská konsistoř dala k disposici stipendia na vzdělání evangelických duchovních v lužickém kraji. Svobodný stát Saský poskytuje peníze k opatření a zavedení lužických čítanek a ode dávna snaží se v kursech lužického písma a jazyka obcovacího státem podporovaných pomáhati lužickým učitelům.

Poněvadž Čechové budou věřiti více svědectví francouzskému než mně, dovolím si uvésti, co napsal o svým dojmech francouzský duchovní de Savaux, který za účely studijními procestoval lužický kraj. Pravil mezi jiným: "Saská vláda v každém směru blahovolná úplně vyhovuje přáním Lužičanů, pokud jde o jejich řeč a zvyk. Všude, i v Horní Lužici, kde je národnostní vědomí velmi živé, cítí se Lužičané ve své velké většině občany Německa. Zcela jistě nepomýšlí na spojení s některou sousední zemí. Vědí, že Lužice může žíti jenom jako část Německa."

O této lužické menšině, která již od r. 1300 žije v osudovém společenství s německým národem a cítí se srostlá s kulturním společenstvím národa německého, mluví nyní president státu, v němž státní zástupce konfiskuje požadavek 3 a  1/2 milionového národa po samosprávě, jako o národě ještě neosvobozeném a ještě nespojeném! Tento projev presidenta Masaryka zasluhuje největší politické pozornosti, poněvadž vedle něho běží čilá, bohatými prostředky peněžními podporovaná, krtčí práce s české strany mezi Lužičany. Jsou-li slova Masarykova adresována kulturnímu světu, aby jeho zrak byl odveden od národnostního problému vlastního státu a namluveno mu, že takový problém existuje stále v říši Německé, pak je ta krtčí práce vypočtena na to, aby byla vypěstována v říši Německé lužická irredenta, která má z říše podporovati české snahy Němcům nepřátelské. P. Savaux praví ve své zprávě o lužické studijní cestě, že by bylo u Lužičanů všecko dobře, kdyby nebyl uměle živen a rozpoutáván směr proti Německu. Ten vychází, my to víme, z Prahy a sleduje dalekosáhlé cíle, o které bylo po zhroucení se středních mocí v r. 1918 zcela veřejně bojováno.

Spis Hanuše Kuffnera "Náš stát", jehož autorem prý jest dr Beneš, jest znám. (Výkřiky na levici.) V jeho mapě jest hranice Českého státu, o níž se usiluje, posunuta daleko do říše Německé. Mnoho Němců je ještě dnes ochotno odložiti tento spis jako výplod nemocné fantasie, tomu však tak není. Jest to program. Již 27. října 1918, tedy ještě před podpisem příměří, požadoval český profesor Adolf Černý v "Národních Listech", aby bylo Lužičanům poskytnuto právo sebeurčení a aby byli spojeni s Českým státem. Tajemník lužického národního výboru byl přibrán k mírové konferenci jako člen české delegace, aby na ní tyto požadavky hájil.

Dne 5. února 1919 předal a objasnil pan dr Beneš, nynější československý ministr zahraničí, výboru desetičlennému na mírové konferenci tyto požadavky formulované českým profesorem Černým. Mírová konference ovšem nepřistoupila na tyto plány, avšak čeští státníci a politikové mají želízko v ohni a konstruují otázku lužickou.

Dámy a pánové! Zde máte ukázku menšinové politiky Československa. Doma jest snaha potlačiti policejní mocí hnutí za svobodu a právo, na druhé straně popichují a dráždí se jejich občané proti vlastnímu jejich státu. Není taková politika bláhovostí při geografické poloze a národnostním složení státu? Problém národnostní nedá se řešiti násilím a potlačováním. Dokonce poměrně malé menšiny v Italii a ve Francii jsou pro tyto velké státy problémem. Čím větším pak teprve 3 1/2 milionu sudetských Němců, 2 miliony Slováků a milion Maďarů pro Československo! Domnívají-li se pánové na českých lavicích, že v republice je národnostní otázka rozřešena, poněvadž na ministerské lavici sedí také dva němečtí ministři, pak se velmi klamou. (Výkřiky na levici.) My trváme na svém právu a požadujeme pro sudetskou zemi vlastní zemské zastupitelstvo a vlastní zemskou obranu. K našim soukmenovcům v zemi však voláme slovy Francouze de Vazaille, která prohlásil on k Elsasanům, bojujícím také o vlastní autonomii, a kteráž platí také pro nás, sudetské Němce. "Vládnouti sám sobě, nikoliv chtíti býti otrokem, není to známkou velikosti lidské duše? (Další věta byla usnesením předsednictva posl. sněmovny ze dne 21. června 1928 podle §u 9, lit. m), jedn. řádu, vyloučena z těsnopisecké zprávy. Viz str. 95 této těsnopisecké zprávy.) (Potlesk poslanců něm. strany nár. socialistické.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Schweichhart. Uděluji mu slovo.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP