Úterý 10. července 1928

Domníváte se, že takovými prostředky zachováte pokoj a pořádek? Z kursu v Církvici, který měl sloužiti národnímu občanskému vyučování, stalo se pro všech těch 108 mladých Němců, kteří tam přišli, názorné vyučování, jak skutečně vypadá v tomto státě svoboda. Snad namítnete: Přehmat, podřízený činitel. Nikoliv, nikoliv! To je vyložený systém, který chce překážeti každému hnutí usilujícímu o svobodomyslný vývoj v této zemi. To není náhoda, to není přehmat.

Zažili jsme to předevčírem na našem velkém "Lidovém dni" v Mostu. V Mostu sešlo se deset až dvanáct tisíc účastníků - podle zpráv všech časopisů - a co tam dělá četnictvo? Pořádá štvanice za našimi prapory, zatýká praporečníky, ihned je trestá, přejde-li jim přes rty slovo rozhořčení. A v téže době koná se v sousední obci v Břešťanech česká střelecká slavnost a tam nastupují do železničních vozů střelci s karabinami a puškami pro pěchotu a nikdo se nehne. (Různě výkřiky.) V Mostu se zabavují odznaky a tam obchází ozbrojené vojsko s vojenskými puškami, vyzbrojené pro občanskou válku. Tak to vypadá! Nedivte se. že tu vzniká ovzduší, které se přímo chvěje vzrušením nad touto štvanicí, jejíž jedovatý pramen jest v "Národních Listech" a v "Národní Politice", v těchto orgánech, které se ze záští proti Němcům ani dnes ještě nemohou vzpamatovati.

Typický případ před několika dny. Ve Vídni se usneslo okr. zastupitelstvo, že nazve jednu ulici "Sudetendeutsche Straße". Praze do toho nic není. Je to vnitropolitická věc Rakouska. V Německu a Rakousku to nikoho nerozčilovalo, že Češi mají v Praze Lužickou ulici. Nikdo si toho nevšiml. Vás však pobuřuje, mají-li ve Vídni "Sudetendeutsche Straße". (Různé výkřiky.) Já vám pravím: Přijde den, kdy v každém německém městě bude "Sudetendeutsche Straße". My vám říkáme: Nedomnívejte se, že se dáme těmito věcmi vyprovokovati. Klidně a uvědoměle půjdeme svou cestou, poněvadž víme, že vede k našemu cíli. My ukazujeme jen, jak to v této zemi vypadá "rovní mezi rovným". Národně teroristicky, sociálně reakcionářsky skrz naskrz. Tato země má nyní vládu, jak to krásně řekl pan sen. Křepek, že se nastolila vláda majetku. Vy nejste vláda rovných mezi rovnými, nýbrž vláda bohatých mezi bohatými, která stejně potlačuje a ovládá národy a chudé, jste vláda záští proti všemu sociálnímu, proti všemu skutečně národně německému. Neboť jinak nesměli byste strpěti, aby vaši činovníci postupovali proti kulturním zřízením a vyučovacím kursům, jako postupují proti našim.

Neupustíme od svého boje za naše právo. Ukazujeme tyto věci našemu lidu úplně veřejně a prohlašujeme: Postaráme se, aby síla a moc našeho hnutí rostla tak, aby jednou v naší německé vlasti nemusila býti německá mládež již odháněna bodly (Souhlas a potlesk na levici.), aby v naší vlasti právo naší národní samosprávy bylo nám vloženo do rukou, abychom mohli rozhodnouti, chceme-li kursy pro naši mládež či nikoliv, chceme-li míti školy či nikoliv, chceme-li něco pro náš lid zříditi či nikoliv. (Souhlas a potlesk na levici.) Ať žije sudetskoněmecká samospráva! (Souhlas a potlesk poslanců něm. strany nár. socialistické.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je pan posl. dr Macek. Dávám mu slovo.

Posl. dr J. Macek: Slavná sněmovno! Smlouvou s Kanadou přibyla k několika desítkám našich obchodních smluv opět jedna smlouva s klausulí nejvyšších výhod. To znamená prostě, že to, co v příštích obchodních smlouvách povolíme na př. Jugoslavii nebo jinému státu, připadne automaticky také Kanadě. S hlediska socialistického nemáme námitek proti tomu, aby se snižovala cla zvláště na ty výrobky, jež hojně z Kanady dovážíme. Ale jest otázka, jak právě ta okolnost, že by v budoucnosti každý ústupek jinému státu automaticky připadl také k dobru Kanadě, bude působiti na uzavírání budoucích smluv. To, myslím, každého z nás musí vésti k přemýšlení o světlých i stinných stránkách doložky nejvyšších výhod. Idea této klausule jest, aby našemu exportu se otevíraly dveře do cizích států jak nejvíce možno, aby náš exportér v cizím státě - smím-li tak říci - měl dveře otevřeny tak, jak nejvýhodněji postavený exportér jiného státu je tam otevřeny nalézá.

Jenže nezapomeňme, že ve svých smlouvách s klausulí o nejvyšších výhodách musíme pamatovati na vzájemnost, na reciprocitu. Jako si přejeme, aby nám cizí státy otevíraly dveře co nejvíce, tak my jim musíme otevírati dveře co nejvíce. Důsledky tohoto principu tedy jsou, že automaticky se násobí každý náš ústupek jednomu státu na všechny strany, na které jsme vázáni klausulí nejvyšších výhod.

Důsledky této situace, jak jsem naznačil, budou v případě budoucích smluv na př. s Jugoslavií ty, že naši ochranáři, zejména zemědělští, budou ukazovati na to, že to, co povolíme Jugoslavii, připadne automaticky bez zvláštních kompensací také dominiu kanadskému. My však se musíme dívati na smlouvy se státy Malé Dohody trochu jinak. Malá Dohoda má pro nás životní význam, a myslím, že každý z nás vděčně uzná prozíravost mužů, kteří tento politický útvar založili. Solidarita politická, která tak skvěle se několikráte osvědčila v tomto politickém svazku, vyžaduje však, abychom ji uplatnili také na poli hospodářském.

Troufám si tvrditi, že přísloví "cesta k mužovu srdci vede žaludkem" neplatí ani jen o mužích, ani jen v rodinném kruhu. Je to přísloví, které platí i v rámci mezinárodním. A nestačí, abychom ujišťovali své jihoslovanské bratry svými vřelými sympatiemi na krásných výletech a banketech, nýbrž je třeba, abychom neodmítali jejich zcela oprávněné požadavky na poli hospodářském.

Své politické spojení musíme promítnouti také na pole hospodářské.

Dovolte mi, abych zde povznesl svůj hlas ve prospěch preferenčního, přednostního tarifu pro státy Malé Dohody. My nevystačíme ve své hospodářské politice uvnitř Malé Dohody s klausulí nejvyšších výhod. Ta znamená pro nás jednak velmi málo, jednak je nám nepohodlná ve styku s ostatními státy. Mám za to, že musíme přikročiti k postavení preferenčního tarifu nejdříve pro státy Malé Dohody a později - bude-li to možno - rozšiřovati tento preferenční systém na střední a další Evropu.

Politika mírové spolupráce v Evropě vyžaduje tohoto postupu. Jenže, slavná sněmovno, jak máme reálně mluviti o preferenčním tarifu, když nemáme ani pevného generálního tarifu autonomního?

Myslím, že v letošním jubilejním roce, až budou různé resorty dělati bilanci své činnosti, snad v žádném resortu nebude ta bilance tak smutná, jako právě v oboru mezinárodní obchodní politiky tohoto státu. Naše mezinárodní obchodní politika nedovedla se zbaviti povolovacího systému nebo nesystému - žádný systém to není, leda "systém libovůle". My jsme známi v celém světě svým libovolným povolovacím řízením. Jsme v celém světě známi svými přemrštěnými ochrannými cly, která náš průmyslový stát vlastně rdousí. Budeme tedy dělati velmi smutnou bilanci své mezinárodní obchodní politiky!

Které jsou vlastně hlavní linie naší dosavadní mezinárodní obchodní politiky? Předně jsme nedlouho po převratu začali s přehnanými průmyslovými ochrannými cly. Nebylo vzácností v našem celním tarifu u některých průmyslových artiklů clo třicetinásobné proti době předválečné. V tom někteří čeští průmyslníci, jež nechci blíže s tohoto místa charakterisovati - viděli svou spásu, zatím je to sebevražda. Tuto neblahou vysokou ochranářskou politiku průmyslovou jsme r. 1926 začali vyvažovati cly zemědělskými. Pražská obchodní komora, která před několika dny plakala nad našimi průmyslovými cly ochrannými na dovoz strojů, které se u nás nevyrábějí, jako jeden muž schvalovala zavedení přehnaných zemědělských cel na zabezpečení cel průmyslových. Má, co chtěla.

To byl obchod, ve kterém obě strany prodělaly, průmyslníci více. Zavedení zemědělských cel ochranných bylo odůvodňováno principem parity zemědělství a průmyslu. Velectění! Kdo by mluvil proti spravedlivému, t. j. stejnému zacházení se zájmy zemědělskými jako průmyslovými? Alespoň žádný socialista ne.

Ale jinou věcí jest, mělo-li se té paritě zemědělství a průmyslu rozuměti tak: Když jsme si přehnanými cly uměle zdražili své průmyslové výrobky, musíme také uměle a přehnaně cly zdražiti své zemědělské produkty. Takhle paritě mezi zemědělstvím a průmyslem socialisté rozuměti nebudou a nechtějí. Pro tuto t. zv. paritu mezi zemědělstvím a průmyslem jsme se zapomněli dívat na disparitu, na ukrutnou nerovnost mezi cenovou hladinou a důchody. Náš stát se vyznačuje nápadnou nepřiměřeností mezi cenovou hladinou, která jest asi desetinásobná, a hladinou příjmovou, která je podle ministra Engliše sedminásobná, podle mého odhadu asi šestinásobná. Tento rozdíl hledali někteří národní hospodáři v ochuzení válkou. Ve skuteč nosti tato disparita je zaviněna naší neblahou politikou mezinárodního obchodu. Tato politika uměle zdražuje - vylučováním cizí konkurence - zdejší výroby na našem trhu, a poněvadž jsme státem průmyslovým a za hranicemi nejsou naši exportéři chráněni, musejí prodávati za světovou cenu velikou převahu svých výrobků a musejí tuto převahu svých výrobků za hranicemi prodaných zde laciněji vyráběti a proto tlačí na mzdy a naříkají na tíživé daně podnikové. (Hlasy: A na sociální pojištění!) Ano, na sociální pojištění - to je zvláště oblíbený jejich argument. Zkrátka hledí stlačiti výrobní náklady v tomto státě, mezi něž kalkulují také mzdy, aby mohli obstáti v zahraniční soutěži světové.

My si uměle zdražujeme to, co kupujeme druh od druha, a uměle si stlačujeme cenu toho, co prodáváme, totiž svoji práci. Tato neblahá politika nerovnosti mezi důchody a cenami vede ke smutnému zjevu, že náš dělník při stejné práci, při stejné fysické námaze dosahuje za hranicemi mnohem většího blahobytu než ve své vlasti, kterou opěvuje dojemnou hymnou. Slyšel jsem tyto věci z úst průmyslníka, a každý si to může přečísti v knize Jindřicha Kolowrata-Krakowského "Amerika a my". Je to průmyslník a pokrokový zemědělec, který neváhal v klubu průmyslníků říci českým továrníkům do tváře: "Nemyslete si, že americký dělník více fysicky pracuje k vůli svým vysokým mzdám. On je lépe veden. Jeho práce jest ekonomičtěji vynaložena. Ten člověk při stejné fysické námaze dosahuje lepšího blahobytu lepším vedením práce, lepší organisací spolupráce." Myslím, že nikdo z vás nemůže popříti, že by měla existovati jedna parita, parita mezi cenou práce, kterou kdo kupuje od druhého, a cenou práce, kterou prodává druhému.

Socialisté stojí za touto paritou: Ať každý z nás stejně těžko vydělává peníze, jako dává druhému vydělávati jeho peníze. Nechtějme viděti paritu v tom, když si budeme navzájem obraceti kapsy. To je špatný výdělek.

Smlouva s Kanadou, která snižuje poněkud cla do Kanady vzájemným ústupkem s naší strany, je malým krůčkem ke snížení té t. zv. ochrany hospodářské. A my, ač víme, že nevyhovuje ideálu spravedlnosti, ideálu mezinárodní spolupráce, chceme pro ni hlasovati jako pro menší zlo. (Potlesk čsl. soc. demokratických poslanců.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je p. posl. Dietl. Dávám mu slovo.

Posl. Dietl (německy): Slavná sněmovno! Zabýváme se obchodní smlouvou s Kanadou. Těší nás vždy, když se uzavře obchodní smlouva s některým státem, když se rozšiřují přátelské styky. Ale naše obchodní styky s Kanadou nejsou tak zvlášť významné, máme jiné země, jež jsou pro nás důležitější a s nimiž rovněž vyjednáváme o smlouvu, jsou to naše nejdůležitější sousední země jako Německo a státy Malé Dohody, Jugoslavie a Rumunsko. Poslední dobou jsme slyšeli, že byly uzavřeny dvě smlouvy s Francií a dodatečná dohoda s Polskem, jejichž obsahu ještě neznáme. Obchodní smlouvy mají upravovati dopravu zboží, mají státním příslušníkům smluvních zemí poskytovati svobodu usazovati se a právo provozovati živnosti za stejných podmínek jako vlastním poddaným, mají vytvářeti celně politické dohody, jež se vůbec staly těžištěm moderních obchodních smluv. Dříve byly obchodní smlouvy většinou dlouhodobé, byly i tak zvané věčné obchodní smlouvy, jež zajišťovaly stálý rozvoj a byly pro obě strany výhodné. Dnes jsou obchodní smlouvy většinou opatřeny krátkými výpověďními lhůtami, aby autonomie měla volnost pohybu. Obchodní smlouvy zakládají se většinou na soustavě nejvyšších výhod a jsou smlouvami tarifními: To jest ovšem věc dosti dvousečná. V Československu mají na každou obchodní smlouvu vliv dvojí zájmy. Náš průmysl musí vyvážeti, ale zemědělství chce ochrannými cly ztížiti každý dovoz. Máme sice i průmyslová ochranná cla, jejichž účinek často velice ztěžuje uzavření obchodních smluv, ale rozhodnými jsou vždy agrární cla. Jaké těžkosti nepůsobily proti uzavření smluv s Francií a Polskem? Od té doby, co máme obchodní cla, stalo se každé uzavření obchodních smluv tím těžším. Nyní oznamují "Lidové Noviny", že sami agrárníci uvažují o snížení obilních cel, neboť vývoj nešel tou cestou, jak si to představovali, a proto se agrárníci již dnes zabývají otázkou, nemají-li obilní cla býti snížena. Měšťácký úsudek o agrárních clech podává v "Hospodářské Politice" národohospodářský redaktor "Národních Listů". Píše: "Brzy tomu budou dva roky, co byla zavedena agrární cla, a tu jest již možno důkladně přehlédnouti celní položky a odhadnouti jejich vliv. Četné z nich poškozují konečně samu zemědělskou výrobu, jak n. p. cla na krmiva, která nemají smyslu ve státě, kde jest ohrožena výnosnost chovu dobytka, kde tedy zvláště drobní zemědělci mají význačný zájem, aby krmiva byla laciná. Pomalu se hlasy proti vysokým ochranným clům, jaká máme, stávají přece hlasitější a pronikavější, právě proto, že nesnáze při uzavírání obchodních smluv stále více vzrůstají."

Tak praví "Hospodářská Politika" na jiném místě: "Jugoslavie žádá, aby se jí věcně vyšlo vstříc při agrárních položkách, při nichž naši vyjednavači dosud neukázali nejmenší ochoty nebo možnosti k ústupkům. Chceme-li vyjednávání příznivě ukončiti, nezbývá nám nic jiného než Jugoslavii vyjíti vstříc."

Z toho ze všeho tedy vidíme nesnáze. Německo má zase jiné bolesti. Německo předkládá celou řadu stížností v nejrozličnějších otázkách, jež jsou z části politické a z části hospodářské povahy. Vyjednávání, která se vedou již po léta, nehýbají se s místa, musejí býti neustále odkládána a nyní se přece doufá, že konečně jednou povedou k cíli. Ale nesnáze nejsou ještě ani z daleka odstraněny, bude zapotřebí ještě mnoho námahy, aby tyto těžkosti byly odstraněny. S Rakouskem máme obchodní smlouvu od loňského léta, ale pozorujeme-li náš styk s tímto státem, musíme si již říci, že jsme mnoho promeškali. V r. 1927 dovezli jsme z Německa zboží za 3·7 miliardy a vyvezli jsme za 4·8 miliardy, jsme tedy v obchodě s Německem aktivní 1·1 miliardy. U Rakouska jest tato věc ještě příznivější. Dovezli jsme za 1 1/4 miliardy a vyvezli jsme za více než 3 miliardy, takže naše obchodní bilance s Rakouskem jest aktivní 1 3/4 miliardy. I s Maďarskem máme velice příznivý výsledek, dovoz odtamtud činil 962 milionů a vývoz 1·6 miliard; máme zde přebytek 659 milionů. Z Polska, s nímž právě pro naše obchodní styky jsme neustále ve sporu, poněvadž neslýchané protekční hospodářství, které se tam provozuje, působí neustálé poruchy, dovážíme zboží za 1 miliardu a vyvážíme tam za 660 milionů, proti Polsku jsme tedy pasivní 361 milionů. l obchod s Francií jest silně pasivní. Dovážíme odtamtud za 780 milionů a vyvážíme jen za 239 milionů, jest tedy pasivum 541 milionů. Zkoumáme-li 4 měsíce letošního roku, docházíme skorem k témuž výsledku, docházíme přibližně k týmž číslicím.

Nejdůležitějšími státy pro náš vývoz jsou tedy především Německo, Rakousko a Maďarsko. Jaký poměr máme s Rakouskem? Před několika dny byli ministři zahraničních věcí Malé Dohody shromážděni v Bukurešti a zabývali se tam četnými politickými a hospodářskými otázkami. Pod bodem 5 zmínili se i o hospodářské výkonnosti Rakouska. Jde zde o zařízení, jimiž má býti se světa sprovozena myšlenka na připojení k Německu. Ale nezamýšleli vydati o této otázce společný projev. Náš ministr zahraničních věcí Beneš, jenž novinářům poskytl interview, odpověděl na otázku, jak jest tomu s připojením k Německu, zcela krátce, že této otázky není. Na otázku žurnalistů, co se stane, nastanou-li komplikace, odpověděl Beneš, že nemohou nastati, neboť v politice nelze se oddávati fantasiím, neboť právě tak mohli by se tázati, co se stane na slunci. Tato odpověď jest sice velice diplomatická, ale Marinković, jihoslovanský ministr zahraničních věcí, mluvil potom o této věci poněkud podrobněji. Pravil: "Malá Dohoda musí na Rakousko pohlížeti jako na zemi patřící k hospodářské soustavě od ní vycházející a poskytnouti mu veškerou možnost, jež mu byla částečně vzata metodami nástupnických států týkajícími se ochranných cel. Úsilí Malé Dohody, aby Rakousko bylo pojato do středoevropské hospodářské soustavy, nemůže však nikdo Malé Dohodě vyčítati. Poněvadž se stále tvrdilo, že rozbitím podunajského mocnářství byl porušen přirozený hospodářský útvar, nelze Malé Dohodě činiti žádné výtky, chce-li se vrátiti k jistému druhu hospodářské rekonstrukce." Rakušani nepřijali těchto slov s příliš velkým uspokojením a kdo sleduje jednání rakouského Národního shromáždění v minulém týdnu, slyší odpověď na to částečně velice pádnou, částečně diplomatickou, rozhodně však zamítavou. A Rakousko má k tomu všechnu příčinu. Neboť vraťte se jen na nějaký čas zpět a pozorujte, jak jste kdysi s Rakouskem nakládali, když se tento stát tvořil, jak jste kdysi činili vše, abyste zničili obchodní styky, které trvaly, abyste zpřetrhali nitky a donutili Rakousko, aby šlo samostatnou cestou. Jeden z významných národních hospodářů praví: "Věci se mají dnes tak, že až bude vystavěn sedmý cukrovar, nebudeme již odebírati z ciziny žádného cukru. České hnědé uhlí ztratí poslední zbytek svého odbytu, jakmile budou dostatečná zařízení k sušení domácího uhlí. Kdyby s námi Československo po převratu nebylo tak špatně nakládalo, kdybychom pro každý vagon uhlí a pro každý vagon cukru nebyli musili podnikati prosebné cesty a každý vývoz životních potřeb vykupovati kompensačními smlouvami, nebyla by bývala vodní díla tak rychle vybudována a byli bychom též zanechali ve své zemi výroby polních plodin a hotových výrobků, jež v sousedství byly tak hojné." (Předsednictví převzal místopředseda Stivín.)

To praví Rakušan svým suchým způsobem a dnes můžeme uvážiti, jak ohromnou škodu nám způsobila tato naše špatná tehdejší orientace. Pokoušíme se sice znovu dobýti tohoto území, víme, že jako exportní stát potřebujeme odběratele svého zboží, ale nalézáme hluché uši, hluché uši v Rakousku, nalézáme, že v Maďarsku, kde průmysl jest vychováván a hýčkán, máme také těžší postavení. Všude se setkáváme s velikou soutěží. Ve Francii vyvíjí se textilní průmysl ohromným způsobem, kdežto my v tomto průmyslu jdeme již znovu pomalu vstříc krisi. Německo vyvezlo do Francie r. 1926 6827 q příze, r. 1927 149.358 q, dobylo si tam tedy ohromného odbytiště. Tkanin vyvezla Francie r. 1926 do Německa 11.785 q, r. 1927 129.166 q, jest to tedy ohromný vývoj, ohromný odbyt, jejž tento průmysl tam nalezl. Nyní u nás přichází jiná otázka, t. zvaná otázka cukerní. Anglie snížila clo na surovinu, není to zvláštní případ, nýbrž soustava evropské politiky vysokých ochranných cel. "Lidové Noviny" praví: "Bojujeme dnes na všech frontách o hospodářskou existenci. Jest zcela zřejmé, že kromě Polska a Španělska má Československo nejvyšší celní sazby. Československo jako vyslovený vývozní stát může trvale provozovati jen obchodní politiku, která považuje za svůj hlavní úkol pokud možno nejvíce podporovati svobodu mezinárodního obchodu." Nuže jak tomu jest s cukrem, jak má býti tato otázka rozřešena? Dovolili jsme si podati návrh, jenž tuto otázku rozvíjí v celé její velikosti a pokouší se nalézti cestu, aby tento průmysl byl udržen.

Vláda nachází mnohem jednodušší cestu. Nalezli jsme dnes na stolech sněmovny návrh, zmocňovací zákon, jímž se má povoliti, aby vývozním průmyslům byla vrácena daň obratová, přepychová a dopravní. Pánové, to jest dumping, to jest holá vývozní premie, která zde má býti vytvořena pro cukerní průmysl. Jest to obcházení někdejší bruselské dohody, která výslovně zakázala při obchodu s cukrem poskytovati vývozní premie. Domníváte se, že to jiné státy, kterých se to týká, klidně přijmou, že proti nám neučiní vzájemných opatření, že našeho obchodu a vývozu neraní na nejcitlivějším místě? Vždyť jest zcela zřejmo, že taková obchodní politika vede a musí vésti k tomu, aby byla učiněna vzájemná opatření. Loni konala se v Ženevě světová hospodářská konference. Od nás tam byla delegace, naše delegace hlasovala pro resoluce. Souhlasila s tím, aby byla učiněna mezinárodní opatření, aby bylo prolomeno příliš velké protekční hospodářství nástupnických států, jež jest i v ostatní Evropě obvyklé. Před několika dny shromáždila se komise této světové hospodářské konference, bylo to již větší těleso, bylo to asi 60 lidí, významných osobností z průmyslu, zemědělství a obchodu a zabývali se tam znovu touto otázkou. Švýcarsko učinilo návrh, jenž byl sympaticky přijat. Výrobní skupiny mají býti ohraničeny, a to mezinárodním jednotným celním sazebníkem. To jest cesta, která by nás mohla vyvésti z nesnází, to jest cesta, jež by nám poskytla možnost, aby naše obchodní styky byly rozšířeny a usnadněny, aby vůbec doprava zboží byla usnadněna. Švýcarsko navrhuje, aby se vytvořily skupiny a aby se cla pro tyto skupiny postupně snižovala. Praví: "Především sazebník pro dopravu živých zvířat v celé Evropě; druhá skupina má obsahovati potraviny ze zvířat, třetí skupina ryby, korýše a měkkýše, čtvrtá skupina mléko, vejce a med, pátá jedlé tuky zvířecího původu." Ve Švýcarsku se domnívají, že se touto cestou dojde tak daleko, aby dnešní nesnáze byly odstraněny. Ale jako odpověď přichází u nás ihned ozvěna: Minulého týdne ve Švýcarsku tato dohoda, kterou všichni přijali jako pokrok, u nás v neděli nařízení, jímž se cla na vepře zvyšují o 12 Kč. To jest odpověď, kterou dáváme, když chceme mezinárodní úpravu nesnází v obchodním styku. Pohlédněme však jednou i na náš průmysl, netrpí-li i on týmiž těžkostmi. Textilní průmysl vyplácí podle výpočtu jistého národního hospodáře v Československu při 48hodinné pracovní době mzdy od 24 do 25 šilingů, v Italii 27, ve Francii 28, v Německu 40, ve Švýcarsku 42, v Holandsku 50 šilingů. Jsou tedy země, kde se za 48hodinnou pracovní dobu platí více než dvojnásobná mzda. Slyšíme-li pak venku ve světě, že Československo nevyváží zboží, nýbrž mzdy, vězí v tom velký kus positivní pravdy. Ano my můžeme jen vyvážeti a jsme k vývozu schopni jen pro nízké mzdy, poněvadž náš průmysl nestojí na výši. V cukerním průmyslu se nedělá kalkulace tak, že by pro cenu byl rozhodujícím podnik skvěle technicky zařízený, nýbrž základem kalkulace jest poslední, nejbídněji zařízená továrna, podle tohoto základu se vypočítávají výrobní náklady a podle těchto výrobních nákladů se stanoví ceny. Stačíme-li s tím ve světě, jest jiná otázka, a právě nynější doba, kdy cukerní otázka se stala tak velice důležitou, nás nutí, abychom tomu věnovali mnohem větší pozornost. Tu by již stálo za námahu, aby se touto otázkou zabývala jednou i vláda, nikoliv tak, že má-li býti rozřešena, budou cukernímu průmyslu povoleny podpory z daní, ze státních peněz, naopak bylo by zapotřebí nalézti cestu, aby cukerní průmysl byl udržen na své nynější výši a aby byl učiněn schopným udržeti svou výrobu na nynější výši.

Mluvil jsem o Německu, mluvil jsem o nesnázích, které překážejí uzavření obchodní smlouvy. Které jsou to nesnáze? Slad, ječmen, chmel, to jsou hlavní body, které nám působí nesnáze. Máme dříví řezané a kulatinu, rovněž otázku pro nás významnou; vývoz řezaného dříví a kulatiny jest zcela mimořádný. Státy si přejí nebo usilují pokud jen možno dostávati suroviny a tak chce Německo dnes dovážeti kulatinu a zušlechtění výrobku prováděti ve vlastní zemi, chce zaměstnati své nezaměstnané. Ale i my máme zájem na tom, aby nás dřevařský průmysl, jenž ve svých pilách zaměstnává tisíce dělníků, rovněž pracoval a vydělával. Dále máme nesnáze ve strojnickém průmyslu, v chemickém průmyslu. Poněvadž máme chemickou továrnu, která má zvláštní výkonnost ve 12 výrobcích, ztěžuje se uzavření obchodní smlouvy s Německem, pokud jde o všechny chemické výrobky. Rovněž mimořádně významná při vyjednávání jest otázka priorit v markách, poněvadž jest rovněž dotčena. Máme zhodnocení úspor, nařízení k ochraně pracovního trhu, které se vlastně příčí zákonu a které při vyjednávání bude znovu působiti nesnáze, poněvadž se nemůžeme uzavříti. Máme cla z hrubé váhy a nikoliv z čisté. Jest přímo směšné, vybíráme-li cla za hedvábí, avšak tato cla se nevybírají z čistého výrobku, nýbrž připočítává se k tomu obal, když se krabice, ve které jest hedvábí, připočítává k váze, tedy když se clo má platiti z hrubé váhy. V otázce optických výrobků máme rozdíly až do 33%, které mají povstati podle nové celní smlouvy. Máme těžkosti i s hudebními nástroji, s nimiž se váží i pouzdra a clo se vybírá podle váhy. Tedy samá trýznění, mohlo by se vlastně říci, jež nejsou způsobilá zvláště povznésti naši vážnost v cizině, která svědčí o mimořádné malichernosti a ukazují, že se nevyjednává o naše obchodní smlouvy v duchu, v němž se vyjednávati má, chceme-li ve světě nalézti přátelství.

Schází nám 40.000 vagonů obilí. Potřebujeme je, musíme je dovézti a dovezeme-li z ciziny tolik, pak jest otázkou, má-li stát na tom skutečně tak mimořádný zájem, aby tyto výrobky byly zatíženy vysokými agrárními cly.

Rád bych promluvil ještě o Rusku. I tam se vyjednává již po léta, ale vyjednávání nehýbá se s místa, poněvadž se uznání de jure sovětského státu ztroskotává o odpor národních demokratů. V poslední době byla uzavřena jakási dohoda - nikoli obchodní smlouva s nejvyššími výhodami, s provozními úlevami, celní dohoda, podrobný kontingent dovozu a vývozu a jako kompensace byla Rusům poskytnuta konsulární dohoda.

Tak se ukazují, když se ohlížíme, těžkost za těžkostí se všemi státy, s nimiž chceme uzavříti obchodní smlouvy. Náš ministr pro věci zahraniční se jistou dobu namáhal dostati se do přátelského poměru s Maďarskem. Anglická agitace pro trianonskou smlouvu tento náběh zase úplně zničila. Ze sympatií nezbylo nic, ale i my jsme ničím nepřispěli, abychom tyto sympatie vybudovali a rozšířili. Náš ministr pro věci zahraniční byl před několika týdny - bylo to po prvé - v Berlíně a pokoušel se i tam navázati osobní styky. Nevíme, co se tam dělo, ale představuji si, že i otázka obchodní smlouvy byla předmětem jednání. Ale výsledku dosud není. A když se pánové v Bukurešti pokoušeli Rakousku znovu vysvětliti, že nesmí pomýšleti na připojení, pak směřovala tato slova méně do Rakouska a do Vídně, ale spíše do Berlína. Ale domníváte-li se, že si tím razíte cestu pro vyjednávání o obchodní smlouvy, že takovou metodou dojdete k tomu, aby se naše obchodní styky s cizinou zlepšily a aby se naše schopnost vývozu zvýšila, pak jste na omylu.

I pro nás zbývá jen jedna cesta: Učiňte přítrž protekčnímu hospodářství, jež se provozuje ve všech nástupnických státech a ve významné míře i u nás, hleďte, abyste konečně jednou vstoupili na přirozenou cestu, abyste navázali obchodní styky se světem, zvláště s našimi sousedy, kteří jsou schopni skutečně naše zboží kupovati. Tím zajisté pomůžete národům, obývajícím tento stát, tím vytvoříte práci a výdělek a poskytnete možnost, aby se tento stát rozvíjel a plnil svůj úkol. (Souhlas a potlesk poslanců něm. strany soc. demokratické.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP