Čtvrtek 21. června 1928

Pan dr Viškovský zde přímo přiznává, že vládní koalice svými bytovými zákony podporovala spekulanty, subvencovala a dávala daňové úlevy těm, kteří stavěli luxusní bary, kinematografy atd.

Pan dr Viškovský zde přímo přiznává, že nastala veliká spekulace se staveništi. Já při tom podotýkám, že tuto spekulaci provádí i stát. Pan dr Viškovský řekl, že rekordní ceny stavenišť uvnitř Prahy jsou tak vysoké, že konkurují dokonce s cenami stavenišť ve velkých centrech amerických, ano i v samém New Yorku. Totéž platí o výši nájemného, zejména v centru Prahy. I tyto činže v některých objektech konkurují zcela s činžemi v amerických městech.

Pan dr Viškovský ve své řeči 15. března doznal, že ceny bytů proti stavu předválečnému zdražily se dvacetkráte při velkých bytech, ale při malých bytech, při bytech o jedné nebo více místnostech je to ještě horší.

Doznává-li čelný činitel vládní bytovou lichvu, doznává-li, že t. zv. sociálních zákonů využívají v prvé řadě spekulanti a keťasové, myslím, že je to nad jiné výstižná ilustrace poměrů ve státě.

Dříve obce svou účastí na stavebním ruchu mohly alespoň částečně mírniti stavební a bytovou lichvu, dnes pánové, kdy jste přivedli obce k finančnímu bankrotu, mohou řáditi stavební a bytoví lichváři neobmezeně, a jejich řádění jest opravdu strašné. V čele bytových lichvářů stojí kartel výrobců a dodavatelů stavebních hmot.

Pánové, já vám zde uvedu některé cifry, které ukazují, jaká je lichva se stavebními hmotami. Vezměme cihly. Cihly pálené stály r. 1926 340 Kč, r. 1927 370 Kč, r. 1928 450 Kč. Uvedené cifry rozumí se s dopravou na staveniště ve Velké Praze. Jest ovšem otázkou, dostanou-li se dnes ještě vůbec cihly za 450 Kč. Struskové cihly stály r. 1926 335 Kč, r. 1927 375 Kč a r. 1928 430 Kč.

Připomínám, že mzdy cihlářského dělnictva byly zvýšeny o 5%, maximálně o 10% a že v řadě cihelen vůbec mzdy cihlářského dělnictva zvýšeny nebyly. (Tak jest!) A když se cihlářské dělnictvo domáhalo stávkou zvýšení mezd, byl štván proti němu celý aparát státní moci, byli honěni četníky, byli zatýkáni a byli zavíráni, jako je tomu právě v případě kosteleckém.

Totéž je, pokud se týče dříví stavebního. Prkna stavební na lešení a záklopy stála r. 1926 340 Kč, dnes stojí 485 Kč. Prkna na podbíjení r. 1926 stála 360 Kč, r. 1927 400 Kč, dnes 505 Kč. Prkna podlažní r. 1926 450, r. 1927 560, r. 1928 680 Kč. Tesané dřevo r. 1926 280, r. 1927 340, dnes 390 Kč. Řezané dřevo r. 1926 360, r. 1927 440, dnes 510 Kč. Tašky obyčejné r. 1926 450, dnes 510 Kč. Tašky drážkové r. 1926 760, dnes 800 Kč. Sklo stouplo o 50%.

Konstatujeme, že dříví roste v lese za stejných podmínek. Lesní dělnictvo nedosáho však zvýšení mezd, dopravní tarify nebyly zvýšeny. Kde jsou zde důvody k tomuto zdražování stavebních hmot? (Výkřiky posl. Mikulíčka.) Žádné jiné důvody než lichvářské. Kdybychom žili ve státě, kde vláda má na zřeteli zájem obyvatelstva, musil by ministr spravedlnosti, ihned naříditi, aby všichni tito zloději a loupežníci z kartelu výrobců a dodavatelů stavebních hmot byli zatčeni a postaveni před soud pro lichvu. Musil by býti rozehnán kartel dodavatelů a výrobců stavebních hmot, toto hnízdo loupeživých pirátů. Musila by ovšem vláda sáhnouti na mocné a bohaté, tato vláda to však neudělá, poněvadž by sáhla na vlastní kamarády. (Výkřiky komunistických poslanců.)

Materiálu je všeobecný nedostatek. Cihelny jsou soustředěny jednak v Prodejně cihel, jednak v bankách - Pragobance a České bance. Přidělovány jsou cihly při zaplacení předem v nedostatečném množství a špatné jakosti. Také špatná jakost stavebního materiálu je příčinou neštěstí, která stavební dělníci platí svým životem. Místo aby vláda zakročila proti bandě lichvářů, pitomí byrokraté vymýšlejí ještě pitomější plány na persekuci dělnického hnutí, na persekuci rudých odborů a družstev, které jsou snad ovládány příslušníky komunistické strany.

Předloha, kterou projednáváme, je vlastně novelisací zákona č. 225. Zákon č. 225 v § 2 ukládá okresním úřadům, resp. politickým správám, jak se to dosud nazývá, že tato může naříditi vlastníku domu, aby nepronajaté místnosti, které se hodí k obývání, do stanovené lhůty pronajal. To jsou ustanovení, která jsou obsažena v §§ 5 a 6 této předlohy. Jak se osvědčil zákon č. 225? Jak splnily okresní politické správy povinnost uloženou jim tímto zákonem? V kolika případech nařídila politická správa obsazení nepronajatých bytů, a v kolika případech ustanovila nájemníky? Myslím, že bylo by zajímavé, kdybychom měli číslice o tom, v kolika případech podle povinnosti, kterou jim zákon ukládá, zakročily politické správy ve prospěch nájemníků. Můžeme konstatovati, že politické správy vůbec v tomto ohledu nevykonaly nic a je proto více než podivuhodné, že předloha zákona znova ukládá okresním úřadům, aby na ně byla přenesena působnost v otázce bytové. Snad právě proto se jim to ukládá, snad právě proto se chce, aby okresní úřady měly v evidenci bytovou péči, poněvadž v této otázce nic neudělaly. Chce se tím říci: vláda a vládní strany si nepřejí, aby okresní úřady, aby státní úřady vykonávaly něco ve prospěch nájemníků.

Vážení pánové, při nejlepší vůli i kdyby se našla někde bílá vrána, i kdyby se našel přednosta politického úřadu, který by chtěl v této věci něco dělati, je to úplně nemožné. V okrese, který má 50, 60, 70 i více obcí, nemá okresní úřad přehledu o bytových poměrech v jednotlivých obcích a nemá také aparátu, který by mu mohl vésti evidenci uprázdněných bytů. Okresní úřad v nejlepším případě by zakročil, kdyby došlo nějaké oznámení, že tam a tam jest uprázdněn byt. To by se stalo jistě jen ve zcela výjimečných případech, které bijí přímo do očí. Jinak normálně nestalo by se nic a přece, má-li se řešiti otázka bytová, může se řešiti jen tehdy, budeme-li míti přesnou a přísnou evidenci všech uprázdněných bytů. Tuto evidenci nemohou prováděti okresní úřady, poněvadž nemají k tomu dostatečného aparátu a aparátu, který mají, používají proti dělnictvu, používají k persekuci dělnického hnutí, k pronásledování dělnických důvěrníků, rozpouštění schůzí při stávkách atd. Tedy ne okresní úřady, nýbrž obce. Na obce má býti přenesena podle našeho názoru působnost, aby mohly obsazovati uprázdněné byty. A vážení pánové, to není jen náš názor, nýbrž mám zde přípis Svazu čsl. měst a obcí, který se obrací na náš klub a který rovněž vyslovuje názor, že politické správy, resp. okresní úřady tyto bytové záležitosti nemohou s úspěchem prováděti.

V přípise Svazu měst a obcí se píše."Podle ustanovení §u 6, odst. 1 určí nájemníka do 8 dnů okresní úřad, nepronajme-li vlastník domu nepronajaté a neobydlené místnosti do 15 dnů po pravoplatnosti příkazu okresního úřadu. Bohaté zkušenosti posledních let potvrzují, že to byly v prvé řadě obce a města, která se za přispění spořitelen snažila o zmírnění bytové krise. Přes všechnu snahu nepodařilo se obcím a městům vyhověti aspoň nejnutnějším žádostem o příděl bytů, jichž leží u obecních a městských úřadů celé desetitisíce." Podotýkám, že u bytového úřadu města Prahy leží žádostí o byty na 30.000. "Obecní úřady mají jistě velmi mnoho zkušeností a jako úřad, který jest v bezprostředním styku s obyvatelstvem, znají nejlépe nejbolestivější místo."

Vládní návrh zákona pověřuje určením nájemníka okresní úřad. Jistě nelze však pochybovati o tom, že okresní úřad nemůže tuto povinnost splniti s vědomím, že vyhověl žádosti plně odůvodněné, ježto mu místní poměry nemohou býti známy. Z tohoto důvodu Svaz čsl. měst doporučuje, aby ustanovení §u 6, odst. 1 doplněno bylo ustanovením "po vyjádření obcí". Tedy i taková instituce, jako je Svaz čsl. měst a obcí, nevěří, že by okresní úřady s úspěchem mohly prováděti bytovou péči.

Obcím se ukládá povinnost, že se mají starati o své nebydlící příslušníky. Jestliže se však obcím ukládá tato povinnost, musí míti obce také právo, aby měly přehled o uprázdněných bytech a aby je taktéž mohly obsazovati. Obce nám skýtají daleko větší záruku než státní úřad, a jestliže se to přenáší na okresní úřad, tedy se to děje také proto, poněvadž chtějí samosprávu zbaviti posledního zbytku jakéhokoliv rozhodování. Ono to dopadne v Československu za nedlouho tak, že bez svolení státních úřadů, bez svolení státní byrokracie nebudeme smět ani dýchati. Všechno se dává do rukou státním úřadům, tedy i otázka bytová. Jak to bude vypadati, ukáže nám nejbližší budoucnost.

V §u 7 této předlohy se praví (čte):

"V obcích s více než 10.000 obyvateli může býti stanoveno pravoplatným usnesením obecního zastupitelstva, schváleným zemským úřadem a vyhlášeným způsobem v místě obvyklým, že vlastníci domů smějí do 31. prosince 1930 pronajímati beze svolení obce byty pouze

1. těm, kdo v obci nebo v některé z obcí okolních vykonávají své povolání jako veřejní funkcionáři nebo jako veřejní nebo železniční zaměstnanci,

2. těm, kdo mají v obci právo domovské,

3. majetníkům a zaměstnancům podniku důlního, továrního, živnostenského, zemědělského neb obchodního v obci,

4. těm, kdo se stěhují z bytu do bytu v obvodu obce, měli-li již byt ve vlastním domě nebo byt naturální nebo služební anebo byt najatý od vlastníka domu."

Náš klub nesouhlasí s tímto ustanovením a navrhuje, aby ve všech obcích bylo stanoveno pravoplatným usnesením obecního zastupitelstva, bez schválení nadřízeného úřadu, že majitelé domů mohou bez souhlasu obce pronajímati byty ne těm, kteří vykonávají v některé z okolních obcí své povolání jako veřejní funkcionáři, nýbrž v prvé řadě nebydlícím a rodinám žijícím ve společných bytech a těm, kdož podle §u 1 zákona na ochranu nájemníků ze dne 28. března 1928, č. 44 Sb. z. a n., z bytu byli vypovězeni. Máme zde kuriosní ustanovení: Na jedné straně v §§ 5 a 6 dává se možnost okresním úřadům, aby určily nájemníka do bytu, a na druhé straně má majitel domu na základě zákona č. 44 právo nájemníka z bytu vyhoditi, když nemůže neb nechce platiti činži v takové výši, jak si ten majitel domu přeje anebo když se mu vůbec nelíbí.

Tedy my můžeme dojíti k takovýmto kuriositám: Dejme tomu, že se někde opravdu najde přednosta okresního úřadu a že určí nájemníka do bytu. Majitel domu ho tam vezme, ale za čtvrt roku ho vypoví - a jsme zase tam, kde jsme byli před tím. Tedy z toho je vidět, že vládě a vládním stranám nejde o zjednání nějakého pořádku v otázce bytové, nýbrž, že jim jde o vyvolání chaosu.

Pokud se týče bytů pro státní zaměstnance, jsme toho názoru, že povinnost starati se o ubytování svých zaměstnanců má v prvé řadě stát, a nesrovnává se proto s naším názorem pohodlné stanovisko státu, že stát převalí prostě povinnost o opatření bytů na obce. Máme případy, že v obci se stavějí nebo rozšiřují kasárna - a dnes pomalu budeme míti kasárna v každé obci a četnickou stanici na každém konci obce - a vojenská správa tam určí garnisonu, ale obec se musí postarat nejen o stavbu kasáren, nýbrž také o byty pro důstojníky. Stát tam určí četnickou stanici, ale obec musí se postarati o ubytování četníků na úkor těch, kteří byt potřebují a byty nemají.

Chápeme, že žádná buržoasní vláda - a tato vláda nejméně - nebude řešiti otázku bytovou s hlediska potřeb pracujícího lidu a proto je nutno nejenom potírati tyto vládní předlohy, nýbrž potírati také vládu samu, je nutno potírati celý tento vládní režim.

Pracující lid Československa svého Rudého dne využije taktéž k demonstracím proti těmto bytovým zákonům a proti vládě, která ponechává možnost bohatým lidem, aby v jedné obci měli neomezený počet bytů a aby naproti tomu chudina byla štvána na ulici.

Pracující lidé a lidé chudí a nebydlící, nájemníci súčastní se 6. července Rudého dne, aby demonstrovali proti tomuto režimu, proti této vládě, za vládu dělníků a pracujících rolníků! (Tak jest! - Potlesk komunistických poslanců.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.

Byly podány pozměňovací návrhy, které budou předmětem jednání. Prosím o přečtení těchto návrhů.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

1. Pozměňovací návrh posl. Můni a soudr.:

Odst. 1 v §u 1 znějž:

"(1) Zrušiti byt připojením jeho nebo jeho jednotlivých částí k jinému bytu nebo k jiným místnostem, používati bytu nebo jednotlivých jeho částí k jiným účelům než k bydlení jest dovoleno pouze se svolením obce; svolení může dáti obecní zastupitelstvo pravoplatným usnesením. Míti v téže obci dva nebo více bytů jest zakázáno."

2. Pozměňovací návrh posl. Schweichharta a soudr. k §u 1:

V odst. 1 buďtež slova "okresního úřadu" nahrazena slovy "obecního úřadu".

Odst. 2 budiž škrtnut.

3. Pozměňovací návrh posl. Langra, Pechmanové, inž. Záhorského a druhů k § 1:

Odstavec 1 znějž:

"Zrušiti byt připojením jeho nebo jednotlivých jeho částí k jinému bytu nebo k jiným místnostem, používati bytu nebo jednotlivých jeho částí k jiným účelům než k bydlení nebo míti v téže obci dva nebo více bytů není dovoleno."

Odst. 2 budiž škrtnut.

4. Pozměňovací návrh posl. Můni a soudr.:

Odst. 1 v §u 2 znějž:

"(1) Svolení podle §u 1 může býti dáno, zřídí-li žadatel v obci náhradní místnosti, odpovídající předpisům stavebních řádů a počtem místností a rozsahem bytu zrušenému."

5. Pozměňovací návrh posl. Langra, Pechmanové, inž. Záhorského a druhů:

§ 2 budiž škrtnut.

6. Pozměňovací návrh posl. Langra, Pechmanové, inž. Záhorského a druhů:

§ 3 budiž škrtnut.

7. Pozměňovací návrh posl. Langra, Pechmanové, inž. Záhorského a druhů:

§ 4 budiž škrtnut.

8. Pozměňovací návrh posl. Schweichharta a soudr.:

§ 5 znějž:

"Vlastník domu jest povinen nepronajaté a neobydlené místnosti, které se hodí k obývání, do 8 dnů ohlásiti obecnímu úřadu a na jeho příkaz do 15 dnů po pravoplatnosti příkazu je pronajmouti."

9. Pozměňovací návrh posl. Můni a soudr.:

§ 5 znějž:

"Vlastník domu jest povinen nepronajaté a neobydlené byty, části bytů i jednotlivé místnosti, které se hodí k obývání, ať už jsou volné v době vyhlášení tohoto zákona anebo později se zřídí nebo uprázdní pravoplatnou výpovědí soudní anebo jiným způsobem, do osmi dnů oznámiti obecnímu úřadu."

10. Pozměňovací návrh posl. Biňovce, Johanise, Tayerle a soudr.:

V §u 5 budiž místo slova "okresního" dáno slovo "obecního".

11. Pozměňovací návrh posl. Langra, Pechmanové, inž. Záhorského a druhů:

V §u 5 buďtež v řádce 4 slova "na příkaz okresního úřadu" nahrazena slovy "na příkaz obce".

12. Pozměňovací návrh posl. Můni a soudr.:

Odst. 1 v §u 6 znějž:

"(1) Nepronajme-li vlastník domu místností (bytů, části bytů) do dalších osmi dnů, určí nájemníka obecní úřad."

13. Pozměňovací návrh posl. Langra, Pechmanové, inž. Záhorského a druhů:

V odst. 1 §u 6 buďtež slova "okresní úřad" nahrazena slovy "obecní úřad".

14. Pozměňovací návrh posl. Biňovce, Johanise, Tayerle a soudr.:

V odst. 1 §u 6 místo slova "okresní" budiž dáno slovo "obecní".

15. Pozměňovací návrh posl. Schweichharta a soudr.:

V § 6 buďtež slova "okresní úřad" nahrazena slovy "obecní úřad".

16. Eventuální pozměňovací návrh posl. Biňovce, Johanise, Tayerle a soudr.:

Odst. 1 §u 6 budiž doplněn ustanovením "po vyjádření obce".

17. Pozměňovací návrh posl. Biňovce, Johanise, Tayerle a soudr.:

V odst. 2 §u 6 budiž místo slova "okresní" dáno slovo "obecní".

18. Pozměňovací návrh posl. Můni a soudr.: V odst. 2 §u 6 budiž slovo "okresním" nahrazeno slovem "obecním" a slovo "okresní" slovem "obecní".

19. Pozměňovací návrh posl. Langra, Pechmanové, inž. Záhorského a druhů:

V §u 6, odst. 2 buďtež škrtnuta slova "okresním úřadem" a nahrazena slovy "obecním úřadem". Dále buďtež škrtnuta slova "okresní úřad" v témže odstavci a nahrazena slovy "obecní úřad".

20. Pozměňovací návrh posl. Schweichharta a soudr. k §u 7:

Buďtež škrtnuta slova "s více než 10.000 obyvateli", "schváleným zemským úřadem" a "do 31. prosince 1930".

Čís. 1 a 3 buďtež nahrazena slovy "osobám, které v obci vykonávají své povolání".

Čís. 4 stane se číslem 3 a znějž: "osobám, které již bydlí v obci, i když dosud nemají samostatného bytu".

21. Pozměňovací návrh posl. Biňovce, Johanise, Tayerle a soudr.:

V §u 7 buďtež škrtnuta slova "s více než 10.000 obyvateli" a "do 31. prosince 1930".

22. Pozměňovací návrh posl. Můni a soudr.:

§ 7 znějž:

"Pronajímatelé bytů mohou ve stanovené lhůtě pronajmouti uprázdněné byty bez svolení obce pouze

1. nebydlícím a rodinám žijícím ve společných bytech,

2. těm, kdo podle §u 1, odst. 2, č. 1 až 3, 6, 10, 11, 14, 15, 19 zákona z 28. března 1928, č. 44 Sb. z. a n., byli z bytu vypovězeni,

3. nemajetným občanům československým, kteří se stěhují z ciziny."

23. Pozměňovací návrh posl. Langra, Pechmanové, inž. Záhorského a druhů k §u 7:

V řádce 1 buďtež škrtnuta slova "s více než 10.000 obyvateli".

V řádkách 3 a 4 buďtež škrtnuta slova "zemským úřadem".

24. Pozměňovací návrh posl. Biňovce, Johanise, Tayerle a soudr.:

V §u 8 buďtež škrtnuta slova "s více než 10.000 obyvateli" a "do 31. prosince 1930".

25. Eventuální pozměňovací návrh posl. Schweichharta a soudr.:

Bude-li zamítnut náš pozměňovací návrh k §u 5, buďtež v §u 8 škrtnuta slova "s více než 10.000 obyvateli" a "do 31. prosince 1930".

26. Pozměňovací návrh posl. Můni a soudr.:

V odst. 1 §u 8 budiž výraz "Obec s více než 10.000 obyvateli může" nahrazen výrazem "Obce jsou povinny".

27. Pozměňovací návrh posl. Langra, Pechmanové, inž. Záhorského a druhů:

V odst. 1 §u 8 v řádce 1 buďtež škrtnuta slova "s více než 10.000 obyvateli".

28. Pozměňovací návrh posl. Biňovce, Johanise, Tayerle a soudr.:

V §u 9 budiž slovo "okresní" nahrazeno slovem "obecní".

29. Pozměňovací návrh posl. Schweichharta a soudr.:

Ustanovení §§ 9 až 16 buďtež nahrazena ustanovením:

"Ministerstvo soc. péče jest povinno v dohodě se zúčastněnými ministerstvy v obcích, ve kterých není volných bytů, opatřiti státním zaměstnancům do těchto obcí služebně přiděleným potřebné byty stavbami bytů za nájemné v místě obvyklé."

30. Pozměňovací návrh posl. Langra,

Pechmanové, inž. Záhorského a druhů:

Odst. 1 §u 13 budiž škrtnut.

31. Pozměňovací návrh posl. Biňovce, Johanise, Tayerle a soudr.:

V § 16 buďtež za slova "obecných a občanských" připojena slova "jakož i o zaměstnancích samosprávy".

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP