Tento podnik prý je také veden "obchodně".
Loňského roku sám jsem viděl dva případy,
že vlak, který měl přijeti do Prosečnice
před 8 hod. večer, přijel v půl jedné
v noci.
Jak se provozuje tato lokálka, která je příslovečná
- a novináři dosti často o ní píší
proč je na ní takové doprava? To proto, že
se jednak nerozšíří park vozový,
jednak stroje se dávají na tuto trať nedostatečné,
takže zpravidla, když je mnoho cestujících,
vlak zůstane před stanicí Luka pod Medníkem,
resp. mezi Pikovicemi a Luka pod Medníkem stát,
a teď se čeká, až se vytopí nová
lokomotiva v Čerčanech. Loňského roku
se stal případ, že stroj vypověděl
mezi Pikovicemi a Luka pod Medníkem službu, vlak zůstal
státi a nemohl dále. Pane ministře Najmane,
teď bych byl opravdu rád, kdybyste poslouchal, poněvadž
vím, že můžete leccos změniti.
Přece byste měl, tuto lokálku vzíti
pod svou obchodní ochranu, když už nemyslím
pod ochranu resortní, poněvadž předpokládám,
že vedete dráhy obchodně.
Tedy vlak zůstal státi mezi Pikovicemi a Luka pod
Medníkem, ale poněvadž není telefonického
spojení, poslal se zřízenec až do Jílového
pěšky, aby objednal lokomotivu. Teprve po 12. hodině
v noci vypravena byla lokomotiva z Čerčan, a poněvadž
není telefonního spojení, výpomocná
lokomotiva pískala tak, že celý kraj od Čerčan
do Pikovic byl vzhůru a obyvatelstvo nevědělo,
co se děje. Vlak místo v 19 hod. 42 min. byl na
místě určení o 1/21
hod. v noci.
Kdyby to bylo jednou, že stroj vypověděl službu,
je to vysvětlitelné. Všichni, kdož rozumně
posuzují, věří, že se jednou
může státi nehoda na stroji, po druhé
personálu, ale u této místní dráhy
je již takový systém, že každou sobotu,
zpravidla i každou neděli vlak přijíždí
o 2 až 4 hodiny - zdůrazňuji zpožděně.
Tedy je viděti, že toto obchodní vedení
místní dráhy Praha-Vrané-Čerčany
je jistě nesnesitelné. Trať tato je v letních
měsících nejfrekventovanější
v okolí pražském, přesto však je
povolanými železničními kruhy nejvíce
zanedbávána. K lokomotivám je, jak jsem již
řekl, zavěšován nadměrný
počet vagonů a lokomotivy nemohou potom překonati
poměrně vysoké stoupání, zejména
z Davle do Medníku. Ke srovnání stačí,
uvedeme-li, že 46 km na trati Praha-Jílové
ujede se téměř každou sobotu a neděli
za 4 až 41/2 hodiny, zatím co
na př. soukromý autobus z Prahy do Jílového
jede asi 11/4 hodiny a aeroplán za
4 hodiny dostane se dokonce z Prahy do Varšavy. Prosil bych
proto, aby se p. ministr opravdu postaral o obchodní vedení
místní dráhy Praha-Vrané-Čerčany,
poněvadž si toho tato dráha jistě velmi
zaslouží.
Teď, pánové, o některých jiných
poměrech na této lokálce. Je jisto, že
frekvence na místní dráze Votice-Sedlčany
není tak početná, jako na místní
dráze Praha-Vrané-Čerčany a Praha--Vrané-Dobříš,
a chtěl bych přece jako Pražák a jako
zástupce pražské župy - a jistě
i se souhlasem kolegů z pražské župy jiných
stran - zdůrazniti, že tuto dráhu nelze srovnati
s obyčejnou místní dráhou jinou. Sluší
přece jen uvážiti, že tato místní
dráha má charakter důležitější
než jiná místní dráha. Kdo jede,
uvidí tu spoustu mládeže, neboť kdo jezdí
na výlet do Posázaví a na Dobříšsko?
Jen mladý hoch, učeň, dělník,
student, zkrátka nemajetní lidé; bohatí
jedou jinam do lázeňských míst. Každý,
kdo tudy jede, se přesvědčí, že
dopravní poměry na této dráze jsou
nesnesitelné.
K charakteristice chci ukázati ještě na jeden
případ. Na této místní dráze
máme léčebný ústav sanatorium
spolku "Humanita" v Prosečnici. Celá železniční
správa - nechci svalovati odpovědnost jen na p.
ministra Najmana - by měla míti jednou odvahu
se tam podívati, když nasedá v neděli
100 až 150 lidí do vlaku. Žádná
stanice mimo Jílové nemá takovou frekvenci.
Tam nemáme ani boudy, kam by si 10 lidí sedlo, když
mrzne nebo prší. Svého času jsme žádali,
aby v Prosečnici byla postavena malá staniční
budova, poněvadž mnoho nemocných musí
zde nasedati a čekati, když se vlak zpozdí
i o 2 až 3 hodiny. Představte si, že v lese čeká
20 až 100 lidí na vlak. Prší-li, musejí
choditi pod deštníkem, mrzne-li, musejí do
hostince. Je příznačné, že železniční
správa, kterou jsme žádali, aby zde postavila
budku malou, měla odvahu žádati, abychom si
ji postavili sami. Chci konstatovati, že to je obchodně
vedený podnik, že naše státně-obchodně
vedené podniky mají tu chytristiku, že když
mezi Zdicemi a Příbramí některá
malá osada chce zastávku, musí si tam tu
boudu postaviti. Proto je to obchodně vedený podnik.
Chtěl bych, aby pánové z resortu ministerstva
železnic mi vysvětlili, jak přijde spolek "Humanita",
který pracuje s velkými finančními
náklady, aby jako léčebný sociální
ústav, který převzal řadu povinností
od státu, ale když chce od státu postavení
malé staniční budovy, musel si ji postaviti
sám, ačkoli sám příjem z této
lokálky nemá. Zisky z veliké dopravy na této
dráze má jen velký obchodně vedený
podnik železniční. Pánové se
konečně zmohli, že dopravili z Čerčan
a postavili v Prosečnici 3 ubohé lavice. Pane ministře,
já bych rád viděl, abyste se jednou podíval
dresinou, jak tam doprava v sobotu a v neděli vypadá.
(Výkřiky.) Musím konstatovati, že
ministři nám dříve odpovídali
na žádosti podávané ministerstvu železnic.
Ale od té doby, kolego Bechyně, co jsi odešel,
zrovna mnoho štěstí nemáme, na žádosti
se nám často neodpovídá. (Výkřiky.)
Musím konstatovati, že za Bechyňova
režimu se na dopisy odpovídalo. Když socialisté
byli ve vládě, odpovídali na petice. (Posl.
Jiráček: Ale lavice nestavěli.) On tam
tak dlouho nebyl, abyste to mohli vytýkati. Ale konstatuji,
a také ve své interpelaci na to ukazujeme, že
si páni ministři nynějšího režimu
odvykli poslancům na dopisy odpovídati.
K další kapitole otázky místní
dráhy Praha-Vrané-Dobříš a Praha-Vrané-Čerčany
chci říci, že poměry jsou tu těžké.
Vy je většinou také znáte. Tato lokálka
je téměř týdně kaceřována.
Víme, že jsou zde technické obtíže,
které není možno rychle odstraniti, zvláště
pokud se týče otázky rychlosti. Musím
konstatovati, že za normálních poměrů
vlak, který dříve za Rakouska jezdil 2 a
3/4 hodiny, dnes jezdí 2 hodiny. Tedy náprava. Ale
poměry tak desolátní, jaké jsou v
sobotu a v neděli, je možno odstraniti prostě
rozmnožením vozů, případně
rozmnožením vlaků. Vždyť státní
správa železniční pořádá
výletní vlaky leckams. Nemusela by to dělat,
ale je viděti, že v lecčems je podnikavá.
Proč by zrovna tam, kde jezdí nejchudší
lidé, nepostarala se, aby náprava byla zjednána?
Naše státní dráhy nevyznačují
se právě přílišnými ohledy
k vrstvám obyvatelstva sociálně slabým.
Je pravda, že jsou prohlášeny za podnik, postavený
na obchodní základnu a pod tímto heslem se
tato mnohdy sociální bezohlednost státních
drah obhajuje. Avšak když je možno pořádati
za účelem zvýšení osobní
frekvence každou neděli řadu zvláštních
výletních vlaků se zlevněným
jízdným, je-li možno, aby návštěvníkům
československých lázní byla poskytnuta
sleva aspoň 25%, snad by pan ministr železnic ve svém
resortu mohl nalézti také určitou ohleduplnost
k pojištěncům nemocenských pojišťoven,
po většině dělníkům a
úředníkům, kteří jsou
poukazováni do léčení v nemocnicích
a sanatoriích a jiných podobných ústavech
a poskytují jim slevu na jízdném. Tato výhoda
je však odpírána soustavně všem
organisacím, nositelům nemocenského pojištění
a pokud některé nepatrné zbytky její
se zachovaly, i tyto jsou odbourávány. Tak na př.
asi před dvěma lety zrušena byla 50% sleva
jízdného, poskytovaná pojištěncům
nemocenských pojišťoven, vysílaných
do lázní v Karlových Varech na zvláštní
potvrzení. Všechny kroky, které příslušné
organisace učinily, aby aspoň tato výhoda
byla zachována, poněvadž jízdné
činí u léčebných nákladů
v lázních velmi značné procento, byly
a zůstaly marnými. Připomínám,
že v Rakousku správa státních drah velmi
liberálně si počínala a vycházela
vstříc těmto oprávněným
požadavkům sociálně-politické
práce a poskytovala pojištěncům při
poukazu do sanatorií poloviční slevy. Snad
p. ministr nebo odpovědný úředník
resortu namítne, že musí se držeti zásady
obchodního vedení podniku, jakým jsou státní
dráhy. Na to však mu připomínám,
že zejména on, který zastává
princip soukromého vlastnictví, měl by si
vzíti příklad z velkých železničních
podniků v západních státech, které,
třebaže jsou budovány na čistě
obchodním stanovisku, velice dobře rozumějí
reklamě a právě pro reklamu dovedou tam poskytovati
v takovýchto sociálně odůvodněných
případech řadu výhod, jimiž upozorní
na svůj podnik a jimiž si získávají
přízně svých konsumentů. Také
p. ministr Najman ukázal právě při
zavedení oněch výletních vlaků,
že rozumí obchodu a reklamě. Bylo by si přáti,
aby toto své porozumění, když již
nechce je opříti čistě o požadavky
sociálně oprávněné, opřel
o požadavky obchodní a s hlediska aspoň reklamního
povolil výhody pojištěncům, kteří
jsou nuceni používati státních drah
k dopravě do některého léčebného
ústavu. Jsem si jist, že tento jeho krok by nezůstal
bez ohlasu a že by ho mohl využíti pro resort,
který spravuje, a mohl by současně říci,
že udělal dobrý a sociálně záslužný
skutek.
Na konec ještě několik poznámek k vládnímu
návrhu zákona (tisk 1706) o pensijním pojištění
soukromých zaměstnanců ve vyšších
službách. Před samým rozchodem parlamentu
- tedy takřka mezi dveřmi - podala vláda
osnovu zákona o pensijním pojištění
soukromých zaměstnanců, která je novým
dokladem protisociálního kursu nynější
vlády. Předloha tato znamená značné
zhoršení proti původní osnově
tím, že vynechává řadu do ní
dříve zahrnutých kategorií, zejména
advokátní a notářské úředníky,
obchodní cestující a zástupce a dále
tím, že junguje účinnost zákona
s účinností zákona o nemocenském
pojištění, ač vládní komise
podobného usnesení neučinila. Bolestným
a pobuřujícím překvapením je
tato osnova také pro žurnalisty, jejichž pensijní
pojištění je podstatně zhoršeno
proti znění původní osnovy, takže
předloha tato neskytá novinářům
naděje na řádné jejich zabezpečení,
ba ani na zabezpečení minimální proti
tomu, co bylo dříve slibováno a také
v prvním znění osnovy obsaženo. Touto
osnovou chtěla vláda naznačiti, že v
ní sociální smysl zcela nevymřel,
ale prokazuje tím pravý opak.
K osnově zákona o zestátnění
dráhy Votice-Sedlčany prohlašuji v zastoupení
našeho klubu, že pro osnovu samozřejmě
budeme hlasovati, jen vyslovujeme přání,
aby všechny místní dráhy v republice,
zejména které jsou v rukou soukromých, byly
co nejdříve zestátněny. (Potlesk
poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické.)
Předseda (zvoní): Dalším
řečníkem je pan posl. Jiráček.
Dávám mu slovo.
Posl. Jiráček: Slavná sněmovno!
Předložená osnova zákona o zestátnění
místní dráhy Votice-Sedlčany jest
vlastně doplněním zákona č.
156/1925 Sb. z. a n. Místní dráha Votice-Sedlčany
byla povolena koncesní listinou ze dne 15. května
1893 a jest 16.6 km dlouhá. Výstavba dráhy
před 35 lety stála 1 a 1/2
mil. korun. Celý akciový kapitál byl upsán
pouze korporacemi a soukromníky soudního okresu
sedlčanského a nikdo jiný ani haléřem
nepřispěl na stavbu této dráhy. (Předsednictví
převzal místopředseda inž. Dostálek.)
Když před 35 lety obětaví občané
kraje sedlčanského začali stavěti
tuto dráhu, chtěli pomoci výstavbou této
dráhy chudému kraji, pro který Rakousko úplně
nic neudělalo. Postavení dráhy v délce
16.6 km neodpomohlo zcela bídě a vystěhovalectví
občanů tohoto kraje, který i po výstavbě
této dráhy jest bez průmyslu. Je to kraj
čistě hospodářský, kde živoří
nejenom živnostník, obchodník a dělník,
nýbrž výživy v tomto kraji nemá
ani drobný zemědělec. Následkem těchto
neutěšených poměrů pracující
lid byl nucen hledati svoji výživu v krajích
průmyslových a tím tyto celé kraje
rok od roku se vylidňovaly.
To jest zjev všech krajů českého jihu.
Jihočeská otázka neměla by býti
pouze otázkou jihočeskou. Jihočeská
otázka je nesporně významu celostátního.
Pro jižní Čechy vlády rakouské
neudělaly úplně nic, za republiky udělalo
se velice málo, zvláště pro okres Votice-Sedlčany,
který by zasluhoval největší podpory.
Občanstvo tohoto kraje s radostí vítá
zestátnění dráhy Votice-Sedlčany,
která jedině nebyla zestátněna v celém
ředitelství Praha-Jih, neb všechny vlády,
jakož i všichni pp. ministři železnic stavěli
se proti zestátnění této dráhy
a proti oprávněnému požadavku okresu
sedlčanského. Zestátnění této
dráhy nepomůže docela tomuto kraji, ale odpomůže
velkému zatížení okresu sedlčanského,
který musel každoročně dopláceti
40.000 Kč na pasiva dráhy. Propočítání
tarifů bude též velkou výhodou pro všechno
občanstvo, zvláště pro živnostníky,
pro obchod i průmysl, který v tomto kraji následkem
neutěšených poměrů silničních
i železničních se nemůže rozvíjeti
tak, jako v krajích, které mají nejenom dobré
silnice, nýbrž i železnice.
V desátém, jubilejním roce osvobození
našeho státu dočkalo se konečně
občanstvo těchto krajů zestátnění
této dráhy. Vždycky vděčně
bude občanstvo, zvláště živnostnictvo
a obchodnictvo vzpomínati, že jedině vlivem
nynějšího p. ministra železnic Najmana
tato dráha je zestátněna. Pan ministr
železnic Najman pochopil, že je nutností
tuto dráhu zestátniti, a když sám se
přesvědčil o chudobě tohoto kraje
a vyslechl naše přání, požadavkům
našim vyhověl. Náš kraj nemusil by býti
tak chudý! Chudoba tohoto kraje i občanstva není
zaviněna občanstvem samým, nýbrž
vinu na tom mají, kdož nikdy pomocnou ruku občanům
tohoto kraje nepodali. Přímo truchlivý obraz
poskytují tyto kraje, které rok od roku více
a více se vylidňují. Jest to Příbramsko,
Sedlčansko, Voticko, Mladovožicko. Pánové
a dámy, kdo tímto krajem projíždí,
kdo tento chudý kraj zná, musí říci,
že velký hřích se páše na
tomto kraji, když nebylo dosud vyhověno přání,
aby dráha Tábor-Mladá Vožice byla již
jedenkráte vybudována. Prosím, obětavost
tamějších občanů byla taková,
že vyhověli zcela zákonu z r. 1923 a upsali
celé 53% na tuto dráhu, přes to však
vláda, ministerstvo železnic i celá naše
správa železniční nepřistoupila
k vybudování této nutné dráhy
Tábor-Mladá Vožice. Podblanicko a Polensko
jsou dále kraje, které nutně ke své
výživě železničního spojení
potřebují. Pouhý pohled na mapu stačí
k důkazu, že hlavní příčina
chudoby tohoto kraje jest nedostatek spojení železničního.
Proto tyto kraje volají po rychlé pomoci. Sebe větší
píle, sebe větší námaha a sebe
větší obětavost neodpomohou bídě
tohoto kraje, když pomocnou ruku v prvé řadě
nepodá stát. Pan ministr dr Spina projížděje
nedávno těmito chudými kraji, prohlásil:
"Chudá půda, mnoho balvanů, mnoho práce
a žádný chléb." A to jest také
pravda. Proto se volá po výstavbě dráhy
Plzeň-Brno, která jedině by mohla tyto chudé
kraje zachrániti a tvořila by živoucí
tepnu pro chudý kraj jihočeský i pro Českomoravskou
vysočinu. Výstavbou této dráhy by
z mnoha chudých okresů staly se okresy průmyslové,
kde by dělnictvo našlo svoji výživu, takže
by nemusilo býti nuceno hledati práci v průmyslových
městech a nedělalo by tak mnohdy konkurenci průmyslovému
dělnictvu. Na otázku, zda byla by tato dráha
pasivní či aktivní, může každý,
kdo tyto kraje zná, s klidným srdcem prohlásiti,
že tato trať byla by se vší určitostí
aktivní, neboť mnohé okresy, třeba chudé,
jsou přece bohaté na mnohé přírodní
bohatství, kde by bylo zárukou pro velký
vývin průmyslu i turistiky. Jen v okresu sedlčanském
a příbramském vzrostl by velký průmysl
dřevařský, kamenický, cihelný,
cementární, vedle toho jsou tam velká ložiska
vápeníku, antimonové doly, které ovšem
nejsou v provozu, neboť musely zastaviti práci, nemohouce
absolutně konkurovati s druhými závody, které
mají všechny možné prostředky nejen
silniční, nýbrž i železniční,
tedy celkově komunikační, k ruce.
Pro turistiku by bylo příhodné naše
Povltaví. Vždyť kdo Povltaví jen trochu
procestoval a zná, musí říci, že
je to přímo druhé České Švýcarsko,
které však pro širší veřejnost
není přístupno, poněvadž se tam
nikdo nemůže dostati, ani ten bohatý autem,
když celým tímto krajem neprobíhá
ani kousek státní silnice. Jsou tam pouze silnice
okresní a ještě v takovém stavu, že
ani povoz nemůže projeti, natož auto.
Jak již poznamenal kol. Johanis a jak jsem s ním
také včera o tom mluvil, bylo by povinností
všech rozhodujících pánů ze silničního
fondu, aby těmto chudým okresům co nejvíce
povolili na výstavbu okresních silnic a také
silnice tyto zestátnili. (Posl. Kyncl: Je to tam horši
než u nás v horách?) To jistě.
Nebylo-li by možno přikročiti v době
co nejkratší k výstavbě této
velké trati Plzeň-Brno - všichni jsme si dobře
vědomi, že by to vyžadovalo velkého nákladu
- máme na p. ministra železnic, na vládu i
slavný parlament prosbu, aby se přikročilo
alespoň ke spojení toho krátkého úseku
Sedlčany-Příbram, aby tak tyto kraje byly
spojeny s hlavní tratí. Kdo tyto kraje dobře
zná, kdo v nich žije, ví, že chce-li se
na př. nějaký občan dostati ze Sedlčan
do Příbrami, musí si zajeti přes Prahu
nebo přes Č. Budějovice a chce-li se dostati
ze Sedlčan do Milevska, musí jeti přes Tábor
na Písek. Pánové, kdybyste jednou zajeli
na rozhraničí 3 politických okresů,
Sedlčany, Příbram a Milevsko a dali občanům
otázku, viděli-li železnici, jistě by
vám mnohý odpověděl, že nikdy
po železnici nejen nejel, nýbrž ani ji neviděl.
Něco podobného jako na rozhraní těchto
3 velikých politických okresů není
snad nikde jinde na světě.
Ke konci máme ještě jednu prosbu na p. ministra
železnic. (Posl. Remeš: Již odešel!) Odešel,
protože těch proseb je mnoho. (Posl. Johanis: Přednes
mu to v klubu!) V klubu mu to také řeknu, ale
řeknu mu to i zde jako ty, ačkoliv jsi měl
také dříve příležitost
mu to říci. (Výkřiky posl. dr Wintra.
- Řečník obrácen k posl. dr
Wintrovi:) Pane ministře, mnohdy někteří
vaši kolegové vám to mohli říci
také v klubu, ale řekli vám to i ve sněmovně.
(Posl. Karpíšková: Někdy ne!) Naopak
častokráte.
Přistoupilo-li by se k zestátnění
této dráhy, máme prosbu na železniční
správu, aby tuto trať zmotorisovala, aby tam v době
co nejkratší byl dán motorový vůz,
který nám p. ministr železnic přislíbil,
neboť s určitostí očekáváme,
že to bude znamenati nejen pohodlí pro občanstvo,
nýbrž že se tím zvýší
i doprava a že budeme míti rychlejší spojení
s hlavní tratí, což nutně potřebujeme.
(Potlesk.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl.
Můňa. Dávám mu slovo.
Posl. Můňa: Páni a paní! Používám
této příležitosti, abych promluvil několik
slov o události, která rozrušila nejširší
veřejnost a na níž Československo má
jistě veliký zájem.
Očekávali jsme, že při zahájení
této schůze předseda sněmovny promluví
o této události. Nestalo se tak. Ponecháváme
veřejnosti, aby posoudila sama, jak se ve chvíli,
kdy svět je vzrušen příklady neslýchané
hrdinnosti, má posuzovati tento nedostatek taktu a smyslu
pro zjevy tak úžasné mravní síly,
jakých byl svědkem celý svět právě
v těchto dnech.
Fašistický generál Nobile jen proto, aby mohl
shoditi fašistickou vlajku a papežský kříž
na severním pólu, uspořádal výpravu
vzducholodí. Dnes již celý svět ví,
jaké to bylo strašlivé hazardérství,
jaký to byl projev naprostého nedostatku odpovědnosti.
Na vzducholodi Nobilově byli dva učení lidé.
Jeden z nich byl Čechoslovák dr Běhounek.
Účast těchto dvou vědeckých
pracovníků dodávala výpravě
Nobilově seriosnějšího rázu.
Vzduchloď ztroskotala. Celá posádka byla ohrožena
strašlivou bílou smrtí. Svět byl vzrušen,
započínají hrdinské pokusy o záchranu
ohrožených. Skutečně se podaří,
že letadlo zachránců se dostane ke skupině,
v níž byl generál Nobile. Nestalo se však,
co by byl očekával každý, nestalo se
to, co je předepsáno nepsanými zákony
o cti. Generál Nobile nedal přednost nevojákům,
nedal přednost zraněným lidem ze své
vlastní posádky, myslil jen na svoji vlastní
záchranu. Nobile je mravní typ, který vytvořil
fašismus, je mravní typ, který vytvořilo
strašlivé utiskování a vykořisťování
milionů lidí. Udržovatelé starého
řádu nemohou být a nejsou hrdiny. Nemohou
cítit s bídou jiných, myslí jen na
sebe a proto vraždí, myslí jen na sebe a proto
provádějí hazardérské pokusy,
myslí jen na sebe a proto se zachraňují první,
když jejich hazardérský pokus ztroskotal.
Bez reklamy, bez zbytečného vynášení
vlastní šlechetnosti poslali sovětští
dělníci a chudí rolníci také
svoji výpravu na záchranu trosečníků.
Vyjel ledoborec Krasin, na jehož palubě byli rudí
námořníci, který vezl s sebou letadla,
jež měli vésti rudí letci. Technické
prostředky samy o sobě nic nejsou bez statečných
lidí, kteří je ovládají. A
lidé, kteří byli na sovětském
ledoborci a sovětských letadlech, byli vychováni
proletářskou revolucí. Proletářská
revoluce učí lidi trpět, učí
lidi umírat pro vyšší cíle, než
jsou pouhé osobní zájmy. Tisíce a
statisíce hrdinů vytvořila proletářská
revoluce a jen tím mohla zvítězit, že
měla lidi tak velikého srdce, tak velikého
heroismu. Věřili jsme, právě proto,
že známe mravní sílu revoluce, že
rudí námořníci a letci splní
svoji povinnost. Učinili však mnohem více.
Ledoborec Krasin razil si cestu ledovými horami a jeho
letci soudruzi Čuchnovskij a Babuškin s nasazením
vlastních životů pátrali po zmizelých.
Soudr. Čuchnovskij nalezl skupinu ztroskotanců a
sám se svým letadlem také ztroskotal. Zůstal
na výspě, na níž mu hrozí smrt
jako těm, jež chtěl zachránit. Avšak
tento voják rudé armády telegrafuje své
lodi: Zachraňte nejprve ty druhé a pak teprve mne.
Je málo příkladů tak slavného
a velikého hrdinství, je málo příkladů
tak veliké mravní ušlechtilosti, jakou prokázal
tento voják státu dělníků a
rolníků, vzniklého z revoluce, tento voják
armády, která byla revolucí vytvořena.
Rudí námořníci na ledoborci Krasinovi
splnili příkaz hrdiny Čuchnovského.
Šli zachránit nejprve ty druhé. Jejich kamarád
rudý letec soudr. Čuchnovskij je dosud ohrožen.
Dnes je již jisto, že většina účastníků
výpravy generála Nobile je zachráněna
a že mezi zachráněnými je i Čechoslovák
dr Běhounek. Není vyloučeno, že v několika
hodinách se dovíme také o tom, že byl
zachráněn šlechetný člověk,
polární badatel Amundsen.
Revoluce, která dovede bezohledně ubíjeti
své nepřátele a která má k
tomu mravní právo, protože nese světu
nový vyšší řád, je šlechetná
až do sebeobětování tam, kde jde o bezmocné
lidi, třeba byli jejími odpůrci. Lidé
revolucí vychovaní jsou tvrdí k sobě
i k jiným, jsou hrdiny.
Vojáci rudé armády, na niž plil celý
měšťácký svět, o níž
lhal, o níž říkal, že je bandou
ničemů, tito vojáci rudé armády
se představili světu. Stali se také u nás
bratry Slovany i v měšťáckém tisku,
nikdo se nemůže ubrániti strhujícímu
dojmu, který vyvolal jejich čin. Vysoko nad všechny
ty, kteří vojáky rudé armády
pomlouvali, vztýčil se representant rudé
armády soudr. Čuchnovskij a říká
všem ubohým v celém světě:
Zachráníme nejprve vás a pak teprve budeme
mysliti na sebe. Zachráníme nejprve vás,
jež chamtivost a hazardérství představitelů
starého světa vydává bídě
a smrti, zachráníme vás, protože nám
to přikazuje naše třídní vědomí,
protože nám to přikazuje vědomí,
že jsme nositeli nového vyššího řádu,
za nějž je sladko umírati.
Dělníci, chudí rolníci a všichni
utiskovaní a ponížení celého
světa rozumějí této řeči.
Nikdo na světě nedokáže, aby proti revoluci
proletářské, která takto promluvila,
dělníci a rolníci ve vojenských uniformách
šli do války. Ti všichni podávají
ruce svým soudruhům ze sovětského
svazu, ti všichni si musejí říci: Obětujeme
všechno pro záchranu celého světa, pro
vybudování nového vyššího
řádu a pak teprve budeme mysliti na sebe.
Klub náš se obrátil na předsednictvo
s návrhem, aby posl. sněmovna vyslovila dík
a uznání vládě svazu sovětských
republik a hrdinným rudým námořníkům
a letcům za záchranné práce, které
z příkazu sovětské vlády byly
podniknuty pro československého příslušníka
dr Běhounka a ostatní trosečníky,
zachráněné ledoborcem Krasinem. Očekávali
jsme, že předsednictvo z vlastní iniciativy
to učiní, nestalo se tak, a jednací řád
této sněmovny znemožňuje nám
v jakékoli formě podání podobného
návrhu.
Konstatujeme skutečnost, že nikde v žádné
sněmovně není jednací řád
takový (Výkřiky komunistických
poslanců.), aby znemožňoval podání
podobného návrhu, o němž by mohlo býti
hlasováno. Podle jednacího řádu máme
možnost podati iniciativní návrh, o němž,
poněvadž je konec parlamentního zasedání,
může býti rozhodováno až někdy
na podzim. Konstatujeme tuto skutečnost, která je
taktéž charakteristickým dokladem t. zv. československého
parlamentarismu.
Poněvadž je nám znemožněno podání
a projednání návrhu, tedy jménem revolučních
dělníků a rolníků Československa
říkám soudruhům ze Sovětského
svazu:
Děkujeme vám za to, že jste svým činem
očistili proletářskou revoluci od pomluv,
které na ni byly vrhány. Děkujeme vám
za to, že jste všem chudým a utištěným
dali velikou naději, že ledoborec proletářské
revoluce je osvobodí třebas ve chvíli, kdy
se bude již zdáti, že všechny naděje
jejich záchrany jsou marné. Čest proletářské
revoluci! Čest rudé armádě, rudým
letcům a námořníkům! (Potlesk
komunistických poslanců. - Výkřiky.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Prosím o klid.
Dalším přihlášeným řečníkem
je pan posl. Kunz. Uděluji mu slovo. (Výkřiky
posl. Mikulíčka.).
Prosím o klid.
Posl. Kunz (německy): Slavná sněmovno!
Hlasujeme-li pro tuto předlohu, nemůžeme si
nechati ujíti příležitost, abychom znovu
nepoukázali na stále ještě veliké
nešvary, jak v železniční dopravě,
tak na drahách vůbec. Zvlášť těžce
jest těmito nešvary postižena země Slezská.
Vlaková spojení ve Slezsku jsou stále ještě
taková, že připomínají spojení
téměř před 50 lety. Vlaková
spojení ze Slezska do Brna nebo z míst Těšínska
do Brna jsou taková, že, aby bylo lze využíti
času v Brně a při tom pracovati u úřadů,
jest k tomu třeba téměř 3 dnů.
Spojení z Olomouce do Krnova jest rovněž nesmírně
nepříznivé a rovněž tak spojení
z Olomouce do Šternberka.
Pokud jde o nádraží, poukazuji zvláště
na Svitavy. Město Svitavy se svým velkým
ruchem dožaduje se již dlouho rozšíření
nádraží, ale ministerstvo železnic této
důležité věci stále nedbá.
Rovněž tak jest nesmírně důležité,
aby bylo rozšířeno nádraží
v Dolní Lipové. Osvětlení na nádražích
jest většinou ještě zastaralé,
i když v blízkosti nádraží jsou
moderní osvětlovací zařízení,
setkáváme se stále ještě s nádražími
s petrolejovým světlem a vedle nich s restauracemi
s osvětlením elektrickým. Železniční
správa, i když náklady jsou sebenepatrnější,
nechce nádraží zmodernisovati. Jménem
našeho klubu musím zcela zvláště
poukázati na vybudování železniční
sítě na severní Moravě a ve Slezsku,
na vybudování železniční trati
Budišov nad Budišovkou-Dvorce a rovněž vybudování
železniční trati Horní Benešov-Bruntál
jest nesmírně důležité. Hlavním
požadavkem však jest vybudování dávno
již projektované trati Cukmantl-Albrechtice, vedoucí
údolím Opavy. Tento projekt nejen že nezpůsobí
železniční správě útraty,
nýbrž náklady budou se také vypláceti,
naprosto nehledě k tomu, že se tím otevře
doprava pro velká území Slezska. Pokládám
také za svou povinnost, poukázati na stále
ještě existující jazykové nešvary
na drahách. V čistě německých
krajinách setkáváme se stále s nádražími
a stanicemi s jednojazyčnými nápisy. Na vozech,
které projíždějí čistě
německými tratěmi, jezdí celé
garnitury s jednojazyčnými českými
nápisy. Jest to překážkou dopravy. Železniční
správa nechť činí vše možné,
aby provoz vedla racionelně obchodnicky, neboť čím
bude postupovati obchodničtěji, racionelněji
a čím více bude vycházeti vstříc
cestujícím a zákazníkům, tím
větší výtěžek přinese
tento obchodní podnik státu. V tomto smyslu budeme
hlasovati pro předložený návrh zákona.
(Potlesk.)