Sobota 14. července 1928

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen. Rozprava je skončena.

Dávám slovo k doslovu prvému zpravodaji, panu posl. Krejčímu.

Zpravodaj posl. Krejčí: Slavná sněmovno! Především bych doporučoval panu kol. Kršiakovi a ostatním řečníkům se strany komunistické, aby, než mluví k věci, věnovali aspoň trochu pozornosti předloze, o níž sněmovna jedná, případně příslušné zprávě výborové, aby si ji aspoň přečetli a nedávali si do zásoby fabrikovati svoji přednášku v Politbyru. Neboť, kdyby pan. kol. Kršiak si přečetl zprávu výboru pro dopravu a veř. práce a výboru rozpočtového, našel by příslušný odstavec, který zní: "Jelikož byl tento dluh při zestátnění splatný cestou kompensace z náhrady za výkup dráhy, což platí podle stanov také o státním příspěvku ke garanciím okresu, vzdala se společnost místní dráhy, hledíc k výši svého zadlužení nároku na honorování akciového kapitálu z důvodu zestátnění."

Ale pan kol. Kršiak si toto nepřečetl, ani nedal k přečtení svému sekretáři a jenom tak se mu mohlo státi, že užil těchto slov: "Majitelům dráhy přináší se se strany státu velmi pěkný present. Stát dá miliony za předluženou, před krachem jsoucí dráhu a zaplatí ještě její dluhy."

Já jsem ve své zprávě konstatoval, že akciová společnost místní dráhy Votice-Sedlčany za svoje akcie nedostává ani haléře. (Tak jest!) Ve zprávě to stojí též a přece mluví pan kol. Kršiak, že se společnosti dostává milionového presentu. Mluví o kapitalistech. Slavná sněmovno! Kdo jsou ti kapitalisté v tomto případě? Mám zde seznam majitelů akcií. Nacházím tu sice na prvém místě býv. knížete Lobkovice s 250 kusy akcií, ale vidím zde také město Sedlčany s 300 kusy akcií, spořitelnu sedlčanskou se 100 kusy akcií, město Kosovu Horu s 20 kusy, okresní výbor v Sedlčanech s 207 kusy, vidím zde obec Dublovice, vidím zde obec Vysoký Chlumec, vidím zde malé statkáře, malé obchodníky. Tady se nedá mluviti o kapitalistech. A jestliže komunisté vyzdvihují komunu, pak nevím, jak se to shoduje s jejich programem, že vytýkají obcím, majitelům akcií, že by se obohatily postátněním této dráhy, když je opak pravda, že tyto obce o své akcie úplně přicházejí. Pan kol. Kršiak zde vyzdvihoval ruský vzor, že v Rusku stát za dráhy nedal nic. Nevím, jak by se k tomu páni komunisté tvářili, kdyby tak u nás se postátňovalo po ruském vzoru a kdyby se tak začalo s komunistickou "Včelou", kdyby se komunistická "Včela" postátnila, a zejména její palác na Perštýně, se zabral bez náhrady. Pak nevím, jak by to vypadalo, jak by se k tomu tvářili, potom jistě na křídlech "Včely" uletěl by jim Rudý den docela a vícekráte by se nevrátil.

Když p. kol. Kršiak dovolával se policie, aby byla na ulicích v Košicích a ustavičně vytýkal, že policie nekoná své povinnosti, a když jsem stále slyšel o policejním státě u nás, překvapilo mne to tak, že momentně nemohu se úžasem ani k tomu vyjádřiti, že komunista se najednou dovolává toho, aby policie konala své povinnosti.

Pan kol. Johanis mluvil zde dosti obsáhle pro projekt dráhy Sedlčany-Příbram a pro ten velký projekt dráhy Plzeň-Brno. Projev jeho vítám, poněvadž mi poskytuje naději, že sociální demokraté jakožto intelektuální vůdcové oposice se umoudří a zdrží se planého oposičního mluvení a tím umožní slavné sněmovně projednání zákonů, které mají určitý význam krajový i určitý význam státní a že mezi nimi také umožní projednání zákona, který již před rokem byl slavné sněmovně navržen, o výstavbě dráhy Plzeň-Brno. Tento zákon je velmi naléhavý, poněvadž v přítomné době se jedná se společnostmi, které mají za vlastní peníz tuto dráhu vystavěti, ale první předpoklad je, míti zde zákon, který dává povinnost státní správě železniční, aby v této věci jednala. A proto tento zákon je na výsost potřebný. Očekávám tedy po projevu p. kol. Johanise, že také ve vlastním klubu se přičiní, aby jeho klub, zanechav zbytečného oposičního řečňování, umožnil projednávání této předlohy ve zdejší sněmovně.

Ovšem nemohu pominouti - a pánové a dámy mi jistě odpustí - že v této chvíli musí se ve mně ozvati straník, že nemluvím jen jako referent, nýbrž jako straník a přítel pravdy. Musím reagovati na to, co řekl kol. Johanis, že v Příbrami byla zmařena výstavba železničních dílen a že je to dílem strany lidové. (Posl. Johanis: Částečně!) Není to pravda!

Nevíte s jakou vervou strana lidová hájila a hájí požadavky příbramské. (Posl. Johanis: Vy jste tam nikdy nebyl, vy to vůbec neznáte!) Pane kolego, myslíte, že jen vy máte Příbram ve svém pachtu? Nevím, kdo tam byl vícekráte, zdali já nebo vy. Ale, prosím, pan kol. Johanis měl by věděti, s jakou vervou hájila lidová strana oprávněný požadavek města Příbramě, aby báňská akademie nebyla přeložena, a měl by věděti, s jakou vervou lidová strana zastávala se provisionistů. To by p. kol. Johanis měl jako objektivní člověk věděti a neměl by přicházeti s nepravdivým napadáním lidové strany, že ona to byla, která zmařila výstavbu železničních dílen v Příbrami. (Posl. Johanis: Já tvrdil, že "také"!)

Výtky p. kol. Johanise, pokud se týče trati Praha-Čerčany, mohl si svého času spraviti v klubu své strany s p. ministrem Bechyněm. Ovšem on konstatoval, že p. ministr Bechyně odpovídal na dotazy svých klubovních kolegů, kdežto dnešní ministr ne. Já tomu věřím, aspoň pokud se týče přijímání socialistů do služeb státních drah. Na to jistě pan ministr Bechyně ochotně odpovídal svým kolegům. Sám tu řekl, že za svého ministrování mohl postaviti leda suchou vrbu. Ani tu nepostavil a je ještě štěstí, že resort železniční byl ještě včas svěřen rukám povolanějším; neboť kdyby byl dále veden tím duchem jako dříve, pak naše železnice samy by byly stavěly suchou vrbu, poněvadž by byly stály už dávno nohama vzhůru.

Pan kol. Jiráček mluvil zde o chudobě okresu milevského, dobříšského, sedlčanského a příbramského a já dovolím si připomenouti, že již ta povinnost k tomuto srdci Čech měla by tkvíti v mysli každého poslance, každého příslušníka této slavné sněmovny. Dovolil bych si však vyzdvihnouti celostátní význam, který sleduje výstavba této dráhy. Nedej Bůh, aby jednou nastalo nebezpečí válečných zápletek! Pak by budoucnost krutou obžalobou byla těm, kteří dnes stojí na příslušných místech, kteří však nepochopili včas svoji povinnost a nepostarali se o strategicky důležitou dráhu, která má býti zabezpečením nejen této krajiny, nýbrž i celých státních hranic.

K projevu p. kol. Můni nepovažuji za povinnost odpověděti, poněvadž se nás netýká. Zejména nepřiléhají k dennímu programu, na němž je dráha Sedlčany-Votice, události na severní točně, neboť ačkoliv kraj, kterým tato dráha probíhá, byl a je dosud důkladně opuštěn všemi příslušnými činiteli, přece ještě tam nezamrzáme tak, jako na severní točně zamrzla výprava Nobileho.

Doporučuji slavné sněmovně, aby předlohu tak, jak ji navrhl výbor pro dopravu a veřejné práce a výbor rozpočtový, schválila. (Souhlas.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dávám slovo k doslovu druhému zpravodaji, p. posl. Křemenovi.

Zpravodaj posl. Křemen: Slavná sněmovno! Z debaty zde právě provedené možno konstatovati, že nebylo věcných důvodů proti návrhu senátu, který byl již schválen ve výboru rozpočtovém a ve výboru pro dopravu a veřejné práce, a že většina stran i z minority vyslovila se pro souhlas s tímto zákonem.

Námitky, které zde byly vzneseny proti zestátnění této dráhy, nebyly věcné, zejména námitky p. kol. Kršiaka, který vytýká, že stát zde platí něco těm, kteří tuto dráhu založili. Již kol. Krejčí se zmínil o tom, kdo financoval tuto místní dráhu Sedlčany-Votice. Vlastní lidé z chudého kraje jižních Čech museli financovati tuto dráhu tak těžce nastřádanými penězi a možno demonstrativně poukázati na tento příklad v našich jihočeských krajích, kde takovéto akce velmi těžko se rodí. Dnes po 35 letech je vyčítáno ještě se strany pánů komunistů, že má býti tato dráha zestátněna. Dnes, kdy na severu Čech v kraji průmyslovém vidíme tolik křižovatek drah státních - a jihočeské kraje naše platily na všechny tyto dráhy průmyslových krajů - dnes kdy jde o náš kraj téměř čistě zemědělský, o naše jižní Čechy, najdou se ještě zde zástupci komunistické strany, kteří vyčítají jižním Čechám, že břemena, která nese ve svém celku zvláště okres sedlčanský, přejímá stát. (Posl. Mikulíček: Neprolévejte krokodýlí slzy a vyvlastněte zbytkové statky! Zbytkové statky jste shrábli pro sebe!) Vy jich máte více, pane kolego, než kdo jiný.

Pan kol. Johanis činí výtku, že nepomůže zestátnění tohoto úseku dráhy Sedlčany-Votice. Je potřeba prodloužiti tu dráhu až do Příbramě a Plzně a ještě dále. Souhlasím plně s návrhem p. kol. Johanise. Mohu potvrditi, že to je dávným přáním jižních Čech a tohoto kraje, aby dráha v kraji, kde není železničního spojení, co nejdříve byla vybudována. Je třeba postaviti tímto krajem dráhu, ale zrovna tak, jako těžko se rodila místní dráha lokální Sedlčany-Votice, tak těžko půjde na svět další její přípojka do Příbramě a Plzně i do Brna. Těžko se shání kapitál na vystavění takovéto dráhy. Již loňského roku byl podán návrh, aby stát tuto dráhu provedl, ale nebylo možno toho učiniti z důvodů finančních, poněvadž nemáme ještě ve svém samostatném státě tolik záloh a úspor, aby mohla tato dráha v kraji českém býti vybudována. Proto stejnou cestou, jako byla zřízena místní dráha Sedlčany-Votice, se ustavila akciová společnost, která podává slavné sněmovně návrh, aby dostala právo koncese, aby mohla vybudovati tuto dráhu s těmi finančními prostředky, které zase sama si k tomuto účelu sežene a žádá na státu jen tolik, aby přispěl garancií 5% na 10 let, aby tato dráha mohla konečně vejíti v činnost. Vzdali jsme se již naděje, že by stát v krátké době tuto dráhu vybudoval, poněvadž máme příklad na mém rodném okrese mladovožickém, kde voláme po dráze již po 30 roků, a to po spojení Mladá Vožice-Tábor. Projekt je 20 let vypracován. Jde jen o malý projekt 20 km a náklad za nynějších cen je asi 20 mil. Kč. Okres mladovožický i táborský přispívají 1/3, rovněž tak i města Tábor a Mladá Vožice přispívají 1/3 nákladu na tuto lokální dráhu, a přece nemůžeme se dovolati toho, aby stát splnil to, co již bylo zákonem také stanoveno pro místní dráhy, to jest příspěvek 70%, který by věnoval na tuto dráhu chudého horského jihočeského okresu.

Doufám však, že pomocí naší - spoléháme se především na sebe - budou tyto dráhy doplněny také pro naše jihočeské, zemědělské kraje, aby ony byly také účastny pokroku a komunikace celého státu našeho.

Jménem rozpočtového výboru dovoluji si činiti návrh, aby zákon tento tak, jak je navržen, byl přijat. (Souhlas.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):

Osnova zákona má 5 paragrafů, nadpis a úvodní formuli a přílohu obsahující 9 článků.

Ježto není pozměňovacích návrhů, dám hlasovati o celé osnově najednou podle zprávy výborové. Námitek proti tomu není? (Nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími 5 paragrafy, nadpisem, úvodní formulí a přílohou obsahující 9 článků, ve znění doporučeném pp. zpravodaji a shodném s předchozím usnesením senátu, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona ve čtení prvém a to ve znění shodném s předchozím usnesením senátu.

Druhé čtení provedeme při vyřizování odst. 2, bude-li osnově této přiznáno zkrácené řízení podle §u 55 jed. řádu.

Tím vyřízen jest 1. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

2. Návrh, aby řízením zkráceným podle §u 55 jedn. řádu projednány byly osnovy:

a) zákona, jímž se prodlužuje platnost zákona ze dne 17. března 1925, č. 58 Sb. z. a n., ve znění zákona ze dne 13. července 1927, č. 113 Sb. z. a n., o celních slevách pro dovoz strojů a přístrojů (tisk 1708),

b) zákona o nabytí místní dráhy Votice-Sedlčany státem (tisk 1694).

Návrh na zkrácené projednávání těchto osnov činím z toho důvodu, aby mohla býti zkrácena 24hodinová lhůta, která normálně má uplynouti mezi prvním a druhým čtením.

Kdo tedy souhlasí s mým návrhem, aby jmenovaným osnovám přiznáno bylo zkrácené řízení, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Návrh jest přijat.

Přistoupíme tedy ihned ke druhému čtení uvedených osnov.

Ad 2 a) Druhé čtení osnovy zákona, jímž se prodlužuje platnost zákona ze dne 17. března 1925, č. 58 Sb. z. a n., ve znění zákona ze dne 13. července 1927, č. 113 Sb. z. a n., o celních slevách pro dovoz strojů a přístrojů (tisk 1708).

Zpravodajem výboru zemědělského a výboru pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností jest p. posl. dr Zadina, zpravodajem výboru rozpočtového jest p. posl. Adámek.

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. Adámek: Oprav není.

Zpravodaj posl. dr Zadina: Nemám změn.

Místopředseda inž. Dostálek: Opravných návrhů nebo textových změn není.

Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji posl. sněmovna přijala ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.

Ad 2 b) Druhé čtení osnovy zákona o nabytí místní dráhy Votice-Sedlčany státem (tisk 1694).

Zpravodajem výboru pro dopravu a veř. práce jest pan posl. Krejčí, zpravodajem výboru rozpočtového jest p. posl. Křemen.

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. Krejčí: Nikoliv.

Zpravodaj posl. Křemen: Nikoliv.

Místopředseda inž. Dostálek: Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji posl. sněmovna přijala ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím poslanecká sněmovna přijala tuto osnovu zákona také ve čtení druhém, a to ve znění shodném s předchozím usnesením senátu.

Zbývá nám ještě hlasovati o resoluci, otištěné ve zprávě výborové.

Kdo souhlasí s touto resolucí, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Resoluce jest přijata.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce pořadu, jímž je:

3. Zpráva výboru imunitního podle §u 3, odst. 3 jedn. řádu v záležitosti posl. dr Šmerala (tisk 1640).

Zpravodajem je pan posl. dr Daněk. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Daněk: Slavná sněmovno! Podle oznámení předsedy posl. sněmovny nezúčastnil se posl. dr Šmeral bez platné omluvy plenárních schůzí posl. sněmovny ode dne 23. listopadu 1927, t. j. od schůze 104.

Za neomluvenou absenci ve schůzi 104 až 109 (23. až 29. listopadu 1927) pokutován byl posl. dr Šmeral podle odst. 2 §u 3 ztrátou diet na měsíc únor usnesením předsednictva ze dne 11. ledna 1928.

Za další neomluvenou absenci ve schůzi 110 až 117 (30. listopadu až 14. prosince 1927) pokutován byl ztrátou diet za měsíc duben usnesením předsednictva ze dne 13. března 1928.

Konečně po třetí za neomluvenou absenci ve schůzích 118 až 124 (15. prosince 1927 až 25. ledna 1928) pokutován byl ztrátou diet za měsíc květen usnesením předsednictva ze dne 13. března 1928.

Ve smyslu §u 3, odst. 4 jedn. řádu má býti poskytnuta poslanci možnost, aby se v dané lhůtě vyjádřil. Tato možnost mu podle sdělení předsedy posl. sněmovny poskytnuta byla.

Podle jednacího řádu § 3, odst. 3 přikáže předseda sněmovny v případě tom, byl-li poslanec v témže roce třikráte pokutován pro nezúčastnění se bez platné omluvy schůzí posl. sněmovny, věc imunitnímu výboru, aby podal poslanecké sněmovně zprávu s návrhem.

Výbor může navrhnouti ztrátu nároků náležejících poslanci podle §u 82 nejvýše pro 6 měsíců nejblíže následujících.

Imunitní výbor pojednav o této záležitosti, zjistil na základě zprávy předsedy poslanecké sněmovny, že:

1. posl. Šmeral během jednoho roku sněmovního byl třikráte pokutován;

2. posl. Šmeral dostal možnost k vyjádření se o každém pokutování ve smyslu jedn řádu § 3, odst. 3.

Okolnostmi těmi dány jsou předpoklady pro návrh imunitního výboru, který se usnesl na tom, že doporučuje poslanecké sněmovně, aby posl. dr Šmeral byl pokutován ztrátou diet pro 6 měsíců nejblíže následujících.

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):

Pan referent sdělil sněmovně návrh imunitního výboru, aby pan posl. dr Šmeral pokutován byl ztrátou diet pro 6 měsíců nejblíže následujících.

Jelikož podle odst. 3 §u 3 jedn. řádu rozhodne o takovém návrhu sněmovna bez rozpravy prostým hlasováním, přistoupíme ihned k hlasování.

Kdo souhlasí s návrhem imunitního výboru, aby posl. dr Šmeral pokutován byl ztrátou diet po 6 měsíců nejblíže následujících, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Návrh imunitního výboru jest sněmovnou přijat.

Tím vyřízen jest 3. odstavec pořadu. (Výkřiky posl. Mikulíčka a posl. Tomáška. - Místopředseda inž. Dostálek zvoní.)

Prosím o klid.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

4. Zpráva výboru imunitního o žádosti hlav. stát. zastupitelství v Bratislavě v trest. věci posl. Jílka (tisk 1514).

Zpravodajem je pan posl. Tůma. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Tůma: Slavná sněmovno!

Na základě trest. oznámení, t. j. zprávy okr. úřadu v Žilině, která došla na státní zastupitelstvo v Trenčíně, se zjistilo, že na veř. schůzi, konané krajským sekretariátem komunistické strany v Žilině na náměstí Slobody... (Trvalé výkřiky posl. Mikulíčka a posl. Tomáška.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Prosím o klid.

Zpravodaj posl. Tůma (pokračuje):... dne 25. července 1926, za přítomnosti 250 osob se vyjádřil posl. Jílek z Prahy způsobem, v němž stát. zastupitelství spatřuje zločin výzvy podle §u 15, č. 3 zákona na ochranu republiky a zločin úkladu podle §u 1, odst. 1 zákona na ochranu republiky (Stálé výkřiky posl. Mikulíčka.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Prosím o klid. Pana posl. Mikulíčka volám k pořádku.

Zpravodaj posl. Tůma (pokračuje): Imunitní výbor, projednav tuto žádost, navrhuje posl. sněmovně, aby posl. Jílek pro zločin podle §u 1, odst. 1 a §u 15, čís. 3 zákona na ochranu republiky k trest. stíhání vydán byl. (Hluk. - Různé výkřiky.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Prosím o klid.

K této věci je přihlášen řečník. Zahájíme proto rozpravu.

Navrhuji podle usnesení předsednictva, aby řečnická lhůta byla stanovena 15 minutami. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Ke slovu je přihlášen p. posl. Burian. Uděluji mu slovo. (Výkřiky posl. Mikulíčka.)

Prosím o klid.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP