Pro informaci oznamuji vám tato data z knihy nemocných
- a jsou příznačná pro tento případ.
Již dne 29. února 1928 bylo v knize nemocných
zjištěno: ťKatar měchýřeŤ
uvedl váš syn; lékař napsal: ťNejezditi
na koni, nemoc menšího stupně, zdráv,
schopný služby.Ť Dne 1. března: ťV
pozorováníŤ, jeden den byl váš
syn v nemocničním pokoji, ale již... byl zproštěn
jen dva dny jízdy na koni a jeho nemoc byla znovu uznána
za ťnemoc nižšího stupně - schopný
službyŤ. Dne 19. dubna stěžuje si váš
syn na obtíže při močení. Znovu
byla uznána jen porucha nižšího stupně,
ostatně zdráv a schopný služby. Službu
musil úplně vykonávati, i jezditi na koni,
což mu velice škodilo, a po zaměstnání
měl se přijíti ukázati do nemocničního
pokoje. Dne 22. dubna, tedy dva dni před svou smrtí,
stěžoval si váš syn na prudké bolesti
v měchýři, byl však znovu jako úplně
zdráv a schopný služby odmítnut. Dne
23. dubna nemohl váš syn již vydržeti bolestí,
ale lékař nechtěl ho přesto poslati
do nemocnice. Váš syn jako dobrý voják
- vždyť byl přece třetím v poddůstojnické
škole - neodvažoval se do té doby, obávaje
se trestu, kdyby byl býval uznán zdravým,
stále se hlásiti, nebo žádati, aby byl
odeslán do nemocnice. Tohoto dne bylo mu již pro prudké
bolesti všechno jedno a energicky žádal s hrozbou,
že si půjde stěžovati k plukovnímu
hlášení, aby byl odeslán do nemocnice.
Teprve potom poslal ho doktor do nemocnice, příštího
dne zemřel, jak zřejmo, jen vinou lékaře.
(Výkřiky posl. Horpynky.) Nuže, jak
se domnívám, měl byste žádati
protokolární výslech soudruhů vašeho
ubohého syna, všech těch od pluku, kteří
o této věci vědí, a tím byste
aspoň pohnal k odpovědnosti člověka,
jenž vlastně smrt vašeho syna zavinil, neboť
kdyby byl býval ošetřován, mohl jistě
býti vyléčen a žíti ještě
dlouhá léta. Váš syn si stěžoval
nejen před svými soudruhy, nýbrž i před
jinými svými představenými, ale nikdo
mu nemohl vlastně pomoci, jelikož lékař
vždy ho uznával za zdravého a on musil vykonávati
službu, jež byla neobyčejně namáhavá.
Doufám spolu se soudruhy vašeho nešťastného
syna, že se nebudete ostýchati zakročiti, aby
tato věc byla vysvětlena. S projevem upřímné
soustrasti pozdravuje vás s vámi cítící
člověk, jenž se z jistých důvodů
nesmí podepsati jménem, ale jistě mluví
jménem soudruhů vašeho syna."
Tato data, zvláště z knihy nemocných,
jistě stačí, aby pohnula ministerstvo, aby
se vší rychlostí a přísností
zavedlo vyšetřování a s tohoto místa
projevuji naději, že se tento případ
nebude nyní projednávati tak, jako případ
vojína Hoffmanna z Přísečnice, jehož
pozůstalí i dnes jsou ještě bez jakékoliv
pomoci. Použil jsem tohoto podnětu, abych tento případ
probral před celou veřejností, aby pod tlakem
této veřejnosti vyšetřování
bylo urychleno a aby vinníci byli spravedlivě potrestáni.
(Potlesk poslanců něm. strany národní.)
Místopředseda Slavíček (zvoní):
Dále má slovo pan posl. Horpynka.
Posl. Horpynka (německy): Dámy a pánové!
Sněmovna po měsíce se neschází
k žádné schůzi, poněvadž
napětí ve vládní většině
činí zákonodárný sněmovní
stroj nezpůsobilým k práci. V červnu,
před začátkem prázdnin, musí
pak býti překotným tempem prodloužena
platnost několika terminovaných zákonů.
Pak se voličům předstírá úžasná
sněmovní práce. Také dnes stojíme
před donucením novelovati prozatímní
zákon o bytové péči a prodloužiti
jeho platnost. Nynější měšťanská
konservativní vládní většina,
jak jsem to od prvopočátku předpovídal,
ukázala se úplně nezpůsobilou, aby
ve dvou letech své činnosti zahájila velkolepé
řešení bytového problému v tomto
státě definitivním zákonem o stavebním
ruchu. Poměry na bytovém trhu se nyní zhoršily
a tak nezbývá nic jiného, než s dosavadními,
prozatímními zákony opět na delší
čas hleděti vyjíti, jak to jde. O nějakém
omezení nuceného hospodářství
s byty nelze u nás vůbec mluviti, poněvadž
by to znamenalo pro široké vrstvy hospodářsky
slabších a pracujících lidí neslýchanou
pohromu. Takových následků obává
se i absolutistická vládní koalice.
Jest zbytečné zaujímati stanovisko k jednotlivým
ustanovením novely zákona. Pan ministr Šrámek
a odbor jemu svěřený, soc. péče,
jsou nezpůsobilí splniti daný slib, že
vypracují velkorysý bytový a stavební
zákon a ubohou slátaninu nynějších
zákonů neustále okrašlují krásnou
frází, že vláda jednala podle zkušeností
nabytých z dosavadních zákonů a do
novely zákona vložila všechny změny a
úlevy, jichž je třeba a jež se ukázaly
v hodnými. Zda v tomto případě změny
jsou v hodné a účelné, to se v tomto
státě přenechává klidně
úsudku budoucnosti. Námitky a zlepšující
návrhy oposice nejsou vůbec zkoumány. Vládní
většina ví, že v tomto státě
jsou již lidé na špatné zákony
zvyklí. O jeden více nebo méně, nezatíží
již více svědomí vládnoucích
mužů v tomto státě. Spekuluje se zde
s tupou trpělivostí lidových vrstev, která
ponenáhlu hrozí dostoupiti apatie.
Než přece jedna novota, která se vynořila
v tomto návrhu zákona, zaslouží, aby
byla zdůrazněna. Jest to skutečnost, že
se i tohoto zákona používá, aby obecní
samospráva byla ještě více omezena a
okleštěna. Obcím zůstávají
sice všechny povinnosti, které jim byly uloženy
dřívějšími zákony v oboru
bytové péče, ale jejich práva a mocenské
prostředky, prováděti tyto úkoly,
přecházejí úplně na okresní
politické úřady. Příště
pouze tyto budou rozhodovati o změně v používání
bytových místností, o nuceném nájmu
a o zajištění bytů. Úkol obcí
bude lze pro příště srovnati s povinností
služky, která nemá práva rozhodovati.
Jest samozřejmé, že okresní politické
úřady již z neznalosti poměrů
v jednotlivých obcích, jejichž znalost nemají
ani chuti, ani času si opatřiti, jsou nejméně
způsobilé převzíti takovouto činnost.
Takováto ustanovení nejsou tedy na prospěch
bytové péče. Jejich účelem
jest jen veškerou moc v tomto státě ponenáhlu
a jistě soustřediti v rukou českých
státních úředníků, poněvadž
tito pro své postavení musí býti vždy
povolným nástrojem dočasné vládní
většiny. Mimo to mají se tím také
v oboru bytové péče dokořán
otevříti dveře protekci.
Jest velmi příznačné, že také
dnes německé vládní strany pomáhají
při dalším oklešťování
obecní samosprávy. Důsledně kráčí
cestou, kterou nastoupily přijetím zákona
o obecních financích a zákona o správní
reformě. A tyto strany namlouvají svým přívržencům,
že jsou nejmocnějšími nositeli idee německé
samosprávy v tomto státě. (Různé
výkřiky na levici.)
Nechci si nechati ujíti příležitost,
kterou mi dává vládní návrh
tisk 1585, abych ještě jednou nepoukázal na
velké starosti, s jakými státní a
veřejní zaměstnanci očekávají
omezení ochrany nájemníků, pokud jde
o výši nájemného a rozšíření
práva na výpověď. Tato kategorie zaměstnanců
s pevným platem s hrůzou vidí, jak index
životních potřeb stále stoupá,
jak platová úprava provedená zákony
č. 103 a 104 ex 1926 byla již skutečnými
poměry dávno překonána, takže
se státní zaměstnanci připravují
dnes již k novým bojům za plat. Velká
většina státních zaměstnanců
bydlí při tom dnes ještě v bytech, jejichž
nájemné pod účinností zákona
o ochraně nájemníků stále ještě
se drží ve snesitelných mezích. Mnozí
z nich musí bydliti v bytech naprosto nedostatečných,
poněvadž jejich příjmy jim nedovolují,
aby se nastěhovali do novostavby, jak by se to slušelo
na jejich povolání. Co se nyní stane, bude-li
nájemné ve starých domech přizpůsobeno
nájemnému v novostavbách? Státní
a veřejní zaměstnanci nemohou přesunouti
zdražení svého živobytí na nějaké
spotřebitele. Jejich existence jest úplně
vydána na pospas zaměstnavateli a v jejich existenčním
boji překáží se jim ještě
tím, že nemohou použíti všech prostředků,
kterých používají ostatní vrstvy
lidí bojujících za mzdu v mzdovém
boji proti svému zaměstnavateli. Strach a starosti,
s jakými státní zaměstnanci očekávají
tedy omezení ochrany nájemníků, jsou
s lidského stanoviska velmi pochopitelné.
Nejostřejšími slovy kritiky musíme však
vytknouti, že vláda neodpověděla ještě
na podání a resoluce organisací státních
zaměstnanců a nepokusila se tak zbaviti státní
a veřejné zaměstnance aspoň z části
této těžké starosti a rozptýliti
jejich pocit nejistoty. Ministr Šrámek, nejmlčenlivější
muž na ministerském křesle, nedá se
pohnouti žádným prostředkem, aby učinil
sebe menší narážku na zamýšlené
omezení ochrany nájemníků a ministr
financí dr Engliš již r. 1926 hrozil,
že stoupnutí nájemného nemůže
přiměti státní správu, aby
znovu upravila a přizpůsobila platové poměry
státních zaměstnanců. Jest nejvýš
na čase, aby tento systém byl změněn,
neboť nespokojenost širokých vrstev v republice
každodenně vzrůstá a jest nanejvýš
nerozumné štváti ještě také
státní a veřejné zaměstnance
do stavu zoufalství. Jest známo a také pochopitelno,
že zvláště majetníci domů
mají zájem na tom, aby ochrana nájemníků
byla co nejrychleji omezena, pokud jde o výši nájemného
a rozšíření výpovědního
práva. Jejich organisace budou prý pozvány,
aby spolupracovaly o novém zákoně bytovém
a zákoně o stavebním ruchu. Majetníci
domů přispěli by velice k uskutečnění
svých požadavků, kdyby při této
příležitosti chtěli náležitě
působiti na vládu, aby zároveň s otázkou
změny zákona o ochraně nájemníků
projednala a usnesla se na změně požitků
státních a veřejných zaměstnanců,
která bude proto nezbytně nutna. (Předsednictví
se ujal předseda Malypetr.) Neboť jen tak lze
zabrániti tomu, aby veřejní zaměstnanci
s pevným platem nepostavili se energicky na odpor proti
oprávněným požadavkům majetníků
domů. V zájmu státních a veřejných
zaměstnanců doufám, že můj dnešní
apel k vládě a majetníkům domů
nezanikne bez ohlasu. Moje strana bude ovšem hlasovati proti
tomuto návrhu zákona. (Potlesk poslanců
něm. strany národní.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je p. posl. Johanis. (Hlasy: Není přítomen!)
Dalším přihlášeným řečníkem
je p. posl. Můňa. (Hlasy: Není
přítomen!)
Dalším přihlášeným řečníkem
je pí. posl. Vobecká. (Výkřiky:
Není přítomna!)
Dalším přihlášeným řečníkem
je p. posl. Johanis. Uděluji mu slovo.
Posl. Johanis: Slavná sněmovno, nejdříve
musím odmítnouti hrubé útoky, které
zde učinil p. posl. Jílek, když počal
hovořiti o událostech, jež souvisely s jubilejními
slavnostmi našeho družstevního hnutí v
neděli. Pan posl. Jílek hanobil zde zejména
nás soc. demokraty - a myslel tím ovšem i ostatní
socialisty - jako kdybychom byli chtěli nedělními
slavnostmi a jejich průběhem zmenšiti třídní
ráz slavností, a tu musím vůči
jeho vývodům, které měly za účel
posměšně se vysloviti zejména o některých
našich názorech na boj v dělnické třídě,
prohlásiti:
Komunistická strana již několik týdnů
před jubilejní slavností Ústředního
svazu čsl. družstev prohlašovala, že jí
použije k proklamování svých stranických
záměrů a cílů. Jubilejní
slavnost Ústředního svazu čsl. družstev
byla pořádána jako čistě družstevní
a hospodářský projev, mající
za účel vzpomenouti 20 let práce českého
dělníka na poli hospodářského
podnikání. Nikde jinde ve světě tak
rychle neděl se vývoj družstevního hnutí,
jak tomu je u Ústředního svazu čsl.
družstev. V poměrně krátké době
20 let stoupl počet družstev z 86 na 1300, počet
členů z 14.000 na 450.000 a tržba ze 7,000.000
Kč na 1200 milionů Kč!
V družstevním hnutí investováno je více
než 1 miliarda korun a z těch připadá
na 560,000.000 Kč dělnických úspor
a dělnických prostředků, ušetřených
z mozolné práce. Po celých 8 roků
komunistická strana rušila tuto klidnou hospodářskou
práci, zakládala buňky, podrývala
důvěru atd. Důkazem této její
činnosti je případ brněnský,
kde přímo nakazovala družstvu, jak má
upraviti svoji administrativu a správu.
V celé řadě případů
zasahování komunistické strany rozvrácena
byla družstva. To je zásluhou komunistické
strany!
Proti prohlášení Jílkovu třeba
připomenouti, co prohlásil Toužil na
sjezdu ve své pozdravné řeči, že
komunistická strana trvá na jednotě družstevního
hnutí v jeho snaze po hospodářské
demokracii. Podobně se vyjádřil Šturc,
který prohlásil, že hlavní zásluha,
že družstevní hnutí nebylo rozvráceno,
náleží vedení Ústředního
svazu a že správa svazu nemalou si dobyla zásluhu,
že jednota družstevního hnutí dosud trvá.
Zde je dokázáno, že stanovisko vedoucích
činitelů v Ústředním svazu
bylo správné a že, co provedla komunistická
strana, je neslušností, jaké v celém
světě není. To také odsoudili nejen
zástupci zahraničního hnutí z Německa,
Francie, Anglie, Švédska atd., nýbrž sám
Ljubimov, zástupce "Centrosojuzu", vedoucí
činitel komunistické strany v Moskvě, vyslovil
svůj podiv, že něco podobného je možno
a že patrně komunisté v Československu
nepochopili význam družstevního hnutí.
(Výkřiky posl. Zápotockého.)
Ljubimov výslovně prohlásil: "My v Rusku
nacházíme se v lepší situaci, poněvadž
žijeme ve státě socialistickém. Vaše
družstevní hnutí je ve světě
kapitalistickém a musí používati jiných
prostředků než u nás. Uznáváme
vaše (československé) stanovisko, obdivujeme
se vašemu rozvoji. Družstevní hnutí československé
jde cestou svépomoci k vyvlastnění výrobních
prostředků a kráčí k hospodářské
demokracii."
Nejošklivější je, že když byli
žádáni komunističtí členové,
aby se zaručili, že nebude zneužito jubilejního
sjezdu ke komunistické štvanici, odsoudili to a prohlásili,
že se se vším úsilím postarají,
aby jakékoliv zneužití se strany komunistické
bylo znemožněno. Po úradě s Polbyrem
však odvolali svoje podpisy, prohlásivše, že
učinili tak pod hrozbou, že bude rozbita jednota družstevního
hnutí! Toto tvrzení je pustou lží, poněvadž
pořadatelé jubilejních slavností prohlásili,
nedostane-li se jim záruky, že bude průvod
odvolán. (Výkřiky komunistických
poslanců. - Hluk.)
Po všem, co se v neděli stalo, je viděti, jak
to komunisté s družstevním hnutím poctivě
myslí.
Tak jak rozbili jednotu dělnického hnutí,
jednotu odborových organisací, jednotu kulturních
organisací, tak chtějí rozbít také
družstevní hnutí, chtějí zkrátka,
aby dělník československý pozbyl všeliké
ochrany ve svých organisacích, ať již
politických, odborových nebo hospodářských,
aby pak v bezmocnosti a v zoufalém vzteku prováděl
nezdařené revoluce a pral se s policií a
četnictvem.
K tomu směřuje činnost komunistické
strany: ne k zlepšení existence dělného
lidu, nýbrž k jeho zbídačení.
Naproti tomu vedoucí činitelé zajistivše
si zahraniční pomocí svoje teplá místečka,
vysmívají se těm, kdož jim sedli na
lep! Tak se věci mají a ne jinak!
Představenstvo Ústředního svazu musí
již jednou učiniti pořádek a nesmí
před terorem a diktátem komunistické strany
ustoupiti. V tom svém boji s demagogií komunistické
strany může počítati se spolučinností
všech rozumných dělníků i dělnických
rodin. Byl jsem svědkem, jak prostí dělníci
komunistického přesvědčení
prohlašovali, že nechtějí míti
nic s komunistickou stranou po tom, co se v neděli přihodilo.
Byli to zejména horníci z Kladna, kteří
těžce nesli, co komunistická strana při
nedělním průvodu provedla. (Výkřiky.)
O jednom mohou býti komunisté přesvědčeni:
Že tak, jako v politickém i odborovém hnutí
zjednán byl pořádek, tak že bude zjednán
i v hnutí družstevním. Československé
dělnictvo nenechá si za nic na světě
rozbíti výsledky 20leté činnosti na
poli hospodářském. (Výkřiky
komunistických a čsl. soc. demokratických
poslanců.)
Jestliže pan posl. Jílek uznal za vhodné
při debatě o zákonu o bytové péči
kydati na nás hanu, odpovídáme mu zatím
tímto projevem s připomenutím, že páni
musejí uznati, že dělnickou třídu
jenom znešvařují a poškozují, když
takové excesy jako v neděli do dělnického
hnutí zanášejí. Proto vy rozumnější,
zakřikněte ty nerozumné včas, jinak
poznáte, že škodíte sami sobě!
Teď k zákonu právě projednávanému.
Bylo s několika stran konstatováno, že zákon
o bytové péči má za účel
zajistiti byty. Důvodová zpráva se správně
dovolává toho, že pokud se týče
jednotek bytových, sice jsme pokročili zvláště
ve velkých městech, ale chci upozorniti na jinou
bolestivou stránku věci, že totiž pouhé
rozmnožování jednotek bytových nestačí
k řešení bytového problému. My
ve velkých městech máme příležitost
viděti, že není nic platno opatřiti
byt, když vysoké ceny stavebních hmot a různé
jiné překážky, o nichž mluvil kol.
Nečas, předem znemožňují,
aby se byt dostal za obstojnou cenu.
Upozorňuji zejména v otázce cenové
politiky stavebních hmot, že co se zejména
ve velkých městech provádí, zvláště
pro sezonu stavební r. 1928, je stav, který způsobí,
že budou vyhnány ceny bytů do takové
míry, že dělník nebo menší
úředník nebude schopen byt platiti. Budeme
míti ještě příležitost blíže
ukázati na tento neudržitelný stav. Dnes je
dokázáno, ať už staví byty v Praze
třebas obec, družstvo nebo jiná korporace,
že jedna místnost stojí minimálně
2.000 až 2.500 Kč. Je proto pochopitelné, že
když pokoj s kuchyní stojí 4.000 až 5.000
Kč, je při dnešních důchodech
dělníka nebo malého úředníka
uměním si byt opatřiti.
V Praze je situace, jak jsem už prohlásil ve výboru,
taková, že na pražském obecním
úřadě je přihlášeno 30.000
stran, které žádají opatření
bytu. Přednosta oddělení tvrdí, že
je potřebí okamžitě pro tyto strany
4.000 bytů o jedné místnosti, 3.000 bytů
o pokoji s kuchyní a 3.000 bytů větších,
dvou a více pokojových. Chci zůstati u té
první číslice. Jestliže je třeba
4.000 bytů o jedné místnosti - ačkoliv
se stanoviska hygienického, nejen snad soc. zdravotního,
jistě bychom museli hájiti názor, že
každá rodina minimálně má míti
pokoj s kuchyní, ale na pražské radnici na
4.000 stran žádá přidělení
bytu pouze o jedné místnosti - je z toho viděti,
že nedostatek bytů jde do takové míry,
že lidé se bojí žádati o větší
byt, poněvadž by náklady nájemného
nesnesli.
Je-li nutno rychle opatřiti 3.000 bytů s jedním
pokojem a kuchyní, je to jistě minimální
požadavek, co může rodina žádati.
Jestliže 7.000 osob jen v tomto městě potřebuje
okamžitě bytů o tak malém rozměru,
může se tento požadavek jistě nazvati
mírným.
Už někteří předcházející
řečníci mluvili o cenové politice
a jejím vlivu na bytové poměry. Vedle jiných
obtíží je to hlavně otázka dopravy
materiálu. Naše železniční správa
hájí názor, že nemusí při
kalamitě bytové poskytovati příspěvky,
aby byty nestoupaly v ceně. Ukázal jsem již
ve výboru, že železniční správa
zamítá dnes nejen obce, družstva, nýbrž
i jiné stavebníky kolektivní, nechce jim
přiznati výhody dopravní, ač každý
musí uznati, že z důvodů obchodně-politických
by byla radno, aby železniční správa
přispěla ke zlevnění bytů,
mimo jiné tím, že by poskytla určité
slevy na dopravě stavebních hmot. Poukázal
jsem ve výboru, jaké to má následky,
když stát nepřispívá v tomto
ohledu, ačkoliv do nedávna poskytoval 80, později
70% stavební podpory. V poslední době přispíval
jen 45% a teď nepřispívá ničím,
takže sleva na dopravě stavebního materiálu
ze vzdálenějších stanic by byla minimálním
příspěvkem, kterým by státní
správa k levnosti bytů přispěla.
Také jsem již ve výboru konstatoval, že
stavební hmoty, které loňského roku
stály 350, 380, nejvýše 400 Kč, stojí
dnes na staveništi 420 až 500 Kč. Je pochopitelné,
že když stoupá v ceně materiál
jako cihly - a to platí také o železe, které
stouplo v ceně, o cementu už mluvil kol. inž.
Nečas, a dnes vypočítávají
technikové, že cena stavebních hmot stoupla
proti loňsku minimálně o 20% - projevuje
se to ovšem v cenách bytů fakticky tím,
že jedna místnost, ať ji staví kdokoli,
stojí minimálně 2.000 až 2.500 Kč.
Jestliže železniční správa se zdráhá
- a to už projevila vůči družstvům,
obcím i jiným jednotlivým korporacím
- sleviti na dopravě stavebních hmot, je to jen
důkazem, že to není podnik obchodně
vedený. Upozorňuji, že podle našeho zákona
všechna ministerstva, která mají nějaké
podniky - a mezi nimi jsou železnice - mají je vésti
obchodně. Mají své poradní sbory,
které rozhodují o té neb oné otázce.
Železniční správa se však ztrnule
staví na stanovisko, že nemá na dopravě
stavebních hmot nic sleviti, a proto se objevují
důsledky.
Kartel cihelen v Praze proto řádí více
než kdy jindy. Dává zpracovati sebe horší
materiál. Upozornil jsem již ve výboru na dvě
cihelny v Krči. Jedna je na cestě od Pankráce
a druhá od Michle do Krče. Obě cihelny, protože
je nedostatek stavebního materiálu a není
možno dopraviti cihly z venkova za obstojnou cenu, zpracovávají
kde jaké bláto, kde jaký vadný materiál.
Jak stabilita staveb po této stránce bude vypadati,
jest dnes na bíle dni. Ale to by mělo býti
důvodem státu a státní správě,
aby opravdu se snažila těm, kdož stavějí,
vyjíti aspoň vstříc při dopravě
stavebního materiálu. Lze proto jenom kvitovati
s povděkem, že včera výbor schválil
naši resoluci, která v této věci se
dožaduje určité úlevy při dopravě
stavebního materiálu. Jestliže se ministerstvo
železnic nepostaví na stanovisko, že má
ignorovati přijaté resoluce - jak to v poslední
době jednotlivá ministerstva dělají
- doufejme, že do velkých měst se dostane stavební
materiál za levnější ceny, které
se musí projeviti i v tom, že ceny bytů budou
nižší.
Při této příležitosti chci s
povděkem kvitovati a osvětliti akci, kterou připravuje
Ústřední sociální pojišťovna,
zatím na zkoušku pro Velkou Prahu, ale která
má pokračovati také v jiných průmyslových
městech. Ústřední sociální
pojišťovna hodlá koupiti od obce pražské
několik bloků pozemků, a to na Pankráci,
Vinohradech, Žižkově a Dejvicích, kde
chce postaviti na 50 domů, v nichž by bylo ubytováno
asi 1.000 malých rodin. Se strany obce pražské
se sice zdánlivě vychází tomuto podnětu
vstříc, ale jsou v obci pražské jednotlivci,
kteří maří tuto akci, hlavně
tím, že podávají námitky proti
tomu, aby obec pražská za výhodnější
ceny pozemky Ústřední soc. pojišťovně
prodala. Jest pozoruhodno, že k této věci,
ač každý zná kalamitu bytovou v Praze,
se mohou podávati námitky, když Ústřední
soc. pojišťovna chce přispěti k řešení
bytové kultury. Víme, že při nynějších
politických poměrech se s tím musí
počítati, ale doufejme, že nadřízené
instance, které budou o námitkách dr Karlíka
a spol. rozhodovati, přejdou přes ně k dennímu
pořadu, takže by Ústřední sociální
pojišťovna mohla co nejdříve ke stavbě
domů přikročiti.
Nyní k otázce kolonií, o nichž se již
také zmínil kol. inž. Nečas.
Chtěl bych dodati, že úsudek hygieniků
i techniků jest takový, že kolonie v okolí
Prahy, jak je vidíme na Pankráci a Vysočanech,
budou možné nejdéle do 5 let a že, budou-li
trvati déle než 5 roků, znečištění
půdy, poněvadž tam není kanalisace a
voda, bude tak veliké, že musí vypuknouti epidemické
choroby. Toto nebezpečí by mělo dáti
podnět všem činitelům, mezi něž
se hlásí také Ústřední
soc. pojišťovna, aby problém bytový byl
ve velkých městech rozřešen co nejdříve,
aby každému, kdo chce stavěti, se pomáhalo
stavěti za určitých výhod, o nichž
jsem mluvil, poněvadž nejde jenom o to opatřiti
jednotky bytové, nýbrž i o otázku, aby
byly cenově přístupné.
Tolik o bytové otázce. Při té příležitosti
chci se ještě zmíniti o neštěstích
na stavbách v Praze. Vedle maléru, který
se stal firmě Nekvasil, máme horší událost
v Revoluční třídě; novinami
tato událost byla přetřepána dost
a bylo ukazováno na nedostatečné opatření,
které při stavbách jest. Obec pražská
se chce zaměstnávati náležitým
dohledem, pokud její kompetence nad stavbami a ochrannými
opatřeními sahá. Když projednáváme
zákon o mimořádných opatřeních
bytové péče, musím říci,
že státní správa nemůže
zůstati lhostejnou k těmto událostem v Havířské
ulici a Revoluční třídě. Přenesli
jsme tuto otázku do výboru a ve výboru před
4 týdny přijat byl jednomyslně všemi
stranami návrh, aby státní správa,
zejména dozor stavební a živnostenský,
pečoval o to, aby podobný malér - tehdy byl
znám jen v ulici Havířské - se neopakoval.
Ministerstvo soc. péče ignorovalo tehdy usnesení
soc.-politického výboru. Konstatuji, že usnesení
výboru nebylo si vůbec povšimnuto v žádném
referátu ministerstva soc. péče. Tím
se stalo, že dozor se nekonal žádný, a
tak přišel ten malér, který byl zaviněn,
jak je dnes zjištěno úředně,
několika okolnostmi, mezi jiným také tím,
že firma dala nedostatečný a vadný materiál,
t. zv. mniškové dřevo na pažbení.
Je pochopitelné, že toto dřevo nemohlo odolati
tlaku, který v té hloubce v Revoluční
třídě byl. Ale musím také viniti
státní správu, že ona, když se
stalo to neštěstí v Havířské
ulici, nevzala si příklad a nestarala se svou živnostenskou
inspekcí a také dozorem nad stavbami, aby zamezila
malérům dalším.
S tohoto hlediska, když mluvím o bytové péči,
musím litovati, že státní správa,
zejména ministerstvo soc. péče, jednak nedostatkem
personálu v oddělení živnostenské
inspekce, jednak do jisté míry také ignorancí,
která je dnes při režimu pana ministra Šrámka,
zavinila, že se mohl státi ten druhý malér
v Revoluční třídě, který
si vyžádal dva lidské životy. A je dokázáno,
že, nebude-li prováděna v nejbližších
dnech dostatečná inspekce, budou se nám nejen
v Praze, nýbrž i v jiných místech, zejména
kde si počíná stavební správa
také tak, podobné případy opakovati.
S tohoto hlediska vytýkám lhostejnost k ochranně
dělníků u státní správy
a žádám, aby pro nejbližší
dobu prohlídky staveb se prováděly s největší
rychlostí. (Výborně! - Potlesk
poslanců čsl. soc. demokratické strany dělnické.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je pí. posl. Vobecká. Dávám
jí slovo.