Úterý 26. června 1928

Mám spor s Baťou o štěrk. Pan ministr Najman dal mně odpověď, že štěrk Baťa potřeboval v zájmu veřejném. To je lež jako věž. My jsme tam měli dobrou silnici, která šla po rovině, ale Baťa nám přeložil silnici do hodně velkého kopce, kde je těžko vyšlapati s kolem. A nebyl to zájem veřejný, nýbrž čistě soukromý. Ale Baťa chce překládati také silnice jinde. Ovšem že dává do světa, že jejich přeložení obstará na vlastní účet, a zatím čekal i u nás v Malenovicích, až se dostane do státní silniční rady. Poněvadž my u nás nemáme jiných odborníků pro stavění silnic za peníze, které se seberou v pokladně sociálního pojištění a které se přímo vymačkají, nemohli jste najít jiného, než ševce, jakoby se nenašel rozumný rolník, dělník nebo inženýr. A teď již fáma mluví, že bude se ta silnice stavěti nákladem 300.000 Kč, kterou původně chtěl stavěti za vlastní peníze, ale dnes již získal Baťa ze státní pokladny subvenci. Anebo případ právního provedení volby do obec. zastupitelstva v r. 1927. Podal jsem zde obšírnou interpelaci, jak se šlapal zákon a uvedl jsem v této interpelaci, jak jste četli, že odpůrci Baťovi byli na poli přepadeni, předskočeni autem a když hoši z nákladního auta vyskočili, byli ohrožováni revolvery Baťovými pochopy.  3/4 roku je od té doby, co jsem ji podal, ale odpověď na tuto interpelaci ještě není. Tam na Zlínsku je stát ve státě, tam neplatí vaše zákony. Když to může obrátiti proti nám, učiní tak, proti nám se nikdy neptá a bezohledně zneužívá své moci vždycky. Tam si dělá tento kapitalista co chce, kapitalista, který má děkovati vzniku svého bohatství jen té době, v níž miliony umírali, miliony se mrzačili a miliony se ožebračili, poněvadž tam získal z toho své miliony. V době, kdy sloužil těm, proti nimž vy jste dělali revoluci, a on jim sloužil do poslední chvíle. Tak jedná člověk, o němž chcete, aby požíval všeobecné vážnosti. Více jste nemohli kompromitovati Tomáše Masaryka jako presidenta státu, než tím činem. Což kdyby to zítra chtěl Schicht v Ústí n. Lab. anebo Rotschild ve Vítkovicích? To budete posílati presidenta od jedné fabriky do druhé, aby o tom noviny v celém světě psaly a dělaly továrně reklamu? Myslím, že pokud občanská slušnost z vás nevymizela a jste schopni objektivně posuzovati, že byste se měli nad touto věcí zamysliti. A takovému Baťovi na náš účet dává všeobecně užitečný podnik 1 Kw hodinu za 85 haléřů a nám za 4 Kč. Když se takto zneužívá těchto peněz, které ze státní pokladny se na podporu elektrisace venkova vydávají, peněz, které jsou vymačkány ze 4/5 z drobných poplatníků, jest přirozené, že systém, který něco podobného dělá, nemůže míti u rozumných zastánců pracujícího lidu přítele, že musí se proti tomuto kroku každý, kdo má zájem pracujících vrstev na srdci, postaviti. Jest však viděti, že není možno nápravy docíliti, poněvadž všechno se tu kupuje, nic už není, co by nebylo ku koupi. Neptá se nikdo, jak se peníze nabyly, zda se nabyly poctivou cestou, jen když se udělá reklama, ústně, novinářsky neb plakáty, udělá se všemožně, a i když se pak přijde před soud, spravedlnost tu nezůstává slepá, nýbrž obvaz má až příliš průhledný a ví, kdo před ní stojí. P. posl. Nejezchleb řekl v rozpočtovém výboru, že poslanec jest tak vlivná osoba, že když vidí někde nespravedlnost, že jistě vymůže nápravu, event. revisi. Není to pravda. Denně nás o tom přesvědčujete, že naprosto něco jiného jest pravdou. My jsme zde ústy soudr. Zápotockého osvětliti hospodaření v Ervěnicích. 41 poslanec se podepsal na interpelaci a ač od té doby uplynula hezká řada měsíců, nemohli jsme zjednati nápravu. Pak se tomu nedivte, že všechno, co má zájem na poctivém živobytí, na poctivé práci, všechno, čemu se příčí korupce, okrádání a protekce, se staví proti tomuto systému. Jestliže si myslíte, že útokem na nás ten proces zastavíte, není tomu tak, napřed musíte odstraniti příčiny té nespokojenosti. Zavříti nás nebo znemožniti naši organisační činnost, to není odstranění příčin - kapitalisté nebudou lepší a vy ve svých úsluhách nebudete více, i když k tomu nepříteli budete úslužnější než dříve. (Další slova byla usnesením předsednictva posl. sněmovny ze dne 26. června 1928 podle §u 9, lit. m) jedn. řádu, vyloučena z těsnopisecké zprávy. Viz str. 50 této těsnopisecké zprávy.) - poněvadž byste jinak musili  3/5 většinou změniti ústavu tohoto státu. Vy jste ji však nezměnili a ani nemůžete ji změniti cestou zákonodárnou, poněvadž nejste dosti silni. Není vás 180, nýbrž jen 166. Rád bych věděl, jaký je to právní řád, v němž se jedněm promíjí všechny protizákonné činy a druhým nepopřeje se ani těch práv, která jsou mu ústavními zákony zaručena. Napište to do všech časopisů, dejte do světa, (Další slova byla usnesením předsednictva posl. sněmovny ze dne 26. června 1 928 podle §u 9, lit. m) jedn. řádu vyloučena z těsnopisecké zprávy. Viz str. 50 této těsnopisecké zprávy.), že každý policejní byrokrat, který vydával nebo spolupodpisoval zatykač na Tomáše Masaryka, může dnes zakázati nejužitečnějším členům lidské společnosti, aby se sešli a promluvili nebo protestovali proti tomu, co je tíží. (Souhlas komunistických poslanců.) Řekl jsem, že jsem zásadně pro elektrisaci, ale vzhledem k tomu, že peníze na elektrisaci vydávané se neužívají účelně ve prospěch těch, z jichž kapes se berou, nemůžeme pro tento návrh hlasovati. (Potlesk komunistických poslanců.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.

Žádám o přečtení podaných návrhů.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

1. Pozměňovací návrh posl. Mikuláše, Knejzlíka, Bergmanna, Buřívala a druhů:

Ve čl. I nechť odst. 1 zní:

"(1) § 2, odst. 2. zákona č. 139/1926 Sb. z. a n., se mění a bude zníti takto:

"O udělení těchto příspěvků a podpor rozhoduje ministerstvo veřejných prací v dohodě s ministerstvem zemědělství na podkladě řádně doložených žádostí po vyjádření příslušného zemského správního výboru (zemského zastupitelstva) a na Podkarpatské Rusi civilní správy."

2. Pozměňovací návrh posl. Kříže, Koudelky a soudr.: Navrhujeme, aby v odst. 1 článku I byla slova "příslušné zemědělské rady a na Podkarpatské Rusi civilní správy, pokud tam nebude zřízena zemědělská rada" nahrazena slovy "příslušných zemských výborů, případně výborů župních a obchodních a průmyslových komor".

3. Pozměňovací návrh posl. Chalupy, Remeše, Svobody a soudr.:

Ve čl. I, odst. 1 budiž po slovech "zemědělské rady" vloženo "dále příslušné obchodní a živnostenské komory".

4. Resoluce posl. Kříže, Koudelky a soudr.:

Vládě se ukládá, aby učinila opatření, aby komunální dávka z elektrické energie vybírána nebyla.

Předseda (zvoní): Dávám slovo k doslovu zpravodaji výboru zemědělského, p. posl. Křemenovi.

Zpravodaj posl. Křemen: Slavná sněmovno! Jako zpravodaj výboru zemědělského mohu s radostí konstatovati, že debata, pokud se týkala elektrisace, byla velmi věcná a shodovala se jak se strany majority, tak i většiny oposičních stran v uznání elektrisace i v potřebě její podpory jako podniku velikého národohospodářského významu.

Pokud se týká výtek, které zde byly činěny Zemědělské radě, nutno je předem odmítnouti jako zcela bezpředmětné. Výtky ty byly povšechného rázu, nebylo ani jediného konkrétního případu, kde by se byl uvedl nějaký důvod pro tyto výtky. Naopak v rozpočtovém výboru bylo konstatováno - a to příslušníky jiných stran nežli strany naší - že Zemědělská rada počínala si vždy objektivně v posuzování žádostí a vyšetřování dokladů těchto žádostí, které podávaly úřady berní, obecní i knihovní, a že Zemědělská rada počínala si tak objektivně, že nebylo ani jediného případu, kde by se mohlo poukázati na to, že stalo se to nějak stranicky nebo politicky.

Zemědělská rada nerozhoduje o těchto podaných žádostech, ona je jenom vyšetřuje na základě údajů úředních a dodává je tak připravené teprve ministerstvu zemědělství a ministerstvu veřejných prací.

Výtky, činěné naší republikánské straně, odmítám jako nemístné. Propaguje-li a buduje-li republikánská strana po našem venkově elektrisaci, nedělá tím nic stranického, neboť elektrisace je potřebná všem vrstvám obyvatelstva, jak zemědělci, tak obchodníkovi, tak řemeslníkovi, tak živnostníkovi, a republikánská strana zasloužila by si zde spíše uznání a vděku za tuto práci než jakýchkoliv výtek.

Páni komunisté i při této příležitosti vyvolávají stále nespokojenost v řadách dělnických, ač právě tento zákon je také prospěchem i pro dělnictvo, které při elektrisaci pracuje.

Odmítám tyto výtky a doporučuji, aby vládní návrh zákona, kterým se mění některá ustanovení zákona ze dne 1. července 1926, č. 139 Sb. z. a n., o finanční podpoře elektrisace venkova, byl přijat tak, jak byl přijat v zemědělském výboru. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Dávám slovo k doslovu zpravodaji výboru pro dopravu a veř. práce, p. posl. Molíkovi.

Zpravodaj posl. Molík: Slavná sněmovno! Kol. řečníci Mikuláš, Kříž, inž. Nečas, Horpynka a Kaufmann souhlasili se zákonem, ačkoliv stěžovali si na průtah ve vyřizování žádostí, a shodovali se také v tom, že vlastně jsou to finance, které znemožňují rychlejší tempo a větší rozsah elektrisace našeho venkova. S tím i my souhlasíme, a také jak senát, tak i posl. sněmovna ve výborech dopravním, zemědělském i rozpočtovém schválily resoluci, aby byla zvýšena kvota z 10 na 30 milionů. Doporučuji, aby všeobecně užitečné elektrisační podniky byly více podporovány a aby tím bylo urychleno tempo elektrisace na venkově.

Pan posl. Haken využil této příležitosti k účelům čistě stranickým, netýkajícím se osnovy, a proto netřeba na jeho řeč odpovídati.

Kol. Mikulíček kritisoval bilanci Západomoravských elektráren, a tu nutno konstatovati, že odpisy, které v bilanční zprávě jsou uvedeny, jsou odpisy válečných investic a že, zúročí-li se obligace 5%, dostává se tohoto zúročení z velké části obcím, které mají tyto obligace v držení.

Že se velkým odběratelům proudu dostává slevy, je snad samozřejmo a netřeba na podobné výtky odpovídati. Proto doporučuji jménem dopravního výboru, aby osnova byla schválena tak, jak byla přijata ve výboru. (Souhlas.).

Předseda (zvoní): Dávám slovo zpravodaji výboru rozpočtového, panu posl. Doležalovi.

Zpravodaj posl. Doležal: Slavná sněmovno! Páni kolegové probrali důkladně celou osnovu a bylo zřejmo, že všichni se shodli, jak důležitou věcí je provádění elektrisace venkova. Byla zde sice učiněna řada výtek, které snad bych spíše mohl považovati za náměty k novému a snad lepšímu rozvoji elektrisace, ale odmítnouti musím jednu věc, totiž že zde bylo vytýkáno, že není dostatečné kontroly. Mohu konstatovati, že již dříve o tuto kontrolu bylo postaráno a že i v resoluci pamatujeme na to, aby kontrola nadále byla prováděna. Prováděcím nařízením čís. 612 z r. 1920 byly všeužitečné podniky podrobeny veřejné kontrole.

Jinak nemohu nic jiného dodati, nežli že z celého elaborátu, který zde byl snesen, vidíme, jak je důležito, aby byla zvýšena podpora pro elektrisaci, a proto se přimlouvám, jak jsem již učinil v rozpočtovém výboru, za to, aby částka byla zvýšena na 30 milionů a aby bylo urychleně postupováno v ministerstvu financí s poukazováním, resp. povolováním příslušných částek.

Navrhuji, aby vládní návrh zákona, kterým se mění některá ustanovení zákona ze dne 1. července 1926, č. 139 Sb. z. a n., o finanční podpoře elektrisace venkova, byl přijat tak, jak byl přijat výborem rozpočtovým. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Přistoupíme ke hlasování. Sněmovna je schopna se usnášeti.

Osnova zákona má 2 články, nadpis a úvodní formuli.

Poněvadž byly podány pozměňovací návrhy, míním dáti hlasovati takto:

O čl. I nejprve v úpravě návrhu posl. Mikuláše, Knejzlíka, Bergmanna, Buřívala a druhů; nebude-li přijata, v úpravě návrhu posl. Kříže, Koudelky a soudr.; nebude-li přijata, v úpravě návrhu pp. posl. Chalupy, Remeše, Svobody a soudr.; nebude-li ani tato úprava přijata, podle zprávy výborové.

O čl. II, nadpisu a úvodní formuli zákona podle zprávy výborové.

Jsou nějaké námitky proti přednesenému způsobu hlasování? (Nebyly.)

Není jich. Budeme tedy hlasovati, jak jsem uvedl.

Kdo souhlasí s čl. I osnovy v úpravě návrhů pp. posl. Mikuláše, Knejzlíka, Bergmanna, Buřívala a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.

Kdo souhlasí s čl. I osnovy v úpravě návrhu pp. posl. Kříže, Koudelky a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina; i tato úprava je zamítnuta.

Kdo souhlasí s čl. l osnovy v úpravě návrhu pp. posl. Chalupy, Remeše, Svobody a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina; i tato úprava je zamítnuta.

Kdo nyní souhlasí s čl. I podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina, čl. I je schválen podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s čl. II, nadpisem a úvodní formulí zákona podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina, čl. II, nadpis a úvodní formule zákona schváleny jsou podle zprávy výborové.

Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona ve čtení prvém podle zprávy výborové, a to ve znění shodném s předchozím usnesením senátu.

Druhé čtení vykonáme při vyřizování odst. 3 pořadu, bude-li této osnově přiznáno zkrácené jednání podle §u 55 jedn. ř. Tím je vyřízen první odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

2. Zpráva výboru ústavně-právního o usnesení senátu (tisk 1624) o návrhu sen. Donáta, dr Reyla, dr Brabce, Thoře, dr Kovalika, Zulegera, Böhra a spol. (tisk sen. 673 a 676) na změnu hlavy II zákona o organisaci politické správy ze dne 14. července 1927, č. 125 Sb. z. a n. (tisk 1644).

Zpravodajem jest p. posl. dr Daněk. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Daněk: Slavná sněmovno! Poslanecká sněmovna má projednávati usnesení senátu (tisk sněm. 1624) o návrhu sen. Donáta, dr Reyla, dr Brabce, Thoře, dr Kovalika, Zulegera, Böhra a spol. (tisk. sen. 673 a 676) na změnu hlavy II zákona o organisaci politické správy ze dne 14. července 1927, čís. 125 Sb. z. a n.

Ústavně-právní výbor projednával tuto osnovu a dovoluji si k ní jako zpravodaj ústavně-právního výboru podotknouti toto:

Národní shromáždění usneslo se na zákoně ze dne 14. července 1927, č. 125 Sb. z. a n., o organisaci politické správy. Zákonem tímto byl změněn zákon župní ze dne 29. února 1920, č. 126 Sb. z. a n., unifikující vnitřní správu v Československé republice.

Zákon tento má podle hlavy II, odst. 1 nabýti účinnosti dnem 1. července 1928. Podle projednávané osnovy zákona posunuje se působnost citovaného zákona ke dni 1. prosince 1928 v zemi České a Moravsko-slezské, kdežto na Slovensku má zůstati působnost dnem 1. července.

K této věci jest třeba připomenouti: Již vládní osnova (tisk 831 posl. sněm.) ze dne 3. února 1927 upozorňovala, že ku provedení jistě velmi obsáhlých prací, jež musí býti zařízeny před uvedením v činnost nových úřadů, bude se vyžadovati lhůta, poněvadž spojení dvojí agendy zemské a státní, dosud vedené docela různými směry, potřebovati bude opatření po stránce personální i věcné.

Tato opatření a uvedení do prakse dvojí odlišné agendy ve spojení dvojích úřadů zvláště v zemích tak zv. historických setkalo se s obtížemi, jež jistou dobou mohou býti odstraněny.

Třeba zdůrazniti, že dosavadní vedení zemská se svými rozsáhlými úřady po stránce personální i věcné se do té míry odlišovala od administrativy státní, že teprve uskutečňování spojování těchto dvojích agend v zemi České a Moravsko-Slezské ukázalo obtíže, jež se postavily v cestu uvedení celé veřejné správy právě tu po spojení v nerušený chod.

Uváží-li se, že na př. v zemi Moravsko-Slezské zákonem č. 125 Sb. z. a n. má dojíti k radikálnímu přesunu kompetence z dosavadního zemského výboru na nově zřízené okresní úřady tím, že obecní záležitosti největšího počtu obcí dostanou se pod dozorčí moc okresu, uváží-li se z toho i ze sloučení se Slezskem v zemi Moravsko-Slezskou vzešlé personální otázky, vedle toho pak ještě přistupující důsledky plynoucí ze zrušení některých dosavadních zastupitelských okresů v Čechách a silničních okresů na Moravě a ve Slezsku, třeba uznati, že v historických zemích, kde život ve všech směrech projevuje se neobyčejnou mnohotvárností a komplikovaností, toto zamýšlené novým zákonem odsunutí působnosti zákona může jen vésti ke klidnému vývoji a postupu veřejné správy.

Nelze také přehlédnouti, že, třeba theoreticky přípravy pro spojení úřadů jsou provedeny, mnohé po stránce praktického uskutečnění chybí přes jistě nejintensivnější práci ministerstva vnitra (úřední budovy pro okresní zastupitelstva, zvláště v chudých horských krajích, otázky přeřazení a systemisace zemského úřednictva), kterýžto nedostatek netýká se Slovenska, poněvadž tam okresní úřady jsou vybudovány již ve smyslu organisačního zákona.

Ústavně-právní výbor uváživ všecky uvedené okolnosti a i ty důvody, jež vedly k usnesení senátu, doporučuje posl. sněmovně, aby přijala osnovu tak, jak se na ní usnesl senát. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): K této věci jsou přihlášeni řečníci. Zahájíme proto rozpravu.

Navrhuji podle usnesení předsednictva, aby řečnická lhůta stanovena byla 50 minutami.

Proti tomuto návrhu jest zde návrh posl. dr Keibla a druhů, aby řečnická lhůta v rozpravě nebyla omezována.

Páni navrhovatelé žádají, aby se o tomto návrhu hlasovalo podle jmen. Tento návrh jest podle ustanovení jednacího řádu nepřípustný, ježto hlasovati podle jmen lze jen z rozhodnutí předsedova a v případech blíže uvedených v §u 59 jedn. řádu. Nemám důvodů, abych dal hlasovati podle jmen. Předpokládaje však, že páni navrhovatelé svým návrhem mínili zjistiti poměr hlasů, vyhovuji jejich žádosti a dám při hlasování o jejich návrhu sečísti hlasy.

Žádám pp. zapisovatele, aby spolu s úředníky sekretariátu provedli toto sčítání hlasů, a to: p. posl. Dubický v úseku 1 a 2, posl. Bečko v úseku 3 a 4, posl. Ježek v úseku 5 a 6 a na presidiální tribuně a aby p. posl. dr Petersilka spolu s tajemníkem sněmovny sečetli výsledky hlášené z úseků.

Kdo souhlasí s návrhem posl. dr Keibla a druhů, aby řečnická lhůta v rozpravě nebyla omezena, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

(Po sečtení hlasů:)

Podle sděleného výsledku sčítání vyslovilo se pro návrh 70 hlasů, proti němu 103 hlasů. Návrh je tedy zamítnut.

Dále je zde návrh p. posl. dr Keibla a druhů, aby pro každého člena klubu byla stanovena řečnická lhůta na půl hodiny.

Z důvodů již uvedených dám i při tomto hlasování sečísti hlasy. Žádám tytéž pp. zapisovatele, aby spolu s úředníky sekretariátu sečetli hlasy.

Kdo souhlasí s návrhem posl. dr Keibla a druhů, aby pro každého člena klubu byla stanovena řečnická lhůta půl hodiny, nechť pozvedne ruku. (Děje se. - Výkřiky komunistických poslanců.)

(Po sečtení hlasů:)

Podle sděleného výsledku sčítání vyslovilo se pro návrh 43 hlasů, proti němu 131 hlas. Návrh jest tedy zamítnut.

Jsou snad proti mnou navržené lhůtě řečnické ještě nějaké námitky? (Nebyly.)

Není jich. Navržená lhůta jest přijata.

Ke slovu jsou přihlášeni řečníci na straně "proti" pp. posl.: inž. Jung, Kurťak, dr Keibl, dr Czech, dr Klapka, dr Meissner, Haken, dr Dérer, Hrušovský, dr Gáti, Remeš, Štětka.

Dávám slovo prvnímu přihlášenému řečníkovi p. posl. inž. Jungovi.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP