Čtvrtek 21. června 1928

Kdo dále souhlasí s §§ 17 až 19 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. §§ 17 až 19 jsou přijaty podle zprávy výborové. Tím je současně zamítnut návrh posl. Můni a soudr. na škrtnutí těchto paragrafů.

Kdo souhlasí s §em 20 v úpravě návrhu posl. Můni a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Tato úprava se zamítá.

Kdo dále souhlasí s §em 20 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím je § 20 přijat podle zprávy výborové.

§ 21. Kdo souhlasí s §em 21 v úpravě návrhu posl. Můni a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Tím je tato úprava zamítnuta.

Kdo souhlasí s §em 21 v úpravě návrhu posl. Schweichharta a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Tato úprava je zamítnuta.

Kdo souhlasí s §§ 21 a 22 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. §§ 21 a 22 jsou přijaty podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s §em 23 v úpravě návrhu posl. Můni a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Tato úprava je zamítnuta.

Kdo souhlasí s §em 23 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. § 23 je přijat podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s §em 24 v úpravě shodných návrhů posl. Můni a posl. Schweichharta a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Tato úprava §u 24 je zamítnuta.

Kdo nyní souhlasí s §em 24 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. § 24 je přijat podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s §em 25 v úpravě shodných návrhů posl. Můni a soudr. a posl. Langra, Pechmanové, inž. Záhorského a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Tato úprava je zamítnuta.

Kdo souhlasí s §§ 25 a 26, s nadpisem zákona, nadpisy jednotlivých částí a s úvodní formulí zákona podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. §§ 25, 26, nadpis zákona, nadpisy jednotlivých částí a úvodní formule zákona přijaty jsou podle zprávy výborové.

Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona ve čtení prvém a to podle zprávy výborové.

Druhé čtení provedeme při vyřizování odst. 4, bude-li této osnově přiznáno zkrácené řízení podle §u 55 jedn. řádu.

Tím vyřízen jest 1. odst. pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

2. Zpráva výborů soc.-politického a rozpočtového k vládnímu návrhu (tisk 1575) zákona o hranici příjmu vylučující z nároku na důchod válečných poškozenců (tisk 1619).

Zpravodajem výboru soc. politického jest pan posl. Vávra, zpravodajem výboru rozpočtového pan posl. E. Vencl.

Dávám slovo prvému p. zpravodaji p. posl. Vávrovi.

Zpravodaj posl. Vávra: Slavná poslanecká sněmovno! Mám podati zprávu soc.-politického výboru o vládním návrhu (tisk 1575) zákona o hranici příjmu vylučující z nároku na důchod válečných poškozenců.

Osnovou touto prodlužují se zákony z r. 1920, 1922 a 1924.

Vládní návrh navrhoval prodloužení až do nové úpravy, avšak tento neurčitý termín podařilo se změniti a stanoviti prodloužení nejdéle do 30. června 1929, poněvadž za každých okolností musíme nedostatky a nespravedlnosti zvláště vůči těžkým válečným poškozencům odstraniti.

Máme opravdu křiklavé případy. Uvážíme-li, jaké životní trampoty musejí prožívati váleční poškozenci, kteří mají amputované ruce, nohy, a uvážíme-li nejtěžší utrpení válečných slepců, musíme již z lidského cítění jim co nejvíce ulehčiti. Těmto nejhůře postaveným válečným poškozencům, ať již jsou samostatně nebo nesamostatně výdělečně činní, musíme hranici příjmu vylučující z nároku na důchod zvýšiti. Spravedlivé by bylo, hranice příjmu vůbec nebrati v úvahu, poněvadž ničím není možno nahraditi ztracený zrak jakož i údy nebo zdraví zničené v kruté světové válce.

Bylo opravdu nespravedlivé, že těžkým válečným poškozencům samostatně výdělečně činným byla hranice příjmu pro vyloučení na důchod stanovena Kč 5.000 a v druhém případě Kč 10.000. Jisto jest, že samostatně výdělečně činný válečný poškozenec má mnohdy daleko těžší existenční postavení než jiný, neboť musí míti pomocné síly k obstarání prací, dohled jest mnohdy nemožný, vedle toho i jiné okolnosti zvyšují jeho režii, takže se stává konkurenčně neschopným, čímž vším dostavuje se bída do jeho rodiny.

Staly se v dřívějších letech chyby, že jsme válečným poškozencům neopatřili definitivní místa podle jejich schopnosti u státních a samosprávních úřadů, že přidělování trafik, služeb nebylo a není takové, jak právem zasluhují. Zdravý a dokonce hospodářsky dobře postavený člověk nezasluhuje tolik ohledu, aby dostal postavení lehké, bez risika - to měli dostati především váleční poškozenci, vdovy a sirotci.

Značná nespravedlnost stala se též zákonným opatřením o přihlášce o důchod. Byli lidé, kterým nebylo známo, do které doby má býti nárok uplatněn, jsou případy, že staří rodiče po padlém synu, který byl jejich živitelem, jsou dnes v největší bídě. Totéž spatřujeme u vdov a sirotků. (Předsednictví převzal místopředseda Zierhut.)

Byla to chyba též sociálních korporací, okresních i obecních samospráv, které se měly o své válečné poškozence, vdovy a sirotky i o důchodce předků starati, aby o důchod byli včas přihlášeni, kdežto dnes mnohdy připadají k zatížení samosprávy. Veliké nesnáze byly připraveny všem válečným poškozencům požadováním vrácení přeběrků na důchodech, byly doručovány platební výměry do tisíců jdoucí, takže ani majetek důchodce nestačil a byl by dlouhá léta značným dluhem zatížen. Co dělají celkem tyto přeběrky? Kolik máme důchodců? Jaké je zatížení státu?

Srovnáme-li počet válečných poškozenců-důchodců za léta 1923 až 1927, přicházíme k těmto výsledkům:

Invalidů-důchodců r. 1923 bylo 155.588, r. 1924 132.545, r. 1925 126.317, r. 1926 116.417 a r. 1927 112.210.

Vdov-důchodkyň bylo r. 1923 121.215, r. 1924 104.128, r. 1925 100.133, r. 1926 95.468, r. 1927 91.353.

Sirotků-důchodců r. 1923 238.156, r. 1924 229.133, r. 1925 214.914, r. 1926 205.509, r. 1927 188.981.

Předků-důchodců r. 1923 73.371, r. 1924 76.902, r. 1925 78.916, r. 1926 75.188 a r. 1927 72.105.

Válečných poškozenců-důchodců celkem r. 1923 588.280, r. 1924 542.708, r. 1925 520.280, r. 1926 492.582 a r. 1927 464.649.

V celku lze konstatovati přirozený úbytek válečných poškozenců-důchodců: Invalidů ubývá úmrtím, osamostatňováním a dosažením vyššího příjmu. Úmrtnost u invalidů není nyní vyšší než 4%. U vdov jeví se úbytek ponejvíce provdáním. R. 1925 provdalo se 6.000 vdov, r. 1926 téměř 5.000 vdov, r. 1927 jen 3.500 vdov. Tento úbytek provdáním však stále klesá, poněvadž vdovy stárnou. Sirotků ubývá dosažením hranice věkové. Nejmenší úmrtnost byla dosud u předků-důchodců. Vzestup u předků v letech 1924 a 1925 jest vysvětliti tím, že důchody předků byly v těchto letech z valné části teprve vyměřovány.

Nyní o počtu odpisů přeběrků a zápůjček do 31. prosince 1927. Vyživovací příspěvky činily celkem 933.002 Kč, vojenské pense činily celkem 12.900 Kč, důchody invalidní celkem 2,310.117 Kč, důchody pozůstalých 1,572.172 Kč, zálohy na důchody 111.885 Kč, zápůjčky 1,890.983 Kč, úhrnem 6,831.059 Kč. Všech k náhradě předepsaných přeběrků bylo 46,140.766 Kč, splaceno bylo celkem 6,112.161 Kč, odepsáno bylo 6,831.059 Kč; zbývá r. 1927 přeběrků celkem 33,197.546 Kč.

Počet důchodců, válečných poškozenců k 31. prosinci 1927 podle procent ztráty výdělečné schopnosti jest následující: 20 až 24% válečných invalidů máme celkem k 31. prosinci 1927 31.942, 25 až 34% invalidů 36.994, 55 až 64% invalidů máme 4.278, 75 až 84% invalidů 5.720, 85 až 100% invalidů 3.329. Dohromady 112.210. Úhrnem máme válečných poškozenců k 31. prosinci 1927 464.649.

Vzhledem k těmto číslicím dovoluji si poznamenati, že je docela na místě a úplně spravedlivé, když válečným poškozencům, kteří mají 65 až 100% neschopnosti, jejich důchod zvýšíme, i kdyby to bylo na účet důchodců, kteří mají snad 20 nebo 24% neschopnosti.

Lituji, že mně nebylo možno doporučiti k přijetí pozměňovací návrhy podané v soc.-politickém výboru vzhledem k nově připravované osnově pro válečné poškozence, ale jsem přesvědčen, že bude na tyto návrhy brán zřetel, jakož i na resoluce, které byly navrženy vládními poslanci, ve výboru přijaty, a které doporučuji ke schválení.

Doufám, že ministerstvo soc. péče i ministerstvo financí bude v plném znění respektovati tyto návrhy a resoluce, o což se budeme muset přičiňovati, a tím jistě budou do značné míry nespravedlnosti u všech důchodců, válečných poškozenců zmírněny.

Proto doporučuji slavné sněmovně přijetí zákona ve znění, jak je přijal soc. politický výbor, jakož i přijetí připojených resolucí. Ostatní pozměňovací návrhy a resoluce navrhuji zamítnouti. (Souhlas.)

Místopředseda Zierhut (zvoní): Dávám slovo druhému zpravodaji, p. posl. E. Venclovi.

Zpravodaj posl. E Vencl: Slavná sněmovno! Ohromné oběti světové války, jimiž zničeno zdraví, zmrzačeny údy, ochromena pracovní schopnost, odňati živitelé, jsou výstrahou do budoucnosti.

I u nás počet válečných poškozenců je velmi značný.

K provádění péče státní o válečné poškozence zařazovány jsou do státního rozpočtu každoročně částky, které dosáhly koncem r. 1927 celkové výše 4.668,319.894 Kč pro oblast celého československého státu. O důchod podle zákona o požitcích válečných poškozenců přihlásilo se v celé republice 951.148 válečných poškozenců. Z tohoto počtu byl důchod přiznán 654.698 válečným poškozencům.

Samozřejmě lze konstatovati přirozený úbytek válečných poškozenců důchodců.

Tak na př. r. 1923 vyplácel se důchod celkem 588.280 poškozencům, kdežto r. 1927 již jen 464.649 válečným poškozencům.

Od počátku účinnosti zákona o státní péči pro válečné poškozence bylo z titulu péče o válečné poškozence až do 31. prosince 1927 vyplaceno 4.206,262.418 Kč.

Nutno poznamenati, že náklady administrativní na provádění péče o válečné poškozence jsou velice nízké, neboť činily 136,130.137 Kč a dosahují jen 3 1/4% celkového nákladu, takže na vlastní péči o válečné poškozence připadá 4.051,615.832 Kč.

Zákonem ze dne 17. prosince 1927, č. 179 Sb. z. a n. stanovena byla hranice příjmová pouze do 30. června 1928, v předpokladu, že bude vládě možno předložiti novou definitivní osnovu zákona upravující celou péči o válečné a poválečné poškozence.

Ježto přípravné práce k tomuto zákonu nebylo dosud možno skončiti, předložila vláda návrh zákona tisk 1575, aby byla platnost dosavadního zákona prodloužena až do nové úpravy.

Soc.-politický výbor usnesl se, aby byla platnost zákona prodloužena nejpozději do 30. června 1929.

Vláda i soc.-politický výbor navrhují, aby základní hranice příjmová stanovená zákonem ze dne 17. prosince 1927, vylučující z nároku na důchod válečných poškozenců, ponechána byla i na další ve výši 5000 Kč při činnosti hospodářsky samostatné, kteréžto hranici při činnosti hospodářsky nesamostatné odpovídá částka 10.000 Kč.

Rozpočtový výbor souhlasí s usnesením soc.-politického výboru a navrhuje, aby posl. sněmovna dala tomuto usnesení rozpočtového výboru také své schválení. (Souhlas.)

Místopředseda Zierhut (zvoní): K této věci jsou přihlášeni řečníci, zahájíme proto rozpravu.

Navrhuji podle usnesení předsednictva, aby lhůta řečnická stanovena byla 30 minutami. (Námitky nebyly.)

Námitek není. Navržená lhůta je přijata.

Ke slovu jsou přihlášeni řečníci: na straně "proti" pp. posl. Jaša, Horpynka, Kopasz, Bergmann, Karpíšková, Červinka, Juran; na straně "pro" pp. posl. Simm a Schäfer.

Dávám slovo prvnímu přihlášenému řečníku, jímž je pan posl. Jaša.

Posl. Jaša: Slavná sněmovno! Předloha, kterou se prodlužuje platnost dosavadního zákona, určujícího hranici příjmovou, omezující nárok na důchod pro válečné poškozence, je výstižným dokladem o činnosti vládnoucí koalice v oboru sociálně-politického zákonodárství. Na podzim minulého roku přislíbila vláda definitivní úpravu důchodů válečných poškozenců a její uskutečnění do poloviny letošního roku. Nyní důvodová zpráva k tomuto zákonu přiznává, že nemohly býti dokončeny ani přípravy k takovému zákonu a odsunuje moudře řešení těchto otázek na celý rok tak jak stává se už pravidlem v praxi této majority při řešení těch otázek, jež dotýkají se drobných vrstev, jejichž řešení vláda mnohomluvně přislíbila. Ukázalo se, že projektované zhoršení důchodů, které také pan referent soc.-politického výboru považoval za nutné zde zdůrazniti, pro spontánní odpor nejen invalidní veřejnosti, nýbrž i širokých vrstev lidových vůbec vláda uskutečniti nemůže - a zlepšiti důchodové poměry invalidů nechce. Východisko našla toto: odložiti nepříjemnou věc ad calendas graecas. Zdá se, že majorita přichází postupně k názoru, že její třídní, protisociální činy vyvolávají větší a větší hněv a nespokojenost lidu, a odraz tohoto smýšlení v lidových vrstvách působí na jednotlivé složky koalice. Ruka, novelisující jak sociální tak kulturní radikalism, zaváhala, vyčkává, prodlužuje provisoria - nikoliv z vnitřního uvědomění, že je na špatné cestě, nikoliv z vnitřní potřeby obratu, nýbrž proto, že taková práce přibližuje každým skutkem poslední hodinu tohoto protisociálního a protikulturního režimu. Projevem tohoto váhání je také tato předloha.

Právě teď je příležitost dotázati se vlády, proč soustavně po 2 roky zneklidňovala veřejnost invalidů svými úmysly snížiti důchody? Proč roztrpčovala mysli invalidů, těch lidí, jimž společnost ublížila na statku pro člověka nejcennějším, na zdraví? Vláda, která na počátku svojí éry ve své třídní jednotnosti domnívala se, že má sílu odníti drobným vrstvám jejich revoluční vymoženosti a neváhala porušiti vzájemné úmluvy, naslouchala pozorně jen hlasům těch sobců a prospěchářů, kteří praví, že stát dává na sociální účely a také invalidům zbytečné dary a že také problém invalidní spadá do oboru té státní charitativní působnosti, kterou dlužno už likvidovati.

Kdo jsou to invalidé? Lidé, jimž společnost dala pro své hrubé zájmy rozdrtiti údy, ochromila jejich duševní i fysickou sílu, vyřadila je z konkurence hospodářského a sociálního zápasu. Jsou to většinou chudí lidé, konsumenti; boháčů bylo v zákopech velmi málo. Od tří let postupuje tato vláda proti jejich zájmům. Zdražuje jim potřeby životní masem, moukou, cukrem počínajíc a zvýšením činží končíc. Při tom jim slibuje ústy ministra soc. péče a zpravodaje sociálně-politického výboru další snížení důchodů. Zahání tyto lidi do zoufalství, vyhání je na ulice, aby bránili ten kousek svého práva na život, tu almužnu, kterou jim dává stát. Zapomíná se, že úkol státu k invalidům je nejen charitativní, nýbrž že má k nim závazky vysoce mravní, důležité také s hlediska státu, jenž neví, kdy opět bude své občany k obraně své bezpečnosti potřebovati a nebude-li od nich opět žádati nových obětí na životech a zdraví. Psychologie lidí je už taková, že rádi zapomínají hrůz válečných i jejích obětí, jako všeho, co je nám nepříjemné a zač máme převzíti kolektivní odpovědnost. A právě za válku i její důsledky je společnost odpovědna kolektivně. Má tedy společnost i každý stát závazky i povinnost k obětem války, jež mají býti splněny. Právě na tomto účtu republiky jsou položky, které nebyly do sud proplaceny. Pokud na bojištích hřměla děla, ranění s rozdrcenými údy sténali, počet mrtvých a nezvěstných rostl, společnost tajila v hrůze dech, ronila slzy, slibovala a přísahala, že nahradí ztráty a křivdy, ale duše měšťákova brzy zapomněla a dokonce se zatvrdila. A čím více se vzdaluje ona doba hrůz, tím rychleji se zapomíná, ba dokonce se spekuluje, co by na obětech války bylo lze ušetřiti.

Tato stručná předloha je tak asi všechno, co má v jubilejním roce jak ministerstvo soc. péče, tak vláda i sněmovní majorita říci a dáti invalidům. Od války uplynulo 10 let a je nutno nám všem nad mnohým se zamysliti. Začínají se jubilejní slavnosti a projevy. Bude hojně vzpomínáno padlých za svobodu. Připomene také někdo z oficielních řečníků, kolik invalidů z řad legionářů i nelegionářů zemřelo za těch 10 let následkem útrap a zranění z války a kolik jich zemřelo právě dík chatrné státní a veřejné péči o invalidy? Vzpomene někdo na právo živých, vlastně živořících, nemocných, většinou sociálně slabých? Připomene, že je tu povinnost nejen k mrtvým, kteří jsou sobeckými lidmi oslavováni pravidelně jen proto, že ničeho už nežádají a žádati nemohou, nýbrž i k živoucím, na něž měšťák žehrá, že musí přispívati na jejich podporu, a stále se mu zdá, že neumírají dosti brzy? Nechť se ony sobecké duše uklidní. Tisíce invalidů už zemřelo a za dvě desetiletí nebude již invalidní otázky, nerozpoutá-li nacionální a buržoasní šovinismus nový oheň krvavé konflagrace.

Požadavky válečných poškozenců nejsou nijak neuskutečnitelny. Není pochyby, že od r. 1923, kdy byla hranice příjmová zákonem stanovena, poměry invalidů, dík zdražovací politice dnešní vlády, se zhoršily. Není tedy splněn předpoklad, se kterým zákon počítá, že životní podmínky se zlepší. Invalidé dožadují se právem, aby hranice příjmová, vylučující z nároku na důchod, byla stanovena částkou 14.000 Kč, a to jak při činnosti hospodářsky samostatné, tak i nesamostatné. Tato hranice odpovídá dnešním drahotním poměrům a nelze proti ní nic namítati. Není také vážných příčin k tomu, aby byla stanovena hranice příjmová dvojí, jedna pro osoby samostatně výdělečné a druhá pro nesamostatně výdělečné.

Kromě toho je tu ještě další vážná nespravedlivost a nesrovnalost. Do příjmů válečného poškozence započítává se příjem všech osob, k jichž výživě je válečný poškozenec povinen přispívati a které s ním bydlí ve společné domácnosti. To znamená v praxi, že se neposkytuje důchod těm invalidům, kteří sami následkem své invalidity pracovati nemohou, jde-li za výdělkem jejich manželka a děti a dosáhnou-li příjmu, stanoveného zákonem o hranici příjmové. Proti tomu hranice příjmová v rodinách, kde invalida přispívá na výživu dalším členům, zvyšuje se za každou takovou jednotlivou osobu o 10%.

Jsme toho názoru, že v letošním jubilejním roce měli by odpovědní činitelé poskytnouti také trochu klidu kruhům válečných poškozenců. Výklad a provádění invalidních zákonů mělo by se díti v duchu liberálnějším než dosud a dosavadní předpisy měly by býti zmírněny. Invalidé žádají svobodomyslnější praxi, pokud se týče lékařských prohlídek, zejména u vdov a starých rodičů. Vymáhání přeplatků děje se způsobem často velmi tvrdým, krutým, bez zřetele na rodinné, zdravotní i majetkové poměry mnohého chudáka. Ministerstvo soc. péče podle resoluce senátní má uloženo v ohleduhodných případech odepsati přeplatky. Tato resoluce se však nerespektuje, naopak - v případě nevrácení přeplatků vyhrožuje se odejmutím trafik i soudními žalobami. Výnosem ministerstva soc. péče ze dne 16. dubna 1927 a 17. dubna 1928 byla sice projevena snaha zmírniti příkrý postup úřadů, ale praxe je stále ještě příliš tvrdá.

Co žádají invalidé? Dožadují se novelisace zákona ze dne 25. ledna 1925 o prodloužení lhůty ku přihláškám aspoň na omezenou dobu, zejména na uznání jejich nároků, kdy prokázaně přihláška nebyla podána vinou obecních správ a nikoli vinou invalidů. Mnohde, zejména na Slovensku a na Podkarpatské Rusi, byly to notářské úřady, které nepublikovaly tyto vyhlášky, nedodaly včas tiskopisy, mnohdy zase pro neznalost předpisů, starobu a nemohoucnost předků nebo rodičů nebyly přihlášky podány včas. Domníváme se, že vláda v tomto roce, kdy pravděpodobně přece jenom budou udělovány různé jubilejní dary, bude pamatovati také na tyto lidi, z nichž mnozí jsou už v sešlém věku, neschopni výdělku a v pravém slova smyslu umírají hlady. Doufáme, že ti především budou mít nárok, aby na ně bylo pamatováno.

Sami invalidé uznávají, že systém peněžitých podpor je nezdravý a už od převratu domáhají se zákona o zavedení povinného zaměstnávání invalidů, kteréžto opatření v jiných státech se velmi dobře osvědčilo. U nás kapitalisté, kteří mají velmi význačnou vinu na válce i na jejím prodlužování, poněvadž měli za této války velmi značné zisky, ba přímo žně, velmi snadno vymkli se povinnosti zaměstnávati invalidy a přesunuli povinnost pečovati o ně na bedra veřejnosti a státu.

Připojujeme se ke spravedlivé žádosti invalidů i válečných slepců, aby nebylo aspoň teď, v jubilejním roce, úzkoprse šetřeno na jejich léčebné péči i členů jejich rodin, kde dnes vlastně jde namnoze o záchranu posledních zbytků zdraví.

Jako už ve výboru soc.-politickém i v rozpočtovém, tak i v plenu sněmovním znovu upozorňujeme, že vláda, resp. ministerstvo financí, velmi liknavě provádí resoluci Národního shromáždění jednomyslně dvakrát už schválenou, aby tabákové sklady i prodejny byly vypsány a dány legionářům a válečným poškozencům. Při výpovědech dosavadním držitelům uplatňují se velmi často nemístné ohledy i protekce a tak na příklad na Slovensku je dosud na 60% trafik v rukou dosavadních držitelů, a trafikám i skladům se 60.000 až 100.000 Kč čistého výnosu nebyl dosud přidělen žádný invalida. Na Moravě a v Čechách v některých obvodech nejsou poměry o mnoho lepší.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP