Posl. Karpíšková: Slavná sněmovno!
Pánové a dámy! Zákon, který
právě projednáváme, přichází
pravidelně do sněmovny a vždycky je doprovázen
stejnými nářky a stížnostmi,
pokud jde o hranici příjmovou, vylučující
z nároku na rentu invalidní. Letošního
roku máme za to, že velmi oprávněně
můžeme tvrditi, že se poměry změnily
na tolik, že není možno dále setrvávati
na tak nízké hranici příjmové,
která vylučuje invalidy z nároku na rentu.
Jednak zavedením cel, jehož důsledkem je zdražení
potravin, jednak stoupající všeobecnou drahotou
mění se dnešní příjem
tak mnohých kategorií pracovníků v
pouhou almužnu a tím více ovšem tak nepatrné,
skoro bychom mohli říci, almuženské
renty, které poskytujeme válečným
invalidům.
Hranice příjmová je tu fakticky nedostatečná
a ještě nedostatečnější
v poměru k cenám životních potřeb.
My touto nízkostí hranice trestáme vlastně
lidi za práci, především pak trestáme
vdovy, které jsou nuceny - a někdy krvavě
nuceny - aby způsobem nejtěžším,
způsobem vysilujícím doplňovaly, čeho
je třeba, aby mohly živiti své děti,
ba i samy sebe.
Chci právě s hlediska vdov a sirotků při
této příležitosti promluviti.
Strana, jejíž jménem zde mluvím, považuje
za nutné, aby byla hranice příjmová
stanovena alespoň 14.000 Kč, a aby byla jednotná,
nikoliv dělená, jako je tomu až dosud, neboť
berní správy odhadují dnes jednotlivce samostatně
výdělečně činné tak
vysoko, že skutečně můžeme směle
stanoviti hranici sebe vyšší a ještě
nebude vyhověno účelu, který sledujeme.
Máme případy vdov, které by skutečně
svědčily o tom, že nedovedeme dosti dobře
chápati vážnost úředních
výkonů, kdyby, žel, nebyly smutnou skutečností.
Máme případy vdov, které prodávají
denně několik litrů mléka na vozíčku
a berní správa jim předepíše
daň z příjmu 10 tisíc, 12 tisíc,
15 tisíc Kč ročně. Je-li to vdova
po válečném poškozenci, nebo je-li to
vdova válečná poškozenkyně, přirozeně
ona už nemá nároku na tu rentu. Takové
případy máme k disposici a můžeme
jimi posloužiti jako dokladem, že k nim skutečně
dochází. Nebo vdova, provozující drobné
zelinářství, prodává za několik
korun denně zeleninu a berní správa odhadne,
že má takový a takový zisk a ona pozbývá
nároku na rentu.
Bylo by jistě na místě, kdyby se přihlíželo
k poměrům těchto lidí velice postižených
a kdyby se nezacházelo do krajností, možno
říci směšných, kdyby nebyly kruté.
Stejně tak vdova trafikantka, má-li příjem
1800 Kč ročně, nemá již nárok
na těch 900 Kč renty. Musíme si položiti
otázku, je-li vůbec možno z těch 1800
a 900 Kč, tedy z těch 2700 Kč ročně,
lidsky žíti a tím ovšem směšnějším,
a řekla bych i krutějším, se nám
musí zdáti to ustanovení, že vdova,
mající 1800 Kč ročně příjmu
z trafiky, nemá mít nárok na rentu.
Jestliže potom ještě přicházejí
úřady a žádají přeplatky
na těchto vdovách, pak ovšem nelze toto jednání
nazvati jinak než nelidským a krajně nevhodným.
Stal se případ v Přerově, že
vdova trafikantka měla vraceti přeplatky. Bylo jí
určeno, že má platiti 200 Kč měsíčně
na splátkách, ale ona měla celý hrubý
příjem sotva těch 200 Kč z té
své nepatrné trafiky. Zde je viděti, že
prakse musí býti poněkud zlidštěna.
Odnímají se dokonce i sirotčí důchody
dětem vdov-trafikantů, ačkoliv zákon
praví jasně, že dítě má
nárok do 18 let pobírati důchod.
Rovněž musí znovu a znovu naplňovati
odporem, co se děje s prohlídkami vdov. Jak slyším,
toho opatření neexistuje v žádném
jiném státě. Proč my bychom měli
dělat tu smutnou výjimku, dobře nechápu.
Prohlídky vdov se dějí ovšem muži
a před muži v nepřipravených místnostech.
Dochází tu často k případům,
které nejsou právě vkusné, a my musíme
prohlídky tyto odmítnouti jako bezúčelné,
nerentující se, poněvadž vyžadují
vysokého nákladu, a také proto, že to
má příchuť šikanování
lidí, kteří stejně nesou, myslím,
nejtíže následky války na svém
životě.
Jestliže vdova nevykáže 30 nebo 50% neschopnosti,
nedosáhne té skvělé naší
renty, oněch 75 Kč měsíčně.
Prohlídky jsou předepsány i t. zv. předkům,
matkám i otcům po padlých, kteří
musejí vykázati 75% pracovní nezpůsobilosti.
Sama jsem znala případy, kdy rodiče, matka
nebo otec takového padlého syna ve válce,
byly v chudobinci bez prostředků, ale nebylo-li
jim ještě náležitě tolik let, kolik
zákon žádá a nevykázali-li 75%
pracovní neschopnosti, nedostali důchodu. To není
totiž odvislé vždycky od skutečného
stavu, v němž se nachází ten který
otec a matka, jimž padl syn, to je prostě odvislé
od výsledku prohlídky a řekněme si,
že i věda lékařská nemůže
tu mnohdy říci plnou pravdu, že se musí
leckdy stavěti do služeb té které instituce,
jíž právě byla do služeb najata.
Ještě jednu věc bych tu chtěla dnes
uvésti na veřejnost. Je to nešťastný
§ 19 zákona, který řeší
úpravu poměrů válečných
poškozenců, paragraf, který mluví o
tom, že žije-li vdova v konkubinátě, její
důchod odpočívá.
Slavná sněmovno, co se v tomto ohledu již přihodilo
šprýmovných i tragických událostí!
O tom by se dalo velmi mnoho a velmi ze široka hovořiti.
Stačí udání. Dokonce byl v Družině
nedávno případ, že četník
viděl válečnou vdovu za mostem večer
hovořiti s jakýmsi mužem. Stačilo jeho
udání a milá vdova octla se v podezření,
že žije v konkubinátě, a důchod
jí byl zastaven, aby si "odpočinul", vlastně
aby si ona odpočinula od těch 75 Kč, jež
se jí měsíčně vyplácejí.
Tady je otevřené pole zneužívání.
Takových případů je více, než
můžeme věřiti. V Brně na př.
jsme měli případy, že vdovy se musily
živiti pronajímáním bytů. Jestliže
taková žena 50-60letá pronajme byt studentovi,
zákon se často vykládá tak, jak by
se vykládati neměl. Říká se:
ta vdova žije v konkubinátě a její důchod
si musí odpočinouti, musí býti zastaven.
Měli jsme případ v Bystřici pod Hostýnem,
kde 39letá vdova žije ve společné domácnosti
jako služebná osoba se starcem 70letým. Ale
i tady se přišlo na to, že je to konkubinát,
a věci došly tak daleko, že se nyní příslušná
zájmová organisace dovolává rozhodnutí
Nejvyššího soudu - a přikládá
se dokonce vysvědčení o impotenci příslušného
starce, jemuž tato vdova slouží za to, aby mohla
býti živa, poněvadž za 75 Kč měsíčně
nemůže býti živ v našem státě
absolutně nikdo. To by mělo, myslím, býti
loyálně přiznáno, poněvadž
je to nad slunce jasnější. Šikanování
vdov po této stránce mohlo by již ustati, poněvadž
vyvolává zbytečné roztrpčení.
To jsou, prosím, ty případy, které
nám ve volbách hromadí nespokojenost, tábory
oposiční, tábory protistátní.
V tom lze hledati to, že často lidé volí
jinak, než by volili, kdyby rozhodovali rozumem a politickou
vyspělostí a ne svým rozhořčením
a roztrpčením.
Dále padá v úvahu to, že renta se vyplácí
vdově jedině tehdy, nastala-li smrt právě
jako následek invalidity, nebo je-li v určité
souvislosti s utrpěným zraněním. Každý
z nás poslanců jistě měl případ,
kdy nebylo to tak na 100% možno dokázati a od osudu
lékařského slova závisel často
život, osud a existence několika dětí
i té vdovy. Nemůžeme dosti dobře chápati,
že by v takových případech měl
býti osud vdovy a dětí snad pro několikatisícový
náklad činěn trpčím a horším
než ve skutečnosti už je, když vdova tu
zůstává s četnými dětmi.
Za dnešních poměrů, kdy přirozeně
nemáme takových sociálně pečovných
institucí, abychom o sirotky nemusili býti bez obavy,
chtěli bychom říci, že zde v tomto oboru
je právě potřebí v praxi co nejsvědomitějšího
provádění zákona, neboť škrt
pera tu rozhoduje často o celém způsobu života.
Nemluvím již ani o té bídě a
hospodářsky neutěšených poměrech,
ale co je nutno zdůrazniti, je nemožnost náležité,
řádné výchovy dětí a
z ní nezbytně vyplývající nutnost
poslati dítě, sotva škole odrostlé,
do továrny, do práce, do těžké
dřiny, aniž je fakticky pro život vyškoleno
a vyzbrojeno.
Projednávání tohoto zákona si dále
vynucuje, abychom věnovali celkově zvýšenou
pozornost problému válečných poškozenců.
A tu přirozeně musím poukázati na
nedostatečné renty. Řekla jsem již,
že to, co bylo nedostatečným uznáváno
před 3 lety, je dnes více než nedostatečným,
poněvadž velmi mnozí se přičinili
v tomto státě, aby se chléb pro chudého
člověka stal pomalu nedostupným. Indexy,
které ukazují ustavičný vzestup, ačkoliv
nejsou ještě správným odrazem a obrazem
skutečnosti, mluví o tom, že je potřebí
zvyšovati příjmy. Nejen indexy, ale myslím
i nedostatečný odbyt všech produktů
v našem státě vyrobených a hledajících
zoufale umístění na světovém
trhu, mluví rovněž pro to, aby poměry
platové byly u nás zlepšeny. A přesto
jsme byli svědky u nás až donedávna,
že se usilovalo ještě o zrušení tak
zvaných drahotních přídavků
válečným poškozencům. My dnes
s díky kvitujeme jednání těch, kteří
měli odvahu odraziti tyto snahy. Má m tu na mysli
především kol. Habrmana, který dovedl
statečně čeliti všem náporům,
jsa ministrem soc. péče. Uvažme, čím
by byly tyto renty dnes, kdyby bylo došlo k tomu, co si pánové
právě z toho tábora, který se přičinil
o drahotu, přáli až donedávna, aby totiž
renty válečných poškozenců byly
zbaveny 50% drahotního přídavku.
Pánové a dámy! 600 až 800 Kč
ročně pro vdovu, co to znamená rozvedeno
na denní potřeby, potraviny, na šatstvo, obuv
nebo dokonce na otázku bydlení v celkové
spotřebě? A přesto nenacházíme
nikde porozumění pro to, aby tyto nedostatečné
renty byly jednou konečným definitivním zákonem
upraveny, zvýšení pevně stanoveno a
přizpůsobeno našim drahotním poměrům.
Má-li dítě-sirotek nárok na 600 Kč
podpory, vypočítejme si, prosím, nač
to stačí denně. Mnohému se ani nezdá,
jak málo jest u nás možno dnes koupiti za 50
Kč denních potřeb, jsou-li rozvrženy
na měsíc. Pro dítě na př. 50
Kč měsíčně znamená -
převedeno na nejdůležitější
potravinu pro dítě: mléko a kousek chleba
- že za sirotčí důchod může
vdova koupiti dítěti půl litru mléka
za 1.10 Kč denně a za 50 haléřů
nepatrný kousek chleba. Na tom kvantu, které je
možno opatřiti za ten příspěvek,
se nejlépe může měřiti hodnota
celého sirotčího důchodu. Jeví
se přirozeně naprosto nedostatečným.
Co rovněž musí překvapovati a utvrzovati
nás v mínění o určité
tvrdosti, je to, že dětem, sirotkům po válečných
poškozencích nebo přímo po padlých,
nevyplácí se sirotčí důchod
po 18. letech, jestliže studují nebo kdyby studovaly.
To je vyhrazeno jen kategoriím vyšším.
Myslím, že to budí třídní
závist, tak nevhodnou a jistě nevítanou v
poměrech moderní společnosti, poněvadž
to není faktor, s nímž se může
v kulturní společnosti počítati. Jestliže
dítě prostého vojína nebo válečné
vdovy nemá téhož nároku jako dítě
důstojníka nebo člověka kategorie
vyšší, pak přirozeně dáváme
sami podnět k tomu, aby lidé z důvodů
třídních na sebe nevražili, a tím
méně mají potom různé strany
a vrstvy práva odsuzovati třídnost, když
samy k ní dávají jistě nejvíce
popudů. Případy, které skutečně
se staly v Mostě, na Křivoklátě a
jinde, svědčí, že i po této stránce
je třeba nápravy.
Pokud pak jde o zastavení důchodu vdovám,
žijí-li s mužem, v uvážení
toho, že vdovský a sirotčí důchod
je tak nepatrnou částkou a neznamená, pokud
jde o nákup nutných potřeb životních,
téměř ničeho, pak skutečně
nechápeme, proč se vdově, která se
chce živiti tím, že posluhuje starému
muži nebo pronajímá byt muži - ona se
přece musí něčím živiti,
poněvadž renta vůbec nestačí
- odnímá důchod. Každý musí
věděti, že nedostatečnost důchodu
přímo velí, aby se vdova tak nebo onak živila.
Je-li jí to znemožněno, pak ovšem je vrhána
do poměrů, které jsou pro dítě
i pro ženu velmi nebezpečné, ale které
jsou nebezpečné i pro celou společnost, poněvadž
člověk, který nemá možnosti si
vydělati, není nikdy zdravým údem
společnosti, je vždy údem chorým, a
od takového nemůžeme očekávati,
že by byl pevnou společenskou oporou.
My tedy při projednávání tohoto zákona,
upozorňujíce na četné vady, žádáme
zvýšení důchodu jak pro vdovy, tak pro
sirotky, a kdyby snad někdo pomýšlel ještě
dnes - jako že ty snahy se tu často projevují
- na snížení důchodu, na t. zv. odbourání
drahotních přídavků, mohli bychom
to nazvati jedině cynismem a ignorantstvím nebo
prostě nelidskostí.
Dále se jeví u příležitosti projednávání
tohoto zákona potřeba znovu žádati,
aby byla prodloužena přihlášková
lhůta do konce roku 1929. Prohlédněte si
tabulku v rozpočtu na r. 1928, která pojednává
o cifrách a stavu válečných poškozenců.
Tam najdete, že r. 1926 bylo přihlášených
válečných poškozenců 917.535,
ale těch, kterým se důchod vyplácel,
bylo pouze 492.582 osob. Je viděti, že je to skoro
jenom jedna polovina, čili dvakrát tolik se jich
přihlásilo, nežli jich skutečně
důchod pobírá.
Nás přirozeně zajímá, jak je
možné takové vysoké rozpětí
mezi těmi dvěma ciframi. Částečně
se to vysvětluje tím, že prý vyživovací
příspěvky až do r. 1923 vyplácené,
byly značně vyšší než naše
zákonem stanovená renta a že tudíž
se nepřihlašovali velmi četní o důchod,
zejména že se nepřihlašovaly vdovy. Až
potom, když byly zastaveny výplaty vyživovacích
příspěvků, nastalo prý překotné
přihlašování o rentu a skončená
lhůta potom už ovšem znemožnila přijetí
a vyřízení žádostí oněch
se hlásících osob.
Stejně tak je tomu u vdov a válečných
poškozenců vůbec. Vdov bylo r. 1926 přihlášeno
161.728 osob, ale důchod byl vyplácen pouze 95.460
osobám. U sirotků byl poměr asi takovýto:
Přihlášených r. 1926 bylo 326.728, důchod
se však vyplácel pouze 205.509 dětem. Myslím,
že tu nemůže býti omluvou, že vyšší
vyživovací příspěvky sváděly
k tomu, aby se lidé nepřihlašovali. Mnohem
spíše je pravda, že lidé z neznalosti
zákonů, na Slovensku a Podkarpatské Rusi
také z neznalosti čtení a psaní, nepřihlásili
se včas a v důsledku toho zůstali mimo zákon.
My jsme podali návrh, aby nikoliv jenom resolucí
se řešila otázka prominutí přeplatků,
nýbrž přímým zařazením
do zákona, ovšem byli jsme tímto svým
návrhem odmítnuti, což také není
nic divného při režimu, který dnes panuje,
ale bylo by to bývalo jen lidské a jen na místě,
kdybychom zařadili do zákona, že přeplatky
mohou a musí býti takovýmto ubožákům
promíjeny, pokud dotčení nejsou odhadnuti
berní správou výše než na 13.000
Kč ročního příjmu, poněvadž
ne vlastní vinou, ale na základě normálních
a pravoplatně předepsaných výměrů
pobírali své válečné renty.
Mám tu na př. dopis pěstouna dvou sirotků,
kterému se předepisuje, aby vrátil přeplatky
(čte):
"V úctě podepsaný Alois Vodenka, poručník
válečných sirotků, bytem Vysočany,
Kolonie č. 511, žádá zdvořile
o laskavé prominutí přeplaceného důchodu
v částce 542 Kč a žádost odůvodňuje
následujícím:
Obdržel jsem upomínku od tamního úřadu,
abych splácel na přeplacený důchod,
který vznikl a sirotčím archu dvou válečných
sirotků, kterým jsem poručníkem. Oba
tito sirotci jsou již starší, důchodu
nepobírají a matka jejich nachází
se v chudobinci na Smíchově. Já sám
jsem zcela nemajetný dělník, ženat,
otcem 6 dětí, takže můj skrovný
výdělek nestačí ani na nejnutnější
životní potřeby, takže spláceti
nikterak nemohu. Jsem nucen počítati s každým
haléřem a Kč 50 měsíčně
byla by pro mne citelná ztráta atd."
Z toho je viděti, že prakse není benevolentní
a že i zemský úřad často vymáhá
tyto přeplatky nikterak způsobem uznalým,
dokonce na lidech, kteří mají pečovati
o 6 svých vlastních dětí.
Vážení pánové a dámy!
Chtěla bych uzavříti, že v této
kapitole jde především o sirotky. Řekla
jsem: Není odkud vzíti prostředky, není
institucí ani státních ani soukromých,
kde bychom to veliké množství sirotků
po válečných poškozencích umístili
tak, aby byli pro život náležitě připraveni
a nepociťovali svých trudných poměrů.
Nedivte se, prosím, že poměry nás -
zejména nás ženy - nutí, abychom srovnávali.
Bedlivě sledujeme, co se vyplácí v našem
státě na péči o mládež.
Vroucně bychom si přáli, aby při nové
úpravě, při organisaci politické správy,
byla péče o mládež přidělena
okresům jakožto celkům nosnějším
- nestalo se tak. Sledujeme, můžeme říci,
se žárlivostí, že na př. na chov
koní se vydává u nás více než
celkově na péči o mládež. R.
1927 podle rozpočtu dalo se 22,330.566 Kč, avšak
na chov koní v témž roce dalo se 24,049.462
Kč. K tomu se ještě potom druží
další příspěvek na chov dobytka
vůbec a na zpeněžení dobytka 1,380.000
Kč.
Přiznejme, že toto skutečně svádí
k oprávněným a rozhořčeným
protestům. My potom jen s útrpným úsměvem
můžeme naslouchati všem těm starostlivým
obavám našich obou ministrů, ministra zdravotnictví
dr Tiso a ministra soc. péče Šrámka,
obavám, které tu vyslovuje pan ministr Šrámek
dokonce s této tribuny a pan ministr zdravotnictví
ve zdravotním výboru, tomu strachu o nenarozené,
jaká ohromná péče a zájem jeví
se o to, aby nenarození byli hájeni, aby s počavším
a klíčivším životem nebyla provedena
ani nejmenší operace, ale ti, kteří
jsou již zde a o něž jsme povinni se starati,
jsou přezíráni; těch nevidíme.
Taková vysoká cifra válečných
sirotků po válečných poškozencích
odbývá se 50 Kč měsíčně.
Živí nejsou ničím, ale nenarození,
ti, kteří ještě neexistují, jsou
právě v důsledku prapodivného nazírání
na společnost a její úkoly vůči
mládeži, vůči příštím
generacím, respektováni.
Velmi smutně na nás působilo, že pan
ministr Šrámek jako rozhodující
činitel nedal dosud podporu sirotčinci, který
má družina válečných poškozenců
v Načeradci. Nechceme věřiti, že by
to bylo snad proto, že tam výchova dětí
není svěřena jeptiškám. Nechceme
věřiti, že by to byl jen nevěcný
důvod, a mám za to, že stačí
toto upozornění, aby se mu dostalo téže
podpory, jaké se dostává institucím
jiným.
Vážení pánové a dámy!
My chceme věřiti přes to, že se zákon
projednává každoročně a že
se ani letos nepřistoupilo na naše návrhy,
aby konečně byl definitivně vyřešen,
že letošní rok je přece jen určitou
změnou, že pracovní poměry jsou jiné.
Žijeme v 10. roce trvání svého státu.
V té době si jistě připomeneme znovu
strašlivou válku světovou a v souvislosti s
ní musíme nutně také mysliti na ty,
kteří zaplatili buď ztrátou života
nebo ztrátou výdělečné schopnosti,
ztrátou zdraví celou tuto krvavou episodu v dějinách
lidstva.
Víme, že za dnešních poměrů
není zde toho pravého, vroucího, intimního
vztahu pro oslavu 10letého trvání naší
republiky. Je to pochopitelné, poněvadž strany,
které tvoří dnešní většinu,
jsou velmi nesourodé, pokud jde o názor a stanovisko
ke vzniku naší republiky. Víme tedy, že
zejména od připomínky toho desetiletého
jubilea nelze očekávati z některých
stran mnoho, přesto však chceme věřiti,
že až budeme 14. nebo 28. října vzpomínati
všeho toho, co se s námi stalo, k čemu jsme
působili, čemu jsme sloužili a co jsme vyvolali
v život, že také vzpomeneme obětí
války a že konečně bude zde dobrá
vůle na všech stranách pro oběti té
války, pokud jsou v našem státě, pokud
ne ze své viny a ze své vůle, nýbrž
z vůle cizí musily jíti a položiti své
zdraví a své životy, učiniti aspoň
tolik, co učinily okolní státy, abychom je
zabezpečili a abychom v nich vzbudili víru, že
u nás žije ještě alespoň jakási
spravedlnost.
My nebudeme hlasovati pro předložený návrh
zákona, poněvadž ani našim pozměňovacím
návrhům se nevyšlo vstříc. Máme
své oprávněné námitky proti
tomuto zákonu a proto mu nemůžeme dáti
souhlas. (Potlesk poslanců čsl. strany soc.-demokratické.)
Místopředseda dr Buday (zvoní):
Dalším rečníkom je pán posl.
Juran. Dávám mu slovo.
Posl. Juran: Jako zástupci strany, z níž
se rekrutuje největší procento válečných
poškozenců, jako zástupci těch nejubožejších
a vyděděných, nespokojujeme se tím,
že se omezíme na to, abychom mluvili o neutěšených
poměrech obětí světové války
v tomto státě, nýbrž ukládáme
si za povinnost mluviti též o příčinách
válečného masakru, o příčinách
světové války r. 1914 až 1918.
Čerpala dnešní společnost poučení
z toho vraždění, odstranila všechny příčiny,
které jsou s to přivoditi nové utrpení
milionů občanů? Proti komu nutno vésti
dnes boj? Bylo bojováno za tím účelem,
aby se zlepšilo postavení dělnictva v jednotlivých
státech? Dělnická třída musí
míti stále na zřeteli, že je to nenasytný
kapitalismus, imperialismus, který znovu ohrožuje
světový mír. Kapitalistická společnost
dovede sice vražditi, ale nedovede se o své oběti
postarati. Tvoří se skupina loupeživých
států kapitalistických, nevyjímaje
ani republiku Československou, která usiluje všemi
prostředky zardousiti první dělnický
stát světa, sovětskou Unii. Kapitalistické
státy horečně zbrojí a snaží
se v tomto boji vzájemně se předstihnouti.
Položky na militarismus se zvyšují - zvyšuje
je i republika Československá. Požadavky ministerstva
nár. obrany se zvyšují a celá 1/4
rozpočtu připadá na toto ministerstvo. Proto
se musí šetřiti na obětech světového
vraždění, na válečných
mrzácích, aby militaristický moloch byl nasycen.
Až dosud volali váleční poškozenci
marně, aby bída obětí světového
vraždění byla zmírněna, aby byl
vydán zákon, který by zabezpečil existenčně
tyto nejubožejší. Nestane se však
náprava ani předloženým vládním
návrhem zákona o hranici příjmu vylučující
z nároku na důchod válečných
poškozenců. Vládě republiky Československé
jde hlavně o to, aby provedení zákona nevyžádalo
si nových nákladů, což vlastně
jest již v důvodové zprávě tohoto
zákona v poslední větě zdůrazněno.
Tímto vládním návrhem se nic neodčiňuje.
Tento návrh nic nezlepšuje, naopak tímto návrhem
se bída válečných poškozenců
prostě prodlužuje.
Protesty, podávané válečnými
poškozenci z celé republiky, přes svou mohutnost
nejsou vládou respektovány, vždyť jde
o válečné mrzáky, kteří
jsou považováni za přítěž
státu. Podle názoru p. ministra financí není
prý stát úrazovou pojišťovnou.
Zemské úřady odmítají vyplácení
důchodu předků, zastavují jim úplně
platy, jakmile se zjistí, že některý
bližší příbuzný disponuje
sebemenším majetkem.
V domovech invalidů není tomu lépe. Rodiny
chovanců invalidů nemají vůbec nároku
na důchod, pokud jest invalida v ústavě,
i v případě, byla-li výživa rodiny
závislá na výdělku invalidy. V takových
rodinách se samozřejmě zahošťuje
hlad, bída a zoufalství. Volání po
nápravě nenalézá sluchu. Poukazuje
se na zákon, který je tvrdý a neúprosný.
Šetří se i na ústavech samých,
takže chovanci jsou v důsledku toho soustavně
zkracováni nejen na odměnách za práci,
nýbrž jest jim i snižován žold, jako
se to stalo ve Státním domově invalidů
v Pohořelicích, kde tamním chovancům
byl snížen žold o celou polovici, neboť
invalidé, kteří dostávali dříve
2 Kč, dostávají nyní jen 1 Kč
a invalidé, kteří dostávali 1 Kč,
dostávají pouhých 50 haléřů.
Podali jsme společně se soudr. Kopaszem v
této věci již téměř před
rokem interpelaci na ministerstvo soc. péče. Dosud
se nám však odpovědi nedostalo. Panu ministru
Šrámkovi invalidé na srdci neleží,
jemu stačí, když jsou náležitě
vybaveni preláti, biskupové, arcibiskupové
a býv. rakouští generálové. Ani
od zákona, který připravuje ministerstvo
soc. péče, nelze očekávati zlepšení,
naopak podle získaných informací má
býti dosavadní zákon zhoršen. Byla by
však chyba obviňovati pouze ministra soc. péče,
pouze ministra Šrámka, je vinna celá
vládní většina, nynější
i dřívější vlády.
Strana agrární soustavně volala po snížení
důchodů válečným poškozencům,
přes to, že honosila se heslem "rolník
přeje chleba každému". Skutečnost
jest však jiná. Do jaké míry přejí
velkostatkáři chleba válečným
poškozencům, o tom svědčí jejich
vlastní návrhy, ve kterých se volá
soustavně po snížení důchodů.
Jest jisto, když invalidům se důchody snižují,
že se jim zároveň odpírá možnost
koupiti si chléb. Agrární zemani nepřejí
chleba ani vlastním dělníkům zemědělským.
Měli jsme možnost se přesvědčiti,
jak se postupuje proti zemědělskému dělnictvu,
volá-li toto po větší skývě
chleba. Mám po ruce žádosti zemědělských
dělníků z Nitranska, ve kterých se
dělníci obracejí na úřady,
aby tamní velkostatkáři byli přinuceni
uzavříti kolektivní smlouvu podle zákona
o pracovní době, neboť tento zákon o
době pracovní byl tamními velkostatkáři
přímo šlapán. Velkostatkáři
nejen že zákonitou pracovní dobu nedodržovali,
nýbrž ani o dělnické dovolené
nebo o dodržování zdravotních předpisů
nechtěli nic slyšeti. Pracovalo se 14 až 16 hodin
denně za mzdu 5 až 8 Kč při velké
drahotě. Dělníci hledali ochranu u úřadů.
Vyčerpali vše, aby náprava se stala. Úřady
byly hluché, neboť se ukázalo, že vše
od četníka až po notáře jest
ve službách velkostatkářů. Nemůže
ovšem býti jinak v kapitalistickém státě.
Stojí-li vláda ve službách buržoasie,
nemůže zároveň hájiti zájmy
chudých. Dělnictvo jest proto vydáno na pospas
nenasytné buržoasii, které jest k disposici
celý potlačovací aparát. Dělníci
se obraceli na okresní politickou správu v Nitře.
Byli odmítnuti s poukazem, aby se obrátili na župní
úřad práce v Nitře. Ani tam nepochodili.
Obrátili se na různé vlivné činitele
na Slovensku. Dělníci prostřednictvím
organisace se obrátili otevřeným dopisem
na ministra Milana Hodžu, neboť nabyvatelé
zbytkových statků, kteří takovýmto
způsobem dělnictvo vykořisťovali, jsou
ponejvíce příslušníky strany
agrární. Otevřený dopis byl ovšem
z větší části zabaven. Jakou
však nápravu může dělnictvo očekávati
od exponenta těžké agrární buržoasie?
Proto struna trpělivosti praskla. Dělnictvo po marném
volání, aby náprava se stala, zastavilo práci.
Však ani v tomto případě nekonaly úřady
svoji povinnost, nýbrž naopak bylo organisováno
stávkokazectví. Trestanci, ženy četníků
a jiných státních zaměstnanců
byli alarmováni k dojení krav. Měšťácká
žurnalistika, najmě Hlinkův "Slovák"
a "Ludové Noviny" svalovaly vinu na nenáviděné
komunisty. Jaká to hrůza, vstoupiti do stávky,
nekrmiti ani dobytek! Tyto žurnály měšťácké
se solidarisovaly s dobytkem. Dělník krmiti musí,
i když při krmení hladem sotva stojí
na nohou, padá-li vysílením, zmírá-li
předčasně na tuberkulosu. Že stávka
byla vyvolána zpupností nenasytných velkostatkářů,
že byla vyvolána místním poměry,
to musel potvrditi polovládní maďarský
časopis "Reggel" (Výkřiky posl.
Bolena.)
Sám státní zástupce při mé
intervenci stran propuštění zatčených
zemědělských dělníků
prohlásil, že kde se platí 6 Kč za celou
neděli ženě, která ryje zahradu, aniž
by se jí dostalo stravy, tam není třeba,
aby na tyto ubožáky bylo nějak působeno.
Úřady udělaly taková opatření,
že celý okres byl zaplaven četnictvem, obsazeny
všechny dvory, aby mohli býti chráněni
stávkokazové. Jakékoli schůze byly
zakázány, aniž dělnictvo mohlo býti
náležitě o průběhu stávky
informováno. Řada dělníků byla
zatčena. Byli zatčeni dělníci ve Velkém
Kyru, dále 4 dělníci v Dol. Kereškýně,
kteří si dovolili dělníka, který
byl přinucen zaměstnavatelem zapřáhati,
požádati, aby byl s nimi solidární a
neztěžoval jejich spravedlivý boj.